Visa fullständig version : Ljudböcker vid löpning
ApexProcyon
2017-02-17, 11:13
Jag har ganska nyligen upptäckt tjusningen med att lyssna på ljudböcker under långdistanspassen. Någon som har böcker att rekommendera? Att uppmärksamheten ska kunna flacka lite är ett måste då trafiken inte är lika flexibel på den punkten.
Jag försökte nyligen med Nya Testamentet för allmänbildningens skull men den gjorde knappast att jag längtade efter nästa träningspass om man säger så.
Edit:
Intressanta podcasts skulle också kunna sätta guldkant på lite utdragna pass.
Shqypnia
2017-02-17, 11:33
Jag vill gärna rekommendera ljudböcker men av erfarenhet tkr jag att en ljudbok helt kan förstöra en bra bok.
Podcasts
Secular Jihadists from the Middle East. Ny podd med 4 välkända f.d muslimer som pratar om deras egen erfarenhet av att lämna Islam. Stundtals väldigt rolig tack vare Faisal. Kanske något mer för hardcore ateister dock.
P3 Dokumentär. Välproducerade och mycket givande podd om allt möjligt. Allt från mordet på Fadime till senaste avsnittet Dopningsskandalen i Lahtis.
Tyngre, Tyngre Rubriker. Numera har Tyngre 6 olika poddar - men "originalet" och Tyngre Rubriker är enligt mig de absolut bästa.
David Batras Podcast. Väldigt rolig podd med framtida first lady David Batra.
Styrkelabbet. Nördigt, intressant och roligt!
Jag har gjort samma upptäckt och brukar numera springa till gymmet med ljudbok på.
Lyssnar just nu på Erövraren-serien av Conn Iggulden. Passar bra när man springer, blir ganska motiverad av det. Tar gärna också emot tips på liknande böcker.
Jag har upptäckt maratonpodden. Väldigt blandade gäster men jag tycker det är lärorikt. Tror det är cirka 80 avsnitt än så länge. Jag har börjat med de äldsta.
Har avverkat bla Björn Ferry, Maria Akraka, Malin Ewerlöf. Lyssnade på Emma Igelström sist där hon berättade att hon tyckte det var mäktigare att springa NYC-marathon än att vara med i OS. Då blev man sugen
ApexProcyon
2017-02-17, 16:30
Jag har upptäckt maratonpodden. Väldigt blandade gäster men jag tycker det är lärorikt. Tror det är cirka 80 avsnitt än så länge. Jag har börjat med de äldsta.
Har avverkat bla Björn Ferry, Maria Akraka, Malin Ewerlöf. Lyssnade på Emma Igelström sist där hon berättade att hon tyckte det var mäktigare att springa NYC-marathon än att vara med i OS. Då blev man sugen
Jag hittade maratonpodden för 4 timmar sedan och lyssnade på avsnittet med Anders Hansen under dagens pass. Behagligt att lyssna på under träning, även om podden i sig inte är särskilt djup. Eller kanske tack vare att podden inte är särskilt djup. :)
Jag hittade maratonpodden för 4 timmar sedan och lyssnade på avsnittet med Anders Hansen under dagens pass. Behagligt att lyssna på under träning, även om podden i sig inte är särskilt djup. Eller kanske tack vare att podden inte är särskilt djup. :)
Det är kul att det är några synpunkter som återkommer gång på gång från gästerna; det mesta är uppstyrt med löpargrupper/föreningar, spontanlöpandet har nästan försvunnit, gästerna springer i 15 år fladdriga träningskläder, intervaller behövs knappt, inte imponerande med dagens löpare.
Åke "biten" Eriksson var riktigt skön. Han har Sveriges näst snabbaste tid på maran. Kul när han säger lite i förbigående att första milen gick på 30:20:d
Sedan var det intressant att lyssna på en herre som heter Bergman och sprungit Lidingöloppet 5 gånger under 1:40
Sohlsken
2017-02-17, 18:51
Känner ni till några bra svenska ljudböcker man kan få tag på gratis?
Mitt bidrag: Jag satsar mest på underhållning under mina långpass, och jag lyssnar endast på poddar via appen Pocket Casts (android). “Getting Doug with High“ är en podd med Doug Benson, känt pothead och komiker, som bjuder in gäster, röker på med dem och snackar om oftast seriösa och intressanta saker. De enda gästerna jag känt igen som svensk är nog Filip och Fredrik, annars är det mest folk jag har sett sedan jag flyttade till staterna. Kanske Jack Black. Han blev alldeles deppig.
wintersnowdrift
2017-02-17, 20:23
Historiepodden för den som gillar historia, och Konflikt eller USA-podden för den som är intresserad av internationell politik. Sveriges Radios poddar håller i allmänhet väldigt hög klass och är den enda anledningen till att jag betalar radio och TV-avgiften.
ApexProcyon
2017-03-21, 13:35
Jag hittade precis en mer "dramatiserad" ljudboksversion av Lord of the Rings, ska bli kul att lyssna på.
Den är inte officiell så Harper Collins stänger ned den överallt, men smakprov finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=G3br3V_9J90
Böckerna finns på länken nedan för den som vill ha mer:
https://www.mediafire.com/folder/cjjdiknzeieol,6jmo2c5q9vbll,jdmyib22aeqpm/shared
svenbanan
2017-03-21, 14:29
Jag hade en period då jag lyssnade en hel del på ljudböcker. Dune av Frank Herbert (episk science fiction) finns som suverän ljudbok på engelska. Minns tyvärr inte vad han som läste hette, och tror att det finns några olika varianter... Men det är en suverän bok, och uppläsaren gjorde snarare att ljudboken blev bättre än pappersvarianten.
Dessutom finns Stephen Kings Dark Tower serie som ljudbok. Minns inte vem som läste dessa heller. Men tror att det kanske bara finns en version. Hur som helst var dessa ljudböcker också väldigt bra. Lyssnar man på dessa enbart då man springer lär man få springa hela året innan man lyssnat klart på hela serien... ;)
Åtminstone Dune finns på biblioteket som ljudbok. King finns på TPB...
Dark tower av king, American gods, av gaiman. Annars kör jag bara komedipodcasts, och rogan
VoDaresVins
2017-03-22, 16:50
Har läst nånstans att det även ska finnas ljudböcker i Spotify men jag lyckas inte hitta nåt vettigt. Har nån söktips? Använder bara mobilapp.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.