handdator

Visa fullständig version : Vad stekar ni kyckling/grönsaker? Har problem..

steelrich
2017-02-15, 05:16
Haloj, brukar steka runt 1kg kyckling per dag med massa grönsaker, problemet är att jag minst måste steka allt i 3 omgångar, och varje gång behöver man ju nån sorts smör/olja right?

En sked med smör är ju 650kcal och ska man ha 3 större klick så blir det en jävla massa kcalorier på endast stekfettet,,, och tar jag mindre än vad jag gör så bränner jag skiten, hur gör ni?

martikainen
2017-02-15, 07:34
teflonpanna utan olja/smör, bränner du maten så sänk värmen eller köp en bättre panna

Beemel
2017-02-15, 07:35
Airfryer eller ångkokare.

LillisJ
2017-02-15, 07:36
Ugn 200C 19min för perfekt kyckling, utan fett :)

Diomedea exulans
2017-02-15, 07:44
Lägger in den frusna kycklingfilén i micron, sätter på högsta effekt i 20 minuter, sätter mig och trollar på kolo tills det plingar, färdigt.

pepplez
2017-02-15, 08:33
Haloj, brukar steka runt 1kg kyckling per dag med massa grönsaker, problemet är att jag minst måste steka allt i 3 omgångar, och varje gång behöver man ju nån sorts smör/olja right?

En sked med smör är ju 650kcal och ska man ha 3 större klick så blir det en jävla massa kcalorier på endast stekfettet,,, och tar jag mindre än vad jag gör så bränner jag skiten, hur gör ni?

Ugn med bakplåtspapper kräver inget fett. Vill du prompt steka så kan du ju lägga den stekta kycklingen på lite hushållspapper efteråt, då sugs mycket fett upp.

Mental
2017-02-15, 08:42

Hur stor sked skottar du smör med? 650kcal smör är ~90g smör.
En normal matsked är runt 100kcal. Har du en bra panna kan du steka med typ en tesked rapsolja på runt 40kcal.

Maverick
2017-02-15, 09:29
Som någon skrev tidigare, Ugnen på 200, bakplåtspapper på plåten och in med skiten i ugnen.

exevision
2017-02-15, 20:37
Jag har lite vatten i stekpannan och använder lock. Blir väll lite mer kokt då iof.

Shqypnia
2017-02-15, 20:38
Jag använder väldigt lite olivolja, jag tkr det sprider sig tillräckligt. Stek det sedan inte i högsta värmen för du kmr bara att brända det.

Bulta
2017-02-15, 20:54
Varför skulle man inte vilja steka kyckling i tillräckligt med matfett? Köttet suger inte upp fettet, och vill man ha bort fettet som ligger på ytan kan man ju alltid torka av det sen. Att ha matfett i pannan bidrar både till bättre och mer jämn stekyta.

Att tillaga kycklingfiléer i ugn på 200C låter för övrigt som ett ypperligt sätt om man önskar ha den riktigt torr. Vill man ha saftig kycklingfilé ger man den en fin stekyta i pannan, och låter den småputtra i någon sås, alternativt gå klart i ugnen på låg värme, allt från 100-150c, gärna i någon sås/sky och inte låta den gå över 70C.

Termy
2017-02-15, 21:12
En helkyckling i slowcooker. Så gott. Där räcker det med att pensla på lite olivolja inuti.

Bärsärk
2017-02-15, 21:46
Lägger in den frusna kycklingfilén i micron, sätter på högsta effekt i 20 minuter, sätter mig och trollar på kolo tills det plingar, färdigt.

Alltid undrat över varför inte fler använder micron mer :D Smakar det hyffsat eller?

Maverick
2017-02-16, 08:16
Att tillaga kycklingfiléer i ugn på 200C låter för övrigt som ett ypperligt sätt om man önskar ha den riktigt torr. Vill man ha saftig kycklingfilé ger man den en fin stekyta i pannan, och låter den småputtra i någon sås, alternativt gå klart i ugnen på låg värme, allt från 100-150c, gärna i någon sås/sky och inte låta den gå över 70C.

Varför skulle den bli torr för? Mina blir icke det iaf...

ITK
2017-02-16, 09:59
Alltid undrat över varför inte fler använder micron mer :D Smakar det hyffsat eller?

Använder crisppanna (whirlpool) och något färdigt program där man bara väljer hur mycket kycklingfile man vill tillaga, sen sköter micron resten. Det tar ca 10min och fileerna får både fin färg och blir perfekt tillagade. Bättre än vad jag lyckas med när jag steker. Micron har även grill och varmluft, förmodar att dessa även används vid denna tillagning. Inte testat med frysta fileer än.

agazza
2017-02-16, 10:12
Suis Vide 3 timmar hela skiten, därefter lätt fräsning för syns skull en och en, behöver bara några sekunder för färgens skull i pannan.

Zekerna
2017-02-24, 19:09
äter ni smöret i pannan eller varför sådan nojja?

Jaive
2017-02-24, 23:11
äter ni smöret i pannan eller varför sådan nojja?

Undrar samma sak. Visst att det kan hänga med en del fett från stekningen när man steker grönsaker beroende på vilka grönsaker man steker och att det då kan vara värt att inte ha i för mycket fett i pannan, men att oroa sig för fettet i pannan när man steker kyckling känns som en sak man bara gör om man har ett osunt förhållande till mat.

LillisJ
2017-02-24, 23:39
Varför skulle man inte vilja steka kyckling i tillräckligt med matfett? Köttet suger inte upp fettet, och vill man ha bort fettet som ligger på ytan kan man ju alltid torka av det sen. Att ha matfett i pannan bidrar både till bättre och mer jämn stekyta.

Du kan ju inte ett skit min vän. :)

Bulta
2017-02-25, 07:53
Du kan ju inte ett skit min vän. :)

Vad är det du hävdar? Hur många olika tillagningssätt har du testat? Att bara kycklingen kommer upp till 70+ grader så spelar tillagningsmetod ingen roll? Trenden kring sous-vide är rent trams?

Nu kan man förvisso inte likställa pochering eller tillagning sous vide med ugnsstekning. Vid ugnstekning har man alltid problemet med att ugnsluften är torr, vilket också torkar ut maten mer. Jag tycker det är stor skillnad i saftighet om jag har kycklingfiléer i en form med t ex marinarasås, ost, krutonger/ströbröd jämfört med om jag lägger in enbart kycklingfiléer på en form och tillagar till samma temperatur. Mindre fukt, torrare resultat.

Gällande ugnstemperaturen så vet jag att en del hävdar på att den inte spelar någon roll, men det tycker inte jag. Har prövat både metoder och föredrar lågt/långsamt, förutom vid som sagt tex gratänger, eller om man tillagar en hel kyckling i ugnen då det kan tillåta högre temperaturer. Det är någonting med kycklingbröst att de behålls mycket mer saftighet om bröstbenet sitter kvar. Risken med hög värme är också att det går fort från att den är perfekt tillagad tills den gått för länge.

Sarco
2017-03-18, 22:51
Grönsaker behöver du inte steka i fett, teflonpanna och omrörning gör tricket. Ännu mer så om du använder frysta grönsaker, eftersom de släpper vatten fortare.

Kycklingfile är lätt att få för torr. Personligen tycker jag att (med normal köksutrustning) det bästa sättet att att få dem goda om man ska steka dem är att banka ut dem med tex en kavel, salta och peppra ordentligt och steka i en mindre mängd smör på hyfsat hög värme. Ja, smöret ger extra kalorier men kycklingfilé är så lågt i fetthalt att det inte blir något större problem. Bankningen ger mörare kött och jämnar ut tjockleken så att man snabbare når 70 grader jämnt över. Smöret ger en godare smak och bättre stekyta, med en vettig teflonpanna kan man skippa det om man verkligen inte klarar 5-10 g fett extra.

Annars är kycklingfile en perfekt detalj att bara skära i skivor/strimlor och tillaga i fuktig värme (sås, gryta etc).

Misslyckas man alltid med kycklingfile är kycklingfärs ett bra alternativ.

vicarious
2017-03-19, 09:24
Ugnen.

ovarl
2017-03-23, 08:54
Grilla!! Överlägset och inget fett! Brukar grilla 3kg kycklingfilé på söndagen! Klarar man sig några dagar på! 😊

Annars ugnen med termometer i en file, ta ut när de är 70 grader! Går ju variera kryddor i oändlighet! Även här gör jag minst 2kg åt gången. Då kan man sedan bara steka lite grönsaker och hacka upp lite färdig filé och slänga i!
Currykrydda är jag såld på just nu!
Ett tips som tar längre tid, Pulled chicken! Sköter sig självt i ugnen!

Sent from my D6503 using Tapatalk

moderato
2017-03-30, 16:57
Använder crisppanna (whirlpool) och något färdigt program där man bara väljer hur mycket kycklingfile man vill tillaga, sen sköter micron resten. Det tar ca 10min och fileerna får både fin färg och blir perfekt tillagade. Bättre än vad jag lyckas med när jag steker. Micron har även grill och varmluft, förmodar att dessa även används vid denna tillagning. Inte testat med frysta fileer än.

Snyggt! Har haft ögonen på en whilrpoolmicro med varmluft ett bra tag nu, vill försöka köra mer varmluft+kombo för att minska antalet mikrovågor till maten.
Vilken modell har du? Nöjd? Hehe lite offtopic men kände att jag var tvungen att fråga!

Chok Dee
2017-03-31, 20:47

Åh fyfan de vänder sig i magen bara jag tänker på det ggghhhhh *spy*

steker du inte den eller har den i en gryta eller nått efteråt?

Chok Dee
2017-03-31, 20:50
Kyckling / kött = steker i en gammal teflon wok utan fett ( det steker sig bra i sitt eget fett )

grönsaker = reduceras alltid i en kastrull vid sidan :) gärna med lite buljong i för extra smak!

:eating: