Visa fullständig version : Therese Johaug fast i dopningstest
Två år går fort! Nu är Johaug tillbaka.
Var straffet för kort?
Ja. Bör vara livstids avstängning för dopning med steroider.
Njä, hon tog ju sin känga med uteblivet VM. Sen kanske inte norsk media och allmänheten ser lika väl på henne? Svenska atleter som åkt fast blir väl lynchade i media?
I norsk media hyllar man väl henne fortfarande trots steroidbruket?
Jag kan tycka att två år är en futtig tid. Blir man fälld kanske 5 år borde vara minimum. Det avskräcker ju inte heller med två år.
Dissector
2018-11-21, 22:43
Jag kan tycka att två år är en futtig tid. Blir man fälld kanske 5 år borde vara minimum. Det avskräcker ju inte heller med två år.
Tvivlar på att något idrottsmässigt straff har någon avskräckande effekt över huvud taget. Tror de måste dopa sig för att kunna konkurrera på den nivån.
Att avstå från att dopa sig och att bli avstängd har i praktiken samma konsekvenser, alltså att man inte kommer att tävla på den nivån. Så de har inte mycket att förlora på att dopa sig och hoppas på att komma undan.
svenbanan
2018-11-21, 23:54
Fast nu blev hon väl fälld för "slarv" om inte jag minns det hela fel. Dvs man trodde på hennes förklaring till varför det hände och att hon faktiskt inte dopade till sig några prestationsmässiga fördelar.
Fast nu blev hon väl fälld för "slarv" om inte jag minns det hela fel. Dvs man trodde på hennes förklaring till varför det hände och att hon faktiskt inte dopade till sig några prestationsmässiga fördelar.
Hon blev fälld för bruk av clostebol. Visst, CAS gick med på att det var via läppbalsam som var tydligt märkt som dopingpreparat. Svårt att bevisa annat.
Tvivlar på att något idrottsmässigt straff har någon avskräckande effekt över huvud taget. Tror de måste dopa sig för att kunna konkurrera på den nivån.
Att avstå från att dopa sig och att bli avstängd har i praktiken samma konsekvenser, alltså att man inte kommer att tävla på den nivån. Så de har inte mycket att förlora på att dopa sig och hoppas på att komma undan.
Om din teori stämmer blir det alltså ingen skillnad om man inför hårdare straff. Men om du har fel, så kan hårdare straff ha en positiv avskräckande effekt. Så det vore väl smart att gå på den sistnämnda linjen?
När det gäller Johaug känns det lite mer okej med 2 år med tanke på alla märkliga omständigheter. Det kändes inte som ett clear-cut fall av doping.
Macroman
2018-11-22, 12:39
Det är väl 4 års avstängning för tung steroiddoping och kanske för epodoping också?
Detta räknas givetvis inte som det.
svenbanan
2018-11-22, 12:40
Hon blev fälld för bruk av clostebol. Visst, CAS gick med på att det var via läppbalsam som var tydligt märkt som dopingpreparat. Svårt att bevisa annat.
Enligt domen så är CAS helt med på att det gick till så som Johaug beskrev, och att det hon bestraffas för är hennes "slarv" (se det fetade). Det finns inte ett ord i domen om att hon straffas för att hon brukat steroider för att skaffa sig orättvisa fördelar.
Om du inte håller med dem i deras tolkning är en annan historia.
The Court of Arbitration for Sport (CAS) decision in the case of Therese Johaug: 18-month suspension
22 August 2017 – The Court of Arbitration for Sport (CAS) has upheld the appeal filed by the International Skiing Federation (FIS), has set aside the decision issued by the Adjudication Committee of the Norwegian Olympic and Paralympic Committee and Confederation of Sport on 10 February 2017 and has issued a new decision in which Ms Johaug is suspended for a period of 18 months commencing on 18 October 2016.
During the period 4-15 September 2016, the Norwegian skier Therese Johaug used a cream (Trofodermin) purchased for her by a team doctor in Italy to treat acute sunburn on her lips. The active ingredients listed on the packaging included Clostebol acetate (0.5%), an anabolic agent listed on the World Anti-Doping Agency (WADA) Prohibited List and banned at all times, in and out of competition.
Ms Johaug underwent an out-of-competition doping control test on 16 September 2016 which revealed the presence of a metabolite of Clostebol. Further to an investigation, the Adjudication Committee of the Norwegian Olympic and Paralympic Committee and Confederation of Sport issued a decision on 10 February 2017 in which Ms Johaug was sanctioned with a period of ineligibility of 13 months beginning on 18 October 2016, the date on which she was provisionally suspended.
On 6 March 2017, the International Ski Federation (FIS) filed an appeal at the CAS requesting that the period of ineligibility imposed on Ms Johaug be reasonably extended, to between 16-20 months.
The case was handled by a Panel of CAS arbitrators: Mr Romano F. Subiotto QC, (UK/Belgium), President, Mr Markus Manninen (Finland) and Mr Jeffrey G. Benz (USA). A hearing was held at the CAS headquarters on 6 June 2017.
Having reviewed the matter in full, the Panel noted that Ms Johaug failed to conduct a basic check of the packaging, which not only listed a prohibited substance as an ingredient but also included clear doping cautionary warning. Such omissions resulted in an anti-doping rule violation inconsistent with her otherwise clean anti-doping record. Nevertheless, in order to ensure equality in applying antidoping rules, the Panel highlighted that it was obliged to apply a proportionate sanction, consistent with the level of fault. For this reason, the Panel noted that, in such a situation of non-significant fault, the 2015 World Anti-doping Code provides for a suspension range of between 12 – 24 months and determined in the present case that a period of ineligibility of 18 months, commencing on 18 October 2016, was appropriate.
https://www.lawinsport.com/sports-law-news/item/the-court-of-arbitration-for-sport-cas-decision-in-the-case-of-therese-johaug-18-month-suspension
Enligt domen så är CAS helt med på att det gick till så som Johaug beskrev, och att det hon bestraffas för är hennes "slarv" (se det fetade). Det finns inte ett ord i domen om att hon straffas för att hon brukat steroider för att skaffa sig orättvisa fördelar.
Om du inte håller med dem i deras tolkning är en annan historia.
https://www.lawinsport.com/sports-law-news/item/the-court-of-arbitration-for-sport-cas-decision-in-the-case-of-therese-johaug-18-month-suspension
De säger ju precis det som jag skrev. Domen är för dopning. CAS avgjorde bara hur stort ansvar hon själv hade.
Det är väl 4 års avstängning för tung steroiddoping och kanske för epodoping också?
Detta räknas givetvis inte som det.
Det känns som en avstängning på 2 år är ingenting. Då kan det löna sig att ligga på gränsen på vad som är tillåtet.
Fullt med gråzoner I skidåkning. Astmamediciner, vallabussar, nebulisatorer och vete fan allt.
svenbanan
2018-11-22, 14:04
De säger ju precis det som jag skrev. Domen är för dopning. CAS avgjorde bara hur stort ansvar hon själv hade.
Hon blev inte dömd för att hon dopat sig med steroider.
Hon blev dömd för att hon brustit i att läsa på etiketter och inte själv kollat upp innehållet i en salva hennes läkare rekomenderat.
Ser du inte skillnaden?
Macroman
2018-11-22, 14:14
Det känns som en avstängning på 2 år är ingenting. Då kan det löna sig att ligga på gränsen på vad som är tillåtet.
Fullt med gråzoner I skidåkning. Astmamediciner, vallabussar, nebulisatorer och vete fan allt.
Vad har vallabussar med doping att göra?
Hon blev inte dömd för att hon dopat sig med steroider.
Hon blev dömd för att hon brustit i att läsa på etiketter och inte själv kollat upp innehållet i en salva hennes läkare rekomenderat.
Ser du inte skillnaden?
Hon blev dömd för att ha detekterbara nivåer av anabola steroider, inget annat. Ansvarsfrågan är en annan femma och är det som togs upp av CAS.
Vad har vallabussar med doping att göra?
"Norska Aftenposten skriver att norska landslagsåkare medicineras med astmamedicin i vallabussen under pågående tävlingar.
En så kallad nebulisator, en apparat som hjälper till att ta luftrörsvidgande läkemedel, har använts av det norska landslaget under sprinttävlingar. Enligt landslagschefen Vidar Löfshus användes maskinen efter prologen och före heaten vid sprinttävlingar skriver Aftenposten.
– Utövare som har en astmadiagnos måste få den vård de behöver. Men jag sitter med en känsla av att man har varit i en gråzon när utövare som inte har en astmatisk diagnos använt nebulisator med astmamedicin. Det är inte svårt att förstå att åkare från andra nationer som reagerar på denna användning i den norska vallabussen."
http://forumbilder.se/H8NMM/norska-vbussen.jpg (http://forumbilder.se/H8NMM/norska-vbussen)
http://www.langd.se/norska-aakare-medicinerar-i-vallabussen.5919757.html
svenbanan
2018-11-22, 14:31
Hon blev dömd för att ha detekterbara nivåer av anabola steroider, inget annat. Ansvarsfrågan är en annan femma och är det som togs upp av CAS.
Alla som har detekterbara nivåer av svartlistade ämnen har inte dopat sig.
Grejen är att ansvaret är det centrala.
Ifall hon inte brustit i sitt eget ansvar så hade hon inte fått nåt straff alls trots att hon hade detekterbara nivåer av steroider i kroppen.
Ifall man inte trott på hennes historia utan trott att det bara var skitsnack för att dölja ett hon faktiskt tagit steroider för prestationsförbättring så hade hon fortfarande varit avstängd.
Macroman
2018-11-22, 15:31
"Norska Aftenposten skriver att norska landslagsåkare medicineras med astmamedicin i vallabussen under pågående tävlingar.
En så kallad nebulisator, en apparat som hjälper till att ta luftrörsvidgande läkemedel, har använts av det norska landslaget under sprinttävlingar. Enligt landslagschefen Vidar Löfshus användes maskinen efter prologen och före heaten vid sprinttävlingar skriver Aftenposten.
– Utövare som har en astmadiagnos måste få den vård de behöver. Men jag sitter med en känsla av att man har varit i en gråzon när utövare som inte har en astmatisk diagnos använt nebulisator med astmamedicin. Det är inte svårt att förstå att åkare från andra nationer som reagerar på denna användning i den norska vallabussen."
http://forumbilder.se/H8NMM/norska-vbussen.jpg (http://forumbilder.se/H8NMM/norska-vbussen)
http://www.langd.se/norska-aakare-medicinerar-i-vallabussen.5919757.html
Har fortfarande ingenting med doping att göra eftersom man kan göra den processen även på helt andra ställen.
Sedan är detta ju inte dopingklassat vad jag vet även om jag håller med dig om att förfarandet är en rejäl gråzon.
WHITEFOLKS
2018-11-22, 16:07
Användandet av astmamedicinerna är problematiskt eftersom ifall man använder väldigt höga doser så får det en anabol effekt och det går inte att se skillnad på om någon har använt det i tillåtna mängder eller förbjudna mängder inom loppet av 24h vilket gör det omöjligt att ta fast personer som har det på recept för astma för otillåtet bruk om de inte är extremt korkade.
Har fortfarande ingenting med doping att göra eftersom man kan göra den processen även på helt andra ställen.
Sedan är detta ju inte dopingklassat vad jag vet även om jag håller med dig om att förfarandet är en rejäl gråzon.
Jag vet inte varför du hakade upp dej på vallabuss :d
Jag tänker på när Johnsrud åkte dit för doping :
"Samtidigt var det just den nebulisatorn – som alltså står på andra våningen i Norges vallabuss – som Martin Johnsrud Sundby använde när han fick i sig en så pass rejäl dos av receptbelagd astmamedicin att han åkte fast i ett dopningstest."
http://www.gp.se/sport/hilmersson-ett-beslut-som-skaver-men-som-vi-måste-köpa-1.4161028
WHITEFOLKS
2018-11-22, 16:16
Jag vet inte varför du hakade upp dej på vallabuss :d
Jag tänker på när Johnsrud åkte dit för doping :
"Samtidigt var det just den nebulisatorn – som alltså står på andra våningen i Norges vallabuss – som Martin Johnsrud Sundby använde när han fick i sig en så pass rejäl dos av receptbelagd astmamedicin att han åkte fast i ett dopningstest."
http://www.gp.se/sport/hilmersson-ett-beslut-som-skaver-men-som-vi-måste-köpa-1.4161028
Fast antagligen var det inte det utan användande precis som jag skrev ovan dvs man använder det som doping för dess anabola effekter och han hade helt enkelt bara använt det för sent.
Användandet av astmamedicinerna är problematiskt eftersom ifall man använder väldigt höga doser så får det en anabol effekt och det går inte att se skillnad på om någon har använt det i tillåtna mängder eller förbjudna mängder inom loppet av 24h vilket gör det omöjligt att ta fast personer som har det på recept för astma för otillåtet bruk om de inte är extremt korkade.
Räknade på fel enhet
Sundbys inhalator har en upptagning på tio procent, vilket betyder att han har kunnat använda den tre gånger om dagen, alltså 3 x 5000 mikrogram ger 1500 mikrograms upptagning, alltså under restriktionen 1600/dygn.
Problemet som norska läkarteamet inte förstod var att Wada restriktion är räknad på dosering – och inte inhalering. Varje dosering, laddning, får inte vara högre än 1600 mikrogram. Sundbys dosering var över tre gånger så stor, och gav ett blodvärde av ämnet salbutamol på 1 340 milliliter nanogram i Davos, samt 1360 nanogram per milliliter i Toblach.
Det högsta tillåtna värdet är 1 200 nanogram per milliliter.
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/sport/martin-johnsrud-sundby/darfor-falls-sundby-for-dopning
WHITEFOLKS
2018-11-22, 16:27
Räknade på fel enhet
Sundbys inhalator har en upptagning på tio procent, vilket betyder att han har kunnat använda den tre gånger om dagen, alltså 3 x 5000 mikrogram ger 1500 mikrograms upptagning, alltså under restriktionen 1600/dygn.
Problemet som norska läkarteamet inte förstod var att Wada restriktion är räknad på dosering – och inte inhalering. Varje dosering, laddning, får inte vara högre än 1600 mikrogram. Sundbys dosering var över tre gånger så stor, och gav ett blodvärde av ämnet salbutamol på 1 340 milliliter nanogram i Davos, samt 1360 nanogram per milliliter i Toblach.
Det högsta tillåtna värdet är 1 200 nanogram per milliliter.
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/sport/martin-johnsrud-sundby/darfor-falls-sundby-for-dopning
Ah fast nä. Det är bara en förklaring man använt inte den faktiska anledningen. Han som antagligen många andra som får använda medicinen har använt den för dess anabola effekter vilket är genom att använda den i helt andra mängder än vad man gör genom inhalator.
Ah fast nä. Det är bara en förklaring man använt inte den faktiska anledningen. Han som antagligen många andra som får använda medicinen har använt den för dess anabola effekter vilket är genom att använda den i helt andra mängder än vad man gör genom inhalator.
Det tror jag också. Å andra sidan vet man om att man kan åka dit om man överskrider gränsen.
Macroman
2018-11-23, 09:46
Han har nog använt den till både och tror jag. Han har ju ansträngningsastma och norrmännen har garanterat testat att astmamedicinering har flera positiva effekter särskilt om man överdoserar. De har ju testat detta även på åkare som inte har astma.
3 raka för Johaug? *popcorn*
svenbanan
2018-12-01, 14:14
3 raka för Johaug? *popcorn*
Tre raka vaddå?
Segrar? Hon gick väl inte ens vidare igår?
Tror hon riskerar att få pisk imorgon på jaktstarten.
Både Ebba och Kalla lär ju starta i närheten av henne. Tror hon kan få stryk av bägge dessa om de är tillsammans sista kilometern eller så.
Tre raka vaddå?
Segrar? Hon gick väl inte ens vidare igår?
Tror hon riskerar att få pisk imorgon på jaktstarten.
Både Ebba och Kalla lär ju starta i närheten av henne. Tror hon kan få stryk av bägge dessa om de är tillsammans sista kilometern eller så.
Såg det på tv sen. Hoppas på det imorgon då fast banan och klassiskt ska ju passa Johaug bra.
Herrarna var mörker
svenbanan
2018-12-01, 14:42
Såg det på tv sen. Hoppas på det imorgon då fast banan och klassiskt ska ju passa Johaug bra.
Herrarna var mörker
Johaug är väl ungefär lika bra på både klassisk och fristil, precis som även Ebba och Charlotte. Så det borde inte vara så stor skillnad imorgon mot idag tycker jag. Sen kan ju någon av dem såklart ha en bättre eller sämre dag, och då faller ju alla förutsägelser...
Om nu dessa banor är de som passar Johaug allra bäst under världscupen så ser det lovande ut för svenskorna. Hon vann ju inte med flera minuter direkt...
Ja, det kommer nog bli en rätt jobbig vinter på herrsidan. De har ju en rätt tung generationsväxling att göra, och inga direkta påläggskalvar som rosat marknaden på juniorsidan. Jag fattar inte att det är sån skillnad på återväxten på damsidan mot herrsidan. Det verkar ju komma hur många juniortjejer som helst som direkt kan ta ordentlig plats i landslaget.
Både kalla och Johaug är 162 cm. Kul när man kollar vikt sen. På Johaug har jag fått fram mellan 46-52 kilo medan kalla verkar vara 60. Att det kan skilja så mycket, även om det är 8 kilo.
Macroman
2018-12-04, 10:04
Johaug är väl ungefär lika bra på både klassisk och fristil, precis som även Ebba och Charlotte. Så det borde inte vara så stor skillnad imorgon mot idag tycker jag. Sen kan ju någon av dem såklart ha en bättre eller sämre dag, och då faller ju alla förutsägelser...
Om nu dessa banor är de som passar Johaug allra bäst under världscupen så ser det lovande ut för svenskorna. Hon vann ju inte med flera minuter direkt...
Ja, det kommer nog bli en rätt jobbig vinter på herrsidan. De har ju en rätt tung generationsväxling att göra, och inga direkta påläggskalvar som rosat marknaden på juniorsidan. Jag fattar inte att det är sån skillnad på återväxten på damsidan mot herrsidan. Det verkar ju komma hur många juniortjejer som helst som direkt kan ta ordentlig plats i landslaget.
Det är enorm skillnad i konkurrens på herr- och damsidan faktiskt. Såg ett elitåkaren Viktor Brännmark skrev om det på sin blogg. X % efter vinnaren på ett distanslopp ger topp-10 för damerna men knappt topp-40 för herrarna. Inte hela förklaringen förstås men en delförklaring iaf. Sverige kommer dominera damsidan de närmaste åren känns det som.
Lade faktiskt ett bet på Ebba A. inför lördagens lopp eftersom hon stod i 35 ggr pengarna vilket kändes extremt högt. Bara 9 s ifrån att sätta den också...
Både kalla och Johaug är 162 cm. Kul när man kollar vikt sen. På Johaug har jag fått fram mellan 46-52 kilo medan kalla verkar vara 60. Att det kan skilja så mycket, även om det är 8 kilo.
Ja det är givetvis en stor nackdel att släpa 13-14 kg mer uppför de oändliga backarna i Lillehammar. Är ganska säker på att Johaug väger 46-47 kg och defintivt inte 52 kg. Tror Kalla skulle tjäna på att droppa 5-6 kg men det är ju en avvägning.
Kalla blir ju så jäkla grinig när det går dåligt :d hon gick bara iväg mitt i intervjuen när hon blev tillfrågad att sammanfatta helgen.
svenbanan
2018-12-04, 12:42
Ja det är givetvis en stor nackdel att släpa 13-14 kg mer uppför de oändliga backarna i Lillehammar. Är ganska säker på att Johaug väger 46-47 kg och defintivt inte 52 kg. Tror Kalla skulle tjäna på att droppa 5-6 kg men det är ju en avvägning.
Kollar man på bilder på Kalla för några år sedan så ser hon betydligt tunnare ut nu. Tror hon lade om kosten en aning inför fjolårssäsongen, och det måste man ju säga var rätt lyckat.
Jag tror det kanske kan vara vanskligt för henne att droppa för mycket massa också. Om det bara är fett så är det troligtvis bra (om hon inte skulle hamna på tok för lågt i kroppsfett då förstås och tappa energi och inte orka träna ordentligt). Men annars kommer man ju nån gång till en gräns för när man inte längre tjänar på att bli lättare. Hon måste ju kunna behålla sin explosivitet och alla de aspekterna också. Det räcker ju inte med enbart uthållighet i världseliten. Johaug har ju en helt annan teknik/stil än de flesta då hon kör med jättehög frekvens. Kalla är ju betydligt mer explosiv och får mer kraft från varje steg istället. Om Kalla skulle bli lättare på bekostnad av explosivitet och kraft så skulle hon rimligen också bli tvungen att åka på det sättet Johaug gör. Men det är ju inte alls säkert att det skulle bli så lyckat för henne. Det finns ju ändå en anledning till att tekniken skiljer sig en aning från åkare till åkare. Kanske muskefiberkomposition och liknande spelar in här.
Ovanstående är bara lite spekulationer (ifall inte det framgick).
svenbanan
2018-12-04, 12:45
Kalla blir ju så jäkla grinig när det går dåligt :d hon gick bara iväg mitt i intervjuen när hon blev tillfrågad att sammanfatta helgen.
I den intervjun jag såg så tyckte jag hon ändå höll sig någorlunda kontrollerad. Har sett henne förr om åren vara så jävla vrålsur att man skulle vilja ge henne en örfil och säga åt henne att inte vara så barnslig. Eller möjligtvis ge fan i att ställa upp i intervjuer som hon uppenbarligen inte har nåt intresse av att bete sig som folk i... :D
Hittar inte helgens klipp men här är det nära cat fight :laugh:
HKs7Bt9xv_g
Macroman
2018-12-04, 15:18
Kollar man på bilder på Kalla för några år sedan så ser hon betydligt tunnare ut nu. Tror hon lade om kosten en aning inför fjolårssäsongen, och det måste man ju säga var rätt lyckat.
Håller med! Tyckte det var tydligt att Kalla droppat några kg inför förra årets OS-säsong. Mycket lyckat drag!
Tror att svenskorna blev trollade av Björgens muskulösa framtoning vilken nu nog får betecknas som en anomali. De trodde att mkt muskler var det som gällde framöver och gick därför upp onödigt mkt i vikt. En som verkligen straffades av detta var Anna Haag som gick upp säkert 5 kg. Från att ha varit individuell medaljör i OS 2010 så blev det efter viktuppgången oftast bara topp-20 som bäst med enstaka topp-10 placeringar som sällsynta undantag.
HKs7Bt9xv_g
"Kommentarer har inaktiverats för videoklippet."
För säkerhetens skull.
"Kommentarer har inaktiverats för videoklippet."
För säkerhetens skull.
Så jävla trist utveckling att våra kvinnliga idrottare får utstå så mycket skit på nätet att man behöver gå så långt.
Han som vann herrarnas jaktstart i söndags, norrmannen HERREGUD!!
Hur kan Norge bara fortsätta att producera så otroligt många snygga män? Nästan löjligt snygga.
Så jävla trist utveckling att våra kvinnliga idrottare får utstå så mycket skit på nätet att man behöver gå så långt.
Ja. Ett exempel I mängden är Jenny rissveds. Då skrev hon tom att hon ville slippa kommentarer om kroppen
https://www.instagram.com/p/Bldjfuznx9h/?hl=sv
svenbanan
2018-12-04, 18:03
Han som vann herrarnas jaktstart i söndags, norrmannen HERREGUD!!
Hur kan Norge bara fortsätta att producera så otroligt många snygga män? Nästan löjligt snygga.
Jag minns inte vem som vann. Men du kan inte mena Sjur Röthe (eller hur han nu stavar)? Alldagligare utseende får man leta efter... Var det Didrik Tönseth kanske? Han kan jag inte ens minnas hur han ser ut. :d
Enfaldigt som vanligt.
http://s.newsweek.com/sites/www.newsweek.com/files/styles/embed-lg/public/2018/02/05/gettyimages-914379998.jpg
Sen att du tror att det har med att de är kvinnor att göra
*whatever*Jag minns inte vem som vann. Men du kan inte mena Sjur Röthe (eller hur han nu stavar)? Alldagligare utseende får man leta efter... Var det Didrik Tönseth kanske? Han kan jag inte ens minnas hur han ser ut. :d
Tönseth va det ja. Googla lite bilder och släng in här bananen!!
svenbanan
2018-12-04, 21:39
*whatever*
https://img10.ntm.eu/om/public/img/5588379/1201151001/sjur-rthe-vann-infor-hemmapub?w=980&h=551&anchor=topcenter&bgcolor=222&scale=both
*whatever*
Din porr browser lär vara rätt unik :d
https://www.rbnett.no/incoming/article10619442.ece/hptr9l/ALTERNATES/w780-default/high_ta23955b.jpg
Din porr browser lär vara rätt unik :d
Den är episk. Norska längdskidslandslaget och G-easy.
svenbanan
2018-12-05, 00:18
https://www.rbnett.no/incoming/article10619442.ece/hptr9l/ALTERNATES/w780-default/high_ta23955b.jpg
Dög inte Röthe? ;)
Är det extra illa för kvinnliga idrottare?
Min uppfattning när det gäller amerikanska idrottsstjärnor är att kvinnor för utstå mer trakasserier av sexuell natur, medan män mer hat av våldsam natur. Det stämmer nog överens med samhället i övrigt: Kvinnor blir utsatta för mer sexuella trakasserier, män för mer våld, slagsmål, hot etc.
Det här måste vara det mest klantigaste på länge :d
"Ada Hegerberg blev den första kvinnan att vinna Ballon d’Or.
Frågan efter den historiska vinsten? Om hon kunde ”twerka”."
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/MglKgm/utsedd-till-varldens-basta--fick-fraga-om-hon-kunde-twerka
Ja den frågeställaren kommer nog få sin anställning ifrågasatt ett tag.
Han borde frågat Kalla om hon kan twerka efter en dålig insats.
Han borde ha frågat Kalla om hur det känns att vara tyngre och alltså tjockare än Johaug. Det är väl ungefär samma nivå?
Ja den frågeställaren kommer nog få sin anställning ifrågasatt ett tag.
Han är DJ? Låter som en rimlig fråga.
Förstår inte uppståndelsen och hur det kan bli närmast en huvudnyhet i svensk media. En DJ frågar om en person kan dansa?
Han borde ha frågat Kalla om hur det känns att vara tyngre och alltså tjockare än Johaug. Det är väl ungefär samma nivå?
Du tyckte jag förolämpade Kalla? Jag tänkte helt fysiologiskt. Kanske bara jag som tycker det är fashinerande att det skiljer så mycket på så kort längd.
Han är DJ? Låter som en rimlig fråga.
Förstår inte uppståndelsen och hur det kan bli närmast en huvudnyhet i svensk media. En DJ frågar om en person kan dansa?
Grejen är att twerkande är så utmanande. Sen vet jag inte hur sammanhanget var. Antar att tjejen som twerkande var precis innan eller nåt.
Du tyckte jag förolämpade Kalla? Jag tänkte helt fysiologiskt. Kanske bara jag som tycker det är fashinerande att det skiljer så mycket på så kort längd.
Nej då, din spekulering är ju just bara diskussionsunderlag och kuriosa. Det jag sa var att en sån fråga till Kalla själv skulle hålla samma nivå som twerk-frågan.
trädgårdsmöbel
2018-12-05, 14:00
Varför vill journalisten att Kalla skall lägga av/pensionera sig? Är inte Kalla väldigt ung?
MackeJuve
2018-12-05, 14:19
Om vi bortser från om det var olämpligt eller inte, jag anser att det var det, så slutar jag aldrig att fascineras över folks dumhet. DJ:n hade ETT jobb, att han ens försätter sig i en sådan situation är helt sinnessjukt. Det är i svallvågorna efter metoo och hans ska dela ut det första priset någonsin till en idrottare vars sport har blivit pissad på sen den "uppfanns". "Hmm, vad ska jag säga till henne? Twerking är ju kul, förvisso rätt utmanande dans men det kan väl ändå ingen ta illa åt sig av?" istället för att bara dela ut priset och säga något värdigt.
Lite som när Rafinha i Bayern Munchen skulle gå på Halloween-fest. "Hmm, självmordsbombare är ju rätt roligt! Jag har ett par miljoner följare på sociala medier men det här kan väl ändå ingen ta illa vid sig av?" --> tvingas pundla å det grövsta.
För er som inte sett situationen:
https://www.theguardian.com/football/2018/dec/03/ballon-dor-ada-hegerberg-twerk-luka-modric
En anledning till uppståndelsen är ju att damfotbollen kämpat för jämställdhet mycket på slutet med inställda landskamper och förhandlingar med förbunden.
Om vi bortser från om det var olämpligt eller inte, jag anser att det var det, så slutar jag aldrig att fascineras över folks dumhet. DJ:n hade ETT jobb, att han ens försätter sig i en sådan situation är helt sinnessjukt. Det är i svallvågorna efter metoo och hans ska dela ut det första priset någonsin till en idrottare vars sport har blivit pissad på sen den "uppfanns". "Hmm, vad ska jag säga till henne? Twerking är ju kul, förvisso rätt utmanande dans men det kan väl ändå ingen ta illa åt sig av?" istället för att bara dela ut priset och säga något värdigt.
Hans jobb var att hålla i galan och underhålla gästerna. Som en del av detta och säkert med anledning av sitt yrke så körde han en dans med varje vinnare. De övriga danserna var tydligen inga problem men när han skämtade om att twerka så blev det ramaskri.
Den omtalade Bloomberg-artikeln där män på Wall Street öppet erkänner att man undviker sina kvinnliga kollegor efter metoo då enbart insinuationen skulle förstöra deras liv känns plötsligt ännu mer aktuell.
MackeJuve
2018-12-05, 15:27
Hans jobb var att hålla i galan och underhålla gästerna. Som en del av detta och säkert med anledning av sitt yrke så körde han en dans med varje vinnare. De övriga danserna var tydligen inga problem men när han skämtade om att twerka så blev det ramaskri.
Den omtalade Bloomberg-artikeln där män på Wall Street öppet erkänner att man undviker sina kvinnliga kollegor efter metoo då enbart insinuationen skulle förstöra deras liv känns plötsligt ännu mer aktuell.
Välj inte twerk då, enkelt. Twerk är ju rent krasst inget annat än att stå och skaka på rumpan. Rimmar dåligt att just hon ombeds göra det när tillfället var det det var. Att han inte kunde inse det tycker jag är helt otroligt.
Varför vill journalisten att Kalla skall lägga av/pensionera sig? Är inte Kalla väldigt ung?
Väldigt ung är hon nog inte vid 31, men inte heller gammal för sin sport.
Intressant vad man kan bli upprörd av.
Dans - till musik - på en gala! Vem hade kunnat tänka sig det!
Eller är det Solveig var dåligt uppdaterat och borde ha frågat om Fortnite-dansen?
Synnerligen intressant med 2 så pass delade läger i denna fråga :d
Och hur tråden spårat..
"Dans"? Det går ut på att kvinnan böjer sig fram och skakar på sin rumpa utan teknikkrav, för att dra till sig maximal uppmärksamhet från kåta män med smartphones och blöta kalsonger. Närbesläktat med striptease.
svenbanan
2018-12-05, 19:09
"Dans"? Det går ut på att kvinnan böjer sig fram och skakar på sin rumpa utan teknikkrav, för att dra till sig maximal uppmärksamhet från kåta män med smartphones och blöta kalsonger. Närbesläktat med striptease.
Bara för att det är en väldigt sexualiserad dans så betyder inte det att det inte krävs teknik för att utföra det.
Tycker du att "popping" och "locking" bara innefattar att stå och skaka på armar och ben helt utan teknikkrav också? För det är väl ungefär det twerking är egentligen. Fast enbart med höfterna/rumpan då.
Bara för att det är en väldigt sexualiserad dans så betyder inte det att det inte krävs teknik för att utföra det.
Tycker du att "popping" och "locking" bara innefattar att stå och skaka på armar och ben helt utan teknikkrav också? För det är väl ungefär det twerking är egentligen. Fast enbart med höfterna/rumpan då.
Låt oss jämföra potatisskalning med molekylär biofysik när vi ändå är igång.
svenbanan
2018-12-05, 19:59
Låt oss jämföra potatisskalning med molekylär biofysik när vi ändå är igång.
Eller så kan du ju bara skippa skitsnacket. Det är ett bättre alternativ tycker jag.
Håll er till sporter som utförs på längdskidor samt Johaug. Få inte än en tråd låst.
Hur ser det egentligen ut för Sverige? Ni snackar om att Kalla är på dåligt humör p.g.a. sin insats, men hur ser det ut generellt?
Magnus N
2018-12-05, 20:55
Hur ser det egentligen ut för Sverige? Ni snackar om att Kalla är på dåligt humör p.g.a. sin insats, men hur ser det ut generellt?
Ebba Andersson har börjat riktigt bra, 3 pallplatser redan.
Typ enda jag har lyckats snappa upp, inte riktigt fått upp ångan för skidor än
svenbanan
2018-12-05, 20:57
Hur ser vad ut?
Humöret på andra svenskor? Eller åkkapaciteten på andra än Kalla?
Humöret vet jag inte så mycket om. De flesta är väl extremt superglada varje gång de syns i rutan.
Återväxten och åkkapaciteten är på topp. På damsidan...
Prestationer, Svenbanan! Hur grymma är vi just nu?
delta_mats
2018-12-05, 21:49
Prestationer, Svenbanan! Hur grymma är vi just nu?
På damsidan ser det bra ut, det verkar finnas bra tillväxt underifrån också. De kommer prestera bra i vinter. På herrsidan är det tyvärr sämre.
På damsidan ser det bra ut, det verkar finnas bra tillväxt underifrån också. De kommer prestera bra i vinter. På herrsidan är det tyvärr sämre.
Ett förtydligande: rent placeringsmässigt ser det sämre ut på herrsidan, tiderna per km är klart bättre än damsidan.
svenbanan
2018-12-05, 23:00
Den enda på herrsidan som ser ut att kunna placera sig på pallen i vinter är väl Halfvarsson. Han är ju dock rätt svajig också, så det är ju svårt att veta var man har honom.
Vi får väl hoppas att vi har någon slow starter som växer in i säsongen.
Mängden av duktiga sprinters på damsidan är helt sjuk! och spetsen ser ut att finnas på distans också med Kalla och Andersson.. kanske även Stina på lättare 10km-banor?
Herrsidan så finns Halfvarson och Thorn. Halfvarson har en enorm kapacitet men man vet aldrig riktigt hur det ser ut med hjärnspöken där.
Man pratar mycket om att det inte riktigt fylls på med nya åkare på herrsidan, frågan är hur mycket det påverkar att det inte funnits nån vinnarmentalitet där de senaste 4-5 åren?
trädgårdsmöbel
2018-12-06, 07:29
Väldigt ung är hon nog inte vid 31, men inte heller gammal för sin sport.
Lite trist då om journalisten antyder att hon är gammal, över sin peak och borde lägga av med tävlandet (och ägna sig åt att sticka halsdukar istället?). Jag får intrycket av att journalisten gjort detta flera gånger på Kallas reaktion.
wintersnowdrift
2018-12-06, 07:42
Lite trist då om journalisten antyder att hon är gammal, över sin peak och borde lägga av med tävlandet (och ägna sig åt att sticka halsdukar istället?). Jag får intrycket av att journalisten gjort detta flera gånger på Kallas reaktion.
Vad är det för jävla tomte till journalist?
Björgen la av vid 38, och då hann hon innan dess föda barn och efter comebacken ta flera OS-medaljer inklusive guld på den tuffaste distansen (30 km). Kalla har många bra år kvar, om hon vill.
ARMSTARK
2018-12-06, 08:46
Vad är det för jävla tomte till journalist?
Björgen la av vid 38, och då hann hon innan dess föda barn och efter comebacken ta flera OS-medaljer inklusive guld på den tuffaste distansen (30 km). Kalla har många bra år kvar, om hon vill.
Ja det är många idrottskvinnor som haft sin peak efter att de fött barn, speciellt i uthållighetsgrenar. Journalisten borde syssla med något han är bra på istället för journalistik.
Ja det är många idrottskvinnor som haft sin peak efter att de fött barn, speciellt i uthållighetsgrenar. Journalisten borde syssla med något han är bra på istället för journalistik.Vem var journalisten? Jag har inte sett klippet.
HKs7Bt9xv_g
Vem var journalisten? Jag har inte sett klippet.
Vet inte vem reportern är.
Macroman
2018-12-06, 10:39
Kalla är inte tjock det är muskler! Dock är det inte alltid en fördel med FÖR mycket muskler i en konditionsidrott.
Calle H. borde iofs också droppa ett antal kg i jämlikhetens namn. Det ser dock faktiskt ut som han har gjort det i år.
Macroman
2018-12-06, 10:43
Svenska damlaget ser enormt starka ut och Ebba Andersson är nu helt i världselittopp. Herrarna ser väldigt svaga ut förutom Calle H.
delta_mats
2018-12-06, 11:08
Svenska damlaget ser enormt starka ut och Ebba Andersson är nu helt i världselittopp. Herrarna ser väldigt svaga ut förutom Calle H.
Japp man insåg redan förra säsongen att Ebba blir att räkna med framöver. Calle är på tok för ojämn, han kommer säkert lyckas med något enstaka lopp men annars är det väldigt mycket upp och ner.
Får hoppas att Stina kan börja utmana på lite fler distanser än sprint också, tror det finns potential där.
MackeJuve
2018-12-06, 11:23
Får hoppas att Stina kan börja utmana på lite fler distanser än sprint också, tror det finns potential där.
Det har hon redan gjort. Tog ju OS-brons på 30 km i år samt ett par världscupsegrar på 10 km i fjol.
Macroman
2018-12-06, 11:47
Man ska heller inte glömma bort tjejen som kom tvåa efter Kalla i loppet som gick i Bruksvallarna före världscupstarten, Frida Karlsson. Hon var före Ebba där och är bara 19 år. Har redan vunnit flera JVM-guld. Kör inga seniortävlingar nu utan siktar på JVM tydligen.
delta_mats
2018-12-06, 11:48
Det har hon redan gjort. Tog ju OS-brons på 30 km i år samt ett par världscupsegrar på 10 km i fjol.
Ja förvisso, men väntar på en riktig utblomning!
delta_mats
2018-12-06, 11:50
Man ska heller inte glömma bort tjejen som kom tvåa efter Kalla i loppet som gick i Bruksvallarna före världscupstarten, Frida Karlsson. Hon var före Ebba där och är bara 19 år. Har redan vunnit flera JVM-guld. Kör inga seniortävlingar nu utan siktar på JVM tydligen.
Ja precis. Lite fjantigt att hon inte fick köra i landslaget nu. Men de kanske vill låta henne utvecklas ytterligare ett år som junior.
Kalla var ju tydligen i samma ålder då hon tävlade bland seniorerna.
Macroman
2018-12-06, 13:46
Ja precis. Lite fjantigt att hon inte fick köra i landslaget nu. Men de kanske vill låta henne utvecklas ytterligare ett år som junior.
Kalla var ju tydligen i samma ålder då hon tävlade bland seniorerna.
Kan ju bli så att hon kommer med till VM om det går efter JVM vilket det brukar göra.
delta_mats
2018-12-06, 14:02
Kan ju bli så att hon kommer med till VM om det går efter JVM vilket det brukar göra.
Sist jag hörde något vilket var efter Bruksvallarna var att hon inte skulle med i landslaget för seniorer detta år. Vet inte hur ledningen är i sina beslut, om det är spikat eller inte.
svenbanan
2018-12-06, 14:47
Sist jag hörde något vilket var efter Bruksvallarna var att hon inte skulle med i landslaget för seniorer detta år. Vet inte hur ledningen är i sina beslut, om det är spikat eller inte.
Att hon inte är med i landslaget betyder ju inte att hon inte kommer vara med i VM eller delta i vissa världscuplopp.
Som jag har fattat det innebär "landslaget" helt enkelt en grupp åkare som åker på läger tillsammans och har vissa sponsorförmåner och i princip är uttagna till att åka alla världscuplopp.
Sen finns det nåt slags b-landslag eller utvecklingslandslag också. Tror dessa också åker på samma läger och hela den biten. Tror dessa åker i den skandinaviska cupen och är juniorer eller nyblivna seniorer som inte riktigt platsar i a-landslaget ännu, men bedöms kunna ta steget upp inom nåt år.
Jag antar att det också finns nåt slags juniorlandslag. För rimligtvis ingår väl inte alla juniorer som åker internationella juniortävlingar i utvecklingslandslaget. Vette tusan vad juniorerna åker för tävlingar "till vardags" dock. De kanske åker i skandinaviska cupen de också, eller kanske nån svensk cup ifall de inte är fullt så duktiga.
När det finns fler platser i världscuploppen så tar de väl in åkare från juniorerna och/eller utvecklingslandslaget såvitt jag begriper.
Men att superlovande juniorer fokuserar mer på juniormästerskap är ju inte direkt ovanligt. Det var väl precis likadant med Ebba häromåret. Dvs de brukar ju fokusera hela säsongen på detta och så åker de på seniormästerskapet ifall de har energi och form kvar (och ifall de är duktiga nog).
Det är väl helt enkelt en del i en mer långsiktig utvecklingsplan.
delta_mats
2018-12-06, 15:59
Nej hon kommer inte åka bland seniorerna i år, det var det jag hörde. Hon kommer alltså inte åka med Ebba, Stina, Charlotte och det gänget vilket är vad som hade varit intressant. Eftersom hon är såpass duktig redan nu. Kalla gick ju över och tävlade mot seniorerna och i landslaget som 19 åring exempelvis.
Helt okej stafettlag bland tjejerna hursomhelst :)
Macroman
2018-12-06, 16:35
Nej hon kommer inte åka bland seniorerna i år, det var det jag hörde. Hon kommer alltså inte åka med Ebba, Stina, Charlotte och det gänget vilket är vad som hade varit intressant. Eftersom hon är såpass duktig redan nu. Kalla gick ju över och tävlade mot seniorerna och i landslaget som 19 åring exempelvis.
Vad menar du med i år? 2018 är ju nästan slut...
Tror hon kan bli uttagen till VM om det passar etc. Sedan kommer hon nog åka de sista tävlingarna i typ Falun då en stor nationell grupp får åka världscup. Men det är ju ingen brådska. Kalla och Ebba har haft precis samma upplägg med att skynda långsamt.
svenbanan
2018-12-06, 16:38
Vad menar du med "åka bland senirerna"?
Ifall hon inte är med i landslaget eller utvecklingslandslaget så kan man ju mycket väl säga att hon inte kommer åka med seniorerna.
Men det behöver ju per automatik inte inte betyda att inte kommer delta i någon som helst världscuptävling ifall det finns utrymme för det framåt våren eller så...
Jag vet inte vad det spelar för roll vad Kalla gjorde som nittonåring. Det var ju typ ett decenium sen. Kanske inte möjligheterna för duktiga juniorer att få bra matchning var lika bra då? Eller så hade landslaget en svacka och var desperata efter en generationsväxling?
delta_mats
2018-12-06, 17:11
Vad menar du med "åka bland senirerna"?
Ifall hon inte är med i landslaget eller utvecklingslandslaget så kan man ju mycket väl säga att hon inte kommer åka med seniorerna.
Men det behöver ju per automatik inte inte betyda att inte kommer delta i någon som helst världscuptävling ifall det finns utrymme för det framåt våren eller så...
Jag vet inte vad det spelar för roll vad Kalla gjorde som nittonåring. Det var ju typ ett decenium sen. Kanske inte möjligheterna för duktiga juniorer att få bra matchning var lika bra då? Eller så hade landslaget en svacka och var desperata efter en generationsväxling?
Jag menar bara det jag skriver, ingenting annat. En del uttalade sig ifall hon skulle få ta plats i landslaget och åka världscup, VM osv denna säsong efter hennes bedrift i Bruksvallarna. Kalla själv sade att det kunde hon väl få, eftersom hon själv var 19 när hon tog det klivet.
Men landslagsledningen fastslog att hon fortsatt kommer åka som junior, dvs tävla mot juniorerna även denna säsongen.
svenbanan
2018-12-06, 17:57
Jag menar bara det jag skriver, ingenting annat. En del uttalade sig ifall hon skulle få ta plats i landslaget och åka världscup, VM osv denna säsong efter hennes bedrift i Bruksvallarna. Kalla själv sade att det kunde hon väl få, eftersom hon själv var 19 när hon tog det klivet.
Men landslagsledningen fastslog att hon fortsatt kommer åka som junior, dvs tävla mot juniorerna även denna säsongen.
Jag tror som sagt inte att "ta plats i landslaget" är enda chansen får unga åkare att eventuellt få åka i VM eller nåt världscuplopp.
delta_mats
2018-12-06, 18:16
Vad menar du med i år? 2018 är ju nästan slut...
Tror hon kan bli uttagen till VM om det passar etc. Sedan kommer hon nog åka de sista tävlingarna i typ Falun då en stor nationell grupp får åka världscup. Men det är ju ingen brådska. Kalla och Ebba har haft precis samma upplägg med att skynda långsamt.
Denna säsong menar jag. Ja i Falun lär väl både hon och fler få åka. Men övriga världscupen och VM blir det inget av. Kalla körde när hon var 19 mot de stora flickorna, dvs den ålder hon är i nu.
delta_mats
2018-12-06, 18:18
Jag tror som sagt inte att "ta plats i landslaget" är enda chansen får unga åkare att eventuellt få åka i VM eller nåt världscuplopp.
Inte mina ord som sagt. VM lär hon inte få åka, möjligen någon mindre VC, typ i Falun som Macroman var inne på.
svenbanan
2018-12-06, 19:46
Inte mina ord som sagt. VM lär hon inte få åka, möjligen någon mindre VC, typ i Falun som Macroman var inne på.
Kanske det. Jag vet inte ens när VM går, och hur det ligger till i förhållande till eventuella juniormästerskap och liknande. Oftast brukar JVM vara en vecka innan senior VM har jag för mig. Men det kanske inte är systematiskt på det viset.
Jag vet inte om svenska skidspelen i Falun räknas som en av de mindre världscuptävlingarna. Jag skulle säga att det är en av de största och mest prestigefulla tävlingarna. Men vi har ju extra platser där i alla fall. Så är hon i form lär hon ha bra chans att få åka.
Jag har för mig att det ska vara en tävling i Ulricehamn också. Eller var det ifjol den var, som en engångsgrej kanske?
Macroman
2018-12-07, 10:08
Denna säsong menar jag. Ja i Falun lär väl både hon och fler få åka. Men övriga världscupen och VM blir det inget av. Kalla körde när hon var 19 mot de stora flickorna, dvs den ålder hon är i nu.
Frida Karlsson har redan åkt världscupen i våras i Falun. Exakt lika gammal som när Kalla gjorde sin debut (mars 2006). Sedan åkte Kalla VM 2007 som 20-åring så vi får se om Frida K. också åker VM. Konkurrensen är ju som sagt avsevärt hårdare nu än 2007. Kalla gjorde ju kanonresultat i det VMet också 5a och 7a individuellt bla.
delta_mats
2018-12-07, 11:37
Frida Karlsson har redan åkt världscupen i våras i Falun. Exakt lika gammal som när Kalla gjorde sin debut (mars 2006). Sedan åkte Kalla VM 2007 som 20-åring så vi får se om Frida K. också åker VM. Konkurrensen är ju som sagt avsevärt hårdare nu än 2007. Kalla gjorde ju kanonresultat i det VMet också 5a och 7a individuellt bla.
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/frida-19-stoppas-trots-supersuccen/
Som jag tolkar det finns det då ändå en möjlighet att åka världscupen efter JVM som går i januari. Hoppas på det! Kul med nya duktiga skidåkare.
Längdskidåkning är definivt bland det roligare att kolla på i sportväg. Både jaktstart och masstart har sin tjusning. Föredrar jaktstart oftast dock. Vinterstudion och ett par koppar kaffe är riktigt härligt att starta helgdagarna med när man kan.
Snubblade över denna artikel idag, av det lite tristare slaget.
https://www.svt.se/sport/dopning/ny-studie-bloddopning-effektivt-aven-i-sma-doser
Bloddoping ökar prestationen med ca 5% även vid små doser som är svåra att upptäcka. Är såklart väldigt mycket med 5% när man befinner sig på elitnivån.Tycker inte detta behöver leda till en lång diskussion om doping och vem man tror är dopad osv, utan tänkte bara dela med mig av artikeln som en liten notis, då det ändå är relaterat och kan vara "kul" att känna till.
Snubblade över denna artikel idag, av det lite tristare slaget.
https://www.svt.se/sport/dopning/ny-studie-bloddopning-effektivt-aven-i-sma-doser
Bloddoping ökar prestationen med ca 5% även vid små doser som är svåra att upptäcka. Är såklart väldigt mycket med 5% när man befinner sig på elitnivån.Tycker inte detta behöver leda till en lång diskussion om doping och vem man tror är dopad osv, utan tänkte bara dela med mig av artikeln som en liten notis, då det ändå är relaterat och kan vara "kul" att känna till.
Det var väl inte trist? Alla i toppen mikrodoserar ändå Epo och andra roligheter.
Det var väl inte trist? Alla i toppen mikrodoserar ändå Epo och andra roligheter.
Nja trist och trist. Många har ju negativa känslor kring doping, därför jag skrev så. Är man säker på att alla dopar sig och tycker det är ok så är det väl sak samma.
Dopning är tydligen inte ett stop för att få pris i Norge som "idrottare som är en god förebild."
https://www.svd.se/johaug-far-arofyllt-pris-trots-dopningsdom/i/senaste
*spy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.