handdator

Visa fullständig version : Finns kombinationen jobb+bostad någonstans i hela landet?

Bärsärk
2016-06-01, 18:11
Ja, finns det någon ort/kommun i landet som kan lova arbete och bostad typ på dagen, åtminstone utan köer. Vi har ju ganska hög arbetslöshet, borde ju finnas gott om personer som bara kan riva upp allt och flytta till någon ställe där det finns jobb.

Men det slog mig nu att även uppe i kallaste Norrland verkar det inte finnas jättegott om bostäder.

Yes
2016-06-01, 18:48
Jag har funderat på samma sak och det jag kommit fram till är att det är svårt. På mindre orter där det är lättare att hitta bostad krävs ofta väldig specifik kompetens för att det få bra jobb. Vill du t.ex. bo i Kiruna är det bra att ha någon kompetens som är efteraktad inom gruvdrift. Annars får du vända burgare istället.

För en 5-6 år sen fanns bättre möjligheter att bo en bit utanför större orter och bo fint, mot längre restid till jobbet. Dessa möjligheter finns inte längre i samma utsträckning (även om du såklart kommer bo bättre om du pendlar Eskilstuna-Stockholm t.ex. än att bo centralt).

Bärsärk
2016-06-01, 18:51
Jag har funderat på samma sak och det jag kommit fram till är att det är svårt. På mindre orter där det är lättare att hitta bostad krävs ofta väldig specifik kompetens för att det få bra jobb. Vill du t.ex. bo i Kiruna är det bra att ha någon kompetens som är efteraktad inom gruvdrift. Annars får du vända burgare istället.

För en 5-6 år sen fanns bättre möjligheter att bo en bit utanför större orter och bo fint, mot längre restid till jobbet. Dessa möjligheter finns inte längre i samma utsträckning (även om du såklart kommer bo bättre om du pendlar Eskilstuna-Stockholm t.ex. än att bo centralt).

Frågan är om man ens skulle kunna vända burgare i Kiruna, kollar man runt där uppe på arbetsförmedlingen så skriks det inte direkt efter folk även på "skitjobb".

Abbs
2016-06-01, 18:55
Frågan är om man ens skulle kunna vända burgare i Kiruna, kollar man runt där uppe på arbetsförmedlingen så skriks det inte direkt efter folk även på "skitjobb".

Tiden då man kunde leva gott på "skitjobb" är långt gången. Om du är välutbildad och välkvalificerad så kan du få arbete och boende på dagen. Iaf om du börjar arbeta som minister, men då behöver du inte vara välutbildad eller kvalificerad :D

Yes
2016-06-01, 18:56
Det låter inte orimligt att det är så illa. Arbetslösheten lär vara hög i dessa orter.

Yes
2016-06-01, 19:00
Tiden då man kunde leva gott på "skitjobb" är långt gången. Om du är välutbildad och välkvalificerad så kan du få arbete och boende på dagen. Iaf om du börjar arbeta som minister, men då behöver du inte vara välutbildad eller kvalificerad :D
Det har man väl iof aldrig kunnat. Skillnaden är bara att det är fler skitjobb som kräver utbildning. Snart krävs det väl högskola för att jobba på Donken...

tossefar
2016-06-01, 19:03
Man kan ju alltid bosätta sig typ i Enköping och pendla de 40 min det tar med tåg in till Stockholm.

shut teh face
2016-06-01, 19:03
Nej de hänger ju liksom ihop ..

ViktorC
2016-06-01, 19:27
Man kan ju alltid bosätta sig typ i Enköping och pendla de 40 min det tar med tåg in till Stockholm.

^This, vet många här (Enköping) som pendlar till Stockholm, nemas problemas. Börjar dock bli drygt att hitta boende här om man inte köper, hyresrätter är det brist på.

Rolfarsson
2016-06-01, 19:39
Att hitta bostad idag är allt annat än lätt, speciellt hyresrätter, då migrationsverket hyr upp dom flesta.
I min kommun och dom runt mig så är det flera års kötid och då är det kommuner med <15k invånare.

Oljeblixten
2016-06-01, 20:36
25k invånare där jag bor. På enbart kommunens lägenheter är det 4000 i bostadskö.

z_bumbi
2016-06-01, 20:44
Har du ett yrke som är en bristvara bör det inte vara några större problem fast du kanske får räkna med att pendla.

Diomedea exulans
2016-06-01, 20:55
Det påminner mig om när jag diskuterade med min mor för några år sedan huruvida jag skulle bryta upp och flytta någonstans. Två saker mamma med bestämdhet hävdade var:
1) Man ska inte flytta någonstans förrän man har jobb där.
2) Man ska inte skaffa jobb någonstans förrän man har bostad där.

Har ännu inte räknat ut hur man löser morsans kniviga dilemma.

Kåtlett
2016-06-01, 23:16

Fast Kiruna är nog inte det lämpligaste exemplet för att statuera exempel för "mindre orter där är lättare att hitta bostad". :Virro

Stoltz
2016-06-01, 23:25
Det har man väl iof aldrig kunnat. Skillnaden är bara att det är fler skitjobb som kräver utbildning. Snart krävs det väl högskola för att jobba på Donken...

Det känns som det är på väg dit, har börjar dyka upp 1-2åriga Butikssäljarutbildningar, då vet man att fan fiskar torsk i kloakvattnet.

Nattljus
2016-06-02, 00:56
Har ännu inte räknat ut hur man löser morsans kniviga dilemma.
Man bor hemma resten av livet *popcorn*

Tolkia
2016-06-02, 06:23
Det beror väl på vilket jobb man söker. För sjuksköterskor skulle jag säga att arbetsmarknaden på små orter, stora nog att ha ett sjukhus, är väldigt bra.

Bostad på dagen är lite astronomiskt, tror jag. Det är nog få uthyrare, både kommunala och privata, som håller sig med stora mängder tomma lägenheter utifall att någon skulle få för sig att flytta in som behöver lägenhet snabbt; sådant som inte går att hyra ut till vardags brukar man göra sig av med. F.ö. har ju de flesta som byter jobb en uppsägningstid på det tidigare jobbet, så behovet av "bostad på dagen" är ju sällan riktigt så akut.

tomccc
2016-06-02, 06:51
Det beror väl på vilket jobb man söker. För sjuksköterskor skulle jag säga att arbetsmarknaden på små orter, stora nog att ha ett sjukhus, är väldigt bra.

Bostad på dagen är lite astronomiskt, tror jag. Det är nog få uthyrare, både kommunala och privata, som håller sig med stora mängder tomma lägenheter utifall att någon skulle få för sig att flytta in som behöver lägenhet snabbt; sådant som inte går att hyra ut till vardags brukar man göra sig av med. F.ö. har ju de flesta som byter jobb en uppsägningstid på det tidigare jobbet, så behovet av "bostad på dagen" är ju sällan riktigt så akut. I vissa mellanstora städer kan man som nyinflyttad pga jobb gå före i bostadskön och därmed i princip få bostad på dagen, i alla fall på månadsskiftet. Sen beror det på var man kan tänkas bo, man får inte välja och vraka utan man kan ha tur eller otur.

Ignatius72
2016-06-02, 06:53
Har du några skills?

agazza
2016-06-02, 07:29
Jag bor för närvarande i en kommun som ligger i det absoluta bottensegmentet i Sverige och här är bostadskön till allmännyttan 1300 pers..

Det finns 49 jobb hos arbetsförmedlingen i hela kommunen.

Så ungefär där kan ni utläsa Sveriges framtid kommande decennier.

filmjölk
2016-06-02, 07:41
Jag blir fundersam på hur dessa ändlösa rader av arbetslösa (samt äldre, sjuka och invandrare) skall försörjas i framtiden. Blir det någon form av Darwinism där dessa får svälta ihjäl och befolkningen slimmas till ett minimum där enbart de mest produktiva har en plats?

Grahn
2016-06-02, 07:47
Jag blir fundersam på hur dessa ändlösa rader av arbetslösa (samt äldre, sjuka och invandrare) skall försörjas i framtiden. Blir det någon form av Darwinism där dessa får svälta ihjäl och befolkningen slimmas till ett minimum där enbart de mest produktiva har en plats?

Snarare så sjunker kvalitén (ytterligare...) på samhällstjänster med minskat skatteunderlag och landet stagnerar.

filmjölk
2016-06-02, 07:54
Snarare så sjunker kvalitén (ytterligare...) på samhällstjänster med minskat skatteunderlag och landet stagnerar.

Jo men hur mycket kan kvalitén sjunka innan den helt försvinner? Om det fortsätter så att fler och fler inte behövs samtidigt som vi blir fler och fler så borde det ju rimligtvis ske en slags sållning i framtiden då det helt enkelt inte funkar att 1 arbetar halvt ihjäl sig först för att försörja 10 andra som inte "fyller någon funktion, enbart en kostnad", sedan 15, sedan 20 osv.

Mental
2016-06-02, 08:12
När jag flyttade till Ljusdal och sedan till Torsby 2010 respektive 2011 var det bara gå in på bostadsbolaget, välja område och storlek på lägenhet så fick man nycklarna i handen samma dag. Tror dock det är svårare nu.

Grahn
2016-06-02, 08:30
Jo men hur mycket kan kvalitén sjunka innan den helt försvinner? Om det fortsätter så att fler och fler inte behövs samtidigt som vi blir fler och fler så borde det ju rimligtvis ske en slags sållning i framtiden då det helt enkelt inte funkar att 1 arbetar halvt ihjäl sig först för att försörja 10 andra som inte "fyller någon funktion, enbart en kostnad", sedan 15, sedan 20 osv.

Kanske, klyftorna ökar och gradvis kommer samhället säkert att anpassas. Östaterna visar kanske på hur en sådan framtid kan te sig.

Metoden med skatt på arbete blir iaf minst sagt problematisk när allt färre har ett.

Gerdler
2016-06-02, 09:32
Men det blir ju aldrig så. Vi har ju runt 5 miljoner arbetande och sen blir resten försörjda som pensionärer, studenter, barn, arbetslösa, mentalfall, fängelsekunder osv... Det som måste till är att drivkraften att vara en av dem som har det är eftertraktade jobbet, speciellt högkompetensjobb, måste bli mångfalt större så att folk väljer att flytta för att få de här jobben.

Minns du Illustrerade Mannens dilemma? Var väl han som fått ett mycket bättre jobb med högre lön och sket i att ta det för att vinsten var för liten och han fick jobba mer och längre till jobbet. Så får det inte vara i ett modernt land. Det håller inte.

Sen har vi vår egen albatross som jobbar på sitt skitjobb för att han är bekväm där han är. I ett modernt land måste var medborgare känna incitamenten att flytta och förkovra sig för att göra karriär, utbilda sig och uppfinna saker för att det skapar ett mervärde i deras egna liv.

Men så är det inte i Sverige. Utan här har vi en extremt progressiv skatt som dessutom går extremt skarpt uppåt just i det intervallet som är skillnaden mellan att flyta med och att anstränga sig lite grand. Marginalskatten upp till runt 32k/mån ligger kring 27-29% och efter typ 36k/mån ligger den på 50-53%. Vad fan är det? Jag förstår att IS vill förstöra västvärlden men varför ska vi själva göra det och göra det effektivare än dem?

spoon
2016-06-02, 11:59
I Vetlanda kommun så finns det just nu 81 jobb och att fixa boende borde vara relativt enkelt. Elevassistent eller personlig assistent är nog dom vanligaste jobben om man inte har en specifik utbildning.

filmjölk
2016-06-02, 13:11
Men det blir ju aldrig så. Vi har ju runt 5 miljoner arbetande och sen blir resten försörjda som pensionärer, studenter, barn, arbetslösa, mentalfall, fängelsekunder osv... Det som måste till är att drivkraften att vara en av dem som har det är eftertraktade jobbet, speciellt högkompetensjobb, måste bli mångfalt större så att folk väljer att flytta för att få de här jobben.

Minns du Illustrerade Mannens dilemma? Var väl han som fått ett mycket bättre jobb med högre lön och sket i att ta det för att vinsten var för liten och han fick jobba mer och längre till jobbet. Så får det inte vara i ett modernt land. Det håller inte.

Sen har vi vår egen albatross som jobbar på sitt skitjobb för att han är bekväm där han är. I ett modernt land måste var medborgare känna incitamenten att flytta och förkovra sig för att göra karriär, utbilda sig och uppfinna saker för att det skapar ett mervärde i deras egna liv.

Men så är det inte i Sverige. Utan här har vi en extremt progressiv skatt som dessutom går extremt skarpt uppåt just i det intervallet som är skillnaden mellan att flyta med och att anstränga sig lite grand. Marginalskatten upp till runt 32k/mån ligger kring 27-29% och efter typ 36k/mån ligger den på 50-53%. Vad fan är det? Jag förstår att IS vill förstöra västvärlden men varför ska vi själva göra det och göra det effektivare än dem?

5 miljoner idag är lite effektivisering, omorganisering, modernisering och "slimmade organisationer" från 4 miljoner i framtiden. Sedan sköts samma mängd arbete av färre och färre (några jobbar mer och mer, några som blir fler och fler jobbar inte alls) samtidigt som mängden folk ökar, och mängden nya arbeten som behöver/kan utföras pga. fler folk motsvarar inte ökningen i mängden människor. Högern vill lösa det här med lägre löner så att fler får jobb, vänstern med att skatta människor med jobb hårdare men jag tror inte det hjälper.

Det finns nog en övre gräns för hur många anställda du kan ha som skall slänga dina sopor som du är fullt kapabel att slänga själv, och det finns en gräns där du säger "Fuck it, det lönar sig ändå inte, jag slutar jobba!". Jag tror det måste till nån form av radikal minskning av (världs-)befolkningen någon gång.

Gerdler
2016-06-02, 14:35
5 miljoner idag är lite effektivisering, omorganisering, modernisering och "slimmade organisationer" från 4 miljoner i framtiden. Sedan sköts samma mängd arbete av färre och färre (några jobbar mer och mer, några som blir fler och fler jobbar inte alls) samtidigt som mängden folk ökar, och mängden nya arbeten som behöver/kan utföras pga. fler folk motsvarar inte ökningen i mängden människor. Högern vill lösa det här med lägre löner så att fler får jobb, vänstern med att skatta människor med jobb hårdare men jag tror inte det hjälper.

Det finns nog en övre gräns för hur många anställda du kan ha som skall slänga dina sopor som du är fullt kapabel att slänga själv, och det finns en gräns där du säger "Fuck it, det lönar sig ändå inte, jag slutar jobba!". Jag tror det måste till nån form av radikal minskning av (världs-)befolkningen någon gång.
Du lider av en svag förståelse för ekonomi, arbetsmarknaden, teknikutvecklingen ja det mesta om du tror på det där. Finns absolut inget som säger att det skulle bli bättre av att vi blir färre heller. Det handlar bara om att när maskiner tar över folks arbeten så kommer de i arbete på något annat område. Vad vi sett över 1900-talet är maskiner som tagit över och folk som sagt precis som du: Alla kommer bli arbetslösa och vi kommer bli fattigare. Det som hände var att det skedde en del arbetstidsförkortning och att allas liv blev rikare och bättre på alla sätt på grund av produktivitetsökningen. Robotarna tog över skitjobben och det gör de än idag. Det krävs fortfarande människor att göra det som automationen inte kan göra dvs skriva program som styr tillverkningsprocesser, vara kreativa och hitta på nya produkter och tjänster och andra uppfinningar, designa bättre produkter och processer, och alla skitjobben där man utför tjänster till andra människor blir också kvar.

Redan början av industriella revolutionen blev möjlig på grund av att bättre jordbruksredskap och effektiviseringar och moderniseringar gjorde det möjligt att producera lika mycket med mindre folk, vilket friade upp folk att jobba i tillverkningsindustrin.

Hade detta varit 60 år sedan så hade du inte kunnat skriva på kolo utan du hade troligen gått och gjort något monotont i nån fabrik och stått i en oergonomisk ställning hela dagen, haft ryggvärk och inte haft tid till att gymma för din arbetsdag hade varit för lång. Eller så hade du jobbat i idiotvården och gett godis till dina patienter för att se hur deras tänder påverkas. Oavsett vilket så hade du jobbat mer och dina pengar hade räckt till mindre. Du hade fått en käpp som 50-årspresent och du hade redan nu kommit en bra bit in på dö-halvan av livet.

sabenada
2016-06-02, 14:51

Håller med om det som Gerdler skrev. Om man har svårt att se detta så kan man ju betänka att det finns flera rika och utvecklade länder som i princip saknar arbetslöshet. Hong Kong har till exempel 3,5% arbetslöshet.

Det finns inget samband mellan högre utveckling och färre antal jobb, däremot mellan ingrepp på marknaden och arbetslöshet.

sabenada
2016-06-02, 15:11
Det finns nog en övre gräns för hur många anställda du kan ha som skall slänga dina sopor som du är fullt kapabel att slänga själv

I andra länder finns det massor med jobb som knappt finns i Sverige, förutom att det även tenderar att finnas fler av varje sort. Piga, barnflicka, trädgårdsmästare, skräddare, massör och vaktgubbe är vanliga jobb i en del rika länder, eller att stå i dörren och le eller plocka undan efter matgäster.

Plus att det finns mycket fler kockar, diskare, hotellpersonal, taxiförare, servitriser .. fler av allt.

Sedan så leder högre utveckling såklart även till att helt nya yrken skapas, typ Scrum Master, plastikkirurg och nätverkstekniker, och att tjänster som bara rika hade råd med tidigare blir efterfrågade av större grupper (inredningsarkitekt, nageltekniker)

agazza
2016-06-05, 09:23
Vi behöver större klyftor för att sådant ska funka. Det går inte att trolla tyvärr, antingen behöver vi teknikframsteg i energifrågor, automation och näringsframställning, tills dess kan inte alla leva med samma standard.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Bärsärk
2016-06-05, 10:06
När jag flyttade till Ljusdal och sedan till Torsby 2010 respektive 2011 var det bara gå in på bostadsbolaget, välja område och storlek på lägenhet så fick man nycklarna i handen samma dag. Tror dock det är svårare nu.

Häftigt, det skulle man vilja uppleva nån gång i livet!

Vinter
2016-06-05, 11:06
Inte inom landet, men inom EU och grannländer finns det möjligheter.

mangemani
2016-06-05, 11:27
man kan inte utgå från det man ser på arbetsförmedlingens hemsida och sedan säga att det är ont om jobb, det är typ bara en bråkdel utav alla lediga jobb som dyker upp på arbetsförmedlingens hemsida, arbetsförmedlingen är bara ett stort skämt. allt handlar om kontakter och att göra sig hörd, då finns det gott om jobb och det finns typ ännu mera jobb om man sväljer stoltheten och tar typ nått städjobb eller nått. bostäder finns(iaf här i norrland) men priserna på dessa har blivit jäkligt dyra.
så ja, jobb och bostad finns det.

Bärsärk
2016-06-05, 11:55
Inte inom landet, men inom EU och grannländer finns det möjligheter.

Vilket land skulle jag kunna åka till inom EU där jag får arbete och bostad på dagen?

shadowfire
2016-06-05, 12:25
Genom åren har jag flyttat och bytt jobb en hel del. Bott i Sundsvall, mindre byar utanför Sundsvall, Växjö, Älmhult, Järvsö, Ljusdal, Mölndal, Karlskrona, Skövde osv.

Det har aldrig varit svårt att få en bostad, det har alltid ordnat sig relativt snabbt. Oftast har jag hittat bostad samma vecka som jag beslutat om flytt och kanske fått vänta en månad eller två innan tillträdesdatum som mest. Har hyrt i andrahand en gång, annars alltid förstahandskontrakt. Ibland via kommunens bostadsportal, ibland helt privat genom att sätta mig med telefonlista och ringa runt och anmäla mitt intresse.

På samma sätt som att söka jobb, så har jag märkt att man får sälja in sig själv lite för att få tag i en bostad också.

Min erfarenhet är också att har man referenser, ett bra jobb redan och säger att man kommer utifrån, så går man före i kön mot för de som redan har en bostad på samma ort.

Sedan kan jag tänka mig att de enkla bostäderna är lite svårare att få nu med tanke på flyktingmottagandet. Samtidigt tror jag det finns bostäder om man bara släpper lite på sina egna krav och önskemål. Många som säger att det inte finns bostäder att få tag på i götet, kikar inte ens åt Angered eller Bergsjön, utan enbart Majorna osv.

agazza
2016-06-05, 15:25
Det är en jävla skillnad nu mot för 3-5 år sedan.
Vi hade ett tjugotal lediga lägenheter hos det kommunala bostadsbolaget och man rev hus.
Nu har man nästan 1300 i kö..

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Vinter
2016-06-05, 16:38
Vilket land skulle jag kunna åka till inom EU där jag får arbete och bostad på dagen?

http://www.nordjobb.org/sv/

Bolaget kan ofta erbjuda bostad direkt om jobbet ligger på landsbygden.

Bärsärk
2016-06-05, 20:40
http://www.nordjobb.org/sv/

Bolaget kan ofta erbjuda bostad direkt om jobbet ligger på landsbygden.

Intressant, synd bara att det var väldigt dyrt att flyga till Grönland annars hade ju det varit spännande minst sagt

Vinter
2016-06-05, 22:02
Intressant, synd bara att det var väldigt dyrt att flyga till Grönland annars hade ju det varit spännande minst sagt

Ja en 10000 kr t/r är lite saftigt. Då tjänar man bättre inom vården i Sverige oavsett område.

Inom EU beror tillgång på jobb ofta på språkkunskaperna. I städer som Berlin och de flesta centraleuropeiska storstäder är det ca en veckas bostadskö. Tanken med alla EU avtal är fri rörlighet på arbetsmarknaden. Det är dock en fördel att vara välutbildad.