handdator

Visa fullständig version : Beroendeframkallande mat

King Grub
2015-10-23, 07:20
OBJECTIVES:

We propose that highly processed foods share pharmacokinetic properties (e.g. concentrated dose, rapid rate of absorption) with drugs of abuse, due to the addition of fat and/or refined carbohydrates and the rapid rate the refined carbohydrates are absorbed into the system, indicated by glycemic load (GL). The current study provides preliminary evidence for the foods and food attributes implicated in addictive-like eating.

DESIGN:

Cross-sectional.

SETTING:

University (Study One) and community (Study Two).

PARTICIPANTS:

120 undergraduates participated in Study One and 384 participants recruited through Amazon MTurk participated in Study Two.

MEASUREMENTS:

In Study One, participants (n = 120) completed the Yale Food Addiction Scale (YFAS) followed by a forced-choice task to indicate which foods, out of 35 foods varying in nutritional composition, were most associated with addictive-like eating behaviors. Using the same 35 foods, Study Two utilized hierarchical linear modeling to investigate which food attributes (e.g., fat grams) were related to addictive-like eating behavior (at level one) and explored the influence of individual differences for this association (at level two).

RESULTS:

In Study One, processed foods, higher in fat and GL, were most frequently associated with addictive-like eating behaviors. In Study Two, processing was a large, positive predictor for whether a food was associated with problematic, addictive-like eating behaviors. BMI and YFAS symptom count were small-to-moderate, positive predictors for this association. In a separate model, fat and GL were large, positive predictors of problematic food ratings. YFAS symptom count was a small, positive predictor of the relationship between GL and food ratings.

CONCLUSION:

The current study provides preliminary evidence that not all foods are equally implicated in addictive-like eating behavior, and highly processed foods, which may share characteristics with drugs of abuse (e.g. high dose, rapid rate of absorption) appear to be particularly associated with "food addiction."

PLoS One. 2015 Feb 18;10(2):e0117959. Which foods may be addictive? The roles of processing, fat content, and glycemic load.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4334652/

http://i.imgur.com/GdwNEn6.png

Ollie
2015-10-23, 08:07
Ser ju lite ut som en sockertabell, *popcorn*

King Grub
2015-10-23, 08:10
Det är alltså ingen lista över fastställt fysiskt beroendeframkallande föda, utan självrapporterade livsmedel folk anser sig ha svårt att låta bli.

LunaSpice
2015-10-23, 08:12
Jag, med en brokig bakgrund med gravt drogmissbruk, har varit drogfri i många år och de första 1-2 åren i nykterhet märkte jag snabbt hur mitt beroende svängde av mot framför allt socker. I början var det svårt att hålla koll men idag räcker det med att vara uppmärksam så spårar det inte ur. Jag är nog dock mer förlåtande mot mig själv om jag skulle överkonsumera och få svårt att hantera t.ex. godis än heroin. :D

Ollie
2015-10-23, 08:22
Kan ju hålla med om att det är sjukligt svårt o hålla sig borta från choklad för min egen del.

Wzup2u
2015-10-23, 08:25
Ganska väntade resultat men intressant, jag lägger nr 20 på första placering och bröd som nummer två.
Men jag tycker det är konstigt att mackor inte kom med på listan, iofs är ju pizzan en variant av macka.

King Grub
2015-10-23, 08:27
Men jag tycker det är konstigt att mackor inte kom med på listan

Är amerikaner lika brödätande som vi är?

Wzup2u
2015-10-23, 08:33
Är amerikaner lika brödätande som vi är?

Hmm jag har fått för mig det iaf, syftar på peanutbutter jelly mackor.

http://www.vintank.com/wp-content/uploads/2013/07/peanut-butter-jelly-sandwich.png

Ollie
2015-10-23, 08:34
Tror inte amerikaner äter lika mycket bröd alls, läste någon poll för längesedan som var gjord av ABC News och det var la typ ägg och bacon samt muffins/flingor som var standard frukosten ovah there.

Edit:
http://abcnews.go.com/GMA/PollVault/story?id=762685
http://abcnews.go.com/images/Politics/981a1Breakfast.pdf

upperkatt
2015-10-23, 08:35
All foods are equal but some are more equal than others.

J.V
2015-10-23, 09:46
Aven om mackor ar valdsamt gott sa ar det ju knappast beroendeframkallande i samma utstrackning som choklad, glass och chips ar. Mackor gar ju att sluta ata nar man ar matt, glass daremot ater jag till det ar slut - oavsett hur illa jag mar. Gar garna och koper lite till direkt efter.

Gober
2015-10-23, 09:52
Att lägga ett 200g Marabou på bordet, utan att äta upp hela. Det kräver viljestyrka det :D

Rawrx
2015-10-23, 09:53
Aven om mackor ar valdsamt gott sa ar det ju knappast beroendeframkallande i samma utstrackning som choklad, glass och chips ar. Mackor gar ju att sluta ata nar man ar matt, glass daremot ater jag till det ar slut - oavsett hur illa jag mar. Gar garna och koper lite till direkt efter.

Har jag glass & godis hemma äter jag omedelbart upp allt. Finns inte på kartan att spara det till senare. Samma sak med en del andra godsaker (och sprit).

Länge tänkt att jag skall växa upp i det avseendet, men det verkar inte hända.

Gober
2015-10-23, 10:18
Har jag glass & godis hemma äter jag omedelbart upp allt. Finns inte på kartan att spara det till senare. Samma sak med en del andra godsaker (och sprit).

Länge tänkt att jag skall växa upp i det avseendet, men det verkar inte hända.

Om du inte kan ha sprit hemma utan att dricka upp allt så är det kanske läge att ta tag i det.

begt
2015-10-23, 10:43
"Mat" som innehåller glutamat är beroendeframkallande. Dvs. typisk processad mat.

Riktig mat som ägg och frukt är gott men det är mycket lättare att hålla sig inom sina gränser än om man äter ostmackor...

Ola Wallengren
2015-10-23, 10:52
"Riktig mat" innehåller också glutamat.

begt
2015-10-23, 10:55
Inte i samma utsträckning väl? Processad mat tenderar att innehålla mycket kryddor.

hurril
2015-10-23, 10:55
Jag kan inte vara den enda som kröker mustaschen lite åt "processed? Y/N." Var börjar och slutar den egenskapen? Körsbäret på trädet är det inte men så snart du plockat dem systematiskt så är de processade Inte? Så var går då gränsen? Vad håller man sig med för kriterier?

Gober
2015-10-23, 10:56
"Riktig mat" innehåller också glutamat.

Innehåller inte tex Broccoli mycket glutamat? Eller har jag bara fått för mig att jag läst det.

Ola Wallengren
2015-10-23, 11:04
Ser ju lite ut som en sockertabell, *popcorn*

Inte direkt.

Räknar man ut näringsvärdet för top 10 i normala portioner så kommer 47% av energin från fett, 43% från kolhydrater, varav 15% socker.
3 ggr mer fett alltså.

Nebuchadnezzar
2015-10-23, 11:20
Jag kan inte vara den enda som kröker mustaschen lite åt "processed? Y/N." Var börjar och slutar den egenskapen? Körsbäret på trädet är det inte men så snart du plockat dem systematiskt så är de processade Inte? Så var går då gränsen? Vad håller man sig med för kriterier?

2c
Food Stimulus Set

The foods were systematically selected to have varying levels of processing (18 foods were categorized as “highly processed”, marked by the addition of fat and/or refined carbohydrate content (e.g. cake, chocolate, pizza, chips), 17 foods were categorized as “not processed” (e.g. banana, carrots, nuts), fat (M = 8.57g, SD = 9.18, range = 0–30), sodium (M = 196.57mg, SD = 233.97, range = 0–885), sugar (M = 7.40g, SD = 9.82, range = 0–33), carbohydrates (M = 20.74g, SD = 16.09, range = 0–56), GL (M = 10.31, SD = 9.07, range = 0–29), fiber (M = 1.69g, SD = 2.39, range = 0–10), protein (M = 7.89g, SD = 11.12, range = 0–43), and net carbohydrates (e.g. grams of carbohydrates minus grams of fiber) (M = 19.09g, SD = 15.06, range = 0–49). The correlations between the main nutritional attributes of interest were: processing/fat, r = 0.314, p > 0.05; processing/GL, r = 0.756, p < 0.01; and fat/GL, r = 0.239, p > 0.05. Due to the high correlation between processing and GL, we did not simultaneously include them in any statistical model. Food items fit into roughly four categories: 1) high in both fat and refined carbohydrates/sugar (e.g. chocolate, French fries), 2) high in fat but not refined carbohydrates/sugar (e.g. cheese, bacon), 3) high in refined carbohydrates/sugar but not fat (e.g. pretzels, soda), or 4) low in both fat and refined carbohydrates/sugar (e.g. broccoli, chicken). Nutrition facts were gathered from www.nutritiondata.com or food company websites and based on standard portion size. Pictures were acquired from digitally available sources of food pictures and were presented during the task using E-Prime 2.0 software [42]. Food items were displayed in color on a white background and were of equal size.

Coffe
2015-10-23, 15:09
Om du inte kan ha sprit hemma utan att dricka upp allt så är det kanske läge att ta tag i det.

Ett sätt att ta tag i det är ju att inte ha sprit hemma dock...

nisse1976
2015-10-23, 15:17
Jag har lite svårt att se hur någon kan ha svårt att låta bli - Och se det som ett problem - att dricka vatten

LunaSpice
2015-10-23, 15:50
Jag har lite svårt att se hur någon kan ha svårt att låta bli - Och se det som ett problem - att dricka vatten

Jämför du vatten, sådant som vi behöver för att överleva, med sprit och choklad? :eek:

nisse1976
2015-10-23, 15:55
Jämför du vatten, sådant som vi behöver för att överleva, med sprit och choklad? :eek:

Förstår inte riktigt frågan

Linjedomarn
2015-10-23, 17:41

Samma gälle inte om man inte kan ha en chokladbit hemma?

caelus
2015-11-08, 15:25
Intressant tråd!

En lite dum fråga kanske, men går det att tala om vissa livsmedel/näringsämnen som beroendeframkallande på samma sätt som droger som t.ex. alkohol, tobak och narkotika? "Sockerberoende" t.ex. är ju ett ganska spritt begrepp men verkar vara omtvistat bland läkare (iaf enligt Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockerberoende)).

ChuckTesta
2015-11-08, 18:57
Den enda frågan är ju: varför är inte tacopaj högst upp?

Ola Wallengren
2015-11-08, 19:12
En statistisk sågning av studien i trådstarten

http://www.stats.org/black-coffee-is-not-a-sign-you-are-a-sadist/