handdator

Visa fullständig version : Försvarstal ang. fetma och kroppsfixering

filmjölk
2015-09-16, 15:20
För att inte sabba killens tråd. Jag har haft varje kroppstyp en människa kan ha nästan. Jag har i kronologisk ordning: varit jätteklen och smal, jag har varit smal med antydan till muskler, jag har varit snyggt muskulös med lågt kroppsfett, jag har varit biffig, jag har varit tjockstark och jag är numera fet.

Dett har gett mig en inlick inte bara i hur kroppen förändras, utan även psyket beroende på kroppstyp. Nu är jag givetvis medveten om att fetma inte är bra vare sig för knopp eller knopp, men det har positiva sidor med.

Speciellt effektivt motverkar fetma ens kroppsfixering. När du är fet slutar du stå framför spegeln och tänka "Mina pecs ser tunna ut idag, jag måste träna upp dem", "Min mage ser plufsig ut, får avsluta dagens neurotiska pass med neurotiska sit-ups" dina mått blir irrelevanta, det är totalt skitsamma hur många cm. din överarm är istället för livsviktigt.

Du blir effektivt av med behovet att klä dig för att visa upp muskulaturen eller den irriterande ovanan att inte kunna sträcka sig efter något eller lyfta något utan att beundra din egna muskulatur när du gör det. När man inte ser bra ut så finns inget behov av att försöka se bra ut (för att det är en omöjlighet) så man slutar posera, slutar spegla sig och slutar noja över sitt eget utseende.

När man tränar på gymmet kan man fokusera på prestation alt. "för att jag känner för det" istället för utseende, det är svårt att sätta i ord, men jag kan bara beskriva känslan som en befrielse.

Omvärldens reaktioner (på jobbet, skolan, med vänner etc) som tidigare eldat på ens uppblåsta ego försvinner. Det här är ju ju givetvis både negativt och positivt, men nu fokuserar vi på det positiva. Du slipper vara den där killen som hela tiden associeras med muskler och träning, när man slutar associeras med det, slutar man själv associera sig med det. Man kan vistas på en badstrand eller ett badhus, eller på en fkn minigolfbana utan att folk kn*llar en med blicken (inbillat eller verkligt spelar ingen roll, man upplever det så).

Jobbar man i ett kvinnodominerat yrke så slutar tanterna ta på en hela tiden. De där ibland maskerade, ibland helt uppenbara klämningarna på axlar rygg och armar, och ibland även intimare beröringar som i omvänt fall skulle vara solklara fall av sexuella trakasserier upphör. Tjejer man kanske inte ens tycker om slutar att krama en för att hälsa. Vad som är ännu bättre är att killar och gubbar slutar ta på en och slutar att be en att spänna musklerna.

När man har det inpräntat i skallen att man är snygg och vältränad blir det en (väldigt) stor del av ens personlighet, jag skulle tom. säga en dominant del av ens persomnlighet. Då nojar man och egot är skyhögt, fixeringen av den egna kroppen tar sig helt bizarra uttryck, man kommer på sig själv att tänka på hur man ser ut när man kn*llar till och med. Spegel i sovrummet? Istället för att titta på henne ser man sina egna triceps.

Fetma botar faktiskt allt detta.

(Och lite avsides. pt1: Psykiatrisk professionell hjälp för en mild kroppsfixering och narcissistiska drag? Yeah lycka till med det, sök vård för det och hjälpen du får är ett: "-Skärp dig".)

(pt2: Allvarligt problem i tråden som föranledde min wall of text? Nej, med all respekt till killen som startade tråden så är mitt råd för liknande problem i första hand att helt enkelt skärpa sig)

filmjölk
2015-09-16, 15:23
Vill även lägga till en enorm fördel: Om man älskar att lyfta skrot, men får ångest av tiden man spenderar eller blir gnälld på för tiden man spenderar, eller kallad att man inte har ett liv, fixerad, tråkig för att man gör det?- Bli fet. Ingen gnäller på en tjockis för att han spenderar "för mycket" tid på gymmet.

leetaajz
2015-09-16, 15:53
Walla mannen, ingen gillar en tjockis.

Ricken13
2015-09-16, 15:59
Det finns väl en del poäng i det du skriver, men mycket av det hela så funderar jag på vad fan är det för människor du jobbar med/umgås med? Måste vara ett lustigt släkte. :)

Morty
2015-09-16, 15:59
Intressant. Precis detsamma upplever jag från min triathlonträning, med skillnaden att jag fortfarande är muskulös och snygg. Men när jag ser min kropp mer som ett medel mot ett mål så händer liknande saker som du beskriver.

Sen att jag är självvalt narcissist är en annan sak :cool:

Saatan
2015-09-16, 16:04
+1 film.

0x5f3759df
2015-09-16, 16:11
Varför skulle att bli fet vara det rimligaste och hälsosammaste sättet för honom att bli av med storleksbehovet? Jag kan tycka att det vore rimligare att rekommendera honom att börja träna crossfit, triathlon, kondition eller liknande där målet flyttas från att bli störst till prestation.

Han angav inte heller omgivningens reaktioner eller syn på honom som problematisk utan den största rädslan var att falla dit i ett steroidmissbruk på grund av strävan att bli större.

micke81
2015-09-16, 16:38
Vackert skrivet.

mangemani
2015-09-16, 16:38
hela ens psykiska välmående kan väl inte byggas runt och vara beroende utav hur man ser ut, hur stor man är muskulärt, vilken form man är i osv. om så är fallet så har man nog lite större problem att tackla. måste vara ett helvete för dessa människor när krämpor(och eventuella skador) och andra mindre trevliga saker(typ åldern) sätter käppar i hjulen för muskeltillväxt och de istället börjar att förlora dem och lägger på sig gäddhäng och fläsk, totalt psykiska nervvrak lär dom isf bli.

filmjölk
2015-09-16, 16:43
Varför skulle att bli fet vara det rimligaste och hälsosammaste sättet för honom att bli av med storleksbehovet? Jag kan tycka att det vore rimligare att rekommendera honom att börja träna crossfit, triathlon, kondition eller liknande där målet flyttas från att bli störst till prestation.

Han angav inte heller omgivningens reaktioner eller syn på honom som problematisk utan den största rädslan var att falla dit i ett steroidmissbruk på grund av strävan att bli större.

Det är det inte, det rimligaste är att bara skärpa sig alt. omfamna det.

En större fixering än kroppsfixering är att alla skall vara så jäkla normala, ofixerade, sunda, hälsosamt lagom, avslappnade och hålla distans till saker hela tiden. Avviker man från den normen är man sjuk i huvudet och behöver professionell hjälp. Vill du bli freakigt grov och muskulös? Fan, omfamna det istället för att tro att det är fel i huvudet på dig.

KlopFer
2015-09-16, 16:44
CXFgNhyP4-A

:D

0x5f3759df
2015-09-16, 17:10

En större fixering än kroppsfixering är att alla skall vara så jäkla normala, ofixerade, sunda, hälsosamt lagom, avslappnade och hålla distans till saker hela tiden. Avviker man från den normen är man sjuk i huvudet och behöver professionell hjälp. Vill du bli freakigt grov och muskulös? Fan, omfamna det istället för att tro att det är fel i huvudet på dig.

Äntligen något vettigt :D

Bärsärk
2015-09-16, 17:20
Gör vad du vill och se ut hur du vill och skit i vad andra tycker för innerst inne är de ändå ingen som bryr sig.

Jakobson
2015-09-16, 17:32
Det kanske vore på sin plats att belysa de sjukdomar som kan orakas av fetma ?!!

Ape3
2015-09-16, 17:36
Hum...jag funderar på att använda din text med mina ettor på gymnasiet. Skulle det vara ok? Det blir anonymiserat och syftet är livsstil och hälsa. T.ex. i samband med:

Dove evolution of a model.
s2gD80jv5ZQ

Följande diskussion blir:
Hur ska vi förhålla oss till de krav som ställs på oss utifrån?
Ett syfte att träna är att må bra, ett annat är att se bra ut. Vilket är viktigast med tanke på att ortorexi och anorexi finns?

Behöver fundera lite mer men något i den stilen.

Själv så börjar jag känna en ny press här på andra sidan 30 än jag hade tidigare. Fan så svårt det är att bli av med trivselkilon, det börjar kännas ovärt.

PS: Jag har inte läst originaltråden så noga.

Pzorz
2015-09-16, 17:55
Filmjölk, du tror inte att detta delvis kan vara åldersrelaterat?

Jazen
2015-09-16, 18:13
istället för dina muskler kommer du se dina veck i spegeln o tänka hur fet du är.....Det är inte så att dina problem försvinner för du blir fet....

filmjölk
2015-09-16, 18:35
Hum...jag funderar på att använda din text med mina ettor på gymnasiet. Skulle det vara ok? Det blir anonymiserat och syftet är livsstil och hälsa. T.ex. i samband med:

.

Det hade vart en ära om du använde min text i din undervisning. Det får du mer än gärna göra, du får ändra hur du vill och jag behöver inte vara anonym.

Filmjölk, du tror inte att detta delvis kan vara åldersrelaterat?

Kanske det kanske, men oavsett min ålder så hade jag ju givetvis hellre vart muskulös, snygg, smal och vältränad än fet. Jag beskriver några fördelar som fetma ger på sin kroppsfixering.

istället för dina muskler kommer du se dina veck i spegeln o tänka hur fet du är.....Det är inte så att dina problem försvinner för du blir fet....

Nej man får nya problem, men man slipper effektivt problem som ångest över att man tappat 0,5cm på biceps eller ångest över att bröstmusklernas "strimmor" syns lite sämre än vad de gjorde förra veckan. Man kan ta på sig första bästa tröja istället för att välja mellan en där armarna ser bra ut i vs en där pecsen ser bra ut i.

0x5f3759df
2015-09-16, 18:40
Man kan ta på sig första bästa tröja istället för att välja mellan en där armarna ser bra ut i vs en där pecsen ser bra ut i.

Korrigering. Man får gå och köpa en ny tröja som döljer magen bättre för man ser ut som en överstoppad onsalakorv i den man försökte ta på dig.

Jazen
2015-09-16, 18:42
Förstår ditt tänk , men det känns som man byter ut ett problem med ett annat :/

Pitepalt
2015-09-16, 18:45
Kan bara ställa mig i ledet efter de som tidigare sagt att man kan börja träna för prestation istället för utseende. Har aldrig mått så bra fysiskt och psykiskt som när jag började träna för att prestera.

Stoltz
2015-09-16, 19:11

:bow::bow:

Allan Ballan
2015-09-16, 19:15
En annan fördel är att man kan äta vilken mat man vill utan att det gör någon större skillnad. Det är en enorm fördel om man gillar mat.

Bärsärk
2015-09-16, 19:50
En annan fördel är att man kan äta vilken mat man vill utan att det gör någon större skillnad. Det är en enorm fördel om man gillar mat.

Det går att göra det och hålla sig smal om man kör på King Grub varianten dvs flera timmars cardio varje dag.