Visa fullständig version : Eksem i ansiktet av kvarg - en förlust
Vet inte vad detta beror på å det gör mig lite ledsen. Äter jag mer än 500g/vecka så kommer jag få röda utslag.
Ok, inte hela världen. Ät annat protein då? Det är här jag får problem. Jag vet inte vad det är med kvargen. Jag får en extrem energi av att äta det. Klarar av alla mina pass med lätthet och är dessutom mentalt övermänsklig i vardagen/jobb. Jag har testat ägg, soja proteinpulver, mer kött etc. men får inte alls den energi som jag får med kvarg (då jag åt 250g/dag).
Nu är jag fortsatt trött hur mycket protein jag än försöker få i mig via andra källor.
Protein som protein, kan det vara något annat i kvargen som hjälper mig som jag inte riktigt hänger med på typ insulinpåslag?
Tacksam för alla hjälp till felsök. Träningen är ju en sak men när jag märkte vad kvargen gjorde med mig på det mentala och må-bra planet så blev det väldigt ledsamt när jag fick lepra i ansiktet.
King Grub
2015-08-15, 21:35
Inbillning. Inte utslagen, men kvargens "energigivande" egenskaper.
Som Grub säger så får du ingen "energiboom" av kvarg. Men vad kör du med för kvarg? Innehåller den kolhydrater och socker är det ju därför.
Jag är väldigt noga med att äta de som inte har socker. Om jag bett någon annan köpa och det är spår av tillsatt socker i så har den gått rakt i papperskorgen.
Funderar på om det kan ha med att jag käkar LCHF och får mig mer protein till glykonegesen än jag tänker. Det går ju rätt fort att få i sig 60-70 gram extra protein på kvarg om man käkar en stor burk och att optimal ketos inte inträder, eller att man kliver ut den.
Tror inte att det har med mjölsockret att göra. Jag har ätit strikt LCHF utan kollisar alls till att lägga på med ett halvt kilo grönsaker och lite mörk choklad då och då men inte fått energi på samma sätt.
Agitator
2015-08-15, 23:34
Tråkigt med utslagen!
Men hur kan man inte vilja ha socker/kolhydrater?
Själv drar jag i extra 30-40 gr lössocker i min kvarg med 200 gr havregryn, i med vatten och rör runt tills filmjölk, låt svälla lite en timme eller nått. Sleva på!
Vill man ha energi och vill bli starkare så är kolhydrater OPTI för ens träning.
Själv deffade jag bort 24 kg på pizza, donken, lösgodis och pasta med mera. Hur man kan välja bort saker som ger energi eller är bra för en förstår jag inte.
Tråkigt med utslagen!
Men hur kan man inte vilja ha socker/kolhydrater?
Själv drar jag i extra 30-40 gr lössocker i min kvarg med 200 gr havregryn, i med vatten och rör runt tills filmjölk, låt svälla lite en timme eller nått. Sleva på!
Vill man ha energi och vill bli starkare så är kolhydrater OPTI för ens träning.
Själv deffade jag bort 24 kg på pizza, donken, lösgodis och pasta med mera. Hur man kan välja bort saker som ger energi eller är bra för en förstår jag inte.
Livet handlar om mer än bulk och deff. Som att utbilda sig, även hjärnan är en muskel och fungerar bättre på många i mental uthållning i ketos:)
Cykelcykel
2015-08-16, 03:50
Innan jag blev vegan så käkade jag kvarg.
Däckade oftast efteråt.
Livet handlar om mer än bulk och deff. Som att utbilda sig, även hjärnan är en muskel och fungerar bättre på många i mental uthållning i ketos:)
De 7-8 månaderna jag åt lågkolhydratkost blev jag typ "dummare" min hjärna fungerade absolut sämre under ketos.
De 7-8 månaderna jag åt lågkolhydratkost blev jag typ "dummare" min hjärna fungerade absolut sämre under ketos.
Carbs *cupid*
Det kan ju vara så enkelt som att du blir trött av vassleprotein. Har din mage svårt för det kan man bli rätt mätt. Då kanske det känna som du får extra energi i jämförelse, men att det eg bara är normala energinivåer.
Testa EAA, sojaprotein eller äggprotein och se om det gör någon skillnad.
även hjärnan är en muskel och fungerar bättre på många i mental uthållning i ketos:)
Jag tror du skulle må bra av att lära dig lite grundläggande fysiologi, hjärnan är ganska långt ifrån att vara en muskel. Vad finns det för evidens för att ketos skulle ge mer "mental uthållning"?
Hjärnan består av exakt 0% muskelfibrer. Ketoner är reservbränsle för hjärnan, och aceton (en av ketonkropparna) är knappast särskilt bra för "mental uthållighet".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.