handdator

Visa fullständig version : BCAA onödigt och slöseri med pengar?

robiiiinnnn
2015-07-08, 23:23
Enbart dom tre grenade aminosyrorna (BCAA) räcker inte för nybildning av muskelprotein. BCAA är pengarna i sjön för någon som redan täcker sitt proteinintag. Även dom andra essentiella aminosyrorna krävs. Att det är leucin som sätter igång translationen, men att övriga EAA krävs för att proteinsyntesen faktiskt skall kunna uppregleras, har varit känt i minst 10 år. BCAA är svagt antikatabolt vid energiunderskott, men vanligt protein är både anabolt och antikatabolt och betydligt kraftfullare. Googlar man Stuart phillips protein interview så hittar man en intervju med en av världens främsta forskare på området och en av de som ligger bakom ett antal av senare års studier på styrketräning + protein/aminosyror. Angående BCAA säger även han "The evidence on BCAAs is remarkably weak as to their positive effects and they are not anabolic. They may be mildly anti-catabolic if you’re in negative energy balance, however, protein (especially whey) is going to be both anabolic and anti-catabolic. Bottom line, if you’re taking in adequate protein then BCAA are a complete waste of money IMO!" I Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Apr;34(2):151-6 visades att extra BCAA/leucin tillsammans med fullvärdigt protein inte stimulerar proteinsyntesen mer än enbart det fullvärdiga proteinet. I . Nutr. June 1, 2005 vol. 135 no. 6 1553S-1556S. förklarar man mekanismerna bakom det faktum att enbart BCAA inte räcker för att nybilda muskelprotein, utan att BCAAs funktion är att sätta igång proteinsyntesen och nybilda muskelprotein när aminosyror från andra källor finns tillgängliga. Och som sagt, fullvärdigt protein innehåller redan tillräckligt. I Nutr Health. 2012 Oct;21(4):263-73. såg man ingen som helst muskel- eller styrketillväxt av BCAA-supplementering vid styrketräning, varken vid intag före eller efter passet.

Vad säger ni? Dags att lägga ner kosttillskottet helt och istället använda sig av EAA? Verkar som man har slösat pengar något otroligt på detta.

Ponitus
2015-07-09, 00:34
BCAA säljer som smör på grund utav alla bloggare som marknadsför hej vilt.
Jag vet dock inte varför de gör det. Eller varför BCAA är hypat.

Det är min tanke.

Beemel
2015-07-09, 06:17
BCAA säljer som smör på grund utav alla bloggare som marknadsför hej vilt.
Jag vet dock inte varför de gör det. Eller varför BCAA är hypat.

Det är min tanke.

Varför dem marknadsförs BCAA: Troligen för att en del av dem får pengar för det, De som inte får pengar för det tillhör antingen gruppen som hoppas få pengar för det eller är en av nedanstående källkritiksbefriade individer.

Varför det säljer: Många vet inte ens vad det är för något, De ser det på olika kända fitnessmänniskors instagrams och kastar iväg sina pengar på det helt utan källkritik.
Att många inte vet vad det är bevisas ju bortom all rimlig tvivel genom att kolla hur många trådar av typen, "Är det farligt att bland BCAA med PWO" som ploppar upp på forum med jämna mellanrum.
Jag hörde till och med några på gymmet som pratade om att bunkra upp på BCAA för att de hade hört att det snart skulle bli olagligt....
Och det går ju framförallt inte att vara på gymmet utan en neonskrikande vätska i sin shaker.

Isseman
2015-07-09, 06:19
Klart folk vill köpa BCAA när superduperripped fitnes model X rekommenderar det i alla sina youtubevideos/instagrambilder.

Jag själv köper bara EAA now a days :)

Isseman
2015-07-09, 06:21
"Är det farligt att blanda BCAA med PWO" som ploppar upp på forum med jämna mellanrum.
Jag hörde till och med några på gymmet som pratade om att bunkra upp på BCAA för att de hade hört att det snart skulle bli olagligt....
Och det går ju framförallt inte att vara på gymmet utan en neonskrikande vätska i sin shaker.

This :laugh:

King Grub
2015-07-09, 07:12
Tack för att du klistrar in ett inlägg jag skrivit så det ser ut som om det är din text.

TomasB
2015-07-09, 09:05
Tack för att du klistrar in ett inlägg jag skrivit så det ser ut som om det är din text.

Tyckte jag kände igen den. :smash:

Vunnis
2015-07-09, 09:52
lol :)

robiiiinnnn
2015-07-09, 10:46

Jag tar absolut inte åt mig någon ära här och säger absolut inte att jag skrivit den. Jag tog texten av intresse och ville helt enkelt dela med mig på forumet. Ändrade lite då det skulle passa in i tråden mot folket helt enkelt.

robiiiinnnn
2015-07-09, 10:49
Eftersom jag inte kan redigera inlägget nu så går jag direkt ut med att det inte är min text vilket jag kanske borde gjort redan innan jag skapade tråden. Ville absolut inte att det skulle framstå som att jag heller skrivit texten då jag absolut inte tar åt mig från andras texter. King Grub står för texten jag ville bara vidareföra den. Sorry man, no hard feelings :)..

Dreas
2015-07-09, 11:30
Jag tar absolut inte åt mig någon ära här och säger absolut inte att jag skrivit den. Jag tog texten av intresse och ville helt enkelt dela med mig på forumet. Ändrade lite då det skulle passa in i tråden mot folket helt enkelt.När man tar andra personers texter så hänvisar man till originalinlägget eller berättar vem det är som skrivit det :)

robiiiinnnn
2015-07-09, 11:41
När man tar andra personers texter så hänvisar man till originalinlägget eller berättar vem det är som skrivit det :)

Saken var att jag fick texten av en vän :)...

Dreas
2015-07-09, 11:54
Saken var att jag fick texten av en vän :)...Då blir det lite svårt. Hade dock frågat honom om originalkällan.

För att svara på tråden: Jag köper och intar inte BCAA. Skulle jag inta tillskott överhuvudtaget så hade jag kört på Vassle eller EAA. Om det var stimulans av proteinsyntesen jag var ute efter dvs.

Afterlove
2015-07-09, 11:55
Helt sjukt att bcaa ens får säljas! Funkar ju inte? Jo, om du kommer ut från häktet och är helt resettad på aminosyror kanske. Men knappast för oss vanliga människor, äter man normalt är det helt onödigt och en ljug-produkt

Banna bcaa nu

Bossebäver
2015-07-09, 12:05
Helt sjukt att bcaa ens får säljas! Funkar ju inte? Jo, om du kommer ut från häktet och är helt resettad på aminosyror kanske. Men knappast för oss vanliga människor, äter man normalt är det helt onödigt och en ljug-produkt

Banna bcaa nu

Bannade vi alla produkter med ljug i marknadsföringen fick vi ingen produkt kvar.

RobbanColeman
2015-07-09, 12:16

Banna bcaa nu

Jag vill köpa ju... :D

Afterlove
2015-07-09, 12:34
Jag vill köpa ju... :D

Du slösar dina pengar, köp proteinshakes istället

Gober
2015-07-09, 12:36
Kan hända att jag kör BCCA innan träningen någon gång ibland när jag köper för en billig peng. Inbillar mig att det ger lite extra ork (förmodligen väldigt liten effekt och mest placebo). Annars är proteinpulver och EAA (under diet) det jag lägger mina pengar på. Har alltid kört på EAA när jag tar fria aminosyror då jag alltid haft tänket att det borde vara bäst att få med alla aminosyror.

Afterlove
2015-07-09, 12:41
Kan hända att jag kör BCCA innan träningen någon gång ibland när jag köper för en billig peng. Inbillar mig att det ger lite extra ork (förmodligen väldigt liten effekt och mest placebo). Annars är proteinpulver och EAA (under diet) det jag lägger mina pengar på. Har alltid kört på EAA när jag tar fria aminosyror då jag alltid haft tänket att det borde vara bäst att få med alla aminosyror.

Totalt onödigt om du ätit proteinrik innan. Spar placebo-tankarna till en kopp kaffe istället

Flygplan
2015-07-09, 13:12
Totalt onödigt om du ätit proteinrik innan. Spar placebo-tankarna till en kopp kaffe istället

Det har påvisats i flera studier att BCAA kan höja den mentala prestationen.

Gober
2015-07-09, 13:17

Nej. Om jag vill ta en placebodrink ibland (betalar knappt något för det) så gör jag det. Det har som ovan skriver gjorts ett antal studier som visar viss effekt på mental effekt. Givetvis inget som behövs eller som inte kan ersättas med effektivare tillskott (koffeintabs), men "totalt onödigt får stå för dig".

Filipb
2015-07-09, 14:55
Jag tar absolut inte åt mig någon ära här och säger absolut inte att jag skrivit den. Jag tog texten av intresse och ville helt enkelt dela med mig på forumet. Ändrade lite då det skulle passa in i tråden mot folket helt enkelt.

Bara jag som kommer tänka på Axon? :D

robiiiinnnn
2015-07-09, 14:57
Kan någon administratör möjligtvis ta bort tråden då texten tillhör någon annan :)? Jag fick texten av en vän och glömde av misstag att fråga om vart han fick källan ifrån :)

robiiiinnnn
2015-07-09, 15:03
Bara jag som kommer tänka på Axon? :D

Haha jag tänker verkligen inte eftersträva axon.

RobbanColeman
2015-07-09, 15:08
Det mesta jag gör för mina resultat är bortkastat enligt vetenskapen. :D

Afterlove
2015-07-09, 15:24
Det mesta jag gör för mina resultat är bortkastat enligt vetenskapen. :D

Kollade din insta och du verkar ju iaf veta vad du gör till skillnad mot kokos-peter och kletti och petti

Mrlight
2015-07-09, 17:31
Hur många muskelbyggande aminosyror finns det i EAA, BCAA har väl 4 om jag inte har fel

Skickat från min D6603 via Tapatalk

King Grub
2015-07-09, 17:35
Dom grenade aminosyrorna är tre: leucin, isoleucin och valin.

RobertD
2015-07-09, 18:04
Jag kör leangains och tar BCAA före morgonträning och fram till lunch.

Sheogorath
2015-07-09, 18:06
Det funkar inte bara för att du säger att du kör leangains. Om det du gör funkar, så funkar det av andra orsaker.

Mrlight
2015-07-09, 18:14
Dom grenade aminosyrorna är tre: leucin, isoleucin och valin.
Vad har EAA 8st som är muskelbyggande?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Sheogorath
2015-07-09, 18:16
Dom ingår i protein och kroppen kan inte tillverka dem själv. Kroppen måste kunna bilda protein för att kunna bygga muskler. Muskler består av protein och vatten.

King Grub
2015-07-09, 18:17
Dom essentiella aminosyrorna är nio - dom tre BCAA plus fenylalanin, treonin, lysin, histidin, metionin och tryptofan. Alla används inte direkt till muskelproteinsyntes, men alla måste tillföras via kosten.

Snorkelfarsan
2015-07-18, 12:37
Det funkar inte bara för att du säger att du kör leangains. Om det du gör funkar, så funkar det av andra orsaker.
Men det är väl så att om man har fastat i typ 10-18 timmar och tränar styrketräning är risken stor att proteinintaget resten av dagen inte kan väga upp katabolismen innan och under träningen till den grad att proteinbalansen inte blir positiv totalt sett över dygnet? (ursäkta den jobbiga meningen). Trots ett totalt sätt adekvat proteinintag. I den eller liknande situationer kan BCAA eller EAA innan och kanske efter träningen vara "nödvändigt", förutsatt att man inte ätit alltså.

Är detta ett korrekt resonemang eller har det förpassats till broscience-kategorin?

Sent from my A0001 using Tapatalk

Rahf
2015-07-18, 12:43
Beror på hur mycket protein du konsumerar under matperioden, vilket du säger är normalt.

Sheogorath
2015-07-18, 12:48
Men det är väl så att om man har fastat i typ 10-18 timmar och tränar styrketräning är risken stor att proteinintaget resten av dagen inte kan väga upp katabolismen innan och under träningen till den grad att proteinbalansen inte blir positiv totalt sett över dygnet? (ursäkta den jobbiga meningen). Trots ett totalt sätt adekvat proteinintag. I den eller liknande situationer kan BCAA eller EAA innan och kanske efter träningen vara "nödvändigt", förutsatt att man inte ätit alltså.

Är detta ett korrekt resonemang eller har det förpassats till broscience-kategorin?

Att det är så har nog aldrig blivit visat. Och om man vill köra på det där som en säkerhet förstår jag inte varför man skulle välja BCAA, som saknar 6 essentiella aminosyror. En proteindrink känns betydligt mer adekvat om man nu vill ha något flytande. Till skillnad från med ett EAA-tillskott så slipper kroppen konvertera hälften av aminosyrorna innan de kan användas som muskelprotein.

Snorkelfarsan
2015-07-18, 12:48
Beror på hur mycket protein du konsumerar under matperioden, vilket du säger är normalt.
Jag syftar på tillfällen då proteinintaget är mer än tillräckligt, säg 2g/kg kroppsvikt.

Snorkelfarsan
2015-07-18, 12:54
Att det är så har nog aldrig blivit visat. Och om man vill köra på det där som en säkerhet förstår jag inte varför man skulle välja BCAA, som saknar 6 essentiella aminosyror. En proteindrink känns betydligt mer adekvat om man nu vill ha något flytande. Till skillnad från med ett EAA-tillskott så slipper kroppen konvertera hälften av aminosyrorna innan de kan användas som muskelprotein.
Men EAA har väl i stort sätt samma aminosyreprofil som vassle?

Och grejen med att konsumera BCAA eller EAA precis innan fastad träning, jämfört med vassle, är att man inte "bryter" fastan, eftersom kaloriintaget från aminosyrorna är minimalt.

Om man däremot inte bryr sig om att träna fastad kan man givetvis fasta fram till träningstillfället och då dricka en vassledrink eller äta ett par äggvitor ett tag innan.

Det här med fästad träning är väl dessutom lite passé nu eller?

Sheogorath
2015-07-18, 13:05
Vassle innehåller en hel drös icke-essentiella aminosyror som ingår i muskelprotein. Totalt sett 20 aminosyror tror jag. Ett komplett EAA-tillskott innehåller de nio aminosyrorna som kroppen inte själv kan tillverka (det är därför de definieras som essentiella, d.v.s. livsnödvändiga). I Sverige innehåller "EAA"-tillskotten ofta bara 6-8 essentiella aminosyror och ibland någon filleraminosyra för att lura kunderna (det brukar motiveras på något tarvligt vis i bästa fall).

Gällande kalorierna så är EAA mer energirika än NEAA och BCAA är bland de energirikaste av alla. Protein i snitt ger 4 kcal per gram, BCAA i den vanligaste 2:1:1 fördelning ger ganska exakt 6 kcal per gram.

Och det där med fastan: vad spelar det för roll om man enligt "Leangains" bryter fastan eller inte? Det är ju bara tagit ur luften att BCAA "inte bryter fastan" medan protein gör det. Och åter igen: vad spelar det för roll?

Snorkelfarsan
2015-07-18, 13:11
Vassle innehåller en hel drös icke-essentiella aminosyror som ingår i muskelprotein. Totalt sett 20 aminosyror tror jag. Ett komplett EAA-tillskott innehåller de nio aminosyrorna som kroppen inte själv kan tillverka (det är därför de definieras som essentiella, d.v.s. livsnödvändiga). I Sverige innehåller "EAA"-tillskotten ofta bara 6-8 essentiella aminosyror och ibland någon filleraminosyra för att lura kunderna (det brukar motiveras på något tarvligt vis i bästa fall).

Gällande kalorierna så är EAA mer energirika än NEAA och BCAA är bland de energirikaste av alla. Protein i snitt ger 4 kcal per gram, BCAA i den vanligaste 2:1:1 fördelning ger ganska exakt 6 kcal per gram.

Och det där med fastan: vad spelar det för roll om man enligt "Leangains" bryter fastan eller inte? Det är ju bara tagit ur luften att BCAA "inte bryter fastan" medan protein gör det. Och åter igen: vad spelar det för roll?

Tack för klargörandet. Kände inte till det.

Grejen med att BCAA inte "bryter fastan" är att det är så pass få kalorier att insulinpåslaget blir minimalt. Medan en vassledrink på 120-140 kcal ger ett betydligt kraftigare insulinpåslag och därmed helt bryter fastan och dem effekterna man får av det. Sen kan man givetvis ifrågasatta om det i praktiken ger något, eller om det är eftersträvansvärt i byggarsyfte att vilja fasta igenom träningen.

Sheogorath
2015-07-18, 13:15
Tack för klargörandet. Kände inte till det.

Grejen med att BCAA inte "bryter fastan" är att det är så pass få kalorier att insulinpåslaget blir minimalt. Medan en vassledrink på 120-140 kcal ger ett betydligt kraftigare insulinpåslag och därmed helt bryter fastan och dem effekterna man får av det. Sen kan man givetvis ifrågasatta om det i praktiken ger något, eller om det är eftersträvansvärt i byggarsyfte att vilja fasta igenom träningen.

:thumbup:

King Grub
2015-07-18, 14:33
BCAA bryter fastande tillstånd. Påståenden om motsatsen är bs.

Isseman
2015-07-18, 17:14
BCAA bryter fastande tillstånd. Påståenden om motsatsen är bs.

Så med andra ord så fastar man antingen, eller så gör man inte det.

Snorkelfarsan
2015-07-18, 17:34
Det kanske kan vara så att man bryter fastan varje gång man tar bcaa, men kan ganska snabbt återgå till ett fastande tillstånd eftersom ett par gram bcaa knappast har så stor påverkan. Sen kan man även ta del av en hel del av fastans hälsofördelar utan att faktiskt vara i ett fastande tillstånd (tex genom att inte äta kolhydrater?)

kraftsport
2015-07-18, 21:06
Här pratar de en del om BCAA och varför leucin är så bra:

https://www.youtube.com/watch?v=7FVncNqXYqU

De pratar om hur leucin mellan måltiderna förlänger proteinsyntesen och att det är bra att få i sig extra leucin om då man blir äldre (något om att anabolic resistance påverkas).

Jag vet inte vart han som pratar har fått reda på allt detta. Men det var intressant.

Rahf
2015-07-18, 21:19
Och om du inte vet vart han fått reda på allt, så kan hela harangen bestå av hörsägen. Ungefär som Rich Piana, som jag har för mig har gästat, eller gästats av, Drasin.

RobertD
2015-07-19, 07:32
Finns en lite längre text i Body augusti 2014 om BCAA/EAA och effekt eller inte. Med referenser till "riktiga" studier.

King Grub
2015-07-19, 07:32
Jag har postat alla studier på området ett antal gånger om här på forumet.