handdator

Visa fullständig version : Fallout IV

Sidor : 1 [2]

GymJimmy
2015-11-11, 09:41
- Går inte att sortera föremål efter typ, vilket gör inventory management till en mardröm, då man har väldigt begränsat inventory.
.

Jo det går. När du har menyn uppe med en trader t.ex så kan du trycka på pilarna där det står "Your inventory". Där kan du ändra till Weapons, Apperal etc..

För övrigt, satt uppe till 3 inatt och lirade. Spelet är precis lika bra som jag har förväntat mig. Så underbart att det är så oförutsägbart vad som man ska göra härnäst. Man kanske är påväg till en stad och sen så möter man på någon karaktär som behöver hjälp med något annat och vips så är man påväg åt ett annat håll igen ! ^^

MouZe
2015-11-11, 09:47
- Går inte att sortera föremål efter typ, vilket gör inventory management till en mardröm, då man har väldigt begränsat inventory.
Går ju sortera efter vikt damage value etc så att hålla ordning på inventoryt känns inte så hemskt knepigt.

- Finns inte någon function för scrap all junk
Vad ska du med en sådan funktion till?

- Scrap verkar vara unikt för varje settlement, och verkar inte gå att flytta scrap mellan settlements

En poäng i local leader så kan du sätta upp supply lines och dela scrap mellan settlements. (tryck q på en settler i byggmenyn)

- Byggfunktionen är buggig nå jävulskt. Fippligt att placera byggnader och helt osammanhängande när det går och inte går att placera vissa objekt. SNAP funktionen är buggig som fan och det tar evigheter innan man får objekt placerade som man vill.

Jag saknar en knapp för SNAP på/av.
hade de haft en sån hade nog byggandet gått fruktansvärt mycket smidigare.

MouZe
2015-11-11, 09:49
Hur har du gjort det?

http://files.shanelenzen.com/fix-fallout-4.html

Tomten
2015-11-11, 09:50
Jo det går. När du har menyn uppe med en trader t.ex så kan du trycka på pilarna där det står "Your inventory". Där kan du ändra till Weapons, Apperal etc..

För övrigt, satt uppe till 3 inatt och lirade. Spelet är precis lika bra som jag har förväntat mig. Så underbart att det är så oförutsägbart vad som man ska göra härnäst. Man kanske är påväg till en stad och sen så möter man på någon karaktär som behöver hjälp med något annat och vips så är man påväg åt ett annat håll igen ! ^^

Wow, bra tips! Kommer nog spara en hel del tid med inventory management med companions och vendors.

Du har inte hittat någon snabbknapp för att göra allt JUNK till SCRAP?

GymJimmy
2015-11-11, 09:56
Wow, bra tips! Kommer nog spara en hel del tid med inventory management med companions och vendors.

Nä det har jag inte tyvärr. Har inte byggt så än så har inte känt någon behov av att scrapa allt. Däremot brukar man ju "Store all junk" till och från:)

Yes
2015-11-11, 09:57
Spelet är ungefär vad jag förväntade mig.

Miljöerna och känslan finns där men det fattas lite när det kommer till story, uppdrag och röstskådespel. Progressionen är också på tok för snabb vilket förstör känslan. Det finns inte heller någon riktig motivering till att göra det mesta, mer än man är en good guy och som spelare vill ha lite underhållning.

Buggar har jag inte märkt av sen första pachen, som tack och lov kom snabbt (nästan ospelbart innan dess).

Sen på typiskt Bethesda-vis håller grafiken väldigt ojämn kvalité och prestandan varierar stort (kan dock köra allt i ultra, så den biten är lugn för mig).

Jag gillar det dock på det stora hela.

MouZe
2015-11-11, 10:01

alltså om du storar allt junk i en workshop (tryck r när du tittar på workshop, sen T för store all junk) så blir det ju nerbrytet automatiskt till delar du behöver när du sen bygger

Yes
2015-11-11, 10:10
För övrigt hatar jag alla jävla granater och minor. Det hade ju varit en sak om det gick att dodgea ordentligt men... Antingen syns de inte, utan plötsligt sprängs man i bitar, eller så fastnar man i nåt skit.

MouZe
2015-11-11, 10:14
minor går ju targeta i vats eller disarma iaf.

Jag har börjat springa för livet så fort jag ser en fiende göra sig redo att kasta en granat eller indikatorn för granat kommer upp, funkar hyffsat ^^

Lasse Kongo
2015-11-11, 10:20
Hade tänkt vänta med Fallout, vaknar upp düngförkyld och lär således behöva vara hemma resten av veckan.

Behöver jag säga att jag inte kunde vänta längre xD

shadowfire
2015-11-11, 11:04
Har verkligen inte fått kläm på hur jag ska göra med settlements, om man ska fokusera på det eller ej. Får ju göra upp en strategi här :D

Tog ett tag innan jag insåg att jag kunde slakta/scrappa precis allt omkringliggande för att få byggmaterial. Typ däckhögar, nedfallna lyktstolpar osv.

Kan man i ett settlement bygga skåp och förvara saker i? Orka släpa runt på en minigun som jag inte vill använda förrän kanske längre fram.. och hela T42-dräkten fick jag lämna för att jag inte orkade bära med mig den.

Nordenator
2015-11-11, 11:12
Har verkligen inte fått kläm på hur jag ska göra med settlements, om man ska fokusera på det eller ej. Får ju göra upp en strategi här :D

Tog ett tag innan jag insåg att jag kunde slakta/scrappa precis allt omkringliggande för att få byggmaterial. Typ däckhögar, nedfallna lyktstolpar osv.

Kan man i ett settlement bygga skåp och förvara saker i? Orka släpa runt på en minigun som jag inte vill använda förrän kanske längre fram.. och hela T42-dräkten fick jag lämna för att jag inte orkade bära med mig den.

Du kan annars bara ge överskottet till folket i Sanctuary. Mobila skåp.

Mental
2015-11-11, 11:16
Hade tänkt vänta med Fallout, vaknar upp düngförkyld och lär således behöva vara hemma resten av veckan.

Behöver jag säga att jag inte kunde vänta längre xD

Som av en händelse ;)

Nordenator
2015-11-11, 11:35
Jag fick en laserbössa som var typ dubbelt så bra som mitt vanliga vapen, men jag vill nästan av princip undvika att använda det då jag ökat två perks i rifles ^^

Gjorde lite research och det klassas nog som rifle i alla fall. Woo.

shadowfire
2015-11-11, 11:50
Fattar inte, det står konstant food -3 i settlement trots att jag flyttat på massa grödor och planterat allt på nytt vid ett hus samt assign'at en dam till att harvesta. Räcker det med att sätta en settler på att ta hand om käket? Eller måste man sätta en person per plantjävel?

Nästan sugen på att börja om och lägga upp ett helt ny taktik för settlements :D

För övrigt, kan någon tipsa om hur man gör med defences? Sätt det gärna i spoiler om ni vill. Jag har inte sett någon attack ännu, men Sanctuary är ju så stort. Ska man sätta defences i utkanten eller ska man samla allt så nära där man ställer ut sängar mm?

MouZe
2015-11-11, 11:52

jo det går bygga skåp etc och förvara stuff i dem, har själv ett safe fullt i loot.

har min powerarmor stående i basen också..

Igår kom jag hem till basen och en settler promenerade omkring i min powerarmor.. :D

Mina grödor buggade som satan när jag bara planterade det jag hittade. hälften jobbades inte med alls etc så plockade upp allt och började att bara plantera en sak istället för allt möjligt. nu verkar det funka hur bra som helst, och en settler kan hålla igång plantor värda sammalagt 6 food verkar det som :)

Yes
2015-11-11, 11:55
minor går ju targeta i vats eller disarma iaf.

Jag har börjat springa för livet så fort jag ser en fiende göra sig redo att kasta en granat eller indikatorn för granat kommer upp, funkar hyffsat ^^
Förutsätter ju att man ser dem och de inte bara kommer som en "surprise cockfag!".

Finns ju i varje workshop. I samma härad brukar du ha en ställning för din power armor.

För egen del satsar jag hårt på craftande. Vet inte om det är värt det än, men såhär i början (lvl 13) ger det bra vapen iaf. På lite kortare distanser har jag en hagelbössa som gör brutal skada, eller en pistol om det är fler fiender. Långdistans blir det sniper-bössa (bra till sneak attacks på svårare fiender). Sen automatlaser när det behöver köttas.

Vet inte om jag fördelat perksen optimalt dock. Känns som de är spridda för att vara okej på allt, men inte grym på något.

MouZe
2015-11-11, 11:59
hade en attack där de tydligen pajjat alla mina turrets, mina vattenkranar och mina crops. så var tvungen att fixa llt igen, nu har jag fler turrets närmare pumpar och grödor så de förhoppningsvis inte bråkar med mat och vatten så mycket.

om man går in på data på pipboyen och workshops så kan man se hur det står till med settlements också

shadowfire
2015-11-11, 12:04
jo det går bygga skåp etc och förvara stuff i dem, har själv ett safe fullt i loot.

har min powerarmor stående i basen också..

Igår kom jag hem till basen och en settler promenerade omkring i min powerarmor.. :D

Mina grödor buggade som satan när jag bara planterade det jag hittade. hälften jobbades inte med alls etc så plockade upp allt och började att bara plantera en sak istället för allt möjligt. nu verkar det funka hur bra som helst, och en settler kan hålla igång plantor värda sammalagt 6 food verkar det som :)

ah, då är det nog något buggat... själva tutorialquesten för settlement verkar ha buggat ur lite för den säger att jag ska bygga något som behöver el och jag har ju fått igång lampor.

Enda jag stör mig på är att settlerserna rör sig som invånarna på gatorna i Sydafrika, dvs i knappt märkbar hastighet. FFS i mitt settlement ska det vara tempo!

Yes
2015-11-11, 12:07
ah, då är det nog något buggat... själva tutorialquesten för settlement verkar ha buggat ur lite för den säger att jag ska bygga något som behöver el och jag har ju fått igång lampor.

Enda jag stör mig på är att settlerserna rör sig som invånarna på gatorna i Sydafrika, dvs i knappt märkbar hastighet. FFS i mitt settlement ska det vara tempo!
Där sade du nåt. Man borde kunna upprätta arbetsläger och hyra in beväpnade vakter. :D

Kabuto
2015-11-11, 12:13
Lite små tips.
I dialog är 1=Upp,2=vänster,3=höger,4=ner.
När ni t.ex scrapar och blir tillfrågade om ni är säker, Press Enter så kan man trycka på E istället!
Nämnt tidigare är att hålla in shift+w, a, s, d, för att navigera settlement menyer. Istället för piltangent.
Håll in E för att flytta på kroppar, saker osv.

MouZe
2015-11-11, 12:13

ah drygt :S
provat bygga något annat med el? som du måste koppla elkabel i direkt, se om det löser problemet?

GymJimmy
2015-11-11, 12:34
Lite små tips.
I dialog är 1=Upp,2=vänster,3=höger,4=ner.
När ni t.ex scrapar och blir tillfrågade om ni är säker, Press Enter så kan man trycka på E istället!
Nämnt tidigare är att hålla in shift+w, a, s, d, för att navigera settlement menyer. Istället för piltangent.
Håll in E för att flytta på kroppar, saker osv.

Bra tips!

En sak som jag märkte är att man kan "tracka" vissa föremål. Om det krävs t.ex en [Gear] för att bygga en generator eller vattenpump så kan du tracka det föremålet och då när du är ute och utforskar världen så kan du se vilka av sakerna du plockar upp som innehåller det du söker. Då är det ett litet förstoringsglas runt objeket.

I detta fall så innehåller bordsfläktar en [gear] t.ex.

Mycket smidigt! :cool:

MouZe
2015-11-11, 12:48
Men vafan finns det en limit på hur mycket man får bygga i settlements också... T_T

det lär ju vara bland det första jag moddar bort... det plus nåt mod som enablear scrapping runt hela världen :D

Yes
2015-11-11, 12:58
Hur får man en snygg mugshot på sin karaktär då? Är nöjd med Ragnar. Han ser ut som en väderbiten överlevare. Synd att han pratar så fjolligt bara.

Nordenator
2015-11-11, 13:28
En av de märkligaste buggarna jag stött på hittills. Man kan teleportera med short scope. Hänt två gånger. En gång åkte jag 15 meter ner för en trapp, och nu andra gången hoppade jag tillbaka en liknande sträcka i en korridor.

Nordenator
2015-11-11, 14:37
Hur scrappar man allt junk samtidigt? Jag får upp transfer all junk till workbench, men inget alternativ att scrappa allt.

Kabuto
2015-11-11, 14:43
Det står tidigare i tråden, du behöver inte scrapa i förväg, sker automatiskt när du bygger saker. Om du har skrotet lagrat.

Vunnis
2015-11-11, 15:21
http://files.shanelenzen.com/fix-fallout-4.html
Oooooh. *cupid*
Nu behöver jag inte känna mig som ett miffo så fort jag försöker döda någonting. Det VAR verkligen något annat än mig det var fel på. :D

Nordenator
2015-11-11, 15:25
Oooooh. *cupid*
Nu behöver jag inte känna mig som ett miffo så fort jag försöker döda någonting. Det VAR verkligen något annat än mig det var fel på. :D

FOV och mouse acc hade jag redan gjort av med... men det var det första jag märkte då jag startade spelet att det fan inte gick att sikta upp och ned, men jag tänkte inte på att googla om man kunde göra något åt det :D

timoat
2015-11-11, 16:32
Finns det l7mit på hur mycket man kan bära? Ett av mina all Time favourite spel är stalker med ultimate mod där tanken är att det ska vara så verkligt som möjlig, bla kan man bara bära i princip vad man skulle kunna bära irl. Jag älskade att man var tvungen att välja bort saker för att hålla vikten nere. Dessutom hade man sovsäck och man behövde sova/äta regelbundet. Har fallout 4 det också? dag/nattmönster? Olika väderlekar? Hur är ai?

shadowfire
2015-11-11, 16:54
Spontant för min del så tror jag att jag kommer att välja bort "companion" och köra helt själv. Möjligt att jag missar någon überpartner längre fram, men jag tycker det fungerar lite drygt (men det var jag iofs beredd på sedan tidigare lir). Lutar åt att plocka den där perken som gör att man kan packa på sig själv mer saker istället.

MouZe
2015-11-11, 17:00
Spontant för min del så tror jag att jag kommer att välja bort "companion" och köra helt själv. Möjligt att jag missar någon überpartner längre fram, men jag tycker det fungerar lite drygt (men det var jag iofs beredd på sedan tidigare lir). Lutar åt att plocka den där perken som gör att man kan packa på sig själv mer saker istället.

jag kör likadant, companions är bara i vägen och har sig :P

Quint
2015-11-11, 17:02
Finns det l7mit på hur mycket man kan bära? Ett av mina all Time favourite spel är stalker med ultimate mod där tanken är att det ska vara så verkligt som möjlig, bla kan man bara bära i princip vad man skulle kunna bära irl. Jag älskade att man var tvungen att välja bort saker för att hålla vikten nere. Dessutom hade man sovsäck och man behövde sova/äta regelbundet. Har fallout 4 det också? dag/nattmönster? Olika väderlekar? Hur är ai?

Det finns en limit ja, den är dock inte särskilt realistisk, min karaktär med väldigt låg strength (3 av 10) kan bära 230 pounds och en pistol väger 3-5 pounds och en minigun 27, så går bära rätt många vapen & rustningar, dessutom kan man få följeslagare som kan hjälpa till att bära ytterligare saker.

Det känns ändå som att man relativt snabbt springer in i sin viktgräns, men det är antagligen för att jag även plockar upp alla bordsfläktar, eldsläckare, brödrostar och annat skräp som jag hittar :)

Mat och dryck finns inget behov av (det finns, men är för healing & buffar, inget som krävs).Det finns dag & natt och vädret varierar också. Undrade ett tag igår varför jag fick massa varningar om att jag drabbades av radiationpoisoning och då var det (antar jag) för att jag befann mig i en radioaktiv sandstorm.

AI:n har jag inte sett så mycket av än, men har, vad jag sett, varken utmärkt sig som särskilt bra eller särskilt dålig.

timoat
2015-11-11, 17:22
Ok, tack för svaret quint, det kanske kommer en liknande mod till fallout. Kanske redan finns för 3an och NV?

Quint
2015-11-11, 17:34
Ok, tack för svaret quint, det kanske kommer en liknande mod till fallout. Kanske redan finns för 3an och NV?

Har inte kört med så mycket moddar när jag spelat de tidigare fallout-spelen, men spelen är väldigt modvänliga och finns gott om moddar, en sökning på "fallout new vegas reasistic weight mod" ger en bunt träffar.

Sedan vet jag ju inte hur bra eller hur realistiska de faktiskt är, men finns åtminstone folk som gett sig på att försöka göra det mer realistiskt :)

Kabuto
2015-11-11, 18:32

Det finns till de gamla och kommer att komma till nya, är ganska poppis, tror ett av dom hette Rust, då var det väldigt ont om healing och ammo osv..

Tror Skyrim/Fallout har en av de större modcommunitys.

timoat
2015-11-11, 18:37
Har inte kört med så mycket moddar när jag spelat de tidigare fallout-spelen, men spelen är väldigt modvänliga och finns gott om moddar, en sökning på "fallout new vegas reasistic weight mod" ger en bunt träffar.

Sedan vet jag ju inte hur bra eller hur realistiska de faktiskt är, men finns åtminstone folk som gett sig på att försöka göra det mer realistiskt :)

Det finns till de gamla och kommer att komma till nya, är ganska poppis, tror ett av dom hette Rust, då var det väldigt ont om healing och ammo osv..

Tror Skyrim/Fallout har en av de större modcommunitys.

Fan vad najs att höra!

shadowfire
2015-11-11, 19:00
det är det HÄR jag gillar med sådana här lir... laddade faktiskt om och backade 2,5 timmes speltid för att gå igenom settlement mer seriöst, och så körde jag på de quests jag tidigare hade gjort. Kom fram till ett ställe där jag tidigare sett att det var godhjärtande folk sittandes. De var alla döda och istället blev jag attackerad av insekter! Samma ställe, men plötsligt andra förutsättningar. Precis den dynamiken och känslan av en "levande värld", satan vad det får mig att gå igång. Grymt!

shadowfire
2015-11-11, 19:01
för övrigt för er som kör fast på settlement/food så;
sov/vänta några timmar så att planterade grödor har grott, harva då grödorna och plantera intill tills att settlement är nöjda

MouZe
2015-11-11, 20:26
mycket vattenproduktion och stores i settlements är fan sjukt värt :D

vad har folk för steam info btw? ^_^

MouZe
2015-11-11, 21:01
efter lite test verkar det som att en settler kan hålla igång 12 tato plants, 8 corn plants, eller 6 mutfruit träd
man kan tycka att corn och tato borde va samma iom att de båda ger 0,5 var men icket :o

Gober
2015-11-11, 22:19
Spelat några timmar och är lite besviken. Ganska fattig grafik (PS4) lite muppiga dialoger och röstskådespeleri. Sen är det nog en nackdel att jag enbart lirat Fallout 3 och då inte ens slutfört spelet.

Fattar ärligt talat inte ett skit om det ni diskuterar i tråden. Jag körde egentligen bara Fallout 3 som en shooter och gjorde uppdragen.

Detta med att använda en workbench för att bygga grejer har jag ingen erfarenhet utav. Började bygga ett jävla plåtskjul vad jag nu ska med det till, såg ut som skit så jag rev det igen :D

Det känns som att spelet är halvt omöjligt att förstå utan att ha spelat mycket av de tidigare spelen?

ChuckTesta
2015-11-11, 22:25
Spelat några timmar och är lite besviken. Ganska fattig grafik (PS4) lite muppiga dialoger och röstskådespeleri. Sen är det nog en nackdel att jag enbart lirat Fallout 3 och då inte ens slutfört spelet.

Fattar ärligt talat inte ett skit om det ni diskuterar i tråden. Jag körde egentligen bara Fallout 3 som en shooter och gjorde uppdragen.

Detta med att använda en workbench för att bygga grejer har jag ingen erfarenhet utav. Började bygga ett jävla plåtskjul vad jag nu ska med det till, såg ut som skit så jag rev det igen :D

Det känns som att spelet är halvt omöjligt att förstå utan att ha spelat mycket av de tidigare spelen?

Jag har också bara spelat lite Fallout 3, och som en shooter. Är rätt trött på superstora RPG-spel, gå in i varenda rum och loota varenda låda, med oändligt många side quests osv. Det är därför jag är tveksam på om jag ens ska köpa 4an eller inte.

Btw, har dom lagt till lite halvt Minecraft? Work bench, bygga skjul osv?

ceejay
2015-11-11, 22:46
Man kan bygga hus, gro grödor, bygga försvar etc till settlements. Få dit mer folk så att det i slutändan skulle kunna bli en liten egen stad.

timoat
2015-11-11, 23:23
Man kan bygga hus, gro grödor, bygga försvar etc till settlements. Få dit mer folk så att det i slutändan skulle kunna bli en liten egen stad.

Men det är med bots eller hur. Inget online

ceejay
2015-11-11, 23:27
Ja. Ser inte hur det skulle funka online med andra människor :/

Yes
2015-11-11, 23:35
Apropå mouseacc och annat skit så är de här inställningarna också bra:
http://www.gamepur.com/guide/21120-how-fix-mouselag-issue-fallout-4-and-achieve-80fps-120fps-max-settings-and.html

Och såhär kan man fixa den grönjävliga microstutter som Bethesda är så bra på...
https://www.reddit.com/r/fo4/comments/3s7qwn/nonfps_stuttering_in_fallout_4/

Efter dessa ändringar funkar det myyycket bättre.

Ohjo
2015-11-12, 17:47
Är de någon som fått sin settlement attackerat? Byggt upp ett bra försvar, men bara ko - kärringen har kommit hit(som inte tillhör gruppen)

Tapatalk

UppviglarUno
2015-11-12, 18:47
Har lagt ca 30 timmar(är sjuk:naughty:) på detta underhållande spel.

Men maken till buggfest har jag aldrig varit med om tidigare.
Pc versionen är i riktigt taskigt skick.
Jag har teleporterats in i städer när jag ramlat ner från skyskrapor(Goodneighbor), fastnat i en muterad ko, teleporterats mitt i eldstrider, ramlat genom marken, överlevt en mininuke som sprängdes mitt i ansiktet.
Ovanstående är bara ett axplock av det som hänt.

Det positiva måste ändå vara hur otroligt kul spelet kan bli beroende på din build, otrolig potential att gå fullständigt galen med bl a luck.

Gillar även settlements men känner att jag vill foksuera på att bygga lite roliga vapen och utforska världen nu i "början". Hittade precis Alien blaster och såg att man kan göra om ammunitionen till Cell ammo när man maxat science samt gun nut så jag har lite att göra.

Allt som allt ett riktigt underhållande spel men det lär patchas en hel del.

Gober
2015-11-12, 19:43
Finns det andra sätt än att använda radaway för att bli av med strålning? jag är helt sönderstrålad och hittar ingen radaway :d

hahavaffan
2015-11-12, 20:30
Spelat 2x2 timmar igår och idag och båda gångerna hängde sig datorn efter typ 45 minuters spelande. Fattade inte varför igår, men när det hände idag så tyckte jag det var irriterande nog för att börja undersöka det. Kände på datorchassit, och det var väl runt 40c... det visade sig att fläktkontrollerns kabel hade lossnat, så enda fläktarna som gick var grafikkortets lol. Till och med CPU-fläktarna stod stilla, så att den klarade ens 45 minuter är ett smärre under imho.

Men kul spel, helt klart. Dock ingen wow-känsla.

Scratch89
2015-11-12, 21:01
Vad är level cap? Det känns som att i den här takten kommer man slå i den gamla level 20-gränsen rätt så fort.

Kabuto
2015-11-12, 22:21
Ingen level cap. För att maxa alla stats är det level 300+

tumme
2015-11-12, 23:18
Finns det andra sätt än att använda radaway för att bli av med strålning? jag är helt sönderstrålad och hittar ingen radaway :d
Mat gjord på mutanthundar tar bort strålning också.

Scratch89
2015-11-12, 23:48
Ingen level cap. För att maxa alla stats är det level 300+

Fett! :D

Jag har märkt en nackdel med att spela på Playstation 4; det är riktigt jobbigt att försöka slå ihjäl Feral Ghouls när ens V.A.T.S är slut. På PC blir det en vanlig shooter, men det är löjligt att försöka sig på FPS på konsol när fienderna beter sig som till PC.

Rahf
2015-11-12, 23:56
Fett! :D

Jag har märkt en nackdel med att spela på Playstation 4; det är riktigt jobbigt att försöka slå ihjäl Feral Ghouls när ens V.A.T.S är slut. På PC blir det en vanlig shooter, men det är löjligt att försöka sig på FPS på konsol när fienderna beter sig som till PC.

Vilket gör V.A.T.S. (Hädanefter: VATS) och action points mycket mer värdefullt. Om du minns Fallout 3 och Fallout: New Vegas så blev det löjligt enkelt med den simpla AI:n. Nu verkar det lite spännande att fienderna faktiskt kan röra sig i andra riktningar än rakt mot spelaren, och med varierande fart. Man kan dra nytta av närstrid, eftersom svingarna ger bredare träffpunkt.

Scratch89
2015-11-13, 00:05
Vilket gör V.A.T.S. (Hädanefter: VATS) och action points mycket mer värdefullt. Om du minns Fallout 3 och Fallout: New Vegas så blev det löjligt enkelt med den simpla AI:n. Nu verkar det lite spännande att fienderna faktiskt kan röra sig i andra riktningar än rakt mot spelaren, och med varierande fart. Man kan dra nytta av närstrid, eftersom svingarna ger bredare träffpunkt.

Ja, man vill bli bra på allt. Jag har väldigt lite strength och endurance, och högt på mycket annat, bland annat agility (men också luck, charisma, intelligence) så jag är ingen Chuck Norris direkt, snarare Steve Urkel. Det går bra med long range, men kommer de nära mig är det bra jobbigt alltså. Men, jag är bara level 7 eller något, blir säkert lättare efter lite perks, bättre armor och sådär. Vill minnas att FO3 och NW var svårt i början också.

Jens.Andersson
2015-11-13, 02:30
fniss

https://i.imgur.com/UXcrPDt.jpg

MouZe
2015-11-13, 05:55
hah man kanske skulle ha rerollat som putin :D

Pip boy appen är fan rätt awesome ändå :D
pysslar minst lika mycket med den som med ingame pipboyen, som smidigt ^_^

Akerhage
2015-11-13, 07:27
Har kommit till Level 7 tror jag, kan dö av en skalbagge ute i vildmarken, fattar inte något om det här med settlements. Var bättre förr när det fanns A + B och en styrknapp.
Nu måste man först läsa om spelet i 1 veckas tid innan man kan sätta sig in i det. Jag chansar vilt på Perks utan att ha någon aning om varför jag väljer det.

Men verkar som det är ett skoj spel iaf om man lär sig allt = )

Scratch89
2015-11-13, 08:13
Har kommit till Level 7 tror jag, kan dö av en skalbagge ute i vildmarken, fattar inte något om det här med settlements. Var bättre förr när det fanns A + B och en styrknapp.
Nu måste man först läsa om spelet i 1 veckas tid innan man kan sätta sig in i det. Jag chansar vilt på Perks utan att ha någon aning om varför jag väljer det.

Men verkar som det är ett skoj spel iaf om man lär sig allt = )

Vad skönt att det inte bara är jag. :d
Fick storstryk av ett gäng raiders vid något power plant igår, ett halvt dussin gånger, så jag gav upp i frustration. På't igen idag bara!

Yes
2015-11-13, 09:04
Jag tycker det har varit få svåra fighter. Är väl bara ett monster som varit övermäktigt (men nu när jag tänker på det ska jag tillbaka dit i power armor och köra mini nukes).

GymJimmy
2015-11-13, 09:41

Gå till läkaren i Diamond City, han hjälper dig! :)

Har lirat i 14 timmar nu. (Inte på raken). Igår gick jag för första gången in i Diamond City. Har questat på annat håll en del och gick med i Brotherhood of Steel bland annat, awesome!

Glömmer ibland att man kan lasta av sina grejer på sin companion, så slipper man bära allt själv. Underlättar en del!
Så sjukt mycket att göra i detta spel! Love it! ;)

Ohjo
2015-11-13, 10:15
Fan va rädd man blir när de kommer grejer från ingenstans när man är ute och vandrar. Haha

Måste nog byta svårhetsgrad, började på Hard och bytte till very Hard. Men vafan fienderna tål så mycket då

Tapatalk

Tomten
2015-11-13, 10:46
Jag tycker det har varit få svåra fighter. Är väl bara ett monster som varit övermäktigt (men nu när jag tänker på det ska jag tillbaka dit i power armor och köra mini nukes).

Testa dra upp svårigheten i options. Default är normal, och då är det inte så svårt. Om du drar upp den till Very Hard så blir det nog svårt ska du se. Då får du skjuta dig less innan fienderna dör. Det spawnar också fler "legendary" fiender, som är som små bossar.

Tomten
2015-11-13, 10:48

Du hittar doctors lite överallt ute i spelvärlden, de kan ta bort radiation

Yes
2015-11-13, 11:04
Testa dra upp svårigheten i options. Default är normal, och då är det inte så svårt. Om du drar upp den till Very Hard så blir det nog svårt ska du se. Då får du skjuta dig less innan fienderna dör. Det spawnar också fler "legendary" fiender, som är som små bossar.
Jo, jag har övervägt att göra det men är rädd att det förstör dynamiken också. Måste ju redan nu hushålla med ammo. Ska fienderna bli fler och tåla mer stryk lär jag få använda nån ärtbössa och prygla dem med en käpp.

Tror det har att göra med att spelet är konsolanpassat. De tål redan ganska mycket, men siktar dåligt och gör inte så mycket skada (om de inte spränger saker). Funkar nog bra på konsol där det är segare att sikta.

Jag ska ändå testa på svårare och se hur det blir.

Red Apple
2015-11-13, 11:26
Väntar på en balanserad realistic dmg mod. Kom mig veterligen aldrig nån bra till 3an eller new vegas men Skyrim hade rätt schyssta sådana.

Yes
2015-11-13, 12:38
Väntar på en balanserad realistic dmg mod. Kom mig veterligen aldrig nån bra till 3an eller new vegas men Skyrim hade rätt schyssta sådana.
Det vore faktiskt awesome om det kommer nån bra sån. Alla granater och minor lär dock bli jävligt jobbiga då.

Red Apple
2015-11-13, 12:55
Det ska dem vara imo. Poängen med saker som exploderar är att det ska suga att bli träffad av dem :D

Yes
2015-11-13, 13:03
Ja, men när det kastas granater som konfetti och tom har minerade toalettbås blir livet lätt lite jobbigt.

GymJimmy
2015-11-13, 13:22
Är det bara jag som får lite "ryck" ibland i Fallout spelen?
Quicksave -> Dödar hela stan -> Quickload.

Eller bara testar att döda någon random på skoj?

Bara för att få ut lite aggressioner liksom! :)

Pzorz
2015-11-13, 14:03
Spelar på survivor, mer eller mindre helt utan powerarmor och tycker fortfarande att det är barnsligt lätt att komma runt utan att ta skada. Oj, en Deathclaw, bara att göra cirklar runt den här bilen, eller hoppa upp och ner för den här kanten.

Det enda som jag känner är en utmaning är när man rör sig på en begränsad yta och de kastar granater, eller en legendary har minigun.

En annan sak som jag måste säga är att all interaktioner känns så jävla lama. Nu vet jag inte hur det är med spoils i tråden men allt som man förr fick jobba för är nu "omg plz hepl, kil him now ur 1 of us pls b king". Sidequest-val/effekten av har hittills varit dåliga.

Scratch89
2015-11-13, 17:13

Nu är min karaktär generellt svag och dålig på att slåss och skjuta, så jag tycker att det varit ett par svåra strider, men mycket av det kan man nog hänvisa till att det är på konsol; att bli jagad av feral ghouls hade varit betydligt enklare om man kunde backa och skjuta med någon form av pricksäkerhet.

Scratch89
2015-11-13, 17:16
Förresten; otroligt störande att det aktiva questet inte är framme på skärmen när man springer runt i världen, utan måste gå in i loggen för att se vad det är man ska göra. Har inte hittat något sätt att få fram det (så som det var de tidigare spelen). Någon som vet?

MouZe
2015-11-13, 18:59
Fan va rädd man blir när de kommer grejer från ingenstans när man är ute och vandrar. Haha

Måste nog byta svårhetsgrad, började på Hard och bytte till very Hard. Men vafan fienderna tål så mycket då

Tapatalk

det är helt sinnessjukt på survival men riktigt roligt att träffa så många legendary mobs :D

tror jag använder typ 5 av bitarna jag hittat på typ 50 mobs dock. men rätt ball att verkligen måsta planera sin approach mot saker och ting ^_^

MouZe
2015-11-13, 19:01
Förresten; otroligt störande att det aktiva questet inte är framme på skärmen när man springer runt i världen, utan måste gå in i loggen för att se vad det är man ska göra. Har inte hittat något sätt att få fram det (så som det var de tidigare spelen). Någon som vet?

inte hittat något sånt, men du skulle ju alltid kunna tanka pip boy appen så for du din pip boy på telefonen/surfplattan å kan läsa quests där :D
funkar smidigt nåt fruktansvärt!

MouZe
2015-11-13, 19:48
mmm det är så trevligt att vandra runt och hitta nya ställen överallt med helt egna storys, vissa man måste fiska efter för att hitta och andra man blir lite matad, bethesta är rätt bra på att berätta historier med hjälp av sina miljöer istället för att spotta text etc i ansiktet på en :)

Tricklew
2015-11-13, 19:49

Kanske kan den första perken under INT hjälpa? Inte prövat, men verkar som att det är vad den gör. ;)

MouZe
2015-11-13, 20:11
Kanske kan den första perken under INT hjälpa? Inte prövat, men verkar som att det är vad den gör. ;)

int perken fungerar mer som clairvoiance i skyrim.

Kabuto
2015-11-13, 20:46

Alltså missförstår jag dig nu eller är det bara inte att välja vilket quest som är aktivt? Om du har ett quest markerat kan du bara trycka på show on map också.

MouZe
2015-11-13, 20:52
Alltså missförstår jag dig nu eller är det bara inte att välja vilket quest som är aktivt? Om du har ett quest markerat kan du bara trycka på show on map också.

sku tro han mena typ såhär

http://guides.gamepressure.com/fallout3pointlookout/gfx/word/-691436968.jpg

nu minns jag iofs inte om quest texten var synlig konstant i trean å new vegas heller eller om det var som det är nu att de dyker upp en stund när questen uppdateras typ..

MouZe
2015-11-13, 20:58
vattenproduktion i settlements är ett bra sätt att passivt generera lite caps btw :p

MouZe
2015-11-13, 21:15
kandke är common sense men, även om man inte plockat perks för att kunna bygga mods på vapen elller armor etc så går det bra att plocka loss upgrades från stuff man hittar och stoppa på sin egen gear etc.
kom ihåg att stora upgrades i workbenchen dock så ni slipper släpa omkring på dem :>

Scratch89
2015-11-13, 21:49
sku tro han mena typ såhär

http://guides.gamepressure.com/fallout3pointlookout/gfx/word/-691436968.jpg

nu minns jag iofs inte om quest texten var synlig konstant i trean å new vegas heller eller om det var som det är nu att de dyker upp en stund när questen uppdateras typ..

Det var exakt så jag menade! Nåväl.
Jag gör fortfarande löjligt lite skada med mina vapen. Saknar ibland sättet man fördelade sina skill points i 3 och NV. Kanske är det mer perksberoende nu om man vill göra skada.

MouZe
2015-11-13, 22:03
Det var exakt så jag menade! Nåväl.
Jag gör fortfarande löjligt lite skada med mina vapen. Saknar ibland sättet man fördelade sina skill points i 3 och NV. Kanske är det mer perksberoende nu om man vill göra skada.

jao jag kände också så i början, lirar iofs på survival också men hursom :P perksen för att kunna modda bössor är ju sjukt nice om man vill ha upp damage, även de perksen som ökar damage med vissa vapen med 20/40/60/80/100 är ju sjukt nice, men man måste som bestämma sig vad man ska fokusera på för dem.
annars tror jag att jag hade försökt maxa luck å luck perks om jag lirade på konsol för maximal tid i vats typ :P
är sjukt värdelös på consol aiming ^^

bloody mess perken i luck ökar ju damage done litegrann också men skulle nog heldre lägga på nåt vapenspecifikt.

kör man utan follower är ju lone wanderer nice för mer carryweight å dmg reduction, lone wanderer funkar även fast man spelar med hunden också, så det är ju trevligt :)

tejpa fast telefonen på armen så får du en budger irl pipboy för questrtracking! :D

Scratch89
2015-11-13, 22:05
Luck alltså? Jag har visserligen redan 5 i luck från början, ska inspektera perksen där lite ytterligare...

MouZe
2015-11-13, 22:09
Luck alltså? Jag har visserligen redan 5 i luck från början, ska inspektera perksen där lite ytterligare...

jaoo typ alla perks senare i luck skriker vats ^_^ gl!

shadowfire
2015-11-13, 22:58
Jag får hålla med om att det mellanåt är sjukt svårt, har dött flertalet gånger då jag gjort skada som en liten mus på mobs.. oftast då det kommer multipla fi, lyckas få hål på några på range men sedan kommer det en hel hög med fienden och jag saknar AP för att ta kål på dem. Kan inte minnas att jag fått så här mycket melee-stryk i något fallout innan.

Fick faktiskt gå och hämta powerarmourn för första gången nyss då jag blev så in åt djävulskt dunderslaktad av supermutanter på ett ställe.. och det var inte ens långt "söderut" som sägs vara farligt.

shadowfire
2015-11-13, 23:01
Galet svårt att välja perks och skills också när man levlar. Gillar ju settlements och vore nice att få upp shops osv, men då måste jag ha local leader x2 och den i sin tur kräver lite mer poäng på charisma. Flera levlar som jag måste spendera på det isf. Samtidigt kör jag en sneak/snipe/VATS-hora som behöver plöja poäng där. Dessutom på lockpicks, terminalshit och om jag inte levlar crafting på armour och weapon så dör jag som en fluga eller skjuter som en fluga. *gah!*

Crafting verkar för övrigt ha sinnessjukt stor betydelse i detta lir. Att med ett par mods höja ett vapens skada från 38 till 86 gör sitt till.

Khyron_
2015-11-13, 23:10
PgD_kwK5jxU
:)

shadowfire
2015-11-13, 23:11
lol... ironroach!

Pzorz
2015-11-13, 23:49
Måste säga att något de har lyckats med är vädret. Så jävla cool känsla när det morgonen gryr och det är så dimmigt att man knappt kan se några meter framför sig.

Angående att folk upplever att det är svårt är nog för att de inte har moddat sina vapen. Gör man det och lägger några poäng i en % dmg vapentyp-talent så borde man inte ha några som helst problem.

MouZe
2015-11-14, 00:11
vädret är sjukt awesome, kändes som nåt var jävligt fel första gången det stormade rejält och radsen tickade på. musiken är också sjukt stämningsfull..

Det hade varit rätt ball om man behövde G.E.C.K's för att starta settlements.. ;O

shadowfire
2015-11-14, 00:50
Måste säga att något de har lyckats med är vädret. Så jävla cool känsla när det morgonen gryr och det är så dimmigt att man knappt kan se några meter framför sig.

Angående att folk upplever att det är svårt är nog för att de inte har moddat sina vapen. Gör man det och lägger några poäng i en % dmg vapentyp-talent så borde man inte ha några som helst problem.

har maxat boltrifleperken och har maxade moddar (för min level) och javisst, kackerlackor dödar jag lätt, men en bunt feral ghouls är fortfarande äckligt jobbiga vid level 22 :)

ceejay
2015-11-14, 00:51
kör du på svåraste shadow?

shadowfire
2015-11-14, 00:59
kör du på svåraste shadow?

neh kör nog standard som flesta andra.. tycker jag brukar ha koll på hur man bygger en bra VATS-char i fallout, men jag har två skott i VATS innan alla AP är väck och resten får jag nyttja gamla quake-skillz för :P

utan hagelbrakaren som sekundärt vapen så är jag tokrökt, bara sådan där jävla krabba förlorar knappt 20% i liv på ben efter två träffar med 80-dmg snipergevär och i sneak x2.0 dmg gah..

funderar på att byta till assault rifle istället..

ceejay
2015-11-14, 01:01
haha wtf. jag dödar det mesta med mina sniperrifles rätt fort.

shadowfire
2015-11-14, 01:01
man vet att man spelat fallout4/pc ett tag när man försöker backa bakåt en sida i browsern med tab-tangenten....

Scratch89
2015-11-14, 02:21
Nu har jag också pillat lite med settlements:

- För att få igång supply lines krävs det att man har folk som inte redan har en uppgift. Av någon anledning kan man inte ta bort dem från sitt trädgårdsarbete för att gå iväg till grannstaden. Löjligt. Dessutom verkar man behöva ta en från varje stad i en cirkel om alla städer ska ha samma "bank", och det kostar förbannat mycket folk och är omständigt. Varför är det så här? Kan man göra det på något vettigare sätt?
- Att bygga är ju otroligt meckigt. På PS4 får man ingen ordentlig överblick eftersom det fortfarande är ur first person view och saker blir snett och vint.

Såna här saker drar tyvärr ner betyget en del...

Bärsärk
2015-11-14, 02:29

- För att få igång supply lines krävs det att man har folk som inte redan har en uppgift. Av någon anledning kan man inte ta bort dem från sitt trädgårdsarbete för att gå iväg till grannstaden. Löjligt. Dessutom verkar man behöva ta en från varje stad i en cirkel om alla städer ska ha samma "bank", och det kostar förbannat mycket folk och är omständigt. Varför är det så här? Kan man göra det på något vettigare sätt?
- Att bygga är ju otroligt meckigt. På PS4 får man ingen ordentlig överblick eftersom det fortfarande är ur first person view och saker blir snett och vint.

Så precis som i verkligheten med andra ord? :laugh:

MouZe
2015-11-14, 03:07

du kan skicka folk som gör annat på supply lines, men vissa settlers går inte flytta från sina hem settlements oavsett.

jag har satt alla mina supply lines till sanctuary, och från sanctuary till resten när det inte gick att assigna fler till sanctuary så allt hänger ihop. brukar loota de andra settlements på resurser och framförallt vatten då och då. sälja vattnet för caps, smidigt.

byggandet är otroligt meckigt, det blir lite enklare eftersom man pysslar med det.

det går bygga foundations för att få en lagomt hög starting point. Wood>Floors>Shack Foundations.

håll x +lr för att höja eller sänka det du håller på bygga. x+r1 för att flytta itemet längre mot eller ifrån dig.

uuuhh se till att försöka hålla din defense rating lika med eller högre än din mat + vatten produktion.

settlers har väldigt lite att göra runt ens settlements förutom att agera vendors eller bönder, vatten sköter sig själv etc. de som är unassignade producerar lite junk nu och då men det är rätt lite jämförelsevis.

settlers ska kunna arbeta med planter värda 6 food var, dvs antingen 6 eller 12 planterade plantor beroende på.

mutfruit ger 1 food så 6 buskar av det och typ 12 av resten (?)

så att tappa en settler per settlement till en supply line känns rätt ovesäntligt imo. Oändligt mycket bättre än att manuellt flytta resources fram och tillbaks mellan settlements. :)

MouZe
2015-11-14, 03:28
Lite heta tips:

Det går att vänta på att tiden ska gå genom att sätta sig ner, en promt fyker upp för wait genom att trycka T.

Sova i en hyrd eller ägd säng ger en xp bonus.

3 corn 3 mutfruit 3 tato och 1 purified water gör vegetable starch = 5 adhesive.
2 fertilizer och 1 plastic craftar Jet i en chem station, bra källa till enkla caps.
2 acid 8bone 2 purified water och 3 steel gör cutting fluid i en chem station = Oil(3) plus 1 steel.

besök en cooking och en chem station och crafta det du kan av det du plockat upp efter ett äventyr även om din intention är att sälja allt du har hittat så får du xp av att crafta saker och ting.
vattnet som settlements producerar är en ganska bra källa tll caps också.
Plocka upgrades från skrotiga vapen och armor du hittar runt världen i respektive bänkar genom att gå in på deras upgrades och välja standard / no upgrade eller det sämsta som går sätta på det innan du scrappar vapnet, så att du har upgrades redo för när du hittar något legendary du vill använda, går sätta på de bästa upgradesen om du har hittat dem utan att ha maxade perks för det.

det går crafta en bell under resources misc som du kan klicka på för att samla alla settlers runt klockan om du har problem att hitta alla.

hållder du in E, x på ps4 tror jag, när du selectar en bit du tänkt flytta, så selectar du allt den biten är connectad till.

se hur det står till med dina settlements under data > workshops, behöver de mat, vatten, sängar, mer defense?

Jazen
2015-11-14, 08:56
Shadow, lirar du på PC ?
Har du också problem med att fastna vid olika terminaler?
Gör ett uppdrag där jag fastat efter användning av en terminal....har gjort nån åtgärd som jag läste på nätet men problemet återstår, sjukt jäkla irriterande

Duffman
2015-11-14, 12:33
Funderar på att bunkra upp med lite nya spel som Fallout 4.
Har någon handlat på följande sajt?

Funderar på att bunkra upp med lite nya spel som Fallout 4.
Har någon handlat på följande sajt? De har väldigt bra priser på en hel del spel... Men är de legit och safe att köpa från?

https://uk.gamesplanet.com

De har väldigt bra priser på en hel del spel... Men är de legit och safe att köpa från?

C h r i s
2015-11-14, 12:47
Shadow, lirar du på PC ?
Har du också problem med att fastna vid olika terminaler?
Gör ett uppdrag där jag fastat efter användning av en terminal....har gjort nån åtgärd som jag läste på nätet men problemet återstår, sjukt jäkla irriterande

Spela Windowed borderless, alt. sänk uppdateringsfrekvensen på din monitor till 110hz<. Har haft exakt samma problem, tror det har något med fpsen att göra.

Kabuto
2015-11-14, 13:05
Man får inte ha högre än 60 fps i creation engine, då går allt snabbare. Blir helt ospelbart i vissa lägen. Men det ska vara igång vertical sync som standard, men om ni sitter med högre hz skärm kan det spåra ur.

Ohjo
2015-11-14, 14:07
Kan man hälla i vatten i tomma flaskor osv? Isf hur gör man då?

Tapatalk

Jazen
2015-11-14, 16:07
i see. jag har vertikal sync av och kör med 120Hz skärm. kanske det som spökar

Scratch89
2015-11-14, 16:31
Tack för tipsen alla!

shadowfire, om du gör sweep and clean-uppdraget med killen från Brotherhood of Steel får du en läcker laserpuffra som ökar ens oompf riktigt ordentligt. Jag hade så sent som igår svårt med att få ihjäl vad som helst starkare än kackerlackor, men det blev betydligt lättare med bra fire power. Det och att jag upptäckte att det fanns en armor bench i Sanctuary hela tiden, så jag kunde pimpa min läderrustning. :D

Yes
2015-11-14, 19:24
har maxat boltrifleperken och har maxade moddar (för min level) och javisst, kackerlackor dödar jag lätt, men en bunt feral ghouls är fortfarande äckligt jobbiga vid level 22 :)
Du gör nåt fel. Feral ghouls ska inte vara jobbiga vid level 22 på normal svårighetsgrad. De är fortfarande äckliga när de kommer springandes i en mob, men inte svåra. Borde inte ta mer än 1-2 skott. Sikta mot huvudet och använd förslagsvis nån uppgraderad hagelbössa (bra på nära håll).

shadowfire
2015-11-14, 19:36
i see. jag har vertikal sync av och kör med 120Hz skärm. kanske det som spökar

Japp, inget sådant för min del.

shadowfire, om du gör sweep and clean-uppdraget med killen från Brotherhood of Steel får du en läcker laserpuffra som ökar ens oompf riktigt ordentligt. Jag hade så sent som igår svårt med att få ihjäl vad som helst starkare än kackerlackor, men det blev betydligt lättare med bra fire power. Det och att jag upptäckte att det fanns en armor bench i Sanctuary hela tiden, så jag kunde pimpa min läderrustning. :D

Den hade jag redan innan, men är ingen större fantast av laserpuffror :)

Du gör nåt fel. Feral ghouls ska inte vara jobbiga vid level 22 på normal svårighetsgrad. De är fortfarande äckliga när de kommer springandes i en mob, men inte svåra. Borde inte ta mer än 1-2 skott. Sikta mot huvudet och använd förslagsvis nån uppgraderad hagelbössa (bra på nära håll).

Det hela tvärvände idag, när jag fick in en till perkpoäng på bolt/rifle samt började nyttja .45-geväret istället. Nu oneshottar jag supermutanter plötsligt, wtf.

Enda jag fått springa ifrån (på riktigt) var en sådan där stor sentryrobot. Herrejävlar vad ont den gjorde medan mina kulor knappt kammade luggen på den.

Pzorz
2015-11-14, 20:27
Jag hade turen att tidigt hitta en dubbelpipig hagelbrakare med ett oändligt mag (kan ladda all ammo och bara smacka på). Den tuggade ammo som bara den, men fan vad allt dog.

Bandid0
2015-11-14, 21:19
Har inte spelat det ännu, men med tanke på att det verkar ha blivit ännu mindre Fallout och ännu mer Bethesda kanske det inte är någon förlust.

Gosti123
2015-11-14, 22:20
Hur är det med spoilers i denna tråd?

"Spoiler" Är The Institute verkligen onda? Vet inte om jag ska hjälpa dom eller gå emot dom :/, innan jag kom dit ville jag förgöra dom men nu vettefan..

UppviglarUno
2015-11-14, 23:12
^Lägg de i en spoiler tag så borde det vara ok(?).

Tomten
2015-11-15, 07:38
Vilket jävla meck armor management är. Är helt hopplöst att jämföra rustningar och navigera inventory för att se vad som är bättre / sämre, speciellt när man börjar hitta armor som ger +stats.

Blir ivf enklare att hantera vapen om man döper om de vapen man använder efter kategori.

.SHELL <vapennamn>
.38 <vapennamn>
.10 <vapennamn

på det sättet ser man då lätta vilka vapen man använder och den ammunition som vapnet har. med en . först så hamnar de också alltid längst upp på listan, så då vet man att alla nya vapen är längre ner, när man sedan ska gå igenom dem.

Pzorz
2015-11-15, 09:26
Har inte spelat det ännu, men med tanke på att det verkar ha blivit ännu mindre Fallout och ännu mer Bethesda kanske det inte är någon förlust.

Nej, det är ingen förlust. Vardagsdialog och handling/konsekvens är i princip helt borta. Det är inget RPG i sin rätta mening längre, det är en lootbaserat shooter snarare. Det är lite underhållande att "pyssla" ett tag, men innehållsmässigt är det rätt dött. 6.5/10.

Scratch89
2015-11-15, 10:18
Nej, det är ingen förlust. Vardagsdialog och handling/konsekvens är i princip helt borta. Det är inget RPG i sin rätta mening längre, det är en lootbaserat shooter snarare. Det är lite underhållande att "pyssla" ett tag, men innehållsmässigt är det rätt dött. 6.5/10.

Intressant hur man kan se på samma spel på så olika sätt. Jag tycker det är helt fantastiskt; inte som Fallout 3 vid första genomgången, men inte långt därifrån. Den här upptäckarglädjen att bara springa runt och hitta byggnader och saker att gå in i och kika och se vad som finns där.

Bandid0
2015-11-15, 17:09
Intressant hur man kan se på samma spel på så olika sätt. Jag tycker det är helt fantastiskt; inte som Fallout 3 vid första genomgången, men inte långt därifrån. Den här upptäckarglädjen att bara springa runt och hitta byggnader och saker att gå in i och kika och se vad som finns där.

Ja, det du beskriver själv låter ju mer som en allmän ödevärldssimulator än ett kraftigt storybaserat RPG med mycket text och handling/konsekvens-trådar.

Det är väl kul om folk gillar vad Bethesda gjort med Fallout, men själv tycker jag inte man ska ändra ett varumärke på det sätt de gjort. De ville köpa Fallout-miljön för att kunna göra actionäventyr i sin egen stil snarare än fortsätta vara trogna Fallout-universumet.

shadowfire
2015-11-15, 18:14
Vilket jävla meck armor management är. Är helt hopplöst att jämföra rustningar och navigera inventory för att se vad som är bättre / sämre, speciellt när man börjar hitta armor som ger +stats.

Blir ivf enklare att hantera vapen om man döper om de vapen man använder efter kategori.

.SHELL <vapennamn>
.38 <vapennamn>
.10 <vapennamn

på det sättet ser man då lätta vilka vapen man använder och den ammunition som vapnet har. med en . först så hamnar de också alltid längst upp på listan, så då vet man att alla nya vapen är längre ner, när man sedan ska gå igenom dem.

Överlag har lootdelen mer att önska. Sorteringsfunktionen är riktigt retarded. Varför inte låta en sortera på crafting mats/weapons/armour osv. Har gjort flera containrar istället där jag har en för granater/minor, en för vapen, en för rustning osv.

Jag lackade ur lite igår också på att jag inte kan göra en scrap all på det som jag lägger i workbench. Plötsligt behöver jag olja till ett settlement och då ska jag gå igenom 720 brödrostar, ficklampor och bilbatterier för att hitta tillräckligt med prylar som jag kan scrappa till olja. Enda sättet som är duktigt tidskrävande är att plocka på sig allt i inventory, kasta det på marken, gå in i byggläget och scrappa det man ser på backen. Först då får jag materials istället för brödrostar.

Förressten, är det någon som vet om man måste gå omkring med tidsskrifterna man plockar upp (Barbarian etc)? Börjar fylla inventoryt skapligt även om det inte väger något.

Scratch89
2015-11-15, 18:15
Ja, det du beskriver själv låter ju mer som en allmän ödevärldssimulator än ett kraftigt storybaserat RPG med mycket text och handling/konsekvens-trådar.

Det är väl kul om folk gillar vad Bethesda gjort med Fallout, men själv tycker jag inte man ska ändra ett varumärke på det sätt de gjort. De ville köpa Fallout-miljön för att kunna göra actionäventyr i sin egen stil snarare än fortsätta vara trogna Fallout-universumet.

Jag tyckte inte att storyn i de två första Falloutspelen var särskilt invecklade heller, jämfört med nummer tre eller New Vegas. Kass spelmekanik och buggigt som satan. Kanske för att jag inte växte upp med spelen som andra har gjort, men jag ser inte alls charmen i dem. Wastelands 2 kom ju för ett tag sedan, som är väldigt likt gamla Fallout, men det var inte särskilt roligt det heller.

Har man redan spelat Fallout 3 och New Vegas så borde man förstå hur nummer fyra kommer att vara, eller?

Scratch89
2015-11-15, 18:17
Överlag har lootdelen mer att önska. Sorteringsfunktionen är riktigt retarded. Varför inte låta en sortera på crafting mats/weapons/armour osv. Har gjort flera containrar istället där jag har en för granater/minor, en för vapen, en för rustning osv.

Jag lackade ur lite igår också på att jag inte kan göra en scrap all på det som jag lägger i workbench. Plötsligt behöver jag olja till ett settlement och då ska jag gå igenom 720 brödrostar, ficklampor och bilbatterier för att hitta tillräckligt med prylar som jag kan scrappa till olja. Enda sättet som är duktigt tidskrävande är att plocka på sig allt i inventory, kasta det på marken, gå in i byggläget och scrappa det man ser på backen. Först då får jag materials istället för brödrostar.

Förressten, är det någon som vet om man måste gå omkring med tidsskrifterna man plockar upp (Barbarian etc)? Börjar fylla inventoryt skapligt även om det inte väger något.

Om det är något du saknar så kan du ju markera det så att det kommer upp ett litet förstoringsglas i inventoryt när du kommer till en grunka som innehåller just den "råvaran".

Pzorz
2015-11-15, 18:20
Text

Om du tabbar in i inventoryt, går till junk-tabben, trycker "c", markerar det önskade materialet med "q" så kommer alla junk-items som innehåller det att visa en markör i form av ett förstoringsglas efter namnet.

shadowfire
2015-11-15, 18:25

Det jag saknar lite är lite fler quests, men det kan vara jag som har irrat runt på helt fel ställen. Jag har sprungit på någon som ville ha hjälp på gatan, men annars är det bara Brotherhood of Steel jag hittat som gett quests.

Jag råkade tabba mig med en questgivare tror jag.
Skickade iväg han som var gav settlementuppdrag till att ta ett fort och han for iväg långt utav h-e ner på kartan till område jag ännu inte är i närheten av

Jämför jag med Skyrim, så tyckte jag att upptäckarkänslan fanns där, men bra mycket mer dialoger och sidequests. Nu kanske jag är lite bortskämd som precis lirat klart Witcher 3, men jag formligen älskar kombinationen av frihet/utforska ihop med uppdragsdelen.

Fallout 4 är bra, men efter att ha sträckspelat nu några dygn så börjar det kännas lite enformigt och jag saknar något.

shadowfire
2015-11-15, 18:27
Om det är något du saknar så kan du ju markera det så att det kommer upp ett litet förstoringsglas i inventoryt när du kommer till en grunka som innehåller just den "råvaran".

Om du tabbar in i inventoryt, går till junk-tabben, trycker "c", markerar det önskade materialet med "q" så kommer alla junk-items som innehåller det att visa en markör i form av ett förstoringsglas efter namnet.

Jo, men jag vill inte springa runt med en kartong telefoner.
Jag vill kanske bara ha 10 stack av gears.

Man borde kunna få scrappa ner allt enkelt till crafting mats direkt.

Edit: alternativt borde det finnas en perk så man kan få komma åt alla workbenches oavsett settlement. När man är uppe i ett 20 tal så blir det bra med logistik då vissa har bra med föda, men saknar olja, andra saknar concrete osv.

Kabuto
2015-11-15, 18:30
Det jag saknar lite är lite fler quests, men det kan vara jag som har irrat runt på helt fel ställen. Jag har sprungit på någon som ville ha hjälp på gatan, men annars är det bara Brotherhood of Steel jag hittat som gett quests.

Skickade iväg han som var gav settlementuppdrag till att ta ett fort och han for iväg långt utav h-e ner på kartan till område jag ännu inte är i närheten av

Jämför jag med Skyrim, så tyckte jag att upptäckarkänslan fanns där, men bra mycket mer dialoger och sidequests. Nu kanske jag är lite bortskämd som precis lirat klart Witcher 3, men jag formligen älskar kombinationen av frihet/utforska ihop med uppdragsdelen.

Fallout 4 är bra, men efter att ha sträckspelat nu några dygn så börjar det kännas lite enformigt och jag saknar något.

Oj, jag har typ över 15 quests som ligger väntar och har inte ens varit till diamond city ännu. Spelat 24 timmar. Har inte ens joinat BoS ännu ^^
Känns som jag aldrig kommer bli klar med det här spelet, men på ett positivt sätt jämfört med Witcher 3..

Fuark
2015-11-15, 20:24
Porrsurfandet på Pornhub har minskat med 10% sedan releasen av Fallout 4. Hoppas att samtliga i tråden erkänner sig skyldiga

http://venturebeat.com/2015/11/13/pornhubs-traffic-dipped-significantly-the-day-fallout-4-came-out/

http://venturebeat.com/wp-content/uploads/2015/11/pornhub-insights-fallout-4-general-gamer-traffic.png

Scratch89
2015-11-16, 00:29
Jo, men jag vill inte springa runt med en kartong telefoner.
Jag vill kanske bara ha 10 stack av gears.

Man borde kunna få scrappa ner allt enkelt till crafting mats direkt.

Edit: alternativt borde det finnas en perk så man kan få komma åt alla workbenches oavsett settlement. När man är uppe i ett 20 tal så blir det bra med logistik då vissa har bra med föda, men saknar olja, andra saknar concrete osv.

Det kan man ju göra. Skicka iväg en kille från varje settlement tillbaka till Sanctuary (eller i någon slags bana) så blir allt connectat. Jag fick ju det tipset här typ igår.

shadowfire
2015-11-16, 11:33
Det kan man ju göra. Skicka iväg en kille från varje settlement tillbaka till Sanctuary (eller i någon slags bana) så blir allt connectat. Jag fick ju det tipset här typ igår.

Fast det gäller väl bara vatten och mat - inget mer?

shadowfire
2015-11-16, 11:35
Porrsurfandet på Pornhub har minskat med 10% sedan releasen av Fallout 4. Hoppas att samtliga i tråden erkänner sig skyldiga

:rolleyes:

Yes
2015-11-16, 12:28
Fast det gäller väl bara vatten och mat - inget mer?
Nej, när du bygger hämtas material från en gemensam pool av alla connectade settlelments. Innehållet i dina workbenchs är dock individuellt.

shadowfire
2015-11-16, 12:55
Nej, när du bygger hämtas material från en gemensam pool av alla connectade settlelments. Innehållet i dina workbenchs är dock individuellt.

ah, fuck, då måste jag fixa local leader-perken då och charismakravet....

Yes
2015-11-16, 13:25
ah, fuck, då måste jag fixa local leader-perken då och charismakravet....
Yep, fick själv levla sju jäkla ggr innan jag fick upp chr, local leader och cap collector 2. Nu kan jag iaf bygga trading posts och förhoppningsvis tjäna bra med pengar.

Pzorz
2015-11-16, 13:35
Vad använder ni pengarna till? Ammo finansierar man genom att sälja av annan ammo som man inte har nytta av, utrustning hittar / moddar upp. Sitter med 15k som jag inte kan göra ett skit med :P

shadowfire
2015-11-16, 13:37
Yep, fick själv levla sju jäkla ggr innan jag fick upp chr, local leader och cap collector 2. Nu kan jag iaf bygga trading posts och förhoppningsvis tjäna bra med pengar.

Har inte hittat något att använda pengar på ännu, men det kanske kommer. Inte mer än några som velat få mig att betala för tullar och grejs, men de har jag ju skjutit ner kallblodigt :D

I fallout3 minns jag att jag köpte en del bättre vapen o så, men där fanns ju inte craftingsystemet.

Nordenator
2015-11-16, 13:43
Jag har hittat vissa skapliga items hos vendors som varit dyra, men annars inte haft någon som helst nytta av caps. Köpte en right leg som gav 10% movement för ~1500 caps. Har nog närmare 10k nu.

Yes
2015-11-16, 13:49
Vad använder ni pengarna till? Ammo finansierar man genom att sälja av annan ammo som man inte har nytta av, utrustning hittar / moddar upp. Sitter med 15k som jag inte kan göra ett skit med :P
Ammo mest. Jag säljer inte av det utan bunkrar varje ammo-typ. Dels för att jag ibland får slut och behöver byta till annat vapen och dels för att det är skönt att ha ifall jag hittar en ny bössa jag gillar.

Har aldrig fått ihop mer än ett par tusen åt gången och det finns en del dyra grejer att köpa.

Red Apple
2015-11-16, 17:54
Jag lovade mig själv att vänta till julrean men nu installeras spelet och det enda jag känner är ånger för att jag förlorat några värdefulla dagar av speltid. HELVETE

Nordenator
2015-11-16, 20:02
Hittade ett spännande ställe...

Först en enorm gruva fylld med raiders över min level, som sedan visade sig vara lite lätt elakartad.

http://i.imgur.com/dXF5VqT.jpg

Tomten
2015-11-16, 20:34
Blir lite lättare att hantera inventory med några knep.

Hantering av Vapen.

- Döp de vapen du använder efter efter ammunitionstyp

.SHELL (namn)
.CELL (namn)
.10 (namn)
.38 (namn)
.ROCKET (namn)

De blir då lättare att sortera i inventory under weapons och du ser lätt vilka stats dina "aktuella" vapen har. Du ser då också om du har ammo efter vapentyp, och om du redan har ett bättre vapen med samma ammo-typ

- Spara Heavy vapen av olika kategorier i basen. Du orkar inte bära runt på alla och de har en tendens att komma till användning, speciellt på högre svårighetsgrader då du går igenom mycket ammunition.

- DÖP dina rustningsdelar, så du lätt kan se vilka som är aktuella

.H +1 AGI +1 PER COMBAT (head)
.C +1 CHA + STR RAIDER (chest)
.LA COMBAT (left arm)
.LL COMBAT (left leg)
.RA COMBAT (right arm)
.RL +10% MOV METAL (right leg)

Då blir det lätt att se vilka delar som har +stats då du ofta vill spara dem även om de har sämre armor resistance. Blir också lättare att jämföra då det inte verkar finnas något smidigt sätt att jämföra vapen/rustningar

De hamnar också alltid längst upp i listan, sorterade efter typ.

- Om du har flera companions med dig så kan du också lassa över en bunt vapen s på en companion (kanske bäst med hunden) och bara ha den som din personliga vapenbärare :D

- Spara någon typ av items med +CHA i inventory, och sätt på dem om du vill klara dialog som kräver visst mycket CHARISMA. Brukar dra på mina beachbyxor och fancy glasses för dialog som kräver mycket CHARISMA :Virro

- Spara dubletter av Heavy weapons och andra vapen som har väldigt högt värde per vikt enhet. Byt ut dem mot caps, stims eller annat hos en vendor. De flesta vendors har lite caps, så ofta är det bättre att byta ut mot ammunition, stims eller annat du behöver.

- Använd JUNK ALL ITEMS i workshop och sätt upp trade routes om du bygger upp mer än en stad. Alla Item som ligger i workshops räknas automatiskt in till dina tillgängliga resurser. Har du traderoutes till alla dina städer så är resurserna tillgängliga överallt där du kan bygga.

- Bygg ett tidningsställ eller två och ett pipboystand. Lägg över alla dina bobbleheads och tidningar, och njut av din samling i staden (helt meningslöst :D)

MouZe
2015-11-16, 21:47
Men vafan...När man är och kikar på junk taben
Tryck C för "Component view"
Härifrån går det tagga vilka material som helst oavsett hur mycket man har av det för search...
hade ju varit otroligt smidigt att hitta tidigare :|

GymJimmy
2015-11-17, 09:42
- Om du har flera companions med dig så kan du också lassa över en bunt vapen s på en companion (kanske bäst med hunden) och bara ha den som din personliga vapenbärare :D

Går det att ha flera companions? Mina byts ut precis om jag väljer en ny :)

På tal om companions, går det att byta deras vapen på något sätt? Har gett dem vapen i inventory men de använder inte dem..:confused:

Kul grej:
Jag stötte på Vault-tec killen från början av spelet i den lilla staden Goodneighbor! Han var rätt överraskad av att se en! :d

Tomten
2015-11-17, 10:44

På tal om companions, går det att byta deras vapen på något sätt? Har gett dem vapen i inventory men de använder inte dem..:confused:

Kul grej:
Jag stötte på Vault-tec killen från början av spelet i den lilla staden Goodneighbor! Han var rätt överraskad av att se en! :d

Går kanske bara att ha en, har bara haft hunden med mig. Antog bara att det gick att ha fler :)

Har då ivf haft hunden att bära runt på vapen :d

Kabuto
2015-11-17, 11:58

Kul grej:

När du har uppe trade med din companion kan du equippa grejer åt dom. Kom inte ihåg vilken tangent det var men det står ju i botten av skärmen.

MouZe
2015-11-17, 17:04
När du har uppe trade med din companion kan du equippa grejer åt dom. Kom inte ihåg vilken tangent det var men det står ju i botten av skärmen.

Man Tröck på T

filmjölk
2015-11-17, 17:19
Jag fattar inte grejen med Fallout. "Alla" verkar gilla det som fan, men jag tycker det bara ser klumpigt, avancerat och tråkigt ut. Snyggt verkar det vara- absolut, snyggt men krångligt.

Så nöjd att jag inte köpte det själv utan såg Letsplays med theradbrad innan. Skall börja göra det oftare så jag undgår att köpa spel som inte är så värst roliga bara för att jag blir lockad av trailers.

Bärsärk
2015-11-17, 17:27
Jag fattar inte grejen med Fallout. "Alla" verkar gilla det som fan, men jag tycker det bara ser klumpigt, avancerat och tråkigt ut. Snyggt verkar det vara- absolut, snyggt men krångligt.

Så nöjd att jag inte köpte det själv utan såg Letsplays med theradbrad innan. Skall börja göra det oftare så jag undgår att köpa spel som inte är så värst roliga bara för att jag blir lockad av trailers.

Det är ju över 5 år sedan Fallout New Vegas kom ut, och 7 år sedan F3 kom ut. Så det är klart att det blir en "grej" över det då!

Tomten
2015-11-17, 18:13

Är själv inte så imponerad av Fallout 4. Tycker det är ett steg tillbaka på många sätt. De har också lyckats att helt förstöra S.P.E.C.I.A.L systemet. Fast man kan argumentera att de redan började förstöra det med start i Fallout 3.

Spelet är också konsolifierat. Det är helt obegripligt hur modders på ett par dagar gjort förbättringar som inte skeppades med spelet. Hur i hela helvete misslyckas man med att implementera en FOV-slider och alternativ för att slå av mouse-acceleration?!

Det mesta känns halv-färdigt. Menyer är röriga och saknar alternativ som borde finnas i ett modernt RPG. Enkla saker tar istället en massa tid och är rörigt.

AI:n är fortfarande ett skämt. Fiender kan fortfarande inte ta sig runt i terrängen (det här har varit ett problem i samtliga skyrim spel och i fallout 3), och saknar fortfarande möjligheter att klättra/hoppa. AI:n följer inte heller spelets regler, utan har oändligt med granater/raketer vilket skapar rent löjligt situationer när du spelar på högra svårighetsgrader. Hade en situation där en RARE-NPC stod uppe på en bro och sköt ett tiotal mini-nukes med sin fat-man launcher :D. Det gör att vissa fiender blir klart farligare än de bör vara, medan andra är fullständigt harmlösa (alla fiender som bara kan slåss i närstrid), då allt man behöver göra är att ställa sig på valfri stenbumling och skjuta ihjäl dem.

Pzorz
2015-11-17, 20:32
Är över level 40 nu, striderna är aldrig svåra längre. Anledningen till att jag spelar nu är mer sightseeing där underhållande karaktärer och sköna miljöer dyker upp. Jag vet inte riktigt hur många timmar jag satt innan jag stötte på något märkvärdigt och all var ganska meh.. men nu springer man på små diamanter här och där som faktiskt höjer spelupplevelsen. Det är inte Fallout i sin mening, men som ett casual-spel där fokus verkligen ligger på utforskning gör det sig rätt bra.

Nordenator
2015-11-17, 23:38
Silver Shroud var fantastiskt roligt :D

Taragon
2015-11-18, 02:26

Du måste följa efter honom och göra questen med fortet sen kommer han tillbaka med fler quests. Dock rätt svår quest om man är låg level.

Pzorz
2015-11-18, 13:48
En fråga som jag har: Jag sitter på en i7:a med ett gtx 970 och oavsett vilka inställningar jag kör med så är det ospelbart i fullscreen, jag ligger långt under 60 frames. Jag har rätt installerade drivrutiner, har fipplat med vsync i Nvideas kontrollpanel men det förblir ospelbart. Why?

(Spelet går bra i borderless)

Mental
2015-11-18, 14:42
En fråga som jag har: Jag sitter på en i7:a med ett gtx 970 och oavsett vilka inställningar jag kör med så är det ospelbart i fullscreen, jag ligger långt under 60 frames. Jag har rätt installerade drivrutiner, har fipplat med vsync i Nvideas kontrollpanel men det förblir ospelbart. Why?

Kör windowed borderless så funkar det.

ChuckTesta
2015-11-18, 15:08
"Köpte" spelet men det startar i ett fönster och går inte att göra till full screen? Någon som vet?

Pzorz
2015-11-18, 15:29
Jag vet som sagt det, undrade mer över varför det är så.

@ ChuckTesta, inte ens om du väljer det direkt när du startar upp "Fallout4Launcher"?
Testa att kryssa ur windowed och borderless först.

ChuckTesta
2015-11-18, 15:49
Löste sig, thx :D :naughty:

Kabuto
2015-11-18, 16:37
Är över level 40 nu, striderna är aldrig svåra längre. Anledningen till att jag spelar nu är mer sightseeing där underhållande karaktärer och sköna miljöer dyker upp. Jag vet inte riktigt hur många timmar jag satt innan jag stötte på något märkvärdigt och all var ganska meh.. men nu springer man på små diamanter här och där som faktiskt höjer spelupplevelsen. Det är inte Fallout i sin mening, men som ett casual-spel där fokus verkligen ligger på utforskning gör det sig rätt bra.

Nyare fallout har väl aldrig direkt varit ett spel som försöker vara svårt, om man vill kan man ju vara väldigt opti med alla val och vapen för att få lite av en übergubbe. Jag själv gillar välja saker som verkar roliga eller bara coola, sänker svårighetsgraden eller drar nån annanstans om något går för tungt. För mig handlar det mer om att utforska som sagt och träffa udda karaktärer. Kan inte heller få nog av den dystopiska framtiden spelet utspelar sig i.

Spelar du Agi/luck/smyga/V.A.T.S stilen eller?

Bärsärk
2015-11-18, 16:49
Vill man lira Fallout tryhard med Gatling laser , powerarmor och hela köret så kan man ju göra det och då är de väl inte så konstigt att spelet blir lätt.

Annars kan man ju lira med typ cowboyhatt och kostym med en revolver och vara lite RP, eller ha på sig klänning eller vad man nu behagar.

Jag har aldrig haft den bästa utrustningen i nått Fallout spel, har alltid kört med nån sorts form av rolig hatt , glasögon och läder outfit.

Pzorz
2015-11-18, 17:07
Nyare fallout har väl aldrig direkt varit ett spel som försöker vara svårt, om man vill kan man ju vara väldigt opti med alla val och vapen för att få lite av en übergubbe. Jag själv gillar välja saker som verkar roliga eller bara coola, sänker svårighetsgraden eller drar nån annanstans om något går för tungt. För mig handlar det mer om att utforska som sagt och träffa udda karaktärer. Kan inte heller få nog av den dystopiska framtiden spelet utspelar sig i.

Spelar du Agi/luck/smyga/V.A.T.S stilen eller?

Nej, började typ 4 str, 3 end, 5 cha, 7 int, 3 agi, 3 luck. Aldrig använt VATS, smög i början men slutade runt level 15 eller så när jag kom på att det inte behövdes. Men som du säger så handlar spelen om att utforska, då alla andra element är obefintliga.

Jag börjar låta tjatig om hur jävla lätt det är och hur bra jag är, men det var aldrig svårt trots att man ändå lät bli att använda vissa stora grejer som t.ex. powerarmor och VATS.

Tomten
2015-11-18, 19:21
Nej, började typ 4 str, 3 end, 5 cha, 7 int, 3 agi, 3 luck. Aldrig använt VATS, smög i början men slutade runt level 15 eller så när jag kom på att det inte behövdes. Men som du säger så handlar spelen om att utforska, då alla andra element är obefintliga.

Jag börjar låta tjatig om hur jävla lätt det är och hur bra jag är, men det var aldrig svårt trots att man ändå lät bli att använda vissa stora grejer som t.ex. powerarmor och VATS.

Dra upp svårighetsgraden till survival och kom tillbaka sen :d

Scratch89
2015-11-18, 20:18

Spelar du på PC eller? En stor del av spelet som gör det svårt är ju själva siktandet på konsol.

Vunnis
2015-11-18, 20:33
... Och på PC. Tills man tar bort den efterblivna musaccelerationen i sin config, för att det inte går att göra i UIn. :rolleyes:

Kabuto
2015-11-18, 21:10
Dra upp svårighetsgraden till survival och kom tillbaka sen :d

Har för mig att han spelar på survival redan. 2 good 4 fallout!

Bärsärk
2015-11-18, 21:13

Vad körde du för setup då? Jag kan tänka mig att du tryhardade lite med din gear i alla fall även om du nog inte erkänner det.

Själv springer jag runt i en ribbstickad mössa och solbrillor just nu.

Scratch89
2015-11-18, 21:14
Hur sjutton spelar ni som säger att det är för enkelt? Jag kom till något power plant där det var ett dussin mutanter uppe på platåer som skjöt raketer och kastade granater på mig. Försökte man komma närmare drog de upp varsin minigun och shreddade mig. Har jag missat något essentiellt? :D

ceejay
2015-11-18, 21:17
Hur sjutton spelar ni som säger att det är för enkelt? Jag kom till något power plant där det var ett dussin mutanter uppe på platåer som skjöt raketer och kastade granater på mig. Försökte man komma närmare drog de upp varsin minigun och shreddade mig. Har jag missat något essentiellt? :D

Powerarmor med sniper och fat man dödar det mesta :)

Nordenator
2015-11-18, 21:28
Jag har nästan ingen armor alls. Totalt skitit i det. Däremot har jag typ allt associerat med criticals, sneak damage, sneak, extra skada på rifles och så. Med silencer behöver jag knappt stanna längre (4 sneak, 11 agility, sneak bobble/tidning) då jag är så svår att upptäcka, och mina sneak-skott gör 4x skadan. Har ett hunting rifle med 25% bonusskada omgjort till 50 cal som dunkar det mesta och har 20% movement speed så går rätt snabbt även med sneak. Med 4 i sneak behöver jag inte använda toggle walk heller.

Nästa karaktär blir lite mindre all-in på skada och lite mer bananas. Jag gillar att köra första vändan "as intended" på normal, men det börjar bli lite löjligt nu då mitt svagaste vapen dödar praktiskt taget allt på ett skott, har 48 kulor i magget dessutom och fienden upptäcker mig inte ens då jag skjuter deras polare. Det enda jag kan ha problem med är trånga utrymmen, men det är länge sedan jag mötte något farligt.

ChuckTesta
2015-11-18, 22:03
... Och på PC. Tills man tar bort den efterblivna musaccelerationen i sin config, för att det inte går att göra i UIn. :rolleyes:

Varför är det så viktigt att ha av mouse acceleration? Det är ju inte direkt pvp.

Pzorz
2015-11-18, 22:29
Spelar du på PC eller? En stor del av spelet som gör det svårt är ju själva siktandet på konsol.

Precis som du säger så ligger det nog mycket där. Ja, jag lirar på PC.

Red Apple
2015-11-18, 22:41
Jag rpar stenhårt som den första kvinnliga ledaren av minutemen (minus energivapen) och sheriffar över the commonwealth tillsammans med Piper, journalist turned deputy (som jag utövar älskog om nätterna med för att glömma ansiktena på alla de som fallit för våra lagbringande vapen). Power Armor, större vapen och energivapen kan alla dra åt helvete. Grovt alkoholiserad, samvetsgrann, godhjärtad men alltid melankolisk. Jag har askul :D

Pzorz
2015-11-18, 22:42
Och som någon sa så ja, jag "tryhardade" med att använda 3 olika typer av vapen. Sniper/Short Scope, Semiauto rifle/Reflex, Hagelbössa eller pistol. Armor har jag prioriterat utseende över skydd till viss del. Jag tycker inte att jag ska behöva springa runt naken på första runnen för att få ut något av motståndet. Hur som helst, det här leder inte till något.. Alla upplever det annorlunda.

Jag tycker bara att det är synd att RP inte existerar och att det inte finns några ställen som man kunde köra fast på. Det enda som JAG upplever gav något var Sims-biten med basbyggande och utforskningen av miljöer, det blir för lite innehåll att hålla sig fast i utan rörlig story eller svårigheter.

Bärsärk
2015-11-18, 22:45
Jag tror inte fallout är tänkt att köras full ut tryhard men möjligheten finns ju där om man nu skulle vilja det men jag tror inte det är så spelskaparna har suttit och kört det för då hade de ju inte brytt sig om att lägga in så mycket nya hattar, klänningar och sånt "strunt" i spelet.

Min uppfattning är att det var deras syfte med spelet också, om du vill kunna få det att kännas som att allt är HUR enkelt som helst och att du är en GUD som fullkomligt pissar på alla ja då ska du givetvis kunna göra det.

Ohjo
2015-11-19, 09:48
Hittade ett hagelgevär med oändligt med kapacitet i maget. Så jävla opti. Stå och spreja med bössan 😁😁

Tapatalk

Scratch89
2015-11-19, 12:05
Mina bästa vapen just nu är de unika man fått av karaktärer. Har Kelloggs revolver och även fått ett lasergevär av BOS-killen man hjälper.

Khyron_
2015-11-20, 01:57
jLfIC9njdfU

Tomten
2015-11-20, 03:46
Har för mig att han spelar på survival redan. 2 good 4 fallout!

Märker själv att det inte verkar spela så stor roll efter en viss level (30+) speciellt om man kör med power armor. Utan power armor så bör det däremot bli svårare

Grejen är ju att så fort man börjar komma över level-cappen för alla fiender så blir det lättare och lättare.

Kan tänka mig att skillnaden blir ännu mer märkbar om man levlar upp olika perks som ger damage resistance.

shadowfire
2015-11-20, 10:26
Fattar fan inte vad ni hittar alla jävla quests... har tagit mig vidare nu i vad jag trodde skulle bli en fin questline, men då blev det bara en ny omgång repetitiva quests *gah!*. Så nu har jag 3st quests som i praktiken är exakt lika och bara roterar runt och verkar inte ha något slut. Inte så att man gör dem 6 ggr och sedan blir man avtackad. Extremt lätt XP dock, är bara att köra en rotation så är man level up, så för att grindea levlar så är det ju fint...

Ska nog lägga en timme på att bara springa runt på kartan och leta folk. Måste ju finnas någon som har någon rolig ny quest att ge.

Kabuto
2015-11-20, 10:42
Haha förstår inte hur du lyckas :D har du gjort silver shroud? Uss constition? Freedom trail, BoS kedjan? Finns ju hur mycket som helst.
Blev bilen varm förresten? :)

Red Apple
2015-11-20, 10:59
Haha förstår inte hur du lyckas :D har du gjort silver shroud? Uss constition? Freedom trail, BoS kedjan? Finns ju hur mycket som helst.
Blev bilen varm förresten? :)

+1, jag stör mig på att questlistan växer på tok för snabbt ^^

Råkade f.ö. göra ett misstag igår som satte mig fem timmar tillbaka i speltid eftersom jag var tvungen att ladda en äldre sparfil sen innan misstaget begicks. Jag sparar ofta, men bara quicksaves, så det här var ju riktigt surt. Tappade suget lite, ska nog spela blops 3 idag istället och komma ikapp igen imorgon.

Nordenator
2015-11-20, 12:00

Råkade f.ö. göra ett misstag igår som satte mig fem timmar tillbaka i speltid eftersom jag var tvungen att ladda en äldre sparfil sen innan misstaget begicks. Jag sparar ofta, men bara quicksaves, så det här var ju riktigt surt. Tappade suget lite, ska nog spela blops 3 idag istället och komma ikapp igen imorgon.

Det lär man sig efter ett sådant misstag i spel som inte har "You cannot save when there are enemies about". I Fallout 3 sparade jag precis när en Super Mutant Behemoth slog mig och någon annan fiende precis upptäckt mig. Fick spela om typ en miljon gånger innan jag till slut lyckades döda båda. I Fallout 4 har jag säkert 100 saves vid det här laget istället.

Tittade upp det. 126 hade jag :D

shadowfire
2015-11-20, 14:02

har du slagit av autosave?
tips är för övrigt att ställa ner autosave till 5 min (baseras på när du använder din pipboy).

Yes
2015-11-20, 17:22
Precis som du säger så ligger det nog mycket där. Ja, jag lirar på PC.
Det hade onekligen blivit svårare om man inte kunde plocka headshots på löpande band, eller för den delen snabbt kunna sikta och röra på sig samtidigt.

För övrigt börjar jag tröttna på spelet. Det har blivit för enformigt och uppdragen är rätt torftiga. Ger inte heller så mycket att försöka bygga upp saker (vapen, rustningar, settlements etc är same-same).

Tycker miljöerna och stämningen ofta är bra, men det saknas substans.

Kabuto
2015-11-20, 18:29
Var tvungen att räkna, jag har 17 quests i listan om jag räknar med smågrejorna under misc. Då håller jag mig borta från vissa karaktärer som jag tror ska ge mig nya..

ChuckTesta
2015-11-20, 19:38
Hur länge spelar ni när ni sätter igång? Jag orkar knappt spela mer än 30 minuter åt gången i princip.

Ska spela en runda nu och kolla hur länge jag pallar.

Red Apple
2015-11-20, 19:43
Jag har drabbats av en muskelbristning i käken så jag är sjukskriven men är frisk och har gott om energi, således blir det lätt 10h sittningar atm.

Red Apple
2015-11-20, 19:44
har du slagit av autosave?
tips är för övrigt att ställa ner autosave till 5 min (baseras på när du använder din pipboy).

Nix, men det finns begränsat med autosave-slots och det tog ett tag för mig att upptäcka misstaget i fråga. Så det var senaste ordentliga save som gällde.

Alexton
2015-11-20, 20:16
Jag har drabbats av en muskelbristning i käken så jag är sjukskriven men är frisk och har gott om energi, således blir det lätt 10h sittningar atm.

Skrikit för mycket i megafonen under Kpm(r)l rally ? :d

Just saves är rätt drygt i spelet. Minns att det fanns en mod till de äldre spelen som gjorde en stor save efter main missions och när du gick in i en stad. Din quick save var fri däremot, inte hittat denna mod än till FO4. : /

Red Apple
2015-11-20, 20:51
Skrikit för mycket i megafonen under Kpm(r)l rally ? :d

Just saves är rätt drygt i spelet. Minns att det fanns en mod till de äldre spelen som gjorde en stor save efter main missions och när du gick in i en stad. Din quick save var fri däremot, inte hittat denna mod än till FO4. : /

Haha I wish! Åt väldigt segt godis :D

Ja, jo, men egentligen är det ju rätt lätt åtgärdat om man bara har lite spar-disciplin. Men det lär man sig väl bäst sen hårda vägen... ^^

Alexton
2015-11-20, 21:27
Haha I wish! Åt väldigt segt godis :D

Ja, jo, men egentligen är det ju rätt lätt åtgärdat om man bara har lite spar-disciplin. Men det lär man sig väl bäst sen hårda vägen... ^^

Kan själv erkänna att jag hållit i den där megafonen i min ungdom, tyvärr blev det lite för mycket konspirationsteori om Stalins egentliga eminens för min smak efter ett tag.

Håller själv på med en fallout new vegas hardcore run. Var tvungen att backtracka 3 timmar för att jag råkade dödade några i fel faction med en oavsiktlig raket.

Blir att spara fallout 4 tills efter jul när det patchats upp en bit. Min julklapp till mig själv :D

Hackenschmidt
2015-11-20, 22:32
Något saknas tyvärr. Jag har inte spelat på några dagar nu fast jag har haft tid. Stänger ofta av om jag dör i spelet.
Nackdelar enligt mig:
1) Färre möjligheter till moraliska val och ingen karma (kan inte va slaver, ta raiders parti, spränga städer m.m, inte så långt jag kommit iaf)
2) Likt ovan, tråkigare factions som är i moraliska gråzoner
3) Pratande PC, passar inte att han låter som en mjäkig revisor som ältar sin son när man försöker rollspela som psykopat

JamesD
2015-11-21, 00:48
3) Pratande PC, passar inte att han låter som en mjäkig revisor som ältar sin son när man försöker rollspela som psykopat

Det där har jag också stört mig enormt på.

Scratch89
2015-11-21, 01:15
Irriterande att vapnen byter namn rätt så ordentligt när man moddar dem. Det verkar som om jag har sålt av ett par av mina favoritvapen i all hast. Satan. Och det verkar inte som om alla mina settlements har ett synkat inventory trots att de på något sätt är ihoplänkade. Måste alla gå till samma (typ till Sanctuary) eller funkar de att de sitter ihop lite hur som helst, så länge "alla kan komma till alla" via någon annan settlement?

Termy
2015-11-21, 11:56
Det roliga med spelet är ju att det kan vara så härligt slumpartat. Gå in en random riktning och råka snubbla in i en grotta som man lika gärna kunde missa om man inte var uppmärksam, och i grottan är det en alien med fetaste utomjordiska blastervapnet som röker typ allt man använder den på.

Nordenator
2015-11-21, 11:58
Svårt nu.. vill spela både fallout och overwatch samtidigt men får köra i omgångar.

MouZe
2015-11-21, 14:09
det är irriterande som fan att alla npcs ger nån form av intro speech när man går i närheten av dem, så måste man lyssna igenom det för hundrade gången innan det går prata med dem. typ mina settlers som står i affärer, vill bara in och handla lite fort av dem utan att höra samma historia om och om igen >_<

Red Apple
2015-11-21, 14:34
Irriterande att vapnen byter namn rätt så ordentligt när man moddar dem. Det verkar som om jag har sålt av ett par av mina favoritvapen i all hast. Satan.

Om du namnger dina vapen så ändras inget när du uppgraderar dem

shadowfire
2015-11-21, 14:56
Irriterande att vapnen byter namn rätt så ordentligt när man moddar dem. Det verkar som om jag har sålt av ett par av mina favoritvapen i all hast. Satan. Och det verkar inte som om alla mina settlements har ett synkat inventory trots att de på något sätt är ihoplänkade. Måste alla gå till samma (typ till Sanctuary) eller funkar de att de sitter ihop lite hur som helst, så länge "alla kan komma till alla" via någon annan settlement?

Alla mina byssor heter något med Skugg*** :D
Skuggfucker är min bästa.

Edit: angående inventory så det du stackar i en kista (eller workbench) är kvar i den du stackade items i. Jag har gjort i ordning ett hyllsystem i Sanctuary för att sortera in olika saker i olika lådor. Går rätt smidigt att gå dit och tömma/sortera ändå.

Scratch89
2015-11-21, 17:05
Alla mina byssor heter något med Skugg*** :D
Skuggfucker är min bästa.

Edit: angående inventory så det du stackar i en kista (eller workbench) är kvar i den du stackade items i. Jag har gjort i ordning ett hyllsystem i Sanctuary för att sortera in olika saker i olika lådor. Går rätt smidigt att gå dit och tömma/sortera ändå.

Jag har hittat ett par puffror som jag gillar nu, ska döpa om dem till något lämpligt. Jag trodde i min enfald att även vapen man lagrade i en specifik work bench skulle gå att nå i hela ens imperium, men uppenbarligen inte. :D

EDIT: Ni som har olike stores i era settlements, har i alla på samma ställe eller finns det en fördel med att sprida ut dem? Det uppenbart negativa med att sprida ut dem på olika settlements är ju att det är svårt att komma ihåg var man har t.ex weapon store eller armor store.

MouZe
2015-11-21, 17:31
EDIT: Ni som har olike stores i era settlements, har i alla på samma ställe eller finns det en fördel med att sprida ut dem? Det uppenbart negativa med att sprida ut dem på olika settlements är ju att det är svårt att komma ihåg var man har t.ex weapon store eller armor store.

det är väl lika bra att sätta upp alla stores i samma settlement som du har din bas eller whatever, nåt ställe du ändå är på ofta.
stores sharear inte inventorys över settlements dock så vill man ha tag i mer ammo eller så är det ju värt att sätta upp weapon stores lite här och där.

Nordenator
2015-11-22, 03:02
Klarade precis ut main quest.

Valde minute men. Det känns lite väl mycket som i New Vegas. Man väljer en faction, men det är i slutändan skit samma eftersom alla har samma slut. Jag ska spela en till vända som en hjärndöd melee-karaktär och gå institute-vägen framöver, men main questet var lite av ett antiklimax. Jag hade som hoppats på att jag bara var en bit på vägen där kring glowing sea, men det blev inte speciellt intressant i alla fall. Fallout 3 är nog fortfarande bättre på den fronten, även om jag tycker Fallout 4 var bättre som spel i övrigt. Gillar att de gått bort ifrån sin idiotiska level scaling från tidigare spel. Det här med rubberbanding är jag OK med. Men inte direkt nöjd med storyn. För ett så stort spel har de verkligen snålat på det. Och själva rollspelselementet saknas till stor del också. Men som sandbox-lir är det det bästa jag kört från Bethesda. Är väl uppe i närmare 40 timmar nu, och lär bli en del till innan jag är klar med FO4. Men några 400 timmar kommer det inte bli, även om jag kommer modda det och fortsätta spela.

Tricklew
2015-11-22, 03:07
Det jag saknar är förmågan att kn*lla sig igenom halva historien, det var en av de bättre delarna i Fallout 2, och var även någorlunda kul i fallout 3.

Ingen vill kn*lla mig i fyran.

Nordenator
2015-11-22, 03:12
Det jag saknar är förmågan att kn*lla sig igenom halva historien, det var en av de bättre delarna i Fallout 2, och var även någorlunda kul i fallout 3.

Ingen vill kn*lla mig i fyran.

Men alla vill kn*lla dig i tvåan?

I'll see myself out...

Lallle
2015-11-22, 09:48
Köpte spelet igår till ps4, aldrig spelat Fallout innan. Känns som det kommer bli en rejäl utmaning att fatta allt vad som försiggår.

1. Jag använde min power armor för första gången där i första staden man kommer till, sen gick jag ur den och sprang vidare. Får man nya power armors på nya ställen eller ska man liksom släpa runt på samma, som så ligger kvar där man lämnade den sist?

2. När man plockar upp items är det ibland ett + vid sidan av dem, vad menas med detta?

3. Är det bara jag eller är level up-systemet sjuk trist om man bara ska addera en perk eller poäng i SPECIAL för varje level?

4. Vart kan jag enklast lagra items så att jag inte blir overburdened? Tänker som kistan i ens hem på Skyrim.

Jens.Andersson
2015-11-22, 10:34
Köpte spelet igår till ps4, aldrig spelat Fallout innan. Känns som det kommer bli en rejäl utmaning att fatta allt vad som försiggår.

1. Jag använde min power armor för första gången där i första staden man kommer till, sen gick jag ur den och sprang vidare. Får man nya power armors på nya ställen eller ska man liksom släpa runt på samma, som så ligger kvar där man lämnade den sist?

2. När man plockar upp items är det ibland ett + vid sidan av dem, vad menas med detta?

3. Är det bara jag eller är level up-systemet sjuk trist om man bara ska addera en perk eller poäng i SPECIAL för varje level?

4. Vart kan jag enklast lagra items så att jag inte blir overburdened? Tänker som kistan i ens hem på Skyrim.

1 Du hittar fler, den är kvar dock.

2 Den är moddad.

4 Var du vill egentligen. Lagra junk i din hemstad genom att trycka på ett arbetsställen och bygg ett kassaskåp eller en kista i ett hus för att lagra mer värdefulla saker.

HVR
2015-11-22, 14:50

1. Power armorn stannar kvar där du lämnar den. Men du hittar även nya. Ett tips är att ha en main armor som du bygger på och samlar de bästa delarna.

2. När där står ett + bredvid ett item betyder det att det är bättre än ditt nuvaranade motsvarande item på en eller flera aspekter. Har din torso armor 10 DMG resist och du hittar en annan torso armor med 13 DMG resist kommer det att stå ett "+" bredvid.

3. Varje perk kan du ju sätta flera poäng i för att låsa upp ytterligare fördelar.

4. När du etablerat din bas kan du bygga valfri förvaring. Annars funkar workbenchen bra också. Där omvandlas dessutom allt ditt junk till byggmaterial.

Lallle
2015-11-22, 16:42
Tack!

Försöker nu bygga en power generator i Sanctuary, men saknar Gear. Gick till lilla verkstaden bredvid där jag kunde scrapa bl.a. en adjustable wrench vilket gjort att jag fick 3 i Gear. Men sen när jag går tillbaka till Sanctuary och försöker bygga generatorn står det att jag har 1/2 Gear. Wtf?

tumme
2015-11-22, 16:50
Tack!

Försöker nu bygga en power generator i Sanctuary, men saknar Gear. Gick till lilla verkstaden bredvid där jag kunde scrapa bl.a. en adjustable wrench vilket gjort att jag fick 3 i Gear. Men sen när jag går tillbaka till Sanctuary och försöker bygga generatorn står det att jag har 1/2 Gear. Wtf?

Scrap:ar du något i en annan stad så hamnar gear etc i den staden.

Lallle
2015-11-22, 17:19
Scrap:ar du något i en annan stad så hamnar gear etc i den staden.

Ahaa :) Tips på vad jag kan scrapa i Sanctuary för gear?

Scratch89
2015-11-22, 17:43
Ahaa :) Tips på vad jag kan scrapa i Sanctuary för gear?

Rätt så mycket saker. Vet inte specifika saker men typ telefoner, kylskåp, tv-apparater, bordsfläktar. Det är rätt så värt att ta några minuter på att scrapa allt som sitter löst i Sanctuary. Det enda som behövs i början är sängar så att folk kan sova, samt mat och dina work benches av olika slag. Jag har kvar stolar så folk kan sitta men vill man att de ska jobba hela dagarna kan man ta bort dem också. :devil:

Lallle
2015-11-22, 18:15
Rätt så mycket saker. Vet inte specifika saker men typ telefoner, kylskåp, tv-apparater, bordsfläktar. Det är rätt så värt att ta några minuter på att scrapa allt som sitter löst i Sanctuary. Det enda som behövs i början är sängar så att folk kan sova, samt mat och dina work benches av olika slag. Jag har kvar stolar så folk kan sitta men vill man att de ska jobba hela dagarna kan man ta bort dem också. :devil:

Heeeelvete vad det ska scrapas nu. Byn ska vara helt tom när jag är klar.

shadowfire
2015-11-22, 19:15
Heeeelvete vad det ska scrapas nu. Byn ska vara helt tom när jag är klar.

Det är galet tillfredsställande att städa upp allt skräp överallt i de settlements man kommer till :D ... Åsa Romson hade varit stolt över min insats.

MouZe
2015-11-22, 19:35
Det är galet tillfredsställande att städa upp allt skräp överallt i de settlements man kommer till :D ... Åsa Romson hade varit stolt över min insats.

det vore ännu trevligare om man hade kunnat ta bort ännu mer, typ alla satans buskar överallt och alla fula hus etc, bah :D

plus alla items de helt missat att ge en salvage tag så de inte går salveaga alls, vissa träd eller bilar etc etc i andra settlements går inte salveaga alls fast det borde gå :/

Termy
2015-11-22, 20:17
Jag tycker det är ganska sällan man får brist på resurser, så länge man länkar samman supply lines mellan alla settlements samt plockar upp varenda bit skräp man kan hitta.

Scratch89
2015-11-22, 22:48
Jag tycker det är ganska sällan man får brist på resurser, så länge man länkar samman supply lines mellan alla settlements samt plockar upp varenda bit skräp man kan hitta.

Det är väl snarare sånt som man använder till att crafta vapen och så med. Crystals, oil, fiber optics och sånt som börjar komma på Gun Nut level 3.

Termy
2015-11-22, 23:20
Det är väl snarare sånt som man använder till att crafta vapen och så med. Crystals, oil, fiber optics och sånt som börjar komma på Gun Nut level 3.

Ptja, men tar man allt man kommer över så får man ett ganska bra lager med såna saker också.

shadowfire
2015-11-23, 09:50

Jag tog första scavengerperken iaf så jag kunde scrappa loss lite mer mats från armour/weapons. Tar man perk nr2 får man ju fiberoptik o mer sådant. Annars är det mer eller mindre standard att plocka på sig bordsfläktar, kameror, rensa alla turrets från kretskort mm. Lönar sig helt klart tycker jag att kräma på med utrymme för sin packning iaf.

Kör med deep pocketed på all gear+lone wanderer+backpackperken för att åtminstone kunna köra 3-4 quests innan jag drar till Sanctum och tankar av mig loot.

shadowfire
2015-11-23, 09:54
Ni som har gått på plasma/laservapen och har crafteat fram dessa, är det värt investeringen? Jag har maxat armour+gun nut, men ser att allt som har med energivapen att göra kräver att man investerar i science också. Är det värt det för de lite svårare fienderna/nivåerna?

Jag tycker jag dunkar på bra med dmg just nu iaf med två olika sniperbössor (.50 och .308) samt en elithagelbrakare med +25% dmg mod på. Kör med en magnum 44 på kackerlackor mm för skojs skull :D

Är spelet tänkt att man börjar med vanliga gamla ballistiska vapen och sedan bör/ska övergå till typ plasmakanoner? Lägg gärna i spoiler ni som har spelat ut liret (eller kommit längre)

Kabuto
2015-11-23, 10:19
Jag använder bara single-shot vapen, både energi och ballistic. Science behövs ju till lite allt möjligt så investerat i både det och gun-nut.

Nordenator
2015-11-23, 10:32
Är spelet tänkt att man börjar med vanliga gamla ballistiska vapen och sedan bör/ska övergå till typ plasmakanoner? Lägg gärna i spoiler ni som har spelat ut liret (eller kommit längre)

Nah. Man kan spela precis som man vill. Jag körde ut allt med bara semi-auto/sniper och skippade energy weapons helt för att slippa investera perks i något annat än ren skada. Ökade gun nut till 3, men det var också det enda. Skippade armorer mycket för att det krävdes 4 ranks för att få sleek och jag hade bara 1 i strength.

J.V
2015-12-02, 00:43
https://i.imgur.com/orzPKSf.png

MouZe
2015-12-02, 11:59
Geck kan inte komma fort nog! :D :(
vissa mods som redan dykt upp är dock sjukt trevliga, typ Better item sorting (http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/897/?)

Ungefär 30% genom en 100%ish playtrough, fortfarande roligt ^_^

dehär tvp tomtarna (http://i.imgur.com/mwMs323.jpg) verkar ha bosatt sig på taket här, de har iaf varit här i några dagar ingame ^_^

Mental
2015-12-02, 13:30
Geck kan inte komma fort nog! :D :(
vissa mods som redan dykt upp är dock sjukt trevliga, typ Better item sorting (http://www.nexusmods.com/fallout4/mods/897/?)

Ungefär 30% genom en 100%ish playtrough, fortfarande roligt ^_^

dehär tvp tomtarna (http://i.imgur.com/mwMs323.jpg) verkar ha bosatt sig på taket här, de har iaf varit här i några dagar ingame ^_^

Jag har moddat powercore drain i power armour, jag gillar att klampa runt som en stor mech, men hatar att få soppa torsk mitt i vildmarken bara för att jag gillar att springa runt och kolla på saker mer än att göra quests :D

MouZe
2015-12-02, 13:35
Jag har moddat powercore drain i power armour, jag gillar att klampa runt som en stor mech, men hatar att få soppa torsk mitt i vildmarken bara för att jag gillar att springa runt och kolla på saker mer än att göra quests :D

jag använde nästan aldrig power armor första genomspelningen, så när jag väl började hade jag typ 80 cores ^^
blev svårt att lämna power armorn hemma efter jag ordna jetpack till den dock, underlättar exploration så sjukt mycket :D

Mental
2015-12-02, 13:39
jag använde nästan aldrig power armor första genomspelningen, så när jag väl började hade jag typ 80 cores ^^
blev svårt att lämna power armorn hemma efter jag ordna jetpack till den dock, underlättar exploration så sjukt mycket :D

Jag brukar köra smygande sniper med kass fysik.

Nu roar jag mid att maxa styrka och endurance, hänga på mig så mycket stål det bara går, alltid bära powerarmour och svinga en powersledge i ansiktet på supermutanter!

KLANG KLANG KLONG PANG BANG!

Motsatsen till smygande med andra ord! :D

shadowfire
2015-12-13, 11:22
Är på semester nu och har flera gånger kommit på mig själv med att imitera den där roboten som är med vad han nu heter... coswoldh eller ngt. Så fort någon hejja på mig så säger jag "hello sir!" med exakt samma tonläge, suck.. vem sa att datorspel inte påverkar, gah!

Scratch89
2015-12-13, 12:51
Är på semester nu och har flera gånger kommit på mig själv med att imitera den där roboten som är med vad han nu heter... coswoldh eller ngt. Så fort någon hejja på mig så säger jag "hello sir!" med exakt samma tonläge, suck.. vem sa att datorspel inte påverkar, gah!

Jag gillar han roboten i Diamond City Market. "Oh goody!" :D

shadowfire
2015-12-21, 14:35
Parkerar detta lir så länge. Har säkerligen missat ett par questlines, men tröttnade lite på slutet nu och körde igenom mainquesten så den blev klar. Sedan levlade jag upp charisma så jag fick local leader-perken och lade någon timme på att ge de settlements jag hade lite mer kärlek. Enda chansen att få till settlements på ett bra sätt utan att behöva springa runt som en dåre med material till alla sites.

Spelet levde upp till vad jag hade förväntat mig och jag har nog haft roligare i Fo4 än i Vegas. Saknar dock lite mer av det militära som fanns i 3an, lite fler bunkrar osv, men det har varit mysiga timmar med VATS och sniper-crits.

För min del så har spelet förbättringspotential på primärt två områden för att kunna leverera ännu mer. Det enda är questing. Efter att ha pratat med alla factions osv, så fylldes questloggen med repetitiva quests (2-4 quests som aldrig tog slut per faction). Just att de var repetitiva tog ifrån glädjen lite att göra dem också. Det hade varit roligare om man vetat att man skulle göra samma sak fyra gånger och sedan hade questen stängts helt. Innehållen i questsen var inte heller sådär överdrivet kryddade. Jag upplevde att jag hade bra mycket roligare och mer saker att göra i t.ex. Skyrim. Sedan är det klart att Witcher 3 skämde bort mig rejält med ofantliga många helt underbara sidequests.

Det andra området är skillpoints/perks osv. Jag slängde in rejält på INT från start och levlade upp som en raket och nådde rätt tidigt känslan av att det var tråkigt att levla upp för att det inte gav mig något mer. Kan inte göra mer skada t.ex. när critperken är maxad och vapenperken maxad. Likaså nådde jag väldigt snabbt max på vad jag kunde craftea också. Här gillar jag andra spelmekanismer bättre där man hela tiden har något att sträva efter, där man känner att varje ny level verkligen tillför något med t.ex. en skillpoint.

Nåväl, trots att spelet rätt snabbt kändes urvattnat och färdigspelat, så var det en hel hög med goa timmars utforskande och nog njöt jag av att komma ut till ett shack någonstans på kartan utan att veta om det väntade Ghouls, Mirelurks eller Raiders på mig där....

Mental
2015-12-21, 14:57
Mjo, det har börjat falna lite för mig nu, men 200h+ spelglädje so far.
Jag gav 440, så även om jag lägger ned snart så har det kostat mig kring 2kr h. Och det får man se som rätt billigt.

Och jag brukar alltid dra igång sådana här spel ett par gånger till, leka runt lite med moddar mm. Så allt som allt blir det nog minst 100h nöjje till.

blåvitt
2015-12-21, 15:07
Falnade för mig efter 30h. Lika ytligt som tidigare bethesdaspel. Årets mest överhypade spel utan tvekan.

shadowfire
2015-12-21, 16:47
Lite ballt ändå att det finns en hel del under vattenytan i fallout 4...

Tydligen allt från flygplan till rörinstallationer med text på, samt en powerarmour bland annat...

delizh
2016-01-02, 17:54
Vill inte youtuba eller google mig fram på detta.
Skulle väldigt gärna vilja veta hur ni tänkte/kom på vart man skulle gå för att starta/klara av uppdragen "Freedom trail" och det när man har en Courser's
huvud-chip eller vad det är? Minns inte namnet nu på det eller uppdraget, men tror det byggde på samma princip, att hitta järnvägs spåret.

Uppdragen bygger ju på att "Find the railroad" står det. Har hittar järnvägs spåret och följt det båda riktningar, men hittar inget?

Fråga 2
Har gått runt ganska mycket i världen och utrotat raider's, mutanter, ghouls m.m i deras läger osv... Förstör jag en massa side quest på det sättet?

ceejay
2016-01-02, 17:55
jag googlade mig fram lösningen till freedom trail.

shadowfire
2016-01-02, 18:52
Vill inte youtuba eller google mig fram på detta.
Skulle väldigt gärna vilja veta hur ni tänkte/kom på vart man skulle gå för att starta/klara av uppdragen "Freedom trail" och det när man har en Courser's
huvud-chip eller vad det är? Minns inte namnet nu på det eller uppdraget, men tror det byggde på samma princip, att hitta järnvägs spåret.

Uppdragen bygger ju på att "Find the railroad" står det. Har hittar järnvägs spåret och följt det båda riktningar, men hittar inget?

Railroad i det här sammanhanget är inte en fysisk järnväg, utan en faction. Har du träffat på dem ännu?

Fråga 2
Har gått runt ganska mycket i världen och utrotat raider's, mutanter, ghouls m.m i deras läger osv... Förstör jag en massa side quest på det sättet?

Nej, på gott och ont, men du kan få sidequests sedan i exakt samma byggnad och som då är smockfylld igen med respawns. På ett sätt lite trist, har man rensat ett ställe så skulle jag gärna ha sett att det fortsatte vara rensat också.

delizh
2016-01-02, 19:28
Railroad i det här sammanhanget är inte en fysisk järnväg, utan en faction. Har du träffat på dem ännu?

Vad innebär "faction"? :P

Scratch89
2016-01-02, 20:12
Vad innebär "faction"? :P

En grupp människor med en viss agenda som kämpar för något. Du har redan träffat på en (av fyra) factions; The Minutemen. De du räddar i den lilla staden och sen bygger upp en ny liten by åt. De vill skydda de vanliga medborgarna i områden från synthar, raiders och mutanter. Rätt så snart springer man in i Brotherhood of Steel, som är en annan faction, som fokuserar på att bevara gammal teknologi, och utrota synthar. The Railroad är en till, som tror på att högutvecklade synthar också är människor och således borde räddas (om de är snälla och inte skjuter, förstås).

Scratch89
2016-01-02, 20:14
Jag klarade ut spelet i veckan, blev lite tråkigt i slutet så jag körde klart main quest. Det blev alldeles för många repetitiva quests från de olika grupperna som inte gav mig något, förutom lite pang pang och enkel loot. Hade gärna haft fler ordentliga side quests som var utvecklade. Det fanns t.ex väldigt bra potential mellan den arga borgmästaren och journalisten som liksom bara rann ut i sanden. Eller så fick jag av någon anledning inte några quests därifrån, eller från så många andra man sprang på.

T.ex i trean kunde man springa rakt ut i ingenstans och hitta en by med en kannibalfamilj, eller en hel by med intelligenta mutanter. Inget sånt här.

Gober
2016-01-04, 19:49
Har börjat spela lite igen. Har fastnat på "show no mercy". Ska döda ett gäng mutanter med minigun från en Vertibird. dödar det där jävla trollet som slänger stenar först och det går relativt smidigt. Men hur jag än gör så exploderar skeppet hela tiden. Har lyckats landa ett par gånger men hinner bara precis landa innan skiten exploderar. har säkert testat 50ggr nu och jag exploderar hela tiden. Börjar nästan tro det är en bugg. Har kollat lite videos och alla gör precis som jag utan att explodera, wtf?!!

Scratch89
2016-01-05, 23:21
Har börjat spela lite igen. Har fastnat på "show no mercy". Ska döda ett gäng mutanter med minigun från en Vertibird. dödar det där jävla trollet som slänger stenar först och det går relativt smidigt. Men hur jag än gör så exploderar skeppet hela tiden. Har lyckats landa ett par gånger men hinner bara precis landa innan skiten exploderar. har säkert testat 50ggr nu och jag exploderar hela tiden. Börjar nästan tro det är en bugg. Har kollat lite videos och alla gör precis som jag utan att explodera, wtf?!!

Det verkar inte stå med bland buggarna här heller.
http://fallout.wikia.com/wiki/Show_No_Mercy

Har du provat att skippa helikoptern och springa dit? Prova och se om det funkar. Har du mini nukes är det lättare att brotta ner den superstora mutanten.

Sen kan du prova att sätta ner helikoptern direkt efter att du skjutit ner den superstora mutanten. Helikoptern verkar ta "osynlig" skada om man är uppe för länge. Eller bara flyga dit och landa direkt.

Kabuto
2016-02-17, 08:31
Blev sugen på att spela igen i förrgår och av en händelse annonserades lite dlcs igår! Och snart kommer patch med uppdaterad survival svårighetsgrad.

https://bethesda.net/#en/events/game/fallout-4-add-ons-automatron-wasteland-workshop-far-harbor-and-more/2016/02/16/77

https://bethesda.net/data/images/event/77/FO4_Add-On_Pack_v8-auto_1000.jpg

https://bethesda.net/data/images/event/77/FO4_Add-On_Pack_wasteland_workshop_1000.jpg

https://bethesda.net/data/images/event/77/FO4_Add-On_Pack_far_harbor_1000.jpg

Vinter
2016-02-17, 08:41
Jag väntar med spelet tills dom släpper första stora patchen. Ser ut som det var en bra taktik. Sommaren är räddad!

Gober
2016-02-17, 15:23
Det verkar inte stå med bland buggarna här heller.
http://fallout.wikia.com/wiki/Show_No_Mercy

Har du provat att skippa helikoptern och springa dit? Prova och se om det funkar. Har du mini nukes är det lättare att brotta ner den superstora mutanten.

Sen kan du prova att sätta ner helikoptern direkt efter att du skjutit ner den superstora mutanten. Helikoptern verkar ta "osynlig" skada om man är uppe för länge. Eller bara flyga dit och landa direkt.

Jag hoppade ut ur helikoptern med power armour, så det löste sig :D

PixelMiner
2016-03-29, 21:45
För den som vill nörda ner sig i hur level designen sker i Fallout 4 så finns följande presentation:
http://www.slideshare.net/JoelBurgess/gdc-2016-modular-level-design-of-fallout-4

filmjölk
2016-03-30, 11:54
Jag känner ett oemotståndligt behov av att skita i alla lortpellar och gå all in på att hjälpa min son i Institutet. Det känns dom vettigaste valet att göra, så jag hade valt i verkligheten med. Missar jag mycket genom att inte gå emot min son? (Ge inte för mycket info plz, vill inte spoila storyn allt för mycket)

Vinter
2016-03-30, 12:18
Jag känner ett oemotståndligt behov av att skita i alla lortpellar och gå all in på att hjälpa min son i Institutet. Det känns dom vettigaste valet att göra, så jag hade valt i verkligheten med. Missar jag mycket genom att inte gå emot min son? (Ge inte för mycket info plz, vill inte spoila storyn allt för mycket)

Du missar väl halva spelet om du springer igenom main story. Men spelet är gjort för att du ska kunna spela det som du vill, så om du kör igenom en gång till men satsar på att se vilka olika factions som finns där ute går det utan att du går exakt samma väg som tidigare. Det går alltid att ändra inriktning.

filmjölk
2016-03-30, 12:24
Du missar väl halva spelet om du springer igenom main story. Men spelet är gjort för att du ska kunna spela det som du vill, så om du kör igenom en gång till men satsar på att se vilka olika factions som finns där ute går det utan att du går exakt samma väg som tidigare. Det går alltid att ändra inriktning.

Jag gillar inte riktigt de andra. Minutemen är väl rätt ok. Railroad verkar helknäppa, Brotherhood of Steel är coola men hatar Institute, så Institute känns liksom som rätt faktion, de som har minst fel eller vad man skall säga.

PixelMiner
2019-01-09, 21:34
För den som vill nörda ner sig i hur level designen sker i Fallout 4 så finns följande presentation:
http://www.slideshare.net/JoelBurgess/gdc-2016-modular-level-design-of-fallout-4

Nu även i videoformat:
QBAM27YbKZg