handdator

Visa fullständig version : Liv efter döden

REDaction
2015-05-20, 22:34
Nå, vad tror ni? Finns det något efter döden? Lever vårat medvetande kvar? Hamnar vårat medvetande i en ny kropp till och med?

Jag läste nyligen boken "Till himlen och tillbaka: en neurokirurgs nära döden-upplevelse" (http://www.dn.se/nyheter/varlden/lakaren-som-besokte-himlen/) och den fick mig åtminstone verkligen att ifrågasätta mina tankar om att det inte finns något efter döden. Hade han inte erkänt en uppväxt som kristen hade jag nästan köpt det rakt av ;)

Oxe
2015-05-20, 22:39
Nej, indirekt så kommer ju det vi gjort för att påverka folk leva vidare, men vi själva är körda.

Gober
2015-05-20, 22:44
Nej, tyvärr.

hampfuz
2015-05-20, 22:48
Utan att ha läst boken - vad är det som är grejen? Många komapatienter rapporterar att de har drömt och kommer ihåg känslor och liknande när de vaknar. Han har ju knappast varit hjärndöd.

Försöker inte vara dryg, nyfiken.

Alexton
2015-05-20, 22:58
Stort nej. Finns ingenting som tyder på det och logiskt sett finns det inte heller något att gå på. Det kommer förbli en pipe dream för allmänt förvirrade och religiösa personer.

REDaction
2015-05-20, 22:59
Utan att ha läst boken - vad är det som är grejen? Många komapatienter rapporterar att de har drömt och kommer ihåg känslor och liknande när de vaknar. Han har ju knappast varit hjärndöd.

Försöker inte vara dryg, nyfiken.

Han menar att det som skiljer sig är att hela hans cortex (tror jag?! :P) var helt ur funktion, det vill säga det fanns ingenting som kunde skapa det han upplevde. Citat från artikel i DN från honom: "enligt vår nuvarande kunskap av hjärnan och hur den fungerar så fanns det inte den minsta möjlighet att jag skulle ha kunnat uppleva ens den minsta stund av medvetande under de dagar som jag befann mig i koma".

Anton Fräs
2015-05-20, 23:00

This. Ingen hjärnaktivitet = inget "liv", alltså nej jag tror verkligen inte på ett livet efter detta.

Jakobson
2015-05-20, 23:08
Vad händer med själen då?

Bärsärk
2015-05-20, 23:10
Finns det inte folk som varit döda i typ ett tag och sen kommit tillbaka?

Henchman
2015-05-20, 23:14
Nu tror jag varken eller, men det finns ju några stensäkra själar hära som säger skarpt nej. Då frågar jag er, exakt vad är det som gör att en människa dör?

hampfuz
2015-05-20, 23:16
Han menar att det som skiljer sig är att hela hans cortex (tror jag?! :P) var helt ur funktion, det vill säga det fanns ingenting som kunde skapa det han upplevde. Citat från artikel i DN från honom: "enligt vår nuvarande kunskap av hjärnan och hur den fungerar så fanns det inte den minsta möjlighet att jag skulle ha kunnat uppleva ens den minsta stund av medvetande under de dagar som jag befann mig i koma".

Såg det citatet, men det säger ju inget. Instrumenten vi använder för att mäta hjärnaktivitet är långt från 100% tillförlitliga. Hade det inte varit någon aktivitet i hjärnbalken alls hade han inte vaknat.

Jag tycker hans beskrivning av sina upplevelser låter som vem som helst som försöker beskriva sina drömmar.
"Sen var det en flygande kvinna med fjärilsvingar, och sen blev det svart och så kom ett ljusklot." skulle kunna vara jag på en söndag.

eternallord
2015-05-20, 23:17
Jag var också tvärsäkert inställd på ett nej tidigare, men ju mer tanke jag lagt på hur absurt det ens är att mitt medvetande finns i kombination med interaktion med "vissa substanser" har jag åtminstone blivit mer öppen för idéen att själen finns och lever vidare. Hjälper säkert att jag lyssnat på Persefones platta Spiritual Migration på repeat senaste månaderna.

"I detach from my body
It's not what I really am
It's not what really lives
I know I'm an eternal soul
Quitting and leaving the matter"

Gåshud varje gång :)

Red Apple
2015-05-20, 23:18
Ni underskattar kroppens förmåga till självinducerade trippar på dimetyltriptamin.

tp_88
2015-05-20, 23:18
Det har jag fruktansvärt svårt att tro.

BlötSnö
2015-05-20, 23:34
Wall of text:

Jag har en egen humflumteori som är lite lagom skev, men rolig att tänka på:

Det hävdas från många håll att universum expanderar i skrivande stund och kommer fortsätta att göra så ända tills allt är utspritt långt åt h-e och slutligen sönderfaller i ren energi. Eller något liknande.
Universum, eller iallafall vårt universum består av en begränsad mängd materia.
Ponera att vi har fel och det efter ett tag av expansion börjar falla in i sig själv igen och accelererar i en sådan hastighet att allt till slut blir ett litet tok-kompakt knappnålshuvud som sedan exploderar och ta-da, så har vi ett nytt big bang och hela alltet börjar om igen. Detta rullar på i oändliga cykler för all evighet.
Ponera att för att du ska vara du med det medvetande som är du måste du vara sammansatt på just det sätt som du är nu och allt som har skett under flera miljarder år måste mer eller mindre ha skett som det gjort för att du ens ska finnas.
I en oändlig mängd cykler med en begränsad mängd materia så måste ju just denna sammansättning återuppstå om och om igen, med ett mellanrum på en halv evighet upphöjt till en etta följt av så många nollor som det finns atomer i universum gånger 50 miljarder.
Isåfall kommer du återuppstå. Men om du eller någon annan väljer att göra minsta lilla avsteg från er existens, så fuckar ni upp det för någon annan som föds om 100 år, som då måste vänta en till evighet innan det är deras tur att återfödas.

Lät det här ens i närheten av lite begripligt för någon?

Korta versionen: Ja, om forskarna har fel och jag har rätt i mitt fritidsfilosoferande.

Fatslim
2015-05-20, 23:37
Allt sånt där går i vågor. Just nu i denna tidsålder i väst är materialism "inne" så många - särskilt folk som ser sig själv som "pålästa" och/eller "välutbildade" kommer svara direkt nej, "för jag är ju en logisk rationell utbildad människa!".

Sanningen är ju dock att vi inte vet ett skit egentligen och jag skulle inte alls bli förvånad om vårat medvetna på något sätt lever vidare i universum efter kroppens fysiska död.

REDaction
2015-05-20, 23:38
Vad tänker ni att ni säger nej till när ni säger nej rakt av? Liv efter döden som religionen menar, det vill säga en himmel? Kan det finnas en vetenskaplig förklaring för liv efter döden? Jag tänker på andra dimensioner med mera.

Jag håller med er förövrigt, men tänker inte stänga några dörrar helt. Jag vet trots allt ingenting.

Red Apple
2015-05-20, 23:42
Allt sånt där går i vågor. Just nu i denna tidsålder i väst är materialism "inne" så många - särskilt folk som ser sig själv som "pålästa" och/eller "välutbildade" kommer svara direkt nej, "för jag är ju en logisk rationell utbildad människa!".

Sanningen är ju dock att vi inte vet ett skit egentligen och jag skulle inte alls bli förvånad om vårat medvetna på något sätt lever vidare i universum efter kroppens fysiska död.

Det är väl snarare att det är en fråga som är i princip omöjlig att svara på så det finns inte så mycket utrymme för saklig spekulation.

Wilt the Stilt
2015-05-20, 23:50
Det blir som tiden innan vi var födda. Tror jag..

Tycker tanken på en evighet av icke-existens känns jävligt deppig. Buhu.

Fatslim
2015-05-20, 23:52
Vad tänker ni att ni säger nej till när ni säger nej rakt av? Liv efter döden som religionen menar, det vill säga en himmel? Kan det finnas en vetenskaplig förklaring för liv efter döden? Jag tänker på andra dimensioner med mera.

Jag håller med er förövrigt, men tänker inte stänga några dörrar helt. Jag vet trots allt ingenting.

Mm, givetvis skulle det då ha en "vetenskaplig förklaring" då fenomenet i sig uppenbarligen skulle kunna gå att förklara på något sätt, teoretiskt - även om vi ÄNNU inte kan göra just detta.

Med andra ord: Det är inte magi det handlar om, men helt enkelt ett medvetande som lallar vidare i detta oerhört komplexa universum och med tillräcklig kunskap skulle man då kunna bygga och framföra en teoretisk förklaring till det.

Enbart spekulationer, som sagt tidigare har vi ingen aning what so ever. Ställer mig neutral i frågan och anser det finns bra argumentationsgrund för båda sidorna.

C h r i s
2015-05-20, 23:53
Jag har några enstaka gånger fått flashbacks från upplevelser som jag vet att jag aldrig varit med om, och känslan av att jag kollar ur en annan persons ögon. Nu är jag ateist och tror varken på gud eller andra "andliga" saker, men tycker att det är lite obehagligt när det väl händer. Innan ni frågar, nej jag hör inte röster och jag har ingen diagnos (:D), antar att hjärnan fått kortslutning för att man varit för trött eller stressad...

jenni
2015-05-21, 00:04
Jag var "död" men de fick igång hjärtat, kändes som en djup sömn, ingen tunnel osv
Men konstiga var att efteråt var jag hysterisk och grät flera dagar på raken, och det är tydligen inte ovanlig reaktion vid sådan upplevelse sade min läkare, vilket betyder att något påverkar en under den händelsen, för jag var helt förtvivlad utan någon anledning och utan att förstå varför

Sniggel
2015-05-21, 00:30
ni underskattar kroppens förmåga till självinducerade trippar på dimetyltriptamin.

+1

Arf Pingvin
2015-05-21, 01:30
Möjligheten finns att vi lever i en simulering. Då skulle väl medvetandet kunna sparas tänker jag mig. Men jag tror inte vi lever i en simulering.

Hövdingen
2015-05-21, 04:58
Angående boken:

Alexander's book has been criticized by scientists, including Sam Harris who described Alexander's NDE account (chronicled in Newsweek, October 2012) as "alarmingly unscientific," and that "everything – absolutely everything – in Alexander's account rests on repeated assertions that his visions of heaven occurred while his cerebral cortex was 'shut down,' 'inactivated,' 'completely shut down,' 'totally offline,' and 'stunned to complete inactivity.' The evidence he provides for this claim is not only inadequate – it suggests that he doesn't know anything about the relevant brain science."[14] "Even in cases where the brain is alleged to have shut down, its activity must return if the subject is to survive and describe the experience. In such cases, there is generally no way to establish that the NDE occurred while the brain was offline."[15] Neurologist and writer Oliver Sacks agreed with Harris, saying that "to deny the possibility of any natural explanation for an NDE, as Dr. Alexander does, is more than unscientific – it is antiscientific."..."The one most plausible hypothesis in Dr. Alexander's case...is that his NDE occurred not during his coma, but as he was surfacing from the coma and his cortex was returning to full function. It is curious that he does not allow this obvious and natural explanation, but instead insists on a supernatural one.

TheOne1994
2015-05-21, 06:22
jag tror stenhårt på liv efter döden. Inte så jag tänker på det dagligen, men något efter detta finns det.

Anton Fräs
2015-05-21, 06:28
Vad händer med själen då?

Vad menar du egentligen när du skriver själ? Personlighet? Erfarenheter?

Nu tror jag varken eller, men det finns ju några stensäkra själar hära som säger skarpt nej. Då frågar jag er, exakt vad är det som gör att en människa dör?

Något i maskineriet slutar fungera hos en individ och kroppen kan inte längre upprätthålla (biologiskt) liv?

Jag var "död" men de fick igång hjärtat, kändes som en djup sömn, ingen tunnel osv
Men konstiga var att efteråt var jag hysterisk och grät flera dagar på raken, och det är tydligen inte ovanlig reaktion vid sådan upplevelse sade min läkare, vilket betyder att något påverkar en under den händelsen, för jag var helt förtvivlad utan någon anledning och utan att förstå varför

Jag hoppas allt gick väl och att du inte fått några men. :( Jag tycker det inte alls låter konstigt, det måste vara väldigt traumatiskt att ha gått igenom något sådant? Dessutom då att få höra när man vaknat att man faktiskt varit "död" en tid? Jag kan inte föreställa mig annat än att det måste vara riktigt jäkla omskakande.

Alexton
2015-05-21, 07:03

Därför att det inte finns någonting alls som tyder på detta. Däremot finns det ett intresse att det SKA vara det motsatta. "Tänk om ändå XXX hade rätt det betyder nog att resten också är rätt ! " man vill ha en straw man.

Dessutom tänk även på att om livet efter dödens ska finnas så lär det gälla alla livsformer, människan är inte en unik vandrande mineralsäck.

Det skulle krävas att man tror på någon religion för att det skulle gå hem. Men de böckerna är fullproppade av faktafel, motsägelser och pyramidspel vilket gör att det är svårt att ta dessa seriöst.

Dagen de får kontakt med en dinosaurie i det okända, då kanske.

Sniggel
2015-05-21, 07:19
jag tror stenhårt på liv efter döden. Inte så jag tänker på det dagligen, men något efter detta finns det.

Tror du på liv före befruktning?
Jag har ingen erfarenhet av existens före livet, inte som jag kan minnas iaf. För mig är det lätt att föreställa mig att det blir likadant efter livet.

therunningman
2015-05-21, 07:29
Angående boken:
Mycket spännande!

Hade varit kul att få veta om man kan komprimera drömtidsförloppet samt hur mycket/lång tid han drömde respektive tid utan hjärnaktivitet och tid med hjärnaktivitet till medvetande.

Hade ju kunnat ge en fingervisning. :)

TheOne1994
2015-05-21, 07:32
Tror du på liv före befruktning?
Jag har ingen erfarenhet av existens före livet, inte som jag kan minnas iaf. För mig är det lätt att föreställa mig att det blir likadant efter livet.

nej men efter absolut. Varför vet jag inte...eller kanske. När min morfar dog sa min mamma att han är i himmelen. Han var min idol så det kändes att han var borta, jag var 8 år. Flera dagar och även idag kan jag titta upp bland molnen och "se" att han är där. Skum känsla som är skitskön, tar fram den lite då och då bara för att..

Henchman
2015-05-21, 07:36
Något i maskineriet slutar fungera hos en individ och kroppen kan inte längre upprätthålla (biologiskt) liv?

Fast jag undrar just vad 'något' är. Det finns teorier om att man kan leva med endast en hjärnhalva fungerande och strokepatienter som upplevt hur det har varit.

Vad är det som är vi, det vi kan, minns, våran identitet. Finns den kvar i hjärnan efter vi dött? eller är det bara den svaga ström som alltid finns i oss, som är vårat medvetande. Minnet verkar ju kunna försvinna ur oss för gott trots att vi lever däremot. Men vad gör att vi lever?

Kan en död hjärna återupplivas långt efter döden och återfå allt den personen var?

Känns som att man bör ha koll på såna grundläggande saker innan man säger nej med all säkerhet. Även om det må kännas lite speciellt i kroppen att använda ord som 'hjärnaktivitet' eller att räkna lite x och y i ämnet så blir man ju inte kunnig inom det.

thunder
2015-05-21, 07:38
Nej.

Han hade en _nära_ döden-upplevelse. Alltså han var ej DÖD. Kom tillbaka och skriv en bok när du varit död och nergrävd och sedan vaknat till liv...

Idiotiskt.

Anton Fräs
2015-05-21, 07:43
Fast jag undrar just vad 'något' är. Det finns teorier om att man kan leva med endast en hjärnhalva fungerande och strokepatienter som upplevt hur det har varit.

Vad är det som är vi, det vi kan, minns, våran identitet. Finns den kvar i hjärnan efter vi dött? eller är det bara den svaga ström som alltid finns i oss, som är vårat medvetande. Minnet verkar ju kunna försvinna ur oss för gott trots att vi lever däremot. Men vad gör att vi lever?

Kan en död hjärna återupplivas långt efter döden och återfå allt den personen var?

Känns som att man bör ha koll på såna grundläggande saker innan man säger nej med all säkerhet. Även om det må kännas lite speciellt i kroppen att använda ord som 'hjärnaktivitet' eller att räkna lite x och y i ämnet så blir man ju inte kunnig inom det.

"Något" kan ju vara en mängd olika sjukdomar/olyckor som orsakar skador på ex kärl/hjärta/lungor som gör att kroppen inte fungerar längre och dör. När man är död har man ingen hjärnaktivitet och ingen elektrisk aktivitet heller såvitt jag vet? Jag kan tänka mig att en person teoretiskt skulle kunna återupplivas, sålänge hjärnan är fullt bevarad efter dödstillfället.

Din fråga gällande "vad gör att vi lever" är mitt svar energi genom elektriska signaler lite klumpigt formulerat.

EDIT: Angående att leva med en fungerande hjärnhalva eller massiv stroke; hjärnan är mycket plastisk och funktioner kan ofta bevaras trots trauma. Men det är skillnad på att sakna aktivitet i delar av hjärnan och att inte ha någon aktivitet alls.

LoveMachine
2015-05-21, 08:13
Det hävdas från många håll att universum expanderar i skrivande stund och kommer fortsätta att göra så ända tills allt är utspritt långt åt h-e och slutligen sönderfaller i ren energi.
...
Ponera att vi har fel och det efter ett tag av expansion börjar falla in i sig själv igen och accelererar i en sådan hastighet att allt till slut blir ett litet tok-kompakt knappnålshuvud som sedan exploderar och ta-da, så har vi ett nytt big bang och hela alltet börjar om igen. Detta rullar på i oändliga cykler för all evighet.

Det här är knappast något kontroversiellt. Det är en av många möjliga lösningar/utfall av FLRW-metriken. Balansen mellan material, mörk materia och mörk energi avgör universums topologi och där med hur det kommer sluta.

Ett universum dominerat av materia och mörk materia är slutet, d.v.s. beter sig som en klotyta där "parallella" linjer för eller senare möts.

Om det är balans mellan materia och mörk energi så får vi ett platt universum, där parallella linjer alltid är på samma avstånd. Det kommer fortsätta att utvidgas men i en allt långsammare takt.

Om mörk energi dominerar så får vi ett öppet universum, motsvarande en sadelyta, där "parallella" linjer avlägsnar sig från varandra. Här så kommer universum fortsätta att expandera i all oändlighet tills det antingen dör värmedöden eller förintas i The Big Rip.

Våra mätningar av den kosmiska bakgrundsstrålningen från WMAP och Planck tyder på att vi har ett universum som är nästan helt platt, avvikelsen är ~0.4 % från att vara helt platt.

ARMSTARK
2015-05-21, 08:26
Ni underskattar kroppens förmåga till självinducerade trippar på dimetyltriptamin.

THIS!
T.o.m. hobbyknarkare som bara varit svängda på lite psycadelika vet hur sjuka grejjer hjärnan kan koka ihop. Man kan "vara med om" 1000 olika saker på en sekund, polarna märker inte ens att man "varit borta", osv.
Det är hjärnan som "trippar" när du är nära döden.
Många som varit under narkos länge kan berätta att de svävat omkring och sett och hört vad som händer långt utanför deras uppfattningsradie. Hjärnan. :hbang:

Snubben
2015-05-21, 08:31
http://www.famouspictures.org/wp-content/uploads/2013/05/I_want_to_believe5.jpg

Jag vill tro att något händer efter man har dött, något fräsigt. Men samtidigt så tror jag det är så enkelt att man... dör. Poff. Svart.

REDaction
2015-05-21, 12:14
*Kritik mot boken*

Tack. Letade lite snabbt efter någon kritik mot den men gav upp innan jag hittade något.

Jag vill tro att något händer efter man har dött, något fräsigt. Men samtidigt så tror jag det är så enkelt att man... dör. Poff. Svart.

Ja, det vore ju trevligt om det är som citat nedanför beskriver. Har man nästan något att se fram emot :)

"As my soul left my body, I found myself floating in a swirling ocean of multi-colored light. At the end, I could see and feel an even brighter light pulling me toward it, and as it shined on me, I felt indescribable happiness. I remembered everything about eternity - knowing, that we had always existed, and that all of us are family. Then old friends and loved ones surrounded me, and I knew without a doubt I was home, and that I was so loved."

kebne
2015-05-21, 12:31
Jag hoppas på inte.

freddieslayer
2015-05-21, 15:34
Det finns inget som tyder på att vårt medvetande är något annat än en produkt av vår biologiska hjärna. När hjärnan dör, dör vårt medvetande. Så länge inga andra belägg kan presenteras får man hålla sig till det mest rimliga anser jag.

Ignatius72
2015-05-21, 15:40
I vår fantastiska regering så har vi ju en framtidsminister som hävdar att hon kom till första gången på 1300-talet.

Bossebäver
2015-05-21, 15:48
I vår fantastiska regering så har vi ju en framtidsminister som hävdar att hon kom till första gången på 1300-talet.

Inkompetens, oförmåga till resonemang, logik och sunt tänkande samt överbliven tilltro till sin egen intelligens, personlighet och i det här fallet magi är en tillgång och ett krav i den politiska kretsen.

Ta gärna hänsyn till att jag inte väljer sida i den politiska debatten med detta inlägg, jag hatar alla.

grytlappen
2015-05-21, 18:36
Lite intrassant är det ändå att alla dessa "näradöden upplevelser" Har samma tema. De flesta av dem vet ju inte om innan att dom kommer somna in. Efentligen borde man ju ha helt random drömmar som vanligt isåfall.

jenni
2015-05-21, 19:01
Vad menar du egentligen när du skriver själ? Personlighet? Erfarenheter?

Jag hoppas allt gick väl och att du inte fått några men. :( Jag tycker det inte alls låter konstigt, det måste vara väldigt traumatiskt att ha gått igenom något sådant? Dessutom då att få höra när man vaknat att man faktiskt varit "död" en tid? Jag kan inte föreställa mig annat än att det måste vara riktigt jäkla omskakande.
Tack jag överlevde iaf :D
Har hört lite olika teser om denna reaktion och en är att det kan vara så att man under den korta stunden hinner uppleva/föreställa eller trippa som någon skrev och det kan vara en traumatisk upplevelse, men man minns inget när man vaknar upp så det ligger i undermedvetandet och trycker, man känner ett stort obehag utan att veta varför. För det är helt oplacerad känsla som man inte förstår men den gör en extremt ledsen.

filmjölk
2015-05-21, 19:03
Jag vill tro på himmel och helvete men jag är klen i tron och gör det inte.

jenni
2015-05-21, 19:11
Jag vill tro på himmel och helvete men jag är klen i tron och gör det inte.

Skulle du isf tänka Gud och djävulen också?

Sniggel
2015-05-21, 19:18
THIS!
T.o.m. hobbyknarkare som bara varit svängda på lite psycadelika vet hur sjuka grejjer hjärnan kan koka ihop. Man kan "vara med om" 1000 olika saker på en sekund, polarna märker inte ens att man "varit borta", osv.
Det är hjärnan som "trippar" när du är nära döden.
Många som varit under narkos länge kan berätta att de svävat omkring och sett och hört vad som händer långt utanför deras uppfattningsradie. Hjärnan. :hbang:

Har hört om en snubbe som efter en DMT tripp på en kvart, vaknat upp och upplevt att han varit borta i "90 år". Om man kan uppleva nåt sådant så låter det inte särskilt långsökt att man kan få för sig att man besökt himmelriket när man är nära döden och hjärnan flushar ut en massa DMT i några sekunder före eller efter "dödsögonblicket".

Sen finns det ju de som provat på trippar, som efter upplevelsern på riktigt tror att de besökt en annan värld eftersom upplevelsen känns så verklig.

Ungefär så som vanliga drömmar (som är influerade av DMT) ibland kan göra. Fast mycket mer extremt får jag gissa.

Sniggel
2015-05-21, 19:25
Lite intrassant är det ändå att alla dessa "näradöden upplevelser" Har samma tema. De flesta av dem vet ju inte om innan att dom kommer somna in. Efentligen borde man ju ha helt random drömmar som vanligt isåfall.

DMT trippar verkar ha liknande tema också för de som prövat.
Reser iväg bort från sin kropp, ser avancerad geometri (eventuellt upplevd som "4-dimensionell"), träffar "utomjordingar".

R Scarpa27
2015-05-21, 19:39
Ni blir också gröna monster i nästa liv. sounds awesome va? :D

freddieslayer
2015-05-21, 20:01

Finns många förklaringar. Dels har man kunnat framkalla liknande "tunnelupplevelser" vid laboratorie experiment när man stimulerat vissa delar av hjärnan som jag antar ska likna att syretillförseln minskas.
Dessutom kan det vara samma princip som att alla som upplever att dom blivit bortförda av utomjordingar berättar liknande berättelser, de har nämligen sett filmer, läst böcker och/eller hört andras berättelser.
Sen finns det också människor som upplevt helt skilda upplevelser.
Jag hörde om en person som berättade han hon upplevde att hon var ombord på ett star trek skepp. Tror hon hade sett star trek på bio samma dag och sedan råkat ut för en olycka eller ett plötsligt sjukdomsfall.

filmjölk
2015-05-21, 20:06
Skulle du isf tänka Gud och djävulen också?

Japp. Samt Jesus, sankte Pär och hela baletten. Helvetet ungefär så som Dante beskrev det med olika nivåer.

jenni
2015-05-21, 20:18
Japp. Samt Jesus, sankte Pär och hela baletten. Helvetet ungefär så som Dante beskrev det med olika nivåer.

Nä men jag menar om du nu skulle tro på det så skulle det vara ur kristen syn?

filmjölk
2015-05-21, 20:26
Nä men jag menar om du nu skulle tro på det så skulle det vara ur kristen syn?

Jag vill vara kristen. Jag gillar det där Lutherska med dygdighet och moral och jag får gåshud av pampiga katolska katedraler. Jag gillar det där amerikanska helylle-kristna i kombination med skjutvapen. Jag hade nog trivts i de flesta kristna samfund. Samhörigheten, svar på livets alla frågor, uppdelningen mellan rätt och fel, gott och ont.

R Scarpa27
2015-05-21, 20:33
Hört talas om Det flygande spaghettimonstret seriousky alltså...
other way googla, något för filmjölk.

lite fakta: (snälla googla och läs om hela :D klart läsvärt :D)

sxd wiki
Den centrala inom FSM:s tro är ett osynligt, flygande spaghettimonster som skapade hela universum "efter att ha supit rejält" ("after drinking heavily"). Monstrets fylla tros vara orsaken till att jorden inte är perfekt.

Alla bevis för evolutionen är planterade av Det flygande spaghettimonstret för att testa pastafariernas tro - en variant av Omphalos-hypotesen. När vetenskapliga metoder för att mäta olika föremåls ålder (exempelvis C14-metoden) används "är Det flygande spaghettimonstret där och ändrar resultatet med sina nudellika tentakler".

Pastafarier tror på himmelriket, och att det där finns ölvulkaner och fabriker som tillverkar strippor. Helvetet är snarlikt, men ölen är avslagen och stripporna bär på olika könssjukdomar.

Officiellt avslutas böner med "RAmen", ett teleskopord bildat av det religiösa ordet Amen som används inom judendomen, kristendomen och islam, och ordet Ramen som är en japansk nudelrätt. Ordet stavas oftast med versala "R" och "A", men att stava med bara versalt "R" lär vara accepterat.

Lafayette
2023-10-24, 17:14
Nej, tyvärr maskföda. Och gå tillbaks till samma tillstånd som innan man var född. Hela livsgrejen är rätt meningslös.

kvarnis
2023-10-24, 17:36
Nej, tyvärr maskföda. Och gå tillbaks till samma tillstånd som innan man var född. Hela livsgrejen är rätt meningslös.

Livet är väl bara meningslöst om man inte lever på det sätt som man skulle vilja med sina förutsättningar?.

Hörde podd om detta som var intressant det är bara en liten minoritet av de som varit döda som har sådana berättelser, de flesta upplever inget innan de blir återupplivade.

https://podcasts.nu/avsnitt/sa-in-i-sjalen/144-hans-zingmark-vad-hander-nar-vi-dor-samtal-om-naradoden-upplevelser-dpJFbzIp4

Bandid0
2023-10-24, 17:56

När jag dör får de dock ringa dig för att återuppliva det döda verkar vara din grej.

stridis
2023-10-24, 18:15
När jag dör får de dock ringa dig för att återuppliva det döda verkar vara din grej.

https://www.dexerto.com/cdn-cgi/image/width=1080,quality=75,format=auto/https://editors.dexerto.com/wp-content/uploads/2021/09/24/diablo-2-resurrected-necromancer-corpse-explosion-animation.jpeg

Lafayette
2023-10-24, 18:17
Det är jag som är döden

meathead
2023-10-24, 18:58
Döden - för stunden den enda rättvisan som finns, den drabbar rik som fattig.

Lafayette
2023-10-24, 19:00
Döden - för stunden den enda rättvisan som finns, den drabbar rik som fattig.

Ond som god

jmk
2023-10-27, 00:32
när tron är borta finns livet kvar det är när allt är kört som det börjar

ta det som det kommer