handdator

Visa fullständig version : Spartråden!

sotala
2015-05-13, 22:40
Inspirerad av diverse poddar och böcker så anser jag att en tråd där vi diskuterar allt som har med sparande att göra kan vara inspirerande samt bra för våra plånböcker och vår väg till ekonomisk frihet! 😄

I denna tråd är det fritt fram att diskutera sparande i alla dess former, budgetfrågor, strategier, mål och allt som vidrör privat sparande både lång och kortsiktigt.

Ännu mer intressant är "Klippet of the week" artiklar ni möjligtvis stöter på ute i affärer som jag hoppas alla vill dela med sig av!

Dela med er av goda tips, trix, aktuella erbjudanden och era frågor givetvis ! ;)

sotala
2015-05-13, 22:49
Fråga!

Jag har lagt upp ett delmål i mitt sparande om 27 kkr tills augusti. Jag kommer att nå mitt mål sålänge jag avsätter mina 4 kkr/månad som jag avsatt till sparande i min budget. Då jag är väldigt angelägen om att klara mitt mål då jag dels ser det som en personlig utmaning samt att det är ett delmål i min framtida miljon så behöver jag lägga upp en oerhört tight matbudget denna månaden. Några extra räkningar och mitt jävlaranamma om att spara mina 4 kkr lämnar mig med exakt 496 kr / vecka att leva på (resekostnader exkluderat).

Scenariot är:
4 veckor, 496kr/vecka, pågående deff (mycket protein behövs, ca 2200kc varav 150g protein/dag).

496 = ca 71 kr om dagen att leva på.
Så, nu behövs bra tips till ett fungerande matschema baserat på MAX 70 kr/dag.
ÖS PÅ med de bästa tipsen ni har! :)

Mannfred
2015-05-13, 22:54
1. När det gäller dra ner på träningskostnader (kosttillskott, tillbehör, redskap etc) så spanar jag först på ********** för att se om det finns något intressant på rea. De samlar aktuella reor/erbjudanden från de flesta svenska leverantörerna.

2. Rent allmänt så köper jag ALDRIG på krita och äter mer eller mindre aldrig ute (lätt då man ändå förrsöker deffa).

3. Kom ihåg ränta på ränta-effeket. Dvs det du sparar IDAG kommer ha växt markant inom 10 år på börsen. Obs! då gärna säkra, stabila, stora och konjunkturokänsliga bolag.

4623
2015-05-13, 23:07
Jag sparar det som blir över varje månad.

sotala
2015-05-14, 01:26
1. När det gäller dra ner på träningskostnader (kosttillskott, tillbehör, redskap etc) så spanar jag först på ********** för att se om det finns något intressant på rea. De samlar aktuella reor/erbjudanden från de flesta svenska leverantörerna.

2. Rent allmänt så köper jag ALDRIG på krita och äter mer eller mindre aldrig ute (lätt då man ändå förrsöker deffa).

3. Kom ihåg ränta på ränta-effeket. Dvs det du sparar IDAG kommer ha växt markant inom 10 år på börsen. Obs! då gärna säkra, stabila, stora och konjunkturokänsliga bolag.
Med ynka 71 kr blir det inte utemat iaf. Det är mer eller mindre garanterat :) Det lutar åt torskfileer vecka nr 1 iaf lr ngt dylikt. Ang bolag som inte är konjukturkänsliga. Vilka skulle det vara? Läkemedel? Axfood och ica gruppen möjligtvis? Jag stoppade in lite i Starbreeze förövrigt vilket verkar växa till ett riktigt bra bolag vad det verkar som. Plus 5% idag om jag inte missminner mig. Sen så plockade jag några kr i gabather racet men det är förvisso inte jätteintresant i sparsammanhang. Kul är det iaf :) 21 % tot avkastning i portföljen på 2 veckor så jag är nöjd nybörjare som jag ändå är:)
Jag sparar det som blir över varje månad.
Bra!
Sj lägger jag undan ca 23 % av min disponibla inkomst och detta före räkningar och andra utgifter. Jag rekommenderar denna taktik oavsett %! Om det mot förmodan blir ngt kvar så lägger jag undan det och börjar på ruta 1 på löningsdagen igen :)

4623
2015-05-14, 01:38
Bra!
Sj lägger jag undan ca 23 % av min disponibla inkomst och detta före räkningar och andra utgifter. Jag rekommenderar denna taktik oavsett %! Om det mot förmodan blir ngt kvar så lägger jag undan det och börjar på ruta 1 på löningsdagen igen :)

Innan förra månaden har jag lagt undan 0% under lite mer än ett år. Senaste månaden la jag undan 30%. Kommande månad sikta jag på 35%. Men blir snarare 20-25%.

jaosef
2015-05-14, 05:27
Började nörda ner mig i sparande och lite allmän privatekonomi för ca ett halvår sedan, det är riktigt kul att spara!
Månadssparar mycket långsiktigt i billiga, breda index-aktiefonder och sparar tillsammans med tjejen i räntefonder för kontantinsats till lägenhet.

Vad som hjälper när det kommer till att hålla nere sina kostnader är att ha testat att varit student i några år. Gärna med visst månadssparande under tiden.
En annan bra sak om man vill spara men inte alltid lyckas hålla i sina pengar är att lägga undan en bestämd summa så snabbt lönen kommer in. Folk brukar anpassa sina utgifter till vad de har kvar att leva för.

Sparven från Minsk
2015-05-14, 06:07
496 = ca 71 kr om dagen att leva på.
Så, nu behövs bra tips till ett fungerande matschema baserat på MAX 70 kr/dag.
ÖS PÅ med de bästa tipsen ni har! :)

Är väl inget matschema du behöver utan bara att handla billig mat.

Jag tipsar om:
Matvete - Billigt, lagom med kolisar och mycket fibrer samt protein.
Kyckling
Bönor
Ris
Potatis
Tonfisk på burk

Sådär! Bara att handla snålt och leva snålt.

Inte shoppa, inte dra på dig massa avbetalningar.

Sparven från Minsk
2015-05-14, 06:14
Började nörda ner mig i sparande och lite allmän privatekonomi för ca ett halvår sedan, det är riktigt kul att spara!
Månadssparar mycket långsiktigt i billiga, breda index-aktiefonder och sparar tillsammans med tjejen i räntefonder för kontantinsats till lägenhet.

Vad som hjälper när det kommer till att hålla nere sina kostnader är att ha testat att varit student i några år. Gärna med visst månadssparande under tiden.
En annan bra sak om man vill spara men inte alltid lyckas hålla i sina pengar är att lägga undan en bestämd summa så snabbt lönen kommer in. Folk brukar anpassa sina utgifter till vad de har kvar att leva för.

Så sant så!

Finns ju massa vardagsknep på hur man kan spara. Visst, kan kännas löjligt men varje sparad krona växer snabbt.

- Duscha inte hemma, duscha på gymmet efter träningen. (Om man betalar vatten hemma själv som jag gör).
- Häng ut tvätten på vädring istället för att köra i torktumlaren. (Om man betalar elen som jag gör).
- Ställ ned elementen en grad eller två (om man betalar el....)
-Ät inte mat ute, ta med matlådor, gör storkok av mat, frys in.
- Finns det billig råvara, tex kyckling på extrapris, storhandla och frys in!
- Handla kläder på Ullared! Seriöst, kan få en helt ny garderob där för 2000 spänn!
- Kör med billigaste tandkrämen, tvålen, deon. De flesta märken luktar lika gott, men prisskillnaden är enorm!
- Köp mindre bensintörstig bil om man pendlar till jobb. (Samåk om möjligt).

Nu blev det hjärnstopp så här tidigt på morgonen men tror tanken gick fram i alla fall.

Grejen är väl att ha en någorlunda vettig inkomst men viktigare är att inte öka sin levnadsstandard för mycket i proportion till sin inkomst. Dra inte på sig massa avbetalningar, abonnemang eller kapitalvaror i onödan.

sotala
2015-05-14, 10:43
Är väl inget matschema du behöver utan bara att handla billig mat.

Jag tipsar om:
Matvete - Billigt, lagom med kolisar och mycket fibrer samt protein.
Kyckling
Bönor
Ris
Potatis
Tonfisk på burk

Sådär! Bara att handla snålt och leva snålt.

Inte shoppa, inte dra på dig massa avbetalningar.
Vad kul att det finns fler med sparande som intresse! Oavsett vad målet är :)

Ja näe jag syftade väl egentligen på att utgå från en billig basvara varpå det typ blir ett shema :) men du kom med bra förslag där så jag aka försöka grotta mig in i vad man kan göra med bönor :)
Så sant så!

Finns ju massa vardagsknep på hur man kan spara. Visst, kan kännas löjligt men varje sparad krona växer snabbt.

- Duscha inte hemma, duscha på gymmet efter träningen. (Om man betalar vatten hemma själv som jag gör).
- Häng ut tvätten på vädring istället för att köra i torktumlaren. (Om man betalar elen som jag gör).
- Handla kläder på Ullared! Seriöst, kan få en helt ny garderob där för 2000 spänn!
- Kör med billigaste tandkrämen, tvålen, deon. De flesta märken luktar lika gott, men prisskillnaden är enorm!

Nu blev det hjärnstopp så här tidigt på morgonen men tror tanken gick fram i alla fall.

Grejen är väl att ha en någorlunda vettig inkomst men viktigare är att inte öka sin levnadsstandard för mycket i proportion till sin inkomst. Dra inte på sig massa avbetalningar, abonnemang eller kapitalvaror i onödan.
Javisst! Varje krona är en vinstkrona!

Jag har faktiskt köpt en Clio III och bytt ifrån en bmw v6 så jag spara hela 0.4 dl/mil. Galet! Tänk er att genomsnittet vi bilägare kör är 1500 mil. Dvs 600 liter (0.4dl/mil) spar jag då per år. Totalt ca 8000 kr. Tänk dig 8 kkr med 10%avkastning årligen i 10 år. Det blir drygt 134 tusen kr=en ny bil.

-Andra bra tips jag kan dela med av är att planera, skriva ner och strikt följa en budget. Jag har den på mitt kylskåp personligen för där påminner den mig om ditt mål. Nu är det bara utmaningen att klara av det som är kvar!
-Dra ut mobilladdare och dylikt från väggen. Stäng av tv på knapp/sladd etc.--Om du ska göra något särskilt. En resa eller något dylikt så sätt gärna upp ett separat buffertsparande för detta ändamålet utöver ditt sedvanliga sparande.
-Ta ALDRIG blancolån utan spara det själv!
-Personligen så avstår jag ifrån att bläddra i reklamtidningar för att hitta billiga varor då dem oftast skapar ett köpsug på något annat onödigt.
-Planera matschema veckovis och undvik att köpa på dig ett jättelager med något superbilligt erbjudande för det hamnar oftast längs bak i frysen och förblir ouppätet.
-Handla på 2a sortering. Ex själv skall jag åka och handla på dafgårds fabriksförsäljning nästa månad. 2 kr/pizza typ & lite annat smått och gott.
Om du vet något liknande försäljningsställe så dela med dig av denna!

Dreas
2015-05-15, 06:49
Så sant så!

Grejen är väl att ha en någorlunda vettig inkomst men viktigare är att inte öka sin levnadsstandard för mycket i proportion till sin inkomst. Dra inte på sig massa avbetalningar, abonnemang eller kapitalvaror i onödan.Definitionen av snål och inte ekonomisk går någonstans runt två grejor från den listan.

Mitt tips är att ha en realistisk budget och spara varje månad. Sätt av en slant direkt när lönen kommer.

Tomas W
2015-05-15, 08:59
Har alltid haft intresse för sparande och börsen, men en sak som oftast reagerar på är när folk ska komma med spartips så är det oftast småsummor på utgiftssidan man tänker på. Någon krona billigare på pastan och glödlampan tex, att man oftast tänker på utgiftssidan istället för intäktssidan. Förstår att inte alla har jobb där man kan få till någon timme extra då och då men många kan.

Jobbar jag någon timme extra per vecka så blir det några tusen extra i månaden, istället för att lägga tid på att jaga någon krona billigare pasta som kan bli någon hundralapp i minskade utgifter. Självklart skulle det bästa vara att göra bägge delarna men känner att jobbar jag lite extra så kan jag unna mig att inte behöva tänka på de små kronorna men ändå gå större i plus varje månad.

Dreas
2015-05-15, 09:03
Har alltid haft intresse för sparande och börsen, men en sak som oftast reagerar på är när folk ska komma med spartips så är det oftast småsummor på utgiftssidan man tänker på. Någon krona billigare på pastan och glödlampan tex, att man oftast tänker på utgiftssidan istället för intäktssidan. Förstår att inte alla har jobb där man kan få till någon timme extra då och då men många kan.

Jobbar jag någon timme extra per vecka så blir det några tusen extra i månaden, istället för att lägga tid på att jaga någon krona billigare pasta som kan bli någon hundralapp i minskade utgifter. Självklart skulle det bästa vara att göra bägge delarna men känner att jobbar jag lite extra så kan jag unna mig att inte behöva tänka på de små kronorna men ändå gå större i plus varje månad.Fast är inte det väldigt vanligt sagt att det är låga utgifter som gör dig rik inte höga intäkter? Iofs kan det vara så att man säger det i förhållande till sin inkomst och då är det ju intetsägande. Med andra ord: "För att få pengarna att växa behöver du ha pengar kvar efter att du betalat alla dina räkningar" - No shit.

sotala
2015-05-15, 09:05
Fast är inte det väldigt vanligt sagt att det är låga utgifter som gör dig rik inte höga intäkter? Iofs kan det vara så att man säger det i förhållande till sin inkomst och då är det ju intetsägande. Med andra ord: "För att få pengarna att växa behöver du ha pengar kvar efter att du betalat alla dina räkningar" - No shit.
Precis. Högre inkomster genererar oftast större utgifter. Så en stor del hänger just på sparandet.

Chrbo
2015-05-15, 09:21

Jobbar jag någon timme extra per vecka så blir det några tusen extra i månaden, istället för att lägga tid på att jaga någon krona billigare pasta som kan bli någon hundralapp i minskade utgifter. Självklart skulle det bästa vara att göra bägge delarna men känner att jobbar jag lite extra så kan jag unna mig att inte behöva tänka på de små kronorna men ändå gå större i plus varje månad.

Majoriteten har väl ändå inte möjlighet att jobba någon timme extra? Jag känner åtminstone inte många som på eget initiativ kan välja att jobba över och få betalt för det. Alla kan å andra sidan minska sina utgifter.

Tomas W
2015-05-15, 09:23
Fast är inte det väldigt vanligt sagt att det är låga utgifter som gör dig rik inte höga intäkter? Iofs kan det vara så att man säger det i förhållande till sin inkomst och då är det ju intetsägande. Med andra ord: "För att få pengarna att växa behöver du ha pengar kvar efter att du betalat alla dina räkningar" - No shit.

Det som avgör storleken på kontot är såklart skillnaden mellan inkomst/utgifter såklart, som du skriver. Men det jag vill komma till är att hålla på att jaga småkronor där och där inte gör så enorm skillnad som man vill tro. Jämfört med att lägga någon timme extra på jobbet och få ut mer lön. Att tänka på öka intäkterna tror jag på sikt ger mer än tänka på småutgifterna (inom rimliga gränser).

Tomas W
2015-05-15, 09:25
Precis. Högre inkomster genererar oftast större utgifter. Så en stor del hänger just på sparandet.

Högre inkomster utgör dock en större möjlighet till större sparande ;).

Dreas
2015-05-15, 09:27
Det som avgör storleken på kontot är såklart skillnaden mellan inkomst/utgifter såklart, som du skriver. Men det jag vill komma till är att hålla på att jaga småkronor där och där inte gör så enorm skillnad som man vill tro. Jämfört med att lägga någon timme extra på jobbet och få ut mer lön. Att tänka på öka intäkterna tror jag på sikt ger mer än tänka på småutgifterna (inom rimliga gränser).Jag håller delvis med dig om att jaga småkronor inte är värt det.

Jag tror man mår bättre av att iaf långsiktigt inte försöka spara och snåla på allt, såvida man inte mår extra bra av att snåla. Jag tänker att man medvetet väljer något kvalitétsmässigt eller smakmässigt sämre för att man sparar några få kr.

sotala
2015-05-15, 09:51
Högre inkomster utgör dock en större möjlighet till större sparande ;).
Javisst men oftast så blir det att man istället ökar sina utgifter. Men har man lite disciplin så är det jättebra givetvis :)

Exdiaq
2015-05-15, 10:02

För att inte tala på vilken usel timlön det är att leta, kanske t.o.m. åka runt, efter billigare varor för att spara några hundra kronor.

sotala
2015-05-15, 10:34
För att inte tala på vilken usel timlön det är att leta, kanske t.o.m. åka runt, efter billigare varor för att spara några hundra kronor.
Du kan inte jämföra ditt privatliv som något slags jobb.
Du har helt enkelt inte timlön på fritiden.
Det är däremot inte ekonomiskt att pjks runt och köpa rabatterade varor om drt inte ör en sentlig skillnad/mängd man inhandlar.

sotala
2015-05-15, 10:45
Jag håller delvis med dig om att jaga småkronor inte är värt det.

Jag tror man mår bättre av att iaf långsiktigt inte försöka spara och snåla på allt, såvida man inte mår extra bra av att snåla. Jag tänker att man medvetet väljer något kvalitétsmässigt eller smakmässigt sämre för att man sparar några få kr.
Varje krona är en vinstkrona.! ^^) Många gamla människor är medvetna om detta varpå de idag ofta har en smärre förmögenhet undanstoppat. Om du ex likt många gamla tar med en egen påse till affären i 50 år, 1 påse kostar i snitt 2 kr, 2 gg i veckan=16 kr/mån, så sparar man väldigt mkt pengar. Resultatet är baserat på 10% i avk årligen.

Resultat: På 50 år kommer du att ha sparat ihop 87 678 kr!

Tillämpa då denna teknik på mkt annat i vardagen så blir det nog en förmögenhet som heter duga.

Är man någotlunda långsiktig så sparar man oerhört mkt pengar på att dra in på små utgifter. Man får helt enkelt anpassa sig till vad man själv värderar högt just då. För det är egentligen en värderingsfråga. Min generella uppfattning är att ju yngre man är desto mer bör man spara.

Exdiaq
2015-05-15, 10:56
Det är däremot inte ekonomiskt att pjks runt och köpa rabatterade varor om drt inte ör en sentlig skillnad/mängd man inhandlar.

Klart jag kan göra det. Jag vill inte spendera min "fritid" med att aktivt leta efter billigast möjliga vara/tjänst. Jag skulle därför inte se det som fritid utan extraarbete i syfte att spara pengar. Då kan jag likväl ta ett extrajobb eller jobba extra och tjäna mer.

Tomas W
2015-05-15, 11:27
Javisst men oftast så blir det att man istället ökar sina utgifter. Men har man lite disciplin så är det jättebra givetvis :)

Vilket är helt naturligt, har man ett bättre betalt jobb och stor inkomst så tycker jag det är inget konstigt att man väljer att belöna sig med tex en nyare bil, finare hus, fler resor osv. Men en högre inkomst gör det betydligt lättare att spara in pengar om man sedan skulle vilja göra det.

Dreas
2015-05-15, 11:35
Varje krona är en vinstkrona.! ^^) Många gamla människor är medvetna om detta varpå de idag ofta har en smärre förmögenhet undanstoppat. Om du ex likt många gamla tar med en egen påse till affären i 50 år, 1 påse kostar i snitt 2 kr, 2 gg i veckan=16 kr/mån, så sparar man väldigt mkt pengar. Resultatet är baserat på 10% i avk årligen.

Resultat: På 50 år kommer du att ha sparat ihop 87 678 kr!

Tillämpa då denna teknik på mkt annat i vardagen så blir det nog en förmögenhet som heter duga.

Är man någotlunda långsiktig så sparar man oerhört mkt pengar på att dra in på små utgifter. Man får helt enkelt anpassa sig till vad man själv värderar högt just då. För det är egentligen en värderingsfråga. Min generella uppfattning är att ju yngre man är desto mer bör man spara.Tar du med dig en plastkasse eller egen påse av annat slag till affären får du istället köpa påsar att slänga sopor i. Och en årlig avkastning på 10% är bra mycket och inte fullt rimligt.

Ja, man får anpassa sig. Jag kommer inte ha problem när jag blir pensionär om jag fortsätter som jag gör. Att tumma på livskvalitén genom att ta med egna påsar till ICA, duscha på gymmet(inte för smidighet utan för att spara pengar) och på andra sätt justera vardagen för att spara småpengar är iaf för mig inte ett alternativ.

Kallsone
2015-05-15, 11:50
Majoriteten har väl ändå inte möjlighet att jobba någon timme extra? Jag känner åtminstone inte många som på eget initiativ kan välja att jobba över och få betalt för det. Alla kan å andra sidan minska sina utgifter.

Jag skulle säga att majoriteten har möjlighet att jobba någon timme extra. Men det kräver kanske att man får söka ett extrajobb? Köra taxi på helgerna t.ex. Jobba över semestern kan man också göra, det har jag gjort. Vill man ha pengar får man jobba för det, så enkelt är det.

Jag tycker också det är dumt att bara ha en inkomst att förlita sig på.

Jag har också märkt att det är dyrt att vara ledig, för då ska man hitta på saker och allting kostar. När jag jobbar gör jag inte av med en krona förutom maten jag äter.

Olegh
2015-05-15, 12:00
Tar du med dig en plastkasse eller egen påse av annat slag till affären får du istället köpa påsar att slänga sopor i. Och en årlig avkastning på 10% är bra mycket och inte fullt rimligt.

Ja, man får anpassa sig. Jag kommer inte ha problem när jag blir pensionär om jag fortsätter som jag gör. Att tumma på livskvalitén genom att ta med egna påsar till ICA, duscha på gymmet(inte för smidighet utan för att spara pengar) och på andra sätt justera vardagen för att spara småpengar är iaf för mig inte ett alternativ.

Lol, det måste vara det sämsta exemplet någonsin på att "tumma på livskvalité".

Mer on topic så kan jag bara se poängen med att spara (läs snåla) på sättet som sotala tipsar om, om man samtidigt har det som som hobby eller verkligen måste vända på varje liten ynka krona.

Riskerna är ju dock enorma. Man glömmer bort att "leva", allteftersom man inpräntar ett kostnadsbias. Detta leder till en ovilja att testa nya saker och du blir tråkig. Du missar saker.

För att inte tala om när du sitter där efter 50 år, förmodligen bitter ända ut i fingerspetsarna, hur ska du då kunna börja spendera dina insparade pengar? Du vet ju bara hur man snålar och sparar.

Spara med ett tydligt mål och/eller begränsa spontana, kostsamma, excesser som förmodligen skulle ge högre ROI om dessa pengar tillfälligt läggs på hög. Skulle jag säga.

sotala
2015-05-15, 12:01
Tar du med dig en plastkasse eller egen påse av annat slag till affären får du istället köpa påsar att slänga sopor i. Och en årlig avkastning på 10% är bra mycket och inte fullt rimligt.

Man kan köpa en rulle med ca 100 påsar för några kr vet du va? :) Det var endast ett exempel f.ö. 10 % är rimligt om man förvaltat sima pengar litegrann. Men 7 är fullt acceptabelt iaf. Oavsett så är det för att sätta perspektiv på situationen :)

shut teh face
2015-05-15, 12:03
Köper Knox istället för General

KalleBalik
2015-05-15, 12:09
Köper Knox istället för General

Samma här, på god väg mot första miljonen.

Tomas W
2015-05-15, 12:40
Man kan köpa en rulle med ca 100 påsar för några kr vet du va? :) Det var endast ett exempel f.ö. 10 % är rimligt om man förvaltat sima pengar litegrann. Men 7 är fullt acceptabelt iaf. Oavsett så är det för att sätta perspektiv på situationen :)

Jepp, på samma sätt om jag väljer att jobba mina enstaka extratimmar varje månad så skulle jag få 8 219 777 (samma 50 år och samma 10% avkastning som du räknade med). Bara för att sätta perspektiv på situationen ;).

Dreas
2015-05-15, 12:40
Lol, det måste vara det sämsta exemplet någonsin på att "tumma på livskvalité". Det är iofs mer inställningen till att spara pengar jag ser som tummande. Hade man haft argumentet att man vill spara på miljön eller att man redan har 300 plastpåsar hemma så det är mest onödigt så är det något annat.

Man kan köpa en rulle med ca 100 påsar för några kr vet du va? :) Det var endast ett exempel f.ö. 10 % är rimligt om man förvaltat sima pengar litegrann. Men 7 är fullt acceptabelt iaf. Oavsett så är det för att sätta perspektiv på situationen :)Det kan man säkert på några ställen. Inte sett eller letat speciellt mycket som du kanske förstår.

Det kan sticka åt båda hållen, och tro att man ska ha en genomsnittlig avkastning på 7-10% är inte rimligt.

Som sagt, man får prioritera. Att jaga småkronor i form av att ta egna kassar till affären och duscha på gymmet med målet enbart att spara pengar känns väldigt tragiskt.

Librish
2015-05-15, 13:28
Så sant så!

Fast om man sparar 10 kr genom att göra massa extra jobb så spelar det ingen roll att den växer till 100 kr 50 år senare, det är ändå bara 100 kr. Man måste göra någon form av överslagsräkning för att se om det faktiskt är värt det. Har du en aning om vad du sparar på att göra de fetmarkerade sakerna i din lista?

sotala
2015-05-15, 13:33
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/15/266eaf19415241811521b7c245225cc2.jpg

sotala
2015-05-15, 13:34
Fast om man sparar 10 kr genom att göra massa extra jobb så spelar det ingen roll att den växer till 100 kr 50 år senare, det är ändå bara 100 kr. Man måste göra någon form av överslagsräkning för att se om det faktiskt är värt det. Har du en aning om vad du sparar på att göra de fetmarkerade sakerna i din lista?
Man sparar betydligt mer än 10 kr på småting :)

Hur ser din egna situation ut ifråga om sparande?

Librish
2015-05-15, 13:40
Att öka inkomsten är ju oftast ett effektivt sätt att spara men det är oftast inte något som man kan ändra på själv direkt.

Så när man pratar om ett framgångsrikt sparande handlar det oftast om utgifterna. Men det är viktigt förstå VILKA utgifter man ska tänka på samt hur man bör angripa dessa.

Att köpa lågprisvaror och duscha på gymmet är något man kan göra om man inte tycker det är jobbigt, men det är inte där man ska lägga kraften. Tycker man det är jobbigt kan det dessutom vara negativt i och med att det ger en ett negativt känslosvar mot sparande.

De två kategorierna man ska lägga kraften på är livsstilsändringar och större köp.

Livsstilsändringar är typ:
Behöver jag ha bil?
Måste jag köpa take-away om det bara är till mig själv?
Måste jag ha ett dyrt hotell på semestern?
Måste jag flyga direkt eller orkar jag med en fyra timmars layover?

Det handlar inte om att man måste svara nej på alla dessa frågor, men man ska iallafall tänka igenom dem och försöka sätta dem i perspektiv. Försök jämföra med netto-timlön är ju oftast enkelt för många.

"Är det värt en extra arbetsvecka varje månad för bilen när jag bara använder den varannan vecka?"
"Skulle jag göra matlådor på söndagskvällen om det betydde att jag fick jobba en timme mindre varje dag i veckan?" etc.

När det gäller större köp så tänker jag framför allt på bilar och resor. Folk brukar vara riktigt dåliga på att göra lite research på hur man hittar bra flygbiljetter eller vilka bilar som håller bra och drar lite bensin.

Det spelar liksom ingen roll att man sparat 100kr varje vecka genom att handla på Willys om man betalar 5000kr mer än man behöver för flygresan till Thailand.

kebne
2015-05-15, 13:41
Jag undrar hur du äter och dricker i dagsläget sotala. Jag är med dig på att man kan spara pengar här och där men det är liksom rätt puckat att spara 2kr på en påse (jag har dock alltid med mig egen påse) och sen slösa 20kr på mat.

Minimjölk
2015-05-15, 13:42
Stor +1 på Librish utläggning. :)

Det är bra att vara ekonomiskt sinnad men det får inte gå till överdrift. Precis som några redan varit inne på är det lätt att stirra sig blind på småsaker som iofs gör att du får mer pengar över på kortare sikt men då till en viss kostnad i form av minde lyx eller mer jobb. Det är även enkelt att man hamnar i en sits där man fokuserar så mycket på att spara småslantar att man missar de större klippen/möjligheterna i livet och i värsta fall missar viktiga saker i livet.

De bästa spartipsen är därför de som gör att du med ringa arbetsinsats kan få en likvärdig vara till en lägre kostnad.
Det är inte lönt att flänga runt mellan flera olika butiker för att spara enskilda kronor. Vet du däremot med dig att du skall besöka två butiker kan det vara klokt att köpa de saker du vet har bäst pris i respektive butik.

Jag har ett antal gånger i livet där jag kort efter ett överprisat impulsköp känt ånger och funderat över varför jag köpt det såsom jag gjorde. Detta ger mig drivkraft att konsekvent sträva efter att göra bra affärer. Samtidigt har jag nu när längre tid gått att 20kr här, och 100kr där inte påverkar mitt framtida liv ett jota. Det är viktigare att lägga sitt krut på de större valen i livet. Livspartner, boende, bil, jobb mm

Alla de ovanstående kommer var för sig påverka din ekonomi oerhört mycket mer än tex medhavda plastkassar till butiken.

leo1
2015-05-15, 19:39
Förra månadens matavdrag från jobbet var på 1800:-. Jag köper gainer för 500:- i månaden. Äter ute/fikar i stort sett varje dag. Älskar att köpa kaffe och bulle på bensinmackar och ost&bacon-korvar. Sommartid blir det ofta glass(stor strut) Ska jag må dåligt av det här?

Kan inte förstå att folk kan må bra när varje slant räknas.

sotala
2015-05-15, 19:52
Att öka inkomsten är ju oftast ett effektivt sätt att spara men det är oftast inte något som man kan ändra på själv direkt.

Så när man pratar om ett framgångsrikt sparande handlar det oftast om utgifterna. Men det är viktigt förstå VILKA utgifter man ska tänka på samt hur man bör angripa dessa.

Att köpa lågprisvaror och duscha på gymmet är något man kan göra om man inte tycker det är jobbigt, men det är inte där man ska lägga kraften. Tycker man det är jobbigt kan det dessutom vara negativt i och med att det ger en ett negativt känslosvar mot sparande.

De två kategorierna man ska lägga kraften på är livsstilsändringar och större köp.

Livsstilsändringar är typ:
Behöver jag ha bil?
Måste jag köpa take-away om det bara är till mig själv?
Måste jag ha ett dyrt hotell på semestern?
Måste jag flyga direkt eller orkar jag med en fyra timmars layover?

Det handlar inte om att man måste svara nej på alla dessa frågor, men man ska iallafall tänka igenom dem och försöka sätta dem i perspektiv. Försök jämföra med netto-timlön är ju oftast enkelt för många.

"Är det värt en extra arbetsvecka varje månad för bilen när jag bara använder den varannan vecka?"
"Skulle jag göra matlådor på söndagskvällen om det betydde att jag fick jobba en timme mindre varje dag i veckan?" etc.

När det gäller större köp så tänker jag framför allt på bilar och resor. Folk brukar vara riktigt dåliga på att göra lite research på hur man hittar bra flygbiljetter eller vilka bilar som håller bra och drar lite bensin.

Det spelar liksom ingen roll att man sparat 100kr varje vecka genom att handla på Willys om man betalar 5000kr mer än man behöver för flygresan till Thailand.
Ja håller helt med dig. Bekvämlighet är ofta en bov i plånboken :)
Jag är faktiskt påväg till Barcelona i augusti så jag undrar om du kanske har ett bra tips på hir jag hittar billigast resa (all incl. På hotellet åtminstone).

Angående bil så köpte jag en Clio III 2007. Den passar perfekt och sparar mig djävulskt mkt mer pengar än min förra bil! :)

1 ordentlig bov jag nitat till är försäkringar! Där har man ofta pengar att spara! Länsförsäkringar har varit överlägset billigast för mig. Jag har ringt in och tittat över mina försäkringar och därmed fått ner premier väldigt mkt. Jag har i dagsläget alla mina försäkringar på samma bolah och iom det så får jag rabatt på 4-5% eller något liknande. Istället för en traditionell livförsäkring på mig själv (i mitt fall 200 kr)så kan man ha ex ett tillägg i hemförsäkringen om ca 50 kr som då ersätter den traditionella livförsäkringen. Ja ni förstår.Det finns mycket sånthär man kan göra. Min bästa förhandling ledde till en minskad månadskostnad om 500 kr. Alltså 6000 kr om året!! ;)

Just nu längtar jag tills löptiden på telefonabbonemanget går ut så jag slipper telefonkostnaden varje månad!:)

sotala
2015-05-15, 20:00
Jag undrar hur du äter och dricker i dagsläget sotala. Jag är med dig på att man kan spara pengar här och där men det är liksom rätt puckat att spara 2kr på en påse (jag har dock alltid med mig egen påse) och sen slösa 20kr på mat.
Puckat att spara 2 kr.. ändock gör du det! Creds till dig :) Sj har jag inte med egen påse men jag kandke borde börja!

Åter till frågan om vad jag äter. Jag förstår att det är lätt att tro att jag äter en påse nudlar om dagen men så är inte fallet :)
Vad jag äter:
Matlådor (pågående deff) med vanlig mat. Nu är det mycket deffkäk som nötkött, lax, torskfile, grönsaker, frukter, en hel del wokat med kyckling osv. Helt vanlig mat alltså. Det slinker väl ner någon naturell dubbelcheeseburgare emellanåt oxå :)
Massor av ägg och havregrynsgröt med vetekli. Det är standardmat atm.
Offseason så blir det allt mellan himmel och jord men ska jag generalisera så är det ofta nötkött och fisk som bas i sedvanlig husmanskost. Jag är ett fan av grytor förövrigt :)

Exdiaq
2015-05-15, 20:04
Mina spartips

Vet man med sig att man ska göra något "större" inköp, typ dyrare vinterjacka, ny laptop etc så ta och prenemunera på relevanta internetbutikers nyhetsbrev. Inte ovanligt med 40-50-60% rabatt på väldigt bra saker (dvs inte enbart lagerrensnings-rea).
Se över vilka medlemskap man har och vilka förmåner detta ger. Ofta har man rabatter på en hel del ställen. Ha detta i åtanke inför framtida köp.
Förutsatt man kan hantera det rätt (d.v.s. betala allt innan förfallodagen) så använd ett kreditkort som ger bonus, typ OKQ8.

Librish
2015-05-15, 20:05
Ja håller helt med dig. Bekvämlighet är ofta en bov i plånboken :)
Jag är faktiskt påväg till Barcelona i augusti så jag undrar om du kanske har ett bra tips på hir jag hittar billigast resa (all incl. På hotellet åtminstone).

För flygresor kolla vad du hittar på:
https://www.google.com/flights/
https://www.kayak.com
https://matrix.itasoftware.com/

Detta är generellt tips för långflygningar.

Om student/ung:
http://travels.kilroy.se/
EDIT: Glömde nästan SAS ungdom vilket brukar kunna vara riktigt bra. https://www.sas.se/erbjudanden/priser/ungdom/

Eftersom det är inom Europa kan lågprisbolag som Ryanair bli skitbilligt, beror på hur mycket packning som ska med, om du är bra på att navigera deras bokningssystem och hur jobbigt det är att ta sig till deras flygplats.

För boende brukar jag kolla hotels.com och airbnb. Om du vill ha all incl. vill du nog läsa rätt många reviews på var du än hamnar. Jag hade personligen skippat all incl. och traskat ner till ett lokalt cafe/bageri på morgonen eller testat en lokal matbutik, det brukar bli billigare, godare och roligare.

Jag brukar boka rätt så billiga ställen så det har inte vart värt tiden för mig att kolla på annan aggregator än hotels.com men det kan mycket väl finnas en bättre.

sotala
2015-05-15, 20:27
Stor +1 på Librish utläggning. :)

Det är bra att vara ekonomiskt sinnad men det får inte gå till överdrift. Precis som några redan varit inne på är det lätt att stirra sig blind på småsaker som iofs gör att du får mer pengar över på kortare sikt men då till en viss kostnad i form av minde lyx eller mer jobb. Det är även enkelt att man hamnar i en sits där man fokuserar så mycket på att spara småslantar att man missar de större klippen/möjligheterna i livet och i värsta fall missar viktiga saker i livet.

De bästa spartipsen är därför de som gör att du med ringa arbetsinsats kan få en likvärdig vara till en lägre kostnad.
Det är inte lönt att flänga runt mellan flera olika butiker för att spara enskilda kronor. Vet du däremot med dig att du skall besöka två butiker kan det vara klokt att köpa de saker du vet har bäst pris i respektive butik.

Jag har ett antal gånger i livet där jag kort efter ett överprisat impulsköp känt ånger och funderat över varför jag köpt det såsom jag gjorde. Detta ger mig drivkraft att konsekvent sträva efter att göra bra affärer. Samtidigt har jag nu när längre tid gått att 20kr här, och 100kr där inte påverkar mitt framtida liv ett jota. Det är viktigare att lägga sitt krut på de större valen i livet. Livspartner, boende, bil, jobb mm

Alla de ovanstående kommer var för sig påverka din ekonomi oerhört mycket mer än tex medhavda plastkassar till butiken.
Absolut. Men om man har ett ordentligt sparande så får du en bättre bil, bättre bostad, möjligtvis bättre jobb då du inte känner en ekonomisk press vilket gör att du inte tar det första jobbet som dyker upp-> nytt jobb leder ofta till bättre lön :) För att bygga en bra karriär så måste man våga byta jobb och då krävs det kapital under tiden. Det finns många synvinklar på detta. Personligen har jag som mål att spara så mkt som möjligt just för att jag ska kunna leva riktigt jävla gott framöver.

Alla små onödiga utgifter som kan besparas blir svinmycket i slutändan. Så enkelt är det. Det är den inställningen man måste ha tkr jag för att snabbt och effektivt spara ihop störst möjligast summa utifrån ens egna situation. Sen om ni värderar hasses ekologiska lokalodlade oxfileer från slaktarn alà 400 kr kg mer än en på ica för 200 kr så ja, köp det då :)

Personligen vill jag spara och gärna göra detta hyffsat extremt då jag är ung och vill bygga upp ett friare ekonomiskt liv, jag vill utmana mig själv då jag spenderat hej vilt på skit tidigare(jag skulle varit miljonär i dagsläget egentligen troligtvis om jag bara skulle sparat på börsen), jag skall bli student så jag måste ställa in mitt ekonomiska beteende därefter och det har helt enkelt blivit mitt nyvunna intresse :) Sen har vi ju faktumet att ju snabbare jag bygger upp en sjuhelvetes portfölj på avanza desto snabbare kmr jag generera stora summor pengar.
Låt oss säga att jag sparat ca 1 mille och har en avkastning på 100 lök. Om jag skulle använda mig utav dem så skulle min månatliga inkomst höjas med drygt 8 lök. Dem 8 löken vill jag inte ha när jag är 40 utan gärna om 5 år!

Jag är så målinriktad så det kliar i fingrarna! ^^)

sotala
2015-05-15, 20:28
Förra månadens matavdrag från jobbet var på 1800:-. Jag köper gainer för 500:- i månaden. Äter ute/fikar i stort sett varje dag. Älskar att köpa kaffe och bulle på bensinmackar och ost&bacon-korvar. Sommartid blir det ofta glass(stor strut) Ska jag må dåligt av det här?

Kan inte förstå att folk kan må bra när varje slant räknas.
Matavdrag från jobbet? Det har ja inte hört talas om ens :) förklara vf du får det.

Dreas
2015-05-15, 21:49
Du verkar rätt ny på att spara. Tio % i avkastning per år är bara att drömma om. De senaste åren är inte riktigt standardår.

Sen ska du se upp med att fastna i sparandet(extremt, normalt är sunt). Har man väl börjat så vill man tillslut inte att det minskar på kontot.

sotala
2015-05-15, 21:59
Du verkar rätt ny på att spara. Tio % i avkastning per år är bara att drömma om. De senaste åren är inte riktigt standardår.

Sen ska du se upp med att fastna i sparandet(extremt, normalt är sunt). Har man väl börjat så vill man tillslut inte att det minskar på kontot.
" Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1990-2014 är: 12.69 %
Standardavvikelsen under samma period är: 27.52 %
För den senaste 10 års perioden 2003 till 2013 är motsvarande siffror:

Genomsnittlig årsavkastning under perioden 2004-2014 är: 12.10 %
Standardavvikelsen under samma period är: 22,62 %"
http://www.rikatillsammans.se/2014/01/10/stockholmsborsens-arliga-avkastning-1990-2013/
+lite aktiv förvaltning på det o kanske ngn raket emellannåt förhoppnongsvis så ler nog portföljen sen.

sotala
2015-05-15, 22:01
Genomsnittlig årsavkastning under perioden 1901-2014 är: 9.88 %
Standardavvikelsen under samma period är: 23.54 %

http://www.rikatillsammans.se/2014/12/04/affarsvarldens-generalindex-afgx-historiska-avkastning-1901-2014/

Dreas
2015-05-16, 07:24
Ta bort de två senaste dopade åren, vad har du då?

Sparven från Minsk
2015-05-16, 07:46
Tycker tråden snabbt snubblade iväg lite, kom med fler spartips nu gott folk!

Angående kassar på mataffären så har jag investerat i Icas kassar, de i tjockare vävd plats.
Tror de kostade 15 kr styck, köpte två stycken. Har dem liggandes i bilen så har alltid två matkassar med mig. Slipper jag köpa nya plastkassar hela tiden.

Sparar pengar men framförallt mycket mer miljövänligt. Soppåsar används sällan då jag har kompost och källsorterar allt i kärl inköpta på Ikea. Blir stor besparing då det blir väldigt lite sopor som åker med sopbilen varje månad. Även där, miljövänligt! :D

Sparven från Minsk
2015-05-16, 07:47
Ah, glömde!

De soppåsar som jag trots allt köper införskaffas på Ullared, billigt som attans! Passar på när jag och sambon är där för att fylla upp med schampo, tvål, tvättmedel med mera :)

Kimball
2015-05-16, 09:15
Matavdrag från jobbet? Det har ja inte hört talas om ens :) förklara vf du får det.

Vi har s.k. Rikslunchkort hos oss istället för de gamla rikskupongerna. Man kan då välja att få in 1600:- på kortet varav företaget subventionerar 400:- av dessa, klart vettigt om man ändå äter ute ibland.

Att hålla koll på Groupon och liknande sajter kan löna sig om man önskar unna sig restaurangbesök utan att betala fullpris.

sotala
2015-05-19, 13:19
Är det billigare att boka hotell 2-3 månadwr i förväg eler tätt inpå en resa? (Spanien)

sotala
2015-05-28, 10:32
Har någon köpt en såndär gigantisk påse med pasta/ris alà 5-10 kg? Spar man mkt på de?

kebne
2015-05-28, 10:44
Det kan du väl räkna ut själv hur mycket du sparar? :)

sotala
2015-05-28, 10:47
Det kan du väl räkna ut själv hur mycket du sparar? :)
Javisst kan jag det. Men det är lite svårt nu när jag på jobbet samt att jag inte kommer handla på ca en vecka. Någon har säkert redan räknat på detta så då kan jag likväl fråga.

Har ni någon kritik så låt den gärna vara konstruktiv istället för trams. Tack :)

agazza
2015-05-28, 10:49
Bra tråd men vi har väl redan 2-3 massiva spartrådar redan med mycket bra tips?

Störst besparing i allmänhet är matlådor, som säkert redan nämnts.

Oftast lägger folk mycket tid på karriär, men pga sverige skattetryck skiljer det bara 11k netto mellan en med 35k och 65k lön. Medan ansträngningen, ansvaret och tidsåtgången däremellan är massiv.

Och folk tror att folk på landsbygden lever fattigt

kebne
2015-05-28, 10:51
Javisst kan jag det. Men det är lite svårt nu när jag på jobbet samt att jag inte kommer handla på ca en vecka. Någon har säkert redan räknat på detta så då kan jag likväl fråga.

Har ni någon kritik så låt den gärna vara konstruktiv istället för trams. Tack :)

Hur ska vi veta vad respektive mängd kostar? Antagligen sparar du inga jättestora mängder pengar i sig eftersom pasta är en utav de billigare ingredienserna i mat. Så det beror på lite vilken nivå av sparande du ligger på i övridgt.

Gpajpen
2015-05-28, 13:51
TS räknar med att spara ihop miljonen inom överskådlig framtid och lägger undan 4k i månaden?

Gpajpen
2015-05-28, 13:52
Är det billigare att boka hotell 2-3 månadwr i förväg eler tätt inpå en resa? (Spanien)

Billigast är att skita i resan och sitta hemma vid datorn.

sotala
2015-05-28, 14:16
Billigast är att skita i resan och sitta hemma vid datorn.
Jag har inte haft semester på 7 år. Så jag tar nog semester oavsett :) Ja,jag har för avsikt att bli miljonär. Därav satsar jag på studier bla och bättre lön.
I dagsläget sätter jag av 4 k i månaden. Oftast mer. vad är en överskådlig framtid för dig? duvet väl inte hur mkt jag har i dagsläget eller? Vart vill du komma med din kommentar och hur bidrar den till tråden.?

Macroman
2015-05-28, 14:43

Det är just det man ska göra. Annars gör man idiotgrejer som att köra runt och leta efter billigaste pastan eller lägst bensinpris. Vilket garanterat är en nettoförlust i bensinkostnader och "tidkostnad" (hur du värderar din tid).

Det folk generellt kan spara mest pengar på är att se över sitt sparande/pensionssparande. Det kan handla om 100.000-tals kronor mer att byta dyra "förvaltade" fonder mot billiga indexfonder när man räknar "ränta på räntaeffekten".

sotala
2015-05-28, 14:51
Det är just det man ska göra. Annars gör man idiotgrejer som att köra runt och leta efter billigaste pastan eller lägst bensinpris. Vilket garanterat är en nettoförlust i bensinkostnader och "tidkostnad" (hur du värderar din tid).

Det folk generellt kan spara mest pengar på är att se över sitt sparande/pensionssparande. Det kan handla om 100.000-tals kronor mer att byta dyra "förvaltade" fonder mot billiga indexfonder när man räknar "ränta på räntaeffekten".
Ja det är vedertaget. Åtminstone för mig.
Angående att leta billiga priser: det är självklart billigare och troligen så gör det en avsevärd skillnad om man köper billigare varor. Det gär man lämpligen när man är i en affär redan, tittar i reklamtidningar eller frågar någon annan som möjligen kanske vet något bra köp.
Jag har inte spenderat en krona på att fråga er :) Jag roar mig med att planera långsiktiga sparmöjligheter under tiden jag är på jobbet. Dagarna går snabbare då särskilt när sparpoddens alla avsnitt är lyssnade:)

kebne
2015-05-28, 14:54
Jag undrar hur du äter sotala. Antagligen kan du spara mer genom att äta annorlunda än att leta extrapriser.

Hur ser en standard matdag ut för dig? Använder du kosttillskott?

sotala
2015-05-28, 15:06
Jag undrar hur du äter sotala. Antagligen kan du spara mer genom att äta annorlunda än att leta extrapriser.

Hur ser en standard matdag ut för dig? Använder du kosttillskott?
Frukost:gröt/fil&musli + smörgås/ägg
Lunch: Husmanskost (nötgryta/fläskfile/potatis och köttbullar-> vanlig mat.) + frukt
Middag: samma som lunch
Kvällsmat: mjölk, smörgåsar med långlagrad ost vilket jag avgudar, möjligtvis stekt ägg eller makrill lr dylikt.
Vad ska jag säga? Helt vanlig mat.
+Kanske en mcdonalds/pizza i veckan.

Deffsäsong så är det deffmat vilket vi alla vet hur de brukar se ut.

Kosttillskotten består väl enbart av koffein, kreatin och vitaminer.

sotala
2015-05-28, 15:33
Pasta verkade inte vara billigare i storpack "/ris däremot. Om man köper 5 kg så spar man ca 50 kr (basmatiris) på willys om jag inte läste fel då :) dem har oftast en baguette nybakad och god för endasr 10 kr st!
Nu vet jag inte vad paprika kostar normalt sett men om man köper fryst och färdigskivad 2.5 kg påse så kostar den 48.90 kr vilket blir 19.56 kr kg. Det kändes iaf billigt särskimt då man slipper skära upp sllt själv :) Undra om den är god bara :)

kebne
2015-05-28, 15:35
Väldigt mycket dyra råvaror för någon som sparar på pasta och ris :D

sotala
2015-05-28, 15:45
Väldigt mycket dyra råvaror för någon som sparar på pasta och ris :D
Jag sparar hellre på pastan än på köttet. Jag hillar att äta gott. Jag hat dock planerat att handla lite pizza på en fabriksförsäljning och äta det på jobbet ^^) 4 kr för 2 pizzor !👌

kebne
2015-05-28, 15:49
Jag sparar hellre på pastan än på köttet. Jag hillar att äta gott. Jag hat dock planerat att handla lite pizza på en fabriksförsäljning och äta det på jobbet ^^) 4 kr för 2 pizzor !👌

Jo jag har förstått det men då börjar det bli en glidning mot subjektiva åsikter om vad som är värt det och det blir då ganska svårt att ge dig tips :)

Rent ekonomiskt sett kan man spara mycket pengar genom att sluta äta kött/animaliskt och basera sitt proteinintag på spannmål och baljväxter.

Fredszky
2015-05-28, 16:10
Dela gärna med dig av informationen om fabriksförsäljningen :)

sotala
2015-05-28, 16:19
Dela gärna med dig av informationen om fabriksförsäljningen :)
Dafgårds fabriksförsäljning i Källby, Götene. Panpizzor (2a sortering) säljs i storpack. Dem har även andra saker såsom färdig lasagne, olika kötter, bröd,pannkakor osv :)

sotala
2015-05-28, 16:22
Jo jag har förstått det men då börjar det bli en glidning mot subjektiva åsikter om vad som är värt det och det blir då ganska svårt att ge dig tips :)

Rent ekonomiskt sett kan man spara mycket pengar genom att sluta äta kött/animaliskt och basera sitt proteinintag på spannmål och baljväxter.
Tanken är att alla ska ge varandra tips och råd vid frågor :)