handdator

Visa fullständig version : Gym i Umeå

Määng
2015-05-13, 15:13
Kanske eventuellt flyttar till Umeå till hösten och nördig som jag är tänkte jag förbereda redan nu var jag kan lösa kort.

Det verkar vara antingen IKSU eller Idrottshallen som gäller. Har hittat gamla trådar men tider ändras så jag startar en ny tråd.

Hur pass trångt är det på dessa gym? Är det totalt omöjligt att lyckas följa tex ett Sheikoprogram på något av dem? Tänker på att det kan bli att man uppehåller racket i typ 1.5 timmar.

Får man vänta länge på grejer? Något övrigt positivt/negativt ni vill nämna?

vicarious
2015-05-13, 15:25
Det är oundvikligen mycket folk på IKSU men om du ska studera(?) så kommer du kanske ha möjlighet att träna vid andra tider än när det är som mest folk. Det underlättar.

De satte nyligen in ytterligare 2st burar vilket gör att det finns totalt 7st racks + 1 ställning (avsedd för PTs), men som även den går att använda om ledig. Finns även några lösa stänger utöver det. 3-4 bänkpressar. Du kommer inte bli populär om du tänker ockupera ett rack i 1.5h :D Det är väldigt många som vill använda stängerna och burarna. Räkna med att i de flesta fall få köa, om du inte är där på bra tider.

Vänta på maskiner och kabeltrissor får man också göra, men som sagt - allting blir mycket lättare om man är där på bra tider.

Thebe
2015-05-13, 15:37
Ska du studera? Har du någon aning om vars du kommer bo?
Jag rekommenderar verkligen inte IKSU, gillar det inte alls. Eller ja gillar du köra mycket maskiner så kommer du säkert gilla IKSU. Omklädningsrummen är trånga och alltid mycket folk. Finns dock mycket andra aktiviteter som t.e.x squash, beachvolleyboll osv..

Nu kanske jag är kräsen då jag bytte från Gymmet Luleå till IKSU men testa så kommer du förstå vad jag menar.

Mvh

Määng
2015-05-13, 16:22
Det är oundvikligen mycket folk på IKSU men om du ska studera(?) så kommer du kanske ha möjlighet att träna vid andra tider än när det är som mest folk. Det underlättar.

De satte nyligen in ytterligare 2st burar vilket gör att det finns totalt 7st racks + 1 ställning (avsedd för PTs), men som även den går att använda om ledig. Finns även några lösa stänger utöver det. 3-4 bänkpressar. Du kommer inte bli populär om du tänker ockupera ett rack i 1.5h :D Det är väldigt många som vill använda stängerna och burarna. Räkna med att i de flesta fall få köa, om du inte är där på bra tider.

Vänta på maskiner och kabeltrissor får man också göra, men som sagt - allting blir mycket lättare om man är där på bra tider.

Jag ska studera så jag kan träna vilken tid som helst på dygnet i stort sett. Lät ändå väldigt jobbigt att behöva "tjorva" varje gång man ska köra knäböj ifall man blir tvungen att träna andra tider nån gång.

Ska du studera? Har du någon aning om vars du kommer bo?
Jag rekommenderar verkligen inte IKSU, gillar det inte alls. Eller ja gillar du köra mycket maskiner så kommer du säkert gilla IKSU. Omklädningsrummen är trånga och alltid mycket folk. Finns dock mycket andra aktiviteter som t.e.x squash, beachvolleyboll osv..

Nu kanske jag är kräsen då jag bytte från Gymmet Luleå till IKSU men testa så kommer du förstå vad jag menar.

Mvh

Jag förstår nog ungefär vad du menar redan utan att ha prövat. :)

Finns det några andra alternativ där det inte är proppfullt då?

Fogel
2015-05-13, 16:31
Som tidigare nämnt skulle jag ej rekommendera IKSU sport pga hur mycket folk det är där.

Tenton har ett par gym runt om i Umeå beroende på vart du ska bo.

Boxen är där jag tränar och kan starkt rekommendera det gymmet.

Määng
2015-05-13, 16:33
Som tidigare nämnt skulle jag ej rekommendera IKSU sport pga hur mycket folk det är där.

Tenton har ett par gym runt om i Umeå beroende på vart du ska bo.

Boxen är där jag tränar och kan starkt rekommendera det gymmet.

Vet inte riktigt var jag kommer att bo. Blir att ta det jag finner, förutom nu de sämsta områdena.

Ska kolla tenton. Hur är det på boxen? Är det där det finns någon gräns för max antal medlemmar?

Edit: Boxen var sjukt dyrt. Det framgår inte riktigt vad boxen kan erbjuda som andra gym inte kan? Nåt måste det ju vara för det priset.

Tenton såg ut väldigt sterilt. Får man köra marklyft där?

delta_mats
2015-05-13, 16:49
Kan du träna strax efter lunchtid vid 13-14 tiden är det ganska lite folk på iksu, tränar själv där runt den tiden. På sporthallen är det folktomt ända tills eftermiddagen, sen börjar styrkelyftarna droppa in och de tränar ju länge och tar plats.

delta_mats
2015-05-13, 16:51
Vet inte riktigt var jag kommer att bo. Blir att ta det jag finner, förutom nu de sämsta områdena.

Ska kolla tenton. Hur är det på boxen? Är det där det finns någon gräns för max antal medlemmar?

Edit: Boxen var sjukt dyrt. Det framgår inte riktigt vad boxen kan erbjuda som andra gym inte kan? Nåt måste det ju vara för det priset.

Tenton såg ut väldigt sterilt. Får man köra marklyft där?

Boxen är ett crossfitgym, de har en gymavdelning också men enligt mig ganska begränsat med grejer.

Fogel
2015-05-13, 16:54
USM öppnade ett nytt supergym inne i centrum om man är into that kinda stuff. Är mest troligen precis som iksu med folk där dock. Dyrt är det också

Tenton är lite mer för äldre personer med mest maskiner. Men iallafall på det som ligger på Mariehem har de ett rum med lite burar och hantlar och en riktig benpress där det går att köra marklyft och sånt.

Det ska finnas ett max antal medlemmar på Boxen men tror inte de någonsin kommit upp i "max". Det boxen har som jag värderar väldigt mycket är hur lite folk det är där och hur bra utrustning de har.

Sen kan du kolla på mindre gym som t.ex badmintonstadion och Umeå simhall.

Bärsärk
2015-05-13, 17:01

Fy fan, hur klarar folk av att ha de så?

Fogel
2015-05-13, 17:02
Fy fan, hur klarar folk av att ha de så?

De flesta verkar vara på IKSU för att umgås istället för träna ;)

Määng
2015-05-13, 17:04
Som nyinflyttad kanske det kan vara bra att stångas lite kring utrustningen så man lär känna lite folk. Fast nä, att få köra knäböj ostört är viktigare än att ha vänner.

Thebe
2015-05-13, 17:06
Jag förstår nog ungefär vad du menar redan utan att ha prövat. :)

Finns det några andra alternativ där det inte är proppfullt då?

Jag bor i stan och tränar på Step In 24 som ligger centralt. Är inte så stort gym men det är ganska lite folk som kör där. Så det är i princip alltid lediga ställningar/bänkar. Är rätt fräscha omklädningsrum också. Kostar 149:- i månaden för ett 24/7 gym vilket känns bra pris för en student.

USM har som någon redan nämnt öppnat ett nytt gym mitt i stan i gallerian Utopia. Inte varit där, men det är inte så billigt direkt, 465kr i månaden med autogiro eller 5580 för ett år.

Bärsärk
2015-05-13, 17:06
Som nyinflyttad kanske det kan vara bra att stångas lite kring utrustningen så man lär känna lite folk. Fast nä, att få köra knäböj ostört är viktigare än att ha vänner.

Ja för att lära känna folk i skolan räcker inte.

Määng
2015-05-13, 17:10
Ja för att lära känna folk i skolan räcker inte.

Jag gillar attityden. Jag kommer inte befinna mig på skolan då jag läser på distans mot Luleå. Det är min fru som ska plugga i Umeå. Eller ja, jag också fast inte på universitetet utan hemma.

Nisseg
2015-05-13, 17:15
USM har funnits i Umeå i många år och ägarna har varit i gamet länge. Nu har de nyöppnat ett superfräscht gym mitt i stan i Utopiagallerian som jag kan rekommendera starkt. Sprillans nya Hammer-strength och Life Fitness maskiner, bra utrymme, många böjrack med Eleikostänger, mkt fria vikter och bra hantlar.

Själv kör jag dock på Tenton just nu då det ligger närmre och är billigare. Helt okej gymkedja som finns på flera ställen i stan, men utrustningen börjar bli lite sliten.

IKSU rekommenderas verkligen inte om syftet är att genomföra effektiva och bra träningspass. Vill man träffa kompisar, mingla och köa vid stängerna och maskinerna så är det dock ett bra val. Samt även om man gillar beachvolley, innebandy, gruppträning, klättring, simning mm, men sådant bryr jag mig inte om överhuvudtaget.

Motionären
2015-05-13, 17:15
Kanske eventuellt flyttar till Umeå till hösten och nördig som jag är tänkte jag förbereda redan nu var jag kan lösa kort.

Det verkar vara antingen IKSU eller Idrottshallen som gäller. Har hittat gamla trådar men tider ändras så jag startar en ny tråd.

Hur pass trångt är det på dessa gym? Är det totalt omöjligt att lyckas följa tex ett Sheikoprogram på något av dem? Tänker på att det kan bli att man uppehåller racket i typ 1.5 timmar.

Får man vänta länge på grejer? Något övrigt positivt/negativt ni vill nämna?

Är själv uppväxt i Umeå och tränar där kortare perioder då och då. För mig är Sporthallen nedanför Berghem det självklara valet med de krav du har. Brukar själv vara där på eftermiddagen och har aldrig varit några problem att uppehålla ett rack i 1,5 timmar.

Määng
2015-05-13, 17:30
StepIn kan vara intressant ifall det är folktomt. USM såg ut riktigt fräscht fast kanske har lite samma problem som IKSU med sjukt mycket folk? Sporthallen är också intressant. Har ju möjlighet att träna när som helst så det är nog rätt lugnt där tidigare på dagen.

Kanske testar ett pass på alla tre ställena och bestämmer mig sen.

HookersUnited
2015-05-13, 17:31
StepIn kan vara intressant ifall det är folktomt. USM såg ut riktigt fräscht fast kanske har lite samma problem som IKSU med sjukt mycket folk? Sporthallen är också intressant. Har ju möjlighet att träna när som helst så det är nog rätt lugnt där tidigare på dagen.

Kanske testar ett pass på alla tre ställena och bestämmer mig sen.

Gammlia är ett ytterst potent gym. Bra utrustning, rätt kurs och härlig atmosfär.

Fuark
2015-05-13, 17:36
Jag rekommenderar starkt IKSU till skillnad från andra här. Det ligger bra till, de har fin utrustning och är perfekt för studenter.
Skulle inte kunna tänka mig att träna någon annanstans om jag skulle plugga i Umeå då allt annat ligger avsides och är B.

Så extremt mycket folk är det inte, det är få tillfällen jag har fått vänta och bara i något extremfall har väntetiden varit över 10 minuter. Du kan lätt köra dina sheiko där, det finns tillräckligt med stänger och utrymme.

Pherall
2015-05-13, 18:23
Gammlia är ett ytterst potent gym. Bra utrustning, rätt kurs och härlig atmosfär.

+1

Tränade där då jag bodde i Umeå. Helt klart ett av de bättre gymmen.

Määng
2015-05-13, 18:57
Ser det ut så här inne på gammlia? Gjorde en bildsökning.

http://anlaggningsregister.umea.se/Uppladdade/120_sporthallengym1w.jpg

Pherall
2015-05-13, 19:23
Jepp

Thebe
2015-05-13, 19:44
Jag rekommenderar starkt IKSU till skillnad från andra här. Det ligger bra till, de har fin utrustning och är perfekt för studenter.
Skulle inte kunna tänka mig att träna någon annanstans om jag skulle plugga i Umeå då allt annat ligger avsides och är B.

Så extremt mycket folk är det inte, det är få tillfällen jag har fått vänta och bara i något extremfall har väntetiden varit över 10 minuter. Du kan lätt köra dina sheiko där, det finns tillräckligt med stänger och utrymme.

Vilka tider tränar du? Vissa tider är det till och med kö till löpbanden, och det är inte så att det finns lite löpband på IKSU..

Bärsärk
2015-05-13, 19:46
Jag har aldrig varit på IKSU eller ens i Umeå men det känns som att det är väldigt många där som tränar fast ändå inte, om ni förstår vad jag menar.

Och ett sånt ställe hade jag aldrig kunnat träna på.

z_bumbi
2015-05-13, 20:07
Eftersom du vill köra Sheiko så förstår jag inte riktigt varför du överväger något annat att träna med styrkelyftare? Då kan du dessutom dela ställning och stänger med folk som brukar vara vana att dela och löser det smidigt. Det verkar annars vara ett problem eftersom du upplever att du blockerar en ställning i 1,5 h.

Määng
2015-05-13, 20:26
Eftersom du vill köra Sheiko så förstår jag inte riktigt varför du överväger något annat att träna med styrkelyftare? Då kan du dessutom dela ställning och stänger med folk som brukar vara vana att dela och löser det smidigt. Det verkar annars vara ett problem eftersom du upplever att du blockerar en ställning i 1,5 h.

Är väl mer att jag vill ha möjligheten att kunna köra Sheiko ifall jag känner för det utan att det blir en 50 meters kö bakom mig.

vicarious
2015-05-13, 20:44
Gammlia låter kanske som bästa alternativet för dig men tycker absolut du ska prova innan du bestämmer dig. IKSU är ett bra val om du kommer bo på den sidan av stan. Att ha nära till gymmet är underskattat. Om du kan träna tidigare på dagen så är IKSU inga som helst problem, vissa tider är det bara att knata direkt till en stång och börja böja. Det är eftermiddagarna och kvällar som är ett problem.

Blir det boende mer centralt hade jag valt nya USM.

Det finns två billiga dygnet-runt gym centralt, det ena är Fitness 24/7 och det andra heter Sensia (tidigare Step In 24). Generösa öppettider och billigt, men utrustningen är helt klart sämre. Stängerna är B (inte direkt Eleiko) och maskinerna är sämre.

Fuark
2015-05-13, 22:19
Vilka tider tränar du? Vissa tider är det till och med kö till löpbanden, och det är inte så att det finns lite löpband på IKSU..

Blandat, ofta runt 12:00-15:00 eller 21:00-22:00

Määng
2015-05-13, 22:52
Kan hända att vi inte får boende något annanstans än Holmsund. Googlade jag såg att det fanns gym där. Någon som vet hur det är där?

delta_mats
2015-05-13, 23:44
Jag har alltså tränat på iksu sedan årsskiftet. Brukar vara där någon gång mellan 12-15. Är väldigt sällan jag måste vänta på något och är det så är det ingen lång väntan heller.

Men folk som bara varit där när det är knökfullt eller hört talas om stället vill gärna ha åsikter i frågan även om dom inte vet hela sanningen. Iksu är gigantiskt så även om det är 100 pers i gymmet är det luftigt.

delta_mats
2015-05-13, 23:44
Kan hända att vi inte får boende något annanstans än Holmsund. Googlade jag såg att det fanns gym där. Någon som vet hur det är där?

Lol Holmsund. Där vill ni inte bo, haha!

SEJB
2015-05-13, 23:56

Nej det ser inte ut så. Jag var där idag och tittade lite om det skulle vara värt ett byte från IKSU men bestämde mig direkt för nej. Det är väl samma struktur på rummet men väldigt mycket mindre grejer än vad som syns på bilden.
Bara ett riktigt rack men ett par ställningar att lasta stänger på, du får dumpa vid fail däremot och det fanns det inte riktigt utrymme för. Väldigt lite med folk däremot så det bör inte vara några problem att träna egentligen. Pluspoäng för SL stänger och inte OL som är allt IKSU har, ska lägga i förslagslådan att det köps in några SL stänger på IKSU däremot.

Är väl mer att jag vill ha möjligheten att kunna köra Sheiko ifall jag känner för det utan att det blir en 50 meters kö bakom mig.

Tränar på morgonen på IKSU och har aldrig behövt vänta, tvärtom det finns alltid ett par lediga rack/stänger och det är väldigt lugn och ro. Kommer du dit efter 15 tiden kan du lika gärna stanna hemma.

Määng
2015-05-14, 06:34
Lol Holmsund. Där vill ni inte bo, haha!

Varför? :)

Action Fighter
2015-05-14, 09:57
IKSU är rätt lugnt tidigare på dagen. Jag kör ofta mitt vanliga pass vid 12-14 tiden och sen ett cardiopass senare på kvällen. På kvällen händer det hyffsat ofta att löpbanden är upptagna faktiskt så kör mest crosstrainern nu som alltid finns ledig. På morgonen har jag hört att det ska vara mycket folk på IKSU också så skulle rekommendera nån gång mellan 10-15 om du kan köra då. Efter 15 börjar det bli smockat och sen lugnar det ned sig senare på kvällen igen. Tror till och med det finns ett aktivitetsschema på deras hemsida där du kan kolla hur många som loggar in med korten på vissa tider.

Skulle dock aldrig rekommendera IKSU om du har ett annat närmre gym, jag kör enbart där för jag har typ 5 minuter dit. Efter att ha kört på Rellos i Stockholm i flera år är stämningen på IKSU också under all kritik. Delta hade också betydligt bättre stämning, dock är i princip alla som jag pratar/pratat med på IKSU också trevliga, dock blir det tyvärr inte av att man börjar snacka med "randoms" på samma sätt som andra gym vilket kan vara lite trist tycker jag.

Jag har alltså tränat på iksu sedan årsskiftet. Brukar vara där någon gång mellan 12-15. Är väldigt sällan jag måste vänta på något och är det så är det ingen lång väntan heller.

Men folk som bara varit där när det är knökfullt eller hört talas om stället vill gärna ha åsikter i frågan även om dom inte vet hela sanningen. Iksu är gigantiskt så även om det är 100 pers i gymmet är det luftigt.

Då lär vi säkert ha sett varandra där! :) Kört uteslutande samma tider sen årsskiftet. Den tiden fungerar väldigt bra i jämförelse med annat. Har kört både 10-12 och kvällstid(vilket är värst) innan. Det är ett väldigt bra gym på rätt tider. En negativ sak är avsaknaden av bra ljus, har dock hittar sweetspoten som är spegeln mellan hantelracket och dipsställningarna. Enda stället som har acceptabelt ljus egentligen. Kablarna vid vintertid är också bra. Mer speglar vore också schysst på IKSU, speciellt på övervåningen och vid crosstrainermaskinerna. Tror IKSU haft betydligt bättre om de tagit bort det där förbannade takfönstret. Delta i Stockholm är fortfarande mitt favoritgym när det kommer till ljuset, helt larvigt, hela gymmet är bra ljus.

Linjedomarn
2015-05-14, 11:01
Varför? :)

Kommer vara hyffsat drygt för din flickvän som skall in till universitetet var och varannan dag och måste åka buss (som kan vara opålitlig). Men det är ju hyffsat svårt att hitta hyresrätt i stan så ni kanske inte har något val?.

Angående gymmen så är det väldigt mycket folk på IKSU, bara OL-stänger samt hyffsat högt pris 4-5k/år. Det kan vara rätt mycket folk på sporthallen på kvällen också, dock finns SL-stänger samt att det är lågt pris (typ 1700kr/år).

Määng
2015-05-14, 11:10
Kommer vara hyffsat drygt för din flickvän som skall in till universitetet var och varannan dag och måste åka buss (som kan vara opålitlig). Men det är ju hyffsat svårt att hitta hyresrätt i stan så ni kanske inte har något val?.

Angående gymmen så är det väldigt mycket folk på IKSU, bara OL-stänger samt hyffsat högt pris 4-5k/år. Det kan vara rätt mycket folk på sporthallen på kvällen också, dock finns SL-stänger samt att det är lågt pris (typ 1700kr/år).

Har tre år kötid men det räcker inte riktigt. Hoppet är att lyckas få någon hyresrätt för studenter men dem får man ju inte söka förrän man har antagningsbesked och det får man ju inte förrän tidigast början på juli.

Var svårare än jag trodde det här med gym i Umeå. Många olika åsikter. Jag måste nog testa träna på samtliga innan jag bestämmer mig.

vicarious
2015-05-14, 15:55
Besökstäthet i gymmet på IKSU sport

http://www.iksu.se/wp-content/uploads/2014/12/T%C3%A4thet-i-gymmet.jpg

http://www.iksu.se/anlaggningar/besokstathet-i-gymmet-pa-iksu-sport/

Men som sagt, även om det är mycket folk så behöver det inte alltid vara trångt. Det är stort och luftig. Jag hade valt ett gym i närheten av där jag bor. Tycker det är viktigt att ha nära till gymmet.

Action Fighter
2015-05-16, 20:30
Är det fint väder som nu så är det alltid rätt lugnt till och med på IKSU. Haft noll väntetid mina senaste pass faktiskt, riktigt skönt.

Fartman
2015-05-17, 15:37

+1. Har tränat på IKSU sen 06 och visst är det mycket folk och speciellt på kvällen när jag tränar men grejen är ju det att det finns ju ändå rätt många rack och stänger och den gemene "gymmaren" kör ju inte så länge (ex 3x10x40-80kg) så det är rätt bra ruljans ändå jmf ett gäng SL:are eller liknande som matar skivstång i timmar. Har sällan några större problem även fast jag tränat där kring prime-time. Jag gillar inte folk och jag hade nog hellre tränat på ett mindre gym med med kamratskap och atmosfär men det är svårt att byta för mig nu då vi som jobbar på universitetet får guldkort för typ 130:-/mån och IKSU ligger så nära både jobb och bostad samt att utrustningen faktiskt är bättre än alla andra gym jag besökt (undantaget lyftarutrustningen på renodlade lyftarklubbar). Och allt det här "hardcore-snacket" om att iksu-besökare inte är där för att träna kan man ju skita i, det spelar inte mig någon roll vad fan andra gör så länge dom inte stör mig och det har inte hänt mer här än på andra gym, snarare så att gymmets storlek gör så att man slipper dom där snackpåsarna som man ibland råkar på när man tränar på smågym.

Men ser ingen större anledning för TS att välja IKSU då han inte ska hänga på universitetet och heller troligvis inte kommer att bo så jättenära. Dessutom ser jag helst att alla andra som tränar på IKSU håller sig till grupp-passen ;)

Fartman
2015-05-17, 15:46
Besökstäthet i gymmet på IKSU sport

http://www.iksu.se/wp-content/uploads/2014/12/T%C3%A4thet-i-gymmet.jpg

http://www.iksu.se/anlaggningar/besokstathet-i-gymmet-pa-iksu-sport/

Men som sagt, även om det är mycket folk så behöver det inte alltid vara trångt. Det är stort och luftig. Jag hade valt ett gym i närheten av där jag bor. Tycker det är viktigt att ha nära till gymmet.

En sak att komma ihåg är att tillgången till racks och stänger är ungefär alltid likadan iaf under kvällstid då det tenderar till att vara så att folk som nyttjar grejerna under längre tid ofta är där när det är lite mindre folk vilket gör att även om det är luftigare så är grejerna likt förbannat upptagna. Nästan enklare ibland att få tag i saker när det är prime-time då folk ofta bara kör typ 3x10 och sen går vidare medans kring 21 står någon och manglar ut 25 set böj följt av 15 set mark.

Börje H
2015-05-17, 21:05

This.

Tror "risken" för kö är större på ett kommersiellt gym om jag säger så. Att få möjligheten att träna med ett par av europas bästa styrkelyftare i en av norrlands bästa lokaler för ändamålet känns givet :thumbup:

Att det sedan är billigast känns ju i detta läge som en ren bonus.

Määng
2015-06-30, 10:16
Uppdate!

Verkar som att det blir i Mariehem vi kommer att bo. Vilka gym rekommenderar ni där i närheten?

MaQue
2015-06-30, 12:13
Uppdate!

Verkar som att det blir i Mariehem vi kommer att bo. Vilka gym rekommenderar ni där i närheten?

Nära Mariehem är väl Tenton eller gammlia.

Mental
2015-06-30, 12:49
Uppdate!

Gamlia eller iksu skulle jag säga.

http://www.umea.se/download/18.3f589399144bbe9c3665708/1395829075484/Stadsdelsomraden_A3_20140224.pdf

Bra karta över bostadsområden, så man fattar vad folk menar med "ön" "umedalen" "grisbacka" etc

vicarious
2015-07-01, 19:00
Uppdate!

IKSU, Gammlia eller Boxen.

Määng
2015-07-01, 19:01
Nära Mariehem är väl Tenton eller gammlia.

Gamlia eller iksu skulle jag säga.

http://www.umea.se/download/18.3f589399144bbe9c3665708/1395829075484/Stadsdelsomraden_A3_20140224.pdf

Bra karta över bostadsområden, så man fattar vad folk menar med "ön" "umedalen" "grisbacka" etc

IKSU, Gammlia eller Boxen.
Jag ska ta och provträna på de ställena då. :)

IntenZe
2015-11-18, 21:07
Jag bumpar den här tråden med några frågor.

Jag har tränat på IKSU nu ett tag men inte riktigt fattat några saker. Jag hoppas att några IKSU-tränande kan besvara dessa frågor då det verkar finnas en hel del här.

1. Hur fungerar kösystemet till racksen egentligen? Racksen är ju utspridda över hela friviktsrummet. Chansar man bara och ställer sig på någon av sidorna eller finns det något sorts system som alla utom jag känner till?

2. Är det förbjudet att köra bänkpress i racket? Har aldrig sett någon göra det. Verkar nästan lika tabu som att curla i racket.

delta_mats
2015-11-18, 22:21
Jag bumpar den här tråden med några frågor.

Jag har tränat på IKSU nu ett tag men inte riktigt fattat några saker. Jag hoppas att några IKSU-tränande kan besvara dessa frågor då det verkar finnas en hel del här.

1. Hur fungerar kösystemet till racksen egentligen? Racksen är ju utspridda över hela friviktsrummet. Chansar man bara och ställer sig på någon av sidorna eller finns det något sorts system som alla utom jag känner till?

2. Är det förbjudet att köra bänkpress i racket? Har aldrig sett någon göra det. Verkar nästan lika tabu som att curla i racket.

Smidigast är väl att fråga hur länge de har kvar och sedan säga att du då väntar till de är klar om du känner att du vill vänta, samt passar så ingen annan smiter före. Finns inget magiskt kösystem.

Jag har kört bänkpress i racken när vanliga bänkpressarna varit upptagna, ser inget fel i det. Curla kan man göra utan rack eller ställning men inte bänkpressa.

Permaximum
2015-12-13, 17:38
Jag befinner mig i Umeå under nästa vecka och har möjlighet att träna gratis på tenton marieberg. Två saker är avgörande för om jag ska träna där eller betala för att träna någon annanstans, att det finns ett dipsräcke och att man får träna marklyft utan att någon gnäller. Någon som har svar på dessa frågor?

Sparven från Minsk
2015-12-13, 17:52

Såg jäkligt optimalt ut i min mening.