Visa fullständig version : Funderingar ang. periodisk/intermittent fasta.
waspen123
2015-04-19, 15:57
Tjena! Tänkte pröva på det här med Intermittent Fasta och bara äta en gång per dygn, prövat 16/8 ett par dagar och det känns som att få till allt i en måltid hade varit bättre.
Lite info om mig själv då.
185~ lång ca, ca 104kg. Vägt 132 i somras, mitt mål är att komma ner under 100 sedan kanske landa runt 85-90. Senast jag vägde 2-siffrigt var nog när jag var 11-12.
Störat anledningen att jag fastnat för detta med intermittent/periodisk fasta är det faktum att jag älskar att äta, alltid gjort. Men sen jag började äta mindre och så har jag knappt någon hunger, men det stoppar en ju inte från att vilja äta :d Men har märkt att under dessa dagar när jag bara ätit 3 mål/dagen så har jag inte varit hungrig i huvudtaget. Nästan tvärtom, har känt mig väldigt energisk och "full" hela dagen, knappt tänkt på mat.
Men till min fråga:
Är nu sugen på att pröva det här med att äta en gång per dag istället, då det låter sjukt lämpligt då jag jobbar hela dagarna och är allmänt trött på att göra i ordning matlåda på matlåda. Kan man få plats med ca 200g protein (har protein pulver jag kan ta också) samt ca 1500-1800 kalorier i EN måltid utan att den blir MASSIV? Klurat som fan på det här, 2kg kycklingbröst är ju ca 200g protein och så men det blir ju svindyrt och tråkigt samt att jag aldrig skulle ens få i mig den mängden mat. Någon som har idéer/gjort samma sak? Kan inte ens förstå hur dom som äter 2-4k+ kalorier/dag kan äta allt i ett mål :confused:
Tacksam för hjälp!
Med vänliga hälsningar,
Dennis.
vicarious
2015-04-19, 16:45
Kan man få plats med ca 200g protein (har protein pulver jag kan ta också) samt ca 1500-1800 kalorier i EN måltid utan att den blir MASSIV?
Ja, det är inga större problem. Bara välja mer energirika livsmedel om man vill hålla volymen på portionen nere. Men jag förstår inte varför någon som väger över 100kg vill svälta sig på under 2000 kcal om dagen?
abstract
2015-04-19, 16:51
2kg kycklingbröst är ju ca 200g protein
Brukar inte kyckling ligga på ca 20g p / 100g, 2kg kyckling blir således 400g p. Ett kilo är förmodligen lite lättare att få i sig, brukar vara min middag någon gång emellanåt när tiden för mer kreativa kreationer uteblir.
Starvation
2015-04-19, 17:12
Ja, det är inga större problem. Bara välja mer energirika livsmedel om man vill hålla volymen på portionen nere. Men jag förstår inte varför någon som väger över 100kg vill svälta sig på under 2000 kcal om dagen?
För det går fortare ner?
waspen123
2015-04-19, 17:50
Det började i somras med att jag gick till en dietist, helt inne på att skita i allt hon säger. Sen får jag ett papper med en "mealplan" på 1800kalorier (cirka) och körde på det i en vecka och insåg hur dum man varit tidigare. Efter det gick jag ner 3-5kg/månad och har sedan jag gick ner till 105 legat i princip still. Men ja, kommer nog börja äta lite mer när jag börjar gymma dock vilket jag har planerat att göra. Samt i sommar när jag cyklar flera timmar/dag (BMX/MTB).
Har dock aldrig känt mig som jag svält mig, möjligen första veckan. Nu blir jag ju mätt som fan på 200g kyckling och 1dl ris med lite broccoli och en hårdmacka på sidan av.
Och det där med energirikare livsmedel tänkte jag på, typ såser osv brukar ju ha rätt bra med kalorier. Men då är ju frågan om man kommer upp i antalet proteiner.
Brukar inte kyckling ligga på ca 20g p / 100g, 2kg kyckling blir således 400g p. Ett kilo är förmodligen lite lättare att få i sig, brukar vara min middag någon gång emellanåt när tiden för mer kreativa kreationer uteblir.
Jo 1kg kyckling menade jag :d Men mer än typ 300g kyckling åt gången så känns det ju som man ska explodera :d tror jag krympt min magsäck rätt ordentligt haha! 1kg/kyckling per dag blir ju också då alltså en påse per dag, brukar köra på icas/de billigare och de blir ju ändå ca 69~kr/påse om det inte är extrapris.
vicarious
2015-04-19, 18:00
Är man kraftigt överviktig så kan extrem kalorirestriktion vara en bra idé, tills vikten normaliserats något. Men för någon som vill må bra och få resultat av träningen skulle jag aldrig rekommendera att äta så lite energi. Väger man över 100kg så har man troligtvis en energiförbrukning på över 3000 kcal om dagen, om man lever ett normalaktivt liv (troligtvis mer i de flesta fall). Att då äta runt 1800 kcal låter inte som en bra långsiktig lösning.
waspen123
2015-04-19, 18:28
Är man kraftigt överviktig så kan extrem kalorirestriktion vara en bra idé, tills vikten normaliserats något. Men för någon som vill må bra och få resultat av träningen skulle jag aldrig rekommendera att äta så lite energi. Väger man över 100kg så har man troligtvis en energiförbrukning på över 3000 kcal om dagen, om man lever ett normalaktivt liv (troligtvis mer i de flesta fall). Att då äta runt 1800 kcal låter inte som en bra långsiktig lösning.
Mår iaf bättre än någonsin, alla mina problem med sömn och att man inte har energi osv är borta. Mår bättre än när jag var ett litet barn till och med. Dock räknar jag rätt kalorierna rätt slarvigt, om jag velat tagit en macka här eller en godis där så har jag gjort det. Upplever även att jag blivit starkare, så har fungerat bra för mig. Dock så var ju inte direkt det poängen med tråden. Har ingenting emot att äta upp mot 2500 kalorier heller då jag jobbar väldigt fysiskt osv och har planer på att börja gymma. Men hur får man plats med det i en måltid?
vicarious
2015-04-19, 18:47
Mår iaf bättre än någonsin, alla mina problem med sömn och att man inte har energi osv är borta. Mår bättre än när jag var ett litet barn till och med. Dock räknar jag rätt kalorierna rätt slarvigt, om jag velat tagit en macka här eller en godis där så har jag gjort det. Upplever även att jag blivit starkare, så har fungerat bra för mig. Dock så var ju inte direkt det poängen med tråden. Har ingenting emot att äta upp mot 2500 kalorier heller då jag jobbar väldigt fysiskt osv och har planer på att börja gymma. Men hur får man plats med det i en måltid?
Energirika livsmedel. Inte mager kyckling, ris och broccoli. Dock förstår jag inte varför du vill begränsa dig till en enda måltid? Du kan ju dela upp det på 2-3st även om du vill applicera periodisk fasta.
waspen123
2015-04-19, 20:50
Energirika livsmedel. Inte mager kyckling, ris och broccoli. Dock förstår jag inte varför du vill begränsa dig till en enda måltid? Du kan ju dela upp det på 2-3st även om du vill applicera periodisk fasta.
Har ju gjort det nu ett par dagar och att äta 3 gånger på 6 timmar är jobbigt som tusan för mig, blir så tätt inpå. Samt att förutom på helger är jag typ inte hemma så länge i sträck så blir riktigt svårt på vardagar. Är väl just lämpligheten, ta en stor måltid innan sovdags liksom. Eller mitt på dagen, then it's done!
Och jo största problemet egentligen här är väl att man ska få en måltid med dagens mål utan att den blir så dyr. En fet köttbit eller 1kg kyckling osv osv per DAG blir ju rätt många kronor på en månad, innan detta åt jag väl kanske 400g kyckling om dagen, 2-3dl ris och massor med sallad och någon hårdmacka. Då kunde jag köpa ett par påsar kyckling/kött osv när det var rea och det räckte bra länge.
Men får ha ögonen öppna efter energi/proteinrik mat när jag tar mig till affären nästa gång! Ica här brukar faktiskt ha riktigt bra pris på dessa jätteportioner med typ 20-30 skivor av något fett kött, ska kolla hur dom ligger till med kcal/protein osv per bit!
Har ju dock även proteinpulver osv, är ju ganska rikt på kalorier och protein. Men använder helst inte sånt om jag inte måste typ, vet dock inte varför egentligen :d
Men tack för all insikt!
/Dennis
vicarious
2015-04-19, 21:25
Hur mycket protein har du tänkt få i dig per dag? Det behöver inte bli så stora måltider. Tänk på att allt protein från kosten ska räknas.
Va inte rädd för fett om du ska hålla dig till en måltid, eller lättätna kolhydrater. Jag har provat äta stora fettsnåla måltider (pasta, ris, potatis med kött/kyckling och grönsaker) under periodisk fasta och det är inte särskilt kul om man ska trycka i sig runt 2000-2500 kcal i en sittning. Blir mycket mat, låg ofta helt utslagen och orkade inte göra nånting efter jag ätit. Svårt att sova om jag åt för nära sängdags.
waspen123
2015-04-20, 05:29
Hur mycket protein har du tänkt få i dig per dag? Det behöver inte bli så stora måltider. Tänk på att allt protein från kosten ska räknas.
Va inte rädd för fett om du ska hålla dig till en måltid, eller lättätna kolhydrater. Jag har provat äta stora fettsnåla måltider (pasta, ris, potatis med kött/kyckling och grönsaker) under periodisk fasta och det är inte särskilt kul om man ska trycka i sig runt 2000-2500 kcal i en sittning. Blir mycket mat, låg ofta helt utslagen och orkade inte göra nånting efter jag ätit. Svårt att sova om jag åt för nära sängdags.
Väger 105 nu som sagt, hade tänkt ca 200g? Det är nästan 2g/kg. Sen ca 1800/2000 kalorier. Så kan jag lägga till en macka/någoy annat senare och alternativt dela det i två måltider istället när jag börjat gymma/röra på mig och ska äta lite mer.
Alternativt ca 170/180g+ proteinshake. :) om det får ner kalorierna lite.
vicarious
2015-04-20, 08:13
Eftersom du kommer ha ett ganska stort kaloriunderskott så är ett högt proteinintag viktigt. Skulle sikta på minst 2g/kg kroppsvikt.
Jag kör pf och äter en gång om dagen. (dock kör jag lchf som alla hatar utan anledning här hehe), helt underbart att smälla i sig 1500 kcal fet mat. Man blir skitmätt och som du säger i princip aldrig hungrig Och bäst av allt, cravings är nästan som bortblåsta. Jag är dessutom mycket mer fokuserad under resten av dagen. Dock tränar jag inte ännu, men när det kommer om nån vecka så kommer jag nog köra 20/4. Kan dock säga att det kan vara tungt att få i sig så mycket mat på en sittning. En bytta ben Jerry's slinker ner utan problem, men "riktigt mat" är jobbigt. Man blir mätt snabbt på lchf. Jag har även börjat kika på att inkludera en varm refeed när jag börjar träna en gång i veckan.
waspen123
2015-04-20, 09:47
Jag kör pf och äter en gång om dagen. (dock kör jag lchf som alla hatar utan anledning här hehe), helt underbart att smälla i sig 1500 kcal fet mat. Man blir skitmätt och som du säger i princip aldrig hungrig Och bäst av allt, cravings är nästan som bortblåsta. Jag är dessutom mycket mer fokuserad under resten av dagen. Dock tränar jag inte ännu, men när det kommer om nån vecka så kommer jag nog köra 20/4. Kan dock säga att det kan vara tungt att få i sig så mycket mat på en sittning. En bytta ben Jerry's slinker ner utan problem, men "riktigt mat" är jobbigt. Man blir mätt snabbt på lchf. Jag har även börjat kika på att inkludera en varm refeed när jag börjar träna en gång i veckan.
Sneglat lite på lchf faktiskt, då jag redan äter så i princip förutom någon dl ris här o där :d! Hur ser en måltid ut för dig då när du äter en gång/dag vanliga fall? :) Samt när brukar du ta den? :)
Jag kan berätta exakt, 1 dl vispgrädde, 150 g kycklingfilé, 100 g champinjoner, 75 g bacon (Men ska skippa bacon och ersätta med nåt annat) 200 g fryst spenat, 200 g broccoli, 1 makrilfile i tomatsås och en avokado a 80 g. Ibland ett par ägg. Ibland byter jag nåt av det gröna mot 200 g pizzasallad jag gör själv. Sen brukar det blir 40 g nötter, para eller pecans och ibland mandlar. Sen kan jag byta ut kycklingen och baconen mot lax och räkor, så får jag en fisksoppa. Jag gillar soppor! Det har jag käkat med variationer nu i en månad och droppat nästan 12 kilo. Jag äter kl 17 varje dag. Blir väl en 20 g smör eller kokosfett också som jag steker allt i innan grädde och buljongtärning åker i. Alla grönsakerna rör jag ner utan värme på spisen och de får vara där max 5 min till de blir ljumna.
Jag kan rekommendera bodytechs måltidskalkylaotr, lätt och överskådlig och man kan lägga till och dra av tills man hittar rätt. Kör på p20%,f75% och c5%.
waspen123
2015-04-20, 10:04
Jag kan berätta exakt, 1 dl vispgrädde, 150 g kycklingfilé, 100 g champinjoner, 75 g bacon (Men ska skippa bacon och ersätta med nåt annat) 200 g fryst spenat, 200 g broccoli, 1 makrilfile i tomatsås och en avokado a 80 g. Ibland ett par ägg. Ibland byter jag nåt av det gröna mot 200 g pizzasallad jag gör själv. Sen brukar det blir 40 g nötter, para eller pecans och ibland mandlar. Sen kan jag byta ut kycklingen och baconen mot lax och räkor, så får jag en fisksoppa. Jag gillar soppor! Det har jag käkat med variationer nu i en månad och droppat nästan 12 kilo. Jag äter kl 17 varje dag. Blir väl en 20 g smör eller kokosfett också som jag steker allt i innan grädde och buljongtärning åker i. Alla grönsakerna rör jag ner utan värme på spisen och de får vara där max 5 min till de blir ljumna.
Jag kan rekommendera bodytechs måltidskalkylaotr, lätt och överskådlig och man kan lägga till och dra av tills man hittar rätt. Kör på p20%,f75% och c5%.
Helv.. Vad gott det lät! Blir ju inte en så himla stor måltid heller! Ska kolla in det när jag kommer hem från jobbet, tackar!
Glöm inte valfri hotsauce och jag brukar tryck i nån citronklyfta också speciellt om det är fisksoppa!
Magnus N
2015-04-20, 18:06
Mja, helt utan anledning är det nog knappast.
Många som tränar intensivt upplever det svårt utan kolhydrater , inklusive mig själv.
Kanske du själv märker av det när du börjar träna, eller så klarar du det utan problem :)
Många som tränar intensivt upplever det svårt utan kolhydrater , inklusive mig själv.
Kanske du själv märker av det när du börjar träna, eller så klarar du det utan problem :)
Problemet är att många inte ger det den tid det tar att komma igång innan de ger upp och avfärdar det som bs.
Magnus N
2015-04-20, 20:16
Problemet är att många inte ger det den tid det tar att komma igång innan de ger upp och avfärdar det som bs.
Så kan det säkert vara i flera fall, precis som att det inte är en kosthållning som passar för många andra.
Jokester
2015-04-21, 06:47
Ja, det är säkert därför.
waspen123
2015-04-21, 08:42
500g kyckling, 2-3ägg samt två (125g styck) burkar makrill i tomatsås med ett glas mjölk(proteinshake), sen lite broccoli och en macka! Då kommer jag upp i 200-220g protein någonstans o -1800 kalorier om jag tänkt rätt. Sen lite god sås på det. Ska bli kul att se om jag får i mig allt :D Sen har jag en burk med piller som innehåller alla vitaminer/mineraler man behöver för dagen också.
EnergiÖverskott
2015-04-21, 12:41
Det är lätt att säga när man inte tränar. Testa att träna ofta och mycket samt explosivt. Jag tränar t.ex mountainbike som huvudsyssla. Jag har testat lågkolhydratskost under sex månader (vilket ändå måste anses som tillräckligt med tid) och det var ett rent helvete att trycka ifrån i backarna, det gick inte. Inte heller gick det att trycka på extra hårt på raksträckorna. Likaså högreps i gymet var helt åt helvete meningslöst att ens försöka sig på.
Är man väldigt inaktiv och inte tränar något alls (vilket bara det är dumt) så visst, man kanske inte behöver kolhydratladda varje dag i de fallen direkt. Men att hävda att man kan träna lika hårt utan lagrat muskelglykogen som med, nej.
De som tycker att de kan träna stenhårt när de äter LCHF upplever oftast att de kan träna ännu hårdare när de vågar äta kolhydrater och slutar se de som djävulens påfund. Vad jag menar är att de som börjar med LCHF och träning för att gå ner i vikt oftast upplever att de kan träna stenhårt eftersom att de aldrig tränat innan. De hade dock kunnat träna ännu hårdare om de åt kolhydrater.
Mitt råd är att våga testa att äta mer kolhydrater (och mer energi för böveln). Du kommer att må bättre, vilja samt orka träna mer, vilket kommer att leda till att du kan äta ännu mer, träna ännu hårdare och må ännu bättre. Det är inte konstigt att man upplever att man får cravings när man äter runt 2000 Kcal/dag. Det är ingenting ens för en hyfsat normalaktiv vuxen man.
Mer mat, mer kolhydrater, träna hårt = WIN.
jespauro
2015-04-21, 13:15
Även jag har erfarenheter av LCHF från mina yngre dar. Under den tiden tränade jag inte något som krävde speciellt explosiva krafter utan snarare mentalt fokus(fotbolls målvakt)
Det var överlägset att kunna äta en gång per dag(kvällar) och sedan kunna dricka en kopp kaffe på morgonen och gå hela dagen utan att behöva tänka på mat.
Men idag, 5 år senare ungefär, tränar jag på gymmet 6dagar/veckan och finner det helt omöjligt att gå utan kolhydrater. Det fungerar i max 2 dagar sen blir träningen enormt lidande.
Så min slutsats är att LCHF eller bara extremt lågt på kolhydrater fungerar om man inte tränar speciellt mycket. Då är det överlägset.
Men tränar man " tillräckligt " hårt kommer du känna behovet av kolhydrater.
Jag måste bara fråga, hur lyckades du vara fotbollsmålvakt utan att behöva explosivitet?
Pretorian
2015-04-21, 15:08
Hur går en bytta B&J´s ihop med LCHF?
EnergiÖverskott
2015-04-21, 16:05
Jag dricker bara kaffe på morgonen jag med. Äter två måltider per dag aldrig nånsin under 350 gram kolhydrater, snittar runt 500 gram per dag. Not that LCHF.
Pretorian: B&J etc brukar vara ett stående inslag hos de som kombinerar extremt lågt energiintag utan kolhydrater. LCHF/LCD under veckorna, binge på helgen. Sedan skylla det på kolhydraterna.
Personligen upplever jag inget sug alls efter skit. Ät kolhydrater und slipp det liksom.
Starvation
2015-04-21, 16:29
När kroppen är van vid ketosis så ska den prestera lika bra. Dock tar ju detta "bara" ett halvår. + Att man inte längre kan äta allt, vilket är en stor nackdel.
Finns för och nackdelar med båda stilar.
Old Nick
2015-04-21, 17:27
Pretorian: B&J etc brukar vara ett stående inslag hos de som kombinerar extremt lågt energiintag utan kolhydrater. LCHF/LCD under veckorna, binge på helgen.
Ja den formen av beteende har vi ju aldrig sett andra än LCHF'are ägna sig åt. *rolleyes*
Magnus N
2015-04-21, 17:33
När kroppen är van vid ketosis så ska den prestera lika bra. Dock tar ju detta "bara" ett halvår. + Att man inte längre kan äta allt, vilket är en stor nackdel.
Har vi någon studie eller liknande som visar att man presterar lika bra utan kolhydrater som vid kolhydratintag? Då vid intensiv och explosiv träning.
Sedan, varför skulle det ta hela 6 månader för kroppen att ställa om?
EnergiÖverskott
2015-04-21, 18:15
Tro mig, du är inte explosiv efter 6 månader utan att äta kolhydrater. Verkligen inte.
Ja den formen av beteende har vi ju aldrig sett andra än LCHF'are ägna sig åt. *rolleyes*
Jo, självklart! Min erfarenhet är att det är vanligare hos personer som kör en diet (som den tänkt ha som livsstil, nu pratar jag inte någon med ingående kunskap i näringslära som kör keto etc under en begränsad tidsperiod) där de totalt utesluter en makronutrient eller sätter "förbjudet" på vissa typer av livsmedel får cravings efter detta. Längtan, sug och en önskan om att äta något man inte längre "får" tar över och det fuckar ur.
jespauro
2015-04-22, 10:10
Jag måste bara fråga, hur lyckades du vara fotbollsmålvakt utan att behöva explosivitet?
Jag behövde inte explosiviteten från kolhydraterna. Du blir ju inte som ett paket överkokt pasta bara för att du skippar kolhydrater.
Jag föredrog det jämna blodsockret och den överlägsna mentala balansen jag fick av LCHF.
Det är trots allt lite skillnad på stenhård gymträning i 2h och en vanlig fotbollsträning på 1h 30min.
Hur går en bytta B&J´s ihop med LCHF?
Äh Vafan ibland vill man käka glass, wtf? Är det ok eller? Töntig grej att skriva. Visste inte att jag aldrig mer fick äta glass någonsin för dig bara för jag kör lchf. Är jag Moses eller? Hugga mina ord i sten? . Jag kör lchf för att det håller mina cravings i styr bättre än någon annan kost jag testat innan. Ja jag är binge eater som 90% av kolos medlemmar är på ett eller annat sätt. Om de vågar erkänna det för sig själva är en annan femma. Sen har vi sådana som dig så som tydligen gör allt perfekt och lever ett perfekt liv. Gå av din höga häst och låt mig äta ett paket bj när jag vill. Eller sätt en smiley face så man fattar att du jävlas. :cool::cool:
Jag äter chips och kakor och smågodis ett par gånger i månaden också!
Jävlar vad sur jag låter, sorry! Måste vara lågt blodsocker :d
EnergiÖverskott
2015-04-23, 05:23
Högfettskost med inslag av kakor, glass och godis borde vara rätt så rejält kasst för hälsan.
Pretorian
2015-04-23, 06:26
Äh Vafan ibland vill man käka glass, wtf? Är det ok eller? Töntig grej att skriva. Visste inte att jag aldrig mer fick äta glass någonsin för dig bara för jag kör lchf. Är jag Moses eller? Hugga mina ord i sten? . Jag kör lchf för att det håller mina cravings i styr bättre än någon annan kost jag testat innan. Ja jag är binge eater som 90% av kolos medlemmar är på ett eller annat sätt. Om de vågar erkänna det för sig själva är en annan femma. Sen har vi sådana som dig så som tydligen gör allt perfekt och lever ett perfekt liv. Gå av din höga häst och låt mig äta ett paket bj när jag vill. Eller sätt en smiley face så man fattar att du jävlas. :cool::cool:
Jag äter chips och kakor och smågodis ett par gånger i månaden också!
Alla mina fördomar om LCHFare uppfylldes i ditt inlägg.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.