handdator

Visa fullständig version : Laxerande tillskott.

Ozziking
2015-03-26, 10:10
Tja! Jag Snackade med en kille jag känner på gymmet om det vanliga, träning, bodybuilding, kost osv. Och han berättade att när han vart hård i magen så brukar han använda sig av laxerande medel, typ laxoberal för att få igång kistan. Dock endast rekommenderad dos eller strax under.

Jag tänkte direkt att detta kanske inte var så bra, men nu i efterhand så kommer jag inte på några större negativa effekter av det. Är det dåligt att ta laxerande medel om man är hård i magen? Inte så man får skitränna, utan mer så att magen fungerar klokt igen. Tänkte först att det kanske gjorde att kroppen inte tar upp näringen klokt om det går "för fort". Men det kanske inte gör det om man tar mindre doser. Eller om min hypotes är helt åt skogen.

Tog själv laxerande när jag var sjuk och inte kunde gå på toa klokt. Det var himmelskt må jag säga.

whuddafuks
2015-03-26, 11:26
Käkar du annars mycket fiber? I vilket fall så kan du ju testa om du inte redan gör det att klunka i dig stora mängder vatten om dagarna. Det har gjort toabesöken bekvämare för mig i alla fall!

Kan inte svara om laxeringsmedlet

Ozziking
2015-03-26, 11:31
Käkar du annars mycket fiber? I vilket fall så kan du ju testa om du inte redan gör det att klunka i dig stora mängder vatten om dagarna. Det har gjort toabesöken bekvämare för mig i alla fall!

Kan inte svara om laxeringsmedlet

Det är inte mig det handlar om direkt, men jag brukar också få förstoppning relativt lätt, trots att jag försöker kontrollera fiberintaget. Dricker mycket vatten också. 3-4L dag.

Det enda jag får bra och direkt effekt av är att dricka kaffe. Men jag dricker inte det så ofta längre. Mer exakt typ 3 gånger i veckan. Känner inte för att överkonsumera det dock. Brukar helst koffein vid träningen bara.

Doggeh
2015-03-26, 12:33
Kokosolja har fått igång min kista REJÄLT. Kaffe, som du nämnde, är också en räddare i nöden.

Ozziking
2015-03-26, 12:54
Kokosolja har fått igång min kista REJÄLT. Kaffe, som du nämnde, är också en räddare i nöden.

Lite läskigt nästan. Får effekt av kaffe efter första klunken. alltså typ extrem effekt. :laugh:

Har dock dragit ner på koffeinet rejält då jag blev så grinig utan det. Är piggare nu utan överdriven koffeinkonsumtion.

anemon
2015-03-26, 13:12
1 ask läkerol o du lär sitta på mugen hela eftermiddagen. ... ☺

PureWhey
2015-03-26, 14:16
Läkerol har som sagt laxerande medel... 8-)

Gnistan
2015-03-26, 14:42
Tja! Jag Snackade med en kille jag känner på gymmet om det vanliga, träning, bodybuilding, kost osv. Och han berättade att när han vart hård i magen så brukar han använda sig av laxerande medel, typ laxoberal för att få igång kistan. Dock endast rekommenderad dos eller strax under.

Jag tänkte direkt att detta kanske inte var så bra, men nu i efterhand så kommer jag inte på några större negativa effekter av det. Är det dåligt att ta laxerande medel om man är hård i magen? Inte så man får skitränna, utan mer så att magen fungerar klokt igen. Tänkte först att det kanske gjorde att kroppen inte tar upp näringen klokt om det går "för fort". Men det kanske inte gör det om man tar mindre doser. Eller om min hypotes är helt åt skogen.

Tog själv laxerande när jag var sjuk och inte kunde gå på toa klokt. Det var himmelskt må jag säga.

Vet många förlamningsskadade och främst i rullstol som tar laxerande medel kontinuerligt för att hålla koll på magen. Verkar inte vara några större problem.
Ända problemet är väl att den naturliga gå på muggendax klockan kan fela lite.

anemon
2015-03-26, 15:27
Laxido kan du ju testa med när du har dåliga perioder med magen.
När jag också var dålig så funkade det att ta det för att komma igån/i dåliga situationer.

forslund
2015-03-26, 16:03
Psylliumfrön är annars kanske ett lite skonsammare alternativ till rent laxerande medel?
1-2 matskedar per dag har gjort susen för mig de perioder jag vill ha lite extra skjuts, utan för att för den delen få akuta och obekväma besvär.

vicarious
2015-03-26, 16:06
Fett, fibrer eller sockeralkoholer (läkerol t ex) brukar sätta fart på tarmen. Är man förstoppad eller trög i magen ofta bör man nog se över sin kost.

Ozziking
2015-03-26, 17:21
1 ask läkerol o du lär sitta på mugen hela eftermiddagen. ... ☺

Läkerol har som sagt laxerande medel... 8-)

Nja, inte för mig i alla fall. Fibrerna gör det svårare.

Psylliumfrön är annars kanske ett lite skonsammare alternativ till rent laxerande medel?
1-2 matskedar per dag har gjort susen för mig de perioder jag vill ha lite extra skjuts, utan för att för den delen få akuta och obekväma besvär.

Jo, Men det är väl också en del fibrer i psyliumfrön?

Ozziking
2015-03-26, 17:23
Fett, fibrer eller sockeralkoholer (läkerol t ex) brukar sätta fart på tarmen. Är man förstoppad eller trög i magen ofta bör man nog se över sin kost.

Jo jag sade det också!