handdator

Visa fullständig version : Kanske den viktigaste frågan för alla muskelknuttar där ute! Vilken ANSIKTSLOTION?

MrXpert
2015-03-03, 12:34
Tjabba! Är en tonårskille som tränar tränar ganska mycket. Blir väl uppemot 9 pass i veckan och följden av det är en väldig massa duschar. Detta har i sin tur lett till torr hy, vilket tillsammans med lindriga acnebesvär, leder till en sådär fräsch hy... Men så finns det ju den här magiska smörjan som kallas ansiktslotion som jag hoppas kan reda bot på mina problem. Alltså:

9 pass/ veckan = ca 10 duschar/ veckan
10 duschar i veckan = torr hud (speciellt i ansiktet)
Torr hud + Lindriga acnebesvär = Slitet utseende
Slitet utseende + Ansiktslotion X = Hy som en bebisrumpa

Vilken ansiktslotion rekommenderar du för att den här ekvationen ska lösas?

Tack på förhand!

Jokester
2015-03-03, 12:36
Kokosolja. Antingen smörjer du med den eller kör i den i ett varmt och fint bad.

timoat
2015-03-03, 12:37
Du verkar behöva nåt som återfettar. Testat Locobase repair från Apoteket?

Min pappa har torra utslag i ansiktet, jag tipsade honom om denna och de har försvunnit. Extremt fet och go!

https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3140418/images/2011/locobase_178005781.jpg

"Locobase REPAIR är en specialkräm som snabbt och effektivt reparerar torr och sprucken hud. Till skillnad från många andra krämer som lägger sig på hudens yta och nöts bort på ett par timmar, tillför Locobase REPAIR hudidentiska barriärfetter som tränger ner i huden och frigörs när det behövs. Krämen verkar direkt vid applicering och upp till 24 timmar. Fri från parfym, parabener och färgämnen men full av sådant som gör huden glad :)"

421
2015-03-03, 12:40
Oj locobase skulle jag inte använda ansiktet. Vad har du för budget?

Frantic
2015-03-03, 13:08
https://72dd25ad9ed9cee026bb-b8154dcd4824585eddc3ba4c17bf81a0.ssl.cf3.rackcdn.c om/11898227_display_506_613.jpg

timoat
2015-03-03, 13:19
Hmm, nu har jag svarat 2 gånger i den här tråden, men de har försvunnit varje gång Whats up with that?

King Grub
2015-03-03, 13:19
Prova att titta i dina PM.

timoat
2015-03-03, 13:22
Prova att titta i dina PM.

Ja jag såg det nu... *cry* Nu vet jag bättre! :hbang:

Matsa
2015-03-03, 13:25
Jag gillar men-ü som finns på bla Guapo och Bulldog som finns på vissa apotek, Kicks etc.

TheOne1994
2015-03-03, 13:27
Jag gillar men-ü som finns på bla Guapo och Bulldog som finns på vissa apotek, Kicks etc.

bulldog är bra tycker jag.

pazzion
2015-03-03, 13:28
När jag behandlade min ganska svåra acne förra året blev jag avrådd från att använda för mycket kokosolja, pga. att det är ganska "comedogenic" (svenska?). Det kan alltså förvärra acnen (enligt hudläkaren).

Jag använde ett flertal olika, men var mest nöjd med Bulldogg Original. Bra pris, naturliga ingredienser och jag fick bra resultat. Det finns på många apotek och på vissa Kicks etc.

421
2015-03-03, 13:38
När jag behandlade min ganska svåra acne förra året blev jag avrådd från att använda för mycket kokosolja, pga. att det är ganska "comedogenic" (svenska?). Det kan alltså förvärra acnen (enligt hudläkaren).

Jag använde ett flertal olika, men var mest nöjd med Bulldogg Original. Bra pris, naturliga ingredienser och jag fick bra resultat. Det finns på många apotek och på vissa Kicks etc.

Konstigt jag har hört en del använder coconut oil mot acne. Comedogenic är att blocka porer vilket kan hända med produkter med mycket mineral oil. Mest är det ett ord att sätta på produkter i form av non-comedogenic men jag tror inte det praktiskt betyder mer än hypoallergenic vilket man får skriva som man vill.

Wain
2015-03-03, 14:32
Duschar ca 3 gånger per dag, samt simmar minst en gång per vecka i klorerat vatten. Torkar ut rejält. Det som fungerar bäst för mig är kokosolja, alternativt så använder jag en hemmagjord scrub gjord på olivolja/rapsolja+socker/salt när jag duschar.

MrXpert
2015-03-03, 14:51
Kul med många svar på kort tid!

Första tanken efter att ha läst era kommentarer är att ta och kika på kokosolja och bulldog. Ska definitivt testa dessa om den INTE förvärrar min acne :)

Sen ska jag givetvis kolla upp alla andra förslag jag fått (Y)

Har använt lite av en tub Locobase (den som finns på bilden) och har främst använt den på min hals. Dock gick den ut för någon månad sen så är inte så frestad av att klina på den hehe

Budgeten spelar inte så stor roll. Fick ett litet tillskott i kassan för ett tag sen som kommer räcka ett tag ^^

Fortsätt gärna komma med förslag! Tycker ni förresten att jag ska besöka apoteket och fråga vad dom tycker? Vet inte varför men har fått intrycket att apotekets varor inte är så himla bra i alla fallen..

421
2015-03-03, 14:53
Kul med många svar på kort tid!

Första tanken efter att ha läst era kommentarer är att ta och kika på kokosolja och bulldog. Ska definitivt testa dessa om den INTE förvärrar min acne :)

Sen ska jag givetvis kolla upp alla andra förslag jag fått (Y)

Har använt lite av en tub Locobase (den som finns på bilden) och har främst använt den på min hals. Dock gick den ut för någon månad sen så är inte så frestad av att klina på den hehe

Budgeten spelar inte så stor roll. Fick ett litet tillskott i kassan för ett tag sen som kommer räcka ett tag ^^

Fortsätt gärna komma med förslag! Tycker ni förresten att jag ska besöka apoteket och fråga vad dom tycker? Vet inte varför men har fått intrycket att apotekets varor inte är så himla bra i alla fallen..

Testa gärna i affär men köp online!!

Använd gärna speciell mildare rengöring för ansiktet eller tvätta ansiktet med lotion eller olja..

cero
2015-03-03, 15:00
Begränsa tvålanvändning till 2 gånger per vecka. Efter träning behöver du bara skölja bort svettet med varmt vatten.

Gpajpen
2015-03-03, 15:10
Aldrig ansiktslotion. Adrig gnugga ansiktet med tvål. Enbart vattentvätt dom dagar huden känns extra sliten.

Kabuto
2015-03-03, 15:14
Testa att inte använda flytande duschkräm vettja! Hårdtvål av olika slag är väldigt mycket bättre än flytande imo!

cero
2015-03-03, 15:17
Testa att inte använda flytande duschkräm vettja! Hårdtvål av olika slag är väldigt mycket bättre än flytande imo!

Denna är nice. Extrafettad för att undvika torrhet. Dessutom billig och håller länge.

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/barntval-5x85g-barnangen-1578909153.jpg

Kabuto
2015-03-03, 15:19
Precis, kan inte förstå att hårdtvål har nästan försvunnit ur hemmen nu för tiden.

Tricce
2015-03-03, 15:23
Denna, finns på apoteket!

http://media.apotea.se/product-images/XL/basiderm-hydrating-lotion-85-g-0.jpg

MrXpert
2015-03-03, 16:33
Tvättar sällan ansiktet med tvål faktiskt. Brukar bara tvåla in kroppen lite snabbt och så klart schamponera hårt.

Kan boven i dramat vara att jag ofta duschar länge (ca 20 min) och ofta väldigt varmt?

421
2015-03-03, 16:36
Varma långa duschar torkar ut huden mycket.

MrXpert
2015-03-03, 16:45
Ja tänkte det... men har väldigt svårt att gå ur en dusch :/ Jag står kvar tills jag tröttnat på värmen, sen vrider jag över så det blir riktigt kallt i två sekunder och sen går jag ut..

Kan ju tillägga att jag faktiskt brukar smörja in mig med en grön tub med aloe vera. Tror den innehåller 99% kallpressad aloe vera eller något sånt. Gör det alltid innan jag går och lägger mig och ibland efter jag duschat :)

cero
2015-03-03, 16:48
Schamponera inte för ofta heller, det rinner nämligen ned över ansiktet och löser upp fettet även där.

gaS
2015-03-03, 17:27
Är i samma sits som du ungefär, när jag duschar låter jag aldrig vattnet röra ansiktet annars blir det eksem och finnar på hyn.

BobaFett
2015-03-03, 18:12
Denna är nice. Extrafettad för att undvika torrhet. Dessutom billig och håller länge.

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/barntval-5x85g-barnangen-1578909153.jpg

Har hört att om du tillför för mycket fett utifrån så kommer huden att utsöndra mindre fett och bli torr.

Tror på att begränsa antal duschar per vecka och duscha kortare. Behöver väl inte duscha mer än en gång om dagen? Ska du träna senare så behöver du kanske inte duscha på morgonen utan ta det efter träning. Ska du träna 2 pass så kanske du kan duscha efter det andra passet etc.

timoat
2015-03-03, 18:18
https://c1.staticflickr.com/1/213/474935035_727806be33.jpg

Gober
2015-03-03, 18:19
Hade du inte varit tonårskille (med förmodar jag begränsad budget) skulle jag säga Kiel´s. Annars finns Bull Dog som är ett lite billigare men bra för pengen. Billigaste alternativen finns kanske på apotek.

Snobbe
2015-03-03, 19:01
Cerave tipsar jag om, finns inte i Sverige men beställer på amazon och är billigare än sveriges priser iaf.

Vintern för mig i Stockholm gör min hud otroligt torr, använder det varje dag.

421
2015-03-03, 19:05
CeraVe är mycket bra!!

MrXpert
2015-03-03, 23:20
Tror på att begränsa antal duschar per vecka och duscha kortare. Behöver väl inte duscha mer än en gång om dagen? Ska du träna senare så behöver du kanske inte duscha på morgonen utan ta det efter träning. Ska du träna 2 pass så kanske du kan duscha efter det andra passet etc.

Tyvärr så måste jag det. Går på ett idrottsgymnasium så har träning 3 morgonar i veckan. O vill ju inte gå i skolan svettig hehe

Men alla ni som rekommenderat kokosolja... Kan man både käka oljan och använda den i ansiktet eller finns det någon specialare som är gjord som ansiktslotion. Läst lite om det och det verkar vara en 50/50 kur. Antingen gör den under eller så förvärrar den acnen..

Men blir nog en tub Bulldog också. Såg att den fanns som en "mild" variant mot känslig hy (Y)

O ännu en gång, jag har para haha XD[/QUOTE]

pazzion
2015-03-05, 05:54
Konstigt jag har hört en del använder coconut oil mot acne. Comedogenic är att blocka porer vilket kan hända med produkter med mycket mineral oil. Mest är det ett ord att sätta på produkter i form av non-comedogenic men jag tror inte det praktiskt betyder mer än hypoallergenic vilket man får skriva som man vill.
Så kan det mycket väl vara. Det var iaf vad läkaren sa. Jag testade aldrig själv, men vet att vänner och bekanta använder kokosolja framgångsrikt, utan att få någon/förvärra befintlig acne.