Logga in

Visa fullständig version : Lata gruppmedlemmar i högskolearbete

IntenZe
2015-03-02, 18:24
Jag pluggar ett program på distans just nu. I princip alla arbeten är grupparbeten dessvärre. Nu är det så att jag hamnat i en grupp där en av oss knappt gör någonting. Jag har dock stannat kvar i gruppen eftersom jag varit lite orolig över att jag kanske inte hittar någon ny grupp att vara i. Men nu börjar måttet var väldigt rågat.

Dels så är ju samarbetet i gruppen totalt uruselt, det är inte direkt så att vi träffas på skype några gånger per dag och diskuterar uppgiften utan oftast är det så att jag gnäller i två-tre veckor om att vi skulle behöva bestämma en tid och planera arbetet vilket jag får noll respons på. Sen träffas vi random någon tid i facebookchatten och typ delar upp uppgiften på tre så man har ingen aning om vad den andra gör någonsin. Nu senast var det exakt så här, bara det att när vi kommit överens om vad alla skulle göra kläcker ena idioten ur sig att hon tydligen ska till italien kommande vecka så hon kanske inte skulle hinna göra men att hon skulle försöka. JASÅ MEN VAFAN HAR DU INTE KLÄCKT UR DIG DET FÖR TIDIGARE DÅ DIN FÖRBANNADE IDIOT?!?!
Hon fick iaf gjort det hon skulle, trodde jag, vi upptäckte sedan att ingenting stämde så allt fick göras om medan hon var i italien och hade det gött. Hon kom förövrigt hem dagen efter sista inlämningsdatum. :smash:

I förra kursen lottade vi ut vad alla skulle göra. Jag hade hand om första delen och lämnade sen över, när jag inte hört någonting under en vecka frågade jag hur det gick och då hade idiotjäveln inte fått gjort någonting.. hon förstod tydligen inte. Jaha? HADE DU KANSKE KUNNAT SÄGA DET LITE JÄVLA TIDIGARE?!+?!2121
Jag fick stressjobba genom uppgiften hela helgen för att få skiten gjort.

Det känns fel att gola åt handledaren jag lämnar hellre gruppen helt och hållet. Samtidigt har jag tänkt att idioten ändå är rätt duktig, för det hon väl gör blir faktiskt riktigt bra, bara det att det är så förbannat sävligt hela tiden.

Jaja, det här blev mest ett inlägg där jag förklarade hur jävla förbannad jag var. Det jag undrar är; kan jag gå ur gruppen redan nu MITT I en kurs och göra uppgifterna som är kvar själv (även om det u blir gunådeligt stressigt) eller är jag ett lika stort storsvin som lämnar dem mitt i ett arbete då? Eller ska man bita ihop? Ska jag inte byta grupp överhuvudtaget med tanke på att jag kanske inte hittar någon ny grupp?

Blaine
2015-03-02, 18:31
Jobbig situation, vet ungefär hur det kan vara med gruppmedlemmar som inte bidrar.

Vid kurser jag varit med om innehållande många grupparbeten så har vi alltid fått skriva ett gemensamt "gruppkontrakt" där alla skriver under vad som gäller för gruppen; typ stadgar.

Eftersom det är högskola så är det mycket ansvar för varje individ, lärarna vill/bör helst inte lägga sig i om inte högst nödvändigt. Hur som helst, försök så gott som möjligt att anteckna vad du/ni gjort och bidragit med så är det lättare att sedan framföra kritik till lärarna om att en viss medlem inte gjort det den ska. Då måste denne komplettera, vilket ska gälla, och här måste man försöka att inte "vara för snäll" (kan vara en sjyst person annars).

Nu vet jag inte hur det fungerar för just din skola och med dina handledare, men om möjligt så lämna gruppen om det känns bäst för dig. Det verkar däremot vara fel strategi eftersom det löser egentligen ingenting; bästa vore som sagt att den "bidragande orsaken" åtgärdas, vilket är personen som inte bidrar, och som i stället borde få komplettera sin del. Hoppas det löser sig.

Scratch89
2015-03-02, 18:33
Har personen inte gjort något i arbetet ska personen inte heller stå med på arbetet. En vän till mig (han får väl skriva här själv om han vill) gjorde ett arbete med någon som inte bidrog och efter mycket tjat som inte ledde någonstans så blev den andra helt enkelt exkluderad från arbetet.

Jag menar, varför ska ni andra få jobba extra och den lata få ta del av äran? Aldrig.

IntenZe
2015-03-02, 18:38
Problemet är ju att hon alltid lyckats göra någon minimal insats som gör att hon får stå med. Fast nu i senaste uppgiften var vi kanske lite väl snäll som skrev med henne fastän vi fick göra om allt hon gjort. Däremot var hon med och gav lite feedback på sakerna vi andra gjorde, om än väldigt lite så var det viktiga grejer. Så det är lite svårbedömt exakt var gränsen bör gå tycker jag...

Thebe
2015-03-02, 18:49
Hur många är ni gruppen?

Hatar grupparbete när det blir sån här situation, var med om det nyligen själv. Vi var tre pers per grupp då. En kille gjorde inte ett skit, eller snarare han gjorde minsta möjliga och det han skrev/räkna blev skit och fel helt enkelt.

Eftersom det inte var ett så stort grupparbete på en relativt oviktig kurs, fanns bara G eller U på den kursen så tog jag och den andra gruppmedlemmen smällen och gjorde hans del... Vi orkade helt enkelt inte ta konflikten då, hade det varit ett större arbete så hade det varit en annan sak.

Mvh

Jansson_84
2015-03-02, 18:51
Ställ något slags ultimatum, förklara för henne hur du upplever situationen på ett sakligt sätt. Säg att om det upprepas och att hon inte bidrar med det hon "ska" göra så blir hon exkluderad. Tycker att om hon har gjort sin "del" och ni måste skriva om den för den inte var bra nog, så har hon inte bidragit mycket alls. Tror kanske att det bara behövs sägas ifrån till henne, att hon måste skärpa sig om hon ska få vara med i gruppen. Så att hon förstår att hon kanske har ett slött beteende.

IntenZe
2015-03-02, 19:06
Vi är tre i gruppen. Jag är ju lite osäker på ifall den tredje personen i gruppen känner samma som mig, för jag har inte märkt att hon skulle det isf. Är ju lite jobbigt om det visar sig att det bara är jag som inte tycker det är ok.

Edit: Dessutom är jag konflikträdd när det kommer till såna här situationer så jag lämnar hellre gruppen med ett stort FU farväl.

Quint
2015-03-02, 19:14
Vi hade ibland det exakt motsatta problemet.

Vi var ett gäng ganska slappa studenter som oftast tog det lungt fram tills sista dagen innan det var dags för inlämning, då vi körde hela natten för att få ihop något som var precis så mycket som krävdes för att få godkänt.

Så för oss var det istället minst sagt frustrerande att få någon överambitiös i gruppen som ville träffas / höras av dagligen med sikte på att lämna in det bästa och finaste arbetet som någonsin gjorts :)

Avskydde alltid grupparbeten där man inte kunde jobba med sina "etablerade" grupper, just eftersom folk har så olika ambitionsnivåer, men antar att det kan anses vara en lämplig övning inför arbetslivet eller något, att tvingas in i projekt med folk som har en helt annan takt/arbetsmetodik än sig själv.

Olegh
2015-03-02, 19:31
Vi hade ibland det exakt motsatta problemet.

Vi var ett gäng ganska slappa studenter som oftast tog det lungt fram tills sista dagen innan det var dags för inlämning, då vi körde hela natten för att få ihop något som var precis så mycket som krävdes för att få godkänt.

Så för oss var det istället minst sagt frustrerande att få någon överambitiös i gruppen som ville träffas / höras av dagligen med sikte på att lämna in det bästa och finaste arbetet som någonsin gjorts :)

Avskydde alltid grupparbeten där man inte kunde jobba med sina "etablerade" grupper, just eftersom folk har så olika ambitionsnivåer, men antar att det kan anses vara en lämplig övning inför arbetslivet eller något, att tvingas in i projekt med folk som har en helt annan takt/arbetsmetodik än sig själv.

Det har inte slagit dig att ni snarare var underambitiösa? =)

IntenZe
2015-03-02, 19:32
Det där kan ju helt klart fungera så länge alla är överens om det. Men då måste man ju åtminstone ta upp det på något sätt och inte bara ignorera den/de som försöker få ett svar på hur arbetet ska läggas upp.

Scratch89
2015-03-02, 20:41

Överambitiös i förhållande till resten av gruppen. :D

Ajemän
2015-03-02, 20:46
Om du kan byta grupp så är det väl bara att göra det. Eller skriv skiten själv.
Att samarbeta med folk som inte delar ens ambitionsnivå är ju en skaplig slöseri av tid för båda parter...

Quint
2015-03-02, 20:47

Vi var precis så ambitiösa som man behövde vara :p

Sniggel
2015-03-02, 21:10
Min erfarenhet av grupparbete är att det i genomsnitt är hälften som inte förtjänar att ha sitt namn ditskrivet.
Ofta lyckas lågpresterarna göra nån minimal insats och för en själv är det bästa för stressnivån att bara acceptera läget och dra ett större strå till stacken. Det påverkar ju trots allt ens eget betyg hur bra arbetet blir i slutändan. Orka slösa energi på att bearbeta lågpresterare (som är dömt att misslyckas om som skapar mer stress för en själv) när man kan investera den energin i att göra ett bättre jobb istället och bara acceptera att vissa "flyter med".
Om personen dock i princip inte gör ett dugg och inte dyker upp i tid eller ens gör basic överenskomna uppgifter (trots att uppgifterna är av den enklare sorten) så får man ju förstås ställa personen till svars.

Har man tur så har man till nästa gång inflytande över vilka gruppmedlemmar man kan samarbeta med. Var ute i god tid och prata sig samman med folk som är på ens egen nivå och låt lågpresterarna skapa sina egna grupper. Det kan bli lärorikt för dem (win-win).

Men det är väl tyvärr mer sällan man får ha makten att själv välja vem man vill jobba med. Fler individer blir godkända om man randomiserar då det blir större chans att det hamnar minst en driven person i varje grupp som kan bära hela gänget till betyget godkänt.

Fan vad glad jag är att jag är förbi skolbänken. :d

Sarco
2015-03-02, 22:28
När jag pluggade för sisådär 15 år sen hade vi oftast inte det problemet. De flesta var tillräckligt ambitiösa eller ansvarstagande för att leverera tillräckligt bra och de som var bättre hade sina chanser att märkas ändå.

En termin hade vi en basgrupp där en medlem faktiskt inte fattade. Inte nog med det, hon tog upp tid med att vilja ha det förklarat för sig och ifrågasatte de som faktiskt jobbat. Jag var medelmåttig men vi hade en riktigt duktig och ambitiös student som tyckte det blev riktigt jobbigt. Hon kanske pluggade 8 timmar om dagen och upplevde nog gruppen som slöseri med tiden men rätt trevlig. Så kommer ett pucko som pluggar max två timmar och tror sig ha rätten att ta andras tid.

I den gruppen gick vi andra (tre eller fyra tror jag) till terminsansvarige och meddelade att NN inte var välkommen längre i vår grupp för att hon sinkade oss andra och inte drog sitt strå till stacken. Jag vet inte om de erbjöd henne en annan grupp eller om hon fick göra grupparbetena själv därefter men det var aldrig någon diskussion eller ifrågasättande mot oss. Nu tror jag att många institutioner inte skulle ha samma inställning till slackers, tyvärr.

I din situation skulle jag i första hand försökt göra samma sak men om det är så illa att hela gruppen underpresterar tycker jag att du ska be om att få göra grupparbetena själv. Det blir lite merjobb men du slipper en massa frustration. Och för helvete, det är klart att du ska hänga ut de som inte gör sitt jobb. Varför inte?

PureWhey
2015-03-03, 00:58
Usch. Skulle exkluderat personen ifrån arbetet direkt, bidrar man inte ryker man.

filmjölk
2015-03-03, 01:53
Det är en bra lärdom i livet. En del människor behöver inte anstränga sig och klarar sig ändå, andra behöver jobba hårt.

Alexton
2015-03-03, 09:42
Som andra har sagt, Exkludera personen ur arbetet. Klarar den inte med att tillföra något ska den inte åka snålskjuts på er prestastion.

Sitter i en liknande situation och har redan sparkat ut 2 av 5 medlemmar som förväntade sig att inte behöva bidra så mycket. Se det som en försmak av kommande arbetsliv.

Oftast går uppgiften snabbare när man plockat bort de som drar ned.

4623
2015-03-03, 09:45
Vi hade en sådan i ett grupparbeta. Vi gick till ansvarig lärare och berätta om det. Sedan blev hon utkastad från gruppen.

IntenZe
2015-03-03, 11:01
Vi är i slutskedet på två kurser för tillfället. Vi har knappt börjat på inlämningsuppgiften till ena kursen ännu och jag tänker börja på den själv utan att gnälla över hur vi ska lägga upp det, orkar inte mer. Behöver ändå göra allt för att kunna det till tentan. Däremot tänker jag inte använda allt mitt arbete till själva inlämningen utan de får också bidra. Idioten får en sista chans, gör hon ingenting den här gången så måste jag ta tag i saken.

agazza
2015-03-03, 11:21
Någon måste ta rollen som chef och bossa, fungerar det inte och alla inte är nöjd med ledningen, då får man sätta sig ned och prata allvar, hur vill folk göra, är arbetsfördelningen rättvis osv.

Har man ett surt ägg som inte går att lösa får man i så fall ta ett snack med de andra och sparka ut vederbörande och minska personalen, det kan t.om öka produktiviteten.

Tänk som ett företag.

Prata med läraren ifall ni måste ta ut en medlem ur gruppen, då får läraren agera fack och diskutera mellan parterna om en lösning.

Du kan hänvisa till verkliga livet, som grupparbete ska handla om.

EDIT. pucksjua tydligen.

Loke
2015-03-03, 11:39
Det är bara att maila kursansvarig och säga som det är. Jag har aldrig varit med om en institution som inte tar sånt på allvar. Snarare tvärtom, så fort man andas något om ojämn belastning så vill ansvariga lärare höra om det.

Haha, känner igen mig lite. Det finns båda sorterna. Det viktiga är att vara överens om vilken nivå man ska ligga på. Men detta är ju betydligt lättare om man gått länge i en klass, då vet man typ vad som gäller när man hamnar i en ny grupp. Är någon väldigt stressad kan man dessutom ge den personen lite slack, som denne kanske tar igen vid ett annat tillfälle. Ibland har jag gjort mer än hälften av jobbet i grupper om 6 personer, ibland har jag inte gjort mycket mer än suttit med på möten och skrivit en A4-sida. Grupparbeten på distans låter dock som ett helvete.

Vissa överambitiösa människor har också en tendens att liksom "köra över" andra gruppmedlemmar. Jag tycker lite synd om dem, för trots att de är så flitiga tror jag de kommer ha svårt att fungera på många arbetsplatser. Ska man vara ambitiös så måste man nog också vara en bra, motiverande ledare.

Men så är det iofs inte i det här fallet. Att försvinna iväg och var okontaktbar och därmed sinka hela gruppen har jag typ 0 tolerans för.

agazza
2015-03-03, 11:41
Det är bara att maila kursansvarig och säga som det är. Jag har aldrig varit med om en institution som inte tar sånt på allvar. Snarare tvärtom, så fort man andas något om ojämn belastning så vill ansvariga lärare höra om det.

Haha, känner igen mig lite. Det finns båda sorterna. Det viktiga är att vara överens om vilken nivå man ska ligga på. Men detta är ju betydligt lättare om man gått länge i en klass, då vet man typ vad som gäller när man hamnar i en ny grupp. Är någon väldigt stressad kan man dessutom ge den personen lite slack, som denne kanske tar igen vid ett annat tillfälle. Ibland har jag gjort mer än hälften av jobbet i grupper om 6 personer, ibland har jag inte gjort mycket mer än suttit med på möten och skrivit en A4-sida. Grupparbeten på distans låter dock som ett helvete.

Vissa överambitiösa människor har också en tendens att liksom "köra över" andra gruppmedlemmar. Jag tycker lite synd om dem, för trots att de är så flitiga tror jag de kommer ha svårt att fungera på många arbetsplatser. Ska man vara ambitiös så måste man nog också vara en bra, motiverande ledare.

Men så är det iofs inte i det här fallet. Att försvinna iväg och var okontaktbar och därmed sinka hela gruppen har jag typ 0 tolerans för.

Eller psykopat med bra analysförmåga och en väl inarbetad manipulationsförmåga

Loke
2015-03-03, 11:41

Ja, nåt sånt ;)

IntenZe
2015-03-03, 11:48
Jag har försökt ta kommando eftersom hela gruppen är så sjukt sävlig. Jag har inte varit överambitiös eller så men jag har skrivit att vi bör bestämma en tid där vi går igenom uppgiften osv. Detta skrivs ju då i facebookchatten eftersom det är där kommunikationen sköts, man blir ju dock lite lack när man ser att samtliga har sett vad man skrivit men skiter i att svara. Samma när vi väl haft möte, då har idioten knappt svarat med motivationen att hon håller på laga mat samtidigt. Helt sanslöst.

Problemet är ju att jag är osäker på att de hjälper att kicka ut idioten eftersom den tredje gruppdeltagaren inte kommunicerar särskilt mycket. Jag är inte ens säker på att han stör sig på idiotens beteende. Han är visserligen duktig och gör större delen av arbetet för det mesta men kommunikationen är typ noll så hela gruppen är ju ett kaos.

Sen har hon ju visserligen gett rätt bra feedback på de saker som vi andra gjort, så hon är ju uppenbarligen kunnig men bara jävligt lat så egentligen har hon väl gjort lite grann men ändå inte. Det är därför jag har lite svårt att exkludera henne, eftersom jag är osäker på om hon gjort för lite eller inte...

agazza
2015-03-03, 11:52
Jag har försökt ta kommando eftersom hela gruppen är så sjukt sävlig. Jag har inte varit överambitiös eller så men jag har skrivit att vi bör bestämma en tid där vi går igenom uppgiften osv. Detta skrivs ju då i facebookchatten eftersom det är där kommunikationen sköts, man blir ju dock lite lack när man ser att samtliga har sett vad man skrivit men skiter i att svara. Samma när vi väl haft möte, då har idioten knappt svarat med motivationen att hon håller på laga mat samtidigt. Helt sanslöst.

Problemet är ju att jag är osäker på att de hjälper att kicka ut idioten eftersom den tredje gruppdeltagaren inte kommunicerar särskilt mycket. Jag är inte ens säker på att han stör sig på idiotens beteende. Han är visserligen duktig och gör större delen av arbetet för det mesta men kommunikationen är typ noll så hela gruppen är ju ett kaos.

Sen har hon ju visserligen gett rätt bra feedback på de saker som vi andra gjort, så hon är ju uppenbarligen kunnig men bara jävligt lat så egentligen har hon väl gjort lite grann men ändå inte.

Man kan ju ha en nedtonat förslag om att det känns som att det är lite sävligt och ifall alla tycker det är okej ifall du tar på dig mer jobb för att ni ska komma framåt genom att leda och samordna.

det kan ge mycket medhåll för det kan vara fler som tycker samma som du som inte vågar stå på sig, då måste en JA/NEJ fråga upp

IntenZe
2015-03-03, 11:55
Man kan ju ha en nedtonat förslag om att det känns som att det är lite sävligt och ifall alla tycker det är okej ifall du tar på dig mer jobb för att ni ska komma framåt genom att leda och samordna.

det kan ge mycket medhåll för det kan vara fler som tycker samma som du som inte vågar stå på sig, då måste en JA/NEJ fråga upp

Bra tips! Men det är väl mer applicerbart i större grupper? Denna grupp består av totalt tre personer.

nissepelle
2015-03-03, 12:17
Jävligt skönt att gå ett program med motiverade och högpresterande studiekamrater. På gymnasiet var jag den som höll i trådarna och styrde ihop alla grupparbeten, nu på universitetet är jag lika ambitiös men har ändå fått en mindre roll, eftersom alla är minst lika ambitiösa.

Thebe
2015-03-03, 12:18

Sen har hon ju visserligen gett rätt bra feedback på de saker som vi andra gjort, så hon är ju uppenbarligen kunnig men bara jävligt lat så egentligen har hon väl gjort lite grann men ändå inte. Det är därför jag har lite svårt att exkludera henne, eftersom jag är osäker på om hon gjort för lite eller inte...

Det är där det kan bli lite tjafs och problem, att hon anser att hon bidrar och gör det hon ska, om än på minsta möjliga jävla marginal. Så gränsen för, för lite eller inte är i det här fallet ganska tunn.

Hur har det gått när du har försökt prata med henne? Frågor som tycker du att du bidrar och engagerar dig? Säg att du skulle vilja ha mer engagemang från dina gruppmedlemmar. Säg att du anser att dom är kunnig i det dom gör men att engagemanget brister och att det skulle kännas bättre ifall ni alla tog tag i det, annars kanske det är bäst att ni gör arbetet med några andra/själva eftersom det inte verkar fungera.

Förstår din frustration då jag varit i den sitsen allt för många gånger tyvärr, vet inte om det finns något bra svar vad man ska göra och inte göra. Men att försöka prata och säga hur man känner/tycker, lufta lite tankar kan hjälpa och få personerna att inse..

Mvh

agazza
2015-03-03, 12:46
Bra tips! Men det är väl mer applicerbart i större grupper? Denna grupp består av totalt tre personer.
Alla grupper större än 1 person behöver en tydlig ledare för att nå toppeffekt

sent from my one+

Loke
2015-03-03, 13:12

Problemet med detta är iofs att alla tror sig vara den där väloljade psykopaten, men de flesta är mest självgoda bufflar. Och visst, vissa självgoda bufflar lyckas uträtta saker... Men de flesta blir bara väldigt opopulära, trots att de egentligen är jätteduktiga. Man ska vara lite försiktig med att överdriva iden om dessa psykopater som de som är framgångsrika i samhället. Jag tror snarast de är färgstarka undantag.

Minimjölk
2015-03-03, 15:23
Tolkar jag er rätt att ni likställer personer som är ambitiösa med psykopater?
Alla människor har olika ambitionsnivå och ens egna nivå varierar från område till område och även med tiden. Jag har personligen väldigt svårt för särdraget att man skall göra minsta möjliga för att bli godkänd, om det är så att detta innebär att andra måste jobba hårdare för att uppnå de gemensamma målen.

Till TS, försök och lösa det genom att kommunicera inom gruppen och komma överens om hur ni vill lägga upp arbetet.
Jag hade själv en liknande episod på universitetet där två av fem gruppmedlemmar alltid försökte komma undan och även till viss del gjorde det. Var det inte plötsliga resor så var det extraarbete vid sidan eller en riktig bakfylla som gjorde att de inte kunde arbeta. De blev godkända mycket tack vare oss andra. Om det är till någon tröst så jobbar en av dessa idag med något som inte alls kräver en universitetsexamen och den andra harvar sig fram på en lägre tjänstemannatjänst utan några ambitioner att avancera i karriärer. Vi övriga tre har så här långt haft intressanta karriärer.

Det jag vill komma fram till är att även om det är surt just nu så kommer verkligheten till sist ikapp maskande personer, de gör väl inte detta arbeta för poängen och bli omtyckta av läraren utan för att faktiskt lära sig något? Du å andra sidan lär dig både arbetet och att alla människor har olika ambitionsnivå.

Quint
2015-03-03, 16:18
Det jag vill komma fram till är att även om det är surt just nu så kommer verkligheten till sist ikapp maskande personer, de gör väl inte detta arbeta för poängen och bli omtyckta av läraren utan för att faktiskt lära sig något? Du å andra sidan lär dig både arbetet och att alla människor har olika ambitionsnivå.

Det där skiljer nog väldigt mycket från person till person, och kurs till kurs.

Jag läste på universitet av flera anledningar, en var att skjuta upp behovet av att ge sig ut i arbetslivet några år till, en annan var att få en utbildning som "bevisar" att jag kan programmera, något jag redan hade gjort som en hobby i över 10 år innan jag började på universitet.

Jag var aldrig intresserad av de icke programmerings-relaterade ämnena som jag ändå förväntades läsa på den utbildningen jag gick.

Ta t.ex miljö, vet inte huruvida det är sant fortfarande, men åtminstone då var det sagt att alla civilingenjörer, oavsett vad de utbildade sig till, var tvungna att gå en kurs med miljöfokus. Den kursen visade sig vara en fullständig röra om allt från vilken belysning som är bra att ha på ett kontor, till vilka olika sorters ventilationssystem som finns att installera i byggnader, till varför vattenkvaliten är som den är i östersjön. Jag var fullständigt ointresserad och hade inget som helst intresse av att lära mig något av de sakerna utan gick bara in för att få godkänt så att jag skulle få mina poäng (något som tog 3 omtentor, efter vilket jag sett samtliga frågor som läraren använde sig av när han pusslade ihop sina tentor).

Så även om det skulle vara så att man är intresserad av att lära sig något när man går på universitetet, så behöver det inte betyda att man är intresserad av att lära sig allt som berörs på den utbildningen man valt.

Därmed inte sagt att jag tycker det är ok att "skolka" ifrån gruppövningar, arbetar man i grupp med andra tycker även jag att man ska göra rätt för sig. Problemet uppstår ju som sagt när man har olika ambitionsnivå, om en person är nöjd med godkänt och en annan vill maxa betyget, då tycker inte jag automatiskt att det är den "slappare" personen som har fel och måste anpassa sig. Då handlar det ju om att kommunicera för att försöka hitta ett mål och en väg till det målet som fungerar för alla.

Men allra bäst är det givetvis om man kan hitta en grupp personer som har samma ambitionsnivå som en själv.