handdator

Visa fullständig version : Virus på Iphone?

Nilzeen
2015-02-25, 17:55
Surfade på safari nyss då jag fick upp en varning från telefonen(?) Det stod något om IOS säkerhetssystem och sen skannade den i typ 3sek och sa att jag hade 8 virus.

Varningen ville att jag skulle ladda ner ett program från app store, vilket jag gjorde (vilket var korkat så här i efterhand) men blev skraj och tog bort det direkt

Har jag blivit lurad av en väldigt bra gjord Pop-up, eller är risken att jag kan ha virus på min Iphone? Testade också att ladda ner något "Avira virus program", scannade med det och de sa att allt var grönt, men är fortfarande väldigt osäker :/

Akerhage
2015-02-25, 17:58
din router kan ha fått skit på sig om du använder din iphone mot ditt wifi?
Min farbror hade liknande problem iaf och blev redirectad till andra sidor oavsett plattform han surfade från.

Testa om det nu är så att isf återställa din router, byt lösenord på admin-loginet och även på wifi-lösenordet.

Nilzeen
2015-02-25, 18:00
Ja, det var på Wifit. Menar du att jag fixat skit på routern eller tvärtom?

Jag är ett teknikmongo så är väldigt dålig på sånt här

Akerhage
2015-02-25, 18:06
yes, kan vara så då.

kanske kan vara något liknande, som kan lösas genom detta:
Från tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1335937-adfocus-virus-popup-pa-typ-varje-sida/

Jag tror jag fått stop på det, men för tidigt att säga. Det är inget som ligger lokalt utan det är DNS-kapning som börjar i routern, och sprider sig sen till varje dator ifall datorn är konfigurerarad att ta emot DNS från routern. Att datorerna börjar senare har att göra med det som CeciliaB skrev tidigare.
Det här är vad jag gjorde.
1. Reseta modem/router. Konfigurera om utan att koppla in Internet. Bytt lösenord också
2. Skriv in ISP DNS/google DNS i router/modem istället för att den automatiskt ska hämta.
3. I Windows, lägg in samma DNS i internetalternativ, oftast TCP/IPv4. Ipad lägger ni in DNS manuellt genom länken ovan i tråden.
4. ta upp en kommandotolk, kör: ipconfig /displaydns. Kolla att det inte är något konstigt inlagt i hostfilen. Ifall inte kör ipconfig /flushdns; sen ipconfig /registerdns.
5. Öppna varje internetbrowser, gå till internetalterantiv. TÖM alla inställningar, inkl leta upp varje termporär internetcache mapp som finns och ta bort ALLT. Detta är superviktigt!.
6. Kör Malwarebytes anti-malware och anti-exploite, detta hjälper inte mot själva problemet, utan stoppar bara browsern från att ladda själva sidan.

Det verkar helt omöjligt att skydda sig mot denna typ av attack. Väldigt sofistikerad tillvägagångssätt då den inte behöver installera något lokalt på en dator utan utnyttjar svagheter i DNS-hanteringen.

Nilzeen
2015-02-25, 18:09
Tack för att du tar dig tid, men jag fattar inget, tyvärr :(

I och med att "virusprogrammet" jag laddade ner säger att allt är grönt, kan det vara så att jag bara blivit lurad av en välgjord pop-up?

Akerhage
2015-02-25, 18:12
Jag vet inte vad för program du laddat ner, kan ej heller iphone så bra.
Fast symptomen kanske ändå inte var samma som detta? För du blev inte automatiskt omdirigerad till andra internetsidor om du startade safari?
Utan du märkte bara att du fick en popup som ville du skulle ladda ner appen?

Nilzeen
2015-02-25, 18:15
Ja, det stämmer. Har bara fått detta en gång, men det såg verkligen ut som en varning från telefonen och inte en pop-up.

Surfar just nu utan någon pop-up f.ö.

hampfuz
2015-02-25, 18:23
Låter bara som en smart designad pop-up.

Nilzeen
2015-02-25, 18:24
Okej. Men jag kan inte få skit på telefonen för att jag dumt nog laddade ner appen de ville? Det var ifrån appstore om det nu betyder något.

Akerhage
2015-02-25, 18:26
Tror med du är safe då, var nog inte så illa som jag trodde där. Tror du kan surfa runt utan att oroa dig.

Nilzeen
2015-02-25, 18:30
Skönt att höra. Man blir ju väldigt skraj när man loggar in på sin bank osv från Iphonen.

Tack för snabba svar!

GaindalfTheWhey
2015-02-25, 23:23
Men jag kan inte få skit på telefonen för att jag dumt nog laddade ner appen de ville?

Jo. Och det var nog även avsikten.

Tricklew
2015-02-25, 23:33
Ha! Jag har fått exakt samma.

Sluta surfa porr på din iphone.