handdator

Visa fullständig version : "Hemvändande IS-kombattanter"

Sidor : [1] 2

Bolio
2015-02-25, 10:58
Vad tycker kollo att Sverige ska göra med de "hemvändande IS-kombattanter" som nu finns i vårt land eller eventuellt kan återvända hit? Örebro kommun, med Centerpartiets och Mona Sahlins (s) stöd, vill ge dem jobb. Moderaternas partiledare, Anna Kinberg Batra, skriver i Expressen att de (också) är "offer". Vad tycker vi?

AeternusRex
2015-02-25, 11:06
Det är fientliga kombatanter och dom bör hanteras därefter.

Bara i Sverige kan en koalition mot en fientlig styrka stödjas och soldater skickas för att ha ihjäl dom och sedan erbjuds motståndarsidan rehab. Tilläggas bör göras att en person i min närhet lider av ptsd och får ingen hjälp men hemvändade terrorister får det.

421
2015-02-25, 11:08
You gave him an opportunity of showing greatness of character and he did not seize it. He will never forgive you for that.

the_PL_man
2015-02-25, 11:08
Vad tycker kollo att Sverige ska göra med de "hemvändande IS-kombattanter" som nu finns i vårt land eller eventuellt kan återvända hit? Örebro kommun, med Centerpartiets och Mona Sahlins (s) stöd, vill ge dem jobb. Moderaternas partiledare, Anna Kinberg Batra, skriver i Expressen att de (också) är "offer". Vad tycker vi?

Välkomment tillbaka Bolio, jag har saknat dig.*hug*

Bör inte alla fall bedömas individuellt? Individer kan haft vanföreställningar om vad som förväntades av dem och haft en helt felaktig bild av vad de åkte till (osannolikt, men umgås man i en miljö som betraktar "gammelmedia" som propaganda så finns möjligheten).

Jag ser allt från terapisessioner till åtal för brott mot mänskligheten framför mig, olika från person till person.

Mvh
the_PL_man

TheOne1994
2015-02-25, 11:10
dom ska ikke tillbaka till Sverige ,inga undantag !
Helt sjukt att det fortfarande är "lagligt"

Trouble
2015-02-25, 11:12

Neka fi tillträde till svensk mark/skjut dem vid gränsen om de inte är medborgare och kasta dem i finkan om de är det.

Bolio
2015-02-25, 11:12
Det är fientliga kombatanter och dom bör hanteras därefter.

Bara i Sverige kan en koalition mot en fientlig styrka stödjas och soldater skickas för att ha ihjäl dom och sedan erbjuds motståndarsidan rehab. Tilläggas bör göras att en person i min närhet lider av ptsd och får ingen hjälp men hemvändade terrorister får det.

Vad tycker du att man ska göra med dem då, mer konkret?

Alexton
2015-02-25, 11:13
Jag ser ingen anledning till att ens låta dem komma tillbaka in i landet. Låt de bli posterboys/girls för att när du väl tar steget att joina satan på jorden så får du stanna där.

Har man väl givit upp alla demokratins rättigheter och stridit för att de ska förbjudas ser jag ingen som helst anledning till att du ska få komma tillbaka till det land som länge kämpat och stått upp för sagd demokrati.
Anser att man förbrukat sin rättighet att inneha medborgarskap.

Sverige är ingen resort där du kan återhämta dig och chipa bidrag innan nästa stridsresa.
Däremot kurderna som strider mot IS borde få en plats i landet ifall de vill.

TheOne1994
2015-02-25, 11:15
Jag ser ingen anledning till att ens låta dem komma tillbaka in i landet. Låt de bli posterboys/girls för att när du väl tar steget att joina satan på jorden så får du stanna där.

Har man väl givit upp alla demokratins rättigheter och stridit för att de ska förbjudas ser jag ingen som helst anledning till att du ska få komma tillbaka till det land som länge kämpat och stått upp för sagd demokrati.

Sverige är ingen resort där du kan återhämta dig och chipa bidrag innan nästa stridsresa.

precis vad Sverige är :)

Bolio
2015-02-25, 11:19
Välkomment tillbaka Bolio, jag har saknat dig.*hug*

Bör inte alla fall bedömas individuellt? Individer kan haft vanföreställningar om vad som förväntades av dem och haft en helt felaktig bild av vad de åkte till (osannolikt, men umgås man i en miljö som betraktar "gammelmedia" som propaganda så finns möjligheten).

Jag ser allt från terapisessioner till åtal för brott mot mänskligheten framför mig, olika från person till person.

Mvh
the_PL_man

Hallå där, gamle vän! Tack - och detsamma! :)

Hoppas att det har gått bra med livet och träningen.

Beträffande ämnet... jag vet inte, jag har svårt för terapisessioner. Islamism är ju ingen psykisk sjukdom, utan en ideologi. Att "behandla felaktiga ideologier" ser jag som något förenligt med diktaturer och inte något som den demokrati som Sverige faktiskt är skall syssla med.

Jag är genuint livrädd för att ha dem i detta land. Mina föräldrar flydde inte en islamistisk diktatur för att jag skulle behöva vara rädd för islamister i mitt nya hemland. Samtidigt så är ju många av dem svenska medborgare.

Mitt hjärta säger: låt dem inte komma tillbaka, och låt Peshmerga ta hand om dem.

Min hjärna är osäker.

Bolio
2015-02-25, 11:20
Neka fi tillträde till svensk mark/skjut dem vid gränsen om de inte är medborgare och kasta dem i finkan om de är det.

Så känner jag också...

AeternusRex
2015-02-25, 11:21
Vad tycker du att man ska göra med dem då, mer konkret?

Det är en jäkligt bökig fråga. Jag vet människor som anser att skjuta dom vid gränsen är llämpligt. Att vi skall ge dom vård blir ju ett måste mer eller mindre om tanken är att dom skall integreras i samhället igen.

Som världsmedborgare... Dom är fiender och bör behandlas därefter om det sedan genererar fängelse, utlämnning eller vård får visare män avgöra.

Som svensk anser jag att det är olämpligt att dom får komma tillbaka av många olika anledningar.

Som person erhåller jag veto att inte yttra mig då frågan gör mig personligt rasande och inget värdigt eller sunt skulle komma därav.

Bolio
2015-02-25, 11:22

Som kurd så håller jag med dig, men jag tycker att kurderna skall få (mer) militär hjälp snarare än att få komma till Sverige. Och så naturligtvis en egen självständig stat där de cirka 35-40 miljoner kurder som finns i Kurdistan kan leva i fred från de islamistiska stater som vi tvingas leva i idag.

Bolio
2015-02-25, 11:23
Det är en jäkligt bökig fråga. Jag vet människor som anser att skjuta dom vid gränsen är llämpligt. Att vi skall ge dom vård blir ju ett måste mer eller mindre om tanken är att dom skall integreras i samhället igen.

Som världsmedborgare... Dom är fiender och bör behandlas därefter om det sedan genererar fängelse, utlämnning eller vård får visare män avgöra.

Som svensk anser jag att det är olämpligt att dom får komma tillbaka av många olika anledningar.

Som person erhåller jag veto att inte yttra mig då frågan gör mig personligt rasande och inget värdigt eller sunt skulle komma därav.

Känner i princip som du.

Bolio
2015-02-25, 11:25
precis vad Sverige är :)

Tyvärr väldigt sant.

Shqypnia
2015-02-25, 11:26
Låsa in dem.

Bolio
2015-02-25, 11:28
Låsa in dem.

Hur länge? Vad gör vi när vi har hundratals (minst) terrorister med extremt radikala islamistiska värderingar väl kommer ut?

AeternusRex
2015-02-25, 11:28
Som kurd så håller jag med dig, men jag tycker att kurderna skall få (mer) militär hjälp snarare än att få komma till Sverige. Och så naturligtvis en egen självständig stat där de cirka 35-40 miljoner kurder som finns i Kurdistan kan leva i fred från de islamistiska stater som vi tvingas leva i idag.

Att kurder inte har ett eget land är också skitkorkat.

stridis
2015-02-25, 11:30
Om vi vidgar frågan lite: vad gör vi med rekryterarna?

Bolio
2015-02-25, 11:32
Att kurder inte har ett eget land är också skitkorkat.

Ja, och orsaken till oändligt mycket lidande och förtryck... Men det är kanske föremål för en separat diskussion. Tack för din sympati förresten. :)

Bolio
2015-02-25, 11:34
Om vi vidgar frågan lite: vad gör vi med rekryterarna?

Bra fråga. Det är ju just i de där moskéerna ute i förorterna som de rekryteras.

Vi har ju dessutom islamister i Svea Rikes Riksdag idag. Mehmet Kaplan är ett exempel på det.

Vad kommer att hända med Sverige om, säg, 10-15 år? Jag är genuint orolig, och jag kommer från en muslimsk bakgrund. Är inte ni?

AeternusRex
2015-02-25, 11:36
Hur länge? Vad gör vi när vi har hundratals (minst) terrorister med extremt radikala islamistiska värderingar väl kommer ut?

Nu avviker jag lite från ämnet.

Anta att vi har rabiata dårar på våra gator. Händelser som den i Paris eller som dom som Nästan dagligen sker i länder som västerländsk press är måttligt intresserade av börjar hända här här, Tyskland, England osv i allt större utsträckning. Hur skulle reaktionerna bli?
Jag förutspår fler och fler partier som är som SD och mycket värre i regeringar i Europas flesta länder och att många styrs av Putins och neorassar. Det finns rätt många anledningar till varför terrorister låter ryssen vara. När dessa terrordåd fortsätter i ett mycket fientligt europa.... Jag kan bara spekulera men det skulle förmodligen mynna ut i att vi åter var tvungna att demonstrera varför vi är bäst på krig. För ingen krigar som arga européer gör. Släng in rasfientligheter och ett kargt samhälle.... Jag förutspår och spekulera i att terrordåd i slutändan kommer innebära utrotningen av islam.

421
2015-02-25, 11:43
Västerländsk tolerans och liberalism är inte så väl utrustad för att hantera islamism.

Daniiiel
2015-02-25, 11:44
Direkt tvångsutvisning alternativt livstidsfängelse. Sverige är ett sjukt jävla land asså som ska rehaba dessa mördare

BigSpawn
2015-02-25, 11:44
personligen tycker jag att de borde gömmas längst ner i en fängelsehåla och aldrig se dagsljus igen då de aktivt valt att åka ner, men jag inser svårigheten i att bedöma vad de verkligen vart involverad i därnere(tex bara agerat sjukvårdare).
Läste nu också att Sverige aktivt hjälpt personer som åkt ner att få hjälp hem igen vilket gör mig vansinnig, vilket jäkla slöseri på pengar som borde gått till svensk välfärd istället.

Sverige har varit ”behjälpligt med att plocka hem” ett antal individer från Syrien, säger Sveriges inrikesminister Anders Ygeman till TT. Ygeman vill inte kommentera antal eller omständigheter, men enligt uppgift till TT rör det sig om personer som av fruktan för sitt eget liv inte vågat lämna väpnade grupper där.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/is-avhoppare-dilemma-for-omvarlden_4360647.svd

Bolio
2015-02-25, 11:46
Nu avviker jag lite från ämnet.

Anta att vi har rabiata dårar på våra gator. Händelser som den i Paris eller som dom som Nästan dagligen sker i länder som västerländsk press är måttligt intresserade av börjar hända här här, Tyskland, England osv i allt större utsträckning. Hur skulle reaktionerna bli?
Jag förutspår fler och fler partier som är som SD och mycket värre i regeringar i Europas flesta länder och att många styrs av Putins och neorassar. Det finns rätt många anledningar till varför terrorister låter ryssen vara. När dessa terrordåd fortsätter i ett mycket fientligt europa.... Jag kan bara spekulera men det skulle förmodligen mynna ut i att vi åter var tvungna att demonstrera varför vi är bäst på krig. För ingen krigar som arga européer gör. Släng in rasfientligheter och ett kargt samhälle.... Jag förutspår och spekulera i att terrordåd i slutändan kommer innebära utrotningen av islam.

Frågan är verkligen om man kan utrota över en miljard människor idag...

Det viktigaste är nog att förhindra denna utveckling. Ansvaret ligger hos våra politiker. I Kurdistan (de delar som är fria, typ irakiska Kurdistan), så visar vi terroristerna noll pardon. Vi sätter hårt mot hårt. De attackerar från ALLA håll och även inifrån (det finns islamister i Kurdistan).

Men det kurdiska styret, med Kurdistans president Barzani i spetsen, har som regel att inte släppa ut dem. Dödsstraffet avskaffades i Kurdistan så fort vi fick eget styre (efter Irakkriget och Saddam), men däremot finns det ingen gräns för hur länge någon får vara fängslad. Och framförallt: vi landsförvisar islamister som är medborgare i KRG (Kurdistan Regional Government). Det lever nästan en miljon araber i den regionen, de flesta av dem Sunni-muslimer, och väldigt många med sympatier för IS.

Frågan är om denna hårda linje kan fungera även i Sverige? USA och Israel kör ju liknande stil.

Glen
På ämnet i dagens DN:

http://mobil.dn.se/ledare/huvudledare/asylsokande-terrorister-ett-vaxande-problem-1/

Bolio
Västerländsk tolerans och liberalism är inte så väl utrustad för att hantera islamism.

Väldigt sant. Ett nytt problem fordrar också nya lösningar och nya verktyg.

Diomedea exulans
2015-02-25, 11:47
Jag håller med om att de på sätt och vis är offer. Jag tror nämligen att de flesta som går med i IS gör det pga en stark känsla av meningslöshet i tillvaron. Jag känner igen det där. Och när man känner den meningslösheten så ligger det nära till hands att göra något drastiskt bara för att känna att man inte bara är ett slöseri med jordyta. Kan man inte ha ett roligt liv så är det näst bästa att ha ett liv dedikerat till en sak. Själv har jag naturligtvis inte funderat på att gå med i IS, men väl Främlingslegionen eller något buddhistkloster.

Men om jag genuint hade trott att Koranen var den rätta läran, och om jag hade haft folk i min omgivning som pushade mig, då vetefan om inte IS hade lockat.

Vad man ska göra med de som återvänder? Jag vet inte. Det bästa vore såklart om man kunde "göra folk av dem". Men jag är inte tillräckligt bra på psykologi för att veta om det går.

Annars ligger det väl nära till hands att göra som med andra mördare: sätta dem i fängelse.

Daniiiel
2015-02-25, 11:48
Borde fan snart vara dags att folk säger ifrån. Men det går väl inte göra en demonstrera mot att IS mördare inte ska få lyxbehandling i sverige då blir man väl jämförd med SD och är supernazi..

benya
Vad vet vi om vilka som rekryterar? Finns det belägg på att det är i moskéerna det sker? Känns som alla stora muslimska samfund fördömer ISIS.
Om det nu är i moskeerna det sker tord edte vara tryggare iom att SÄPO borde ha möjlighet att ha bra hyfsat bra koll på dessa? Hur många moskéerna har vi Sverige egentligen.
Jag är rädd för att det snarare är via nätet, och medieflödet som informationskälla, dessa vilsna ungdomar kommer i kontakt med och rekryteras av extremistiska islamister.

421
Väldigt sant. Ett nytt problem fordrar också nya lösningar och nya verktyg.

Problemet är inte nytt, det är den västerländska toleransen som är ny.

Bolio
2015-02-25, 11:50
Vad vet vi om vilka som rekryterar? Finns det belägg på att det är i moskéerna det sker? Känns som alla stora muslimska samfund fördömer ISIS.
Om det nu är i moskeerna det sker tord edte vara tryggare iom att SÄPO borde ha möjlighet att ha bra hyfsat bra koll på dessa? Hur många moskéerna har vi Sverige egentligen.
Jag är rädd för att det snarare är via nätet, och medieflödet som informationskälla, dessa vilsna ungdomar kommer i kontakt med och rekryteras av extremistiska islamister.

Flera moskéer i Göteborgsområdet och Järvaområdet i Stockholm har utpekats som platser där "rekryteringar" sker. Exakt hur det görs och om det är chefsimamen (eller vad det nu heter) vet jag inte.

Bolio
2015-02-25, 11:52
Borde fan snart vara dags att folk säger ifrån. Men det går väl inte göra en demonstrera mot att IS mördare inte ska få lyxbehandling i sverige då blir man väl jämförd med SD och är supernazi..

Kurder i Sverige (tillsammans med mindre grupper assyrier) har anordnat flera sådana demonstrationer, senast nyligen för någon vecka sedan. Jag tycker att det borde vara helt jävla okej att göra det.

the_PL_man
Hallå där, gamle vän! Tack - och detsamma! :)

Hoppas att det har gått bra med livet och träningen.

Beträffande ämnet... jag vet inte, jag har svårt för terapisessioner. Islamism är ju ingen psykisk sjukdom, utan en ideologi. Att "behandla felaktiga ideologier" ser jag som något förenligt med diktaturer och inte något som den demokrati som Sverige faktiskt är skall syssla med.

Jag är genuint livrädd för att ha dem i detta land. Mina föräldrar flydde inte en islamistisk diktatur för att jag skulle behöva vara rädd för islamister i mitt nya hemland. Samtidigt så är ju många av dem svenska medborgare.

Mitt hjärta säger: låt dem inte komma tillbaka, och låt Peshmerga ta hand om dem.

Min hjärna är osäker.

Om personen under vistelsen kommit till insikt att ideologin är helt åt skogen, att det han trodde innan han åkte inte alls överensstämde med verkligheten - skall inte en sådan person få chansen att förändra sitt liv?

Angående rekryterarna så är det bara att använda svensk lag:
Brottsbalken, 19 kap 12 §:
12 § Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk
till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk
att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för
olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om
riket var i krig, till fängelse i högst två år. Lag (1974:565).

Kurdernas kamp mot Daesh är beundransvärd. Bara hoppas att västamketerna häner i med flygstöd och tar hand om de grövre vapnen så att de kurdiska trupperna får en fiende på samma nivå när det gäller beväpning.

Mvh
the_PL_man (som emellanåt får undervisa sina kurdiska vänner att i gamla Nordiskt lexikon kallas de för bergsturkar. Sen har ingen av dem läst något av Kemal Sadık Gökçeli...*facepalm*
Nåja, de har lite humor och slår mig inte...:) )

AeternusRex
Frågan är verkligen om man kan utrota över en miljard människor idag...

Det viktigaste är nog att förhindra denna utveckling. Ansvaret ligger hos våra politiker. I Kurdistan (de delar som är fria, typ irakiska Kurdistan), så visar vi terroristerna noll pardon. Vi sätter hårt mot hårt. De attackerar från ALLA håll och även inifrån (det finns islamister i Kurdistan).

Men det kurdiska styret, med Kurdistans president Barzani i spetsen, har som regel att inte släppa ut dem. Dödsstraffet avskaffades i Kurdistan så fort vi fick eget styre (efter Irakkriget och Saddam), men däremot finns det ingen gräns för hur länge någon får vara fängslad. Och framförallt: vi landsförvisar islamister som är medborgare i KRG (Kurdistan Regional Government). Det lever nästan en miljon araber i den regionen, de flesta av dem Sunni-muslimer, och väldigt många med sympatier för IS.

Frågan är om denna hårda linje kan fungera även i Sverige? USA och Israel kör ju liknande stil.

Nu gick jag till det extrema men det går nog om det skulle komma så långt. Du får betänka att i den dystopiska värld jag ser i världens framtid är allt en enda näst intill fascistisk polisstat då det i slutändan kommer vara enda sättet att kontrollera alla. Liberalismen dog förra årtiondet och frågan återstår bara när denna kalla karga framtid kommer. Det är inte bara terrorister som vårat samhälle banat vägen för.

Häromveckan var vi ute och prata med barn åldrarna 8-12 om att det inte är ok att leka eller utföra våldtäkt på varandra. Hur tragiskt är inte det?

Frågan är vart går gränsen för vad människosläktet kollektiva tolerans tar slut. När kommer våra ledare vika sig inför hatet?

VoDaresVins
Inte alls insatt, men finns det nåt sätt att verkligen säkerhetsställa vilken sida en inresande har hjälpt? Menar om det skulle innebära inreseförbud, skulle då alla som rest till konfliktområden stoppas eller ska de komma in/hindras bara baserat på egen förklaring?

Kabuto
2015-02-25, 11:54
Tycker att det är sinnesjukt att Sverige ska ta in och försöka konvertera/"bota" anhängare av terrororganisationer. Hur många politiker är egentligen för den tanken? Vilka är öppet emot?

Latissimus Dorsi
2015-02-25, 11:55
Det här är mitt livs bästa dag, välkommen tillbaka Bolio!

jenni
2015-02-25, 11:58
Har de valt att strida för IS får de ju göra det tills de stupar, vad är de för muslimer om de tar paus från deras livsviktiga uppdrag osv

Bolio
2015-02-25, 11:58
Om personen under vistelsen kommit till insikt att ideologin är helt åt skogen, att det han trodde innan han åkte inte alls överensstämde med verkligheten - skall inte en sådan person få chansen att förändra sitt liv?

Angående rekryterarna så är det bara att använda svensk lag:
Brottsbalken, 19 kap 12 §:
12 § Om någon utan regeringens tillstånd här i riket värvar folk
till främmande krigstjänst eller därmed jämförlig tjänst eller förmår folk
att olovligen begiva sig ur riket för att taga sådan tjänst, dömes för
olovlig värvning till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om
riket var i krig, till fängelse i högst två år. Lag (1974:565).

Kurdernas kamp mot Daesh är beundransvärd. Bara hoppas att västamketerna häner i med flygstöd och tar hand om de grövre vapnen så att de kurdiska trupperna får en fiende på samma nivå när det gäller beväpning.

Mvh
the_PL_man (som emellanåt får undervisa sina kurdiska vänner att i gamla Nordiskt lexikon kallas de för bergsturkar. Sen har ingen av dem läst något av Kemal Sadık Gökçeli...*facepalm*
Nåja, de har lite humor och slår mig inte...:) )

Det är en svår fråga, så mycket är säkert.

Tack förresten, och många kurder (särskilt från den turkiska delen av Kurdistan) har tyvärr dålig koll på kurdisk historia. Den turkiska statens assimileringspolitik var väldigt, väldigt effektiv...

Kul att du läser Yasar Kemal!

Bolio
2015-02-25, 11:59
Inte alls insatt, men finns det nåt sätt att verkligen säkerhetsställa vilken sida en inresande har hjälpt? Menar om det skulle innebära inreseförbud, skulle då alla som rest till konfliktområden stoppas eller ska de komma in/hindras bara baserat på egen förklaring?

Säpo har rätt bra koll, jo...

Bolio
2015-02-25, 12:00
Nu gick jag till det extrema men det går nog om det skulle komma så långt. Du får betänka att i den dystopiska värld jag ser i världens framtid är allt en enda näst intill fascistisk polisstat då det i slutändan kommer vara enda sättet att kontrollera alla. Liberalismen dog förra årtiondet och frågan återstår bara när denna kalla karga framtid kommer. Det är inte bara terrorister som vårat samhälle banat vägen för.

Häromveckan var vi ute och prata med barn åldrarna 8-12 om att det inte är ok att leka eller utföra våldtäkt på varandra. Hur tragiskt är inte det?

Frågan är vart går gränsen för vad människosläktet kollektiva tolerans tar slut. När kommer våra ledare vika sig inför hatet?

Sorgligt men sant. Se bara på hur Sveriges (inte bara Malmös, utan SVERIGES) judar tvingas fly landet. Otroligt sorgligt.

Bolio
2015-02-25, 12:02
Tycker att det är sinnesjukt att Sverige ska ta in och försöka konvertera/"bota" anhängare av terrororganisationer. Hur många politiker är egentligen för den tanken? Vilka är öppet emot?

mp, c och s är för, mig veterligen. Inga av de andra (förutom sd, såklart) har tagit någon konkret och tydlig ställning.

Bolio
2015-02-25, 12:02
det här är mitt livs bästa dag, välkommen tillbaka bolio!

<3

the_PL_man
2015-02-25, 12:07
Det är en svår fråga, så mycket är säkert.

Tack förresten, och många kurder (särskilt från den turkiska delen av Kurdistan) har tyvärr dålig koll på kurdisk historia. Den turkiska statens assimileringspolitik var väldigt, väldigt effektiv...

Kul att du läser Yasar Kemal!

Det enda jag är orolig för är hur kurderna skall kunna hålla sams internt, när det väl lugnar ner sig i området. Känns som om det finns ett antal grupperingar som drar åt olika håll, men jag antar att det finns andra här som är mer uppdaterade när det avser den politiska situationen och kan reda ut det åt mig.

Tänkte försöka läsa denna studie någon av de närmsta dagaran:
https://www.fhs.se/Documents/Externwebben/forskning/centrumbildningar/CATS/2013/F%C3%B6rebyggande%20av%20v%C3%A5ldsbejakande%20ext remism%20i%20tredje%20land.pdf

Läste mycket Yasar Kemal när jag var 1-14 år, så jag borde göra ett återbesök nu, sisådär 30 år senare. :)

Mvh
the_PL_man

hugok
2015-02-25, 12:10
Aldrig tidigare i historien har något liknande ens varit på tapeten. Att hjälpa fiendens soldater att få ett behagligt liv på bekostnad av den egna staten. Det är ingen omöjlighet att IS når Europa och då slutligen Sverige också. Man finansierar alltså indirekt terrorism och sin egen undergång under den politiska korrekthetens fana. Det är helt löjligt hur långt det har gått och så klart med Mona Sahlin i täten, jag trodde man skulle slippa henne när hon lämnat partipolitiken. Och folket som uppenbarligen ofta köper PK-floskerna, kan dom verkligen köpa något sånt här? Det kan ju inte vara många procent av Sveriges befolkning som tycker att detta är något bra, jag har svårt att tro att det ens är en majoritet på Söder som stödjer detta.

Vad jag tycker att man ska göra åt det: Helt enkelt inte tillåta att de kommer tillbaks till Sverige. Kommer de tillbaks ska de in i fängelse, och då menar jag ett riktigt fängelse inte de bed & breakfast ställen som kallas fängelse. Rednecken i mig säger att man ska tillåta dem ha bostad i Sverige och ha en karta över var alla bor så får vi se vad grannarna gör.

421
2015-02-25, 12:13
IS är redan i Europa och Sverige.

AeternusRex
2015-02-25, 12:14
Aldrig tidigare i historien har något liknande ens varit på tapeten. Att hjälpa fiendens soldater att få ett behagligt liv på bekostnad av den egna staten. Det är ingen omöjlighet att IS når Europa och då slutligen Sverige också. Man finansierar alltså indirekt terrorism och sin egen undergång under den politiska korrekthetens fana. Det är helt löjligt hur långt det har gått och så klart med Mona Sahlin i täten, jag trodde man skulle slippa henne när hon lämnat partipolitiken. Och folket som uppenbarligen ofta köper PK-floskerna, kan dom verkligen köpa något sånt här? Det kan ju inte vara många procent av Sveriges befolkning som tycker att detta är något bra, jag har svårt att tro att det ens är en majoritet på Söder som stödjer detta.

Vad jag tycker att man ska göra åt det: Helt enkelt inte tillåta att de kommer tillbaks till Sverige. Kommer de tillbaks ska de in i fängelse, och då menar jag ett riktigt fängelse inte de bed & breakfast ställen som kallas fängelse. Rednecken i mig säger att man ska tillåta dem ha bostad i Sverige och ha en karta över var alla bor så får vi se vad grannarna gör.

Det var en intervju i radio häromdagen där en IS terrorist Kommit hit för att få vård efter en krigsskada. Han sa att så fort han läkt skulle han tillbaka. Han nämnde också att IS gillar Sverige lite.... Av öppenbara anledningar är det våldsamt fel när en terroristorganisation ser på ens land som ett tamt husdjur man kan nyttja

Bolio
2015-02-25, 12:16
Har de valt att strida för IS får de ju göra det tills de stupar, vad är de för muslimer om de tar paus från deras livsviktiga uppdrag osv

Mitt kurdiska hjärta vill så gärna hålla med dig, men min liberala ideologi säger att det är mer komplicerat än så.

Fast ärligt talat: varje gång jag ser våra flyktingbarn, varje gång jag ser Kobani, varje gång jag hör berättelserna från kurdiska yezidier så lyssnar jag först och sist på mitt hjärta. Min hjärna får ta vid när kriget är slut och islamisterna döda.

Jag var i Kurdistan, ja den delen som Turkiet har ockuperat, för några månader sedan och träffade flera yezidi-kurder som hade flytt från Shingal. Min bästa kompis (som är uppvuxen i Sverige) är från Shingal. Jag har aldrig gråtit så mycket som då. Smärtan, den är obeskrivlig. Lidandet är bortom allt jag har bevittnat. Familjer som fått sina flickor, från 9 till 17 års ålder sålda som sexslavar åt dessa odjur. De berättade för oss om vad de fick uppleva.

Jag ska dela med mig av en bild.

Den är privat, och tjejen på bilden är min bästa vän, så jag tar bort lite.

http://i.imgur.com/pHjdkDs.jpg?1

</3

Bolio
2015-02-25, 12:20
Det enda jag är orolig för är hur kurderna skall kunna hålla sams internt, när det väl lugnar ner sig i området. Känns som om det finns ett antal grupperingar som drar åt olika håll, men jag antar att det finns andra här som är mer uppdaterade när det avser den politiska situationen och kan reda ut det åt mig.

Tänkte försöka läsa denna studie någon av de närmsta dagaran:
https://www.fhs.se/Documents/Externwebben/forskning/centrumbildningar/CATS/2013/F%C3%B6rebyggande%20av%20v%C3%A5ldsbejakande%20ext remism%20i%20tredje%20land.pdf

Läste mycket Yasar Kemal när jag var 1-14 år, så jag borde göra ett återbesök nu, sisådär 30 år senare. :)

Mvh
the_PL_man

Den "osämja" som syns utåt är spel för gallerierna. Det handlar om att KRG inte öppet kan stöda YPG (som Turkiet ser som fiender). Men Barzani (KRG:s president) lyckade skicka Peshmerga GENOM Turkiet och in till Kobani för att stöda YPG. Och överallt i Kurdistan samarbetar alla kurdiska partier mot Daesh. Vi har en gemensam fiende, och den fienden är värre än Turkiet just nu. Iran är kurdernas nästa mål. Den islamiska staten av Iran hängde i dagarna 4 kurder och bara den senaste månaden över 50 kurder. Först tar vi itu med IS', och sedan är det Irans tur.

Bolio
2015-02-25, 12:24
Kurdistans flagga i "Turkiet". För första gången någonsin. Det är tack vare ett starkt samarbete mellan YPG och KRG. Det är Peshmerga från södra (irakiska) Kurdistan som är på väg till Kobani i västra (syriska) Kurdistan och genom norra (turkiska) Kurdistan. Förvirrande för de flesta, men stort för oss kurder. :)

http://www.dw.de/image/0,,18030041_303,00.jpg

421
2015-02-25, 12:24
Jag vet att Yazdani bad Israel om assistans och jag hoppas att de får den. Deras historia är hemsk och jag ber att det inte blir deras öde.

timoat
2015-02-25, 12:27
Det måste bli konsekvenser av att gå med i IS. Sahlin och Co verkar tro att de går med pga frustration av hur de lever i det svenska samhället, och att ett jobb och rehabilitering skall hjälpa dem, men de slåss ju för en helt annan sak. Sverige ska inte fungera som nån sorts avbytarbås för IS. Har de gått med skall de inte få komma in igen. Det är vuxna människor som beslutat at gå med, inga "offer". Vad måste man göra (förutom att begå skattebrott) för att få ett kännbart straff i det här jävla landet?

Bolio
2015-02-25, 12:27
Jag vet att Yazdani bad Israel om assistans och jag hoppas att de får den. Deras historia är hemsk och jag ber att det inte blir deras öde.

Vem är "Yazdani"?

421
2015-02-25, 12:29
Vem är "Yazdani"?

Ber om ursäkt, yezidier. Hoppas du kan förlåta.

Bolio
2015-02-25, 12:34
Ber om ursäkt, yezidier. Hoppas du kan förlåta.

Israel har hjälpt kurderna en hel del, men det mesta har skett i hemlighet. Främst för att Obama är emot det. Bibi Netanyahu var ju den förste statsledaren i världen som öppet manade till att erkänna Kurdistan som suverän stat.

Israel har hjälpt kurder sedan länge, och omvänt. Flera stora demonstrationer (bl.a. i Tyskland senast) har anordnats där israeler/judar och kurder tillsammans protesterar mot antisemitism och för Israels och Kurdistans rätt till existens.

Netanyahus respons till Erdogan är ett bra bevis på vad Israel vill. Problemet är bara att Obama vill något annat...

JXvwwSFOjUc

PureWhey
2015-02-25, 12:36
Guantanamo

421
2015-02-25, 12:42
Israel har hjälpt kurderna en hel del, men det mesta har skett i hemlighet. Främst för att Obama är emot det. Bibi Netanyahu var ju den förste statsledaren i världen som öppet manade till att erkänna Kurdistan som suverän stat.

Israel har hjälpt kurder sedan länge, och omvänt. Flera stora demonstrationer (bl.a. i Tyskland senast) har anordnats där israeler/judar och kurder tillsammans protesterar mot antisemitism och för Israels och Kurdistans rätt till existens.

Netanyahus respons till Erdogan är ett bra bevis på vad Israel vill. Problemet är bara att Obama vill något annat...

JXvwwSFOjUc

:)

Daniiiel
2015-02-25, 12:44
Kurder i Sverige (tillsammans med mindre grupper assyrier) har anordnat flera sådana demonstrationer, senast nyligen för någon vecka sedan. Jag tycker att det borde vara helt jävla okej att göra det.

Jag är inte kurd jag är tysk och inte muslim..det är lite som att svarta i USA kallar varandra niggas men gör något annan det dom nerslagna eller nått..kanske konstig jämförelse men tror inte det är lika ok att folk som inte är muslimer går ut och säger dra åt helvete till alla "svenska" IS krigare som ska komma tillbaka. Sverige är ett sjukt land det finns inget annat land i världen som har samma tragiska syn

rooz
2015-02-25, 12:45
Givetvis så skulle de ju erkänt om de faktiskt rekryterade...

Men jag är beredd att hålla med om att sociala medier är ett likvärdigt problem.

Behandla dessa individer likt krigsförbrytare.

Macroman
2015-02-25, 12:46

De ska omedelbart lagföras för terroristbrott, brott mot folkrätt etc. Sedan ska de bli av med sitt svenska medborgarskap i den mån det är möjligt.

Rena självklarheter alltså.

Bolio
2015-02-25, 12:49
Daniel,

Ja, det är JUST det som har skapat detta problem till att börja med. Att etniska svenskar inte tillåts kritisera islam, eller att man inte kan diskutera integrationsproblemen som etnisk svensk utan att bli klassad som rasist. Eller för den delen att klassa alla sverigedemokrater som rasister bara för att det finns rasister bland dem. Det finns otaliga rasister (antisemiter, folk som kallar amerikaner för "obildade rednecks" etc.) inom vänstern - varför är det tillåtet i detta land att vara vänster utan att klassas som rasist?

Sverige har tyvärr grävt sin egen grav och totalt kortslutit sin moraliska kompass. Folk som hatar judar och amerikaner får fritt spelrum och anses vara goda och toleranta medan folk som ifrågasätter en otroligt fascistisk, intolerant och kvinnofientlig religion/ideologi klassas som rasister per automatik.

Och så undrar alla varför sd växer...

Bolio
2015-02-25, 12:51
De ska omedelbart lagföras för terroristbrott, brott mot folkrätt etc. Sedan ska de bli av med sitt svenska medborgarskap i den mån det är möjligt.

Rena självklarheter alltså.

Problemet är ju bevisbördan. Hur bevisar man att någon har begått dessa brott i Syrien, Irak eller Kurdistan?

TheOne1994
2015-02-25, 12:55
Problemet är ju bevisbördan. Hur bevisar man att någon har begått dessa brott i Syrien, Irak eller Kurdistan?

bättre att dra alla över en kam...i detta läget. Nu när det är så utbrett med IS. Om några år ( 10 ) kan vi ta upp frågan igen om vi ska ha invandring överhuvudtaget...simpelt.

Bolio
2015-02-25, 12:57
bättre att dra alla över en kam...i detta läget. Nu när det är så utbrett med IS. Om några år ( 10 ) kan vi ta upp frågan igen om vi ska ha invandring överhuvudtaget...simpelt.

De hundratals kurder som åkt tillbaka till Kurdistan för att slåss MOT islamisterna då?

Fordon
2015-02-25, 12:58

Det borde vara nolltolerans mot IS. Så fort de kommer hit så ska de utlämnas som krigsfångar till landet de kom ifrån eller krigar emot. Oavsett nationalitet. De skall ha förverkat sitt medborgarskap.
Sverige bör aktivt jobba med att motverka rekryteringen samt upplysa vårt samhälle på ett djupare plan vad IS är och gör. Folk har ju ännu ej förstått att IS är de nya 30-talets nazisterna. Avlyssna moskéer och misstänka rekryterare. Sätt hårt mot hårt och gör det straffbart att vara med i en terroriststämplad organisation.
Förbjud och omhänderta folk från att åka ner vid sannolika skäl om att de ska kriga för IS. Mer pengar till Säpo och hårdare krav.

att de skulle ångra sig och vill hem är ingen ursäkt. Att allt inte var glitter och glamour var ju tråkigt men alla vet att de ska ner för att döda människor. Deal with it! Kan de mörda oskyldiga så får de banne mig skjuta sig igenom IS också. De är kallblodiga mördare, våldtäksmän och krigsförbrytare som skall behandlas därefter. De är givetvis inte sjuka i huvudet så ingen behandling kan sättas in heller. De har ett helt annat synsätt på världen och värderingar som inte får finnas i vårt land.

TheOne1994
2015-02-25, 12:59
De hundratals kurder som åkt tillbaka till Kurdistan för att slåss MOT islamisterna då?

ja svårt så klart. Men för att reda upp eländet måste det vara så drasiskt. Vi har inte koll på "vem som är vem" snart.

Bolio
2015-02-25, 12:59
Eller dessa (och det finns MÅNGA MÅNGA fler) västerlänningar - amerikaner, kanadensare, en israelisk kvinna, etc. etc. som åkt ned och gått med i de kurdiska styrkorna. Hur gör vi med dem?

https://nicedeb.files.wordpress.com/2014/11/10501937_1502456720004366_8196508085060087893_n.jp g?w=780&h=520

Bolio
2015-02-25, 13:01
ja svårt så klart. Men för att reda upp eländet måste det vara så drasiskt. Vi har inte koll på "vem som är vem" snart.

Det är ju bara att fråga kurdiska Peshmerga om person X varit med dem och stridit eller inte. Det finns ett Peshmerga-ministerium i södra Kurdistan som har koll på varenda person som slåss på kurdernas sida mot ISIS. Om personen inte har varit det så kollar man upp personen och personen familj, och utvisar varenda en av dem. Vad tror du om den lösningen?

Bolio
2015-02-25, 13:02
det borde vara nolltolerans mot is. Så fort de kommer hit så ska de utlämnas som krigsfångar till landet de kom ifrån eller krigar emot. Oavsett nationalitet. De skall ha förverkat sitt medborgarskap.
Sverige bör aktivt jobba med att motverka rekryteringen samt upplysa vårt samhälle på ett djupare plan vad is är och gör. Folk har ju ännu ej förstått att is är de nya 30-talets nazisterna. Avlyssna moskéer och misstänka rekryterare. Sätt hårt mot hårt och gör det straffbart att vara med i en terroriststämplad organisation.
Förbjud och omhänderta folk från att åka ner vid sannolika skäl om att de ska kriga för is. Mer pengar till säpo och hårdare krav.

Att de skulle ångra sig och vill hem är ingen ursäkt. Att allt inte var glitter och glamour var ju tråkigt men alla vet att de ska ner för att döda människor. Deal with it! Kan de mörda oskyldiga så får de banne mig skjuta sig igenom is också. De är kallblodiga mördare, våldtäksmän och krigsförbrytare som skall behandlas därefter. De är givetvis inte sjuka i huvudet så ingen behandling kan sättas in heller. De har ett helt annat synsätt på världen och värderingar som inte får finnas i vårt land.

+1000

D Andersson
2015-02-25, 13:03

Under andra världskriget internerade Sverige hundratals kommunister och andra opålitliga element.
Till skillnad från då är Sverige faktiskt en del av den här konflikten, så interneringsläger med hårt arbete och ytterst spartansk tillvaro, lägg gärna ut det på entreprenad till ex. vis någon baltstat för att få ner kostnad och levnadsstandard, tills IS är besegrade. Som en sista utväg för dem som absolut inte kan utvisas eller som vi på annat sätt kan bli av med genom att överlämna till irakiska/syriska eller varför inte kurdiska myndigheter.

Bolio
2015-02-25, 13:07
Som en sista utväg för dem som absolut inte kan utvisas eller som vi på annat sätt kan bli av med genom att överlämna till irakiska/syriska eller varför inte kurdiska myndigheter.

D Andersson, klok som alltid. Kunde inte hålla med dig mer.

Varför göra det svårt för sig? Kurdistan tar gärna emot dem och låter dem betala priset för vad de har gjort mot oss. Varför låta svenska skattepengar gå till det när kurderna mer än gärna vill ha terroristerna för att förhöra dem och därmed förhindra ytterligare terrorism?

TheOne1994
2015-02-25, 13:10
Det är ju bara att fråga kurdiska Peshmerga om person X varit med dem och stridit eller inte. Det finns ett Peshmerga-ministerium i södra Kurdistan som har koll på varenda person som slåss på kurdernas sida mot ISIS. Om personen inte har varit det så kollar man upp personen och personen familj, och utvisar varenda en av dem. Vad tror du om den lösningen?

visst om vi bara kan hantera det, och har intresset av att hålla på med sånt i vårt land. Det tar resurser och kostar mass pengar. Invandringen i sig är redan dyr.

Bolio
2015-02-25, 13:13
visst om vi bara kan hantera det, och har intresset av att hålla på med sånt i vårt land. Det tar resurser och kostar mass pengar. Invandringen i sig är redan dyr.

Vi kanske ska agera förhindrande och kasta ut alla invandrare (eller åtminstone dem med muslimsk bakgrund), så kommer detta ju garanterat inte att ske? Kan det vara en idé?

tlk
2015-02-25, 13:15
Självklart ska dessa svenska medborgare välkomnas och samället bör göra en insats för att rehabilitera dem. Precis som vi gör med alla andra medborgare med problembeteende.

Fan rent äckligt vad man läser i den här tråden.

TheOne1994
2015-02-25, 13:16
Självklart ska dessa svenska medborgare välkomnas och samället bör göra en insats för att rehabilitera dem. Precis som vi gör med alla andra medborgare med problembeteende.

du är ensam !

benya
2015-02-25, 13:16
Givetvis så skulle de ju erkänt om de faktiskt rekryterade...

Men jag är beredd att hålla med om att sociala medier är ett likvärdigt problem.

Behandla dessa individer likt krigsförbrytare.

MEN du är beredd….? Likvärdiga problem?
Hur många fällda brottslingar erkänner sitt brott och vad har vi en underrättelsetjänst till i detta land? Om det skulle vara så att moskéerna rekryterar ISIS medlemmar och det finns belägg för detta så torde det finnas rimliga grunder för att stänga ner dessa. Varför gör man inte.

TheOne1994
2015-02-25, 13:17
Vi kanske ska agera förhindrande och kasta ut alla invandrare (eller åtminstone dem med muslimsk bakgrund), så kommer detta ju garanterat inte att ske? Kan det vara en idé?

your call

Bolio
2015-02-25, 13:19
your call

Jag stannar gärna kvar här, om det är okej för dig?

tlk
2015-02-25, 13:19
du är ensam !

http://cdn.twentytwowords.com/wp-content/uploads/No-Nazi-Salute-02.jpg

TheOne1994
2015-02-25, 13:21
Jag stannar gärna kvar här, om det är okej för dig?

om du vill så stanna du.

Bolio
2015-02-25, 13:23

Jag tycker att ditt argument om "rehabilitering" pulveriseras rätt väl av en medicine doktor i psykiatri och legitimerad psykolog.

"Våldsbejakande jihadism är en politiskt religiös riktning och ingen psykisk störning, lika lite som annan politiskt extremism är det. Det finns därför inte heller någon psykiatrisk behandling för sådant. Psykiatrisk ”behandling” av socialt och politiskt icke önskvärda individer är sådant vi endast förknippar med diktaturer. Att företrädare för Socialdemokraterna och Centerpartiet, och en socialliberal tidning som GP, nu i naivt välmenande avsikt tycks tänka i liknande banor när det gäller jihadister i Sverige är minst sagt häpnadsväckande, och inte så lite oroande."

http://urpsykologisksynvinkel.blogspot.se/2015/01/jihadister-i-terapi.html

Trouble
2015-02-25, 13:29

Hur ska man rehabilitera dem och från vad? Vad för straff är på sin plats om något?

Ado2000
2015-02-25, 13:32
inte släppa in dom i landet igen

TheOne1994
2015-02-25, 13:32
http://cdn.twentytwowords.com/wp-content/uploads/No-Nazi-Salute-02.jpg

bra bild men alla skulle pekat mer mot DIG.

Fordon
2015-02-25, 13:33

Det ska man absolut inte göra. Vad är skillnaden mot 30-talets tyskland då?

Det finns ingenting att rehabilitera. Lika lite som att man kan rehaba homosexualitet. Att kriga för IS är ingen mental sjukdom.

Hur många fällda brottslingar erkänner sitt brott och vad har vi en underrättelsetjänst till i detta land? Om det skulle vara så att moskéerna rekryterar ISIS medlemmar och det finns belägg för detta så torde det finnas rimliga grunder för att stänga ner dessa. Varför gör man inte.

Man kan inte stänga ner en "fredlig" moské bara för att det finns någon enstaka rekryterare där. Det säger sig självt. Och varför man inte tar krafttag mot detta är pga att vi har politiker som sätter "religionsfrihet" före sunt förnuft.

Jag tycker att ditt argument om "rehabilitering" pulveriseras rätt väl av en medicine doktor i psykiatri och legitimerad psykolog.

"Våldsbejakande jihadism är en politiskt religiös riktning och ingen psykisk störning, lika lite som annan politiskt extremism är det. Det finns därför inte heller någon psykiatrisk behandling för sådant. Psykiatrisk ”behandling” av socialt och politiskt icke önskvärda individer är sådant vi endast förknippar med diktaturer. Att företrädare för Socialdemokraterna och Centerpartiet, och en socialliberal tidning som GP, nu i naivt välmenande avsikt tycks tänka i liknande banor när det gäller jihadister i Sverige är minst sagt häpnadsväckande, och inte så lite oroande."

Precis så är det. Det är ett val man gör, ingen psykisk sjukdom.

AeternusRex
2015-02-25, 13:38

Troll, fjortis eller korkad? Hur har du tänkt rehabilitera religion? Har du ens pratat med någon form av troende någon gång om på något vis angriper verkligheten? Det är fiender till allt vad livet och frihet står för som urskiljningslöst mördar och med hot om våld och tortyr önskar kuva alla och envar.

Det finns ingen räddning för den som argumenterar från en absolut och religiös synvinkel. Se tillbaka på historien i vilka fall har denna typen av människor någonsin gått att omvända eller integrera tillbaka i ett samhälle. Svaret är och kommer förbli aldrig.

Det stod om hur IS strider häromdagen. Plutonsvis utan beaktande gör eget liv och sina egna trupper stormar dom rakt in i spärreld. Dom vinner strider som man gjorde för dränker fienden i sina egna döda tills motståndaren måste retirera om dom inte kan ha ihjäl alla. Någon med den typen av förakt eller oförstånd för liv går inte att resonera med. Det är bara att hoppas på att personen vaknar. Det finns gott om litterstur som behandlar detta och hur en människa kan sänka sig så djupt i sitt egna hat att deras jag försvinner. Dom har inget "jag" längre. Det är förutom detta bevisat att hjärnan hos en sådan människa fungerar helt annorlunda. Det gäller inte bara islamistiska fundamentalister utan alla som utövar någon form av ideologi under absoluta förutsättningar. Vilket gör det omöjligt för individen att förstå något utanför sagda parametrar.

tlk
2015-02-25, 13:40

Det finns ingenting att rehabilitera. Lika lite som att man kan rehaba homosexualitet. Att kriga för IS är ingen mental sjukdom.

Hur ska man rehabilitera dem och från vad? Vad för straff är på sin plats om något?

Vem påstår att det är en mental sjukdom? Precis som mord, stöld och vad folk nu sitter i fängelse för utsätts för rehabiliterande vård så bör dessa personer göra det. Det är verkligen inget konstigt. Och att vi i Sverige inte skulle rehabilitera "socialt icke önskvärda" är ju bara nonsense. Det är ungefär hela syftet med våran fångvård.

tlk
2015-02-25, 13:41
Troll, fjortis eller korkad? .

ad hominem 101. Du är helt enkelt inte värd att besvara öht.

421
2015-02-25, 13:43
Vem påstår att det är en mental sjukdom? Precis som mord, stöld och vad folk nu sitter i fängelse för utsätts för rehabiliterande vård så bör dessa personer göra det. Det är verkligen inget konstigt. Och att vi i Sverige inte skulle rehabilitera "socialt icke önskvärda" är ju bara nonsense. Det är ungefär hela syftet med våran fångvård.

Vad ska de få vård för?

Fordon
2015-02-25, 13:46

Det finns ingenting att rehabilitera helt enkelt. De har en världsbild och synsätt som totalt skiljer sig från vårt sätt. Och därför kommer vi inte kunna rehabilitera dessa in i vårt samhälle. Precis lika lite som vi kan rehabiilisera torperder och andra yrkeskriminella. Det är en utopi som saknar grund.
Vi kan hjälpa och återanpassa vissa individer som har råkat komma lite snett i samhället. Det är dock en helt annan sak.

AeternusRex
2015-02-25, 13:47
ad hominem 101. Du är helt enkelt inte värd att besvara öht.

Alla tre således

BigSpawn
2015-02-25, 13:48
Tycker att alla som är för att dessa ska få komma tillbaka och rehabiliteras kan få bli grannar till de "rehabiliterade" sen. Jäkligt lätt och sitta och tycka att sånt är bra när man med största sannolikhet aldrig kommer komma i kontakt med dessa typer

AeternusRex
2015-02-25, 13:50
Tycker att alla som är för att dessa ska få kolla tillbaka och rehabiliteras kan få bli grannar till de "rehabiliterade" sen. Jäkligt lätt och sitta och tycka att sånt är bra när man med största sannolikhet aldrig kommer komma i kontakt med dessa typer

Ungefär så. Eller så kan dom åka ned dit och tala dom till rätta.

TheOne1994
2015-02-25, 13:51
Tycker att alla som är för att dessa ska få kolla tillbaka och rehabiliteras kan få bli grannar till de "rehabiliterade" sen. Jäkligt lätt och sitta och tycka att sånt är bra när man med största sannolikhet aldrig kommer komma i kontakt med dessa typer

då får tlk massa nya friends :)

rooz
2015-02-25, 13:53

SÄPO är dock inte världskända för att vara den vassaste säkerhetstjänsten i världen..
Svenska muslimer har sluta gå till vissa moskéer pga deras allt hårdare tolkning av islam, och rädsla för att deras barn dras till detta..

Och för att stänga ned en moské lär det aldrig vara tal om, troligare att ställa en viss individ/individer inför rätta..

AeternusRex
2015-02-25, 13:57
SÄPO är dock inte världskända för att vara den vassaste säkerhetstjänsten i världen..
Svenska muslimer har sluta gå till vissa moskéer pga deras allt hårdare tolkning av islam, och rädsla för att deras barn dras till detta..

Och för att stänga ned en moské lär det aldrig vara tal om, troligare att ställa en viss individ/individer inför rätta..

Förhoppningsvis blir Säpo bättre nu när den polisiära myndighets förändringen blir klar. Dom skulle behöva lite andra riktningar med. Det dom skall täcka med en liten organisation är alldeles för brett och diffust.

XXXL
2015-02-25, 14:11
Arkebusering.

Latissimus Dorsi
2015-02-25, 14:12
Arkebusering.

Seriös plusetta

XXXL
2015-02-25, 14:19
Så fort de kliver av planet så blir de ombedda att gå in ett säkerhetskontroll rum och sen får de buntband runt handlederna, påse över huvudet och leds från en bakdörr ut till en bil.

Sen hör ingen nått om det, om nån frågar så var de inte ens med på planet/flygbolaget blir ombedda att ta bort personen från passagerarlistan.

AeternusRex
2015-02-25, 14:24
Tänk dom stackars människor som vaknar en morgon och inser att grannen är en jihadist som helst vill skända och halshugga deras barn.

Fordon
2015-02-25, 14:25
Seriös plusetta

Så fort de kliver av planet så blir de ombedda att gå in ett säkerhetskontroll rum och sen får de buntband runt handlederna, påse över huvudet och leds från en bakdörr ut till en bil.

Sen hör ingen nått om det, om nån frågar så var de inte ens med på planet/flygbolaget blir ombedda att ta bort personen från passagerarlistan.

Ni är alltså för metoderna som IS använder sig av *facepalm* Enda skillnaden är att ni tycker olika om saker och ting.

D Andersson
2015-02-25, 14:26

Som det är nu ger Sverige uppehållstillstånd, skydd, vård, terapi, hjälp och stöd både till de som flyr undan terror och till terroristerna själva. Du ser inget problem med det? Finns det någon som helst gräns för Sveriges åtagande i världen?

Vi beräknas redan ha ca 1000 krigsförbrytare i landet, hittills har en Rwandier blivit dömd. Så av de terrorister vi tar emot nu kanske en promille blir dömd och får sitt straff om 20-30 år.

Fordon
2015-02-25, 14:34
Som det är nu ger Sverige uppehållstillstånd, skydd, vård, terapi, hjälp och stöd både till de som flyr undan terror och till terroristerna själva. Du ser inget problem med det? Finns det någon som helst gräns för Sveriges åtagande i världen?

Vi beräknas redan ha ca 1000 krigsförbrytare i landet, hittills har en Rwandier blivit dömd. Så av de terrorister vi tar emot nu kanske en promille blir dömd och får sitt straff om 20-30 år.

Nja, Jackie Arklöv var den första att bli dömd för krigsförbrytelser i Sverige, år 2006.

Lawler
2015-02-25, 14:34

Då rehabilitering och arbete diskuterats i samband med återvändande IS-krigare har inte frågan om straff tagits upp och det är där skon klämmer. Ska svenska medborgare kunna åka till krigszoner och göra sig skyldiga till folkmord och etnisk rensning utan att riskera att straffas för det? Istället ska de få rehabilitering och arbete. För svenska medborgare tillhörande de minoritetsgrupper som finns i områden där IS härjar måste förslaget uppfattas som oerhört stötande.

XXXL
2015-02-25, 14:36
Ni är alltså för metoderna som IS använder sig av *facepalm* Enda skillnaden är att ni tycker olika om saker och ting.

Nej det blir ju inte riktigt samma sak då IS gör det mot folk som rent juridiskt aldrig gjort något fel.

IS mördar folk för att de är av en annan åsikt än de själva, jag förespråkar att vi mördar folk som har mördat med uppsåt.

421
2015-02-25, 14:38
Nej det blir ju inte riktigt samma sak då IS gör det mot folk som rent juridiskt aldrig gjort något fel.

IS mördar folk för att de är av en annan åsikt än de själva, jag förespråkar att vi mördar folk som har mördat med uppsåt.

Enligt sharia så har de gjort fel :)

Latissimus Dorsi
2015-02-25, 14:40

Du dödar mig helt oprovocerat - fel.
Du blir dödad för att du dödat mig - mindre fel.
Dödstraff är ett rimligt straff för de brott som kackerlackorna begår :)

XXXL
2015-02-25, 14:40
Enligt sharia så har de gjort fel :)

Fast sharia är en påhittad lag medans mord är en lag som gäller över hela världen obundet till landsgränser eller ens jordklotet för den delen.

För islamister kanske sharia är den enda lagen, men det finns lagar som står över alla andra lagar också.

421
2015-02-25, 14:42
Fast sharia är en påhittad lag medans mord är en lag som gäller över hela världen obundet till landsgränser eller ens jordklotet för den delen.

För islamister kanske sharia är den enda lagen, men det finns lagar som står över alla andra lagar också.

Ja, G-d står över alla lagar.

XXXL
2015-02-25, 14:44
Jag är i övrigt absolut inte för dödsstraff om det inte bortom allt tvivel står klart att de finns ett uppsåt bakom det som sträcker sig över flera månader med detaljerad planering. Breivik är ett praktexempel på någon som borde avrättas, medan någon som sticker ner nån på fyllan i en korvkö utanför krogen kanske borde få en andra chans.

Ja, G-d står över alla lagar.

Ingen, eller inget står över lagen.

filmjölk
2015-02-25, 14:49
Jag tror att vi först måste göra ett ställningstagande och säga vilken sida vid stödjer i konflikten. Givetvis borde det inte vara sunnimuslimerna (wahhabiterna?) i IS utan vi borde ta moralisk rygg på shiamuslimer mfl. som IS våldtar och mördar.

Alltså, strider du för IS= Strider du även mot Sverige= landsförvisning.

Nu har jag inte så mycket till övers för shiamuslimers shariavurmande heller, men de är (väl?) inte ett direkt hot mot Sverige som hemvändande IS-soldater är.

XXXL
2015-02-25, 14:51
Vi behöver inte ens ta sida Filmjölk, de som med uppsåt skadar och/eller mördar andra människor har själva valt vilken sida de är på. Man måste se bort från religionen och vad de säger, och istället fokusera helt och hållet på deras handlingar.

Vi måste sluta fråga varför.

TheOne1994
2015-02-25, 14:57
Vi behöver inte ens ta sida Filmjölk, de som med uppsåt skadar och/eller mördar andra människor har själva valt vilken sida de är på. Man måste se bort från religionen och vad de säger, och istället fokusera helt och hållet på deras handlingar.

ju förr detso bättre, det gäller hädanefter i alla DISKUSSIONER när det gäller politik i Sverige. Vi måste våga ta snabba beslut och framförallt rätt beslut. Så jvl svårt är det inte. Rätt och fel fick man lära sig på dagis.

kebne
2015-02-25, 14:59
ju förr detso bättre, det gäller hädanefter i alla DISKUSSIONER när det gäller politik i Sverige. Vi måste våga ta snabba beslut och framförallt rätt beslut. Så jvl svårt är det inte. Rätt och fel fick man lära sig på dagis.

Jaha man ska bara ta rätt beslut. Varför har ingen tänkt på det tidigare?

AeternusRex
2015-02-25, 15:01
Vi stöder ju koalitionen mot IS och ssg är(har varit) där och tar ihjäl dom.

filmjölk
2015-02-25, 15:01

Jag håller inte med. Jag vill inte förbjuda tex. en svensk Kurd (eller för den delen en helsvensk kristen sverigedemokrat) som vill åka ner till regionen för att strida emot IS, med uppsåt att skada och mörda (våldta får undantas och inte anses vara ok) IS-soldater. men förbjuda folk att slåss för IS vill jag göra.

Vi måste våga välja sida även om vi som land förhoppningsvis inte går in i konflikten, och våga göra ett slags moraliskt ställningstagande.

XXXL
2015-02-25, 15:02
Jag håller inte med. Jag vill inte förbjuda tex. en svensk Kurd (eller för den delen en helsvensk kristen sverigedemokrat) som vill åka ner till regionen för att strida emot IS, med uppsåt att skada och mörda (våldta får undantas och inte anses vara ok) IS-soldater.

Vi måste våga välja sida även om vi som land förhoppningsvis inte går in i konflikten, och våga göra ett slags moraliskt ställningstagande.

Vi ska absolut inte förbjuda de från att åka, men vi ska förbjuda de från att komma tillbaks in i det svenska samhället igen om de har deltagit i brott mot mänskligheten.

TheOne1994
2015-02-25, 15:02

ja du mesiga Sverige kanske har vaknat nu, när brallorna redan är halvvägs nere. Stäng Rosenbad och flytta ner regeringen till Skåne. Här är vi mer rakt på :)

XXXL
2015-02-25, 15:04

Behöver inte ens vara rätt beslut om du frågar mig bara det är ett beslut och ett direkt beslut sen får man väl jobba runt det och ändra på sig om det nu skulle visa sig vara fel.

kebne
2015-02-25, 15:06
ja du mesiga Sverige kanske har vaknat nu, när brallorna redan är halvvägs nere. Stäng Rosenbad och flytta ner regeringen till Skåne. Här är vi mer rakt på :)

Problemet är att ni vill hantera en grupp personer som baserar sina beslut blint på en bok med beslut baserade på ett "rätt och fel"-tänkande som vi som sekulär nation inte har. Har man en helig skrift så har man en objektiv sanning för rätt och fel. När man inte har en helig skrift eller en gud att hänvisa till då kommer saker att "bero på".

XXXL
2015-02-25, 15:07
Vi stöder ju koalitionen mot IS och ssg är(har varit) där och tar ihjäl dom.

SAS är väl där också, det är bra och rätt men vi måste ha ihjäl de som vågar sig tillbaka hit också.

AeternusRex
2015-02-25, 15:07
Problemet är att ni vill hantera en grupp personer som baserar sina beslut blint på en bok med beslut baserade på ett "rätt och fel"-tänkande som vi som sekulär nation inte har. Har man en helig skrift så har man en objektiv sanning för rätt och fel. När man inte har en helig skrift eller en gud att hänvisa till då kommer saker att "bero på".

Böcker om tomtar och troll kan vi aldrig ta hänsyn till när det gäller världsordningen.

D Andersson
2015-02-25, 15:09
Nja, Jackie Arklöv var den första att bli dömd för krigsförbrytelser i Sverige, år 2006.

Han kom inte hit asylvägen vad jag vet.

kebne
2015-02-25, 15:09
Böcker om tomtar och troll kan vi aldrig ta hänsyn till när det gäller världsordningen.

Du kanske skulle ha läst vad jag skrev och hur det relaterar till vilka beslut vi kan och bör ta angående IS-krigare istället för att skjuta från höften.

AeternusRex
2015-02-25, 15:16
Du kanske skulle ha läst vad jag skrev och hur det relaterar till vilka beslut vi kan och bör ta angående IS-krigare istället för att skjuta från höften.

Dåligt uttryckt från min sida. Det var inget emot vad du skrev eller nåt bara en vidare tanke i det hela. Poängen och Problematiken blir att det är enklare att diskutera med en påse skridskor än en jihadist

Fordon
2015-02-25, 15:22

Som 421 säger så har muslimerna en annan syn på världen, och enligt den så har dessa offer gjort väldigt fel. Det är liksom fakta bortom all rimlig tvivel. så fungerar dem.

Du dödar mig helt oprovocerat - fel.
Du blir dödad för att du dödat mig - mindre fel.
Dödstraff är ett rimligt straff för de brott som kackerlackorna begår :)

Jag är inte emot dödsstraff per automatik, men det är en stor skillnad på att dömas i en rättvis (tm) domstol och att dras in bakom en dörr med buntband på flygplatsen och få en enkel biljett till paradiset.

Alla lagar är "påhittade" men enligt muslimerna så är Allahs ord ytterst verklig och måste följas. Att vi tycker annorlunda är för att vi har en helt annan världsbild. Därför måste vi välja sida och det kommer aldrig att fungera att leva sida vid sida med det muslimska samhället. Det är en paradox.

+1

Vi måste ju förstå fienden, eller hur.

“If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.”

AeternusRex
2015-02-25, 15:26
Skickade du just på mig ett Sun tzu quote?
Jag håller förvisso med om detta. Men..."To understand insanity is to be insane"

kebne
2015-02-25, 15:32
Jag håller förvisso med om detta. Men..."To understand insanity is to be insane"

Nu var ideologi tydligen enligt tidigare poster inte en psykisk sjukdom, man gör bäst i att hålla sin argumentation konsekvent. De tycker annorlunda och har en annan värdegrund för de beslut de tar.

Fordon
2015-02-25, 15:38

:D

men som kebne redan har hunnit påpeka; det är ingen psykisk åkomma att vara troende eller IS-anhängare.

XXXL
2015-02-25, 15:47
Alla lagar är "påhittade" men enligt muslimerna så är Allahs ord ytterst verklig och måste följas. Att vi tycker annorlunda är för att vi har en helt annan världsbild. Därför måste vi välja sida och det kommer aldrig att fungera att leva sida vid sida med det muslimska samhället. Det är en paradox.

Jag tycker du ska ge fan i att försöka få religion att låta som om det vore precis som oss; bara att man väljer att se det lite på ett annorlunda sätt. Så är det verkligen inte, även om många försöker få det att låta så (media först och främst)

Det synsätt vi har bygger på vetenskap, det går inte direkt att ifrågasätta det på samma sätt som man kan ifrågasätta påhittade sagor eller lagar stadgade från personer som inte ens existerat.

Gapet mellan vi och dem är större nu än någonsin, aldrig förr i historien har religiösa och icke-religiösa varit såhär långt ifrån varandra.

kebne
2015-02-25, 15:49
Jag tycker du ska ge fan i att försöka få religion att låta som om det vore precis som oss; bara att man väljer att se det lite på ett annorlunda sätt. Så är det verkligen inte, även om många försöker få det att låta så (media först och främst)

Det synsätt vi har bygger på vetenskap, det går inte direkt att ifrågasätta det på samma sätt som man kan ifrågasätta påhittade sagor eller lagar stadgade från personer som inte ens existerat.

Hur baserar du gott och ont, rätt och fel på vetenskap?

XXXL
2015-02-25, 16:01
Hur baserar du gott och ont, rätt och fel på vetenskap?

Just i frågan religion är det ju enkelt, det som existerar i verkligheten är rätt och det som existerar i fantasin är fel.

Det som existerar i fantasin kan prövas i verkligheten men det gör det ju inte automatiskt rätt.

Om du säger att det har existerat en person som har vissa lagar och det inte finns nån grund för det alls så pratar du i nattmössan och har fel tills motsatsen bevisats; vilket inget lyckats göra på 2000 år.

421
2015-02-25, 16:05
Det är detta jag menar är nerfallet med västerländsk tolerans och liberalism...

Fordon
2015-02-25, 16:05

Gapet mellan vi och dem är större nu än någonsin, aldrig förr i historien har religiösa och icke-religiösa varit såhär långt ifrån varandra.

Det gör jag inte. Men du verkar sakna förmågan att se saker ur andras perspektiv. Vi håller hårt på fakta och ren vetenskap. de håller lika hårt på vad boken säger. För dem är det varken sagor eller påhittade saker.
Och du kan nog ge dig på att vi har haft lika stora motsättningar nu som förut. Det var ju för sjutton dödsdömt, bokstavligt talat, att säga att jorden är rund och den snurrar runt solen, istället för att universum snurrar runt jorden. Kyrkan var inget större fan av vetenskapen om den inte var till fördel för kristendomen.

Men bara för att jag kan förstå hur de ser på saker, så betyder det inte någonstans att jag håller med dem.

kebne
2015-02-25, 16:11
Just i frågan religion är det ju enkelt, det som existerar i verkligheten är rätt och det som existerar i fantasin är fel.

Det som existerar i fantasin kan prövas i verkligheten men det gör det ju inte automatiskt rätt.

Om du säger att det har existerat en person som har vissa lagar och det inte finns nån grund för det alls så pratar du i nattmössan och har fel tills motsatsen bevisats; vilket inget lyckats göra på 2000 år.

Kan du ge en enkel förklaring till hur vi baserat på enbart vetenskap ska bedöma vilket beslut som är rätt eller fel?

Vi kan ta en väldigt enkel fråga som att kalle stjäl ett äpple från erik. Baserat på vetenskap är detta rätt eller fel av kalle att göra? (eller kanske varken eller)

XXXL
2015-02-25, 16:11
Jag ser ingen poäng i att försöka se saker och ting ur andras perspektiv när det gäller fiktiva saker utan någon som helst anknytning till verkligheten och jag förstår inte heller varför någon annan skulle vilja bemöda sig med att göra det heller.

Kan du ge en enkel förklaring till hur vi baserat på enbart vetenskap ska bedöma vilket beslut som är rätt eller fel?

Vi kan ta en väldigt enkel fråga som att kalle stjäl ett äpple från erik. Baserat på vetenskap är detta rätt eller fel av kalle att göra? (eller kanske varken eller)

Det är inte rätt eftersom i 10/10 fall när vi frågat Kalle om han blev glad eller ledsen över att Erik tog hans äpple så svarade Kalle att han blev ledsen, Lisa kanske svarade att hon inte brydde sig men Oskar, Pelle, Anders, Nils svarade allihopa att de blev uppriktigt ledsna över det.

Det gör det fel.

kebne
2015-02-25, 16:15
Jag ser ingen poäng i att försöka se saker och ting ur andras perspektiv när det gäller fiktiva saker utan någon som helst anknytning till verkligheten och jag förstår inte heller varför någon annan skulle vilja bemöda sig med att göra det heller.

Det är inte rätt eftersom i 10/10 fall när vi frågat Kalle om han blev glad eller ledsen över att Erik tog hans äpple så svarade Kalle att han blev ledsen, Lisa kanske svarade att hon inte brydde sig men Oskar, Pelle, Anders, Nils svarade allihopa att de blev uppriktigt ledsna över det.

Det gör det fel.

Så din vetenskapliga basis är att fråga vad folk tycker? Då agerar väl IS på vetenskaplig grund eftersom de alla 9 troende är överens om att den 10e som är icke troende ska dö.

XXXL
2015-02-25, 16:19
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap

Vetenskap är produktion av tidigare okänd kunskap med systematiska metoder. Vetenskapliga metoder innefattar en kombination av

empiri (prövande av hypoteser, teorier, modeller och lagar genom experiment, observation, mätning, datainsamling och konfirmativ dataanalys) och
deduktion (formulering av nya hypoteser genom logisk slutledning, matematisk härledning av samband, teoretiskt modellbygge, explorativ dataanalys och upptäckt av nya samband).

Min vetenskapliga basis är att samla in vad majoriteten tycker om vad som anses vara rätt eller fel och från det försöka få fram ett svar.

Visst, om du frågade 9 troende och en icke troende så skulle ju de troende få rätt men nu är ju knappast hela världen överens om att IS har rätt, bara IS är överens om att de har rätt och IS är i en minoritet.

kebne
2015-02-25, 16:23
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskap

Min vetenskapliga basis är att samla in vad majoriteten tycker om vad som anses vara rätt eller fel och från det försöka få fram ett svar.

Visst, om du frågade 9 troende och en icke troende så skulle ju de troende få rätt men nu är ju knappast hela världen överens om att IS har rätt, bara IS är överens om att de har rätt och IS är i en minoritet.

Från vetenskaplig grund till majoritetsstyre. Dina tankegångar är inte helt enkla att följa. Du kan lika gärna säga "för att jag tycker att det är fel men jag vet inte varför" på en gång.

XXXL
2015-02-25, 16:25
Det hör ihop mer eller mindre, och hela min poäng är ju att det inte bara är jag som tycker det är fel...

Ingen gillar IS men alla ska dansa runt det och spela konfliktexperter, bomba skiten från persiska viken och gör parkeringsplats av det.

TheBeach
2015-02-25, 16:26
Men snälla nån :laugh:. Svensken är alldeles för kuvad för att göra något. Ni kan sitta och diskutera hela dagen om ni så vill, inget kommer att göras, inget kommer att hända. IS kommer fortsätta storma in i Sverige och ni kommer inte göra ett skit.

Jag själv som andra generationens invandrare har från mina föräldrar och släkt hört hur förjävlig Islam är att ha och göra med, det verkar ärligt som att svensken hatar sig själv för det som just nu händer kommer att stå era barn och barnbarn dyrt.

Man kan undra vad som hänt med svensken egentligen, är det kanske resultatet av kvinnor i styre? Feminism? Landet saknar värderingar, gränser och maskulina män. Istället har ni kvinnor som på grund av deras östrogendominans styrs av ett tänk som grundar sig i empati.

Kvinnan var aldrig menad att vara ledare och när hon blir det så verkar det som att hon omedvetet sakta men säkert skapar en situation där hon till slut hamnar i underläge ändå. Dvs propagera för feminism och hatet mot vita män (vita män som är anledningen att kvinnan ens får ha nån makt idag) samtidigt som hon vill ha 100% fri invandring och dadda med IS soldater.

Vet inte riktigt vad man ska säga, jag tror i alla fall att det är kört för Sverige. Ni är för mesiga, svenska män gör inte ens militärtjänst längre, den forntida vikingen är sedan länge död och om 15-20år kommer vi troligtvis ha halshuggningar av "otrogna" på öppen gata och inbördeskriget är i full gång.

Jag undrar om det är någon form av sinnessjukdom som råder eller om det bara är den uppenbara kulturmarxistiska hjärntvätten som gjort er blinda.

kebne
2015-02-25, 16:28
Det hör ihop mer eller mindre, och hela min poäng är ju att det inte bara är jag som tycker det är fel...

Vad hör ihop? Att du försöker motivera det du tycker med "vetenskap" istället för med "helig bok"? Same shit different name när det inte är vetenskap du får dina värderingar från utan ditt egna tycke. Man kan lika gärna säga att effektiv bodybuilding är din heliga bok och ove rytter din profet.

XXXL
2015-02-25, 16:35
Det är inte alls samma sak då den "heliga boken" är fiktiv, precis som all annan religion. Det är inte fel att tro på något som är fel, det är helt okej att ha fel.

Men det är däremot fel att ha fel och säga åt andra att man har rätt och försöka ha ihjäl folk för att de inte vill lyssna.

Återigen är grundproblemet som jag sagt från början när ditt rätt/fel tänkande börjar få konsekvenser för andra människor liv, när det bryter mot mänskliga rättigheter och när man börjar tro sig stå över lagen.

kebne
2015-02-25, 16:39
Det är inte alls samma sak då den "heliga boken" är fiktiv, precis som all annan religion. Det är inte fel att tro på något som är fel, det är helt okej att ha fel.

Men det är däremot fel att ha fel och säga åt andra att man har rätt och försöka ha ihjäl folk för att de inte vill lyssna.

Du klarar fortfarande inte av att motivera vetenskapligt hur allt du kallar fel är just fel. Att du tycker att det är fel är inte samma sak som att det är fel. Att du pekar på religion som grunden till att det är fel är egentligen bara en halmgubbe för att ta bort uppmärksamheten från att du inte klarar av att motivera varför det är fel.

Det bästa vore om du bara insåg att det du kallar rätt och fel kommer från en judeo-kristen värdegrund, dvs en annan helig bok, visserligen filtrerad och grumlad men det är därifrån den kommer.

XXXL
2015-02-25, 16:40
Du klarar fortfarande inte av att motivera vetenskapligt hur allt du kallar fel är just fel. Att du tycker att det är fel är inte samma sak som att det är fel. Att du pekar på religion som grunden till att det är fel är egentligen bara en halmgubbe för att ta bort uppmärksamheten från att du inte klarar av att motivera varför det är fel.

Det är fel för att det har konsekvenser för andra människors liv.

XXXL
2015-02-25, 16:53
Jag är inte direkt intresserad av religion i största allmänhet eller att hitta ett varför. Innerst inne tror jag inte det är möjligt då det alltid kommer finnas dårar och än är inte den sista idioten född som man brukar säga. Men oavsett vem du är eller vad du tror på så ska du aldrig, och kommer aldrig att kunna stå över de lagar som gäller vid brott mot mänskligheten.

David_wigren
2015-02-25, 16:58
Det bästa vore om du bara insåg att det du kallar rätt och fel kommer från en judeo-kristen värdegrund, dvs en annan helig bok, visserligen filtrerad och grumlad men det är därifrån den kommer.

Det där är väldigt spekulativt. Våra värdegrunder kan likväl härstamma från sociala egenskaper vi ärvt evolutionärt som gör att vi tenderar att tycka att det är fel att någon snor någon annans äpple. Det sistnämnda tror jag är en desto mer sannolik förklaring till varför vi tycker och tänker som vi gör.

kebne
2015-02-25, 17:02
Det där är väldigt spekulativt. Våra värdegrunder kan likväl härstamma från sociala egenskaper vi ärvt evolutionärt som gör att vi tenderar att tycka att det är fel att någon snor någon annans äpple. Det sistnämnda tror jag är en desto mer sannolik förklaring till varför vi tycker och tänker som vi gör.

Sure men att kalla det "vetenskapligt" blir inte korrekt oavsett och poängen är mer att påpeka hur ignorant det är att tro att man själv sitter på någon sorts objektiv värdegrund som ger en rätten att säga att andra värdegrunder är fel.

David_wigren
2015-02-25, 17:11
Sure men att kalla det "vetenskapligt" blir inte korrekt oavsett och poängen är mer att påpeka hur ignorant det är att tro att man själv sitter på någon sorts objektiv värdegrund som ger en rätten att säga att andra värdegrunder är fel.

Det håller jag med om. Det blir lite konstigt att försöka använda vetenskap för att bevisa vad som är rätt eller fel utifrån en moralisk ståndpunkt. Det är inte riktigt det den är till för. Vetenskapen kan bara visa vad som händer om du snor ett äpple om någon jo, att någon får ett äpple mindre och en annan får ett äpple mer. Utifrån det kan vi sedan bestämma huruvida det är moraliskt rätt eller fel att stjäla.

jenni
2015-02-25, 17:15
Som vanligt står sverige i passivt läge, man låter dem återvända men man tycker det illa med IS.
Egentligen borde man vara rätt primitiv i detta anseende: väljer man att som svensk medborgare att åka dit, mister man sitt medborgarskap, ångrar man sig och fruktar för sitt liv får bita i det sura äpplet, världen är redan överbefolkad, och det finns inte plats för idioter som tror på sagor och låter sig styras in i strid och terrorism...

Carlo Fatface
2015-02-25, 17:27
Enkel till Jordanien

TheOne1994
2015-02-25, 18:44
Men snälla nån :laugh:. Svensken är alldeles för kuvad för att göra något. Ni kan sitta och diskutera hela dagen om ni så vill, inget kommer att göras, inget kommer att hända. IS kommer fortsätta storma in i Sverige och ni kommer inte göra ett skit.

Jag själv som andra generationens invandrare har från mina föräldrar och släkt hört hur förjävlig Islam är att ha och göra med, det verkar ärligt som att svensken hatar sig själv för det som just nu händer kommer att stå era barn och barnbarn dyrt.

Man kan undra vad som hänt med svensken egentligen, är det kanske resultatet av kvinnor i styre? Feminism? Landet saknar värderingar, gränser och maskulina män. Istället har ni kvinnor som på grund av deras östrogendominans styrs av ett tänk som grundar sig i empati.

Kvinnan var aldrig menad att vara ledare och när hon blir det så verkar det som att hon omedvetet sakta men säkert skapar en situation där hon till slut hamnar i underläge ändå. Dvs propagera för feminism och hatet mot vita män (vita män som är anledningen att kvinnan ens får ha nån makt idag) samtidigt som hon vill ha 100% fri invandring och dadda med IS soldater.

Vet inte riktigt vad man ska säga, jag tror i alla fall att det är kört för Sverige. Ni är för mesiga, svenska män gör inte ens militärtjänst längre, den forntida vikingen är sedan länge död och om 15-20år kommer vi troligtvis ha halshuggningar av "otrogna" på öppen gata och inbördeskriget är i full gång.

Jag undrar om det är någon form av sinnessjukdom som råder eller om det bara är den uppenbara kulturmarxistiska hjärntvätten som gjort er blinda.

bästa inlägget jag läst på länge !

Du har rätt, hoppas dagens generation förstår det bättre än min och mina föräldrar..

TranceII
2015-02-25, 18:55
Vårat hittills enda åtal var väl mot en i FSA som torterade någon?

Exdiaq
2015-02-25, 18:59
Ser inte hur de ska kunna stoppas från att komma tillbaka.

"Välkomna" tillbaka för min del, men jag vill inte betala för någon form av rehabilitering eller annat stöd för dessa avskyvärda individer. Vill iofs inte bli tvingad att betala för någon annan heller.

Lallle
2015-02-25, 19:41
Svår fråga, tror det är viktigt att diskutera och tänka igenom handlingsstrategi noggrant. Till att börja med tror jag det är viktigt att visa uppskattning över att hemvändarna ändrat sig, och snabbt få ut dem på arbetsmarknaden/skolor för en snabb och smärtfri (re)etablering i svenska samhället. Jag pratar alltså öppna armar och kanske något form av bidrag för dem med svåra ekonomiska situationer (biljett fram och tillbaka o.s.v.).

He-he

filmjölk
2015-02-26, 00:14
Men snälla nån :laugh:..

Jag gillar inte att få mitt folk förolämpat, men du har en poäng.

stridis
2015-02-26, 09:29
Det håller jag med om. Det blir lite konstigt att försöka använda vetenskap för att bevisa vad som är rätt eller fel utifrån en moralisk ståndpunkt. Det är inte riktigt det den är till för. Vetenskapen kan bara visa vad som händer om du snor ett äpple om någon jo, att någon får ett äpple mindre och en annan får ett äpple mer. Utifrån det kan vi sedan bestämma huruvida det är moraliskt rätt eller fel att stjäla.

Det är snarare etikens område. Moralfilosofi, strukturerat tänkande utsatt för kritik.

Etiken har kommit mycket längre än medeltida läror(eller för andra religioner myter med ursprung från sena bronsåldern och framåt). Helt enkelt mer ändamålsenligt för modern civilisation.

Jagax
2015-02-26, 10:54
bästa inlägget jag läst på länge !

Du har rätt, hoppas dagens generation förstår det bättre än min och mina föräldrar..

Du hade ju passat in hur bra som helst med hederskulturerna från mellanöstern alltså.
Perfekt, bara att åka dit så att du kan njuta av den fina kulturen då ?

Intressant att personer som du som är emot invandring/invandrare är så positiv till att de tar med sig sin syn på kvinnor hit.
Eller du är för den när det passar dig antar jag. Om du vill raljera om invandrare så är det antagligen något som du tar upp som en nackdel.

AeternusRex
2015-02-26, 11:07
Du hade ju passat in hur bra som helst med hederskulturerna från mellanöstern alltså.

Intressant att personer som du som är emot invandring/invandrare är så positiv till att de tar med sig sin syn på kvinnor hit.
Eller du är för den när det passar dig antar jag. Om du vill raljera om invandrare så är det antagligen något som du tar upp som en nackdel.

Omotiverat inlägg. Att efterfråga en sund och hållbar invandringspolitik och hur ett land skall handskas med ökande samhälls/kultur förutsättningar i en värld där extremism och hat blir allt starkare innefattar inte att man är emot invandring eller att hjälpa dom individer som behöver hjälpen. Vi har för övrigt all rätt att raljera och härja med detta i VÅRT land så länge det hålls på en nivå där hatbrott och egen extremism inte förekommer. Att vara snäll och trevlig i form av en stat är inte en bra idé i alla frågor detta önskar jag våra klena politiker kan fatta istället för att göra livrädd för militanta feminister och våran hyperpretentiösa presskår.

TheOne1994
2015-02-26, 11:10

läste du fel inlägg eller jag som är lost ?

Jagax
2015-02-26, 11:59
Omotiverat inlägg. Att efterfråga en sund och hållbar invandringspolitik och hur ett land skall handskas med ökande samhälls/kultur förutsättningar i en värld där extremism och hat blir allt starkare innefattar inte att man är emot invandring eller att hjälpa dom individer som behöver hjälpen. Vi har för övrigt all rätt att raljera och härja med detta i VÅRT land så länge det hålls på en nivå där hatbrott och egen extremism inte förekommer. Att vara snäll och trevlig i form av en stat är inte en bra idé i alla frågor detta önskar jag våra klena politiker kan fatta istället för att göra livrädd för militanta feminister och våran hyperpretentiösa presskår.

Inte omotiverat inlägg då det är intressant att se hur invandrare (ibland med rätta ) kritiseras för den kvinnosyn de har men sedan syns det att denna kvionnosyn ofta delas av de personer (som "TheOne1994") som är emot invandring/invandrare.
Ville naturligtvis inte citera trollet/bannade "TheBeach" utan valde istället en person som höll med om det trollet sa.
läste du fel inlägg eller jag som är lost ?

Nej, läste ditt medhåll av trollet "TheBeach" och kommenterade detta. Dennes raljerande visade i stort sett en syn på kvinnors medverkan i samhället som hade passat in på vilken stereotyp hederskultur från mellanöstern som helst.

TranceII
2015-02-26, 18:03

Det var inte en "efterfrågan efter en sund och hållbar invandringspolitik". Det var ett korkat och hetsande inlägg i debatten.

ChuckTesta
2015-02-26, 18:34
Ser inte hur de ska kunna stoppas från att komma tillbaka.

"Välkomna" tillbaka för min del, men jag vill inte betala för någon form av rehabilitering eller annat stöd för dessa avskyvärda individer. Vill iofs inte bli tvingad att betala för någon annan heller.

Hur tänker du nu?

Att din granne för 3 veckor var och skar halsen av folk och sedan nu kommit "hem till Sverige" för att ta det lugnt. Inte nog med att han tycker att världen borde styras ur ett IS kalifat, utan dessutom är med och aktivt krigar för det. Det har du inga problem med så länge du slipper betala hans rehab?

Sniggel
2015-02-26, 18:46
Jag håller med om att de på sätt och vis är offer. Jag tror nämligen att de flesta som går med i IS gör det pga en stark känsla av meningslöshet i tillvaron. Jag känner igen det där. Och när man känner den meningslösheten så ligger det nära till hands att göra något drastiskt bara för att känna att man inte bara är ett slöseri med jordyta. Kan man inte ha ett roligt liv så är det näst bästa att ha ett liv dedikerat till en sak. Själv har jag naturligtvis inte funderat på att gå med i IS, men väl Främlingslegionen eller något buddhistkloster.

Men om jag genuint hade trott att Koranen var den rätta läran, och om jag hade haft folk i min omgivning som pushade mig, då vetefan om inte IS hade lockat.

Vad man ska göra med de som återvänder? Jag vet inte. Det bästa vore såklart om man kunde "göra folk av dem". Men jag är inte tillräckligt bra på psykologi för att veta om det går.

Annars ligger det väl nära till hands att göra som med andra mördare: sätta dem i fängelse.

Det är nog rätt vanligt att massmördare och våldtäktsmän är offer. Det är sällan man har en god uppväxt och sen begår vidriga handlingar. I de fall där de sker ligger det förmodligen en medfödd psykisk sjukdom bakom och då kan man också argumentera för att man är ett offer för sin biologi.

Argumentet att "de kan vara offer de med" kan man antagligen alltid tillämpa. Det är dock mer filosofiskt än praktiskt att resonera så.
Jag anser att man bör agera praktiskt men kan erkänna att jag rent filosofiskt ser våldsbejakare som offer (mentalt vilse av en eller annan anledning) och hade jag varit gud hade jag gett sådana individer en andra chans i exempelvis ett nytt liv med bättre uppväxtmöjlighter. Men nu lever vi i verkligheten och har inte superkrafter.
Det praktiska när det gäller allvarliga gärningar är att först och främst pålägga individerna ett ansvar för sina handlingar.

filmjölk
2015-02-26, 19:45
Vad jag skulle tycka var väldigt intressant är att veta hur snacket går i svenska muslimska kretsar om IS, hur stort stödet är. Jag anar att man ofta får en ganska anpassad åsikt serverad som svensk icke-muslim.

"Vi ogillar IS precis som ni!" "De där i IS är inte muslimer, de är fascister" och liknande. Är man egentligen av den åsikten?

Vad tycker Mohammad, 24bast, arbetssökande från Irak om IS? Vad säger den lokala Imamen om IS till Mohammad när han frågar Imamen om IS har rätt eller fel? Anser Mohammads familj och polare att Mohammad är en idiot när han berättar att han vill bli IS-soldat?

Sheogorath
2015-02-26, 19:46
...och vem skulle falla in i leden och vem skulle kämpa emot, om IS knackade på vår dörr? Obekväma frågor. :)

Gober
2015-02-26, 19:48
Vad jag skulle tycka var väldigt intressant är att veta hur snacket går i svenska muslimska kretsar om IS, hur stort stödet är. Jag anar att man ofta får en ganska anpassad åsikt serverad som svensk icke-muslim.

"Vi ogillar IS precis som ni!" "De där i IS är inte muslimer, de är fascister" och liknande. Är man egentligen av den åsikten?

Vad tycker Mohammad, 24bast, arbetssökande från Irak om IS? Vad säger den lokala Imamen om IS till Mohammad när han frågar Imamen om IS har rätt eller fel? Anser Mohammads familj och polare att Mohammad är en idiot när han berättar att han vill bli IS-soldat?

Alla muslimer jag känner hatar givetvis ISIS. De muslimer jag känner är väl iofs lika muslimska som de flesta svenskar är kristna.

Fordon
2015-02-26, 20:02
Alla muslimer jag känner hatar givetvis ISIS. De muslimer jag känner är väl iofs lika muslimska som de flesta svenskar är kristna.

Alltså är de inte riktiga muslimer i den bemärkelsen utan sekulariserade.

Bailah
2015-02-26, 20:08
De muslimer jag talat med om is med säger alla desamma. De är fundamentalister. De är katastrof för alla kulturer och religioner.

filmjölk
2015-02-26, 20:42
Nu är jag ganska så islamofobisk men jag har fått bekräftat några gånger att muslimers tro anpassas ibland. Det jag sett är nog motsatt mot det jag avser här men iaf: Jag har sett sekulariserade muslimer som är svennebananigast av alla i hela bostadsområdet trots att de är från Iran och grannarna heter Svensson, Johansson och Andersson. De grillar fläskkött, pappan dricker sprit och dottern visar mer hud än sina svenska väninnor.

Men så kommer farfar från Iran ett par veckor och de går in i "muslim-mode", kläder, beteende allt anpassas.

En rejäl dubbelnatur. Så jag undrar hur mycket avsky "de" (ja inte just dessa då de är shia och inte sunni) egentligen har för IS. Bakom fasaden. Om extremismen kan lockas fram, trots bättre vetande, av personer de har en väldig respekt för.

High1ander
2015-02-26, 20:47
Är det inte dags att ge amnesti åt föredetta nazister också? Jag menar, de ogillar ju judar också, plus de har ju sina straff preskiberade om man går efter svensk lag.

Tricklew
2015-02-26, 20:52
Man ska komma ihåg att 500 personer dök upp på gärningsmannens begravning i Danmark, han är knappast den enda i Danmark som stödjer detta beteende.

Exdiaq
2015-02-26, 20:54
Hur tänker du nu?

Att din granne för 3 veckor var och skar halsen av folk och sedan nu kommit "hem till Sverige" för att ta det lugnt. Inte nog med att han tycker att världen borde styras ur ett IS kalifat, utan dessutom är med och aktivt krigar för det. Det har du inga problem med så länge du slipper betala hans rehab?

Problem och problem med... Ser inte hur jag har rätten att neka honom om jag inte äger marken.

421
2015-02-26, 20:55
Nu är jag ganska så islamofobisk men jag har fått bekräftat några gånger att muslimers tro anpassas ibland. Det jag sett är nog motsatt mot det jag avser här men iaf: Jag har sett sekulariserade muslimer som är svennebananigast av alla i hela bostadsområdet trots att de är från Iran och grannarna heter Svensson, Johansson och Andersson. De grillar fläskkött, pappan dricker sprit och dottern visar mer hud än sina svenska väninnor.

Men så kommer farfar från Iran ett par veckor och de går in i "muslim-mode", kläder, beteende allt anpassas.

En rejäl dubbelnatur. Så jag undrar hur mycket avsky "de" (ja inte just dessa då de är shia och inte sunni) egentligen har för IS. Bakom fasaden. Om extremismen kan lockas fram, trots bättre vetande, av personer de har en väldig respekt för.

Jag anpassar också mitt beteende och klädsel om de äldre släktingarna är närvarande så jag vet inte om det säger så mycket.

filmjölk
2015-02-26, 21:05
Jag anpassar också mitt beteende och klädsel om de äldre släktingarna är närvarande så jag vet inte om det säger så mycket.

Varför? Har du även sådan respekt att du tex. skulle kunna överväga gifta dig med någon de valt ut för att vara dem till lags?

Gober
2015-02-26, 21:10
Man ska komma ihåg att 500 personer dök upp på gärningsmannens begravning i Danmark, han är knappast den enda i Danmark som stödjer detta beteende.

Många som kom på begravningen hade anknytning till de kriminella kretsar gärningsmannen rörde sig i. Många var väl också släktingar och vänner till familjen som ville ge föräldrarna stöd. Men visst, det var säkert en del som inte ville fördöma vad gärningsmannen gjort.

421
2015-02-26, 21:10
Varför? Har du även sådan respekt att du tex. skulle kunna överväga gifta dig med någon de valt ut för att vara dem till lags?

Nej det skulle jag inte göra och de skulle aldrig be mig att göra det heller. Däremot kanske jag tänker lite annorlunda med vilken klänning och skor jag tar på mig, bara en respektsak. Det kan även kanske vara lite problematiskt att som enda barn säga att man attraheras av personer av samma kön, det har jag inte prövat än.

Fordon
2015-02-26, 21:12
Problem och problem med... Ser inte hur jag har rätten att neka honom om jag inte äger marken.

Då borde du inte ha problem med ett fullskaligt invasionskrig mot Sverige heller sålänge du inte blir träffad. "Luften är fri" och det är inte din mark :)

Latissimus Dorsi
2015-02-26, 21:16

Är du med på att organisera en massflykt ifrån Kumla? Snacka om brain fart

Evankhell
2015-02-26, 21:23
Dom som åker ner för att strida mot för IS, ta bort deras rätt att återvända "hem". Dom är INTE muslimer och följer ej islam. Jag och många fler känner till att riktiga muslimer är goda människor. Det finns idag ca 1 miljard muslimer.. och hur många IS finns det? Det är en efterbliven minoritet som förstör för en majoritet. Är du så efterbliven att du vill strida för IS, då har du förlorat din rätt att leva i ett land som Sverige och resten av världen, och förtjänar endast en grotta där du kan ruttna.

Vi som lever civiliserat kommer aldrig förstå deras logik. Och jag kommer aldrig kunna förstå hur man kan bli så hjärntvättad till den lägsta nivån en människa kan uppnå.

421
2015-02-26, 21:33
Dom som åker ner för att strida mot för IS, ta bort deras rätt att återvända "hem". Dom är INTE muslimer och följer ej islam. Jag och många fler känner till att riktiga muslimer är goda människor. Det finns idag ca 1 miljard muslimer.. och hur många IS finns det? Det är en efterbliven minoritet som förstör för en majoritet. Är du så efterbliven att du vill strida för IS, då har du förlorat din rätt att leva i ett land som Sverige och resten av världen, och förtjänar endast en grotta där du kan ruttna.

Vi som lever civiliserat kommer aldrig förstå deras logik. Och jag kommer aldrig kunna förstå hur man kan bli så hjärntvättad till den lägsta nivån en människa kan uppnå.

De kallar sig väl muslimer och härleder väl sitt agerande till islams heliga texter och ledare?

Fordon
2015-02-26, 21:48
De kallar sig väl muslimer och härleder väl sitt agerande till islams heliga texter och ledare?

+1
Alltså är de muslimer. Det är inte direkt kärnfysik. Det är ett enligt texterna ett helt korrekt praktiserande av religionen.

h051n
2015-02-26, 21:56
+1
Alltså är de muslimer. Det är inte direkt kärnfysik. Det är ett enligt texterna ett helt korrekt praktiserande av religionen.

Tror du slagit i huvudet en gång för mycket med motorcykeln.

h051n
2015-02-26, 21:58

Vilka texter och vilka ledare, källa tack?
Haha

Exdiaq
2015-02-26, 21:59
Då borde du inte ha problem med ett fullskaligt invasionskrig mot Sverige heller sålänge du inte blir träffad. "Luften är fri" och det är inte din mark :)

Du ser ingen skillnad mellan att en person som begått våldsbrott bosätter sig på ett tillåtet sätt, t.ex. genom att betala hyra, och att en grupp personer med våld försöker tillskansa sig ett geografiskt område?

Exdiaq
2015-02-26, 21:59
Är du med på att organisera en massflykt ifrån Kumla? Snacka om brain fart

Hur relaterar det till vad jag skrev?

421
2015-02-26, 22:02
Vilka texter och vilka ledare, källa tack?
Haha

Jag kommer säga koranen och andra skrifter och namn på ledare. Du kommer säga att de tolkar texterna fel och att deras ledare är feltroende eller vilseledda, kanske marionetter för USA eller judarna.

Nu kan vi hoppa över de stegen.

Evankhell
2015-02-26, 22:02

+1

Det låter korkat när ni resonerar så och ni har fel. Ni borde umgås med några riktiga muslimer som har tolkat koranen rätt. IS är inga riktiga muslimer och det är fakta.

Evankhell
2015-02-26, 22:03
Jag kommer säga koranen och andra skrifter och namn på ledare. Du kommer säga att de tolkar texterna fel och att deras ledare är feltroende eller vilseledda, kanske marionetter för USA eller judarna.

Nu kan vi hoppa över de stegen.

Verkar som att det är du som misstolkar.

421
2015-02-26, 22:04
Det låter korkat när ni resonerar så och ni har fel. Ni borde umgås med några riktiga muslimer som har tolkat koranen rätt. IS är inga riktiga muslimer och det är fakta.

Det är lustigt. När de ultraortodoxa judarna bygger sina bosättningar och gör andra saker jag tycker är idiotiska och starkt mot så kan jag kalla de mycket... men jag säger inte att de inte är judar.

Exdiaq

"Tolkat rätt", lol. För det är inte precis detsamma som X antal inriktningar inom islam påstås sig göra? Det finns inte rätt och det finns inte fel, det finns bara tolkningar.

jenni

Absolut så, väljer man att utföra brott bör man lämnas ut till det aktuella landet, vi behöver inte dem tbx hit

Klart de kallar sig muslimer, de gör ju en hel strategi av religonen då det hjälper en grupp ledare att få med sig folk och skaffa sig soldater. Ingen är så lojal som en starkt religös man osv

Tolkia
2015-02-26, 22:12
Ni blandar ihop att tillhöra en viss religion (vilket man gör i och med att man bekänner sig till den och omfattar dess centrala trossatser, att skilja från att tillhöra en församling/kyrka där man är medlem) och att tolka den på ett sätt som stämmer med er egen (eller någon annans) tolkning. Att de som ingår i IS är muslimer betyder inte att alla muslimer måste tycka att deras tolkning av islam är rätt (eller ens äkta islam; det är inte alls ovanligt att man inom en religion kallar andra utövare för kättare redan vid mindre extrema yttringar än öppet krig i religionens namn). Att en annan muslim tycker att IS utövar en perverterad form av islam betyder inte att IS inte är muslimer. Å andra sidan är det inte mer rätt att, bara för att man själv är negativ till religion i största allmänhet, välja den mest extrema muslimska sekten/praktiken/osv. och "bestämma" att det minsann är den sanna islam bara för att man själv vill att det skall vara så.

För att ta ett mindre extremt exempel så tycker jag, som tillhör svenska kyrkan, att Plymouthbröderna praktiserar kristendom på ett helt skruvat sätt och att deras bibeltolkning är vansinnig, men jag kan inte säga att de inte är kristna.

Evankhell
2015-02-26, 22:14
"Tolkat rätt", lol. För det är inte precis detsamma som X antal inriktningar inom islam påstås sig göra? Det finns inte rätt och det finns inte fel, det finns bara tolkningar.

Jag förstår vad du menar, men det finns rätt och fel. Tittar man bara på skillnaden mellan IS och riktiga muslimer, så borde även du först det.

jenni
2015-02-26, 22:15
Ni blandar ihop att tillhöra en viss religion (vilket man gör i och med att man bekänner sig till den och omfattar dess centrala trossatser, att skilja från att tillhöra en församling/kyrka där man är medlem) och att tolka den på ett sätt som stämmer med er egen (eller någon annans) tolkning. Att de som ingår i IS är muslimer betyder inte att alla muslimer måste tycka att deras tolkning av islam är rätt (eller ens äkta islam; det är inte alls ovanligt att man inom en religion kallar andra utövare för kättare redan vid mindre extrema yttringar än öppet krig i religionens namn). Att en annan muslim tycker att IS utövar en perverterad form av islam betyder inte att IS inte är muslimer. Å andra sidan är det inte mer rätt att, bara för att man själv är negativ till religion i största allmänhet, välja den mest extrema muslimska sekten/praktiken/osv. och "bestämma" att det minsann är den sanna islam bara för att man själv vill att det skall vara så.

För att ta ett mindre extremt exempel så tycker jag, som tillhör svenska kyrkan, att Plymouthbröderna praktiserar kristendom på ett helt skruvat sätt och att deras bibeltolkning är vansinnig, men jag kan inte säga att de inte är kristna.

Lite så, och att IS faktiskt plockar lite som de vill ur Koranen och förvränger det för att rättfärdiga sitt vansinne

Tolkia
2015-02-26, 22:20
Lite så, och att IS faktiskt plockar lite som de vill ur Koranen och förvränger det för att rättfärdiga sitt vansinne
Det är ju lite av ett måste om man skall styra (i synnerhet när man skall styra till krig) med religion. Jämför andra, liknande grupperingar nu och historiskt.

Sedan tycker man försts alltid själv att ens egen tolkning är den "riktiga" tolkningen (jämför diverse pseudoreligiösa konflikter i träningsforumet ...) och att det är de andras tolkning som är en perversion, men det är ju en annan sak.

Exdiaq
2015-02-26, 22:22
Jag förstår vad du menar, men det finns rätt och fel. Tittar man bara på skillnaden mellan IS och riktiga muslimer, så borde även du först det.

Spelar det någon roll?

En grupp människor tolkar en mer än 1000år gammal sagobok på ett sätt, en annan grupp tolkar samma mer än 1000åriga sagobok på ett annat sätt. Båda tolkar en sagobok. Att ena skulle få för sig att dennes tolkning är "den enda rätta" är inget annat än tragikomiskt.

Evankhell
2015-02-26, 22:22

Min gräns går där dom dödar folk för att inte andra följer deras religion. Dom får gärna praktisera deras religion på annorlunda sätt, men att döda andra för att dom tror annorlunda? Då är man inte religiös längre, utan en mördare.

Exdiaq
2015-02-26, 22:25
Min gräns går där dom dödar folk för att inte andra följer deras religion. Dom får gärna praktisera deras religion på annorlunda sätt, men att döda andra för att dom tror annorlunda? Då är man inte religiös längre, utan en mördare.

Du har väldigt besynnerliga tankebanor.

421
2015-02-26, 22:26

Är man muslimer i Saudia Arabia?

jenni
2015-02-26, 22:26
Det är ju lite av ett måste om man skall styra (i synnerhet när man skall styra till krig) med religion. Jämför andra, liknande grupperingar nu och historiskt.

Sedan tycker man försts alltid själv att ens egen tolkning är den "riktiga" tolkningen (jämför diverse pseudoreligiösa konflikter i träningsforumet ...) och att det är de andras tolkning som är en perversion, men det är ju en annan sak.

Så du tror inte att de medvetet använder sig av islam? Alltså att de vet att de frångår vad religonen står för enbart nyttjat den för att dra nytta de starkt troende?
För jag tror inte ens de är troende muslimer, de har nog inte ens läst hela Koranen i opåverkat tillstånd

Evankhell
2015-02-26, 22:27
Du har väldigt besynnerliga tankebanor.

Tack detsamma.

Fordon
2015-02-26, 22:29
Tror du slagit i huvudet en gång för mycket med motorcykeln.

Ok.

Du ser ingen skillnad mellan att en person som begått våldsbrott bosätter sig på ett tillåtet sätt, t.ex. genom att betala hyra, och att en grupp personer med våld försöker tillskansa sig ett geografiskt område?

Jo, givetvis gör jag det. Jag drog bara ditt argument till det extrema att su inte bryr dig eftersom marken inte är din. Men som medborgare tycker jag att man ska ha någon form av civilkurage och backa upp det samhälle vi lever efter. Jag är dock medveten om att det jag skrev är väldigt luddigt, men jag hoppas du förstår min poäng.

Det är bra märkligt va, att ett par västerländska sekulariserade (?) muslimer har rätt att tyska om vilka som är riktiga muslimer och vilka som inte är det. Intressant att ni sitter på den enda rätta tolkningen. Det verkar ju dock varje muslim göra och alla muslimer verkar ta sig rätten att berätta vilka som Är äkta och vilka som är avskum.

Ska vi fråga en österländsk PRO-IS muslim vad denne tycker om västerländska muslimer?

jenni
2015-02-26, 22:33
Ok.

Jo, givetvis gör jag det. Jag drog bara ditt argument till det extrema att su inte bryr dig eftersom marken inte är din. Men som medborgare tycker jag att man ska ha någon form av civilkurage och backa upp det samhälle vi lever efter. Jag är dock medveten om att det jag skrev är väldigt luddigt, men jag hoppas du förstår min poäng.

Det är bra märkligt va, att ett par västerländska sekulariserade (?) muslimer har rätt att tyska om vilka som är riktiga muslimer och vilka som inte är det. Intressant att ni sitter på den enda rätta tolkningen. Det verkar ju dock varje muslim göra och alla muslimer verkar ta sig rätten att berätta vilka som Är äkta och vilka som är avskum.

Ska vi fråga en österländsk PRO-IS muslim vad denne tycker om västerländska muslimer?

Fast när de frångår det mest lättolkade i Koranen så kan man nog inte se det som en religös muslim, utan en person som utnyttjar islam för att påverka andra

Evankhell
2015-02-26, 22:34
Är man muslimer i Saudia Arabia?

Majoriteten där är Sunni.. jag förstår inte vad du vill få fram med din fråga.

421
2015-02-26, 22:34
Vad är det IS gör som det inte går att finna stöd för i koranen?

421
2015-02-26, 22:35
Majoriteten där är Sunni.. jag förstår inte vad du vill få fram med din fråga.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/saudiarabia/11431509/Saudi-Arabia-court-gives-death-penalty-to-man-who-renounced-his-Muslim-faith.html

jenni
2015-02-26, 22:39

Våldta. Döda oskyldiga, knarka..
Och jag är rätt säker på att de inte hinner be som se ska när de skjuter folk hela dagen lång

h051n
2015-02-26, 22:40

Mer eller mindre allt.
Finns fullt med hadither som talar MOT isis metodik.
Och säger att dessa ska bestridas var man än finner dem.

Islam kallar dem med isis ideologi för helvetets hundar, och är de värsta människorna.

In på islam.nu börjar bli tröttsamt med er lata människor heheh.

421
2015-02-26, 22:41
Mer eller mindre allt.
Finns fullt med hadither som talar MOT isis metodik.
Och säger att dessa ska bestridas var man än finner dem.

Islam kallar dem med isis ideologi för helvetets hundar, och är de värsta människorna.

In på islam.nu börjar bli tröttsamt med er lata människor heheh.

Tror du att IS anser sig själva vara muslimer eller tror du att de säger det bara för att smutskasta Islam?

Evankhell
2015-02-26, 22:43

Jag är själv inte religiös men jag har umgåtts med större delen av mitt liv med muslimer och jag vågar nästan gissa på att du inte har gjort det.

Har man umgåtts med muslimer och hört/sett vad dom tycker och tänker och sedan ser vad IS gör, då har jag svårt att förstå att man säger "Jaha, det är bara en gren från islam". Det är det inte och folk måste inse det.

Tolkia
2015-02-26, 22:44
Så du tror inte att de medvetet använder sig av islam? Alltså att de vet att de frångår vad religonen står för enbart nyttjat den för att dra nytta de starkt troende?
För jag tror inte ens de är troende muslimer, de har nog inte ens läst hela Koranen i opåverkat tillstånd
Det finns nog jättemånga muslimer som inte har läst hela Koranen. Finns många muslimer som inte ens kan läsa. Men det är ett sidospår.

Jag tror absolut att de medvetet använder sig av islam. Det tror jag alla politiska ledare i länder där det finns starka religiösa strömningar gör. Hur mycket som ledarna själva ärligt tror på och hur mycket som de bara använder för att det är ett effektivt maktmedel har jag ingen bra uppfattning om; det är ju inte som att jag känner några IS-ledare. Oavsett vad de tror så verkar ju religionen i alla fall inte på något sätt vara en huvudgrej för dem; huvudgrejen verkar ju vara makt och att skaffa sig mer makt. Som i alla krig. Man säger (och intalar sig kanske) att det handlar om tro, ideal osv. men egentligen handlar det om makt, land och pengar.

Bland soldaterna tror jag säkert att det finns starkt troende; som utnyttjas grovt av sina ledare. Diomedea exulans beskrev bra hur det kan funka när man fastnar i fanatiska grejor, tycker jag. Jämför även diverse självmordssekter som funnits genom historien (t.ex. Waco).

Edit: Sedan är det väl ingen som säger att IS "bara är en gren av islam". Det är inte "bara" när man bedriver krig och förtrycker folk, och det går utmärkt bra att vara (eller säga sig vara) muslim och samtidigt vara en maktgalen mördare. Och jag gissar att de flesta mer vanliga muslimer tycker att det IS håller på med är fullständigt förkastligt och tt deras tolkning av islam är helt vansinnig.

Edit II: Det är minsann inte bara muslimer som tar sig rätten att tala om för andra huruvida de är Riktiga(tm) utövare av sin religion eller inte. Kolla valfri religionstråd på Kolo och se multipla svenska ateister uttala sig vitt och brett om vilka som är Riktiga(tm) kristna och vilka som inte är det.

Evankhell
2015-02-26, 22:49
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/saudiarabia/11431509/Saudi-Arabia-court-gives-death-penalty-to-man-who-renounced-his-Muslim-faith.html

Läs och förstå IS lite mer.
http://timesofindia.indiatimes.com/world/middle-east/4-questions-ISIS-rebels-use-to-tell-Sunni-from-Shia/articleshow/37257563.cms

h051n
2015-02-26, 22:50
Tror du att IS anser sig själva vara muslimer eller tror du att de säger det bara för att smutskasta Islam?

Tror att många som åker dit och som är där är muslimer aka disko muslimer. Precis blivit muslimer och hittar någon konstig föreläsare eller konstig sida där de hittar "info" om islam.

Kolla bara det som hände i Frankrike, där är både killen och tjejen på stranden och lever livet, sedan helt plötsligt muslimer och har "kunskap" om vad som är rätt och fel...
Finns massa icke troende här som bara hittar sidor om islam och "tolkningar" av koranen och säger att detta är sanningen.
Vad skiljer dem från dem andra?

Ingen av dem orkar leta fram rätt källa. Dock är det en rätt stor skillnad då man som muslim faktiskt måste ta information från rätt plats och inte huller om buller.

Finns inte en enda lärd som är med isis, finns konstiga typer och självutnämnda "imamer". Men det finns inte en enda lärd bland dessa människor.
Och majoriteten av isis är ungdomar, helt vilse.

jenni
2015-02-26, 22:50
Det finns nog jättemånga muslimer som inte har läst hela Koranen. Finns många muslimer som inte ens kan läsa. Men det är ett sidospår.

Jag tror absolut att de medvetet använder sig av islam. Det tror jag alla politiska ledare i länder där det finns starka religiösa strömningar gör. Hur mycket som ledarna själva ärligt tror på och hur mycket som de bara använder för att det är ett effektivt maktmedel har jag ingen bra uppfattning om; det är ju inte som att jag känner några IS-ledare. Oavsett vad de tror så verkar ju religionen i alla fall inte på något sätt vara en huvudgrej för dem; huvudgrejen verkar ju vara makt och att skaffa sig mer makt. Som i alla krig. Man säger (och intalar sig kanske) att det handlar om tro, ideal osv. men egentligen handlar det om makt, land och pengar.

Bland soldaterna tror jag säkert att det finns starkt troende; som utnyttjas grovt av sina ledare. Diomedea exulans beskrev bra hur det kan funka när man fastnar i fanatiska grejor, tycker jag. Jämför även diverse självmordssekter som funnits genom historien (t.ex. Waco).

Tack, du formulerade det så mycket bättre än jag skulle göra. Tycker defenitivt det är mer av en fanatisk sekt, med toppledare som inte ens bryr sig om annat än makt och pengar, dock verkar deras undersåtar inte förstå det

421
2015-02-26, 22:51
Läs och förstå IS lite mer.
http://timesofindia.indiatimes.com/world/middle-east/4-questions-ISIS-rebels-use-to-tell-Sunni-from-Shia/articleshow/37257563.cms

Läs och förstå att "rätt" Islam dödar på grund av skiljande religion.

Evankhell
2015-02-26, 22:52
Det är bra att vi har Tolkia här :)

Exdiaq
2015-02-26, 22:53
Jag är själv inte religiös men jag har umgåtts med större delen av mitt liv med muslimer och jag vågar nästan gissa på att du inte har gjort det.

Har man umgåtts med muslimer och hört/sett vad dom tycker och tänker och sedan ser vad IS gör, då har jag svårt att förstå att man säger "Jaha, det är bara en gren från islam". Det är det inte och folk måste inse det.

Fel, du har umgåtts med en liten del av alla muslimer. Förmodligen en väldigt homogen grupp muslimer dessutom.

Evankhell
2015-02-26, 22:53
Läs och förstå att "rätt" Islam dödar på grund av skiljande religion.

Ja och jag är själv emot det. Men vad har du läst om? Folk som lämnar islam och blir avrättade? Eller att IS avrättar en jävla massa?

421
2015-02-26, 22:56
Tror att många som åker dit och som är där är muslimer aka disko muslimer. Precis blivit muslimer och hittar någon konstig föreläsare eller konstig sida där de hittar "info" om islam.

Kolla bara det som hände i Frankrike, där är både killen och tjejen på stranden och lever livet, sedan helt plötsligt muslimer och har "kunskap" om vad som är rätt och fel...
Finns massa icke troende här som bara hittar sidor om islam och "tolkningar" av koranen och säger att detta är sanningen.
Vad skiljer dem från dem andra?

Ingen av dem orkar leta fram rätt källa. Dock är det en rätt stor skillnad då man som muslim faktiskt måste ta information från rätt plats och inte huller om buller.

Finns inte en enda lärd som är med isis, finns konstiga typer och självutnämnda "imamer". Men det finns inte en enda lärd bland dessa människor.
Och majoriteten av isis är ungdomar, helt vilse.

Jag antar att du har en del kunskap om judaismens heliga skrifter och att det finns en hel del grymma delar där. Hur kommer det sig att det inte är någon sekulär jude som helt plötsligt radikaliseras och börjar skjuta tecknare i Paris?

NÅGOT med hur Islam tar sig praktiskt uttryck är det uppenbarligen som är problematiskt, håller du inte med?

Vad är det som judarna gör rätt som Islam inte lyckas med? Detta är ett försök till fredsmedlande mot dig h051n, att föra en konstruktiv dialog, inte ett påhopp.

Vi är alla människor, låt oss försöka diskutera något konstruktivt, inte peka finger.

Fordon
2015-02-26, 22:58
Det är bra att vi har Tolkia här :)

Jag lämnar kvällens diskussion med att plusetta detta och det är
helt klart värt att läsa Tolkias inlägg för att få lite annat perspektiv. För övrigt har vi spårat ur igen med att berätta hur var och en anser att islam och muslimer är istället för att diskutera vad man bör göra med terroristerna som återvänder hit.

Kan vi inte göra en tråd som handlar om just islam/synen på islam etc, och alltid hänvisa dit istället så mynnar inte samtliga trådar ut till detta?

Evankhell
2015-02-26, 22:58
Fel, du har umgåtts med en liten del av alla muslimer. Förmodligen en väldigt homogen grupp muslimer dessutom.

Det är klart jag har umgåtts med en liten del, men det har även du gjort. Eller har du ens umgåtts med muslimer?

Evankhell
2015-02-26, 23:01
Jag lämnar kvällens diskussion med att plusetta detta och det är
helt klart värt att läsa Tolkias inlägg för att få lite annat perspektiv. För övrigt har vi spårat ur igen med att berätta hur var och en anser att islam och muslimer är istället för att diskutera vad man bör göra med terroristerna som återvänder hit.

Kan vi inte göra en tråd som handlar om just islam/synen på islam etc, och alltid hänvisa dit istället så mynnar inte samtliga trådar ut till detta?

Det blev kanske lite för mycket vin för min del och kanske har varit lite för insatt i detta. Kanske för att min sambo är kurd från Irak sedan 10 år... men men.. Alla har väl fått sin lilla uppfattning.

Jag står fortfarande för dom som joinar IS. Dom kan dra. :) Ursäkta om jag har låtit lite sådär.. dryg. *kissass*

Evankhell
2015-02-26, 23:01

En förlåt till dig också då... cofffee

Exdiaq
2015-02-26, 23:11
Det är klart jag har umgåtts med en liten del, men det har även du gjort. Eller har du ens umgåtts med muslimer?

Umgåtts med kristna, muslimer och ett fåtal judar. Men större delen av bekantskapskretsen är agnostiker eller ateister.

Har inga som helst problem med att dessa vänner betecknar sig som kristna, muslimer eller judar då jag enbart försöker se individen och vad dennes tro får för konsekvens i verkligheten. Bryr mig betydligt mer om vad någon gör än varför någon gör något.

Jag lastar inte mina kristna vänner för alla de övergrepp kristna har gjort, jag lastar inte mina muslimska vänner för alla de övergrepp muslimer har gjort och jag lastar inte mina judiska vänner för "alla" de övergrepp judar har gjort. Mina vänner är kristna, muslimer, judar och det är även de begått övergrepp i kristendomens, islams, judendomens namn.

Evankhell
2015-02-26, 23:17
Umgåtts med kristna, muslimer och ett fåtal judar. Men större delen av bekantskapskretsen är agnostiker eller ateister.

Har inga som helst problem med att dessa vänner betecknar sig som kristna, muslimer eller judar då jag enbart försöker se individen och vad dennes tro får för konsekvens i verkligheten. Bryr mig betydligt mer om vad någon gör än varför någon gör något.

Jag lastar inte mina kristna vänner för alla de övergrepp kristna har gjort, jag lastar inte mina muslimska vänner för alla de övergrepp muslimer har gjort och jag lastar inte mina judiska vänner för "alla" de övergrepp judar har gjort. Mina vänner är kristna, muslimer, judar och det är även de begått övergrepp i kristendomens, islams, judendomens namn.

Enda skillnaden mellan oss är att jag inte umgicks med någon jude. Men åsikten om vem som gör rätt eller fel och för att inte dra ut på det i onödan; let's just agree to disagree.

Beholder
2015-02-26, 23:19
Jag antar att du har en del kunskap om judaismens heliga skrifter och att det finns en hel del grymma delar där. Hur kommer det sig att det inte är någon sekulär jude som helt plötsligt radikaliseras och börjar skjuta tecknare i Paris?

NÅGOT med hur Islam tar sig praktiskt uttryck är det uppenbarligen som är problematiskt, håller du inte med?

Vad är det som judarna gör rätt som Islam inte lyckas med? Detta är ett försök till fredsmedlande mot dig h051n, att föra en konstruktiv dialog, inte ett påhopp.

Vi är alla människor, låt oss försöka diskutera något konstruktivt, inte peka finger.

Jag hoppas du är medveten om att det finns en hel del judar som har begått terrorbrott. T.ex. Mördat Folke Bernadotte http://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte och där en av medlemmarna som var med och mördade Folke senare blev premiärminister i Israel. Det finns också en och annan i Israel som har gjort en hel del otrevliga saker. Kanske frågan om deras möjligheter att utföra sina dåd inom en stats godkännande som är den största skillnaden.

421
2015-02-26, 23:26
Jag hoppas du är medveten om att det finns en hel del judar som har begått terrorbrott. T.ex. Mördat Folke Bernadotte http://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte och där en av medlemmarna som var med och mördade Folke senare blev premiärminister i Israel. Det finns också en och annan i Israel som har gjort en hel del otrevliga saker. Kanske frågan om deras möjligheter att utföra sina dåd inom en stats godkännande som är den största skillnaden.

Det finns massor med judar som gjort hemska saker i historien! Det förnekar jag INTE. Just Bernadotte och hela den historien är verkligen förkastlig. Det finns mycket folk med mycket makt i Israel som jag är högst kritisk mot och mycket är problematiskt med Israel i allmänhet.

Jag vet inte om jag köper att det är för att de har en nation att leka i som är den stora skillnaden, det finns många muslimska länder.

Men kritik som denna angående judar är alltid bra för den är befogad och borde utredas mer.

filmjölk
2015-02-26, 23:42
Jag tycker nog att det är dags för en tvångsanpassning av Islam till ett modernt sverige om vi vill förebygga problem.

Så vi får helt enkelt skriva om Koranen och kontrollera vad skriftlärda och imamer predikar, sluta flirta med extremister genom att låta dem få lokaler till föreläsningar mm. Utesluta politiker som Abdirisak Waberi mfl. från politiska partier, förbjuda muslimska friskolor och likande grogrunder till radikalisering och helt enkelt göra kraftiga inskränkningar i religionsfriheten, riktat mot islam.

Beholder
2015-02-26, 23:45
Det finns massor med judar som gjort hemska saker i historien! Det förnekar jag INTE. Just Bernadotte och hela den historien är verkligen förkastlig. Det finns mycket folk med mycket makt i Israel som jag är högst kritisk mot och mycket är problematiskt med Israel i allmänhet.

Jag vet inte om jag köper att det är för att de har en nation att leka i som är den stora skillnaden, det finns många muslimska länder.

Men kritik som denna angående judar är alltid bra för den är befogad och borde utredas mer.

Jo men jag hoppas du förstår poängen jag försöker göra? Ingen av oss vet varför folk blir terrorister.

421
2015-02-26, 23:49
Jo men jag hoppas du förstår poängen jag försöker göra? Ingen av oss vet varför folk blir terrorister.

Väldigt sant! Man kanske kan hjälpas åt och identifiera vad som kan vara problem och gå vidare från det. Att bara säga att det inte är Islam eller rätt utövande av Islam är nog inte så hjälpsamt. Oavsett om det är rätt eller fel vad det nu är så är ändå Islam med i grunden alldeles för ofta.

Beholder
2015-02-26, 23:56
Väldigt sant! Man kanske kan hjälpas åt och identifiera vad som kan vara problem och gå vidare från det. Att bara säga att det inte är Islam eller rätt utövande av Islam är nog inte så hjälpsamt. Oavsett om det är rätt eller fel vad det nu är så är ändå Islam med i grunden alldeles för ofta.

Där kan det så klart vara förklaringar som att många av världens fattigaste tillhör Islam många av världens hårdaste diktaturer är Islamska länder. Behöver inte vara religionen i sig.

421
2015-02-27, 00:01
Där kan det så klart vara förklaringar som att många av världens fattigaste tillhör Islam många av världens hårdaste diktaturer är Islamska länder. Behöver inte vara religionen i sig.

Men det förklarar inte varför så många som flytt till väst återvänder på jihad. En religion i sig gör aldrig något, det är utövarna som gör något.

Beholder
2015-02-27, 07:11
Men det förklarar inte varför så många som flytt till väst återvänder på jihad. En religion i sig gör aldrig något, det är utövarna som gör något.

Fast är det verkligen se de som har flytt? Är det inte oftare deras barn eller barnbarn?

Tolkia
2015-02-27, 07:25
Att bara säga att det inte är Islam eller rätt utövande av Islam är nog inte så hjälpsamt.
Att bara säga att det är islam (underförstått: och jag vill inte veta om det finns andra faktorer som spelar roll) tillför inte sådär ofantligt mycket heller, ju.

Jag skulle säga att det som drivit den kristna sekulariseringen, t.ex. i Sverige, har varit utbildning och ekonomisk utveckling; både på individ- och samhällsnivå. ("När man kan shoppa på söndagen blir det mindre intressant att gå i kyrkan" som en anhörig uttryckte det). Fattigdom, brist på utbildning/kunskap, känsla av att ens liv är kört oavsett vad man gör osv. gör folk sårbara för rörelser/individer som kommer med enkla lösningar och "frälsningslöften". Jag tror att det är svårt att förbjuda bort religioner (även om man förstås kan förbjuda bort specifika beteenden/praktiker); vi har ju sett regimer som försökte göra detta och det gick inte speciellt bra.

stridis
2015-02-27, 07:38
Jag tycker nog att det är dags för en tvångsanpassning av Islam till ett modernt sverige om vi vill förebygga problem.

Så vi får helt enkelt skriva om Koranen och kontrollera vad skriftlärda och imamer predikar, sluta flirta med extremister genom att låta dem få lokaler till föreläsningar mm. Utesluta politiker som Abdirisak Waberi mfl. från politiska partier, förbjuda muslimska friskolor och likande grogrunder till radikalisering och helt enkelt göra kraftiga inskränkningar i religionsfriheten, riktat mot islam.

http://ratz.com/urls/chainyank0400/images/yankaward2.gif

AeternusRex
2015-02-27, 07:53

Jag har växt upp runt och med muslimer och varenda en av dem som inte är en svenne/hobby/modern muslim är det något fel på. Även den andra grupperingen har ofta någon bom. Tex kvinnosynen den skit som jag har hört komma ur deras munnar... I övrigt ofta reko vanliga människor som är precis som som vem som helst.

Men dom som tror och tycker eller väljer att islam är "koolt" för att doM ser det lite som jag ser på vikingatiden och ststormaktstiden dvs det sätter blodet i brand och megalomaniska tankar smyger sig pÅ...för mång. Den hålan jag bor i har tjogvis med element som kan anses farliga för allmänheten deras sympatier ligger i det extremaste laget och dom stödjer IS öppet i sociala medier eller rent av ekonomiskt. Flera kollegor har fått höra att, antingen rakt i ansiktet eller via andra vägar, att dom skall slaktas som grisar och deras fruar våldtas så snart dom får signal och vapen från IS. Detta kan säkerligen avfärdas som rätt tomma ord i många fall och ungtuppar som inte begriper bättre men tankarna finns där.

Efter terrordåden i Paris var det miljoner "vanliga" muslimer som hyllade det i sociala medier runt om i Europa och USA. Olika kyrkors och polisiära och andra organisationer förknippade med vår militär och regering mottog tonvis av hot. Det stod att 25 miljoner västerländska muslimer sammanlagt yttrat sig i favör för det som hänt på ttwitter/fb hur många som är Dubbelpost osv framgår Ej.

Jag säger bara att när det kommer till någon som verkligen tror kommer det aldrig helt gå att lita på personens motiv. Det gäller inte enbart islam givetvis.

D Andersson
2015-02-27, 08:52

I det här fallet, att dra upp judiska terrorister i en tråd om IS och göra den poäng du försöker med ovan, är det enda resultatet att du gör bort dig. Det handlar först och främst om vilja och förmåga att sätta sig in i en situation, i andra hand att försöka förstå andras sätt att tänka. Du har inte ens försökt, än mindre lyckats, med något av det.

Det är som att säga "ingen vet varför Ryssland agerar som de gör", "det var helt oväntat", "Putin är galen" och liknande - rent nonsens.

Beholder
2015-02-27, 09:13
I det här fallet, att dra upp judiska terrorister i en tråd om IS och göra den poäng du försöker med ovan, är det enda resultatet att du gör bort dig. Det handlar först och främst om vilja och förmåga att sätta sig in i en situation, i andra hand att försöka förstå andras sätt att tänka. Du har inte ens försökt, än mindre lyckats, med något av det.

Det är som att säga "ingen vet varför Ryssland agerar som de gör", "det var helt oväntat", "Putin är galen" och liknande - rent nonsens.

Förstår inte ens varför du svarar då ditt svar är helt osammanhängande och du verkar inte ens ha läst vad vi pratade om.

Glen
2015-02-27, 09:16
http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/inrikesminister-ygeman-svenska-staten.html?m=1

D Andersson
2015-02-27, 09:20
Förstår inte...

Nej, jag vet

Beholder
2015-02-27, 09:22
http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/inrikesminister-ygeman-svenska-staten.html?m=1

Vad är det där för jävla stolle? Varför länkar ni till honom? Han saknar hur mycket information som helst men vet tydligen att det är folk som har hjälpt is och sitter å blir kränkt över att dessa personer har fått hjälp.

Beholder
2015-02-27, 09:26
Nej, jag vet

Haha ja du är dig lik. Arrogant så in i Helvete. Du har inte funderat på att komma ner från dina höga hästar och förklara varför mitt svar är så dåligt med tanke på vad jag svarade på?

421
2015-02-27, 09:45
Jag vill be om ursäkt för vissa av mina poster i den här tråden. Kram och <3 på alla.

Beholder
2015-02-27, 09:54
Jag vill be om ursäkt för vissa av mina poster i den här tråden. Kram och <3 på alla.

Tycker du har hållit god ton och inte har något att berätta om ursäkt för. Men fint gjort av dig

D Andersson
2015-02-27, 10:40
Haha ja du är dig lik. Arrogant så in i Helvete. Du har inte funderat på att komma ner från dina höga hästar och förklara varför mitt svar är så dåligt med tanke på vad jag svarade på?

Varför mördades Folke Bernadotte?

AeternusRex
2015-02-27, 10:50
Varför mördades Folke Bernadotte?

För att han redan för 80 år sedan insåg att Israel och Palestina behövde vara 2 stater för att det som sker nu skulle undvikas

D Andersson
2015-02-27, 10:58
För att han redan för 80 år sedan insåg att Israel och Palestina behövde vara 2 stater för att det som sker nu skulle undvikas

Det var ungefär så fel det kunde bli. Det är precis det här jag pratar om.

1. Sätt er in i situationen
2. Försök förstå hur de olika sidorna tänker
3. NU som först kan man börja fundera på vem som har och agerar rätt, i vilken utsträckning det man håller på med är försvarbart, vad det är i paritet/jämförbart med