Visa fullständig version : Håravfall till följd av träning eller fel kost
woopwoop
2015-02-24, 19:53
God afton!
Jag har sedan en vecka tillbaka noterat att mitt hår blivit betydligt glesare. Det första jag tänkte var givetvis att åldern börjar ta ut sin rätt (23) och att det inte var mycket att göra. Tanken slog mig idag dock att en liknande epidemi bröt ut för ett år sedan, men drog sig tillbaka så småningom. Vad hade perioderna gemensamt förutom håravfall? Hårt intensivt tränande.
4-5 pass styrka i veckan
Mer / bättre sömn
Äter mycket större andel protein/fett, och mindre carbs
Nedan följer en lista med tillskott jag tar dagligen
Star Nutrition Whey-80
Chained Nutrition Zma Harcore caps
Star Nutrition Cla Advanced caps
Star NutritionZinc 30-mg caps
Star Nutrition Ripped-pro
Friggs D-vitamin och Multivitamin
minsta tips eller fingervisning kan vara av värde, får fan panik :(
God afton!
Jag har sedan en vecka tillbaka noterat att mitt hår blivit betydligt glesare. Det första jag tänkte var givetvis att åldern börjar ta ut sin rätt (23) och att det inte var mycket att göra. Tanken slog mig idag dock att en liknande epidemi bröt ut för ett år sedan, men drog sig tillbaka så småningom. Vad hade perioderna gemensamt förutom håravfall? Hårt intensivt tränande.
4-5 pass styrka i veckan
Mer / bättre sömn
Star Nutrition Whey-80
jag skulle först och främst slutat ta samtliga av de tillskott du tar, förutom proteinet. varken ripped, Cla och zinc har ju någon nämnvärd positiv effekt vad jag förstått och med tanke på ditt problem är det ju absolut värt att ta bort alla tillskott o se om det bättrar sig.
Tar du kreatin? Kan orsaka påskyndat håravfall.
wut?:O källa?
wut?:O källa?
Just håravfallet är inte undersökt, men man vet att kreatin ökar DHT, och DHT i sin tur påskyndar manligt ärftligt håravfall (male pattern baldness).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136275
Lipservice
2015-02-24, 22:57
Just håravfallet är inte undersökt, men man vet att kreatin ökar DHT, och DHT i sin tur påskyndar manligt ärftligt håravfall (male pattern baldness).
Började tappa hår innan jag började med Kreatin. Men nu gör det inget, ballt att se ut som sångaren i Strapping Young Lad :smash:
De va som fan. Hmm kanske värt att skita i det då.
woopwoop
2015-02-25, 15:26
Det jag skrivit upp tar jag, alltså inget annat.. Har provat Kreatin enstaka gånger men inget jag använder..
Det som är så sjukt är att mitt hår hade återvänt tills för 3 månader sedan ungefär. Det måste finnas en lösning på den här ekvationen.. :confused:
Tittade lite på vad dina tillskott innehåller och det mesta är skräp.
Men till håret, hur märker du ens när det blir tunnare och tjockare? Är skillnaden SÅ drastisk?
Hur är det med Whey-80 Star nutrition? Kan den leda till håravfall eller äktad DHT som någon i forumet antydde att Kreatin gör.
King Grub
2015-02-25, 17:25
Vassleprotein är bara vanligt mjölkprotein.
Hur är det med Whey-80 Star nutrition? Kan den leda till håravfall eller äktad DHT som någon i forumet antydde att Kreatin gör.
Nej, det är ju bara vasselpulver. Kreatin är något helt annat.
Nej, det är ju bara vasselpulver. Kreatin är något helt annat.
Okej men alltså produkten består ju av andra ämnen också som jag inte har någon aning om vad det är, du som verkar vara kunnig, har jag nåt att oroa mig för i den nämnde produkten?
King Grub
2015-02-25, 17:36
Nej.
woopwoop
2015-02-25, 19:29
Tittade lite på vad dina tillskott innehåller och det mesta är skräp.
Men till håret, hur märker du ens när det blir tunnare och tjockare? Är skillnaden SÅ drastisk?
ang. att kosttillskotten är skräp får du gärna utveckla lite! Jag kanske borde överväga att byta ut dem om det är riktigt som du säger..
Jag märker tydligt att det blir mycket tunnare i pannan, helt plötsligt ser jag skallen 2 cm in från hårfästets början. Det har jag aldrig gjort, förutom då givetvis min förra träningsperiod.
Det räcker med D-vitamin, omega-3 om du inte äter fisk ofta och eventuellt proteinpulver. Det enda tillskottet som ens har en betydlig dokumenterad effekt på prestation är kreatin.
christofer79
2015-02-25, 22:35
God afton!
4-5 pass styrka i veckan
Mer / bättre sömn
Star Nutrition Whey-80
Försök hitta en bra lösning och vinn Nobelpriset :-) regaine var egentligen framställt som blodtryckssänkande medicin men hjälpte istället till med att stimulera hårtillväxt. Annars finns saw palmetto o läkemedel och finasterid som receptbelagd läkemedel som kan hjälpa mot håravfall.
BobaFett
2015-02-26, 10:32
Hårsäckar har en tillväxtfas och en vilofas då det faller ur och det kommer ett nytt (telogen effluvium).
Det kan vara så att många hårsäckar hamnar i telogen effluvium för tidigt p.g.a. hård träning, mindre mat etc.
Det är dokumenterat att för mycket hård träning påverkar håret. Man kom fram till att över 5 pass i veckan kan vara dåligt för håret har jag för mig.
Telogen effluvium är tillfälligt men det tar ett tag innan det kommer tillbaka.
Sandhya Pandey, chief dietitian, Columbia Asia Hospital, Gurgaon says exercising more than an hour on a daily basis without adequate diet, leads to hair fall. This is a very common problem.
“Any form of exercise – be it working out, walking, swimming or jogging, for five days a week and about 45 minutes to one hour is enough. Along with that one must consume a proper diet full of vitamins, proteins and minerals. Else it will definitely lead to hair fall,” she says.
Lider med dig, har nästan samma problem, och har haft det i 15 års tid. Det jag märkt är att jag tappar mycket hår under okt-jan, sen nästan ingenting, så det kan vara säsongsbetonat. Jag märker det mycket eftersom jag har långt hår. Det började när jag var 20 och gick igenom en extremt stressfull och deppig period, tappade en jävla massa hår i duschen, minns att jag tittade på mina händer i ren förskräckelse fr att de var täckta av hår. Jag åt i princip inget på en månad (flickvän dumpade mig hårt och jag var tvungen att bo kvar i den gemensamma lägenheten i Paris) och gick ner 15 kilo. Efter det har det varit upp och ner. Sen var jag fettfobiker i nästan 10 år. Jag kan titta på bilder som är tagna för 10 år sen och se att jag har mer hår nu än vad jag hade då, samtidigt som jag kan se på bilder från 5 år sen att jag hade mer hår då än nu. Det verkar gå i vågor, tappar extremt mycket under perioder, sen kommer det tillbaka, men inte lika kraftig, och så håller det på, lär var baldie när jag är 40. Jag orkar inte hålla på med vitaminer och Rogaine, Finasteride och skit, nu kör jag bara på så får det bli som det blir. Det var extremt stressande under lång period. Jag styrketränar inte men springer mycket. Jag äter inte jättemycket mat, under 2000kcal de flesta dagar. Har börjat med LCHF för 8 månander sen, vi får se om det påverkar något.
Okej men alltså produkten består ju av andra ämnen också som jag inte har någon aning om vad det är, du som verkar vara kunnig, har jag nåt att oroa mig för i den nämnde produkten?
http://mb.cision.com/Public/MigratedWpy/79761/462497/b1a03fff16c8e20c_org.jpg
Den här kossan blev just ledsen över att du är misstänksam mot hennes mjölktillverkning. Vassle är en högst naturlig produkt, det är inget som är framställt "kemiskt".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vassle
Vassle eller vassla är den klara vätskan som avskiljs från mjölkens fasta delar vid osttillverkning. Vasslen består av vatten, vattenlösliga proteiner, mjölksocker (laktos) samt en del mineraler och vitaminer.
När löpe enzymatiskt spjälkar det fettlösliga proteinet kasein innesluts mjölkfettet. Det som då blir kvar av mjölken kallas vassle. Det mesta av mjölken består av vatten, och därför utgörs nästan allt innehåll i vasslen av vatten, men där finns även vattenlösliga ämnen som mjölksocker och mjölksyra.
segjävel
2015-02-26, 15:18
Jag fick tunnare hårväxt när jag gick på VLCD under 12 månader,
har du koll på dina kalorier så du inte äter på tok för lite?
Skulle väl allmänt rekommendera variera kosten lite, men svårt att säga utan att veta exakt hur och vad du äter.
Det där med kosttillskott osv. vet jag inte, har testat nästan allt på marknaden och aldrig märkt av någon påverkan på håret. (Däremot har jag skitit blod av vissa haha)
Jag fick tunnare hårväxt när jag gick på VLCD under 12 månader,
har du koll på dina kalorier så du inte äter på tok för lite?
Skulle väl allmänt rekommendera variera kosten lite, men svårt att säga utan att veta exakt hur och vad du äter.
Det där med kosttillskott osv. vet jag inte, har testat nästan allt på marknaden och aldrig märkt av någon påverkan på håret. (Däremot har jag skitit blod av vissa haha)
Hur VLCD var du, och kom det tillbaka?
Hur VLCD var du, och kom det tillbaka?
Undrar snarare hur han klarade att köra VLCD i 12 månader.
Angående håret så kan det även bero på dålig kost och stress. Jag tror de flesta tappa mer hår i perioder.
woopwoop
2015-02-26, 19:01
Lider med dig, har nästan samma problem, och har haft det i 15 års tid. Det jag märkt är att jag tappar mycket hår under okt-jan, sen nästan ingenting, så det kan vara säsongsbetonat. Jag märker det mycket eftersom jag har långt hår. Det började när jag var 20 och gick igenom en extremt stressfull och deppig period, tappade en jävla massa hår i duschen, minns att jag tittade på mina händer i ren förskräckelse fr att de var täckta av hår. Jag åt i princip inget på en månad (flickvän dumpade mig hårt och jag var tvungen att bo kvar i den gemensamma lägenheten i Paris) och gick ner 15 kilo. Efter det har det varit upp och ner. Sen var jag fettfobiker i nästan 10 år. Jag kan titta på bilder som är tagna för 10 år sen och se att jag har mer hår nu än vad jag hade då, samtidigt som jag kan se på bilder från 5 år sen att jag hade mer hår då än nu. Det verkar gå i vågor, tappar extremt mycket under perioder, sen kommer det tillbaka, men inte lika kraftig, och så håller det på, lär var baldie när jag är 40. Jag orkar inte hålla på med vitaminer och Rogaine, Finasteride och skit, nu kör jag bara på så får det bli som det blir. Det var extremt stressande under lång period. Jag styrketränar inte men springer mycket. Jag äter inte jättemycket mat, under 2000kcal de flesta dagar. Har börjat med LCHF för 8 månander sen, vi får se om det påverkar något.
Ja! Det är fan inte omöjligt att det är säsongsbetonat...? Vad vi har gemensamt är att det har varit mycket tunt de mörka månaderna. Det skulle kunna vara det, och att det bara är en slump att den hårda träningen sammanfaller..
Hårsäckar har en tillväxtfas och en vilofas då det faller ur och det kommer ett nytt (telogen effluvium).
Det kan vara så att många hårsäckar hamnar i telogen effluvium för tidigt p.g.a. hård träning, mindre mat etc.
Det är dokumenterat att för mycket hård träning påverkar håret. Man kom fram till att över 5 pass i veckan kan vara dåligt för håret har jag för mig.
Telogen effluvium är tillfälligt men det tar ett tag innan det kommer tillbaka.
Bra fakta, kan inte helt avfärda det även om jag kör ganska strikt 4 pass á 1h / v. Tack för ditt svar
F.ö. tror jag att jag käkar väldigt bra och varierad kost, gissningsvis lätt överskott på kcal, och mycket ägg till mellanmål, annars vanlig varierad kost.
kimkunta
2015-03-17, 19:03
Kan vara något med hormoner också?
Många kvinnor efter graviditet tappar mycket hår pga hormon nivåer sjunker.
Men det är av det kvinnliga könet :) Vet ej om det är samma för er män?
Jag har också för mig att om man äter lite av kolhydrater kan du tappa hår, tex övergång till LCHF eller liknande.
bubbaklubba
2015-03-17, 19:19
träning leder till ökad testosteron vilket i sin tur leder till ökad dht vilket leder till snabbare ärftligt håravfall.
camarade
2015-03-17, 20:45
Hår är relativt känsligt. Därför som modeller trycker i sig en massa B-vitamin.
Minoxidil hjälper för prevention men trollar inte tillbaka inaktiva hårsäckar. Jag önskar
att jag hade börjat med minoxidil tidigare för min hårlinje, kommer dock åtgärda detta
efter utbildingen är klar (läs: ha råd med transplantation).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.