Visa fullständig version : Proteinbalansen bestämmer muskelmassa?
Muskler består till stor del av glykogen och till en mindre del muskelprotein.
Glykogeninlagringen blir större när man tränar.
Om man inte bara räknar själva muskelprotein som "muskler" så borde det innebära att "glykogeninlagringskapaciteten" är minst lika viktig för storlek.
Är då inte uttalandet "proteinbalansen är det som bestämmer om muskeln blir större eller mindre" en sanning med modifikation?
Finns det någon koppling mellan mps och större glykogeninlagring?
Hoppas ni förstår vad jag menar... /broman.
Njaaa...ett kg muskler är ca 200 gram muskelprotein och 5 - 10 gram glykogen.
Okej men 200 gram muskelprotein/1000 gram muskler är fortfarande rätt lite. Svara på frågan ngn tack.
Bossebäver
2015-02-23, 00:37
Okej men 200 gram muskelprotein/1000 gram muskler är fortfarande rätt lite. Svara på frågan ngn tack.
Tycker sverkers svar var ganska straightforward, vad är det du funderar på egentligen?
King Grub
2015-02-23, 07:31
Titta i vilken näringstabell som helst så ser du att det är den ungefärliga proteinmängden per 1000 gram kött oavsett djur. Proteinbalansen har inget med hur mycket muskelprotein per kilo kroppsvikt man innehåller.
Till skillnad från 5-10 gram glykogen/1000 gram muskler då eller?
Skulle inte kalla glykogeninlagringen för "minst lika viktig" utan snarare "nästan försumbar".
Armed Dingo
2015-02-23, 10:35
5-10 gram glykogen? ..varför äter jag så mycket kolhydrater som jag gör?
vicarious
2015-02-23, 10:36
5-10 gram glykogen? ..varför äter jag så mycket kolhydrater som jag gör?
Per kilo muskler. Men allt du äter blir givetvis inte glykogen. Majoriteten används till energi.
Ola Wallengren
2015-02-23, 16:56
Mängden vatten och glykogen är proportionell mot mängden protein, så även om det kan variera lite så är ju naturligtvis protein själva förutsättningen för muskelvolymen och att det är en muskel över huvud taget.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.