Visa fullständig version : Hur mkt (%) mat äter du före och efter träningen sett under ett dygn.
Påvägneråt
2015-02-09, 06:18
Hej.
Har länge funderat hur jag ska lägga upp maten när jag nu ska börja jobba 07-16, måndag till fredag. Jag har alltid jobbat kväll innan och har då tränat på morgonen.
Hur många procent (i runda slängar) Av kalorierna äter du innan träningen och hur mkt äter du efter träningen?
Brukar ni "spara" på proteinet och käka så mkt som möjligt efter att ni har tränat?
Har ni märkt av någon skillnad? Jag själv tränar ju på fastande mage på morgonen och därefter äter jag frukost, lunch, middag och kvällsmat.
Har maten samma effekt innan träningen som efter? Om ni förstår vad jag menar? :P
Sheogorath
2015-02-09, 06:23
Under deff så äter jag lite drygt 50% av energin efter träning (som brukar ligga runt 17-tiden). Ungefär 70% av kolhydraterna (sistnämnda ingenting jag bestämt, det är bara så det sett ut när jag lagt upp kosten som jag tycker är "bra" med hänsyn taget till ork under dagen, smak och återhämtning). Just proteinet som du frågar efter är ganska spritt över dagar. Jag menar, något ska man ju äta och det är ju ganska sunkigt att bara äta fett och lite kolhydraterna från 6-17.
King Grub
2015-02-09, 06:50
Ett mål 1500 kcal före träning, ett mål 2500-3000 kcal efter träning.
Sheogorath
2015-02-09, 06:52
Under deff så äter jag lite drygt 50% av energin efter träning (som brukar ligga runt 17-tiden). Ungefär 70% av kolhydraterna (sistnämnda ingenting jag bestämt, det är bara så det sett ut när jag lagt upp kosten som jag tycker är "bra" med hänsyn taget till ork under dagen, smak och återhämtning). Just proteinet som du frågar efter är ganska spritt över dagar. Jag menar, något ska man ju äta och det är ju ganska sunkigt att bara äta fett och lite kolhydraterna från 6-17.
dagen. sorry for felstavning.
Nu på balans: 240kcal innan, 2800kcal efter.
Kommande fas: 240kcal innan, 3300kcal efter.
Illustrerade mannen
2015-02-09, 07:26
0% innan, 100% efter.
Beror såklart på vilken tid jag tränar.
*Ba-dum-tish*
Vanligtvis 0% innan 100% efter. Ibland kanske 1-5% innan om jag vaknar vrålhungrig.
maattee10
2015-02-09, 08:08
0% innan, 100% efter! :)
0-25% innan. Så mycket som möjligt efter.
På deff 50/50 ungefär, 2/3 av kollisarna innan träningen, mer protein efter
Beror lite på hur man definerar före och efter. Dagens kvällsmat är ju "före" morgondagens morgonpass. Men om vi ramar in oss vid det vanliga dygnet så äter jag 95-100% efter träning.
Shqypnia
2015-02-09, 11:16
Verkligen ingenting jag planerar. Tränar jag på morgonen ligget all mat efter. Tränar jag på eftermiddagen ligger kanske hälften efter. Tränar jag på kvällen ligger kanske 40% av intaget efter träningen.
AeternusRex
2015-02-09, 11:16
Mitt Matschema går som en klocka vid deff: 9, 12, 17, 21 vid bulk 7,9,12,15,17,21
Intaget vid deff är 50/50 vid bulk 40/60 ca.
mattilainen
2015-02-09, 11:24
0 % före, 100 % efter. tränar ofta vid 11 och börjar äta efter
Captainwide
2015-02-09, 11:24
Ett mål 1500 kcal före träning, ett mål 2500-3000 kcal efter träning.
Det tar jag som det definitiva svaret. Det här är det mest optimala för byggning. :D
Själv är det ofta blandat men försöker att lägga största målen efter någon form av träning.
GulligaGurkan
2015-02-09, 11:52
Nästan uteslutande 100% av maten efter träning. Dock inte allt i samma måltid. En eller två brukar det bli. Plus frukt och godis. En shake malto innan bara, och lite koffein
Agitator
2015-02-09, 11:56
20 / 80 blir det nästan varje dag.
Varför äter så få något innan träningen?
mattilainen
2015-02-09, 14:47
tränar före jag äter?
Stjarnan
2015-02-09, 14:58
~20% lunch
~20% träningsnutrition
~60% efter passet
Ungdomsarbetslöshet.
100% efter. Tränar 05.30.
Väntar fortfarande på ett bra svar på varför så få äter innan passet. Och vad definierar ni "innan" passet? 1h? 2H? 12h?
typ 75% innan och 25% efter
Eftersom jag nästan alltid tränar på kvällen, äter jag ungefär 1/5 av dagens kalorimängd efter träningen (en proteinshake med tre dl mjölk). Sen är det sömn och inget mer förrän 10-11 timmar senare. Jag kan inte äta middag halv tio på kvällen, efter träningen. Det passar varken familjelivet eller sömnen.
Middag ca 1-2 timmar före träningen.
Börjar värma på gymmet 04-05 på morgonen. Tänker inte gå upp ännu tidigare och äta när det dessutom inte ger någonting för min prestationsförmåga. Ungefär så.
För att jag presterar skit om jag har något i magen (både gällande löpning och gym), plus att jag tycker om att träna 6 på morgoen. Träningslusten är på topp då, aptiten är det inte.
Simple as that.
3 måltider innan
Totalt 1800 kcal
Träning någon gång mellan 17-20
2 måltider efteråt
Tillsammans runt 2000 kcal
Så knappt 50% av dagens kalorier innan, med drygt 40% av dagens kolhydrater.
Ungefär lika mycket protein i alla måltider, dvs 40-50g.
För ett par år sedan testade jag att endast äta en måltid av protein och fett innan träning, och sen köra typ 80% av alla kalorier och alla kolhydrater efteråt. Träningen blev mest sämre.
Captainwide
2015-02-09, 18:51
Många tränar väldigt tidigt på morgonen och "förbiser" då behovet av att få i sig mat först till efter aktiviteten.
Andra mår inte bra av mat i magen under träningsaktivitet.
Utöver detta tror jag att många tycker att det är optimalt, vare sig det gäller ökningar eller mättnad. :)
Ca 40% innan 60% efter något mer kolhydrater efter än innan
Hur gör ni träningsfria dagar allihopa angående mat intaget?
Ca 40% innan 60% efter något mer kolhydrater efter än innan
Hur gör ni träningsfria dagar allihopa angående mat intaget?
Äter lika mycket eller mer träningsfria dagar.
Äter 1-2 mål mat oftast på kvällen.
Ozziking
2015-02-09, 20:01
Är inte så hungrig på dagarna så <35-40% innan och resten efter, mest kolhydrat då också. Då är magen som ett svart hål :)
Carlo Fatface
2015-02-09, 20:34
60-70 % innan på vardagar.10-15 % innan på helger.
thelodder
2015-02-09, 20:44
Oftast runt 0-500kcal innan, 1500-3000kcal efter
30-40% av kalorierna innan och resterande efter. Börjar träna 2-4 och klar 5-7.
Försöker få i mig mest protein innan men blir ett riktigt mål oftast och kanske en shake eller aminosyror.
DieErste
2015-02-09, 23:55
32kcal(1-2%) eaa innan
32kcal(1-2%) direkt efter
1900-2000kcal(96-98%) när man kommit hem runt kl21:)
Cykelcykel
2015-02-10, 05:58
Cirka 25% innan resten efter.
Tränar mycket löpning och cyklar på sommaren
styrketräning är mest för
Muskelunderhåll,
monsa123
2015-02-10, 13:05
De flesta tränar inte tillräckligt hårt :)
Stjarnan
2015-02-10, 14:43
+1
Ett träningspass där jag vill prestera ordentligt görs bäst med energi i tanken!
"Tränar bättre på fastande mage", bullshit enligt mig! Har själv trott likadant tills jag började äta ordentligt!
BengtBurk
2015-02-10, 16:32
Tillräckligt hårt för vadå?
+1
Ett träningspass där jag vill prestera ordentligt görs bäst med energi i tanken!
"Tränar bättre på fastande mage", bullshit enligt mig! Har själv trott likadant tills jag började äta ordentligt!
Good for you!
Jag blir endast illamående om jag har mat i magen och illamående är något som åtminstone för mig gör att jag presterar sämre.
Då gör jag kanske inte det,
Men det kvittar om jag tränar tillräckligt hårt enligt någon annans definition, för jag blir fortfarande starkare sett över tid, så jag känner inget behov av att träna hårdare.
Jag är inte tillräckligt macho för sådant anyway.
Beror ju helt på tid på dygnet. Jag tränar aldrig på tom mage iaf, och ser till att få i mig protein och kolhydrater precis efter träningen, oftast i form av en rejäl måltid, andra gånger genom en shake och någon macka. Även om jag tränar tidigt klämmer jag in frukost innan, drömmer fan om mat hela nätterna så något annat vore ologiskt.
+1
Och tanken är tom om du inte har ätit något strax innan eller vadå? Bullshit tillbaka på den.
StarkaUlf
2015-02-10, 17:51
Nåväl, det är tanken som räknas.
HMS Laestander
2015-02-10, 17:52
Vanligtvis sub-500 kcal innan träning och resterande ca 2000 därefter, på diet. Om jag inte dietar, sub-500 kcal innan träning och resterande därefter.
Tränar fastande 99% av gångerna..
Stjarnan
2015-02-10, 19:01
Och tanken är tom om du inte har ätit något strax innan eller vadå? Bullshit tillbaka på den.
Som du ser skrev jag "träna på fastande mage". Med det
Menar jag inte 3-5 timmar efter föda utan mer åt 14-16 timmar eftersom många verkar gillar att träna innan de bryter fastan (periodisk fasta).
Jag har gjort likadant och intalade mig själv att det var oslagbart. Vissa skriver att de mår illa av mat i magen när de ska träna vilket jag också gör. Därför
Använder jag kosttillskott i pulverform (vitargo) vilket för mig funkar grymt bra!
Påvägneråt
2015-02-11, 07:56
Men nu som äter väldigt lite innan träningen . Hur gör ni på jobbet eller liknande (skolan)?
Jag jobbar själv som målare och det är ganska fysiskt jobb. Jag känner att jag måste äta något för att orka hålla igång hela dagen. Känner ni inte av direkt hunger? gillar själv att träna fastande som till exempel innan frukosten eller när det gått 4-5 timmar sedan jag käkade. jag funderar dock att börja träna riktigt tidigt på morgonen innan jobbet. Visste inte att det var så fullt vid 16:30 tiden som där är på det gymmet jag går på. Men kan ju variera, vissa dagar på morgonen och Vissa senare.
skulle ni säga att det är någon skillnad på att exempelvis käka 80% av "dagens kalorier" efter att man tränat än att käka 50%?
BengtBurk
2015-02-11, 15:43
Men nu som äter väldigt lite innan träningen . Hur gör ni på jobbet eller liknande (skolan)?
Jag jobbar själv som målare och det är ganska fysiskt jobb. Jag känner att jag måste äta något för att orka hålla igång hela dagen. Känner ni inte av direkt hunger? gillar själv att träna fastande som till exempel innan frukosten eller när det gått 4-5 timmar sedan jag käkade. jag funderar dock att börja träna riktigt tidigt på morgonen innan jobbet. Visste inte att det var så fullt vid 16:30 tiden som där är på det gymmet jag går på. Men kan ju variera, vissa dagar på morgonen och Vissa senare.
skulle ni säga att det är någon skillnad på att exempelvis käka 80% av "dagens kalorier" efter att man tränat än att käka 50%?
Jag har kört periodisk fast tidigare, både när jag pluggade och på somrarna då jag arbetade som plantsättare. När jag pluggade kunde jag utan problem träna efter 20h fastande. Längre än så tyckte jag påverkade träningen negativt men då fastade jag inte så länge under någon längre period så det kan hända att jag hade vant mig vid det också. Hungern hade jag dock väldigt sällan något problem med.
När jag jobbade med plantsättning åt jag vid ungefär 13.00 och tränade sedan ca 17.00. Inte heller där var hungern något problem men träningen fungerade inte speciellt bra med ett så fysiskt krävande arbete.
Gällande din fråga om 80 vs 50% så beror det på när kalorierna intas i förhållande till träningen.
Påvägneråt
2015-02-13, 08:01
Gällande din fråga om 80 vs 50% så beror det på när kalorierna intas i förhållande till träningen.
Jag menar att man exempelvis är frukost, tränar, lunch, middag o kvällsmat. Ca 80% av kalorierna äter man efter att man tränat.
Eller Att man äter frukost, lunch, tränar, middag och kvällsmat. 50% efter att man tränat.
BengtBurk
2015-02-13, 08:39
Jag menar att man exempelvis är frukost, tränar, lunch, middag o kvällsmat. Ca 80% av kalorierna äter man efter att man tränat.
Eller Att man äter frukost, lunch, tränar, middag och kvällsmat. 50% efter att man tränat.
Så länge du inte väljer att exempelvis träna på morgonen och äta 80% sent på kvällen så spelar det nog ingen större roll. Din förmåga att träna på respektive tidpunkt är förmodligen av större betydelse i ditt exempel.
Sparven från Minsk
2015-02-13, 08:44
Cirka 40 % innan träning och 60 % efter.
Fjrebqll
2015-02-13, 09:23
1000 kcal innan och 2000 kcal efter. Alla kolhydrater i efter målet.
Jag är förvisso ingenjör och därmed kontorsråtta.
Tror inte att det är någon större skillnad på NÄR man äter, så länge man trivs med sin metod så är det viktigare VAD man äter.
Stjarnan
2015-02-13, 10:03
Tror inte att det är någon större skillnad på NÄR man äter, så länge man trivs med sin metod så är det viktigare VAD man äter.
Håller inte med dig! När jag jobbade som snickare 10-12 timmar per dag så skulle jag aldrig ha klarat att äta 1 måltid innan träningen som var runt 19-tiden. Min balans låg på omkring 5500 kcal och med ett slitsamt jobb åt jag ca 3500-4000 kcal under arbetstid
Håller inte med dig! När jag jobbade som snickare 10-12 timmar per dag så skulle jag aldrig ha klarat att äta 1 måltid innan träningen som var runt 19-tiden. Min balans låg på omkring 5500 kcal och med ett slitsamt jobb åt jag ca 3500-4000 kcal under arbetstid
Du håller inte med om vad??
Jag skrev att man skulle äta på det sätt man trivdes med och som passade en bäst.
Stjarnan
2015-02-13, 10:12
Att det inte är någon större skillnad på när
Man äter.
Att det inte är någon större skillnad på när
Man äter.
Men nu tar du ju saker ur sitt kontext. Premissen var att man ska trivas med det och att det skulle funka för en själv.
Näringsintaget sett över hela dygnet är viktigare än när man äter.
Men som sagt, hur man trivs att äta är individuellt.
ungefär 50/50, lite mindre kolhydrater och mer protein efter passet, tvärtom innan.
Stjarnan
2015-02-13, 10:30
Men nu tar du ju saker ur sitt kontext. Premissen var att man ska trivas med det och att det skulle funka för en själv.
Näringsintaget sett över hela dygnet är viktigare än när man äter.
Men som sagt, hur man trivs att äta är individuellt.
Självklart ska man äta så att det funkar i ens vardag och att man trivs med det men att näringsintaget är det viktigaste håller jag inte med om. Jag hade gjort ett bedrövligt jobb om jag inte åt kontinuerligt under mina arbetsdagar.
Självklart ska man äta så att det funkar i ens vardag och att man trivs med det men att näringsintaget är det viktigaste håller jag inte med om. Jag hade gjort ett bedrövligt jobb om jag inte åt kontinuerligt under mina arbetsdagar.
Ja precis. Då är det en metod som funkar för dig. Där med inte sagt att det är en metod som funkar för andra.
Och dessa "andra" kan/kommer få samma resultat (om vi pratar träning, ork och välmående) som dig genom att äta på helt andra sätt.
Alltså är det vad man äter (och inte när) som är av överordnand betydelse. Jag pratar generelt om människor du pratar med dig själv som exempel..
Det är självklart skillnad på individnivå vad folk trivs med och vad som funkar. det är ju precis det jag säger.
Tränar på kvällen, och äter ca 75 % av dagens energi och protein tidigare under dagen. Frukost, lunch och mellanmål. Kvällsmat efter träning.
25% innan (tränar på kvällen) 75% efter.
Jobbar vanligtvis 4 - 13 äter först efter träning dvs omkring 15:00
Tränar 2 gånger om dagen så blir lite speciellt.
25% av intaget efter träningspass 1.
75% av intaget efter träningspass 2.
Sorken95
2015-02-24, 19:30
Jag kör 100g ris innan träning och 100g ris efter träning och kombinerar båda med kött och grönsaker.
Om jag vill bränna fett och bygga muskelmassa är det för mycket kolydrater då, jag kör en timmes styrketräning och 20-30 min cardio efter alla pass.
Jag väger 86kg hyfsat mycket kroppsfett redan.
vicarious
2015-02-24, 19:32
Jag kör 100g ris innan träning och 100g ris efter träning och kombinerar båda med kött och grönsaker.
Om jag vill bränna fett och bygga muskelmassa är det för mycket kolydrater då, jag kör en timmes styrketräning och 20-30 min cardio efter alla pass.
Jag väger 86kg hyfsat mycket kroppsfett redan.
Inte så länge du åstadkommer kaloriunderskott.
0% innan, 100% efter.
0% innan, 100% efter! :)
0 % före, 100 % efter. tränar ofta vid 11 och börjar äta efter
typ så
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.