Visa fullständig version : Tajma BCAA?
Seedstream
2015-01-26, 22:24
Hej, jag brukar köra med PWO innan träning, och vassle efteråt. Brukar äta 1-1.5h innan, när borde BCAA intas då, samma shake som PWO'n, som vasslet eller under träning?
King Grub
2015-01-26, 22:26
Aldrig.
Seedstream
2015-01-26, 22:29
Aldrig.
Det låter som en bra tidpunkt, det.
King Grub
2015-01-26, 22:33
Du har tillgång till aminosyror vid alla tillfällen du beskriver ändå, alla andra proteinkällor innehåller tillräckligt med BCAA för max stimulans av proteinsyntesen, och BCAA för sig räcker inte för att stimulera proteinsyntesen.
beror på när du tar din pwo?
tar du alltid pwo?
testa att byta ut mot BCAA och lite kolhydrater så slipper du bygga upp toleransen mot pwo.
Jag tar BCAA under passet, men som det gäller med aminosyror så är en spik i blodet att föredra, alltså allting på en gång och inte smådricka, så bättre att ta det med PWO eller strax innan träningen än att göra som jag,
Men det är gott så jag har det med maltodextrin som sportdryck - orkar mycket mer då
Seedstream
2015-01-26, 22:41
Du har tillgång till aminosyror vid alla tillfällen du beskriver ändå, alla andra proteinkällor innehåller tillräckligt med BCAA för max stimulans av proteinsyntesen, och BCAA för sig räcker inte för att stimulera proteinsyntesen.
Om det var EAA då? Tror inte det är något direkt skillnad juförsig.
King Grub
2015-01-26, 22:45
Det hade haft potentialen att stimulera proteinsyntesen, men du hade ändå redan haft tillräckligt med aminosyror i omlopp.
Om det var EAA då? Tror inte det är något direkt skillnad juförsig.
Ingen skillnad mellan BCAA och EAA?
Det ena innehåller tre aminosyror den andra innehåller samtliga. Hur menar du att det inte är någon skillnad?
Seedstream
2015-01-27, 12:33
Ingen skillnad mellan BCAA och EAA?
Det ena innehåller tre aminosyror den andra innehåller samtliga. Hur menar du att det inte är någon skillnad?
Jag menade att resultatet för mig med samma kost skulle vara någonlunda densamma oavsett.
Seedstream
2015-01-27, 12:41
beror på när du tar din pwo?
tar du alltid pwo?
testa att byta ut mot BCAA och lite kolhydrater så slipper du bygga upp toleransen mot pwo.
Jag tar BCAA under passet, men som det gäller med aminosyror så är en spik i blodet att föredra, alltså allting på en gång och inte smådricka, så bättre att ta det med PWO eller strax innan träningen än att göra som jag,
Men det är gott så jag har det med maltodextrin som sportdryck - orkar mycket mer då
Hur mycket malto tar du då, och hur länge tränar du? Kör du även bara med malto på tom mage?
Hur mycket malto tar du då, och hur länge tränar du? Kör du även bara med malto på tom mage?
jag kör 0,5dl malto och 6-10g BCAA med 7dl vatten
just på tom mage är det skönt med smuttandet på kolhydrater anser jag.
men jag tränar inte så ofta fastande. tränar cirka 2timmar
BCAA har ju en del intressanta effekter som ligger utanför just stimulansen av muskelproteinsyntesen.
En fullängdare som är värd att läsa
http://jn.nutrition.org/content/136/2/544S.full
BCAA har som känt tre potentiella användningsområden runt träningen.
- Innan träningen för att minska upptaget av tryptofan i hjärnan vilket i sig minskar utvecklingen av seratonin.
- Innan träningen där den kan användas som "direkt energikälla".
- I samband med en proteinkälla (ex. whey/casein mm) för att boosta proteinsyntesen.
Detta är mer utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Självfallet kan BCAA användas under träningen också.
Personligen använder jag BCAA innan passet och under eller direkt efter passet.
/Ali
PureWhey
2015-01-27, 20:40
- Innan träningen för att minska upptaget av tryptofan i hjärnan vilket i sig minskar utvecklingen av seratonin.
- I samband med en proteinkälla (ex. whey/casein mm) för att boosta proteinsyntesen.
Detta är mer utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Självfallet kan BCAA användas under träningen också.
/Ali
Ehm, energikälla? Vet du hur mycket energi BCAA ger..?
Boosta vassle med BCAA? What?
*bs*
Sheogorath
2015-01-27, 20:44
/Ali
Du vet att det inte blir vetenskapligt bara för att du använder ordet "vetenskapligt", eller hur?
Jag menade att resultatet för mig med samma kost skulle vara någonlunda densamma oavsett.
Om du får i dig tillräckligt med protein i fen vanliga kosten så skulle effekten vara densamma, ja.
Ingen alls.
King Grub
2015-01-27, 21:46
Detta är mer utifrån ett vetenskapligt perspektiv.
whey protein plus leucine in healthy young volunteers results in an anabolic response in muscle that is not greater than the previously reported response to whey protein alone.
Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Apr;34(2):151-61.
Jag tror du har fel. Hans påstående var vetenskapligt.
*slap*
Seedstream
2015-01-27, 22:27
*slap*
Det han menade (utgår jag ifrån) är att om man inte länker någon källa eller liknande, och bara skriver "det är så, science bitch", är det inte trovärdigt.
Har av någon anledning fått för mig att BCAA:t ger en energi och när jag försöker dra ner på PWO emellanåt så kompletterar jag med BCAA innan morgonpasset.
King Grub
2015-01-27, 23:01
Det är inte omöjligt att BCAA kan ge förbättrad mental skärpa under aktivitet.
Det var just det jag syftade på. Så tror inte du riktigt förstod vad jag skrev. Att ta BCAA tillsammans med en proteinkälla resulterar i en potentiell högre proteinsyntes.
*slap*
Jepp, jag utgick ifrån studier.
Det han menade (utgår jag ifrån) är att om man inte länker någon källa eller liknande, och bara skriver "det är så, science bitch", är det inte trovärdigt.
Här får du några källor...
Gomez-Merino, D., et al. Evidence that the branched-chain amino acid L-valine prevents exercise-induced release of 5-HT in rat hippocampus. Int J Sports Med. 2001 Jul;22(5):317-22.
Blomstrand E.A role for branched-chain amino acids in reducing central fatigue. J Nutr. 2006 Feb;136(2):544S-547S.
De Lorenzo, A., et al. Effect of acute and chronic branched-chain amino acids on energy metabolism and muscle performance.Diabetes Nutr Metab. 2003 Oct-Dec;16(5-6):291-7.
Har av någon anledning fått för mig att BCAA:t ger en energi och när jag försöker dra ner på PWO emellanåt så kompletterar jag med BCAA innan morgonpasset.
BCAA kan faktiskt användas som direkt energikälla av muskulaturen.
Det är inte omöjligt att BCAA kan ge förbättrad mental skärpa under aktivitet.
Det ger det. Genom att minska upptaget av tryptofan som i sig behövs för bildandet av serotonin. Antar att du kan räkna ut resten!
/Ali
Det var just det jag syftade på. Så tror inte du riktigt förstod vad jag skrev. Att ta BCAA tillsammans med en proteinkälla resulterar i en potentiell högre proteinsyntes
/Ali
Och den rapporten sa ju precisa motsatsen :smash:
vicarious
2015-01-28, 09:09
Det var just det jag syftade på. Så tror inte du riktigt förstod vad jag skrev. Att ta BCAA tillsammans med en proteinkälla resulterar i en potentiell högre proteinsyntes.
/Ali
Jag tror det var du som inte riktigt förstod.
whey protein plus leucine in healthy young volunteers results in an anabolic response in muscle that is not greater than the previously reported response to whey protein alone.
Ja men det förstod jag ju såklart, jag var ironisk ;)
:laugh:
Och den rapporten sa ju precisa motsatsen :smash:
Jag tror det var du som inte riktigt förstod.
My bad, jag läst för fort och missförstod. Här är några intressanta studier kring BCAA/Leucine.
Consuming branched-chain amino acid supplement during a resistance training program increases lean mass, muscle strength and fat loss. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2009
http://www.jissn.com/content/6/S1/P1 (tror dock att denna studie var sponsrad av ett kosttillskottsföretag)
Leucine stimulates translation inititation in skeletal muscle of postabsorptive rats via a rapamycin-sensitive pathway. J. Nutr. 130: 2413-2419.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11015466
Oral leucine administration stimulates protein synthesis in rat skeletal muscle.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15735066
Combined ingestion of protein and free leucine with carbohydrate increases postexercise muscle protein synthesis
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15562251
För att vara extra tydlig här, så finns det få studier som skulle tyda att BCAA eller leucine inte skulle ha en extra påverkan på proteinsyntesen. Men samtidigt finns det flera studier som indikerar att det ökar MPS.
/Ali
King Grub
2015-01-28, 11:57
Consuming branched-chain amino acid supplement during a resistance training program increases lean mass, muscle strength and fat loss. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2009
http://www.jissn.com/content/6/S1/P1
Den studien blev aldrig publicerad, utan drogs tillbaka efter att ha presenterats på en poster. Det finns anledningar till det.
Combined ingestion of protein and free leucine with carbohydrate increases postexercise muscle protein synthesis
Fast deltagarna som bara fick protein + kolhydrat fick större proteinsyntes än dom som även fick leucin.
http://ajpendo.physiology.org/content/ajpendo/288/4/E645/F5.medium.gif
Den mindre nedbrytningen beror på att leucindeltagarnas drink gav mer energi från leucinet.
PureWhey
2015-01-28, 12:02
My bad, jag läst för fort och missförstod. Här är några intressanta studier kring BCAA/Leucine.
http://www.jissn.com/content/6/S1/P1 (tror dock att denna studie var sponsrad av ett kosttillskottsföretag)
Leucine stimulates translation inititation in skeletal muscle of postabsorptive rats via a rapamycin-sensitive pathway. J. Nutr. 130: 2413-2419.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11015466
Oral leucine administration stimulates protein synthesis in rat skeletal muscle.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15735066
För att vara extra tydlig här, så finns det få studier som skulle tyda att BCAA eller leucine inte skulle ha en extra påverkan på proteinsyntesen. Men samtidigt finns det flera studier som indikerar att det ökar MPS.
/Ali
Enkelt:
Läs om "Leucine threshold" så slipper du fokusera så mycket på det. BCAA kan stimulera MPS men inte upprätthålla den, då behöver kroppen tillgång till alla aminosyror.
EAA om något kan kanske vara något att ha, vid en extrem diet som VLCD t.ex. Annars ser jag ingen poäng alls med fria aminosyror, framför allt BCAA.
I vassle når du redan (antagligen) leucintröskeln och därför är det garanterat pengar i sjön att slänga i extra aminosyror.
Paperbasket
2015-01-28, 12:48
Så ni säger att man typ lixom bör läsa själva studien och typ förstå den va innan man postar den på forum?
Insane!!! ;)
Den studien blev aldrig publicerad, utan drogs tillbaka efter att ha presenterats på en poster. Det finns anledningar till det.
Därför skrev jag att studien är förmodligen sponsrad av ett kosttillskottsföretag, där studien i sig inte var 100%.
Fast deltagarna som bara fick protein + kolhydrat fick större proteinsyntes än dom som även fick leucin.
Den mindre nedbrytningen beror på att leucindeltagarnas drink gav mer energi från leucinet.
Det är också något intressant att uppmärksamma, och i vanliga skulle man teoretiskt uppskatta att proteinsyntesen skulle vara högre. Men man ser i slutändan att "the protein net balance" är högre.
Enkelt:
Läs om "Leucine threshold" så slipper du fokusera så mycket på det. BCAA kan stimulera MPS men inte upprätthålla den, då behöver kroppen tillgång till alla aminosyror.
EAA om något kan kanske vara något att ha, vid en extrem diet som VLCD t.ex. Annars ser jag ingen poäng alls med fria aminosyror, framför allt BCAA.
I vassle når du redan (antagligen) leucintröskeln och därför är det garanterat pengar i sjön att slänga i extra aminosyror.
Jag vet väldigt väl vad "Leucine Threshold" är för något och jag är dessutom väl medveten om att BCAA i sig har endast en stimulerande effekt på MPS, därför skrev jag att BCAA kan tas med en proteinkälla (inklusive whey, casein mm) för att boosta/stimulera proteinsyntesen.
Innehåller din whey-protein tillräckligt med leucine/BCAA och du tar in tillräckligt med protein (i gram), då behöver du till största delen inte tillsätta mer leucin. Men det är viktigt att komma ihåg att whey-protein innehåller uppskattningsvis och normaltvis 12-13% leucin, vilket innebär att man måste konsumera alltifrån 27-28g whey-protein för att man skall få i sig strax över 3g av leucin (vilket är den mängden leucin man förespråkar i studier som behövs för att optimera MPS).
För personer som går på diet och försöker minimera "det direkt" intaget av whey-protein efter träningen för att istället försöka få in den totala proteinmängden genom fast föda, kan i sig resultera i att de inte får i sig tillräckligt med leucin vid just det tillfället (direkt efter träningen). Därför kan det var fördelaktigt att tillsätta leucin/bcaa för att komma upp i tillräckligt god "ratio", förutsatt att man inte får i sig tillräckligt med leucin på annat håll.
Fler intressant studier kring leucin och bcaa för de som är intresserade:
The effects of oral BCAAs and leucine supplementation combined with an acute lower-body resistance exercise on mTOR and 4E-BP1 activation in humans: preliminary findings. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 5(Suppl 1):P21, 2008.
Effects of leucine supplementation on the body composition and protein status of rats submitted to food restriction. Nutrition 22(5):520-527, 2006.
Branched-chain amino acids increase p70S6k phosphorylation in human skeletal muscle after resistance exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab, 2007; 287(1):E1-7.
BCAA intake affects protein metabolism in muscle after but not during exercise in humans. Journal of Physiology, Endocrinology and Metabolism 281(2):E365–374, 2001.
King Grub
2015-01-28, 13:19
Det är också något intressant att uppmärksamma, och i vanliga skulle man teoretiskt uppskatta att proteinsyntesen skulle vara högre. Men man ser i slutändan att "the protein net balance" är högre.
Ja, som sagt, deltagarna som fick leucin tillsatt fick därmed mer energi i drinken = större minskning av nedbrytning.
PureWhey
2015-01-28, 13:20
Det är proteinbalansen du ska bry dig om, inte stimulera mps så ofta/mycket du kan. Då skulle du kunna köra på enbart EAA.
Och ja, ~25gr vassle brukar vara nog, tar man 15gr vassle och tillsätter leucin så kommer mps stimuleras maximalt - vad har det för betydelse?
E: Proteinpulser trodde jag vi kommit över för ett bra tag sedan.
King Grub
2015-01-28, 13:22
16.6 gram vasslprotein + 3.4 gram leucin ger inte större anabol respons än enbart vassleproteinet.
http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/H09-006?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed&#.VMjUYMstCmQ
PureWhey
2015-01-28, 13:24
16.6 gram vasslprotein + 3.4 gram leucin ger inte större anabol respons än enbart vassleproteinet.
http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/H09-006?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori%3Arid%3Acrossref.org&rfr_dat=cr_pub%3Dpubmed&#.VMjUYMstCmQ
Oh. Den var ny för mig, intressant. Får hitta hela senare, mysigt.
Det är proteinbalansen du ska bry dig om, inte stimulera mps så ofta/mycket du kan. Då skulle du kunna köra på enbart EAA.
Och ja, ~25gr vassle brukar vara nog, tar man 15gr vassle och tillsätter leucin så kommer mps stimuleras maximalt - vad har det för betydelse?
E: Proteinpulser trodde jag vi kommit över för ett bra tag sedan.
Vad är proteinbalansen? Jo, det definieras som skillnaden mellan MPS (muskel protein syntesen) och MPB (muskel protein nedbrytning). Ju högre MPS och/eller lägre MPB... desto högre proteinbalans har du. Med andra ord, båda aspekterna är viktiga. Sen har jag inte riktigt pratat om att stimulera MPS är det enda man måste åstadkomma.
Kalorimängden.
Ska kika på den studien senare ikväll.
/Ali
PureWhey
2015-01-28, 13:39
Vad är proteinbalansen? Jo, det definieras som skillnaden mellan MPS (muskel protein syntesen) och MPB (muskel protein nedbrytning). Ju högre MPS och/eller lägre MPB... desto högre proteinbalans har du. Med andra ord, båda aspekterna är viktiga. Sen har jag inte riktigt pratat om att stimulera MPS är det enda man måste åstadkomma.
Kalorimängden.
Du pratar om att stimulera MPS, det har inget med det totala intaget av protein att göra.
Kalorimängden, lol. Jag menar självklart i praktiskt syfte som i att det inte göra någon skillnad då du fortfarande får i dig lika mycket protein, exkl lite aminosyror alt. leucin.
Bara jag som känner att denna diskussion utvecklades till något TS inte förutspådde från början?
Du pratar om att stimulera MPS, det har inget med det totala intaget av protein att göra.
Kalorimängden, lol. Jag menar självklart i praktiskt syfte som i att det inte göra någon skillnad då du fortfarande får i dig lika mycket protein, exkl lite aminosyror alt. leucin.
Så du menar att stimulera MPS är helt irrelevant?
Ja, personer som går på diet äter gärna protein i form av mat och inte dryck, för att uppnå en bättre mättnadskänsla, där man fortfarande försöker hålla kalorimängden. Då minskar många hellre på den totala proteinintaget från whey och ersätter det med mat Det är tanken bakom det.
PureWhey
2015-01-28, 13:52
Så du menar att stimulera MPS är helt irrelevant?
Ja, personer som går på diet äter gärna protein i form av mat och inte dryck, för att uppnå en bättre mättnadskänsla, där man fortfarande försöker hålla kalorimängden. Då minskar många hellre på den totala proteinintaget från whey och ersätter det med mat Det är tanken bakom det.
Att stimulera MPS så ofta som möjligt med t.ex. proteinpulser är helt irrelevant ja.
Att stimulera MPS så ofta som möjligt med t.ex. proteinpulser är helt irrelevant ja.
Ja, och vart har du läst att jag har skrivit om proteinpulser? I proteinbalasen så är både MPS och MPB relevanta.
PureWhey
2015-01-28, 13:59
Ja, och vart har du läst att jag har skrivit om proteinpulser? I proteinbalasen så är både MPS och MPB relevanta.
Du påpekar ju gång på gång hur viktigt leucin / bcaa är. Du kan lika gärna käka en gång per dag som fem.
Du påpekar ju gång på gång hur viktigt leucin / bcaa är. Du kan lika gärna käka en gång per dag som fem.
Käka en gång per dag som fem? Hehe.. nu får du lägger ner ditt flummande här. Ja, leucin och bcaa är viktiga aminosyror i protein och det tror jag att alla kan vara överens om. Men själva diskussionen handlade om ifall TILLSATT leucin/bcca boostade proteinsyntesen eller inte... och en ökad proteinsyntes innebär i sig en förbättrad proteinbalans. Som sagt, MPS och MPB är två viktiga faktorer i proteinbalansen, som du själv påpekar en hel del. Nu får du börja tänka lite klarare här! :)
Käka en gång per dag som fem? Hehe.. nu får du lägger ner ditt flummande här. Ja, leucin och bcaa är viktiga aminosyror i protein och det tror jag att alla kan vara överens om. Men själva diskussionen handlade om ifall TILLSATT leucin/bcca boostade proteinsyntesen eller inte... och en ökad proteinsyntes innebär i sig en förbättrad proteinbalans. Som sagt, MPS och MPB är två viktiga faktorer i proteinbalansen, som du själv påpekar en hel del. Nu får du börja tänka lite klarare här! :)
Du verkar inte ta till dig att tillsatt leucin är onödigt i de flesta fall.
Det är ointressant om proteinsyntesen höjs och proteinbalansen kortsiktigt är förhöjd. Dygnsperspektiv är intressant.
PureWhey
2015-01-28, 14:22
Käka en gång per dag som fem? Hehe.. nu får du lägger ner ditt flummande här.
Flummande?
Ja, leucin och bcaa är viktiga aminosyror i protein och det tror jag att alla kan vara överens om.
Leucin och BCAA? Alla EAA är viktiga, därav namnet.
Men själva diskussionen handlade om ifall TILLSATT leucin/bcca boostade proteinsyntesen eller inte... och en ökad proteinsyntes innebär i sig en förbättrad proteinbalans.
Ökat proteinintag leder till förbättrad proteinbalans, inte antalet gånger du stimulerar MPS.
Som sagt, MPS och MPB är två viktiga faktorer i proteinbalansen, som du själv påpekar en hel del. Nu får du börja tänka lite klarare här! :)
Jag tänker glasklart, tack.
Men nu är det ju tydligen så att Leucin/BCAA INTE stimulerar MPS ytterligare om tillräckligt fullvärdigt protein redan intagits. Och om det inte finns till räckligt med fullvärdigt protein intaget, så räddas det inte av BCAA.
Kort sagt
Äter man tillräckligt med fullvärdigt protein är BCAA värdelöst
Äter man inte tillräckligt med fullvärdigt protein är BCAA verkningslöst.
Vilket av fallen väljer du? Värdelöst eller verkningslöst.
Du verkar inte ta till dig att tillsatt leucin är onödigt i de flesta fall.
Det är ointressant om proteinsyntesen höjs och proteinbalansen kortsiktigt är förhöjd. Dygnsperspektiv är intressant.
Jag kan absolut ta till mig all form av info och kunskap, och jag har ingen intention att alltid försöka ha rätt. Och jag håller med dig att dygnsperspektivet är viktigare än kortsiktiga aspekter. Men att säga att proteinsyntesen är ointressant, oavsett kortsiktiga eller långsiktiga perspektiv kan jag tyvärr inte riktigt hålla med.
Proteinsyntesen är en viktig aspekt, utan tvekan. Och jag är fullt medveten om att det inte handlar om att stimulera den en gång per dag...
Fan va ledsen jag blir. Har 1 1/2 burk BCAA hemma. Kommer väll att använda de som saft (smaksättning) till kolhydraterna jag har hemma. Känns ju dumt att kasta allt.. :(
Tapatalk
Jag kan absolut ta till mig all form av info och kunskap, och jag har ingen intention att alltid försöka ha rätt. Och jag håller med dig att dygnsperspektivet är viktigare än kortsiktiga aspekter. Men att säga att proteinsyntesen är ointressant, oavsett kortsiktiga eller långsiktiga perspektiv kan jag tyvärr inte riktigt hålla med.
Proteinsyntesen är en viktig aspekt, utan tvekan. Och jag är fullt medveten om att det inte handlar om att stimulera den en gång per dag...Varför är syntesen och balansen kortsiktigt intressant?
Ökat proteinintag leder till förbättrad proteinbalans, inte antalet gånger du stimulerar MPS.
Ja, det är ganska självklart. Och varje gång du äter en proteinrik måltid så stimulerar du MPS.
PureWhey
2015-01-28, 14:41
Amen herregud...
Varför är syntesen och balansen kortsiktigt intressant?
Det handlar ju främst om att optimera alla aspekter av proteinbalansen, det är i alla fall så jag tänker.
Ja, det är ganska självklart. Och varje gång du äter en proteinrik måltid så stimulerar du MPS.
Damn!
Jag som bara äter 2 gånger om dagen och detta inom en relativt kort tidsperiod är alltså dömd till dåliga resultat....
Damn!
Jag som bara äter 2 gånger om dagen och detta inom en relativt kort tidsperiod är alltså dömd till dåliga resultat....
Nej, det är inte det jag säger.
Det handlar ju främst om att optimera alla aspekter av proteinbalansen, det är i alla fall så jag tänker.Så du drar slutsatsen att de Kortsiktiga effekterna på mps innebär samma effekter över dygnet? Hur kan du dra dessa slutsatser?
Räcker det inte att läsa om måltidsfrekvensers påverkan på muskelmassa för att se att du tänker fel?
Är osäker men är BCAA lika viktigt för muskeluppbyggnad som t.ex. saft nu alltså? :( Fan va pissigt att ja ändå har 2 burkar hemma
Tapatalk
King Grub
2015-01-28, 15:13
För någon som redan täcker sitt proteinbehov är BCAA- och EAA-tillskott troligen pengarna i sjön. Träning och gener avgör hur stor dygnets muskeluppbyggnad kan bli. För att den uppbyggnaden faktiskt skall ske krävs tillräckligt med energi och protein, men att man efter det skulle kunna äta sig till en ännu större muskeltillväxt genom att tillföra mer aminosyror är väldigt osannolikt. Oavsett form eller tillfälle för intag.
Är osäker men är BCAA lika viktigt för muskeluppbyggnad som t.ex. saft nu alltså? :( Fan va pissigt att ja ändå har 2 burkar hemma
TapatalkOm du intar det t.ex före eller under pass så kanske. Beror på hur du påverkas av bcaa sett till pigghet etc.
Så du drar slutsatsen att de Kortsiktiga effekterna på mps innebär samma effekter över dygnet? Hur kan du dra dessa slutsatser?
Räcker det inte att läsa om måltidsfrekvensers påverkan på muskelmassa för att se att du tänker fel?
Nej, absolut inte. Det jag menade var att jag vill kunna optimera alla aspekter av något, oavsett hur relevant eller irrelevant det är.
Nej, absolut inte. Det jag menade var att jag vill kunna optimera alla aspekter av något, oavsett hur relevant eller irrelevant det är.Fast sådär kan man ju säga om allt i oändlighet. Om Kortsiktiga effekter på mps är intetsägande för muskeltillväxtom du äter ordentligt, varför bry sig?
Fast sådär kan man ju säga om allt i oändlighet. Om Kortsiktiga effekter på mps är intetsägande för muskeltillväxtom du äter ordentligt, varför bry sig?
Självklart, och eftersom jag vill kunna optimera min prestation/fysiska utveckling på bästa möjliga sätt så tror jag också på konceptet att optimera alla möjliga faktorer så gott det går, om det är nu träning, kost, kosttillskott mm. Nu har det presenterats ett antal studier och tankar kring BCAA, och jag får helt enkelt ta in det och komma fram till egna slutsatser.
Kan personligen (och utifrån egna erfarenheter) säga att jag upplever en förbättrad återhämtning och mindre DOMS vid användningen av BCAA. Hur mycket det i sig har hjälp min muskeltillväxt kan jag absolut inte svara på, och om den nu har gett någon påverkan så är det säkerligen väldigt minimalt. Men BCAA hjälper mig vid träning och därför finns den bland mina kosttillskott.
Åhh efter en riktig seg onsdagsföreläsning gjorde denna diskussionen min dag, tack boys :*
RobbanColeman
2015-01-28, 16:44
Jag föredrar att träna på tom mage, jag tenderar dock att gå in i väggen utan BCAA. Äter jag ngt innan istället är jag seg hela passet. Alltså, jag har fördelar av BCAA.
Våga dra egna slutsatser ibland. Man får anpassa efter hur man själv vill ha det liksom. Det är inte farligt eller så. Det dagliga proteinintaget är så klart inget jag kan slarva med heller om jag vill få bra resultat.
Självklart, och eftersom jag vill kunna optimera min prestation/fysiska utveckling på bästa möjliga sätttt så tror jag också på konceptet att optimera alla möjliga faktorer så gott det går, om det är nu träning, kost, kosttillskott mm. Nu har det presenterats ett antal studier och tankar kring BCAA, och jag får helt enkelt ta in det och komma fram till egna slutsatser.
Kan personligen (och utifrån egna erfarenheter) säga att jag upplever en förbättrad återhämtning och mindre DOMS vid användningen av BCAA. Hur mycket det i sig har hjälp min muskeltillväxt kan jag absolut inte svara på, och om den nu har gett någon påverkan så är det säkerligen väldigt minimalt. Men BCAA hjälper mig vid träning och därför finns den bland mina kosttillskott.
Så du argumenterar för en effekt du inte vet om ens existerar för att du märker av en annan effekt som inte ens bestridits ?
Vad säger att bcaa kring passet är mer optimalt än att äta när man kommer hem?
Jag föredrar att träna på tom mage, jag tenderar dock att gå in i väggen utan BCAA. Äter jag ngt innan istället är jag seg hela passet. Alltså, jag har fördelar av BCAA.
Våga dra egna slutsatser ibland. Man får anpassa efter hur man själv vill ha det liksom. Det är inte farligt eller så. Det dagliga proteinintaget är så klart inget jag kan slarva med heller om jag vill få bra resultat.
Men varför inte då användas EAA istället? Det måste väl ändå vara vettigare (nåja) att få i sig de andra aminosyrorna också. Och jag antar att iom att de tre som finns ensamma i BCAA även finns i EAA så borde du kunna få likvärdig effekt?
vicarious
2015-01-28, 19:18
Men varför inte då användas EAA istället? Det måste väl ändå vara vettigare (nåja) att få i sig de andra aminosyrorna också. Och jag antar att iom att de tre som finns ensamma i BCAA även finns i EAA så borde du kunna få likvärdig effekt?
Eller varför inte kolhydrater? Billigare energikälla.
RobbanColeman
2015-01-28, 19:30
Får samma effekt av EAA som BCAA gällandes det jag skrev om. Kolhydrater däremot e ingen höjdare för mig. Har testat detta med, isf var vitargo bäst.
Som jag skrev så är det något jag provat fram under några år detta. Ganska många år egentligen. Dock ingen religion att följa eller så utan bara mina egna erfarenheter. Det är visserligen ingen natt och dag-effekt, bara en liten hjälp, lite mer skärpa och ork.
BobaFett
2015-01-28, 21:44
Angående alla dessa studier om proteinsyntes hit eller dit. Säger mig ingenting. Visa mig en studie där folk tränade i 10-20 veckor med det ena eller andra kosttillskottet och se hur mycket muskler de byggt.
Det enda pålitliga sättet att komma fram till någon intressant för oss som tränar enligt min åsikt.
Allt annat är ointressant utom för möjligtvis folk som är intresserade av forskning i sig.
Att BCAA inte stimulerar proteinsyntesen lika bra som t.ex. vassle har absolut ingen betydelse för hur mycket muskler du kommer att bygga.
Krutpaket
2015-01-28, 21:47
Jag använder själv inte BCAA. Ska jag ta aminosyror väljer jag personligen EAA. Men anser man att man presterar bättre och får bättre resultat med BCAA så ska man köra på det. Oavsett vad studier visar. Det finns undantag till allt.
+ även om det bara är placebo så är det ju till viss hjälp ändå.
Studier är bra. Jag gillar dem. Men man behöver inte leva hela sitt liv efter dem. Ibland kan lite broscience vara bra och kul det med.
Seedstream
2015-01-28, 22:05
+ även om det bara är placebo så är det ju till viss hjälp ändå.
Studier är bra. Jag gillar dem. Men man behöver inte leva hela sitt liv efter dem. Ibland kan lite broscience vara bra och kul det med.
Exakt så jag tänkte när jag var iväg idag och köpte en burk. Även fast det kanske inte har något märkbar effekt lär det ju allmänt kännas bättre, samt att det lär inte skada.
Exakt så jag tänkte när jag var iväg idag och köpte en burk. Även fast det kanske inte har något märkbar effekt lär det ju allmänt kännas bättre, samt att det lär inte skada.Vore det inte då smartare att köpa något som har bevisade effekter? Vad skapar du en tråd för om du inte tar till dig det som skrivs?
Seedstream
2015-01-28, 22:12
Vore det inte då smartare att köpa något som har bevisade effekter? Vad skapar du en tråd för om du inte tar till dig det som skrivs?
Fick respons från flera perspektiv. Valde att lyssna på dom svar som sa "testa vad du känner är bäst".
Fick respons från flera perspektiv. Valde att lyssna på dom som tycker som jag gör.
Fixade till dig. :)
Jag hade uppskattat om du kunde länka mig den fulla studien (även om studiens slutsats är klar och tydlig).
Du refererar till att den ökade proteinbalansen beror på den extra tillförda energin från leucinet. Min teori och uppfattning är att den ökade proteinbalansen beror mer sannolikt på leucinets påverkan på insulinet i kroppen, och insulin i sig kan leda till att proteinnedbrytningen minskar vilket resulterar i en totalt högre proteinbalans.
Lite forskningsstudier på det:
Leucine, when ingested with glucose, synergistically stimulates insulin secretion and lowers blood glucose
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19013300
Leucine stimulates insulin secretion via down-regulation of surface expression of adrenergic alpha 2A receptor through the mTOR pathway and its implication in new-onset diabetes in renal transplantation
http://www.jbc.org/content/early/2012/05/29/jbc.M112.344259
Mechanism of insulin's anabolic effect on muscle: measurements of muscle protein synthesis and breakdown using aminoacyl-tRNA and other surrogate measures.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16705065
Vi vet att proteinbalansen (vilket är ett förhållande mellan proteinsyntesen och protein nedbryntingen) är den mest relevanta aspekten vad gäller muskeluppbyggnad, där ett högt intag av protein leder till högre proteinsyntes-stimulering och minskad muskelnedbrytning. Alltså, ett högre proteinintag är därför den viktigaste faktorn för att uppnå en hög proteinbalans och på sätt är den totala mängden protein som tillförs under dygnets gång det som spelar främst roll. Det är vi alla övertygade om. Så att öka proteinsyntesen och minska proteinnedbrytningen kommer givetvis leda till en högre proteinbalans. Inget snack om saken.
Jag försöker inte framföra att proteinsyntes-stimulering är den enda aspekten som man behöver ta hänsyn till (och här missuppfattade vissa mig), utan ämnet jag försöker diskutera/uppmärksamma är att extra tillsatt BCAA till whey-protein eller andra proteinkällor SANNOLIKT medför en ökad proteinsyntes-stimulans, som en studie indikerade.
Enligt den studien som du presenterade så kom man fram till att whey-protein i jämförelse med whey-protein+ leucin inte gav någon större effekt vad gäller den anaboliska responsen, och då förutsätter jag att de syftar på proteinbalansen och inte endast proteinsyntesen (vilket inte riktigt framgår tydligt).
I alla fall, om vi utgår ifrån den studien som jag länkade till (http://ajpendo.physiology.org/content/ajpendo/288/4/E645.full.pdf) så visade det sig att kolhydrater+protein+leucin medförde en högre proteinbalans jämfört med endast kolhydrater+protein, trots att kolhydrater+protein medförde en högre stimulering av proteinsyntesen. Och som vi redan vet så är proteinbalasen den viktigaste faktorn vad gäller muskeluppbyggnaden. Så vi har en studie som faktiskt visar att tillsatt leucin medförde en effekt och ledde till en högre proteinbalans (trots att den resulterade i lägre proteinsyntes-stimulering), som jag personligen tror beror på mer än bara ”tillförd” energi och istället på leucinets inverkan på insulin. Samtidigt så har vi en studie som säger emot. Det kan givetvis också vara så att kolhydraterna spelade en stor roll, där en av studierna som jag länkade till visade att förekomsten av glukos och leucin tillsammans ökade insulinutsöndringen. Oavsett så hade leucinet en inverkan och därför vill jag ändå uppmärksamma att studien visade en högre proteinbalans av tillsatt leucin. Hade man fått SAMMA värden om man tillförde lite "extra energi" till kolhydrat+protein-gruppen... ja, en sådan studie för att jämför resultaten hade varit intressant.
Det behövs mer forskning och fler studier för att verkligen klargöra kring effekten av tillsatt BCAA eller leucin till proteinkäller gällande proteinsyntes-stimuleringen, speciellt när det finns studier som säger emot varandra. Sen om BCAA/leucin har en inverkan på muskeluppbyggnaden i långa loppet när man redan ligger på ett högt proteinintag är en helt annan inriktning och diskussion, och det var inte just det vi diskuterade. Här diskuterades vi huvudsakligen om BCAA har en inverkan på proteinsyntesen/balansen eller inte (vid intag).
Men ligger man bra högt vad gäller proteinintaget så är BCAA inte det mest essentiella kosttillskottet för just det ändamålet att stimulera protein-syntesen.
Men nu är det ju tydligen så att Leucin/BCAA INTE stimulerar MPS ytterligare om tillräckligt fullvärdigt protein redan intagits. Och om det inte finns till räckligt med fullvärdigt protein intaget, så räddas det inte av BCAA.
Kort sagt
Äter man tillräckligt med fullvärdigt protein är BCAA värdelöst
Äter man inte tillräckligt med fullvärdigt protein är BCAA verkningslöst.
Vilket av fallen väljer du? Värdelöst eller verkningslöst.
Utifrån mitt resonemang ovan och den tillgängliga forskningen så tror jag inte att BCAA är värdelöst eller verkningslöst. Däremot kan det vara en fråga om det är värt det.
Så du argumenterar för en effekt du inte vet om ens existerar för att du märker av en annan effekt som inte ens bestridits ?
Nej. Jag talade utifrån perspektivet att om BCAA har en påverkan på mig (eftersom vi ännu inte är helt säkra på dess potentiella effekter i samband med proteinintag gentemot muskeluppbyggnaden), är den effekten inte så otroligt stor, speciellt om man sköter alla andra bitar exemplariskt. Men talar jag utifrån mina erfarenheter och bortser från alla studier så ser jag den som en av kosttillskotten som jag gärna behåller.
Kan även tillägga att jag i princip endast tar BCAA runt träningen, innan och under. Och är det något tillfälle man bör ta BCAA, så är det runt träningen.
Kan även tillägga att jag i princip endast tar BCAA runt träningen, innan och under. Och är det något tillfälle man bör ta BCAA, så är det runt träningen.Under dynamiska kontraktioner är mps undertryckt. Så före och under blir mest dyr energi.
Du argumenterar som sagt för en effekt som troligen inte finns för att du märker av en annan.
Krutpaket
2015-01-29, 09:39
Alla dessa studier... jag får huvudvärk hehe :P
Skämt åsido, studier är som sagt jäkligt bra, men man behöver inte alltid leva enligt dem. För, såvida man inte har samma träningsupplägg, kost, genetik osv. som testpersonerna så vet vi ju aldrig till 100% hur en individ kommer påverkas av ett kosttillskott.
Ta testoboosters som exempel - vissa säger att det är skit som aldrig funkar och bortkastade pengar, medan andra skulle sätta sin högra pungkula på att de funkar (framförallt på libidon kanske).
Placebo eller inte - det ger ju viss effekt för dem.
Nu har ju TS köpt bcaa. Så han får helt enkelt göra sin egen utvärdering.
Alla dessa studier... jag får huvudvärk hehe :P
Skämt åsido, studier är som sagt jäkligt bra, men man behöver inte alltid leva enligt dem. För, såvida man inte har samma träningsupplägg, kost, genetik osv. som testpersonerna så vet vi ju aldrig till 100% hur en individ kommer påverkas av ett kosttillskott.
Ta testoboosters som exempel - vissa säger att det är skit som aldrig funkar och bortkastade pengar, medan andra skulle sätta sin högra pungkula på att de funkar (framförallt på libidon kanske).
Placebo eller inte - det ger ju viss effekt för dem.
Nu har ju TS köpt bcaa. Så han får helt enkelt göra sin egen utvärdering.
Visst är det så!
Men ställer man en fråga vill man oftast få ett svar, och svaret är fortfarande, i detta fall, att vetenskaplig evidens runt fördelar saknas.
Man måste fortfarande skilja på vad folk tycker och upplever och vad som är bevisbart.
Problemet är att vissa utifrån sina egna upplevelser bestämmer sig för att det som är sant för dem är sant för alla. Och det är där jag tycker att vetenskapliga studier kommer in som motpol på ett naturligt sätt.
Det jag försöker uppnå genom mitt eget deltagande i debatten (denna så väl som andra) är att försöka få andra att inte kasta bort sina pengar på tillskott som troligen (och då menar jag troligen, undantag finns) inte kommer ge dem någonting annat än ett hål i plånboken.
Sen får man självklart inte underskatta placeboeffekten som i sig själv är vetenskapligt bevisad.
Under dynamiska kontraktioner är mps undertryckt. Så före och under blir mest dyr energi.
Du argumenterar som sagt för en effekt som troligen inte finns för att du märker av en annan.
Fallet må vara att MPS inte stimuleras under dynamiska kontraktioner, utifrån studier som har presenterats. Men BCAA har andra positiva effekter som kan gynna en vid intag runt träningen, såsom minskad muskeltrötthet och förbättrad mental förmåga. Därför tar jag BCAA runt träningen.
Sen återstår frågan hur mycket BCAA kan ge efter träningen i samband med en proteindrink såsom whey-protein eller liknande. Som sagt, forskningen säger olika.
Här är några studier på BCAA (som jag länkade innan) som tar upp hur BCAA kan ha andra ergogeniska effekter:
Gomez-Merino, D., et al. Evidence that the branched-chain amino acid L-valine prevents exercise-induced release of 5-HT in rat hippocampus. Int J Sports Med. 2001 Jul;22(5):317-22.
Blomstrand E.A role for branched-chain amino acids in reducing central fatigue. J Nutr. 2006 Feb;136(2):544S-547S.
De Lorenzo, A., et al. Effect of acute and chronic branched-chain amino acids on energy metabolism and muscle performance.Diabetes Nutr Metab. 2003 Oct-Dec;16(5-6):291-7.
Krutpaket
2015-01-29, 10:04
Visst är det så!
Men ställer man en fråga vill man oftast få ett svar, och svaret är fortfarande, i detta fall, att vetenskaplig evidens runt fördelar saknas.
Man måste fortfarande skilja på vad folk tycker och upplever och vad som är bevisbart.
Problemet är att vissa utifrån sina egna upplevelser bestämmer sig för att det som är sant för dem är sant för alla. Och det är där jag tycker att vetenskapliga studier kommer in som motpol på ett naturligt sätt.
Det jag försöker uppnå genom mitt eget deltagande i debatten (denna så väl som andra) är att försöka få andra att inte kasta bort sina pengar på tillskott som troligen (och då menar jag troligen, undantag finns) inte kommer ge dem någonting annat än ett hål i plånboken.
Sen får man självklart inte underskatta placeboeffekten som i sig själv är vetenskapligt bevisad.
Jag håller med dig. Personligen använder jag varken bcaa, testobooster, PWOs eller nått förutom EAA innan passet och whey protein efter passet då jag annars inte skulle uppnå min proteinmängd.
Anledning: jag tror mkt av dessa produkter inte funkar, vill inte slösa pengar i onödan, äter hellre riktig mat osv.
Men sen har vi ju vissa människor som inte lyssnar på vettiga argument utan bara vill få det dem själva tror bekräftat. Dessutom finns dem som tror att kosttillskott är den magiska nyckeln till styrka och massa. Dessutom finns dem som gärna faller för minsta lilla marknadsföring och kanske inte inser att typ Jay Cutler knappast är så stor av "vanliga" kosttillskott trots att han gör marknadsföring av dem.
Jag säger inte att TS är en av dessa jag beskriver ovan. Han kanske bara är nyfiken. Men nu har han ju bestämt sig för att investera 200-300kr i ett kosttillskott. Så man får ju hoppas han sticker ut ur mängden och faktiskt får positiv effekt av det.
Fallet må vara att MPS inte stimuleras under dynamiska kontraktioner, utifrån studier som har presenterats. Men BCAA har andra positiva effekter som kan gynna en vid intag runt träningen, såsom minskad muskeltrötthet och förbättrad mental förmåga. Därför tar jag BCAA runt träningen.
Sen återstår frågan hur mycket BCAA kan ge efter träningen i samband med en proteindrink såsom whey-protein eller liknande. Som sagt, forskningen säger olika.
Här är några studier på BCAA (som jag länkade innan) som tar upp hur BCAA kan ha andra ergogeniska effekter:
De Lorenzo, A., et al. Effect of acute and chronic branched-chain amino acids on energy metabolism and muscle performance.Diabetes Nutr Metab. 2003 Oct-Dec;16(5-6):291-7.Säger olika om vad? Det är mig veterligen bevisad bortom rimliga tvivel att mer leucine inte ger en högre stimulans av proteinsyntesen om det finns tillräckligt i drinken du intar. Säg 25g vassle för att vara helt på den säkra sidan som exempel.
Som sagt, det är ingen som har diskuterat den mentala påverkan som BCAA kan ha.
Krutpaket: Placeboeffekten är ingen dålig effekt. Men att köpa den dyrt känns onödigt.
Säger olika om vad? Det är mig veterligen bevisad bortom rimliga tvivel att mer leucine inte ger en högre stimulans av proteinsyntesen om det finns tillräckligt i drinken du intar. Säg 25g vassle för att vara helt på den säkra sidan som exempel.
Som sagt, det är ingen som har diskuterat den mentala påverkan som BCAA kan ha.
Krutpaket: Placeboeffekten är ingen dålig effekt. Men att köpa den dyrt känns onödigt.
Ja, och lite närmare 27-28 g vassleprotein om den innehåller 12-13% leucin (vilket är vanligt förekommande i vassleprotein). Ja, man behöver uppskattningsvis runt 3g+ av leucin för optimera MPS, det är ingen tvivel om saken och apropå "leucine threshold" (som en nämnde här innan). Men en studie visade faktiskt att proteinbalansen förbättrades när leucin tillsattes till protein+kolhydrater, trots att MPS inte var högre jämfört med den andra gruppen som inte hade tillsatt leucin till sitt protein+kolhydrater. Det man kan se är att proteinbalansen förbättrades med tillsatt leucin genom en minskad muskelnedbrytning, och detta bör man ta i beräkningen för vidare slutsatser i framtiden.
Så det kan absolut vara så att leucin inte tillför något extra vad gäller optimala nivåer av MPS, men mer sannolikt kan ha en påverkan på proteinbalansen i helhet.
Och sen har vi en annan studie som en av medlemmarna här presenterade där enligt studiens slutsats så märkte man inte en förbättrad anabolisk respons. Två studier som säger emot varandra.
Jag vill endast förtydliga för dig och möjligen för andra varför jag använder BCAA runt träningen, eftersom jag uppfattade att du trodde att jag använder det för att stimulera MPS under träningen.
Jag håller med dig. Personligen använder jag varken bcaa, testobooster, PWOs eller nått förutom EAA innan passet och whey protein efter passet då jag annars inte skulle uppnå min proteinmängd.
Anledning: jag tror mkt av dessa produkter inte funkar, vill inte slösa pengar i onödan, äter hellre riktig mat osv.
Men sen har vi ju vissa människor som inte lyssnar på vettiga argument utan bara vill få det dem själva tror bekräftat. Dessutom finns dem som tror att kosttillskott är den magiska nyckeln till styrka och massa. Dessutom finns dem som gärna faller för minsta lilla marknadsföring och kanske inte inser att typ Jay Cutler knappast är så stor av "vanliga" kosttillskott trots att han gör marknadsföring av dem.
Jag säger inte att TS är en av dessa jag beskriver ovan. Han kanske bara är nyfiken. Men nu har han ju bestämt sig för att investera 200-300kr i ett kosttillskott. Så man får ju hoppas han sticker ut ur mängden och faktiskt får positiv effekt av det.
+1
Håller hundraprocentigt med om allt som du skrev!
Ja, och lite närmare 27-28 g vassleprotein om den innehåller 12-13% leucin (vilket är vanligt förekommande i vassleprotein). Ja, man behöver uppskattningsvis runt 3g+ av leucin för optimera MPS, det är ingen tvivel om saken och apropå "leucine threshold" (som en nämnde här innan). Men en studie visade faktiskt att proteinbalansen förbättrades när leucin tillsattes till protein+kolhydrater, trots att MPS inte var högre jämfört med den andra gruppen som inte hade tillsatt leucin till sitt protein+kolhydrater. Det man kan se är att proteinbalansen förbättrades med tillsatt leucin genom en minskad muskelnedbrytning, och detta bör man ta i beräkningen för vidare slutsatser i framtiden.
Så det kan absolut vara så att leucin inte tillför något extra vad gäller optimala nivåer av MPS, men mer sannolikt kan ha en påverkan på proteinbalansen i helhet.
Och sen har vi en annan studie som en av medlemmarna här presenterade där enligt studiens slutsats så märkte man inte en förbättrad anabolisk respons. Två studier som säger emot varandra.
Jag vill endast förtydliga för dig och möjligen för andra varför jag använder BCAA runt träningen, eftersom jag uppfattade att du trodde att jag använder det för att stimulera MPS under träningen.Och där fick du som svar att den minskade muskelnedbrytningen berodde på fler kcal i den drinken. Det är ju också så att muskelnedbrytningen är relativt ointressant då det är uppbyggnaden som är intressant. Och åter igen, kortsiktiga perspektiv är inte intressant för gemene man som äter tillräckligt.
Och där fick du som svar att den minskade muskelnedbrytningen berodde på fler kcal i den drinken. Det är ju också så att muskelnedbrytningen är relativt ointressant då det är uppbyggnaden som är intressant
Proteinbalansen = Proteinsyntesen + Proteinnedbrytningen. Båda två är viktiga aspekter vad gäller muskeluppbyggnad.
Och utgår vi ifrån ditt resonemang så borde den studien som visade, att whey+leucin inte hade någon större anabolisk respons jämfört med endast whey-protein, vara "missvisande". Borde inte whey-protein+leucin ha en högre anabolisk respons jämfört med endast whey-protein? Det visade inte studien i alla fall utifrån deras slutsats (i abstraktet). I den studien som jag länkade så tillsatta man kolhydrater i test-grupperna och då fick man helt andra resultat.
Igen, mer studier behövs för att undersöka detta ämne. Men det finns en god sannolikhet att leucinet (i den studien jag länkade) påverkade proteinbalansen genom andra faktorer och inte bara som en "energigivare".
Och åter igen, kortsiktiga perspektiv är inte intressant för gemene man som äter tillräckligt.
Och igen, det är inte det vi diskuterar. Utan vi har en akademisk diskussion om hur proteinbalansen/MPS påverkas utifrån de studier som har presenterats. Och jag har redan förtydligat att det är just det vi diskuterar och inte hur intressant det är för en kille/tjej som redan ligger på ett högt proteinintag.
Proteinbalansen = Proteinsyntesen + Proteinnedbrytningen. Båda två är viktiga aspekter vad gäller muskeluppbyggnad.
Och utgår vi ifrån ditt resonemang så borde den studien som visade, att whey+leucin inte hade någon större anabolisk respons jämfört med endast whey-protein, vara "missvisande". Borde inte whey-protein+leucin ha en högre anabolisk respons jämfört med endast whey-protein? Det visade inte studien i alla fall utifrån deras slutsats (i abstraktet). I den studien som jag länkade så tillsatta man kolhydrater i test-grupperna och då fick man helt andra resultat.
Igen, mer studier behövs för att undersöka detta ämne. Men det finns en god sannolikhet att leucinet (i den studien jag länkade) påverkade proteinbalansen genom andra faktorer och inte bara som en "energigivare".
Och igen, det är inte det vi diskuterar. Utan vi har en akademisk diskussion om hur proteinbalansen/MPS påverkas utifrån de studier som har presenterats. Och jag har redan förtydligat att det är just det vi diskuterar och inte hur intressant det är för en kille/tjej som redan ligger på ett högt proteinintag.
Det finns antagligen ett tak på hur mycket leucin som kan ge mer anabola signaler och när det taket är nått så stimulerar inte mer leucin mer utan används BARA som bränsle. Om vasslet innehöll tillräckligt med leucin för att nå detta tak så var det onödigt att lägga till mer.
Krutpaket
2015-01-29, 11:22
Fast blir inte detta en onödig diskussion i denna tråd? TS använder pwo för energi och whey protein samt mat för protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler osv. Utgår vi från att han får i sig tillräckligt med protein så behövs inte bcaa. Får han inte i sig nog med protein är eaa ett bättre alternativ än bcaa då han isf får i sig alla essentiella aminosyror. Dock är mer proteinrik mat det bästa alternativet.
Vad vissa akademiska studier säger om hur MPS påverkas av specifikt leucin blir ju onödiga då de inte hjälper TS eller är svar på hans fråga. + det har ytterst liten, om någon, effekt för gemene man i verkligheten. Dessutom är bcaa inte bara leucin. Vill ts ha leucin kan han köpa just leucin.
Hur som helst, han har köpt bcaa och får se vad och om han får för effekt.
Det finns antagligen ett tak på hur mycket leucin som kan ge mer anabola signaler och när det taket är nått så stimulerar inte mer leucin mer utan används BARA som bränsle. Om vasslet innehöll tillräckligt med leucin för att nå detta tak så var det onödigt att lägga till mer.
Absolut, och det har jag redan påpekat. Men den inte riktigt besvarade frågan (utifrån forskningen) om tillsatt BCAA/leucin har en positiv inverkan på proteinsyntesen eller proteinbalansen i helhet. Om fallet är så att tillsatt BCAA/leucin faktiskt har den påverkan så skulle det teoretiskt sett innebära att en mindre mängd protein+bcaa/leucin skulle krävas för att stimulera proteinsyntesen och upprätthålla en minst lika bra proteinbalans som ett högre intag av protein. Detta kan vara intressant för vissa individer, speciellt dietande personer. Men sen har vi en studie som har kommit fram till att den inte är så, men det är fortfarande en studie. Och sen har vi en annan studie som säger tvärtom, men där inkluderade man kolhydrater i test-grupperna.
Tills jag ser mer forskning kring detta ämne så drar jag inte några stora slutsatser, och jag välkomnar alla typer av forskningsstudier.
Fast blir inte detta en onödig diskussion i denna tråd? TS använder pwo för energi och whey protein samt mat för protein, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler osv. Utgår vi från att han får i sig tillräckligt med protein så behövs inte bcaa. Får han inte i sig nog med protein är eaa ett bättre alternativ än bcaa då han isf får i sig alla essentiella aminosyror. Dock är mer proteinrik mat det bästa alternativet.
Vad vissa akademiska studier säger om hur MPS påverkas av specifikt leucin blir ju onödiga då de inte hjälper TS eller är svar på hans fråga. + det har ytterst liten, om någon, effekt för gemene man i verkligheten. Dessutom är bcaa inte bara leucin. Vill ts ha leucin kan han köpa just leucin.
Hur som helst, han har köpt bcaa och får se vad och om han får för effekt.
Det var absolut inte tänkt att ta denna form av diskussion i denna tråd, men så blev fallet och jag är tacksam för denna givande diskussion och jag tror säkerligen att fler medlemmar har fått lite mer insyn kring detta ämne.
Utan tvekan är fullvärdigt protein och mat det mest essentiella i ens kost, speciellt om man är en aktiv/tävlande individ. Får man i sig tillräckligt med protein anser jag inte att man behöver oroa sig för att ta extra kosttillskott i form av EAA eller BCAA, men sen har BCAA andra ergogeniska effekter som andra kanske inte visst om innan och kan ha sin plats som ett kosttillskott runt träningen.
Det blev mycket tal om Leucin eftersom studierna tog upp just den aminosyran, som i sig är en unik aminosyra.
Nu får jag helt enkelt lämna denna diskussion och varje person får helt enkelt komma fram till sina egna slutsatser tills mer stabil forskning visar mer konkreta bevis. Och ännu en gång så vill jag förtydliga för alla som har deltagit eller hängt med i denna diskussion, ligger du högt på proteinintaget så behöver man inte fundera så mycket på aminosyror, det är vi alla överens om.
/Ali
Det var absolut inte tänkt att ta denna form av diskussion i denna tråd, men så blev fallet och jag är tacksam för denna givande diskussion och jag tror säkerligen att fler medlemmar har fått lite mer insyn kring detta ämne.
Utan tvekan är fullvärdigt protein och mat det mest essentiella i ens kost, speciellt om man är en aktiv/tävlande individ. Får man i sig tillräckligt med protein anser jag inte att man behöver oroa sig för att ta extra kosttillskott i form av EAA eller BCAA, men sen har BCAA andra ergogeniska effekter som andra kanske inte visst om innan och kan ha sin plats som ett kosttillskott runt träningen.
Det blev mycket tal om Leucin eftersom studierna tog upp just den aminosyran, som i sig är en unik aminosyra.
Nu får jag helt enkelt lämna denna diskussion och varje person får helt enkelt komma fram till sina egna slutsatser tills mer stabil forskning visar mer konkreta bevis. Och ännu en gång så vill jag förtydliga för alla som har deltagit eller hängt med i denna diskussion, ligger du högt på proteinintaget så behöver man inte fundera så mycket på aminosyror, det är vi alla överens om.
/AliVilken tränande individ som ligger på balans intar under 1,5g protein per kg kroppsvikt? Såklart finns det flera, men tror inte det är så vanligt.
Vilken tränande individ som ligger på balans intar under 1,5g protein per kg kroppsvikt? Såklart finns det flera, men tror inte det är så vanligt.
Tror inte heller det är vanligt, sen förstår jag inte varför du tar upp den frågan när det är inget jag har skrivit eller på något sätt påpekat (eller någon annan för den delen).
Tror vi kan släppa diskussionen här.
/Ali
Tror inte heller det är vanligt, sen förstår jag inte varför du tar upp den frågan när det är inget jag har skrivit eller på något sätt påpekat (eller någon annan för den delen).
Tror vi kan släppa diskussionen här.
/AliHela diskussionen om BCAAs vara eller inte vara kan skippas om man utgår från att man ligger på balans och äter tillräckligt med protein.
Hela diskussionen om BCAAs vara eller inte vara kan skippas om man utgår från att man ligger på balans och äter tillräckligt med protein.
Först och främst, diskussionen handlade inte om BCAA:s vara eller icke-vara vid HÖGT PROTEININTAG. Diskussionen handlade om BCAA:s/leucinets potentiella förmåga (eller oförmåga) att stimulera MPS/proteinbalansen om man tillsatte en extra mängd. Det handlade diskussionen och själv studierna om. Vi tog inte hänsyn till ett högt proteinintag.
Om BCAA kan/bör intas vid ett högt proteinintag eller inte är en helt annan diskussion, eftersom vi tar hänsyn till fler parametrar i en sådan analys. Och nej, tycker inte att det ska skippas om det finns medlemmar som har tankar, åsikter eller möjliga studier som de gärna vill tillföra för att diskutera eventuella frågor kring BCAA. Vill folk diskutera det så skall de helt enkelt få diskutera. Det är din åsikt att det kan skippas och då behöver du inte delta.
/Ali
Först och främst, diskussionen handlade inte om BCAA:s vara eller icke-vara vid HÖGT PROTEININTAG. Diskussionen handlade om BCAA:s/leucinets potentiella förmåga (eller oförmåga) att stimulera MPS/proteinbalansen om man tillsatte en extra mängd. Det handlade diskussionen och själv studierna om. Vi tog inte hänsyn till ett högt proteinintag.
Om BCAA kan/bör intas vid ett högt proteinintag eller inte är en helt annan diskussion, eftersom vi tar hänsyn till fler parametrar i en sådan analys. Och nej, tycker inte att det ska skippas om det finns medlemmar som har tankar, åsikter eller möjliga studier som de gärna vill tillföra för att diskutera eventuella frågor kring BCAA. Vill folk diskutera det så skall de helt enkelt få diskutera. Det är din åsikt att det kan skippas och då behöver du inte delta.
/Ali
Men vad är då din åsikt om BCAA intag vid en kost som redan är tillräckligt proteinrik. Oavsett om diskusionen/frågan/studierna handlade om det är jag uppriktigt nyfiken av vad du tror/anser i frågan.
Men vad är då din åsikt om BCAA intag vid en kost som redan är tillräckligt proteinrik. Oavsett om diskusionen/frågan/studierna handlade om det är jag uppriktigt nyfiken av vad du tror/anser i frågan.
Skrev min åsikt om det i ett tidigare inlägg. Men min personliga teori/åsikt är att sannolikheten är förmodligen väldigt liten att man behöver tillsätta en extra mängd BCAA/leucin om man redan intar en tillräckligt hög mängd protein. Min gissning är att man inte kommer få några märkbara resultat i långa loppet om man nu sköter alla andra parametrar vad gäller kosten, förutsatt nu att BCAA/leucin faktiskt visar tydligt i flera kommande studier att den ökar den totala proteinbalansen. Och skulle det vara så att BCAA/leucin faktiskt visar i flera studier att den har en positiv inverkan på proteinbalansen, så är den inverkan troligen väldigt minimal. Men det återstår fortfarande att se från kommande studier om tillsatt BCAA/leucin har någon speciell inverkan på proteinbalansen och speciellt vid ett högt proteinintag. Ser man till att få i sig tillräckligt med näring (protein) så behöver man inte oroa sig eller fundera stort på att inta extra aminosyror, speciellt om man vill vara reserverad vad gäller kosttillskott.
Detta är endast mina teoretiska analys.
KrizzThePain
2015-01-30, 00:55
helt rätt
Commando1980
2015-01-31, 20:15
Angående alla dessa studier om proteinsyntes hit eller dit. Säger mig ingenting. Visa mig en studie där folk tränade i 10-20 veckor med det ena eller andra kosttillskottet och se hur mycket muskler de byggt.
Det enda pålitliga sättet att komma fram till någon intressant för oss som tränar enligt min åsikt.
Allt annat är ointressant utom för möjligtvis folk som är intresserade av forskning i sig.
Att BCAA inte stimulerar proteinsyntesen lika bra som t.ex. vassle har absolut ingen betydelse för hur mycket muskler du kommer att bygga.
Jag resonerar på samma sätt när det gäller det mycket av forskningen kring träning, kost och kosttillskott. Om målsättningen är mer muskelmassa. Folk får givetvis diskutera hur mycket de vill men man ska vara väldigt försiktig då man försöker extrapolera från kortsiktiga studier. Mycket av den forskningen som folk använder för att slå hål på så kallad bro-science kan INTE användas till det.
Personligen tror jag inte att BCAA bygger några extra muskler via direkta effekter på proteinbalansen förutsatt att man äter tillräckligt med protein i övrigt. Men om BCAA (eventuellt + kolhydrater) gör att man får mer energi och mental skärpa under ett pass så kan det ju i sig vara positivt för muskelbyggandet. Vissa upplever ju att BCAA(+kolhydrater) ger bättre effekt i det hänseendet än bara kolhydrater eller t ex vassle + kolhydrater. Det handlar med andra ord om mer än kortsiktiga effekter på proteinsyntesen.
PureWhey
2015-01-31, 20:24
Ni som nu tar BCAA, varför väljer ni det över EAA?
Jag resonerar på samma sätt när det gäller det mycket av forskningen kring träning, kost och kosttillskott. Om målsättningen är mer muskelmassa. Folk får givetvis diskutera hur mycket de vill men man ska vara väldigt försiktig då man försöker extrapolera från kortsiktiga studier. Mycket av den forskningen som folk använder för att slå hål på så kallad bro-science kan INTE användas till det.
Personligen tror jag inte att BCAA bygger några extra muskler via direkta effekter på proteinbalansen förutsatt att man äter tillräckligt med protein i övrigt. Men om BCAA (eventuellt + kolhydrater) gör att man får mer energi och mental skärpa under ett pass så kan det ju i sig vara positivt för muskelbyggandet. Vissa upplever ju att BCAA(+kolhydrater) ger bättre effekt i det hänseendet än bara kolhydrater eller t ex vassle + kolhydrater. Det handlar med andra ord om mer än kortsiktiga effekter på proteinsyntesen.
Håller helt med! På samma sätt kan de flesta tillskott vara positiva.
Krutpaket
2015-01-31, 20:54
Låter ju mkt mer hardcore!!! + alla youtubekändisar anväder det... :P
Låter ju mkt mer hardcore!!! + alla youtubekändisar anväder det... :P
Sen är det väl några kronor billigare också? ;)
Fredriiik
2015-01-31, 23:37
Jag tar det på morgonen direkt när jag vaknat och har det i kapselform som är smidigt att bara slänga i sig snabbt när jag äter frulle typ 2 timmar efter jag vaknat.
Men ni pratar om att med tillräckligt protein under dygnet så har man positiv balans hela tiden. Säg att man äter frukost lunch middag. Å de har 50gr protein i varje. Hur många timmar hålls proteinbalansen positiv efter intaget?
PureWhey
2015-01-31, 23:39
Jag tar det på morgonen direkt när jag vaknat och har det i kapselform som är smidigt att bara slänga i sig snabbt när jag äter frulle typ 2 timmar efter jag vaknat.
Men ni pratar om att med tillräckligt protein under dygnet så har man positiv balans hela tiden. Säg att man äter frukost lunch middag. Å de har 50gr protein i varje. Hur många timmar hålls proteinbalansen positiv efter intaget?
En positiv balans ses över dygnet, inte över x min här och där.
Käkar du 300gr protte kl 17 kommer det antagligen funka lika bra / lite bättre / lite sämre än att äta 50grpr*6.
King Grub
2015-02-01, 07:39
Positiv proteinbalans hela dygnet har man aldrig. Det går upp och ner. Har man en proteinbalans som ger +2 gram muskelprotein på ett dygn är det bra.
En icketränande person som äter så han varken går ner eller upp i vikt går +-0 i muskelbalans på sikt. Han kanske nybildar 250 gram muskelprotein per dygn och bryter ner lika mycket. Samma person som styrketränar och äter bra för det kanske bryter ner 300 gram muskelprotein per dygn, men nybildar 302 gram.
http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg
Tipton 2007.
Äter man många små mål ökar man muskeluppbyggnaden och minskar muskelnedbrytningen lite många gånger per dygn . Äter man få stora mål ökar man muskeluppbyggnaden och minskar muskelnedbrytningen mycket ett par gånger. Skillnad på arean under kurvan över dygnet: troligtvis ingen.
ChrisDEFC
2015-02-01, 11:55
Känns det inte lite som att diskussionens grundantagande här har varit att "du får ändå i dig tillräckligt med protein så du behöver inte BCAA". Men om man inte får i sig tillräckligt med protein, kan det då vara en bra idé att inta BCAA? Om så är fallet när ska man då inta BCAA för bäst effekt förutsatt att du inte får i dig tillräckligt med aminosyror under dygnet?
Krutpaket
2015-02-01, 12:15
Känns det inte lite som att diskussionens grundantagande här har varit att "du får ändå i dig tillräckligt med protein så du behöver inte BCAA". Men om man inte får i sig tillräckligt med protein, kan det då vara en bra idé att inta BCAA? Om så är fallet när ska man då inta BCAA för bäst effekt förutsatt att du inte får i dig tillräckligt med aminosyror under dygnet?
I det scenariot bör man välja eaa. Bcaa är bara 3 aminosyror. Eaa är alla de essentiella aminosyrorna. Alt. Ta en extra proteinshake.
Edit: När du ska inta eaa TROR jag kvittar. Jag skulle ta det ca 10 min innan träning samt efter träning.
PureWhey
2015-02-01, 12:20
Positiv proteinbalans hela dygnet har man aldrig.
Det jag försökte säga om jag nu formulerade mig konstigt.
RobbanColeman
2015-02-01, 13:38
BCAA är gott och det bästa jag testat för bra ork genom passen tillsammans med kaffe/koffein. Det räcker för mig, skiter i synteser mm. :D
Nej. Får man i sig för lite protein så räddas det inte av att man får i sig mer eller tillräckligt av endast tre aminosyror.
Överlag blir de här diskussionerna lite luddiga finns ju rena BCAA men många produkter som tex BCAA-XX innehåller ju citruline malate, elektrolyter, vitamin-b6 ALC och Glutamin.
Sen finns det andra med taurine, c-vitamin, elektrolyter, vitamin B6 och Betaine osv.
En ren BCAA har ju inte så mycket gemensamt förutom BCAA basen.
RobbanColeman
2015-02-01, 15:33
Överlag blir de här diskussionerna lite luddiga finns ju rena BCAA men många produkter som tex BCAA-XX innehåller ju citruline malate, elektrolyter, vitamin-b6 ALC och Glutamin.
Sen finns det andra med taurine, c-vitamin, elektrolyter, vitamin B6 och Betaine osv.
Bra där! När jag inmundigar ngt sånt du nämner här ovan får jag än bättre effekt! ;)
Mycket diskussion som enbart hänger på muskelproteinsyntesen.
Om jag upplever att BCAA får mig att orka träna längre och på en högre nivå så lär även det ge effekt på muskelmassa över tid.
just BCAA finns det mycket kul att läsa om, som inte enbart är upphängt kring den älskade MPS :)
BCAA Central fatigue (http://scholar.google.se/scholar?q=bcaa+central+fatigue&hl=sv&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=ZUPOVKC5FIP5Us3HgIgM&ved=0CB0QgQMwAA)
BCAA recovery (http://scholar.google.se/scholar?q=bcaa+recovery&btnG=&hl=sv&as_sdt=0%2C5&as_vis=1)
BCAA Performance (http://scholar.google.se/scholar?q=bcaa+performance&btnG=&hl=sv&as_sdt=0%2C5&as_vis=1)
Vilken tur att ni har lagt till glutamin, som ju inte har någon muskeluppbyggande effekt överhuvudtaget.
PureWhey
2015-02-01, 16:34
Citruline malate finns det inte direkt så mycket på heller.
Jag är medveten om att många har den uppfattningen, dock har X-tend satt ribban med Glutamin och många konsumenter tror på glutamin..Konsumenten får vad den efterfrågar..
Placebo effekten skall inte underskattas..
Om man inte tror på glutamin så får man räkna bort de 2gr som är per servering.
Den hamnar då på samma nivå som många andra produkter med mer kolhydrater och aromer..
Har gjort andra aminosyrblandningar utan glutamin, just så att man kan välja det som man själv tror på..
PureWhey
2015-02-01, 16:39
Jag är medveten om att många har den uppfattningen, dock har X-tend satt ribban med Glutamin och många konsumenter tror på glutamin..Konsumenten får vad den efterfrågar..
Placebo effekten skall inte underskattas..
Självklart :)
Citruline malate finns det inte direkt så mycket på heller.
inte?
jag tycker att det finns en del som pekar åt att det är tämligen intressant.
PureWhey
2015-02-01, 16:59
inte?
jag tycker att det finns en del som pekar åt att det är tämligen intressant.
Utifrån vad jag har sett har jag endast sett att det kan ge någon extra rep vid extrem fatigue-träning.
Länka gärna det du läst.
Denna sammanfattar det bra tycker jag:
http://appliedmusclescience.com/178-citrulline-malate-supplementation-worth-it-or-hype-wguest-host-eric-trexler
Här finns lite om citruline malate
http://examine.com/supplements/Citrulline/
om man kör periodisk fasta, äter vid 20:00 sen nästa gång vid 14:00 dagen efter.
Är det då värt att ta BCAA då under fastetiden eller är det värdelöst för att jag får i mig det dagliga behovet av proteinet senare på dagen (alltså 14-20)
om man kör periodisk fasta, äter vid 20:00 sen nästa gång vid 14:00 dagen efter.
Är det då värt att ta BCAA då under fastetiden eller är det värdelöst för att jag får i mig det dagliga behovet av proteinet senare på dagen (alltså 14-20)Det besvaras i tråden.
Är det då värt att ta BCAA då under fastetiden eller är det värdelöst för att jag får i mig det dagliga behovet av proteinet senare på dagen (alltså 14-20)
jag tror att det är bra.
men det kommer att vara bättre med EAA.
Det besvaras i tråden.
måste lyckats missa det. Tittat igenom tråden men hittade inget då.
PureWhey
2015-02-01, 17:38
Enl. podden är enbart l-citrulline ännu sämre / mindre påvisade effekter (i form av styrkeökn / repsantal) än citrulline agmatine. Agmatinet ger en extra skjuts.
Utifrån vad jag har sett har jag endast sett att det kan ge någon extra rep vid extrem fatigue-träning.
Länka gärna det du läst.
Denna sammanfattar det bra tycker jag:
http://appliedmusclescience.com/178-citrulline-malate-supplementation-worth-it-or-hype-wguest-host-eric-trexler
lite snabbt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25226311
http://bjsm.bmj.com/content/36/4/282.abstract
http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2010/05000/Citrulline_Malate_Enhances_Athletic_Anaerobic.9.as px
denna är rätt intressant i samband med bcaa
http://link.springer.com/article/10.1007/s00421-010-1509-4
håller med om att det troligen är vid riktigt hög intensitet man kan dra nytta av det.
PureWhey
2015-02-01, 17:39
lite snabbt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25226311
http://bjsm.bmj.com/content/36/4/282.abstract
http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2010/05000/Citrulline_Malate_Enhances_Athletic_Anaerobic.9.as px
denna är rätt intressant i samband med bcaa
http://link.springer.com/article/10.1007/s00421-010-1509-4
håller med om att det troligen är vid riktigt hög intensitet man kan dra nytta av det.
Ty, ska kika senare.
jag tror att det är bra.
men det kommer att vara bättre med EAA.
Tackar för svaret!
Får bli det nästa gång:hbang:
Köpte nämligen 2 burkar bcaa förra veckan och kom in på den här tråden och var rädd att det var helt bortkastade pengar.
måste lyckats missa det. Tittat igenom tråden men hittade inget då.Bcaas påverkan på mps utan närvaro av andra aminosyror har väl diskuterats?
Beror på vem du frågar. Men förmodligen spelar extra BCAA föga roll om du redan får i dig en adekvat (> 1.5g protein per kg kroppsvikt) mängd protein dagligen.
Bcaas påverkan på mps utan närvaro av andra aminosyror har väl diskuterats?
är nog inte direkt lika påläst som dig då antagligen. Inget som har stått om just periodisk fasta så kunde inte koppla ihop det.
Beror på vem du frågar. Men förmodligen spelar extra BCAA föga roll om du redan får i dig en adekvat (> 1.5g protein per kg kroppsvikt) mängd protein dagligen.
får läsa på lite extra om det. Men går på deff nu till och med så är ju 2,5-3g per kg kroppsvikt jag ska få i mig :naughty:
är nog inte direkt lika påläst som dig då antagligen. Inget som har stått om just periodisk fasta så kunde inte koppla ihop det.
Periodisk fasta är ju inte något magiskt. Som jag förstått det så har man sett att det krävs samtliga aminosyror för att stimulera mps. Intar du bcaa i samband med något fullvärdigt kan du då få en maximal stimulans.
Om du då intar bcaa på tom mage så har du inte några aminosyror att hjälpa bcaat.
Min tolkning. Någon får säga rätt eller fel.
2.5-3g per kg kroppsvikt? Enligt vem? 2g brukar vara en bra siffra, speciellt om detnästan uuteslutande är fullvärdigt protein.
PureWhey
2015-02-01, 18:33
Här är en extremt lättläst artikel som b la behandlar proteinintag:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033492/
På en diet är inte 1,5gram det som är optimalt det är bättre att ligga högre än så.
Här är en extremt lättläst artikel som b la behandlar proteinintag:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033492/
2,3-3,1 gram per kg står det.
Tycker de värdena är ok om man vill ha absolut bästa förutsättningar
På en diet är inte 1,5gram det som är optimalt det är bättre att ligga högre än så.
Absolut, varför jag valde att skriva > före värdet. :)
2,3-3,1 gram per kg står det.
Tycker de värdena är ok om man vill ha absolut bästa förutsättningarGissar på att det då är fettfri massa man räknar på. Utan att ha läst.
Gissar på att det då är fettfri massa man räknar på. Utan att ha läst.
Yep.
Within this caloric intake, most but not all bodybuilders will respond best to consuming 2.3-3.1 g/kg of lean body mass per day of protein[...]
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.