handdator

Visa fullständig version : Söker tips på roliga minnesövningar man kan göra ensam

Diomedea exulans
2015-01-20, 15:14
Om man bortser från hjärnskadade och åldersdementa så är jag den mest glömska person jag vet. Det är möjligt att jag kan ha träffat någon med sämre minne någon gång, men i så fall kommer jag inte ihåg det.

Det här är otroligt jobbigt på många plan. Det förstör mitt sociala liv eftersom folk inte vill upprepa vad de har sagt och vad de heter hela tiden, och eftersom jag blir en clown som man inte kan ta seriöst i folks ögon. Det förstör min ekonomi, eftersom jag slarvar bort saker och måste köpa nya hela tiden, och slutligen förstör det min karriär, eftersom jag självklart inte klarar av att studera och ej heller reder ut de flesta arbetsuppgifter.

Jag har gått i funderingar på om man kanske borde göra något åt detta. Det ska tydligen finnas övningar man kan göra som stärker ens minne. Har ni några tips på några sådana? De måste vara roliga, för annars kommer jag inte orka göra dem i mer än tre dagar. Och de måste vara möjliga att göra på egen hand, för jag bor ensam.

Fuark
2015-01-20, 15:19
Kan inte komma på någon minnesövning som är rolig, men skitsamma om du är glömsk, det kan inte ha så stor påverkan. Jag glömmer också räkningar, nycklar, tvättider och kommer ihåg folks namn som man nyss träffat i ungefär 2 sekunder.

Det är okej!

Kommer du ihåg saker du tycker är intressant och roligt? Tillexempel, glömmer du dryga saker i vardagen men kommer ihåg exakta konversationer från 7 år tillbaks?

Diomedea exulans
2015-01-20, 15:21
Kommer du ihåg saker du tycker är intressant och roligt? Tillexempel, glömmer du dryga saker i vardagen men kommer ihåg exakta konversationer från 7 år tillbaks?

Ja, för h-e. Jag är en otrolig bank av värdelöst vetande. Jag kan de latinska namnen på säkert 50 djurarter.

agazza
2015-01-20, 15:25
Det finns jättemånga tekniker för sådant.

Den populäraste är att föreställa dig någon plats du kommer ihåg i detalj.
Tex ditt barndomshem. Därefter föreställer du dig det du ska komma ihåg på olika möbler, rum, väggar osv i huset.

Därefter föreställer du dig att du går igenom huset och försöker se dom saker du ställt ut i huset

agazza
2015-01-20, 15:26
https://www.youtube.com/watch?v=V8S8V9VEFyI

agazza
2015-01-20, 15:26
https://www.youtube.com/watch?v=9ebJlcZMx3c

Fuark
2015-01-20, 15:27
Ja, för h-e. Jag är en otrolig bank av värdelöst vetande. Jag kan de latinska namnen på säkert 50 djurarter.

Testat dig för ADD?

Diomedea exulans
2015-01-20, 16:00
Det finns jättemånga tekniker för sådant.

Den populäraste är att föreställa dig någon plats du kommer ihåg i detalj.
Tex ditt barndomshem. Därefter föreställer du dig det du ska komma ihåg på olika möbler, rum, väggar osv i huset.

Därefter föreställer du dig att du går igenom huset och försöker se dom saker du ställt ut i huset

https://www.youtube.com/watch?v=V8S8V9VEFyI

https://www.youtube.com/watch?v=9ebJlcZMx3c

Tack.

Testat dig för ADD?

Japp.

Vakten
2015-01-20, 16:30

Kommer du ihåg hur du lärde dig namnen och varför?

Koncentration och motivation kan säkert underlätta inlärning, jag tror att det är så för min del. Tex så kan jag i vissa lägen komma ihåg saker när jag på så sätt kan få fördelar eller imponera. Då är det motivationen som gör att saker fastnar som jag annars skulle få nöta in.

Sen så kan brist på koncentration göra att jag inte minns tex namnen på personer som jag träffar. En bekant berättade att han varit på ett möte med för honom viktiga personer och det enda han kom ihåg ifrån när han gick runt och hälsade var att han sagt sitt eget namn tio gånger. Stress och brist på koncentration kan vara en förklaring varför namnen inte fastnade.

Diomedea exulans
2015-01-20, 16:32
Kommer du ihåg hur du lärde dig namnen och varför?

Jag läste namnen i djurböcker, under deras svenska namn. Visste inte vad de var för någonting då, men jag lärde mig dem iallafall.

Vet inte riktigt varför jag lärde mig dem, det enda jag kan skylla på är väl att jag var barn. Känns som om att det inte går att lära sig något nytt efter 12 års ålder.

Vakten
2015-01-20, 16:45
Jag läste namnen i djurböcker, under deras svenska namn. Visste inte vad de var för någonting då, men jag lärde mig dem iallafall.

Vet inte riktigt varför jag lärde mig dem, det enda jag kan skylla på är väl att jag var barn. Känns som om att det inte går att lära sig något nytt efter 12 års ålder.

Fanns det inte någon motivationshöjande belöning i sikte när du lärde dig namnen, kan vara nåt så enkelt som beröm från föräldrarna?

Hårddisken blir väl inte full på människor och speciellt inte vid 12 års ålder.

Däremot så är det viktigt att använda minnet så du får hoppas att det kommer tips på det du frågar efter i rubriken.

filmjölk
2015-01-20, 17:16
Är du säker på att det är minne och inte ointresse och tristess som gör att du misslyckas med arbetsuppgifter?

Jag vågar sätta en hundring på att du kan vara väldigt kompetent, och komma ihåg en hel massa saker om det gäller något du tycker är roligt och intressant. Vissa människor funkar helt enkelt så, de har jäkligt svårt att tvinga sig att fokusera på något om det inte tilltalar dem.

saigon
2015-01-20, 17:50
Jag är lite så också, kanske inte lika "illa".

Men typiskt om man pratar i telefon och inte koncentrerar sig så vet man inte vad man sagt fastän man pratat i typ 20min. Typ om jag ställer en fråga så frågar jag mig själv först, har jag redan frågat det? isåfall kommer ju den andra personen tro att man är dum i huvudet, men oftast så har jag inte det, men kan bli pinsamt när det händer.

Och jag tror vet vad det beror på i mitt fall, att jag har blivit lite disträ, eller vad det nu kan kallas. Har varit så i några år nu. Grymt dålig på att fokusera på en sak, gör medvetet många saker samtidigt fast jag vet att jag är dålig på det. Typ glor på tv samtidigt som jag pratar, och väljer omedvetet att vara mer inne i tvn än samtalet, eller måste läsa eller glo på tv när jag käkar, för att jag inte har ro att bara sitta och äta. Vet inte vad det beror på. Kan man få adhd helt plötsligt?

Inte så att det är nåt liknande för dig? Alltså mer psykologiskt typ..

Diomedea exulans
2015-01-20, 18:47
Är du säker på att det är minne och inte ointresse och tristess som gör att du misslyckas med arbetsuppgifter?

Jag vågar sätta en hundring på att du kan vara väldigt kompetent, och komma ihåg en hel massa saker om det gäller något du tycker är roligt och intressant. Vissa människor funkar helt enkelt så, de har jäkligt svårt att tvinga sig att fokusera på något om det inte tilltalar dem.

Jo, visst är det så. Fast allting är ju inte intressant,.det är det som är problemet. Skulle nog aldrig klara ditt jobb, skulle aldrig kunna hålla reda på vilken patient som är vilken osv.

Jag är lite så också, kanske inte lika "illa".

Men typiskt om man pratar i telefon och inte koncentrerar sig så vet man inte vad man sagt fastän man pratat i typ 20min. Typ om jag ställer en fråga så frågar jag mig själv först, har jag redan frågat det? isåfall kommer ju den andra personen tro att man är dum i huvudet, men oftast så har jag inte det, men kan bli pinsamt när det händer.

Och jag tror vet vad det beror på i mitt fall, att jag har blivit lite disträ, eller vad det nu kan kallas. Har varit så i några år nu. Grymt dålig på att fokusera på en sak, gör medvetet många saker samtidigt fast jag vet att jag är dålig på det. Typ glor på tv samtidigt som jag pratar, och väljer omedvetet att vara mer inne i tvn än samtalet, eller måste läsa eller glo på tv när jag käkar, för att jag inte har ro att bara sitta och äta. Vet inte vad det beror på. Kan man få adhd helt plötsligt?

Inte så att det är nåt liknande för dig? Alltså mer psykologiskt typ..

Inte riktigt, jag behöver inte alltid göra annat när jag gör saker. Men jag känner igen det där med att tankarna flyger iväg.

Termy
2015-01-20, 19:24
Jag använde mig av loci, palace method, journeying method osv när jag lärde mig de 2000+ nånting japanska tecknena som man behöver kunna, dvs visuella metoder.

Lustigt att denna tråd dök upp samma dag som jag beställde en bok (http://www.amazon.com/How-Develop-Brilliant-Memory-Week/dp/1780287909)om ämnet. Där finns de stora, vanliga minnesteknikerna med som diverse minnestävlande entiteter använder sig av. (Kuriosa: nuvarande världsmästare Jonas Von Essen är från samma hemstad som jag^^).

Öva på något slags peg-system eller dylikt för att snabbt och "magiskt" kunna memorera siffror, t.ex. telefonnummer och annat. Det kan säkert komma till nytta på nått sätt.

Termy
2015-01-20, 19:35
Jonas Von Essens blog (http://www.jonasvonessen.se/uncategorized/vm-guld/) där han beskriver när han vann VM i december. Intressant läsning.

Ett urdrag ur hans minnesresa på tävlingen, när han memorerar en kortlek:

”Promenaden” jag använde gick genom min Farfars lägenhet. Första bilden, en gås som rockar rockring med en målarpensel utanför ytterdörren till huset, sedan Rocky Balboa som blir ivägdragen av två Barbiedockor uppför trappan, en häxa som undervisar berg-och-dal-banor i hissen… bra fart, bra fokus… vår gamla hund Raffa som har växt till jättestorlek och trycker in Broder Tuck i bokhyllan… …rymdraket, hinkar med kräks, Kicki… snyggt, fina bilder, fortsätt… …Zlatan, sol, stinkande ost… håll tempot… mamma fastbunden i en disktrasa på det elektriska pianot… nästan där… …pingisracket, jättearg Kalle Anka, legorobot… …och flygmyran Dot som sätter ett läppstift i toppen av en julgran bredvid träningscykeln!

Henchman
2015-01-21, 02:43
Dessa övningar för att memorera en kortleks ordning, stärker de långtidsminnet?

De egna oventenskapliga observationer jag gjort av att minnas saker är väl hur vissa känslor och stora händelser lättare gör avtryck i minnet, av just vilken orsak vet jag inte.
Av lärdom så vet jag att jag svårare glömmer småsaker om jag repeterar tanken flera gånger innan jag lämnar den, sedan kommer den upp av sig självt snabbt bara jag tänker 'vad skulle jag komma ihåg'
Minnet som allt annat går att lära. Hur kommer det sig att man minns att spela låtar, jo man har repeterat dem många gånger och varje delmoment har haft sina känslobundna svårigheter eller enkelheter och olika tankar man haft medan man lärt sig har bundits till låten.
Så jag tänker att repetera minnet är sättet att lära sig minnas. Att i den enkelhet gå igenom sin dag i huvudet och lägga märke till speciella detaljer man tidigare la märke till och komma ihåg vad man då tänkte eller kände.

Så om någon ställer dig frågan vad har hänt under din dag?
Så med ständig övning kan man besvara frågan snabbt och detaljrikt eftersom man tagit sig genom den dagen flera gånger. Samma fråga kan man ställa sig själv om man inte redan har någon som gör det åt en :)

Vattenflaska
2015-01-21, 11:38
Jag har ett system för att komma ihåg namn på personer som jag tycker fungerar bra.

Det handlar om att visualisera sig en person med samma namn som din nya bekantskap. Alltså du presenterar dig för en ny människa som heter t.ex. "Malin", säkerligen känner du någon annan Malin (eller vet någon kändis etc. som har samma namn) som du då kan "koppla ihop mentalt" med den nya personen. När du då ska komma ihåg namnet så ska du förhoppningsvis kunna plocka fram det visuella minnet och komma ihåg namnet på så sätt.

Den här är ju bara galet. http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-vassar-du-minnet-som-varldsmastaren

Diomedea exulans
2015-01-21, 11:45

Ja, jag har läst att minnesövningar har en tendens att "spilla över" till att man även stärker sitt generella minne.

caro
2015-01-21, 12:39

Folk brukar ofta påpeka att jag har gott minne. Jag brukar tillskriva det mina minnesövningar när jag var barn. Jag var otroligt blyg, och vågade aldrig fråga om något, så jag fokuserade verkligen på att minnas. Min minnesövning var kortspelet Memory, jag övade och övade, fokuserade. När ett kort var upplagt kom jag ihåg var det låg till nästa i samma par kom upp. Jag gjorde inre bilder, såg till att _se_ saker framför mig. Fö löser jag matematiska och fysikaliska problem på det sättet, genom att se hur det ska vara. Men det är väl en annan sak.

Kanske handlar det, ibland i alla fall, om att öva på förmågan att fokusera, snarare än på att minnas i sig ... Fokusera som en egenskap oberoende av vad som är intressant.

Nuförtiden kommer jag bara ihåg verkligt intressanta saker, det andra glömmer jag mer än gärna. Har släppt på fokuseringen på allt. :)

Termy
2016-06-24, 08:17
Bumpar denna gamla minnestråd istället för att skapa en ny.

Minnesturnering (http://www.xmtlive.com/?utm_source=ArtOfMemory.com+List&utm_campaign=8ffe293081-watchXMT2016&utm_medium=email&utm_term=0_804370bb27-8ffe293081-382938653&goal=0_804370bb27-8ffe293081-382938653#/home) på G om 8 timmar, för er som är intresserade.

"Watch the Extreme Memory Tournament HERE live streaming between June 24-26!

24 of the world's top memory athletes are competing for a prize pool of $75,000, going head to head to see who has the most extreme memory!"

G_lund
2016-06-24, 08:42
Gå igenom alla dumma saker du gjort och alla konstiga saker du sagt till potentiella flickvänner. Görs med fördel i sängen när du ska upp tidigt dagen efter.

CalleP
2016-06-24, 11:35
Komma ihåg ett gympass utan anteckningsblock tillräckligt länge för att skriva ner det när man kommer hem till kolo :D

Gerdler
2016-06-24, 12:00
Kan inte komma på någon minnesövning som är rolig, men skitsamma om du är glömsk, det kan inte ha så stor påverkan. Jag glömmer också räkningar, nycklar, tvättider och kommer ihåg folks namn som man nyss träffat i ungefär 2 sekunder.

Det är okej!
Det kan förvisso vara ren glömskhet det handlar om men det handlar mer om att organisera sitt liv tycker jag. Nycklar till exempel är nåt som jag har extremt bra koll på för jag har gjort det till en väldigt inarbetad vana att bara ha dem på 2-3 ställen, så det händer väldigt sällan att jag inte hittar dem för de är alltid där. Samma med plånbok.

Att komma ihåg namn är rätt svårt. Det är ju det att det händer så mycket när man får ett namn som man måste koncentrera sig på och man koncentrerar sig mest på att själv göra ett gott intryck. Ett bra knep är att upprepa namnet eller få dem att upprepa det själva. Man kan få in det i konversationen mycket bra speciellt med tjejer. Man kan till exempel säga att det är ett vackert namn eller fråga vad det betyder. Eller så kan man bara fråga hur det stavas om det är ett namn som kan stavas med både K och C eller nåt liknande eller ie/y på slutet. Bara få in en eller två upprepningar så sätter det sig. Sen gillar folk när man säger deras namn så säg det ett par gånger till under konversationen så är det dubbel vinst.

Diomedea exulans
2016-06-24, 12:29
Kul att den här gamla tråden vaknade till liv!

Jag har fortfarande minne som en genomsnittlig Alzheimersdrabbad. Ska kanske börja plugga i höst, så det hade verkligen varit lägligt att få bättre minne nu.

ARMSTARK
2016-06-24, 13:58
Jag har också extremt dåligt minne, har haft det hela livet. Det kan vara väldigt handikappande i många situationer, speciellt namn. Jag glömmer vad bekanta, tom nära vänner heter dagligen. Jag glömmer bort vanliga ord hela tiden, helt random ord, sitter jag och skriver något blir jag ofta tvungen att ändra meninar för att jag inte minns ett ord.
Det här har jag som sagt haft hela livet, det jag funderar lite på om det kan vara en accellerator till svårare minnesstörningar typ demens?

Vinter
2016-06-24, 14:20
Kul att den här gamla tråden vaknade till liv!

Jag har fortfarande minne som en genomsnittlig Alzheimersdrabbad. Ska kanske börja plugga i höst, så det hade verkligen varit lägligt att få bättre minne nu.

Plugga ett språk eller läs matematik med sikte på högskoleprovet i höst, så ska du se en förbättring.

Diomedea exulans
2016-06-24, 14:58
Jag har också extremt dåligt minne, har haft det hela livet. Det kan vara väldigt handikappande i många situationer, speciellt namn. Jag glömmer vad bekanta, tom nära vänner heter dagligen. Jag glömmer bort vanliga ord hela tiden, helt random ord, sitter jag och skriver något blir jag ofta tvungen att ändra meninar för att jag inte minns ett ord.

Jag märker att dåligt minne är socialt handikappande av två skäl:

1) Folk tar illa upp när man glömmer saker de säger. Det handlar inte bara om deras namn, även om det kan vara illa nog - när man pratat med en tjej på krogen i fyra timmar och säger "förresten, vad hette du nu igen" så är ens chanser till hemsläp väldigt magra, enligt min erfarenhet - utan även att man glömmer vad de jobbar med, vad de gjort i helgen, och så vidare. De tror man glömmer för att man skiter i dem.

2) Folk tar en inte seriöst. Jag har många gånger fått ta rollen som "gruppens clown", dels eftersom folk antar att mitt dåliga minne beror på en skön, avslappnad skiter-i-allt-attityd, dels eftersom folk hela tiden skrattar åt mig för det blir så dråpligt när jag glömmer saker. Jag har liksom bara haft två val - bli sur för att de skrattar, och bli sedd som en *****, eller skratta åt mig själv med dem, och bli clown. Det finns visserligen fördelar med att vara klassens clown, men ingen gillar att aldrig bli tagen på allvar.

Det här har jag som sagt haft hela livet, det jag funderar lite på om det kan vara en accellerator till svårare minnesstörningar typ demens?

Jag tror definitivt det finns ett samband. Pappa är nästan lika glömsk som jag, och farmor spenderade sina sista 10 år som extremt dement grönsak, alltså så dement att hon inte visste vad hon hette och glömde bort vilken hand hon höll vilket bestick i när hon åt.

Plugga ett språk eller läs matematik med sikte på högskoleprovet i höst, så ska du se en förbättring.

Är lite sugen på att förbättra min gamla kassa högstadietyska via Duolingo, eller börja lära mig japanska.

micke81
2016-06-25, 10:49
Jag tror att en hel del av det här med att minnet blir bristande kan ha att göra med faktumet att man fullständigt dränks och dränker sig själv i information man inte är intresserad av eller som man inte finner att den har ett värde och därmed börjar man helt enkelt ignorera att ta in alla information med tiden,inklusive den information som är värd att minnas.

Men visst är det festligt att man ibland inte kan minnas folks namn 3sekunder efter att man hälsat på dem samtidigt som man mycket tydligt kan minnas varenda misstag eller allmänt obekväma situation man försatt sig i eller på annat sätt upplevt under hela sitt liv med lätthet.

Jag tror att en enklare lösning som är applicerbar i det allmänna livet är att helt enkelt försöka sakta ned lite mentalt och lägga mer fokus på saker man läser,talar om och tänker på medans sysslorna utförs,dvs lägga mer tid på den informationsinhämtning man sysslar med och helt enkelt skita i att man inte hinner med lika mycket så kommer förmågan till inlärning och minne att utvecklas över tid när man lär sig att inte släppa in för mycket störande moment:)

Diomedea exulans
2016-06-25, 11:30
Intressant synpunkt! Tror det ligger mycket i det. Det är inte naturligt att kunna fippla upp mobilen och få omedelbar distraktion såfort vi får tråkigt en sekund. Vi är nog gjorda för att hantera mindre input.

Vinter
2016-06-25, 12:26
Intressant synpunkt! Tror det ligger mycket i det. Det är inte naturligt att kunna fippla upp mobilen och få omedelbar distraktion såfort vi får tråkigt en sekund. Vi är nog gjorda för att hantera mindre input.

http://www.cnet.com/news/credit-card-sized-light-phone-does-one-thing-and-one-thing-only/

Införskaffa en sådan. Och dröm dig tillbaka till 90-talet när halva landet var garanterat mobilfritt.

Nej men jag tycker du ska söka en massa kurser och skolor så långt det går. Folkhögskolor med språkinriktning brukar ha öppet intag fram till kursstart. Ut och res lite med någon sådan kurs.