handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel

aliquis
2004-03-31, 10:55
Som liten grabb läste jag min "låtsasfars" böcker från vetenskapens värld, i en utav dessa stod det om aspartam, tester på möss och cancer. Så därför ville jag inte ha något med aspartam och åt det aldrig.
Men så någon gång för ett tag sedan (1-2 år sedan?) så började jag äta läkerol med sötningsmedel, och senare tillkom ju saker som c-vitaminbrus, fun light, pepsi max osv.

Vi har ju diskuterat det förut och kommit fram till att det "är ofarligt", så därför har jag gått med på det, men heter det inte å andra sidan att om man dricker si o så mycket läsk så når man över nivån på si o så många år? Hur som helst så HAR det ju funnits studier som säger att det är farligt? Någon som har satt sig in i det hela? Hur mycket har monsanto (som väl ligger bakom aspartam?) sponsrat egen forskning, lagt upp egna studier, publicerat olika resultat och påverkat opinonen?

För jag kom att tänka på en del saker:
* Uppenbarligen finns det även studier som har pekat på att det är farligt, vad är "felet" med dessa studier? Att dom är gjorda på djur och inte människor?
* Grub brukar ju säga att även sötningsmedlen ger insulinpåslag, någon aning om hur mycket?
* Borde inte ovannämnda isf sänka blodsockret och göra en mer hungrig? Dvs isf äter man ju mer av aspartam.
* Insulinet kanske inte ökar lika mycket som av vanligt socker, men å andra sidan kommer ju vanligt socker mätta lite grann och göra att man inte äter riktigt lika mycket annat.
* För mig personligen känns det "rätt efterblivet" att sitta och trycka i sig onaturlig mat som man äter bara för att man vill ha något att äta men "inte får/bör" äta, så därför äter man någonting som knappt ger någon energi.
* Kan inte ovanstående, dvs ett stort intag av "kalorifria" produkter leda till att man själv och kroppen vänjer sig vid att man äter massor och är full i magen men att det ändå inte finns någon energi tillgänglig? Kan inte det isf leda till att man äter mer mat när man väl äter? Jag vet iaf att jag inte blir mättare av att sitta och tugga några askar läkerol ;D

Nu är ju iofs rent socker värsta skiten också, så att äta sockergodis istället för sockerfritt kanske inte är rätt tänkt. Men istället för sockerfri läsk kanske juice är att föredra trots det höger kcal-innehållet, det är ju ändå "mat" (fast jag vill inte dricka juice längre eftersom jag lurade mig på det innan, men då är det väl vatten och frukt som gäller, och vatten är väl sådär men inte godast jämt, te är gott men frågan är hur bra det är att dricka 1-2l om dagen med tanke på koffein och garvämnen)? Vad gäller sockerfritt godis så är det kanske bättre att unna sig en bit riktig mat, visst att den ger en och annan kalori men den mättar ju faktiskt och ger näring tillskillnad ifrån aspartamet och andra sötningsmedel.

Slutligen vore det intressant om någon har koll på för- och nackdelar med olika sötningsmedel, tror iofs jag har läst en del om sådant där tidigare men alla verkar ju skadliga på ett eller annat sätt.

Sötningsmedlen i c-vitaminbrusen kan väl få vara ok, det rör sig ju inte om några mängder, å andra sidan kan man ju faktiskt äta någon c-vitaminrik frukt. På tal om det kanske vi skulle ha en tråd om olika frukter och grönsaker, läste i något test att mango var den klart nyttigaste frukten, följt utav melon och kiwi eller hur det var. Mango är ju smaskens men har ett ganska högt gi, men om det är nyttigaste frukten näringsmässigt och gott så spelar väl inte det så stor roll =P

Mango, torkad papaya och ananas i alla former äger :)

King Grub
2004-03-31, 10:59
* Grub brukar ju säga att även sötningsmedlen ger insulinpåslag, någon aning om hur mycket?
* Borde inte ovannämnda isf sänka blodsockret och göra en mer hungrig? Dvs isf äter man ju mer av aspartam.
* Insulinet kanske inte ökar lika mycket som av vanligt socker, men å andra sidan kommer ju vanligt socker mätta lite grann och göra att man inte äter riktigt lika mycket annat.

Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function

Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function.

Senare forskning har visar att aspartam har en minimal insulinhöjande effekt, men den är så liten jämfört med energigivare att den är försumbar.

bubbleman
2004-05-10, 17:21
Finns det sockerfritt sötningsmedel i äffärer? Typ "aspartamsocker" på burk el liknande? Skulle ju vara skitfint att kunna sockra flingor, bär med mera utan att få sockrets alla negativa sidor på köpet...

King Grub
2004-05-10, 17:23
Originally posted by bubbleman
Finns det sockerfritt sötningsmedel i äffärer? Typ "aspartamsocker" på burk el liknande? Skulle ju vara skitfint att kunna sockra flingor, bär med mera utan att få sockrets alla negativa sidor på köpet...

Finns i varenda livsmedelsbutik i landet.

http://www.suketter.cederroth.com/

http://www.canderel.se/

Yankeee
2004-05-10, 17:26
Det mina kompisar har emot aspartam (nutrasweet) är företaget som gör nutrasweet även gör kemiska bekämpningsmedel. De är rädda att aspartamet görs av någon restprodukt från kemikalierna.
Någon har någon kommentar om det?

skaparn
2004-05-10, 17:27

Ja, Canderel är det jag sett, men dock inte provat.

Canderel Sverige (http://www.canderel.se/)

edit: Jag var visst inte den snabbaste på att svara....

King Grub
2004-05-10, 17:27
Originally posted by Yankeee
Det mina kompisar har emot aspartam (nutrasweet) är företaget som gör nutrasweet även gör kemiska bekämpningsmedel. De är rädda att aspartamet görs av någon restprodukt från kemikalierna.

Nej. Vad skall man säga om det?

Yankeee
2004-05-10, 17:28
Originally posted by King Grub

Njä, tänkte mest om någon visste hur det låg till.

bubbleman
2004-05-10, 17:30
Ok thnx. Är det stora smakskillnader mellan dessa sötningsmedel och vanligt socker?

Låter ganska komiskt...

King Grub
2004-05-10, 17:32
Ok thnx. Är det stora smakskillnader mellan dessa sötningsmedel och vanligt socker?

Det skall inte vara det, men vissa personer känner eftersmak av aspartam. Du får väl testa?

bubbleman
2004-05-10, 17:33

Det skall inte vara det, men vissa personer känner eftersmak av aspartam. Du får väl testa?

Blir nog till att göra det!

Yankeee
2004-05-10, 17:45

Menar du att det är konspirationstankar och larvigt att tro det eller?

Låter ganska komiskt...

Vad jag vet så är det så gör de andra saker än bara aspartam och det är inte helt omöjligt att de använder restprodukter.

Personligen så förtär jag några liter funlight om dagen och har ersatt vanlig läsk med light. Men det vore ändå kul att veta hur det verkligen låg till.

King Grub
2004-05-10, 18:11
Menar du att det är konspirationstankar och larvigt att tro det eller?

Kanske. Men mest menar jag att det garanterat inte finns någon utanför Nutrasweets högsta höns som kan svara på det.

Yankeee
2004-05-10, 18:28
Kanske. Men mest menar jag att det garanterat inte finns någon utanför Nutrasweets högsta höns som kan svara på det. [/B]

Så sant så :)

skaparn
2004-05-10, 18:39
Kollade lite innehållsförteckning och fann följande.
Canderel Strö per 100 g
Innehåll: Maltodextrin och Aspartam
Kohydrater 93,1
Protein 2,9

Vad är förbättringen mot socker i detta fall? Det står dessutom "Används och doseras som strösocker. 1 dl Canderel Strö = 1 dl strösocker".
Maltodextrin ska väl dessutom vara en snabbare kolhydrat än socker, varför skulle annars så många råd att använda den i sin gainer delas ut på detta forum?
Och hur kan dom isf rekommendera Canderel till diabetiker?

Sedan finns en annan tabell på hur många kalorier man sparar genom att byta ut 1dl strösocker mot 1dl Canderel, där står 314 kcal, alltså 314/4 = 78 gram kolhydrater.
1 dl väger ca 70 gram och i Canderel finns i denna dl 70*0,93 = 65 gram kolhydrater. Om strösocker innehåller 100 gram kolhydrater per 100 gram så blir detta ändå bara 5 gram mer per dl = 5*4 = 20 kcal.

Vad är det jag missat?

Sverker
2004-05-10, 18:45
Att Canderel Strö är fluffigt som luft.
En dl väger nästan ingenting men ger samma sötma som en dl vanligt socker. Det skall vara lätt att dosera sötningsmedlet precis som socker.
Använder du en sked socker i kaffet skall du ta en sked Canderel istället.

Spring ned till affären och kontrollera vad burken med Canderel Strö väger...inte mycket.

King Grub
2004-05-10, 18:46
Med Suketter tabletter eller Suketter flytande slipper du kalorierna fullständigt. Suketter strö innehåller 33 kcal per deciliter.

skaparn
2004-05-10, 22:32
Originally posted by Sverker
Att Canderel Strö är fluffigt som luft.
En dl väger nästan ingenting men ger samma sötma som en dl vanligt socker. Det skall vara lätt att dosera sötningsmedlet precis som socker.
Använder du en sked socker i kaffet skall du ta en sked Canderel istället.

Spring ned till affären och kontrollera vad burken med Canderel Strö väger...inte mycket.

Ahh, såklart, det stod ju på hemsidan att burken vägde 75 gram men jag valde väl kanske att inte fatta vad det innebar. Tackar för upplysningen.

JAM
2004-05-10, 22:39
Någon har någon kommentar om det? Men suck! Är de rädda att gå över gatan för att de kan bli överkörda? Är de rädda för att äta kött för att kossan kanske ätit något som varit besprutat med något olämpligt? Är de rädda för att Systembolaget korkar upp alla flaskor och fyller på med kräkmedel? Är de rädda för råttben i pizzan? :sleep:

ETK_TIS
2004-05-11, 13:25
Originally posted by JAM
Men suck! Är de rädda att gå över gatan för att de kan bli överkörda? Är de rädda för att äta kött för att kossan kanske ätit något som varit besprutat med något olämpligt? Är de rädda för att Systembolaget korkar upp alla flaskor och fyller på med kräkmedel? Är de rädda för råttben i pizzan? :sleep:

Själv fick jag en tankeställare för några år sen , kolla innehållet i det ni äter , Prottedrinken (sötningsmedel) drickan ni dricker (sötningsmedel) Tuggummit ni tuggar på ( kan vara 3-4 olika sötningsmedel i dom) mm mm ,många bäckar små blir ganska mycke , och jag blev betydligt bättre i kistan , sen jag började utesluta alla sötningmedel i kosten , och började käka mer ekologiskt odlad mat