Visa fullständig version : Cardio direkt före/efter gympass?
Hejsan,
Detta kan låta som en dum fråga men vad är huvudsyftet till att man kör cardio direkt före/efter träningspasset om man bortser från de positiva hälsoaspekter som cardio ger givetvis.
tackar på förhand,
D
King Grub
2014-07-29, 18:14
Spara tid.
Jag kör alltid cardio direkt före styrka.
Spara tid.
Jag kör alltid cardio direkt före styrka.
Varför kör du öht cardio i samband med träningspass? Kanske hänger ihop med ditt mål med träningen, vad är detta isf? Tack för feedback.
King Grub
2014-07-29, 21:45
Trivs bäst med det.
Spara tid.
Vara i toppform.
Varierar lite personligen... men skulle säga att i 80% av fallen kör jag cardio före styrkepassen
Hejsan,
Detta kan låta som en dum fråga men vad är huvudsyftet till att man kör cardio direkt före/efter träningspasset om man bortser från de positiva hälsoaspekter som cardio ger givetvis.
tackar på förhand,
D
Förutom hälsoaspekten gör jag cardio före styrkepassen för att kunna äta mer varje dag så att det blir betydligt lättare att hålla sig i bra form samtidigt som man får äta i princip vad man vill när det gäller livsmedelsval. Sen att göra cardion och styrkan samtidigt sparar tid och det är rätt trivsamt att få allting gjort i en session.
Förutom hälsoaspekten gör jag cardio före styrkepassen för att kunna äta mer varje dag så att det blir betydligt lättare att hålla sig i bra form samtidigt som man får äta i princip vad man vill när det gäller livsmedelsval. Sen att göra cardion och styrkan samtidigt sparar tid och det är rätt trivsamt att få allting gjort i en session.
Tack för svar. Anledningen till att jag frågade var för att jag läst att cardio tätt inpå träning kan negativt påverka uppbyggnaden av muskler. Nån sanning i detta?
Tack för svar. Anledningen till att jag frågade var för att jag läst att cardio tätt inpå träning kan negativt påverka uppbyggnaden av muskler. Nån sanning i detta?
Det där kan förmodligen King grub svara på bättre än mig, men som jag har förstått det anpassar sig kroppen till den träningsformen som bedrivs sist. Så kör du cardio och sen styrka anpassar sig kroppen främst till styrketräningen. Men visst, man kan säkert tänka sig att resultatet av styrketräningen minskar lite grann t.ex. kanske man förlorar lite styrka eller styrkeuthållighet i knäböj efter 2h cykel och försämrad prestation kan i längden kanske leda till försämrad utveckling. Jag personligen har dock inte märkt någon försämring av varken styrke eller muskelutveckling av cardion.
Svettas så brutalt så blir 2min uppvärmning på CT och sen cardio efter styrkepasset
abstract
2014-07-30, 06:13
Den här sommaren har jag kört cardio (i sluttning), därefter mitt pass. Som du säger har jag också läst så mycket om huruvida upplägget med cardio + styrka eventuellt skulle vara negativt, så jag ville helt enkelt skapa mig en egen uppfattning. Jag har faktiskt byggt muskler på både överkropp och underkropp, detta på ett litet underskott i kalorier.
Tack för svar. Anledningen till att jag frågade var för att jag läst att cardio tätt inpå träning kan negativt påverka uppbyggnaden av muskler. Nån sanning i detta?Det ligger sanning i det. Men sen får man känna efter vad som passar en själv också. Man har inte hur mycket tid som helst. Trivs man med att köra cardio före pass så kanske det är värt att eventuellt få 1% sämre resultat. Synbara skillnader tror jag inte du lär få om du sköter träningen.
Sen är konditionsträning bra för återhämtningen på sikt, så om du inte lägger det på träningsdagarna, då kanske det blir mindre konditionsträning, då kanske du inte återhämtar dig lika bra, och det kan också påverka ens resultat.
I slutändan alltså: Kör som du trivs.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.