Visa fullständig version : Det här med RyanAir
Scratch89
2014-07-25, 18:27
Ska till London 6 augusti och stanna ett par dagar. När vi bokade ditresan för någon vecka sedan fick vi biljetter för ungefär 500 kr styck. Hemresan bokades inte samtidigt, för vi trixade en del med ledighet. Nu är det ordnat, så vi tänkte åka hem tidigt på lördag (hon arbetar på lördag kväll).
Idag tittar jag priserna igen, och ser att priset vi gav för ditresan nu ligger p drygt 300 kr styck. Hemresan däremot har skenat iväg ofantligt; för en vecka sedan låg den tidiga avgången på lördag morgon på 250-300 kr styck, nu ligger de på 2000 kr.
Hur fasen funkar deras prissättningssystem? Varför blir vissa biljetter dyrare och andra billigare ju närmare man kommer? Ska man ha is i magen och se om man kan boka hemresa senare?
Hur gör ni som flyger mycket med RyanAir?
Det finns ju andra bolag som flyger också, men det är ju ännu dyrare att flyga med dem. Kravet vi har är att komma hem senast ca 10 på lördag morgon.
Beror väl på hur många platser som finns kvar i planet?
Inte läst den men kanske kan svara lite på frågan?
Pricing strategies of low cost airlines (https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:n9uUPCHG4xEJ:www.cranfield.ac.uk/soe/departments/airtransport/btrc/documents/atrs%25202002%2520paper.doc+&hl=pl&pid=bl&srcid=ADGEESiWn4pptfZdKid41otI9slrYCudfRkhr_--4l2EI9x9c9AMw6Lf6HbmT5c877ZP6PL5g20W6YVa6LHRkpgE1-3iKPamx5NnGZhk0ieuVXZ5Qs0GfKUFElubXMDCAPzMkqF55Qny&sig=AHIEtbQWCzZukA-GL0H2wF4_mDeX3S3cTg)
eternallord
2014-07-25, 18:38
Den ena resan är en onsdag och den andre en lördag, är det verkligen så förvånande att tillgängligheten (och därmed priset) varierar kraftigt?
Scratch89
2014-07-25, 18:38
Beror väl på hur många platser som finns kvar i planet?
Jaaa... Men varför blev det då ditresan billigare över tid?
Jaaa... Men varför blev det då ditresan billigare över tid?
Kanske inte sålt några/väldigt få biljetter? Priset sänks för att kanske i alla fall i alla fall täcka de fasta kostnaderna?
Scratch89
2014-07-25, 18:44
Kanske inte sålt några/väldigt få biljetter? Priset sänks för att kanske i alla fall i alla fall täcka de fasta kostnaderna?
Det var min tanke också. Den resan är ju om mindre än två veckor, och de kanske börjar sänka priserna efter det. SAS kan flyga hem på fredag kväll för 1100 kr styck, kanske är det bästa vi kan få just nu...
High1ander
2014-07-25, 18:47
Vet inte hur väl detta stämmer heller, men rensa cookies på din webbläsare. Ska visst vara så att ju "fler gånger du tittar, desto dyrare blir det" på vissa sidor...
Nu vet jag inte alla deras flygdestinationer, ifall dom nu flyger därifrån och på rätt dag men överlag så brukar Norwegian kunna vara billiga.
Scratch89
2014-07-25, 19:06
Nu vet jag inte alla deras flygdestinationer, ifall dom nu flyger därifrån och på rätt dag men överlag så brukar Norwegian kunna vara billiga.
Norwegian kostade 300 pund styck. :d
Har rensat cookies faktiskt men ingen skillnad. Ska se om jag kan testa en annan webläsare...
Glöm inte rensa cookies innan du kollar.
StarkaUlf
2014-07-25, 19:20
Glöm inte rensa cookies innan du kollar.
Det var bara vikten som gick upp förra gången jag testade det, priset var likadant.
nissepelle
2014-07-25, 19:38
Jag brukar boka både dit och hemresa samtidigt. Då vet man vad slutpriset blir och kan välja billiga biljetter. :) Men senaste gångerna jag flugit med ryanair har jag bara bokat enkelbiljett, då blir det så klart enklare att hitta en riktigt billig resa.
Biljetten du köpt för onsdagen är inte populär, så den sänker man priset på. Att flyga från London på en lördag är populärare och därför stiger priset allteftersom platserna försvinner. Det skulle jag gissa på.
R Scarpa27
2014-07-25, 19:46
Det var bara vikten som gick upp förra gången jag testade det, priset var likadant.
:d
var det göteborgs cookies?
Scratch89
2014-07-26, 19:34
Och idag var även SAS-biljetterna för fredag kväll dubbelt så dyra jämfört med igår kväll. Kan det verkligen gå så fort? Det är ju lönlöst det här.
Nordenator
2014-07-26, 19:41
Och idag var även SAS-biljetterna för fredag kväll dubbelt så dyra jämfört med igår kväll. Kan det verkligen gå så fort? Det är ju lönlöst det här.
Det brukar bara finnas en viss mängd billiga stolar. När de är slut är det inte mycket att göra. Det är som om man åker med SJ. Man kan få en resa för 200 kr, men då de billiga platserna är slut hoppar det upp till 700 helt plötsligt. Ska man boka med kort varsel är det en väldig fördel att vara flexibel med datum.
Scratch89
2014-07-26, 19:44
Det brukar bara finnas en viss mängd billiga stolar. När de är slut är det inte mycket att göra. Det är som om man åker med SJ. Man kan få en resa för 200 kr, men då de billiga platserna är slut hoppar det upp till 700 helt plötsligt. Ska man boka med kort varsel är det en väldig fördel att vara flexibel med datum.
Det är ju fortfarande helt galet att det är så dyrt. Och att det kan skilja på en dag.
Nordenator
2014-07-26, 20:17
Man betalar för samma tjänst, men genom att ha säten i olika prisklasser kan de sälja fler stolar eftersom människors betalningsvilja varierar. Folket som köper de dyra platserna i slutändan är inte lika känsliga för prisökningen. Till exempel företagsresenärer eller någon som plötsligt måste resa någonstans eller vill resa en bekvämare tid. Vill man flyga billigt får man antingen vara flexibel (datum, tid, reseort) eller ha lång framförhållning. Så är det oavsett vilket flygbolag man väljer. Hade alla stolar kostat 2000 till att börja med hade nog fler plan stått halvfyllda. Nu kan en student tjinga in för en stol med 500 några månader i förväg, och det han inte betalar vägs upp kostym-Kalle som bestämt ska på Mässa och betalar 3500 istället. Hade det inte varit olika priser hade nog bara kostym-Kalle köpt en stol.
Hm, jag köpte nyligen biljetter tor London för 1000kr med sas, vågar fasiken inte åka med Ryan plus att Säve suger.
Ryanair är rankade som världens 30-onde någonting säkraste flygbolag, SAS ligger runt plats 50.
nissepelle
2014-07-27, 00:49
Man betalar för samma tjänst, men genom att ha säten i olika prisklasser kan de sälja fler stolar eftersom människors betalningsvilja varierar. Folket som köper de dyra platserna i slutändan är inte lika känsliga för prisökningen. Till exempel företagsresenärer eller någon som plötsligt måste resa någonstans eller vill resa en bekvämare tid. Vill man flyga billigt får man antingen vara flexibel (datum, tid, reseort) eller ha lång framförhållning. Så är det oavsett vilket flygbolag man väljer. Hade alla stolar kostat 2000 till att börja med hade nog fler plan stått halvfyllda. Nu kan en student tjinga in för en stol med 500 några månader i förväg, och det han inte betalar vägs upp kostym-Kalle som bestämt ska på Mässa och betalar 3500 istället. Hade det inte varit olika priser hade nog bara kostym-Kalle köpt en stol.
Fast det där stämmer inte. Jag har flugit hem med väldigt kort varsel när jag varit ute och cyklat. Då har jag betalat 800kr resp. 1200kr för flyg från Barcelona resp. Paris med biljetten bokad ett par dagar för avfärd.
Ryanair är rankade som världens 30-onde någonting säkraste flygbolag, SAS ligger runt plats 50.
Enligt vilken rankning?
awesomooo
2014-07-27, 06:47
Hm, jag köpte nyligen biljetter tor London för 1000kr med sas, vågar fasiken inte åka med Ryan plus att Säve suger.
Varför inte? Är det något flybolag jag inte vågar flyga med så är det Malaysia Airlines och Thai Airways. Du är väl medveten om att alla flygbolag inte kör med full tank? Folk som gnäller på Ryan är oftast folk som reser en gång varannat år och inte vet hur det fungerar.
Nordenator
2014-07-27, 07:13
Fast det där stämmer inte. Jag har flugit hem med väldigt kort varsel när jag varit ute och cyklat. Då har jag betalat 800kr resp. 1200kr för flyg från Barcelona resp. Paris med biljetten bokad ett par dagar för avfärd.
Ok, så för att du flugit billigt två gånger existerar inte billiga och dyra stolar med identiska egenskaper i övrigt? Det är inte en fråga om tid, som jag skrev tidigare.
Varför inte? Är det något flybolag jag inte vågar flyga med så är det Malaysia Airlines och Thai Airways. Du är väl medveten om att alla flygbolag inte kör med full tank? Folk som gnäller på Ryan är oftast folk som reser en gång varannat år och inte vet hur det fungerar.
Jag har aldrig rest med Ryan så det är obekräftade fördomar.
Och bara för att tillägga så flyger jag ca 4ggr per år ;)
Supermicke
2014-07-27, 09:08
Enligt vilken rankning?
ranking baserades visst på alla olyckor under flygbolagets livstid. Då kom det långt ner pga detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Linateolyckan
Gick väl och läsa om det nyligen i någon tidning. Hitta ej nu, men det var ju ett ganska konstigt ranking-sätt.
Folk som gnäller på Ryan är oftast folk som reser en gång varannat år och inte vet hur det fungerar.
Eller de som är insatta och jobbar inom flygbranschen. Väldigt få av de jag lärde känna när jag jobbade på landvetter skulle kunna tänka sig att flyga med Ryan Air. Det var allt från piloter till flygvärdinnor och markpersonal. Det mesta handlade om hur de behandlar sin personal och hur hårt piloterna måste jobba.
Enligt vilken rankning?
http://www.jacdec.de/Airline-Rankings-old/IMG_Safety-Index_small.jpg
awesomooo
2014-07-27, 11:05
Eller de som är insatta och jobbar inom flygbranschen. Väldigt få av de jag lärde känna när jag jobbade på landvetter skulle kunna tänka sig att flyga med Ryan Air. Det var allt från piloter till flygvärdinnor och markpersonal. Det mesta handlade om hur de behandlar sin personal och hur hårt piloterna måste jobba.
Ryanair får folk att komma och gå, passar det inte dig så hittar dom en ny. Jag har aldrig upplevt problem med Ryanair alla dessa 10-tals gångerna jag har flugit med dom. Folk blir sura för att dom inte får ha sin hockeytrunk till väska med in på planet fast det framgår på biljetten, när du bokar, inne på flygplatsen, överallt med andra ord vilka mått som gäller. Folk blir handlingsförlamade när dom befinner sig på flygplatser.
Jag flyger Ryanair alla dagar i veckan istället för Norwegian.
Ryanair får folk att komma och gå, passar det inte dig så hittar dom en ny. Jag har aldrig upplevt problem med Ryanair alla dessa 10-tals gångerna jag har flugit med dom. Folk blir sura för att dom inte får ha sin hockeytrunk till väska med in på planet fast det framgår på biljetten, när du bokar, inne på flygplatsen, överallt med andra ord vilka mått som gäller. Folk blir handlingsförlamade när dom befinner sig på flygplatser.
Jag flyger Ryanair alla dagar i veckan istället för Norwegian.
Jag flyger också gärna Ryan Air men jag pratade som sagt inte om mig själv. Jag pratade om människor som har insyn på vad som händer bakom kulisserna hos det företaget. Inte hos idioter som blir sura för att deras väskor är för stora trots att det klart och tydligt står mått och vikt på deras hemsida.
awesomooo
2014-07-27, 11:24
Jag flyger också gärna Ryan Air men jag pratade som sagt inte om mig själv. Jag pratade om människor som har insyn på vad som händer bakom kulisserna hos det företaget. Inte hos idioter som blir sura för att deras väskor är för stora trots att det klart och tydligt står mått och vikt på deras hemsida.
Men alla påståenden som kom för ett tag sen ska man nog ta med en nypa salt, mycket är i överdrift. Visade väl sig t.o.m. vara piloter från andra Europeiska flygbolag som var anonyma "Ryanair-piloter".
Förstår inte vad som händer med folk när dom befinner sig på flygplatser, många blir helnervösa och kan bli smått aggresiva.
Men då var det mer åsikter om hur bolaget skötte sina anställda som gjorde att de inte ville flyga med Ryan Air, resenärer flyger oftast de som kan ge lägst pris för biljetten (vilket såklart inte alltid är en bra sak men är så vi fungerar).
Men då var det mer åsikter om hur bolaget skötte sina anställda som gjorde att de inte ville flyga med Ryan Air, resenärer flyger oftast de som kan ge lägst pris för biljetten (vilket såklart inte alltid är en bra sak men är så vi fungerar).
Helt klart att det är plånboken som styr. Men om det finns likvärdiga priser så väljer jag helst ett annat bolag. Flyger helst med Norwegian pga service och bekvämlighet. Sen underlättar det att dom flyger från Gardemoen. Men jag flög till Belgien och tillbaka för 500 spänn med Ryan air och det kunde ingen konkurrera med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.