Logga in

Visa fullständig version : psyillium frön (stavning)

manko
2004-03-24, 07:08
Jag har fått för mig att lägga psyillium frön till nästan all mat jag äter, förutom i skolan då. där det skulle se konstigt ut om jag kom med en frö påse dit :)

Kan det vara negativt att äta psyillium frön till varje mat rätt eller gynnar det bara?

King Grub
2004-03-24, 07:27
Det finns ingen anledning att försöka sänka GI:t på måltider som redan har ett lågt sådant!

Ett för lågt blodsocker är inte alls bra och inget att eftersträva.

Använd dem när det "behövs" och eventuellt för att upprätthålla en bra tarmfunktion, men att hålla på och sänka GI:t på saker som havregrynsgröt, pasta och liknande, som redan ligger på runt GI 70 eller lägre och dessutom ger ett lågt insulinpåslag är bara onödigt och ett rent slöseri.

manko
2004-03-24, 07:39
Okej, då ska jag ta och sluta med det. Bra att någon kommer och läxar upp min lilla :booty:

Men i protein drinken efter gymmet då?

Svedberg
2004-03-24, 07:54
efter gymmet vill du ju ha så snabbt upptag som möjligt, så då är det ju ingen höjdare om du sänker det ;)

King Grub
2004-03-24, 07:54
Originally posted by manko
Men i protein drinken efter gymmet då?

Absolut inte! Det är det sista målet du skall använda psylliumfrö i!

Då sänker du ju både GI:t på kolhydraterna du använder och insulinutsöndringen - det absolut sista du vill! :smash:

Dipshit
2004-03-24, 15:54
Mmm, men hur är det egentligen med formen på fröna? Skall dom mosas innan man strör i dem? Hela frön bara blåser igenom systemet?

manko
2004-03-24, 15:56
Tack grub att du slog mig med hammaren i huvudet. :)

Äntligen fick jag bättre kunskap om dom frönen, har läst lite på andra forum och där stog det inge bra om det.

Svedberg
2004-03-24, 16:27
Originally posted by billon
Mmm, men hur är det egentligen med formen på fröna? Skall dom mosas innan man strör i dem? Hela frön bara blåser igenom systemet?

Hela eller mosade frön har samma GI sänkande effekt, men när dom är mosade så kan du ta upp näringen i dom också vilket kroppen inte klarar om dom är intakta.

tokke
2004-03-24, 18:54
Naj naj pöjk...ska du ha GI sänkande effekt så hoppa över att krossa dem! Det är hela grejjen att dom passerar oförändarde genom tarmsystemet! Krossar du dem så är det för att man vill ha de omättade fettsyrorna det finns i fröna. Men varför larva med frön? Käka bra mat istället, så slipper ni bry er om GI

King Grub
2004-03-24, 19:18
Originally posted by tokke
Naj naj pöjk...ska du ha GI sänkande effekt så hoppa över att krossa dem! Det är hela grejjen att dom passerar oförändarde genom tarmsystemet! Krossar du dem så är det för att man vill ha de omättade fettsyrorna det finns i fröna. Men varför larva med frön? Käka bra mat istället, så slipper ni bry er om GI

De krossade har samma GI-sänkande effekt. De är de vattenlösliga fibrerna i fröna som sänker GI:t, och dessa försvinner inte bara för att man krossar dem.

bubbleman
2004-03-24, 19:27
Varför inte ta reda på lite mer vad fröna har för funktion innan du vräker i dig massa?

NigHtHawK
2004-03-25, 12:43
tjo... har läst om dessa psyk frön :).. va e det för nått och var kan man få tag på sådana om man skulle vilja ha.. tänkte att det kunde vara bra om man kanske nån gång fick lov att ta en pizza eller mc flått mat nån gång...

sorry om jag kapade tråden lite... men de e ialf samma ämne..

mange_
2004-03-25, 13:37
köp dom i en vanlig matvaruaffär eller hälsokosten!...

Jo jag hade en fråga, hyur mycket ska man ta?? jag brukar ta 4 dl havregryn i min drink räcker det med två matskedar psylliumfrön till deT???

King Grub
2004-03-25, 13:51
Originally posted by NigHtHawK
tjo... har läst om dessa psyk frön :).. va e det för nått och var kan man få tag på sådana om man skulle vilja ha.. tänkte att det kunde vara bra om man kanske nån gång fick lov att ta en pizza eller mc flått mat nån gång...

På ICA eller COOP, t ex.

http://www.risenta.se/produkt/img/psylliumfro_ljust.jpg

Ja, de gör kolhydraterna i pizza långsamma och sänker insulinpåslaget, även om just pizzans insulinpåslag är så pass stort att det knappast blir lågt i alla fall.

Obs att fröna inte på något sätt gör onyttiga saker nyttiga; näringsvärdet förblir oförändrat.

King Grub
2004-03-25, 13:53
Originally posted by mange_
köp dom i en vanlig matvaruaffär eller hälsokosten!...

Jo jag hade en fråga, hyur mycket ska man ta?? jag brukar ta 4 dl havregryn i min drink räcker det med två matskedar psylliumfrön till deT???

Om man tar 15 gram frön tillsammans med något som har GI 100, sjunker detta GI med runt 40%.

mange_
2004-03-25, 14:27
ok GI blir inte högre för att man tar mer havregryn alltså?? så därför behöver jag inte ta mera pysllinumfrön desto mer havregryn jag tar

King Grub
2004-03-25, 14:45
ok GI blir inte högre för att man tar mer havregryn alltså?? så därför behöver jag inte ta mera pysllinumfrön desto mer havregryn jag tar

GI är satt vid ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel. Får du i dig mer kolhydrater än så från något, så stiger också GI:t.

Om man skulle äta t ex 2 kilo pasta (okokt vikt) så är det ju inte GI 70 som gäller längre. Snarare GI 700. :D

mange_
2004-03-25, 15:04
varför ska du alltid förstöra allting!!! ;).......
aja men jag kör på med mina 4 dl havregryn och ökar psylliumfröna till 4 matskedar...tror du det är en bra komb.?

tokke
2004-03-25, 15:13
4 msk? du har väl ändå inte tänkt leva på toaletten, 2msk måste vara ett internationellt max :)

King Grub
2004-03-25, 15:34
varför ska du alltid förstöra allting!!! ;).......
aja men jag kör på med mina 4 dl havregryn och ökar psylliumfröna till 4 matskedar...tror du det är en bra komb.?

För mycket frön. Så sjusärdeles högt GI har väl inte havregryn, inte okokta heller, att du måste sänka det så kraftigt?

NigHtHawK
2004-03-26, 00:33
okey... jag trodde att det var nå fuffens frön som man skaffade av skumma garage nissar

visst så vet jag att det finns nog inget som kan få pizza och mc flått.. drog bara till me det värsta jag kom på...:)

då kan det bli att köpa lite sånt da... kan ju vara bra att ha i fall att.. i och för sig e min deff slut snart... men det kan ju vara bra att ha endå...

/me förr 135 kg
/me just nu 86 kg
/time 1år och 4 mån
/deff time left ca 4 veckor
/goal ca 80 kg spurt :)

Örjan
2004-03-26, 04:02
Hittar inga ljusa psylliumfrön just nu, trots att jag kollar i många affärer. Köpte mörka istället. Dubbelt så dyra var de iaf, men är de lika bra?

Svedberg
2004-03-26, 04:37
Originally posted by Örjan
Hittar inga ljusa psylliumfrön just nu, trots att jag kollar i många affärer. Köpte mörka istället. Dubbelt så dyra var de iaf, men är de lika bra?

Dom ska väl vara istortsett samma. Men dom mörka är bättre rensade? I dom ljusa kan det vara lite stenar etc.

King Grub
2004-03-26, 07:34
De mörka är mycket riktigt bättre rensade, medan de ljusa är betydligt billigare och dessutom har 5% större GI-sänkande effekt.