handdator

Visa fullständig version : Tips på bra föda för vandring

Nordenator
2014-05-25, 15:31
Hallojs.

Jag och några polare har funderat på vad man bör ha med i matsäcken för en veckas fjällvandring. Vissa färska saker kan man ta med och förbruka i början, men i stort kommer det röra sig om energitäta livsmedel som håller bra. Vi har gasolkök. Konserver försvinner till stor del då det är väldigt lite energi per vikt. Men en burk eller två bullens kanske kan få glida med för sakens skull och ätas första dagen. Har ni tips på något mer än det vi redan kommit att tänka på?

"Jägarsnus" (choklad, russin, etc)
Frystorkade måltider
Kaffe - kok eller frystorkat
Torkat Ren- eller Älgkött (älghjärta)
Potatismos
Soppor
Kex
Tortillas
Knäckebröd
Ölkorv + annat torkat kött
Ketchup/senap
Mjukost
Bacon
Snabbmakaroner
Falukorv
Salami
Havregryn
Avocado
Fullkornspasta

Sheogorath
2014-05-25, 15:32
Swebar pepparkaka. Bara Swebar pepparkaka.

Nordenator
2014-05-25, 15:33
Hur fasen kunde jag inte tänka på bars. Lite prottepulver också får nog glida med.

Sheogorath
2014-05-25, 15:35
Frystorkat pulver till fruktsoppor, typ blåbärssoppa är också najs. Och sån där ögon-kakao med mjölkpulver som man kan koka varm choklad på med vatten.

Nordenator
2014-05-25, 15:38
Uppskrivet! Tänkte väl sikta på 3000 kcal/person/dag, så det är trevligt med lite variation :D

z_bumbi
2014-05-25, 16:14
Vad har ni tänkt till frukost?

Snabbmakaroner
Fullkornspasta

Det här känns som onödigt att ha med båda, ska ni gå långt så kräver snabbpasta mindre bränsle och fiber ger ingen energi.

Falukorv och bacon är för första dagen eller har ni hittat korv och bacon som är tillagade för att hålla?

Nordenator
2014-05-25, 17:00
Vad har ni tänkt till frukost?

Det här känns som onödigt att ha med båda, ska ni gå långt så kräver snabbpasta mindre bränsle och fiber ger ingen energi.

Falukorv och bacon är för första dagen eller har ni hittat korv och bacon som är tillagade för att hålla?

Hårdbröd, gröt och/eller någon soppa eller liknande. 1 "riktig" frystorkad måltid per dag kändes rimligt också. Därefter fylla ut med övrig proviant.

Det var lite tanken för första dagen med korv/bacon. Det finns även färdigtillagat bacon som vi lär ta med någon förpackning av. Fullkornspastan var tänkt för då vi tar någon natt i fjällstuga. Tanken var väl att tälta då vi känner för det och använda stuga då/om vädret är värdelöst. Men det är inte riktigt någon viktig punkt på listan. Då man har en bra lista av tänkbara livsmedel får man börja räkna på hur mycket man behöver och se över vilka livsmedel man får dumpa.

z_bumbi
2014-05-25, 17:12
Jag har inte testat några av recepten ännu men det mesta verkar ganska så okey

http://www.onepanwonders.com/

Att göra bröd (bakpulver eller torrjäst) funkar i ett lite större kök men ditt kök har kanske en lite väl liten stekpanna för att det ska vara riktigt roligt. (om ni ska köra med köket du badade häromdagen ), samma sak med pannkakor.
Skrabbelucker funkar däremot antagligen skapligt om ni bara är två.

Nordenator
2014-05-25, 17:14
Köket klarar att bada har jag fått veta nu. Bara lite ökad risk för att det rostar :D

Ska kika igenom sidan. Tackar :)

R Scarpa27
2014-05-25, 18:42
sara lee pizzkit...

vakumförpackat bröd som vecklas ut och blir stor, när du öppnar vakumet! stort bröd i liten förpackning!...

grilla det över eld =)
http://minegnastil.blogg.se/images/2007/3392590601536_1_1196089781_16439377.jpg

bara sväller ut när du pajjar vakumet :D blir mycket!.
kanonbra i ryggan!
http://argaklara.com/wp-content/uploads/2013/07/20130705-192339.jpg?6c452e

ta med en burk jordnötssmör och bre över =)

Löpsko
2014-05-26, 21:11
Detta är mina tips:

Mandelmassa, gott som fan på knäckebröd

Torka egen mat i ugnen, torka ägg, torka allt!

Mycket billigare och roligare än att köpa färdiga påsar.

Heddaway
2014-05-26, 21:32
Ta med mjöl o salt o gör pinnebröd:D

-torkad tortellini
-makrill i tomatsås
-wasa sandwich
-burkskinka
-tunnbröd, tar ingen plats typ
-NÖTTER!!
osv

Nordenator
2014-05-27, 10:55
Fixade 40 st swebars av 11 olika smaker idag. Två polare ska ha några stycken, men nu var ju åtminstone proteinfrågan rätt löst :D

Detta är mina tips:

Mandelmassa, gott som fan på knäckebröd

Torka egen mat i ugnen, torka ägg, torka allt!

Mycket billigare och roligare än att köpa färdiga påsar.

Kommer inte riktigt ha tid med det då jag är på resande fot innan, tyvärr. Annars hade det varit något jag hade tyckt varit roligt att testa. Kan bli så till nästa vända, i alla fall :)

Karl Pilkington
2014-05-27, 11:47
Jag fiskar i fjällen en vecka varje år med ngr polare. Innan brukar jag gå till en saluhall och köpa korv som jag ber dem att vakumförpacka idividuellt. Om du förklarar omständigheterna för personalen så kan de också ge dig tips på korvar som klarar "rums temperatur" bättre. Vi brukar också ha med en drybag och gräva ner/sänka färskvaror som smör och kött under natten/pauser. Har aldrig blivit dålig av maten trots att det har varit en bit över 20 grader flera av dagarna. I myren/vattnet är det sällan mer än 10 grader så problemet är hur du ska få maten att klara transportsträckorna.

Edit: Konserver är skit för att man är ändå tvungen att släpa med sig burkarna hem. Ta papptetror om du hittar så du kan elda upp dem och lämna fjället snyggt och prydligt!

Löpsko
2014-05-27, 22:35
Jag fiskar i fjällen en vecka varje år med ngr polare. Innan brukar jag gå till en saluhall och köpa korv som jag ber dem att vakumförpacka idividuellt. Om du förklarar omständigheterna för personalen så kan de också ge dig tips på korvar som klarar "rums temperatur" bättre. Vi brukar också ha med en drybag och gräva ner/sänka färskvaror som smör och kött under natten/pauser. Har aldrig blivit dålig av maten trots att det har varit en bit över 20 grader flera av dagarna. I myren/vattnet är det sällan mer än 10 grader så problemet är hur du ska få maten att klara transportsträckorna.

Edit: Konserver är skit för att man är ändå tvungen att släpa med sig burkarna hem. Ta papptetror om du hittar så du kan elda upp dem och lämna fjället snyggt och prydligt!

Hoppas du ej gräver i nationalpark eller naturreservat

Karl Pilkington
2014-05-28, 09:17
Nope. Det vore inte ok. Då får man ta till sjön eller älven.