Visa fullständig version : Förbarmande över jojo-bantare som fått nog?
Jag är en 26-årig kvinna som nog stämmer in ganska bra under epitetet "jojo-bantande". Jag är som så många andra ganska lat och tycker mycket om mat, och när jag inte skärper mig så går jag fort upp flera kilon. Sen får jag ett ryck och tänker att "nu ska jag aldrig äta mer och träna varje dag", vilket håller i några dagar och ibland i några veckor, så går jag kanske ner något kilo men sen orkar jag inte mer och går upp mina kilon igen.
Nu är jag där igen. Nu tänker jag att NU får det vara nog. Nu ska jag lära mig om kost och träning på riktigt, och hitta en hållbar balans och livsstil som går att hålla längre än några veckor! Jag tänker att jag måste tänka mer realistiskt än "allt eller inget" och hitta en gyllene medelväg som faktiskt fungerar och som gör att jag faktiskt kan gå ner i vikt och stanna där, även på lång sikt. Alltså hellre långsam och hållbar viktnedgång än snabb och kortvarig.
Mitt liv ser normalt sett ut såhär; Jag brukar inte äta någon frukost utan sova så länge jag kan, sen åka bil till jobbet (bor långt ute på landet och har svårt att ta mig dit på annat sätt). Jag har ett stillasittande jobb (har bett om höj-och-sänkbart skrivbord utan att få det) och den punkten är svår att ändra på. På lunchen brukar jag köpa en själv-plock-sallad i mataffären (bestående av typ broccoli, tomat, gurka, tonfisk/räkor/kräftor/kyckling, kokt ägg, osttärningar, sallad, avokado). Jag undviker dressing, pasta och röror men har svårt att avstå osten. Sen brukar jag gå en promenad på 20-40 minuter på lunchen, nästan varje dag såvida det inte ösregnar eller jag har jättemycket att göra. Jag brukar även snacksa på tuggummi eller sockerfria tabletter typ Läkerol under dagen. På kvällen så lagar jag och sambon mat, "vanlig mat", hyfsat varierat men ingenting speciellt. Typ spaghetti och köttfärssås, kycklinggryta med ris, biff och potatis, linssoppa, kålpudding, fläskpannkaka... Här har jag en stark tendens att äta för mycket, ta stora portioner och sedan ta om. Sen händer det alltför ofta att jag blir sjukt sötsugen framåt kvällen och äter någon form av godis, glass, en kopp varm choklad eller en kvällsmacka. Samma sak gäller på jobbet när det bjuds på fika, eller på helgerna när man vill mysa till det och då tackar jag inte nej till kakor osv. Tyvärr.
Jag väger idag 73 kg och är 164 cm lång. Jag önskar gå ner ca 10 kilo och sen stanna där.
Min fråga till alla er där ute som lyckats, och som faktiskt kan någonting på djupet om kost, näring och träning: Hur ska jag tänka? Vilka förändringar kan jag göra i min vardag och med min mat för att jag ska lyckas med att äta mindre och stå emot mitt sötsug? Jag vet att det är kalori in och kalori ut som gäller, den stora frågan är bara hur man lyckas hålla sig tillräckligt mätt på mindre för att inte "falla dit" om och om igen och äta för mycket. Jag vill gärna börja träna (började igår) och hitta en bra träningsnivå som jag också faktiskt kan hålla. Jag känner att jag behöver både kunskap och rådgivning för att detta inte åter igen ska bli en "period" som snart tar slut....
Börja med att:
Läs deffguiden.
Läs förslag till nybörjarträning
Båda finns på klistrade på diet respektive träningsdelen i detta forum.
Gällande att stå mot frestelser har jag inget handfast tips som funkar för alla. Men för min egen del var det ganska lätt när jag väl bestämde mig för att skärpa till kosten. Ingen alkohol, inget godis, inget fikabröd etc. För vissa kan en sån nolltolerans slå helt bakut och sluta i cravings som gör att man äter mer istället.
Ett sätt är att konstant påminna sig själv om målen man har. En bakrundsbild på mobilen/datorn. Lappar med någon text som motiverar/påminner en utplacerade på strategiska platser. En återkommande påminnelse i telefonen som larmar var tredje timme. What ever suits your life.
Lycka till
Börja med att:
Läs deffguiden.
Läs förslag till nybörjarträning
Båda finns på klistrade på diet respektive träningsdelen i detta forum.
Gällande att stå mot frestelser har jag inget handfast tips som funkar för alla. Men för min egen del var det ganska lätt när jag väl bestämde mig för att skärpa till kosten. Ingen alkohol, inget godis, inget fikabröd etc. För vissa kan en sån nolltolerans slå helt bakut och sluta i cravings som gör att man äter mer istället.
Ett sätt är att konstant påminna sig själv om målen man har. En bakrundsbild på mobilen/datorn. Lappar med någon text som motiverar/påminner en utplacerade på strategiska platser. En återkommande påminnelse i telefonen som larmar var tredje timme. What ever suits your life.
Lycka till
Tack så mycket för ditt svar! Jag läste precis deffguiden och konstaterade att jag borde ligga på ett dagligt energiintag på 1171 kcal. Det borde väl gå. Jag antar att jag får börja registrera all mat jag äter på allvar och framförallt börja väga maten så att jag inte överäter. Det är så lätt att lura sig själv när det gäller mängder och kalorier, att en matsked olja lätt blir 2 i stekpannan och en portion i själva verket blir 1,5...
Jag tror att det passar mig bäst att planera maten noga och kunna unna mig något gott då och då inom min kaloribegränsning. Totalförbud funkar inte lika bra för mig för då är det lätt att "allt eller inget"-tänket tar över för mycket och råkar man äta ett geléhallon så är det kört i veckor framöver för att "allt ändå är förstört"...
Bra tips angående ständiga påminnelser och målbilder! :)
ondekrulon
2014-05-15, 08:49
Tack så mycket för ditt svar! Jag läste precis deffguiden och konstaterade att jag borde ligga på ett dagligt energiintag på 1171 kcal. Det borde väl gå. Jag antar att jag får börja registrera all mat jag äter på allvar och framförallt börja väga maten så att jag inte överäter. Det är så lätt att lura sig själv när det gäller mängder och kalorier, att en matsked olja lätt blir 2 i stekpannan och en portion i själva verket blir 1,5...
Jag tror att det passar mig bäst att planera maten noga och kunna unna mig något gott då och då inom min kaloribegränsning. Totalförbud funkar inte lika bra för mig för då är det lätt att "allt eller inget"-tänket tar över för mycket och råkar man äta ett geléhallon så är det kört i veckor framöver för att "allt ändå är förstört"...
Det låter väldigt lågt med 1171 kalorier om dan. Vad räknade du att ditt totala energiintag borde vara och hur mycket underskott per dag?
Börja uppskatta hur mycket kalorier du äter. Jag tycker det låter rimligt att börja på ca 1500 / dag.
Går du inte ner så får du sänka helt enkelt.
Man får börja utesluta energitäta livsmedel (ofta feta) och flytande kalorier som är sjukt "onödigt" när man vill gå ner i vikt.
Eftersom du är tjej får du nog utesluta mycket kolhydrater också då det är viktigare för er att hålla fettet på en rimlig nivå än de är för killar.
Ang. Träningen så hitta något du tycker är kul :)
Har du inga ambitioner att liksom bli "fit" eller stark osv kan du lika gärna gå på zumba och spinning.
Annars googla SL 5x5, det är ett bra styrketränings program.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Ät mer mat till lunch så minskar risken att du äter mer på kvällen. Du får inte i dig något vettigt innan du äter kvällsmat så det är inte så underligt att du är hungrig då.
Det finns inte en chans att du ska ligga på runt 1100 kcal per dag om du inte har något allvarligt fel på ämnesomsättningen. Om du ska räkna kalorier så börja med att räkna hur du äter i vanliga fall och så sänker du 300-500 kcal från det.
Orka träna och leva strikt hela livet! Själv har jag kommit fram till att allt handlar om det man stoppar i munnen och det är där jag begränsar mig själv. Från att ha gått från ett aktivt yrkesliv till ett mer stillasittande så började min vikt att skena och jag kände mig tvingad att agera. Ålder och aktivitet har således tvingat mig till att bli mer restriktiv med det jag äter och än så länge fungerar det bra. Känner jag inte för att träna på ett tag utan bara slappa så händer inget alls med vikten just för att jag kontrollerar ganska hårt vad jag äter vid varje given situation.
Kan du inte kontrollera vad du stoppar i munnen så kan du ge upp och återkomma när du känner dig redo för det.
Vidare är du redan inne i samma tänk som du tidigare varit, nämligen snabbt ner...vilket 9 ggr av 10 resulterar i snabbt upp igen. Det du måste göra är att ta det lugnt och lära känna dig själv. Öka ditt matintag idag och lägg dig på ett intag du känner att du kan hålla för alltid, för det egentligen det handlar om är en livsstilsförändring och inte ett race. Fortsätter du på ditt låga intag kommer du aldrig att lyckas!
Låt dessa 10 kg du vill bli av med ta dig två år att bli av med, inte en dag snabbare. Efter två år av konstant viktminskning så känner du din kropp så väl att det inte finns en chans att du misslyckas!
Lycka till.
Det låter väldigt lågt med 1171 kalorier om dan. Vad räknade du att ditt totala energiintag borde vara och hur mycket underskott per dag?
Ah! Jag räknade: fel :)
Det ska vara: 655,1 + (9,563 * 72,5) + (1,850*164) - (4,676 * 26) = 1530,24
1530,24 * 1,2 = 1836,28 är alltså mitt dagliga behov vid normal dag.
1836,28 - 500 = 1336,28 borde jag äta för att gå ner i vikt.
1,2 i aktivitetsfaktor är beräknat på att du mer eller mindre inte rör på dig alls. Kommer du träna (låt oss kalla det typisk "nybörjarträning") 2 gånger i veckan skulle du nog åtminstone sätta 1,3.
om jag räknar baklänges (från min empiriskt konstaterade balans) så hamnar jag på en aktivitetsfaktor på 1,5-1,6 och då tränar jag någon form av "Svenssonträning" (gym och lite jogging) 5-6 dagar i veckan.
vicarious
2014-05-15, 10:15
1.2 är inte en normal dag, om man inte är sängliggande. Mer rimligt är 1.4-1.5.
Börja uppskatta hur mycket kalorier du äter. Jag tycker det låter rimligt att börja på ca 1500 / dag.
Går du inte ner så får du sänka helt enkelt.
Man får börja utesluta energitäta livsmedel (ofta feta) och flytande kalorier som är sjukt "onödigt" när man vill gå ner i vikt.
Eftersom du är tjej får du nog utesluta mycket kolhydrater också då det är viktigare för er att hålla fettet på en rimlig nivå än de är för killar.
Ang. Träningen så hitta något du tycker är kul :)
Har du inga ambitioner att liksom bli "fit" eller stark osv kan du lika gärna gå på zumba och spinning.
Annars googla SL 5x5, det är ett bra styrketränings program.
Ja, flytande kalorier är ju helt meningslöst och jag får försöka skära ner på allt som har med kakor, godis och glass och så att göra. Jag tror också att det är bra att skära ner på kolhydrater över lag, dels eftersom jag upplever att sötsuget blir lite mer lätthanterligt om jag inte äter så mycket kolhydrater, och dels för att det är väldigt lätt att överäta (mackor, pasta, ris osv).
Nej, jag har inga ambitioner att bli fit, bara att stoppa min viktuppgång och komma ner i en vikt som jag trivs i och där sitter bra. Samt känslan av en hyfsad ok kondition och lite mer energi!
1,2 i aktivitetsfaktor är beräknat på att du mer eller mindre inte rör på dig alls. Kommer du träna (låt oss kalla det typisk "nybörjarträning") 2 gånger i veckan skulle du nog åtminstone sätta 1,3.
om jag räknar baklänges (från min empiriskt konstaterade balans) så hamnar jag på en aktivitetsfaktor på 1,5-1,6 och då tränar jag någon form av "Svenssonträning" (gym och lite jogging) 5-6 dagar i veckan.
Ja... Jag har tänkt att jag ska försöka träna såhär de närmaste veckorna och se hur det går:
Måndag: Springa 20 min
Tisdag: Cirkelträning 60 min på gymmet
Onsdag: Springa 20 min
Torsdag: Body Pump 60 min på gymmet
Fredag: Springa 20 min
Sen vila på helgen.
Sen är det nog så att jag borde fokusera på att verkligen mäta och väga min mat nu i början och anteckna allting väldigt noggrant. Jag har räknat kalorier tidigare också och ätit "lite" kalorier länge utan att gå ner i vikt, så jag förmodar att jag lurar mig själv ganska grovt när jag uppskattar mitt kaloriintag.
Ät mer mat till lunch så minskar risken att du äter mer på kvällen. Du får inte i dig något vettigt innan du äter kvällsmat så det är inte så underligt att du är hungrig då.
Det finns inte en chans att du ska ligga på runt 1100 kcal per dag om du inte har något allvarligt fel på ämnesomsättningen. Om du ska räkna kalorier så börja med att räkna hur du äter i vanliga fall och så sänker du 300-500 kcal från det.
Bra tips! Jag får börja ta med mig lunchlådor till jobbet.. Jag har tänkt att ju mindre man äter till lunch desto mindre blir det totala kaloriintaget under dagen, men det är möjligt att jag lurar mig själv så också och bara skjuter fram det till kvällen istället och då äter desto mer och desto onyttigare.
1.2 är inte en normal dag, om man inte är sängliggande. Mer rimligt är 1.4-1.5.
I så fall kommer jag upp på 1642 i bantningsläget... Det låter ganska mycket tycker jag.
En jävla portion med mat är ju 1000kcal hur kan 1600 vara mkt på en hel dag!?
Ja... Jag har tänkt att jag ska försöka träna såhär de närmaste veckorna och se hur det går:
Måndag: Springa 20 min
Tisdag: Cirkelträning 60 min på gymmet
Onsdag: Springa 20 min
Torsdag: Body Pump 60 min på gymmet
Fredag: Springa 20 min
Sen vila på helgen.
Sen är det nog så att jag borde fokusera på att verkligen mäta och väga min mat nu i början och anteckna allting väldigt noggrant. Jag har räknat kalorier tidigare också och ätit "lite" kalorier länge utan att gå ner i vikt, så jag förmodar att jag lurar mig själv ganska grovt när jag uppskattar mitt kaloriintag.
ingen styrketräning?
En jävla portion med mat är ju 1000kcal hur kan 1600 vara mkt på en hel dag!?
Jag måste nog som sagt börja med att verkligen väga och mäta allt jag äter så att jag får 100% koll på det... Jag äter förmodligen betydligt mer än vad jag tror att jag gör, annars hade jag ju inte blivit tjock!
ingen styrketräning?
Jag tänkte att Cirkelträningen och pumpen skulle få representera styrketräningen... Jag är inte så duktig på träning och vet aldrig vad jag ska göra när jag är på gymmet. Det är lättare att gå ett pass med en instruktör som visar vad man ska göra.
Det hade dock varit roligt att lära sig mer om styrketräning och hur man ska träna "på riktigt"! Jag är dock mycket otränad och har träningsvärk överallt i kroppen idag efter cirkelträningen i tisdags, och löpningen igår kan man väl säga var en utmaning... Så jag behöver kanske ett litet tag för att komma in i det och bygga upp i alla fall lite kondition innan jag ger mig på någonting svårare.
Ha inte för bråttom precis som Bryggan sa. Låt det ta tid och hitta en bra form som fungerar för dig. Jag tycker än så länge att dina insatser verkar vara helt ok men gå som sagt inte ut för hårt utan låt det bli en förändring som du kan leva med resten av livet istället så slipper du allt jojoande framöver. Stort lycka till :)
Jag tänkte att Cirkelträningen och pumpen skulle få representera styrketräningen... Jag är inte så duktig på träning och vet aldrig vad jag ska göra när jag är på gymmet. Det är lättare att gå ett pass med en instruktör som visar vad man ska göra.
Det hade dock varit roligt att lära sig mer om styrketräning och hur man ska träna "på riktigt"! Jag är dock mycket otränad och har träningsvärk överallt i kroppen idag efter cirkelträningen i tisdags, och löpningen igår kan man väl säga var en utmaning... Så jag behöver kanske ett litet tag för att komma in i det och bygga upp i alla fall lite kondition innan jag ger mig på någonting svårare.
Det är nästan lättare att börja lite smått med styrketräning, Kan starta på maskiner i början.
benpress, bröstpress i maskin samt rodd i maskin. ett set av 10 repetitioner. Kör på det 2 ggr i veckani någon veckan och öka vikten när det blir för lätt, byt ut löpningen mot gång istället i lugn takt i början.
Passen som man kan gå på tycker jag nästan är lite för utmanande för en som inte tränat på ett tag om man ska hänga med på allt.
önskar dig också lycka till.
tossefar
2014-05-15, 13:30
Sen händer det alltför ofta att jag blir sjukt sötsugen framåt kvällen och äter någon form av godis, glass, en kopp varm choklad eller en kvällsmacka. Samma sak gäller på jobbet när det bjuds på fika, eller på helgerna när man vill mysa till det och då tackar jag inte nej till kakor osv. Tyvärr.
Det är här ditt problem ligger. Att börja räkna på allt du äter kan ha sina fördelar för en hårt satsande person. Men lösningen på ditt problem behöver inte vara så drastisk... Ät mindre skräp bara.
Menar du att du äter sötsaker i stort sett varje kväll? Det är ju ganska absurt. Även om det är en ganska stor skillnad på godis och en kvällsmacka.
Det är här ditt problem ligger. Att börja räkna på allt du äter kan ha sina fördelar för en hårt satsande person. Men lösningen på ditt problem behöver inte vara så drastisk... Ät mindre skräp bara.
Menar du att du äter sötsaker i stort sett varje kväll? Det är ju ganska absurt. Även om det är en ganska stor skillnad på godis och en kvällsmacka.
Varför skulle det vara så stor skillnad? (förutsatt motsvarande kalorimängd)
Jag äter också sötsaker varje dag i princip. Ofta flera gånger om dagen.
EnergiÖverskott
2014-05-15, 14:42
Ja, flytande kalorier är ju helt meningslöst och jag får försöka skära ner på allt som har med kakor, godis och glass och så att göra. Jag tror också att det är bra att skära ner på kolhydrater över lag, dels eftersom jag upplever att sötsuget blir lite mer lätthanterligt om jag inte äter så mycket kolhydrater, och dels för att det är väldigt lätt att överäta (mackor, pasta, ris osv).
Nej, jag har inga ambitioner att bli fit, bara att stoppa min viktuppgång och komma ner i en vikt som jag trivs i och där sitter bra. Samt känslan av en hyfsad ok kondition och lite mer energi!
Visst, försöka är bra men, det kommer du inte långt på. Har du inställningen att du ska försöka att tacka nej varje dag när det bjuds på kakor och bullar så kommer du just bara att försöka. Det är bättre att ställa dig in på att när det bjuds på diverse skräp på jobbet så finns det inga alternativ för din del. Har du inga alternativ så slipper du slåss med dina egna tanka om att "men, jag kan ju bara ta en kaka idag" "äh, några bullar gör inget, jag äter ingen imorgon bara" osv. Sätter du inte upp några alternativ för dig själv så blir det betydligt lättare.
Nej, fullt så illa är det inte att jag äter något sött (eller ens en kvällsmacka) varje kväll/dag. Men på tok för ofta! Kanske i snitt 4 gånger i veckan, och då också för mycket per gång. Det hade väl varit ok att ta ETT ballerinakex om det verkligen stannade vid det, men det blir snarare tre eller fyra istället.
Jag tror också att jag skulle vinna otroligt mycket bara på att börja röra på mig mer och sluta äta skräp. Jag upplever dock att det blir lättare att stå emot skräp om man är hårt inställd på att man måste logga allt man äter och tänker mer aktivt på det.
Visst, försöka är bra men, det kommer du inte långt på. Har du inställningen att du ska försöka att tacka nej varje dag när det bjuds på kakor och bullar så kommer du just bara att försöka. Det är bättre att ställa dig in på att när det bjuds på diverse skräp på jobbet så finns det inga alternativ för din del. Har du inga alternativ så slipper du slåss med dina egna tanka om att "men, jag kan ju bara ta en kaka idag" "äh, några bullar gör inget, jag äter ingen imorgon bara" osv. Sätter du inte upp några alternativ för dig själv så blir det betydligt lättare.
Sant! Det är precis den inställningen jag måste komma in i! Att jag helt enkelt inte äter sådant, som att jag är sjukt allergisk och inte kan äta kakor, godis, glass eller liknande.
EnergiÖverskott
2014-05-15, 15:55
Sant! Det är precis den inställningen jag måste komma in i! Att jag helt enkelt inte äter sådant, som att jag är sjukt allergisk och inte kan äta kakor, godis, glass eller liknande.
Kollade ditt inlägg i "vad har du ätit idag?"-tråden och du har fått allt helt om bakfoten.
Du ska börja äta hälsosamt och i den mängd det krävs för att du ska börja gå ner i vikt, inte svälta dig. Du är ju inne i precis samma "allt eller inget" som innan. Ändra det nu direkt och se till att det bli långvarigt och håller i sig. Gör du inte det utan fortsätter att äta på ett riktigt svältintag så GARANTERAR jag dig att du kommer att komma tillbaka om någon dag/vecka och gnälla över att du är en "jojo"-bantare igen.
Läs deffguiden och ta efter vas som står i den.
Åh, sånt är så dumt. Jag känner igen mig lite från orelaterade situationer, och det är bara så dumt...
För det är det ju inte (förstört), en sötsak med en viss energimängd motsvarar ju i stort sett en viss mängd fett, direkt proportionellt (nästan). Så det är bara att se det så, dock ska man väl vara lite försiktig för ätstörningar då kanske.
Kom dock ihåg att många instruktörer, även de som har PT-utbildning, kan mycket mycket mindre än medelkoloiten.
Sen tror jag det viktiga är att fokusera på maten. Visst kan man bränna 500 kcal på ett tungt och långt pass, men det motsvarar liksom nån slev pasta.
Käka mättande mat? Sallad etc. Och potatis är nog mycket högre än pasta i mättnad/energi.
Nej, fullt så illa är det inte att jag äter något sött (eller ens en kvällsmacka) varje kväll/dag. Men på tok för ofta! Kanske i snitt 4 gånger i veckan, och då också för mycket per gång. Det hade väl varit ok att ta ETT ballerinakex om det verkligen stannade vid det, men det blir snarare tre eller fyra istället.
Jag tror också att jag skulle vinna otroligt mycket bara på att börja röra på mig mer och sluta äta skräp. Jag upplever dock att det blir lättare att stå emot skräp om man är hårt inställd på att man måste logga allt man äter och tänker mer aktivt på det.
Jag brukade inte ha problem med att käka bara ett kex innan, men nu när jag deffar är det sjuukt svårt att äta något sött och sen inte inte tänka på det. Så om du äter mer i "mättnadsenheter" kanske det blir lättare att hålla det under kontrol. Och för att det inte ska öka energiintaget får man alltså söka sig till typ... blomkål etc.
Kollade ditt inlägg i "vad har du ätit idag?"-tråden och du har fått allt helt om bakfoten.
Du ska börja äta hälsosamt och i den mängd det krävs för att du ska börja gå ner i vikt, inte svälta dig. Du är ju inne i precis samma "allt eller inget" som innan. Ändra det nu direkt och se till att det bli långvarigt och håller i sig. Gör du inte det utan fortsätter att äta på ett riktigt svältintag så GARANTERAR jag dig att du kommer att komma tillbaka om någon dag/vecka och gnälla över att du är en "jojo"-bantare igen.
Läs deffguiden och ta efter vas som står i den.
Ja... Det var väl lite därför jag postade ett inlägg från första början, för att få lite hjälp med hur jag ska göra på ett bra sätt :) Jag börjar förstå nu att det inte är hållbart att äta för lite utan viktigare att äta lagom hela tiden, under lång tid. Jag tycker att det var bra i deffguiden också, när det gäller träning, att det är bättre att springa/jogga långsamt men länge än att springa fort och bli helt slut direkt så att springturen bara blir 10 min lång... Jag ska försöka tänka likadant med maten.
Idag har jag gjort en plan för 1400 kalorier och så får vi se hur jag mår på det och om det känns som en bra och hållbar nivå. Angående att det ska vara hälsosamt så tänker jag mycket "ren" mat, alltså riktiga råvaror, mycket grönsaker och rotfrukter, frukt, kött/fisk/fågel, ägg och magra mejeriprodukter.
Åh, sånt är så dumt. Jag känner igen mig lite från orelaterade situationer, och det är bara så dumt...
För det är det ju inte (förstört), en sötsak med en viss energimängd motsvarar ju i stort sett en viss mängd fett, direkt proportionellt (nästan). Så det är bara att se det så, dock ska man väl vara lite försiktig för ätstörningar då kanske.
Nej, exakt! Jag vet ju också egentligen att det absolut sämsta man kan göra, även om jag skulle ha smällt i mig tre gräddtårtor på en halvtimme, ändå är att "ge upp" allting och fortsätta äta gräddtårtor istället för att genast komma back on track... Ändå är det tänket djupt rotat i mig. Jag är i alla fall medveten om det så nu är det bara att kämpa emot.
Kom dock ihåg att många instruktörer, även de som har PT-utbildning, kan mycket mycket mindre än medelkoloiten.
Medelkoloiten? :) Det ordet fick jag googla... Betyder det typ "väldigt träningsintresserade människor"?
Sen tror jag det viktiga är att fokusera på maten. Visst kan man bränna 500 kcal på ett tungt och långt pass, men det motsvarar liksom nån slev pasta.
Käka mättande mat? Sallad etc. Och potatis är nog mycket högre än pasta i mättnad/energi.
Jag håller med. Jag vill gärna träna upp lite kondition och så, men främst för att må bättre. Jag tror också att maten är det viktigaste för att gå ner i vikt.
Jag brukade inte ha problem med att käka bara ett kex innan, men nu när jag deffar är det sjuukt svårt att äta något sött och sen inte inte tänka på det. Så om du äter mer i "mättnadsenheter" kanske det blir lättare att hålla det under kontrol. Och för att det inte ska öka energiintaget får man alltså söka sig till typ... blomkål etc.
Precis! Jag tror också att det är bättre att äta sig mätt på riktig mat, typ broccoli och blomkål!
vi som håller till på kolozzeum är koloiter ;)
vi som håller till på kolozzeum är koloiter ;)
Aha! It all makes sense to me now :)
Jag måste nog som sagt börja med att verkligen väga och mäta allt jag äter så att jag får 100% koll på det... Jag äter förmodligen betydligt mer än vad jag tror att jag gör, annars hade jag ju inte blivit tjock!
http://www.wisegeek.com/what-does-200-calories-look-like.htm
Ett annat tips, även om jag tror huvudproblemet är att du inte kan kontrollera ditt sötsug, är att använda mindre tallrikar. Det är ett effektivt sätt att få folk att ta mindre portioner, trots att deras hunger är densamma. Även om du tar om flera gånger så hinner mättnaden infinna sig tidigare.
Men som flera tidigare sagt så äter du nog får dåligt under dagen vilket leder till sötsug senare och du då äter kaloritäta sötsaker som mättar dåligt och överkompenserar för det du "borde ätit tidigare på dagen".
Det hänger nog främst på att ändra på dina vanor eftersom du är en jojobantare. Du skiftar mellan två lägen och behöver nog göra mildare förändringar som kan hålla i sig på längre sikt.
Däremot är kaloriräkning bra ändå eftersom man kan bli medveten om vilka de största fällorna är och därmed motiveras extra mycket till vissa strategier. T ex den om att äta mer riktig mat tidigare på dagen för att inte få sötsug senare. Man kan få uppenbarelser som "Oj, kan jag äta så mycket mat och ändå få i mig färre kalorier än glassen och kexen som jag ofta sätter i mig på kvällen?!"
Det finns en hemsida som är gratis för närvarande att testa för att hålla lite koll på vikten o vad man äter, den verkar inte 100% klar än men det kostar iallafall inget :-).
http://www.mindremidja.se
SirreASDF
2014-06-10, 15:40
Så här gjorde jag för att lära mig hantera kosten.. Det bör dock sägas att jag inte var överviktig, snarare underviktig när jag började, men vill ge en inblick då jag tyckte det fungerade utmärkt för mig.
Steg ett var att börja räkna kalorier. Jag bestämde mig för att BARA äta nyttigt och att äta MASSOR med mat (som sagt, var underviktig). Den stora mängden mat (jag satt och pressade för att få i mig den mängd jag skulle) innebar att jag helt enkelt inte orkade äta något onyttigt efter all 'nyttig' mat. Det fanns inget sötsug kvar alls då jag helt enkelt var för mätt, konstant.
Tilläggas ska att jag drack ~1L coca cola om dagen och åt mängder med godis, choklad och chips. jag hade en livsstil som innebar väldigt lite mat och väldigt mkt onyttigheter, så mitt sötsug var ENORMT innan jag började.
hur som, jag började räkna kalorier och la mig på ett rejält överskott (vi pratar närmare 1000 kcal+, och nu från mat istället för onyttigheter som tidigare). Jag började fort öka i vikt, och hade gått upp närmare 10kg under förra hösten. Jag kom fram till att jag började få lite för mycket fett.
Jag räknade ju redan kalorier för att få i mig nog mycket, så jag började sänka mängden mat allt eftersom, från att äta 3500 kcal per dag ungefär i slutet på december så åt jag i februari i snitt 2000 per dag (mer på träningsdagar, mindre på vilodagar). Jag sänkte under den perioden alltså mina kalorier varannan vecka, tills jag nådde det önskade tempot för viktnedgång jag ville ha. Under min ätarperiod hade jag nästan helt lyckats eliminera mitt sötsug.
De enda cravings jag fick när jag började dra ner på maten var för kolhydrater, så jag kunde få enstaka dagar när jag tryckte i mig vitt bröd (utan pålägg, bara brödet!) och älskade det. Jag kan fortfarande få sådana cravings ibland..
Men det fungerade för mig.. inte direkt en plan för hur du kan göra, men det kanske kan ge någon idé i alla fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.