handdator

Visa fullständig version : Senast besökta restaurang

Sidor : 1 2 [3]

blåvitt
2018-11-04, 21:58
Moderna Museets lunch är inte värt priset. Dugligt utbud och bufféstil, men alldeles för dyrt. Lite som resten av det pretentiösa stället.

Riktig mega-burn, med tanke på att resten av det pretentiösa stället är helt gratis? :D

Enda museerna jag har ätit på som varit värda matpengarna är British Museum och Fotografiska.

Rahf
2018-11-04, 22:02
Riktig mega-burn, med tanke på att resten av det pretentiösa stället är helt gratis? :D

Enda museerna jag har ätit på som varit värda matpengarna är British Museum och Fotografiska.

Inte om man vill gå på deras temporära utställningar. Men duder, alltså det finns analyser som snackar om 'jungiansk härröring' på konstverk som likväl kan vara gjorda av lågstadieelever. Jag trodde det var satir efter ett tag. Sen tar man tydligen in konstverk från samlare eller donatorer som visat sig vara förfalskare/bedragare.

tossefar
2018-11-04, 22:37
Vilka skulle hamna på din topplista där?

Lilla Ego och Matbaren skulle jag säga. Mellanklass är förstås ett ganska brett spann...

Franzén är den bästa jag testat i Sverige i övrigt.

Maximal
2018-11-05, 09:17
Bästa stället för att käka burgare i GBG? Var på Burgersson härom dagen, det var en jäkligt god burgare, men aldrig i livet att jag går dit igen och betalar 130 spänn för en hamburgare som var borta efter 4 bett!

Hört bra om Tugg burgers!?

LoveMachine
2018-11-05, 09:25
Restaurang Waza. Vi var mest där för att ta några öl men det var middagsdags så jag tog en pubburgare, oftast ett säker kort. Men den smakade som att de tillagats i lågan av en fettbrand. Det smakade sot och flott, inte rök eller stekyta. Efter två bett så fick jag ge upp. De övrigt verkade inte ha lika misslyckade burgare, men jag fick smaka en bit av bordsgrannens och även denna hade samma dåliga smak, om än inte alls lika starkt. Men ölen var bra.

Mental
2018-11-05, 09:32
Det arroganta svinet 5/5

Aldrig varit med om bättre barbecue. Enda negativa är att det ligger mitt ute i ingenstans. Ändå värt en utflykt.

För mig är läget inte ett problem, bra mat är värd en omväg, men...
Aamma problem som Brisket & friends, ingen middag/kvällsservering.

Själv vill jag äta BBQ ganska sent, efter ett par öl. Tillsammans med polare över ytterligare några öl. Inte som en stressad tisdagslunch....

Mental
2018-11-05, 09:35
Restaurang Waza. Vi var mest där för att ta några öl men det var middagsdags så jag tog en pubburgare, oftast ett säker kort. Men den smakade som att de tillagats i lågan av en fettbrand. Det smakade sot och flott, inte rök eller stekyta. Efter två bett så fick jag ge upp. De övrigt verkade inte ha lika misslyckade burgare, men jag fick smaka en bit av bordsgrannens och även denna hade samma dåliga smak, om än inte alls lika starkt. Men ölen var bra.

Dåligt rengjorda stekbord. Så illa när det händer. Hade samma upplevelse med en lite dyrare biff på Dollys kök och bar, skickade tillbaka den till köket men personalen var helt oförstående. Sjukt trist

LoveMachine
2018-11-05, 12:19
Dåligt rengjorda stekbord. Så illa när det händer. Hade samma upplevelse med en lite dyrare biff på Dollys kök och bar, skickade tillbaka den till köket men personalen var helt oförstående. Sjukt trist

Det var det jag misstänkte. Det kan ha varit mer än bara lite dåligt rengjort med tanke på att magen gjorde uppror resten av helgen.

Raschmus
2018-11-05, 13:10
Någon som varit på både Fäviken och Frantzén? Sugen på båda för mig och madame men ingen lust att lägga så mycket deg att jag går på båda i närtid. Vilken bör man välja?

(Egentligen lite mer sugen på Fäviken men inte så sugen med projektet att ta sig dit)

Blomkål
2018-11-15, 00:53
Vart kan man käka en bra kålpudding? Tycker de flesta bara serverar det till lunch och jag äter sällan på restaurang då.

Anton Fräs
2018-11-15, 00:53
Vart kan man käka en bra kålpudding? Tycker de flesta bara serverar det till lunch och jag äter sällan på restaurang då.

Har tyvärr inget svar men visst är kålpudding helt fantastiskt gott!?

Blomkål
2018-11-15, 01:05
Har tyvärr inget svar men visst är kålpudding helt fantastiskt gott!?

Perfekt beskrivning.

Det är en sådan typ av rätt som man kan äta hur mycket som helst av *drool*

shut teh face
2018-11-15, 06:51
Här ska vara "husmanskost" ställen, nån av dem borde ju ha det kanske?
https://thatsup.se/stockholm/guide/h%C3%A4r-hittar-du-stockholms-b%C3%A4sta-husmanskost/

blåvitt
2018-11-15, 06:58
Pelikan ska ha bra kålpudding

Blomkål
2018-11-15, 15:27
Här ska vara "husmanskost" ställen, nån av dem borde ju ha det kanske?
https://thatsup.se/stockholm/guide/h%C3%A4r-hittar-du-stockholms-b%C3%A4sta-husmanskost/

Tack. Bra sammanställning för övrigt.

Pelikan ska ha bra kålpudding

Ok, tack! Då blir det Pelikan imorrn.

Kryss
2018-11-15, 21:48
För mig är läget inte ett problem, bra mat är värd en omväg, men...
Aamma problem som Brisket & friends, ingen middag/kvällsservering.

Själv vill jag äta BBQ ganska sent, efter ett par öl. Tillsammans med polare över ytterligare några öl. Inte som en stressad tisdagslunch....

Lördagslunch är det enda som funkar där ute och det mycket trevligt. Rätt skönt att man inte svullar för sent på kvällen utan har dagen ut att jäsa.

blåvitt
2018-11-15, 22:00
Ok, tack! Då blir det Pelikan imorrn.

Kollade menyn på deras hemsida nu och de verkar ha tagit bort det. Men lär ju finnas annan dundermat där :)

Blomkål
2018-11-19, 00:44
Kollade menyn på deras hemsida nu och de verkar ha tagit bort det. Men lär ju finnas annan dundermat där :)

Ingen kålpudding men det var jävligt lyckat :)

An Iron Soul
2019-01-11, 22:50
Tiflisi
Hantverkargatan 86
Georgisk restaurang

Omdöme:
Jag gick dit utan några som helst förväntningar. Och blev positivt överraskad. Mysigt ställe med jätte god mat. Ett ställe jag kan rekommendera om ni gillar ost, bröd och köttgrytor.

Om jag ska nämna något på minus så var det ölen. Natakhtari.

Lokes bar
Bondegatan 57

Omdöme:
Ett ställe som Hoa Hoa driver och som flera inom kraftsportssvängen har tipsat om. Så jag kände mig tvungen att testa det.

Jag som aldrig varit där tidigare frågade servitrisen om rekommendationer. Hon tyckte Mignon Black and White eller wallenbergare.

Redan där någonstans drog jag öronen åt mig. Jag tog en b/w och åt visserligen upp men maten var som vilken annan vägkrog som helst. Men efterrätten var god. Vaniljglass med varma hallon. Billig öl.

Fullt med folk. Äldre personer, någon enstaka söder hipster, trevlig personal.

Du kan komma klädd i vilka kläder som helst. Sånt gillar jag.

Jag har inget emot hundar men har svårt för hundmänniskor. Så få käft på hunden eller gå ut. Respektera andra.

Det är inte kul att se en alkis i baren i knegarkläder och hunden sovandes under bardisken.

Sätter inte min fot på stället en gång till. Jätte trevlig personal hur som.

rooz
2019-01-13, 12:52
Ekstedt,Sthlm

Omdömde
Har varit där förut, så visste ungefär vad som väntade. Gott hantverk och mestadels svenska råvaror.

Fick se köket, som var förvånansvärt litet på 3 pers. Men det är inte några direkta mega portioner heller*popcorn*

Bäst?: koleldad hummer.
Sämst?: björkeldad kålrot (Riktigt bottensänke på menyn enligt hela sällskapet.

Vinet var genomgående okej, inga sensationer.

blåvitt
2019-01-13, 23:32
Granen, Åre

Åt friterade jordärtskockor, grillad kålrot och en daimcookie med brynt smörglass.
Jordärtskockorna var helt otroliga men kålroten var tyvärr rätt intetsägande. God var den, men det var ingen känslosam upplevelse som riktigt bra mat kan vara. Mina köttätande bordskamrater var desto nöjdare med sina huvudrätter. Ffa renen verkade helt fantastisk. Alla åt samma efterrätt på stark rekommendation, och många vid bordet tyckte den var sagolik. Jag tycker att jag gör lika goda efterrätter själv, hemligheten var liksom mängden smör. Gott, men basic. Blev bjuden och gratis är ju gott men hade jag betalt själv för min del av kalaset hade jag nog varit missnöjd. Känns som att en tredjedel av priset enbart finns där för att det är i Åre.

Tråkiga alkoholfria alternativ till maten också.

Rahf
2019-01-13, 23:50
Granen, Åre

Åt friterade jordärtskockor, grillad kålrot och en daimcookie med brynt smörglass.
Jordärtskockorna var helt otroliga men kålroten var tyvärr rätt intetsägande. God var den, men det var ingen känslosam upplevelse som riktigt bra mat kan vara. Mina köttätande bordskamrater var desto nöjdare med sina huvudrätter. Ffa renen verkade helt fantastisk. Alla åt samma efterrätt på stark rekommendation, och många vid bordet tyckte den var sagolik. Jag tycker att jag gör lika goda efterrätter själv, hemligheten var liksom mängden smör. Gott, men basic. Blev bjuden och gratis är ju gott men hade jag betalt själv för min del av kalaset hade jag nog varit missnöjd. Känns som att en tredjedel av priset enbart finns där för att det är i Åre.

Tråkiga alkoholfria alternativ till maten också.

Du har rätt :D

Yes
2019-01-26, 02:29
Nyss hemkommen från restaurang Hantverket.

Fantastiskt god mat. Framförallt råbiffen gjorde en helt lyrisk. Däremot tyckte jag serveringen var lite ojämn och du kan få mer finess till bättre pris på exempelvis Djuret. Annars var det en högst intressant meny. Att kunna få stuvade makaroner till något spännande som är värt att betala dyra pengar för är ändå rätt imponerande. Jag provade för egen del:

Hasselbackspotatis med löjrom och smetana
Tuttull med slarvsylta och hemkärnat smör
Råbiff med gruyere och hasselnötter
Pepparstelt ren med selleri. svamp och brynat smör
Glasspinne med choklad, mynta och pistaschenötter

Allt var förstås jävligt gott men det som imponerade mest var råbiffen. I denna prisklass tycker jag dock att det finns bättre och billigare (vilket inte ska tolkas som att detta på något vis var dåligt - det var en ytterst angenäm upplevelse).

rooz
2019-10-26, 07:59
Agrikultur
Dags för det andra besöket, senaste var ca 3 år sedan. Dom hade slutat snåla med vinet i vinpaketen och nu fick man påfyllning, alltid ett plus.

Intressanta smaker och riktig bra vin.

Bäst?
Sadel från dovhjort & vin från Kazakstan.

Sämst?
Friterade alger. Smakade inte ett dugg.

Nästa stopp blir Grand hotell, något köttställe och sedan är det nog julbord.

StarkaUlf
2019-11-03, 17:36
Vilka har bästa napolitanska pizzan i Stockholm just nu?

Edit: Och har Morelli fortfarande öppet sin glassbar?

blåvitt
2019-11-03, 21:42
Kolla in Meno Male

StarkaUlf
2019-11-04, 05:03
Kolla in Meno Male

Dom var riktigt bra sist jag var där, så det lutar åt dom :)

Hur är Giro nu för tiden?

40plus
2019-11-04, 07:41
Lotus i Halmstad.

Stadens bästa asiatiska buffe´, bästa jag någonsin provat!

mij82
2019-11-04, 15:17
Pat's place Stockholm. Så sjukt god thai i typ tapasformat. Riktigt bra!

Andy.da.wohoo
2019-11-04, 17:55
Lotus i Halmstad.

Stadens bästa asiatiska buffe´, bästa jag någonsin provat!

Såpass! Lunch eller kvällsbuffe?

40plus
2019-11-05, 11:19

Lunch på lördagar är standard, har aldrig testat kvällsbuffe´n. Sushin är najs och allt känns nylagat och fräscht. Är oftast mycket folk så maten står aldrig länge och blir sunkig.

PureWhey
2019-11-05, 12:28

Jag, RassK och Issemannen har tryckt i oss ett antal sushibitar på den buffén kan man säga. Funkar absolut för att få tryck i mucklerna.

Vill minnas att RassK var uppe kring 70-80 bitar. :D

RassK
2019-11-08, 13:08
Jag, RassK och Issemannen har tryckt i oss ett antal sushibitar på den buffén kan man säga. Funkar absolut för att få tryck i mucklerna.

Vill minnas att RassK var uppe kring 70-80 bitar. :D

Var uppe på en bit/kg kroppsvikt per besök. Vägde 88kg då så det är väl rekordet. Men 100 bitar är ju drömgränsen *cupid*

rooz
2020-09-06, 07:24
Aira
Äntligen dags! Har vart sugen hela sommaren och igår vart det så äntligen tid att slå sig till bords.

Maten var riktigt vass, inga rätter som faller igenom helt (Annars brukar det vara något som känns som en budgetlösning någonstans i menyn). Det vart magiska rätter efter varandra.

Bra matchning av viner, men inga jag kommer leta efter någonstans ( Champagnen var dock bland det bästa i år)

Rekomenderas!
https://imgur.com/j86hQxz

blåvitt
2022-06-20, 09:53
En av kolos bästa trådar har gått i graven. Inte acceptabelt!

Miss Voon, Uppsala.
Sjurätters fusion där ffa tryffeldumplings och laxtartar stod ut. Intetsägande efterrätt och ojämn nivå på rätterna även om allt var godkänt. Dryg personal. Flera smakupplevelser som gjorde stort avtryck men dryg personal och menyn flög inte hela vägen. Dryckesparningen var kompetent utförd.

Jay Fu, Uppsala. Återigen fusion, hjorttartaren (förrätt) var amazeballs, tonfisken var bra men saknade det där extra trycket som bra mat har. Väldigt trevlig personal. Lite tråkigt vinutbud. Sämre mat och dryck än miss Voon men än bättre upplevelse - servicekänsla gör mycket.

Jazzköket, Östersund. New Scandinavian, mycket lokalt med inspiration från franska köket. Jag åt deras lilla vegetariska meny, tjejen åt deras lilla köttmeny. Smakade av varandra. Wow! Alkoholfri dryckesparning imponerade stort. Favoriter var korv och fläskbringa med savoykål, aptitretare med fascinerande konsistenser vegetarisk kaviar gjord på äppelcider (!) samt popcornglassen på slutet. Härligt opretentiöst att drycken till efterrätten var en slät kopp kaffe!

Dryck & Mat, Uppsala. Franskt/Nordiskt. Åt ankbröstet med ett glas pinot noir som var väldigt väl utvalt. Kompetent matlagning men det är nog vinet man går hit för. Härligt nördig personal!

Bua, Östersund. Lokalt, New scandinavian. Gänget bakom nästgårds (där all mat lagas på råvaror från byn) har öppnat restaurang i stan. Smårätter gjorde för tapasliknande konsumtion. Finns tre större rätter att välja på också. Nedervåningen är ett stort bord där sällskap blandas, på övervåningen fick vi sitta själva (firade årsdag). Mycket trevligt, stans bäste vinutbud och mycket bra mat. Kallgravsd torsk med vinegrette på citron krutonger blev kvällens stora överraskning. Sparris med smörsås var mer konventionellt men kändes som att få en kram av mamma. Korna var uppfödda och slaktade av bordsgrannen, charmigt. Väldigt bra upplevelse med tydlig jämtlandsprägel.

An Iron Soul
2022-10-01, 12:06
Jag äter nästan aldrig ute längre. Dom senaste restaurangerna jag besökt är lite av ”nu är jag på språng karaktär”. Dvs jag gör en massa ärenden i city och behöver få i mig något att käka.

Elli's Falafel - Söderhallarna
Nooshi Sushirestaurang - Sergels torg
Eatnam - Odengatan
Hermans - fjällgatan 23B
Café Blåbär - upplandsgatan 54

40plus
2022-10-03, 07:03
Jag äter nästan aldrig ute längre. Dom senaste restaurangerna jag besökt är lite av ”nu är jag på språng karaktär”. Dvs jag gör en massa ärenden i city och behöver få i mig något att käka.

Elli's Falafel - Söderhallarna
Nooshi Sushirestaurang - Sergels torg
Eatnam - Odengatan
Hermans - fjällgatan 23B
Café Blåbär - upplandsgatan 54

Typisk stockholmare, listar matställen och antar att det bara finns en stad i Sverige som har "city" så namnet på staden i fråga inte ens behöver nämnas.

Blomkål
2022-10-03, 09:27
Typisk stockholmare, listar matställen och antar att det bara finns en stad i Sverige som har "city" så namnet på staden i fråga inte ens behöver nämnas.

Ännu mer typiskt bönder att kalla hela innerstan för city så han försöker nog bara leka Stockholmare om det är någon tröst.

Wilt the Stilt
2022-10-03, 10:03
KFC i Örebro. Massive W att vi har KFC i Örebro.

Äter där 4~ gånger i månaden.

Hamburgarna är godast, gärna lite spicy i valet. Popcornen är riktigt goda.

Dippen.. Nja provat ett par, men knappt godare än ketchupen. Så blir ketchup till pommesen. Pommesen håller sig rak när jag provar = Bra.

I själva ketchupen så blandar jag ut rikligt med svartpeppar för en godare smak.

Jag dricker till lightcola av oklar sort, god? JA.

Jag har provat nachosburgaren hos BK. Mycket god. Jag ger det besöket 3.5/5.

Besöken på KFC är alla 5/5. Man får ta det för vad man kan förvänta sig..

Edit:

https://www.kfc.nu/hitta-oss/

Alla KFC-restauranger i Sverige

Brofessorn
2022-10-03, 10:07

Dippen.. Nja provat ett par, men knappt godare än ketchupen. Så blir ketchup till pommesen. Pommesen håller sig rak när jag provar = Bra.

I själva ketchupen så blandar jag ut rikligt med svartpeppar för en godare smak.

KFC Örebro verkar annars få mycket dåliga recensioner jämfört med den i Karlstad:
https://se.trustpilot.com/review/www.kfc.com

40plus
2022-10-03, 10:14
Ännu mer typiskt bönder att kalla hela innerstan för city så han försöker nog bara leka Stockholmare om det är någon tröst.

Ja det är faktiskt en lite tröst.

Edit:

https://www.kfc.nu/hitta-oss/

Alla KFC-restauranger i Sverige

Jag har alltid velat prova KFC. Men närmsta ställe finns i Lund å det är fan 8 mil dit. Iof har jag en bekant i närheten, får väl käka där någon gång när jag är i krokarna.

Hur är det om man ala amerika tar in en spann friterade kycklingklubbor, är där mycket brosk, senor å skit eller kan man liksom bara suga av klubban å få en flabb full med oljekokt höns?

Wilt the Stilt
2022-10-03, 15:11
KFC Örebro verkar annars få mycket dåliga recensioner jämfört med den i Karlstad:
https://se.trustpilot.com/review/www.kfc.com

Dom kanske blivit kränkta av personalen och sen sura går hem o hittar på massa negativiteter. Nämen jag gillar't iaf.

EDIT: Förresten verkar KFC i Örebro ha allmänt dåligt rykte märker man dom få gånger jag pratat med folk om KFC i Örebro.

Wilt the Stilt
2022-10-03, 15:16

Jag har alltid velat prova KFC. Men närmsta ställe finns i Lund å det är fan 8 mil dit. Iof har jag en bekant i närheten, får väl käka där någon gång när jag är i krokarna.

Hur är det om man ala amerika tar in en spann friterade kycklingklubbor, är där mycket brosk, senor å skit eller kan man liksom bara suga av klubban å få en flabb full med oljekokt höns?

Tycker inte det är mycket brosk, senor o skit. Suga av klubban har jag inte provat, jag vore därför en fasansfullt dålig homo, jag har en tendens att tugga. Påminner mig om nån scen med Tom Hanks där han på något sätt varnar medfången att om han tvingas suga på hans kärlekspinne så kommer han förmodligen tugga på pillefjongen.

Nämen skämt åsido så kan man med 90% säkerhet suga av klubban å få en flabb full med oljokokt höns.

En disclaimer är dock att jag brukar vanligen inte äta klubborna, mest provat ett par gånger.

Men ja besök din bekanta och ät med hEnOm på KFC är min rekommendation.

Brofessorn
2022-10-03, 16:18
Dom kanske blivit kränkta av personalen och sen sura går hem o hittar på massa negativiteter. Nämen jag gillar't iaf.

EDIT: Förresten verkar KFC i Örebro ha allmänt dåligt rykte märker man dom få gånger jag pratat med folk om KFC i Örebro.

Sant. Kanske svänger förbi någon gång, även om det är skit kan det ju bli en upplevelse liksom. Vem vet, kanske man kan ha regelbundna kolo-middagar där framöver.

Min senast besökta restaurang var förövrigt Pizza Hut i Västhaga. Atmosfären får 3/5, så där lagom sunkigt men småmysigt. Pirren var bra 4,5/5. Blev lite ställd när man skulle knappa in totalbeloppet själv vid betalning (alltså uppmuntrades att dricksa) innan man ens hade fått maten eller upplevt någon service.

kvarnis
2022-10-03, 19:48
Är chop-chop värt ett besök enligt er?

Brofessorn
2022-10-03, 19:53

Svar nej. Om du är sugen på kinamat ska du däremot kolla in Rosegarden som finns bl.a. i Jönköping och Lund. Trevlig omgivning, fräsch mat och bra service.

Lafayette
2022-10-03, 20:09
Chop chop är svingott*flex*

Melker2
2022-10-03, 20:20

Det är ett enkelt snabbmatsställe men jag tycker de har helt OK mat. Man kan ju inte äta burgare jämt…

Prsson
2022-10-03, 20:30

Svar nej! Random kinabuffé är oändligt mycket mer värt.

Kabuto
2022-10-03, 20:47

Jag har också velat prova KFC, var på resande fot och passerade KFC Nyköping så svängde in och testade. Tog en blandmeny och fyfan vad dåligt det var. Åt inte ens upp allt och jag är en matsnål jävel *spy*
I samma usla klass som BK.

Ett Orm
2022-10-03, 21:21
Svar nej. Om du är sugen på kinamat ska du däremot kolla in Rosegarden som finns bl.a. i Jönköping och Lund. Trevlig omgivning, fräsch mat och bra service.

Rose gardens buffé i karlskoga är iaf riktigt bra. Förutom dryckesmaskinen som alltid tycks vara trasig av någon anledning.
Omgivningen är dock inte den bästa.

Wilt the Stilt
2022-10-04, 03:02
Sant. Kanske svänger förbi någon gång, även om det är skit kan det ju bli en upplevelse liksom. Vem vet, kanske man kan ha regelbundna kolo-middagar där framöver.

Min senast besökta restaurang var förövrigt Pizza Hut i Västhaga. Atmosfären får 3/5, så där lagom sunkigt men småmysigt. Pirren var bra 4,5/5. Blev lite ställd när man skulle knappa in totalbeloppet själv vid betalning (alltså uppmuntrades att dricksa) innan man ens hade fått maten eller upplevt någon service.

Brofessorn - En Örebroare. Fan va fint. Kolos främsta trickster, en örebroare. Jag säger det igen. Fan va fint.

Pizza hatt har min favoritpizza: Hawaii en stor jävel. (kommer inte ihåg deras storlekar). Säkert Large jag tar. Svindyr.

Brofessorn vet du vad lunchbuffe kostar? Får man verkligen äta hur mkt man vill? Skulle äta tills det känns som jag kommer spy om jag äter mer. MPK, ni vet.

Wilt the Stilt
2022-10-04, 03:03
tugga.

Ordet jag sökte var bita. Bita i kycklingkluba = Bra. Bita i snopp = Dåligt (om inte samliga parter är med på det, man får skriva kontrakt innan bitorgien)

Wilt the Stilt
2022-10-04, 03:42

Om jag är bjuden kommer jag dit med balaclava (heter det så heltäckande huvud aniskte mot kyla ej islamtjafs) och solglasögon och kåpor som jag satt högsta volym på så jag inte hör vad nån säger. Beställer vid skärmen. Tittar jätteargt på alla som verkar vara koloiter (har dock solglasögon på mig). Sen går jag.. innan jag går skriker jag till alla koliter: HÅLL NERE LJUDVOLYMEN FOLK FÖRSÖKER ÄTA HÄR.

40plus
2022-10-04, 06:12
Jag har också velat prova KFC, var på resande fot och passerade KFC Nyköping så svängde in och testade. Tog en blandmeny och fyfan vad dåligt det var. Åt inte ens upp allt och jag är en matsnål jävel *spy*
I samma usla klass som BK.

Nu blir det konflikt här märker jag för BK har ju betydligt godare burgare än McD. En stor tung grillad Big King XXL dränkt i ost, dressing och lök är oändligt mycket godare än McD´s små artificiella skosulor.

Med det sagt så är fan fortfarande Sibyllas frysta 200g puckar stekta på ett ställe där dom kan steka dom perfekt med rätt kryddor fortfarande bättre än BK, McD och Max.

Men oavsett så måste jag prova oljekokt höns på KFC, det hör liksom bara till att ha testat.

Melker2
2022-10-04, 07:14
Nu blir det konflikt här märker jag för BK har ju betydligt godare burgare än McD. En stor tung grillad Big King XXL dränkt i ost, dressing och lök är oändligt mycket godare än McD´s små artificiella skosulor.

Med det sagt så är fan fortfarande Sibyllas frysta 200g puckar stekta på ett ställe där dom kan steka dom perfekt med rätt kryddor fortfarande bättre än BK, McD och Max.

Men oavsett så måste jag prova oljekokt höns på KFC, det hör liksom bara till att ha testat.
Satsa på en Boneless bucket så får du lite av varje och slipper kladda med ben.

Mental
2022-10-04, 08:02
KFC i Bromma var ok. Men inte prisvärt. Kycklingburgare var bra. Men originalkycklingen på ben smakade som lite för gammal frityrolja. Kan vart dålig dagsform bara. Har bara provat en gång

40plus
2022-10-04, 08:38
Satsa på en Boneless bucket så får du lite av varje och slipper kladda med ben.

Jaha det finns boneless, då skall det provas!

blåvitt
2022-10-04, 08:52
Har ätit KFC-buckets både inrikes och utrikes, totalt kanske 10 gånger, och har alltid tyckt att det är den äckligaste jävla kycklingen jag upplevt. Förutom på KFC vid Times Square där jag tyckte det var grymt. Men då var jag också 14 år gammal.

Brofessorn
2022-10-04, 12:45
Brofessorn vet du vad lunchbuffe kostar? Får man verkligen äta hur mkt man vill? Skulle äta tills det känns som jag kommer spy om jag äter mer. MPK, ni vet.

Aldrig käkat lunchbuffe. Kollade på hemsidan nu och de har kampanj fram tills sista november, 119 kr. https://www.pizzahut.se/lunchbuffe
Hawaii (med kyckling) på fredagar

Kabuto
2022-10-04, 17:05

McDonalds är också där nere i botten :D Skosulor både på BK och McD.

skyffelmördarn
2022-10-04, 18:00
Aldrig käkat lunchbuffe. Kollade på hemsidan nu och de har kampanj fram tills sista november, 119 kr. https://www.pizzahut.se/lunchbuffe
Hawaii (med kyckling) på fredagar

Sjukt, sist jag bodde i Sverige kostade den 84 eller 89 kronor.

Lafayette
2023-01-16, 17:28
Är taco bar bra

An Iron Soul
2023-01-16, 19:15
Olkku
Tavastgatan 30, Åbo, Finland.

An Iron Soul
2023-01-16, 19:28
Brickyard
Skånegatan 88

Kryss
2023-01-16, 22:23
KFC i Bromma var ok. Men inte prisvärt. Kycklingburgare var bra. Men originalkycklingen på ben smakade som lite för gammal frityrolja. Kan vart dålig dagsform bara. Har bara provat en gång

Har käkat/hämtat där några gånger och de är alltid så bövelens stressade och kvalitén varierar som bara den. Sen blir jag aldrig klok på vad man ska ta av menyn heller, känns som inga menyalternativ är bra.

Annars käkat på Maxos och Ta'ameya Falafel nydligen. Maxos är fortfarande favoritfalafeln men ligger lite dumt till för mig, Ta'ameya var riktigt bra också men inte riktigt lika bra drag i såserna.

agazza
2023-01-17, 07:39
https://www.linneaochpeter.se/

passerar man Övik måste man äta hos Linnea och Peter. Sanslöst bra, och bra priser. Ta ett hotell och prova ölbaren

40plus
2023-01-17, 07:46
Restaurang Charm i Borgeby (utanför Lund) är magisk.

Deras Röd Curry med Oxfile är det godaste jag någonsin ätit i Sverige. Den är het utan att bränna sönder dig, krämig och gräddig utan att vara fet eller mäktig och oxfilen är i skivor och tillagad till perfektion. Brynta med fin stekyta och rosa och fina i mitten.

Till och med riset är speciellt, någon slags rosa historia. Det är fruktansvärt bra. 199kr takeout, jämför man med 110kr för en svettig turkpizza så inser man hur prisvärd Charm är.

The_RobRoy
2023-01-17, 08:15
Deras Röd Curry med Oxfile är det godaste jag någonsin ätit i Sverige. Den är het utan att bränna sönder dig, krämig och gräddig utan att vara fet eller mäktig och oxfilen är i skivor och tillagad till perfektion. Brynta med fin stekyta och rosa och fina i mitten.

Till och med riset är speciellt, någon slags rosa historia. Det är fruktansvärt bra. 199kr takeout, jämför man med 110kr för en svettig turkpizza så inser man hur prisvärd Charm är.

Fifan vad gott dedär lät. Röd-curry med nötkött är så underskattad kombo. Minns fortfarande hur jag som ung-tupp i finansbranschen gick ut med kollegorna efter jobbet och hamna på Berns, blev väldigt mycket dricka under kvällen och någon gång runt 9-tiden insåg jag att vi inte käkat något. Beställde in en röd-curry med köttbullar och ris, maagiskt gott speciellt när man va lite packad. Har i många år gått tillbaka och beställt samma rätt och det är inget som går att få tag på någon annanstans, inte ens här i Hongkong..

Mental
2023-01-17, 08:42
Har käkat/hämtat där några gånger och de är alltid så bövelens stressade och kvalitén varierar som bara den. Sen blir jag aldrig klok på vad man ska ta av menyn heller, känns som inga menyalternativ är bra.

Annars käkat på Maxos och Ta'ameya Falafel nydligen. Maxos är fortfarande favoritfalafeln men ligger lite dumt till för mig, Ta'ameya var riktigt bra också men inte riktigt lika bra drag i såserna.

Har du testat Falafelbaren på söder? Gillar deras såser, har blivit ett antal besök där då de ligger bra till sett till ölhak runtom på söder.

agazza
2023-01-17, 08:46
Restaurang Charm i Borgeby (utanför Lund) är magisk.

Det här blev jag sugen på laga i helgen, kan du berätta mer?

Var det kokosmjölk eller grädde?
oxfilen hade inte legat i grytan länge eftersom den var rosa alltså?

Vad var det mer? och till?

Försök analysera det ordentligt är du hygglig

40plus
2023-01-17, 08:53
Det här blev jag sugen på laga i helgen, kan du berätta mer?

Var det kokosmjölk eller grädde?
oxfilen hade inte legat i grytan länge eftersom den var rosa alltså?

Vad var det mer? och till?

Försök analysera det ordentligt är du hygglig

Såsen smakar både kokosmjölk och grädde, men även andra tydliga kryddor samt rejäl hetta utan att vara smärtsamt eller otrevligt.
Köttet är perfekt. En hel bit oxfile som steks/brynes på järn tills ytan är perfekt brynt och tillagad men helt rosa och mör inuti. Antar att dom sedan skivar upp den och lägger i såsen det sista dom gör för den tillagas inte av såsens värme utan är rosa och fin även om man hämtar hem maten.

Mer än så kan jag inte analysera, är inte kulinariskt lagd alls.

40plus
2023-01-17, 08:55
Fifan vad gott dedär lät. Röd-curry med nötkött är så underskattad kombo. Minns fortfarande hur jag som ung-tupp i finansbranschen gick ut med kollegorna efter jobbet och hamna på Berns, blev väldigt mycket dricka under kvällen och någon gång runt 9-tiden insåg jag att vi inte käkat något. Beställde in en röd-curry med köttbullar och ris, maagiskt gott speciellt när man va lite packad. Har i många år gått tillbaka och beställt samma rätt och det är inget som går att få tag på någon annanstans, inte ens här i Hongkong..

Ja verkligen, det är värt att skippa donken och vidga sina vyer när det vankas köpemat.

agazza
2023-01-17, 09:02
Såsen smakar både kokosmjölk och grädde, men även andra tydliga kryddor samt rejäl hetta utan att vara smärtsamt eller otrevligt.
Köttet är perfekt. En hel bit oxfile som steks/brynes på järn tills ytan är perfekt brynt och tillagad men helt rosa och mör inuti. Antar att dom sedan skivar upp den och lägger i såsen det sista dom gör för den tillagas inte av såsens värme utan är rosa och fin även om man hämtar hem maten.

Mer än så kan jag inte analysera, är inte kulinariskt lagd alls.

Okej, så den är helstekt sen skivad så den bara är brynt runt kanterna alltså

Jag upplever mycket thaimat med kokos att det är för mycket kokos, men man kan kanske blanda ut det

Tackar

Dk1ng
2023-01-17, 16:08

Thai-köttbullarna på Berns Asiatiska är en klassiker, va där senast igår även om det blev sashimi denna gång. Vill minnas att det finns något halvvettigt recept på dessa på nätet för den som inte har råd med oxfilé i jan..:naughty:

Mental
2023-01-17, 16:10
Thai-köttbullarna på Berns Asiatiska är en klassiker, va där senast igår även om det blev sashimi denna gång. Vill minnas att det finns något halvvettigt recept på dessa på nätet för den som inte har råd med oxfilé i jan..:naughty:

Typ bara i Jan som man har råd med oxfilé, all överbliven nyårsfilé som reas ut!

40plus
2023-01-17, 19:27
Okej, så den är helstekt sen skivad så den bara är brynt runt kanterna alltså

Jag upplever mycket thaimat med kokos att det är för mycket kokos, men man kan kanske blanda ut det

Tackar

Yepp. Men inget i rätten smakar kokos, jag bara antar att någon kokosmjölk används.

Kryss
2023-01-17, 20:59
Har du testat Falafelbaren på söder? Gillar deras såser, har blivit ett antal besök där då de ligger bra till sett till ölhak runtom på söder.

Japp den är fin också, tror den var först i stan bland de lite bättre falaflarna? Samma familj som kör både Maxos och den tydligen.

Men jag rör mig oftare i norra delarna stan än söder, annars hade jag besökt falafelbaren oftare. Men när jag väl är där är det bannemig alltid tjockt med folk :d

Mental
2023-01-17, 21:28
Japp den är fin också, tror den var först i stan bland de lite bättre falaflarna? Samma familj som kör både Maxos och den tydligen.

Men jag rör mig oftare i norra delarna stan än söder, annars hade jag besökt falafelbaren oftare. Men när jag väl är där är det bannemig alltid tjockt med folk :d

Kan vara jobbigt norröver med, har velat testa totemo ramen och vart förbi några gånger, kö ut på gatan

An Iron Soul
2023-01-19, 15:49
Lammet & Grisen
Hornvägen 35, Löttorp.

An Iron Soul
2023-01-21, 23:13
Grändens mat
Besökaregränd 3, Ystad.

Kryss
2023-01-22, 20:46
Kan vara jobbigt norröver med, har velat testa totemo ramen och vart förbi några gånger, kö ut på gatan

Där har man stått och frusit ett par gånger... varit favoriten länge i stockholm och den enda jag hittat som gör niboshi ramen.

Magnus N
2023-06-12, 19:59
Inget ställe jag varit på men såg idag att Aira i Stockholm fick sin andra Michelinstjärna idag.

Mental
2023-06-12, 20:08
Där har man stått och frusit ett par gånger... varit favoriten länge i stockholm och den enda jag hittat som gör niboshi ramen.

Vet du om det finns någon bra Tonkotsuramen i Stockholm?

The_RobRoy
2023-06-13, 04:06
Hade nyligen en helt otrolig matupplevelse i Barcelona, vi hade tur att få bord på Disfrutar. Tre kockar som jobbade under mästaren som startade El Bulli (stängt sen länge) startade detta 2014. Jag har ätit på rätt många Michelin restauranger igenom åren, detta var en helt ny nivå av service, lekfullhet och konst i matskapandet. 28 rätters meny som tog 4.5h innan vi var klara, aldrig har en så dyr middag känns så värd pengarna. Får ni möjligheten att testa - kör!

Scratch89
2023-06-13, 09:26
Restaurang Totale. https://www.totale.se/

Väldigt gott, perfekta smakkombinationer. Tyvärr var fisken inget vidare, men det beror nog på mina fiskpreferenser snarare än själva rätten.
Lite för små rätter, men det är det ju alltid på såna här ställen. Åt en förrätt, två mellanrätter och delade på en pizza, blev behagligt mätt av det.

Mental
2023-06-13, 10:08
Restaurang Totale. https://www.totale.se/

Väldigt gott, perfekta smakkombinationer. Tyvärr var fisken inget vidare, men det beror nog på mina fiskpreferenser snarare än själva rätten.
Lite för små rätter, men det är det ju alltid på såna här ställen. Åt en förrätt, två mellanrätter och delade på en pizza, blev behagligt mätt av det.

Mm, mellanrätt-trenden gör att en middag oftast landar på runt 1k per näsa inkl dryck, om man dricker måttligt. säg runt 300 på för och efterrätt, 4-500 för mellanrätter och 2-300 för ett par glas enklare vin.

Snobbe
2023-06-14, 09:29

Take Ramen Tonkotsu är bra tycker jag iaf. Tycker allt de har är bra iofs.

Raschmus
2023-06-15, 14:06
Hade nyligen en helt otrolig matupplevelse i Barcelona, vi hade tur att få bord på Disfrutar. Tre kockar som jobbade under mästaren som startade El Bulli (stängt sen länge) startade detta 2014. Jag har ätit på rätt många Michelin restauranger igenom åren, detta var en helt ny nivå av service, lekfullhet och konst i matskapandet. 28 rätters meny som tog 4.5h innan vi var klara, aldrig har en så dyr middag känns så värd pengarna. Får ni möjligheten att testa - kör!

Classics eller seasons menyn?

The_RobRoy
2023-06-15, 17:27
Classics eller seasons menyn?

Classic eftersom de va första gången. Har du varit eller planerar du att boka?

Kryss
2023-06-16, 20:31

Har lite kass koll på tonkotsu för jag inte gillar den sorten så mycket. Jag har hört mycket gott om den på Tokyo ramen, även om jag bara ätit Shoyu där.

Raschmus
2023-06-26, 14:58
Classic eftersom de va första gången. Har du varit eller planerar du att boka?

Nä, bara sugen men ingen skarp planering