Visa fullständig version : Senast besökta restaurang
Ristretto
2015-09-05, 18:11
Tycker SHK har blivit sämre och sämre med tiden. :(
På vilket sätt? Jag tycker att både köttsmak, konsistens, bacon och bröd är förträffligt. Kör alltid Landshövdingen.
På vilket sätt? Jag tycker att både köttsmak, konsistens, bacon och bröd är förträffligt. Kör alltid Landshövdingen.
Inte lika flottiga längre. Vid flera tillfällen har de varit ganska smaklösa. Landshövdingen tycker jag har usel kött/bröd-ratio.
Sparven från Minsk
2015-09-06, 07:50
Curry namnam i Ängelholm (Indisk restaurang)
Helt okej, trevlig personal och god mat, inte speciellt dyrt heller. Ligger precis bredvid biografen :)
tntballe
2015-09-06, 08:28
Restaurang Koppar i Västerås
http://gastrogate.com/restaurang/koppar/page/3/
Hade inte räknat med sådan nivå på en lunchbuffé, god fräsch mat där allt hade tydliga smaker. Bra variation på salladstillbehören, rekommenderas.
Postat via en mobil enhet
eternallord
2015-09-06, 08:33
Rå epok i Lund, bästa sushin jag ätit på väldigt länge, kanske bästa sushin jag ätit i Sverige, dock väldigt lite mat och väldigt liten lokal. Smakmässigt riktigt bra som sagt.
Testa Bonsai istället. Jag har förvisso bara lyckats äta där en gång för deras öppettider är extremt opålitliga, men den gången var markant bättre än Rå Epok.
Ristretto
2015-09-06, 22:03
Inte lika flottiga längre. Vid flera tillfällen har de varit ganska smaklösa. Landshövdingen tycker jag har usel kött/bröd-ratio.
Oki, då kanske vi har olika smak när det gäller burgare.
Pressklubben, mycket kompetent käk, nära centralen, bordsbokning på lunchen, bra lokaler. (fantastiskt ölutbud)
Det blev miss Clara istället. Jag åt schnitzel som väl var ok, men ärligt talat är soldanten Svejks dubbelt så bra för halva priset.
Hade tyvärr hellre gått till pressklubben.
Var på Torvehallarna i Köpenhamn för ett tag sedan. Åt bla på Hija De Sanchez som är en taqueria som drivs av Nomas fd pastry chef. Sjukt goda tacos, tortillan görs på beställning och råvarorna topp. Lite dyrt kanske, 100:- danska för tre väldigt små tacos. Men å andra sidan är det ju vad en vettig förätt ofta kostar. Åt även "steamed Buns" med gåsfett, biff och lite annat gött på Banh Mi. Koreansk pannkaka fylld med honung testades från en liten matvagn vilket var smarrigt. Rekommenderar Torvehallarna varmt om man äri Köpenhamn och är matintresserad. Det är saluhallar som ligger vid Nörreport station.
Kao's - Malmö
7/10
Vegan ställe (Brorsan och hans flickvän är veganer)
Tog deras kikärtscurry vilken var helt ok, en god twist var russinen som lyfte hela rätten.
Tog även en hallon/lakrits raw food cheesecake till efterrätt vilken var mycket god (var skeptisk innan jag smakade, väldigt positivt överraskad).
Interpool - Malmö
4/10
Kollade champions league där då malmö spelade mot psg.
Dålig uppsättning för att kolla på matchen då där jag satt fick man inget ljud till matchen mer eller mindre utan hördes vagt från andra håll i lokalen.
De hade speciell meny den kvällen där jag valde deras pulled pork burgare + en öl för 235 kr. Tycker inte burgaren var något speciellt, mina egna jag gör är av liknande kvalité dock var det spännande att det var lingonsylt på den vilket var en skön twist. Dock priset för det hela med den taskiga uppsättningen i lokalen ger det låga betyget.
Någon som har en bra restaurang att rekommendera i Göteborg?
Ska bjuda ut flickvännen på middag nästa helg då hon kommer ner från Umeå och hälsar på. Letar efter något mysigt ställe som självklart har god mat också. Bor vid Johanneberg men kan självklart ta buss/spårvagn.
mvh
Ska bjuda ut flickvännen på middag nästa helg då hon kommer ner från Umeå och hälsar på. Letar efter något mysigt ställe som självklart har god mat också. Bor vid Johanneberg men kan självklart ta buss/spårvagn.
mvh
Budget?
Fridays Östermalm. Har inte varit där på evigheter. Ny meny. Grym service och väldigt god burgare.
Budget?
1200 - 1800 för varmrätt + efterrätt, inte inräknat det vi ska dricka såklart.
McDonalds i Katrineholm. Det var den långsammaste och grisigaste McD jag varit på. Huga.
1200 - 1800 för varmrätt + efterrätt, inte inräknat det vi ska dricka såklart.
Beroende på hur mycket fine dining man är sugen på är ju Thörnströms kök ett givet besök enl mig. Mysiga lokaler och bra service.
Beroende på hur mycket fine dining man är sugen på är ju Thörnströms kök ett givet besök enl mig. Mysiga lokaler och bra service.
Precis det jag är ute efter! Thörnströms såg intressant ut, dock lite för fine dining tror jag. Kanske får gå en sväng imorgon och kolla lite vad som finns. Något område/gata du rekommenderar att åka till då?
mvh
mvh
Jag käkade på Hello Monkey på Magasinsgatan härom dagen och det var över all förväntan! Maten var riktigt god och det var ett schysst ställe. Det är dock en bra bit under er budget, förrätt och huvudrätt för mig och frugan gick på cirka 600 kr, men det var ändå toppen! Testa lammsalladen om du har möjlighet!
Vill du så på stort så är Toso bra! Dyrt som satan men om man ändå vill gå all in, så varför inte?
Två andra bra ställen som kan vara värda att testa är Nonna på Kungsgatan eller La Baracca Rossa i Sannegårdshamnen. Både serverar italiensk mat.
Jag käkade på Hello Monkey på Magasinsgatan härom dagen och det var över all förväntan! Maten var riktigt god och det var ett schysst ställe. Det är dock en bra bit under er budget, förrätt och huvudrätt för mig och frugan gick på cirka 600 kr, men det var ändå toppen! Testa lammsalladen om du har möjlighet!
Vill du så på stort så är Toso bra! Dyrt som satan men om man ändå vill gå all in, så varför inte?
Två andra bra ställen som kan vara värda att testa är Nonna på Kungsgatan eller La Baracca Rossa i Sannegårdshamnen. Både serverar italiensk mat.
Tusen tack! Ska absolut kolla in de restaurangerna, tack! Toso verkar intressant men kanske notan springer iväg rätt fort då det verkar vara smårätter. Blir nog ta bussen en sväng imorgon och kolla runt lite :)
StarkaUlf
2015-09-21, 17:08
Någon som vet om man kan beställa till extra kött till hamburgaren på Bishops arms?
tossefar
2015-09-21, 17:39
Någon som vet om man kan beställa till extra kött till hamburgaren på Bishops arms?
Vet inte varför man skulle vilja ha mer av den fryspucken...
StarkaUlf
2015-09-21, 17:45
Vet inte varför man skulle vilja ha mer av den fryspucken...
Haha :D jag har aldrig ätit där och blir bjuden på fredag. Man får tyvärr så lite mat om man beställer entrecoten, så då lutar det åt burgaren.
Sir Anselm
2015-09-22, 08:11
mvh
Hoze!
Om det finns plats... Och om man gillar den stilen av mat. Det är fast meny med ett gång smårätter.
eternallord
2015-10-08, 22:00
Clou (Stockholm) - 6/10
Testade en 5-rätters med oxfilécarpaccio, kalvtartar, laxtartar, fläsksida samt svamptoast. Carpaccion var riktigt, riktigt bra, men resten av rätterna hittade inte hela vägen hem utan var mest... Helt okej. Läget är tyvärr inte särskilt bra och atmosfären var inget minnesvärt. Carpaccion räddar mycket, men överlag kan jag nog inte rekommendera det.
En i mitt Facebookflöde var också där nyligen. Verkar ha tyckte det var väldigt bra. Speciellt Carpaccion som du nämner.
The_RobRoy
2015-10-08, 22:08
Wedholms Fisk
Jag tog marulk i champagnesås, fantastisk sås och bra tillagad fisk. Inte billigt, men det är såhär man vill att fisk ska smaka när man väl äter ute. Lugnt luftigt ställe med lite utsikt över Strandvägen, lagom ljudvolym i lokalen. Efter-rätten var inget särskilt, det blir ändå 9/10, bästa fisken jag ätit på restaurang.
eternallord
2015-10-18, 01:02
Chill Out (Malmö, Slottsstaden) - 6/10
Vi beställde in 50 bitar av deras "deluxe"-tallrik. Standarden på sushin var en typisk "lunch+", de vanliga standardbitarna med lax, tonfisk och räk-nigiri samt några egenkomponerade makis. Inget som exalterade i någon större utsträckning men allt var gott. Stämningen var lite märklig, vi var där kring åtta-tiden och där var redan dj och såpass hög volym att det blev jobbigt att konversera. Hade nog passat bättre att komma dit för någon drink och en snabb bit mat snarare än en större middag. Priset för maten var helt ok.
Tips på restaurang i Stockholm att äta ute en bröllopsdag? Vi kommer vara där den dagen, men har ingen koll alls vart man kan äta. Vi har länge varit sugna på att prova riktig kobebiff, men det har inte blivit av, och det råkar ju finnas på ett ställe som heter AG... men det såg ju inte så mysigt ut direkt att döma av bilder. Frun är bestämd på något mysigt, iofs förståeligt! ;)
tossefar
2015-10-18, 07:59
Tips på restaurang i Stockholm att äta ute en bröllopsdag? Vi kommer vara där den dagen, men har ingen koll alls vart man kan äta. Vi har länge varit sugna på att prova riktig kobebiff, men det har inte blivit av, och det råkar ju finnas på ett ställe som heter AG... men det såg ju inte så mysigt ut direkt att döma av bilder. Frun är bestämd på något mysigt, iofs förståeligt! ;)
AG är duktiga på kött med lokalen är som du säger inte helt lämpad för romans och mys ;)
Minikubik
2015-10-18, 08:01
Ska ni äta kött är det onekligen AGs som gäller, se den något tråkiga interiören som en chans att drunkna i varandras ögon eller något annat romantiskt tjafs
HerrLuta
2015-10-18, 11:20
Om inte AG:s interiör passar så kanske Griffin's Steakhouse eller Djuret för en bra bit kött? Lite mer "murrig" stämning där och inte lika sterilt som på AG.
Annars något franskt på Chez Betty eller italienskt på Café Milano? :)
Minikubik
2015-10-18, 11:29
Inte för att det var där jag åt senast men vill slå ett slag för restaurang knut på upplandsgatan 17 i Stockholm. Riktigt bra mat, framförallt lunchen är klart prisvärd, mysigt a la Norrland
An Iron Soul
2015-11-20, 19:17
Har hamnat på 2 hak som är "okej" men inte mer.
Vapiano Mall of Scandinavia
Kommentar: Besvikelse. Har märkt att flera Facebook/instagram-orrar pratar om hur bra detta är. Jag fattar ingenting. Finns bättre ställen för 130kr för en dagens.
La Pasta Veloce Mall of Scandinavia
Kommentar: I samma prisklass som Vapiano. Maten serverades i en pappkartong och smakade inte sådär jätte mycket. Överlag är italiensk mat överskattad är dagens slutsats. :D
Det är ungefär som att käka på McDonalds och tycka hamburgare är överskattat.
Kan uppdatera med att det blev AGs i Stockholm. Rekommenderas starkt! Vi körde på var sin kobebiff. Fantastiskt kött! Mycket goda efterrätter! Och allmänt trevligt ställe. Jag skulle definitivt säga att det var bland det bättre jag besökt i Sverige.
An Iron Soul
2015-11-21, 00:16
Det är ungefär som att käka på McDonalds och tycka hamburgare är överskattat.
http://www.ww2incolor.com/d/237189-4/life_69
Pubologi Stockholm
Betyg 9/10
Ett pyttelitet ställe i gamla stan som serverar mat i toppklass.
Dom har mat & dryckes paket i storlekarna S, M & L. Som verkligen träffade rätt även om det ibland kunde kännas som VM i konstiga kombinationer :)
Personalen var riktigt kunnig och tog sig tid att förklara maträtterna, vinerna och öl sorterna. Det som gör att det inte en tia är att det var lite lite mat annars en fullträff.
AG:s Stockholm
Är min favorit kött restaurang blir aldrig besviken där. Kan man ska man boka chef´s table.
An Iron Soul
2015-12-06, 01:25
Sockenplans Thairestaurang
Inget lyxställe. Men god mat och trevlig personal. Ball bambu-inredning. *popcorn*
Är man i närheten och vill äta thaimat kan jag rekommendera stället. Inte överdrivet dyrt heller.
Är det någons som provat Stockholms michelin-krogar? Typ Frantzén,, Matsalen, Oaxen eller Operakällaren?
Är det någons som provat Stockholms michelin-krogar? Typ Frantzén,, Matsalen, Oaxen eller Operakällaren?
Operakällaren har jag testat. Dock bara det svenska smörgåsbordet vilket var dyrt och mediokert. Fin interiör dock.
Operakällaren har jag testat. Dock bara det svenska smörgåsbordet vilket var dyrt och mediokert. Fin interiör dock.
Till det priset ska det fan inte vara mediokert, även om det bara är ett smörgåsbord. När var detta? Var det när de fortfarande hade kvar sin michelin-stjärna?
Till det priset ska det fan inte vara mediokert, även om det bara är ett smörgåsbord. När var detta? Var det när de fortfarande hade kvar sin michelin-stjärna?
Augusti 2010. Alltså det smakade väl ok men jag tyckte inte det var något speciellt. Min egen gravade lax är godare och sill på burk som jag förmodar att det var kan jag köpa själv i livsmedelsbutik. Dock är jag ju ingen expert på hur maten är ute i Stockholm i allmänhet.
Jag har till och med en bild på tillställningen från min blogg:
http://www.proteinsyntes.se/wp-content/uploads/2010/09/smorgasbord.jpg
Augusti 2010. Alltså det smakade väl ok men jag tyckte inte det var något speciellt. Min egen gravade lax är godare och sill på burk som jag förmodar att det var kan jag köpa själv i livsmedelsbutik. Dock är jag ju ingen expert på hur maten är ute i Stockholm i allmänhet.
Ah, 2010 hade de ingen michelin-stjärna. Jag är för all del inte heller särskilt bevandrad i maten i Stockholm, men en riktig michelin-krog ska ha mat som varken du eller jag kan laga hemma.
Har en vän som varit kock på lyxkrogar i Sverige och hennes input på michelin-krogar är "mat jag aldrig skulle kunna laga". Då är jag för egen del väldigt imponerad av vad hon kan åstadkomma.
Operakällaren förlorade sin michelin-stjärna 2010 och återfick den 2014. Det är också "bara" en michelin-stjärna. Frantzén, Matsalen och Oaxen har två. Om det sen spelar någon roll för en enkel plebej som mig själv vet jag inte.
Bästa maten jag hittils provat har varit på någon restaurang i Helsingfors (minns inte vad den hette) och stadshotellet i Katrineholm (det som imponerade mest var kombinationen av vin och mat, vilket var en upplevelse utöver det vanliga, trots att maten var rätt enkel).
Jag skulle gärna prova någon michelin-krog för att se vad "best of the best" gällande mat är. Det är dock brutalt dyrt, så inget man chansar på.
Jag har till och med en bild på tillställningen från min blogg:
[.IMG]http://www.proteinsyntes.se/wp-content/uploads/2010/09/smorgasbord.jpg[/IMG]
Heh, det där såg faktiskt inte speciellt hett ut. Inte så att jag hade kräkts upp maten, men jag förstår om du inte var särskilt imponerad.
Testa Matbaren då, inte så dyrt.
Eller åk till Budapest. Så får du se en fin stad samtidigt. Käka tvårätters där för 180spänn eller något.
Testa Matbaren då, inte så dyrt.
Eller åk till Budapest. Så får du se en fin stad samtidigt. Käka tvårätters där för 180spänn eller något.
Det kanske blir Budapest till sommaren. Har ett par polare som svär dyrt och heligt på det, men jag har aldrig varit där själv.
Bästa jag provat i östeuropa är en restaurang i Sopot, De hade en så perfekt tartar-biff som jag någonsin provat och en lax-sallad jag aldrig kommer glömma.
Och som polaren sade efter vi käkat vår trerätters med öl, vodka och annat knas; "det här är det dyraste vi någonsin kommer käka i Polen". Det gick väl på runt 140kr per skalle.
Helt otroligt för den mat man fick. Och jag har förstått att Budapest är ännu bättre.
Arne Persson
2015-12-06, 03:09
KFC i Lockarp! :d
KFC i Lockarp! :dRIP Arne.
Tapatalk.
Jag har en övernattning i London snart, någon som kan tipsa om en bra restaurang?
Gärna nära victoria station.
Holmeros
2016-01-14, 11:20
Jag har en övernattning i London snart, någon som kan tipsa om en bra restaurang?
Gärna nära victoria station.
Ta dig till covent garden och käka burgare på shake shack. Inte överdrivet långt. Absolut bästa burgaren jag ätit, helt i min smak iallafall.
Tips på någon schysst köttrestaurang i Vegas? Inte Gordon Ramsay Steak.
Ta dig till covent garden och käka burgare på shake shack. Inte överdrivet långt. Absolut bästa burgaren jag ätit, helt i min smak iallafall.
Patty&Bun för en lyxigare variant :)
Tips på någon schysst köttrestaurang i Vegas? Inte Gordon Ramsay Steak.
Har inte Daniel och Erik koll? Eller du kanske har kollat med dem redan.
OnT:
Rose Garden i Utopia i Umeå. Åt en lunchbuffé. Fin variation på thairätterna och fin sushi! Saknade typ en misosoppa men det går ändå. Smakade gott och var väl påfyllt!
Har inte Daniel och Erik koll? Eller du kanske har kollat med dem redan.
OnT:
Rose Garden i Utopia i Umeå. Åt en lunchbuffé. Fin variation på thairätterna och fin sushi! Saknade typ en misosoppa men det går ändå. Smakade gott och var väl påfyllt!
Tror inte de har mycket mer koll än mig tyvärr :)
La neta, inte något superfint ställe direkt dock lätt den bästa mexikanska restaurangen jag testat i stockholm om man vill ha "riktiga" tacos.
La neta, inte något superfint ställe direkt dock lätt den bästa mexikanska restaurangen jag testat i stockholm om man vill ha "riktiga" tacos.
Vilken var du på? Jag tycker den som ligger vid drottninggatan är betydligt bättre än den på söder av någon märklig anledning.
Har inte varit där på ett par år, kul om de håller klassen.
Själv var jag på http://indio.se/kitchen/ japanskt-peruanskt crosskitchen (ett ord som jag får lite rysningar av).
Riktigt, riktigt bra sushi. Vilken skillnad det är på fiskkvalité jämfört med den vanliga hämtsushin man brukar äta.
Cevichen var god med, men hade nog förväntat mig att den skulle vara ännu bättre fast jag har svårt att sätta fingret på varför andra jag ätit varit godare.
Rekommenderat ett besök, jag kommer gå dit igen när jag blir sugen på lite bättre sushi.
Edit:
Klart att DN tyckte att cevichen var bäst, tvärt emot mig =)
http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/indio-prisvart-alternativ-till-haglos-fulsushi/
Sir Anselm
2016-03-24, 09:56
Dryck i Uppsala.
Vi bokade bord och fick därmed den fasta menyn. De utgår från 4 viner/drycker och gör 4 maträtter till. Vi fick gös, råbiff, anka och äpple. Väldigt trevligt, om än väldigt litet ställe. Vällagat och framförallt väl matchat med vinet och maten.
Rekommenderas!
http://www.whiteguide.se/restaurang/dryck
The_RobRoy
2016-03-24, 10:18
The Flying Elk
Beställde in griskind med primörer och svamp i en gryta, riktigt bra mat för under 300kr.
Inte senast besökta, men värd varenda Florint. Costes inne på Prestige Hotel Budapest.
Kosta 25000(!), dvs mer än skjortan. ~850 kr. En Michelin-stjärna och har tydligen rankats som 25:e bästa restaurangen i världen. Inredningen är superb och intressant bara att titta på med växter och andra grunkor som täcker både väggar och tak dessutom är stolar och bord väldigt sköna. Trots den öppna planlösningen så gör inredningen att rummet är fritt från ekon så man kan tala med sina bordskamrater med vanlig samtalston utan att anstränga hörseln även när det var fullsatt. Servicen är superb och de är mycket bra på engelska.
Vi tog varsin fyrarätters middag, vilket de rekommenderade oss. De ville bestämma vilka fyra rätter för att det skulle passa bra men vi tog på oss att välja själva då vi hade flera saker som vi absolut ville testa. Jag kommer inte ihåg exakt vilka rätter vi tog men det var naturligtvis förträffligt tillagade och upplagda och det var ett mycket gott rödvin de rekommenderade oss.
Jag kan rekommendera Costes. Det är dock inte många som tänker på att Budapest kan vara dyrt men det här var faktiskt ganska dyrt. Det är dock den enda faktorn som talar emot det. Tänk på att boka bord i tid, per telefon, i värsta fall är det 3 veckor innan man måste vara ute.
http://costesdowntown.hu/hu
http://www.prestigehotelbudapest.com/dining
Sorry för trådkapning men orka skapa ny tråd för allt..
Är det många länder som inte kör med att man kan fylla i dricks på slippen ännu? Är i Grekland just nu och har ätit på 2 helt okej restauranger och inte kunnat dricksa på slippen. Nu var bägge ingen större upplevelse men hade jag haft möjlighet hade jag fyllt i lite på bägge ställena. Det här förlorar servicen myyycket pengar på.
eternallord
2016-06-15, 12:06
Tattu (Manchester) - 5/10
Asiatisk restaurang som tar en modern twist på klassisk kinesisk matlagning. Vi testade bland annat annat en mixtallrik av dumplings, scallop ceviche, pork belly och peking duck pancakes samt en efterrätt. Med tanke på den relativt höga prisklassen var det tyvärr inte särskilt bra. Pork bellyn var fin, men man kan få samma upplevelse för mycket lägre pris. Ankan var tyvärr lite torr, och dumplingsen var ganska anonyma bortsett från wagyu-versionen. Inredningen och stilen på stället var cool (namnet i ära så hade hosten tatueringar ända upp i ansiktet), och servicen var väldigt bra.
På ämnet Manchester så rekommenderar jag varmt The Alchemist för drinkar om ni råkar vara där, tror dom har 3-4 ställen i stan. Riktigt bra!
Holmeros
2016-06-15, 12:34
Var på Surfers i Stockholm för några veckor sedan.
Känns som ett surfhak, men maten är starkt influerad från Sichuan i Kina. Riktigt bra käk, resten är svårt att bedöma då jag var där på fest, och hela stället var abonnerat, alltså endast vårt sällskap på 50-60 pers.
Maten var förbokad, ett gäng olika rätter vi fick testa. Hade aldrig kunnat ana att tofu kan vara så löjligt gott. Deras räkbollar var också fantastiska, trots att jag avskyr räkor (majoriteten av bollen är kycklingfärs). Totalt testade vi 6 rätter från menyn, alla riktigt bra.
Jamie Olivers Italian, östermalm
Utmärkt service och fantastiska råvaror, men tråkigt och fantasilöst utförande av vegetariska alternativ. Vet inte om det blir ett återbesök.
Oliver Twist, södermalm
Fantastiskt ölutbud med kunnig och trevlig personal. Härlig krogstämning och god mat i rätt tema. Mycket trevligt. Kommer definitivt återkomma.
Hermans vegetariska, Södermalm
Ska vara sthlms bästa veganska restaurang men det har jag svårt att tro på. Trevligt utbud av rätter men tråkig buffé som smakar uppvärmningspanna a la skolkök. Lär återkomma pga kretsarna jag hänger i, men snacka om överskattat.
Duck and Crab, Stockholm - 6/10
Väldigt liten och trevlig lokal, men för denna prisnivå var maten inte bra nog. Åt en ganska trist förrätt med torra bönor och en bra anka till huvudrätt. Också lite märkligt många alternativ som innehöll anklever.
Lammet & Grisen (Öland)
Trevligt ställe och lagom pris. (540:- för 2 pers exkl dryck) Men då fick man äta tills det inte gick ned mer.
+Bra kvalitet på köttet, bra tillagat och uppskuret till dig på plats. Tillbehören lämnade inget att önska, särskilt ädelostcremé var bortom mina sinnen.
- Livebandet. Helvete vilka medelmåttor.
- Övriga gäster. Mycket WT, tänk er Filmjölk, fast på riktigt.
Värt ett besök, om du kan avskärma resten av gästerna.
The_RobRoy
2016-06-19, 21:37
Tjejen här på besök, så blivit lite restaurang-botaniserande senaste tiden
Vassa Eggen - 8/10
Riktigt bra kött och goda tillbehör gav en väldigt trevlig mat-upplevelse. Inte riktigt lika starkt för de i sällskapet som beställde fisk. Efterrätterna såg häftiga ut men var inte särskilt välbalanserade. De spelas musik på rätt hög ljudnivå, vilket gav en lite mer "fest stämning" i lokalen.
Wedholms Fisk - 9/10
Ett återbesök här, Marulken i Champagnesås är så förbannat gott. Imponerade även med något så enkelt som lax i en basilikasås. Efterrätt också riktigt bra. Bästa fiskrestaurangen i Sthlm - punkt.
Mellander Fisk (Täby C) - 6.5/10
Beställde in en skaldjursplatå som var OK, inte mer än så. De andra fisk-rätterna var allt ifrån OK till goda, lång väg kvar till Wedan nivå.
Minikubik
2016-06-20, 04:07
Tjejen här på besök, så blivit lite restaurang-botaniserande senaste tiden
Vassa Eggen - 8/10
Riktigt bra kött och goda tillbehör gav en väldigt trevlig mat-upplevelse. Inte riktigt lika starkt för de i sällskapet som beställde fisk. Efterrätterna såg häftiga ut men var inte särskilt välbalanserade. De spelas musik på rätt hög ljudnivå, vilket gav en lite mer "fest stämning" i lokalen.
Wedholms Fisk - 9/10
Ett återbesök här, Marulken i Champagnesås är så förbannat gott. Imponerade även med något så enkelt som lax i en basilikasås. Efterrätt också riktigt bra. Bästa fiskrestaurangen i Sthlm - punkt.
Mellander Fisk (Täby C) - 6.5/10
Beställde in en skaldjursplatå som var OK, inte mer än så. De andra fisk-rätterna var allt ifrån OK till goda, lång väg kvar till Wedan nivå.
Varit på väg till wedholms flera gånger men blir aldrig av, måste se till att ta mig dit snart
Jamie Olivers Italian, östermalm
Utmärkt service och fantastiska råvaror, men tråkigt och fantasilöst utförande av vegetariska alternativ. Vet inte om det blir ett återbesök.
Blev ju så sanslöst sågat när de öppnade att de stängde och nyöppnade.
'Vet Jaime Oliver vad som pågår här'
Oliver Twist, södermalm
Fantastiskt ölutbud med kunnig och trevlig personal. Härlig krogstämning och god mat i rätt tema. Mycket trevligt. Kommer definitivt återkomma.
Mitt goto-ställe när man ska ta ett par kvalitetsöl. Maten tycker jag är standard pubmat inte mycket bättre. Men funkar om man vill ha lite käk till ölen.
Däremot bjuder de ju på korv med bröd när det är AW vissa dar.
Lammet & Grisen (Öland)
Trevligt ställe och lagom pris. (540:- för 2 pers exkl dryck) Men då fick man äta tills det inte gick ned mer.
+Bra kvalitet på köttet, bra tillagat och uppskuret till dig på plats. Tillbehören lämnade inget att önska, särskilt ädelostcremé var bortom mina sinnen.
- Livebandet. Helvete vilka medelmåttor.
- Övriga gäster. Mycket WT, tänk er Filmjölk, fast på riktigt.
Värt ett besök, om du kan avskärma resten av gästerna.
Jag var där för ett par år sen och har väl egentligen samma intryck. Egentligen inget fel på maten.
Men det var så jävla trashigt, jag kommer aldrig någonsin att gå dit igen.
Mitt goto-ställe när man ska ta ett par kvalitetsöl. Maten tycker jag är standard pubmat inte mycket bättre. Men funkar om man vill ha lite käk till ölen.
Däremot bjuder de ju på korv med bröd när det är AW vissa dar.
Testa deras rödbetsburgare!
Skräpmatsrecension incoming! Var på grönan igår för att se Joel Alme, passade på att testa deras nya veganska utbud. Blev en langos med vitlöksolja, ifraiche, rödlök, tångcaviar och ruccola. Langos brukar vara ganska sunkigt och tråkigt men den här var riktigt fräsch och god! Kostade 65kr vilket kanske var i överkant med tanke på att den var väldigt lätt och enkel, men för tre kronor till fick man en mellanläsk och då kändes det mer prisvärt!
Vegankebab i bröd gjordes på oumph som de otroligt nog friterade! Fantastisk idé! Dålig struktur på brödfyllningen då all sås och oumph låg på toppen, all sallad i botten. Kostade 45 kronor men det är nog värt en tia extra för pommes och en mer balanserad matupplevelse. Det var svårätet i pitan också pga vissa stora oumphbitar som var svåra att bita igenom pga friteringen, följden blev såsfläckar på jeansen, tråkigt, men även det problemet åtgärdas om man tar tallriken istället!
Avslutade med vegansk milkshake, kola- och passionsfruktssmak med sockervadd på toppen. Jösses Amalia! Now that's a 5$ milkshake! Överlag imponerad av grönans veganska skräpmat, det var billigt som fan och förvånansvärt gott. Kommer lätt äta där igen nästa gång det valkas spelning!
eternallord
2016-07-18, 22:21
Les Tablettes (Paris) - 8/10
Jean-Louis Nomicos enstjärniga restaurang i Paris. På grund av att Paris var lite utrymt i och med Bastille-firandet så var vi bokstavligen ensamma i restaurangen när vi kom dit för en väldigt sen lunchbokning i lördags. Snyggt inredd lokal och ganska bra service. Vi åt en avsmakningsmeny med 7 serveringar, varav 4 stod för huvuddelen av presentationen. Alla rätterna höll väldigt hög klass, och mest imponerad blev jag av den inledande vegetariska rätten som gjorde på en bas av parmesan pastry crust och en intensiv zucchini-kräm och diverse grönsaker. Om det finns något att anmärka på så var det kanske att trion av vegetarisk, fisk och fågel-rätter samtliga var väldigt intensiva och tunga i smak, och även fast de ensamma var extremt bra så hade menyn som helhet mått bra av att fisken exempelvis brutit av med en lite lättare och mer fräsch komposition. Överlag mycket bra dock!
Ska till Öland nästa vecka, vill äta gott och vegetariskt. Tips?
Prova Ingenting.
eternallord
2016-08-16, 16:57
Nosh and Chow (Stockholm) - 3/10
Var en vända i huvudstaden och åt på Nosh. Testade totalt 5 rätter. Inledde med en carpaccio som var väldigt trevlig, och en chark-tallrik aom var helt ok. Till huvudrätt blev det först tonfisk med risbollar och wasabi-kräm, den här rätten var verkligen under all kritik. Totalt intetsägande smaker, torr, och osmakligt stor portion, vi lyckades äta halva på två personer. Därefter blev det en fläsksida som också var under all kritik. Lite torr, och nästintill smaklös bortsett från en tung pepparsmak som hängde kvar i munnen. Slutligen blev det en creme brulé, och det var verkligen bara det, ingen intressant smaktwist, inte toppad eller ackomponerad med något spännande. Servicen var helt okej och atmosfären likaså, men för dom här pengarna ska maten vara mycket bättre. Undvik!
63 Degrees (Manchester) - 6/10
Här avverkad vi fyra rätter. Till en början blev det en kräm på ärtor med pilgrimsmussla som var riktigt bra, samt en laxcarpaccio som var ett ordentligt bottennapp, väldigt tråkig och konstiga toppings. Därefter torsk med grönsaker som inte var särskilt spännande och slutligen en biff med gnocchi som var väldigt bra. Högst varierande kvalité på maten, men pluspoäng för väldigt bra prissättning på lunchen, 3-rätterspaket kostade blott 20 pund! (Jämför det med att bara biffen jag beställde under samma måltid kostade 25). Hade vi hållit oss till rätterna inom det erbjudandet hade det blivit riktigt billigt för en väldigt fin fransk restaurang med utmärkt service. Nu blev det bara "ganska" billigt :)
Karlsson Garage (Göteborg) - 6.5/10
Om man tar det för vad det är - en pub - så är maten bra. Rejäla portioner för 100-150 kr. Har en hel del bra öl dessutom. Inredningsmässigt är det sådär. Bra service trots att det var MYCKET folk p.g.a. Way Out West.
Mañana (Göteborg, Majorna) - 5/10
Helt nyrenoverat och väldigt fräscht. Maten var dock sådär. Tapas i all ära, men när de kostar 60-70 kr styck och man behöver sex stycken för att bli mätt så blir det för dyrt. Finns flera andra tapasställen i Göteborg som slår dem med hästlängder.
Servicen var sådär, fick vänta och fråga igen efter den glutenfria menyn och hur kan det ta över 10 minuter att hälla upp en öl?
Scratch89
2016-08-16, 17:48
Tacos & Tequila (Göteborg) - 8/10
Bra och väldigt estetiskt tilltalande mat. Kunnig och hjälpsam personal när man har med sig sin gamle far som knappt kan engelska eller ätit mer exotiska saker än kebabpizza. Hyfsat tequilautbud. Priserna är okej; eftersom det ligger mitt mellan Andra Långgatan och Linnegatan (dvs Tredje Långgatan) blir det som en mix av det lite hippa/chicka och lite finare. Härlig stämning och övriga gäster verkade ha det lika kul som vi. Stort plus att de har uteservering på sommaren.
. Finns flera andra tapasställen i Göteborg som slår dem med hästlängder.
Vilka? Jag behöver tips.
Scratch89
2016-08-16, 18:26
Vilka? Jag behöver tips.
Leonardos här nere vid Olskroken är faktiskt bra, och jag gillar inte ens tapas. Snygga servitriser också.
Strand hotell i Borgholm.
Karin Fransson är bra på vego
Vilka? Jag behöver tips.
Min favorit är Athena, ligger vid mitt emot Lasse På Heden. Annars är Pinchos förvånansvärt bra för att vara en kedja.
Längesen jag var på Leonardos men då var det riktigt dåligt. Var förvisso något paket vi hade köpt men maten var knappt varm... Kan såklart ha ändrat sig!
Frugan ska till Puta Madre till helgen så det är möjligt att hon kan rekommendera det sen!
Var nyligen på racamaca i Stockholm. Tapas i trång liten lokal. Godast var konfiterad mandelpotatis med ägg och tryffel. Trevligt ställe.
Någon som vet var man kan få rendang i Stockholm? Jag har lagat det själv utan att någonsin ätit det innan, börjar bli nyfiken på hur det ska smaka =)
eternallord
2016-08-29, 15:09
Yashin (London) - 6/10
Vi gick för en lättare middag i lördags där vi testade tre sorters rolls. Ravarorna och smaksammansättningen var väldigt bra, men hantverket i rull-utförandet var inget vidare, och vi blev besvikna över att de hade slut pa sparkling saké. Testade tyvärr inga nigiris, men de sag bra ut.
The Artisan Bistro (London) - 7/10
Testade deras bottomless brunch i söndags (3-rätters samt hur mycket prosecco man vill i 90min) och för 32 pund var det bra tycker jag! Vi avverkade gemensamt 8 olika rätter, däribland en utmärkt kronärtskocksgratäng med spenat och parmesan/mascarpone, samt en trevlig lobster mac 'n cheese. Resten av för- och huvdrätterna var ocksa bra (bland annat ostron, grillade räkor med polenta gjord pa bläck fran bläckfisk samt burgare), men efterrätterna var rätt trakiga. En chocolate tart gjord pa baileys var helt ok, men inte särskilt spännande. Vill ni äta gott och sänka en flaska prosecco pa en söndag i London är det här ett fullgott val.
Tacos & Tequila (Göteborg) - 8/10
Bra och väldigt estetiskt tilltalande mat. Kunnig och hjälpsam personal när man har med sig sin gamle far som knappt kan engelska eller ätit mer exotiska saker än kebabpizza. Hyfsat tequilautbud. Priserna är okej; eftersom det ligger mitt mellan Andra Långgatan och Linnegatan (dvs Tredje Långgatan) blir det som en mix av det lite hippa/chicka och lite finare. Härlig stämning och övriga gäster verkade ha det lika kul som vi. Stort plus att de har uteservering på sommaren.
Har du ätit på Little Meats och kan jämföra maten?
Vilka? Jag behöver tips.
Vi var och åt på Athena runt Avenyn (någon sidgata ner) som kör 35:- för alla tapas, åtminstone 5st av de 8 olika jag tog in smakade klart bra, priset gör det dessutom väldigt behagligt även när man är hungrig!
Annars är nog de godaste tapas jag ätit "Tapasbaren" långt ute i Majorna, väldigt mysigt och trevlig personal, men framförallt väldigt smakrika rätter!
För att hamna ontopic så lägger jag till:
Tugg Burgers i Göteborg 8.5/10
Ganska liten (tror det stod 150gr men den kändes mindre, dock var en extra puck prisvärd vill jag minnas) men ack god burgare. Körde månadens smak som bla innehöll äppelchutney och någon form av grövre bacon / sidfläsk kombinerat med en mixad sötpotatis/vanliga fries och deras tryffelaioli. Klart topp 3 burgare i Göteborg imho, mycket trevligare än både The Barn och 2112 mfl. Klart rekommenderbart. Vi var där när stället var tomt dock, så vi fick väldigt god service, förstått i efterhand att servicenivån minskar drastiskt när det är myhcket att göra.
Nordenator
2016-08-29, 19:21
Tycker också Tugg kvalar in till toppen i GBG. Väldigt prisvärt också. En dubbelburgare för runt 110 kr. Tror jag kom därifrån för strax över 200 kr med 2 side orders, dubbelburgare och en bra öl.
Bird (Stockholm) 4/5
Perfekt friterad kyckling till huvudrätt, väldigt goda side orders som passar att delas. Huvudrätten prisvärd men sides rätt dyra jämförelsevis. Två pers med någon öl strax under 600 kr.
Det som håller nere är hur högljutt det är där, men maten är toppen.
AG;s i Stockholm
Full pott för vad det är, dvs en riktigt bra köttrestaurang. Klockren burgare på Jureskogs vis, deras porter house var fullspäckad med orgasmisk köttsmak och råbiffen tillsammans med en len och fin vodka satt riktigt fint.
Priset gick inte heller att klaga på.
Det kommer bli fler besök när köttets lustar faller på.
Farang - Stockholm
Deras vegetariska meny med åtta rätter. Det här var första gången jag åt en avsmakningsmeny, och första gången jag käkade vegetarisk fine dining. Väldigt exotiska rätter men trots det kändes smakkombinationerna väldigt bekanta. Deras service var inte riktigt så bra som jag hade förväntat mig, och de rekommenderade dryckeskombinationerna var inte riktigt värda det höga priset alla gånger. Mycket trevligt, kommer def tillbaka.
Växthuset - Stockholm
Ätit här förut men innan det blev helt veganskt. Rätterna var betydligt mer balanserade och det kändes mer som en välplanerad resa igenom smaker jämfört med förra gången då de mest slängde riktigt god mat på en utan någon större plan. Bättre service än sist också, men det kan ha att göra med att förra gången jag var där så var det en fredagkväll på deras uteservering under trädgårdens högsäsong. Kommer tillbaka hit också.
Max - Vasagatan
Testade deras nya halloumiburgare. Jävlar i min lilla låda vad gott. Briochebröd, långskivad gurka, majonnäs, bbq-sås och två skivor friterad halloumi. Troligtvis den bästa snabbmatskedjeburgaren jag någonsin har ätit (men jag testade aldrig jureskogs heller)
AG;s i Stockholm
Full pott för vad det är, dvs en riktigt bra köttrestaurang. Klockren burgare på Jureskogs vis, deras porter house var fullspäckad med orgasmisk köttsmak och råbiffen tillsammans med en len och fin vodka satt riktigt fint.
Priset gick inte heller att klaga på.
Det kommer bli fler besök när köttets lustar faller på.
Sugen på Ag, går det beställa specialare? Typ 2kg kött eller dylikt?
Det är säkrast att ringa dem och fråga. Om det är en riktigt dekadent köttorgie du är ute efter går det ju annars att beställa en porterhouse som är för två pers.
Tjenare skall till Stockholm i början av april.
Söker tips på restauranger i Stockholm både fin och lite mer "burgarställe" typ MOAS.
Har varit på AG mycket mycket nöjd.
Flippin Burgers Gott men ej fantastiskt, kanske helgerån men vi tyckte Phils var bättre men tristare atmosfär.
Meat on a stick Mycket nöjd återbesök planerat.
Vi har planerat Ekstedt, åsikter?
Lunch på Speceriet, åsikter?
Middag på Aifur bara ett jippo eller bra mat?
Så snälla hjälp en matansvarig lappskalle från norr.
Käkade på http://www.xarcuteria.se/ senast jag var där. Riktigt bra mat och öl!
Barrels har bäst burgare tillsammans med Bun Meat Bun.
grondahl
2017-02-02, 10:16
Barrels har bäst burgare tillsammans med Bun Meat Bun.
Dessutom är det ett trevligt ställe.
Vigårda i Mall of Scandinavia
Bjuder på hipsterburgare. Jag tog en baconvariant. Något smaklöst men ganska gott förstås. Förfärlig housemusik i bakgrunden och allmänt tråkig miljö. Ej prisvärt. Max är godare!
Maten: 5 av 10
Helhet: 4 av 10
shut teh face
2017-02-02, 12:35
Vigårda i Mall of Scandinavia
Bjuder på hipsterburgare. Jag tog en baconvariant. Något smaklöst men ganska gott förstås. Förfärlig housemusik i bakgrunden och allmänt tråkig miljö. Ej prisvärt. Max är godare!
Maten: 5 av 10
Helhet: 4 av 10
Det är synd för jag var där för någon månad sedan och det var riktigt bra, sedan dess har det varit riktigt dåligt. :(
The_RobRoy
2017-02-02, 12:37
Käkade mig igenom de flesta restaurangerna på Mall Of Scandinavia. Tycker nog den med spanska tapas är bäst, den med svensk husman är också OK, resten är lite meh
Det är synd för jag var där för någon månad sedan och det var riktigt bra, sedan dess har det varit riktigt dåligt. :(
Där ser man. Undrar hur det kommer sig då. MoS är väl överlag en otacksam miljö att få till en mysig restaurang i. Kan jag tänka mig.
Käkade mig igenom de flesta restaurangerna på Mall Of Scandinavia. Tycker nog den med spanska tapas är bäst, den med svensk husman är också OK, resten är lite meh
OK! Ska testa tapasstället då om det blir fler försök. Har varit på Vapiano också och deras pizzor är väl som du säger "lite meh", inte mycket att hurra för. Skulle nog ge dem samma betyg som Vigårda.
Raschmus
2017-02-03, 08:00
Besökte 08 i dagarna och fick ätit på AG, Berns Asiatiska och i sedvänja KB. AG och Berns mat på tallriken får 8/10. Bra skit!
shut teh face
2017-02-03, 09:44
Där ser man. Undrar hur det kommer sig då. MoS är väl överlag en otacksam miljö att få till en mysig restaurang i. Kan jag tänka mig.
Jag tycker det händer rätt ofta, antar att det har med byte av kock att göra eller liknande. Något annat kan jag inte föreställa mig.
Ja, MOS är väldigt omysig miljö att öht vistas i. Jag är ibland i Solna och jobbar och bor på Quality precis vid arenan, det känns lagom mysigt att sitta i MOS och äta och dricka med kollegorna. Haha.
Man orkar sällan hålla på åka in mot stan på vardagarna. :)
Det bästa stället (utan att ha testat allt) i MOS är Prinz tycker jag.
http://www.printz.nu
Deras fokus är hemmagjorda korvar, men det är inte särskilt bra. Det som däremot är bra är deras enorma utbud av öl, och deras högrevsburgare är OK, dock rätt dyr för den kvalitén det ändå är, det är inte toppklass. Men, öl, öl, öl = :cheers:
The_RobRoy
2017-02-03, 09:55
Det var Printz jag menade som husman stället..
Firade min födelsedag på Red Sky i Bangkok, väldigt trevligt
Ceasarsallad till förrätt, en Surf n Turf för 2 personer till varmrätt bestående av två skivor entrecote, lamb rack (vad det nu heter på svenska), hummer, stora och små räkor, kungskrabba, pilgrimsmusslor, lite blandade varma grönsaker, ankfettsfriterad pommes och 7 olika dipsåser/såser.
Bra utsikt på 55e våningen, sjukt bra brödkorg och bra service. Kan rekommenderas
Lite bilder finns här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7716623&postcount=3).
Jag tycker de har lyckats bra med restaurangerna i MoS, man får som sagt väga in att det är en galleria och tycker att der är bra mycket roligare än de vanligare food courts. Vigårda tycker jag också var ganska kass, men andra kedjor som zocalo, sook och vapiano tycker jag är helt okej.
An Iron Soul
2017-02-04, 19:06
Restaurang Salt
Hantverkargatan 34
Kommentar:
Jag åt en vanlig lunch.
Snyggt upplagt, god sallad och nytt fräscht bröd. Snygg miljö.
Tveksamt om jag skulle gå hit för att äta en fin middag ute. Men det är en bra lunch restaurang.
Gott kaffe och en fin mint chokladbit. Satt förjävla fint när det var kallt ute just den dagen. :D
Ja, MOS är väldigt omysig miljö att öht vistas i. Jag är ibland i Solna och jobbar och bor på Quality precis vid arenan, det känns lagom mysigt att sitta i MOS och äta och dricka med kollegorna. Haha.
Borde det inte finnas trevligare vattenhål in mot Råsunda? Jag brukar inte hänga i de krokarna själv men det finns ju ställen som i varje fall ser trevliga ut när man passerar där.
Trevligt är förstås i detta fall väldigt relativt. Vill man ha trevligt på riktigt ska man långt ifrån pisshålan Stockholm.
shut teh face
2017-02-04, 20:01
Borde det inte finnas trevligare vattenhål in mot Råsunda? Jag brukar inte hänga i de krokarna själv men det finns ju ställen som i varje fall ser trevliga ut när man passerar där.
Trevligt är förstås i detta fall väldigt relativt. Vill man ha trevligt på riktigt ska man långt ifrån pisshålan Stockholm.
Det finns det, men det känns som man är i en isolerad liten bubbla vid MOS, kontoret, MOS och hotellet ligger inom en 200 meters radie typ. Att ta sig därifrån känns jobbigt. Förut kunde man ju knalla 5-10 minuter och hamna på diverse olika mysiga pubar. :d
Det finns det, men det känns som man är i en isolerad liten bubbla vid MOS, kontoret, MOS och hotellet ligger inom en 200 meters radie typ. Att ta sig därifrån känns jobbigt. Förut kunde man ju knalla 5-10 minuter och hamna på diverse olika mysiga pubar. :d
Det låter som någon form av tortyr. Jag hade köpt rep och en pall om jag tvingades stå ut med det en längre tid.
Jag tycker det händer rätt ofta, antar att det har med byte av kock att göra eller liknande. Något annat kan jag inte föreställa mig.
Man orkar sällan hålla på åka in mot stan på vardagarna. :)
Det bästa stället (utan att ha testat allt) i MOS är Prinz tycker jag.
http://www.printz.nu
Deras fokus är hemmagjorda korvar, men det är inte särskilt bra. Det som däremot är bra är deras enorma utbud av öl, och deras högrevsburgare är OK, dock rätt dyr för den kvalitén det ändå är, det är inte toppklass. Men, öl, öl, öl = :cheers:
Orkar åka in mot stan? Tar väl typ 5 min med pendeln från Solna? Känns som det borde kunna vara värt det om ni bara vet var ni ska. Problemet är väl som oftast att man inte orkar kolla upp var man ska käka utan tar nåt som ligger runt hörnet?
Det var Printz jag menade som husman stället..
Varmkorvsboogie delux med andra ord! Den testar jag nästa gång. Helt klart. Ser åtminstone förbannat gott ut om ni frågar en deffare!
eternallord
2017-02-04, 22:07
Lima Floral (London) - 7,5/10
Peruviansk restaurang. Trevlig stämning och överlag ganska hög kvalité på maten, speciellt huvudrätterna var utmärkta. Bra pisco sour men vinerna var lite intetsägande.
Gondolen (Krogveckan) - 5/10
Verkade som de hade praktikanter som serveringspersonal. För servicen var inget vidare. Maten var väl vad du kan förvänta dig för 300spänn för 2 rätter.
Publico (Krogveckan) - 6/10
Tre små rätter, torsktartar, bifftaco, flankstek. Bifftacon var riktigt god. Övriga maten var inget speciellt. Hade varit besviken om jag betalat full pris.
Österlånggatan 17 - 6,5/10
Trevlig restaurang bort från alla turister i Gamla Stan. Tog tre mindre rätter, pulledpork taco, tonfisktaco, högrevsslider. Slidern var god, övriga rätter intetsägande.
shut teh face
2017-02-05, 16:18
Orkar åka in mot stan? Tar väl typ 5 min med pendeln från Solna? Känns som det borde kunna vara värt det om ni bara vet var ni ska. Problemet är väl som oftast att man inte orkar kolla upp var man ska käka utan tar nåt som ligger runt hörnet?
Varmkorvsboogie delux med andra ord! Den testar jag nästa gång. Helt klart. Ser åtminstone förbannat gott ut om ni frågar en deffare!
Jo man är väl lite lat. Man vill ju ha vingelavstånd till hotellet också.
Jo testa printz är värt det såklart.
Shqypnia
2017-02-05, 16:29
IKEA restaurangen :D
Ekstedt
Avsmakningsmeny om 6 rätter, och dryckespaket.
KALLRÖKT havskräfta, kålrabbi och tall
TORKAD ren, löjrom och kolgrädde
HÖELDAD mjölkko, vedugnsbakad vitkål och svartrot
(Bästa rätten för kvällen, helt förtrollande smaker. Hade kunnat äta detta resten av mitt liv 3 ggr om dagen)
ENRISBAKAD piggvar,potatis och bottarga
BJÖRKELDAD vildand, jordärtsskocka och fläder
VEDUGNSBAKAD kvitten, saffransglass och örtgranité
Trevligt ställe, bra service och trevlig atmosfär. Enda som störde mig var att vår servitör pratade väldigt lågmält, så hörde knappt vad som ställdes fram på bordet. Men överlag så var det 8.5/10
eternallord
2017-02-18, 11:21
Trevlig "jordig" meny rooz! Hur låg priset på?
Shqypnia
2017-02-18, 12:29
Burek House, Malmö
Har man aptit för mat från Balkan så är det detta det bästa du hittar i Sverige! Mycket gott att mixa cevapcici, suxhuk och pjeskavica men en stor grekisk sallad sidan om.
Trevlig "jordig" meny rooz! Hur låg priset på?
Runt 2670:- per person (total notan delat på 6) men jag tror det var 1090:- för själva maten och 900:- för vinet. Men vårt sällskap hade även lite fördrink och whiskey.
Det var eat ett tag sen men Good Morning Hotel Arlanda. Frukostbuffe med allt, ribs eller vad det var, bröd av alla sorter, kött, korv, mm yoghurt, inget saknades. Man kunde svulla ordentligt och behövde knappast äta på planet sen. Om man skall resa svintidigt med nåt av de första planen på morgonen, taxi till terminalen ingår. Kan rekommendera men man får äta snabbt.
Edit, man måste nog bo på hotellet förstås, men det är det värt om man reser dagen innan från Kiruna eller Malmö eller nåt. Bar fanns fast inte så stor men vem har råd att dricka på hotell...
IKEA restaurangen :D
10/10 goda köttbullar
StarkaUlf
2017-02-21, 19:51
Finns det någon rätt så bra köttrestaurang i centrala Sthlm-området som ändå inte kostar skjortan?
Minikubik
2017-02-21, 20:57
Finns det någon rätt så bra köttrestaurang i centrala Sthlm-området som ändå inte kostar skjortan?
AGs :)
unsuspected
2017-02-22, 12:25
http://www.svartengrens.se
Enligt mig bättre än AGs
AGs :)
Är väl bland stoclholms allra dyraste kötthak?
Minikubik
2017-02-22, 19:10
http://www.svartengrens.se
Enligt mig bättre än AGs
Aldrig testat men skriver upp på att göra listan
Är väl bland stoclholms allra dyraste kötthak?
Mycket möjligt, missade helt att han skrev som inte kostar skjortan :d
Har varit på http://kottfiskbaren.se/ och tyckte det var helt ok. Det är ju inte som AG eller svartengrens.
Tror att det är samma som förut hade köttbaren (på tegnergatan) innan de blev köpta och det gillade jag.
Det som förut var köttbaren är numera köttmästarn: http://kottmastarn.se/
Jag har inte varit där sedan dess, men det är säkert värt ett besök, dem kan ju inte ha gått ner sig helt.
För övrigt har jag varit i ringens food court och ätit helglunch ett par ggr nu och varit väldigt nöjd. Särskilt nöjd med Adam & Albins ramen =)
Apropå helglunch så är Melanders bakficka trevligt, lite fisk och ett par glas vitt.
Det behöver kanske inte nämnas, men kan man boka bord på Adam & Albin ska man ta chansen. Fantastiskt.
StarkaUlf
2017-03-17, 21:02
Vilka burgarställen i huvudstaden är ett måste just nu? Extra plus om man bara kan smita in och ta med sig en burgare.
Har testat BmB, Flippin, Gnarlys, Frankys och Phils.
Värt att kanske testa Barrels / Hamburgerköket?
Vilka burgarställen i huvudstaden är ett måste just nu? Extra plus om man bara kan smita in och ta med sig en burgare.
Bun meat bun.
Jag tycker Barrels är den bästa av dem, förutom att Flippin har överlägsen milkshake.
Donken.
20 pack nuggets. Vitlök samt sötsur sås.
8/10 would eat again.
Ricken13
2017-03-17, 22:29
Definitivt hamburgerköket.
StarkaUlf
2017-03-18, 07:10
Olika bud hittills med andra ord :D
Olika bud hittills med andra ord :D
Det enda rimliga är att du besöker alla under samma dag/helg för att göra en rättvis bedömning.
Meno Male (http://menomale.se), Roslagsgatan, Sthlm. Stenugnsbakad pizza napoletana, är förmodligen den bästa pizzan jag ätit i mitt liv. Toppklass!
StarkaUlf
2017-03-18, 14:17
Det enda rimliga är att du besöker alla under samma dag/helg för att göra en rättvis bedömning.
Det var så jag gjorde med dom fem jag nämnde att jag har testat. Då reste jag dock på egen hand. Nu är vi tre som ska ner och träffa min bror, så jag lär inte kunna hinna på alla ställen. Eventuellt om det går att bara gå in och köpa med sig en burgare på språng, men jag vet inte om det fungerar på alla tre ställena?
eternallord
2017-03-18, 14:20
Senns (Salzburg) - 7,5/10
Cool lokal ute i industriområdet, ombyggd gammal fabrik med gamla maskiner och inredning kvar fortfarande, inte så "mysig" dock. Väldigt bra mat och vin naturligtvis, men för två michelinstjärnor hade man kunnat hoppas på lite bättre service och lite mer unika matkreationer. Priserna springer iväg rätt snabbt också.
unsuspected
2017-03-21, 22:54
Bästa finpizzan i Sthlm?
Bästa finpizzan i Sthlm?
http://800grader.se/ fick en gulddrake, lär nog vara bra.
unsuspected
2017-03-21, 23:41
http://800grader.se/ fick en gulddrake, lär nog vara bra.
Tänkte mer på personliga erfarenheter men visst är den med på listan.
The_RobRoy
2017-03-22, 02:25
Måste säga att Flying Elk i Gamla Stan håller förbannat hög klass för priset, varje gång får man en riktigt trevlig smakupplevelse.
Önskar man kunde dela in såna här trådar i sub-trådar, en för varje stad för enklare navigering osv.
eternallord
2017-04-24, 18:13
Önskar man kunde dela in såna här trådar i sub-trådar, en för varje stad för enklare navigering osv.
Det är därför jag försöker be folk att skriva staden i inläggen så att man åtminstone kan söka i tråden.
Poom (Seoul) - 8/10
Poom gör sig förtjänt av sin stjärna. Majoriteten av rätterna vi blev serverade var av väldigt hög kvalité och visade på en väldigt god balans mellan klassisk koreansk matlagning och en hint av fusion. Tyvärr har dom inget dryckespaket, men då vi var ett stort sällskap kunde vi köpa flera flaskor och para ihop trots allt. Restaurangen ligger uppe på kullarna i utkanten av Seoul och man har en fantastisk utsikt över staden. Det enda jag har att klaga på var de sista två rätterna. Den sista "huvudrätten" var en klassisk koreansk fiskrätt, som tyvärr var så klassisk att den knappt gjorde något intryck. Inte dålig, men knappast heller märkbart bättre än vad man kan få på många "vanliga" koreanska restauranger (vilka förvisso oftast håller väldigt hög kvalité). Efterrätten var tyvärr medioker.
Sushi Daiwa (Tokyo) - 7/10
Efter vi gått upp 3:30 på morgonen för att uppleva Tokyos berömda tonfiskauktion passade vi på att besöka en av de två mest kända sushirestaurangerna i marknaden. Kön för Sushidai uppskattar jag till 2,5-3h när vi kom dit vid 6:30 ungefär, så vi beslutade oss för att ta Daiwa istället där vi fick plats efter 45min (ett besök går snabbt, in och ut på 30min ungefär, enligt sushi-tradition). Jag har lite svårt att sätta betyg här, då det är två starka kontraster som möts. Jag har aldrig i mitt liv ätit så bra fisk, men i min mening var smaken på riset för anonym, och hantverket på bitarna var diskutabelt. När jag blev upplärd enligt sushins regler hölls mina riskonstellationer till en högre standard än vad som ibland serverades här. Oavsett en fascinerande och autentisk upplevelse som verkligen förhöjdes av besöket på fiskmarknaden innan, samt för att inte tala om det absurda i att vakna mitt i natten för matupplevelser.
Starke75an
2017-04-24, 18:45
Manana i Majorna. Helt ok. Lammet rätt segt. Annars allt bra.
Q
Jag var på Daniel Berlin i helgen, precis så bra som jag hade hoppats =)
Fantastikt gott, kul med ganska lågmälda smaker och klassiska svenska råvaror som smakar bättre än man någonsin trott de kunnat göra.
Bästa finpizzan i Sthlm?
Jag vill slå ett slag för en pytteliten kvartserpizzeria, med typ 10 sittplatser, bra ölutbud och skön hipsterstämning.
Pizza Hatt på upplandsgatan.
Föregångare till den betydligt mer kända Omnipollos hatt.
https://www.facebook.com/pages/Pizza-Hatt/185138241504406
Jag vill slå ett slag för en pytteliten kvartserpizzeria, med typ 10 sittplatser, bra ölutbud och skön hipsterstämning.
För övrigt är ju pizzorna på Omnipollos hatt väldigt bra med, men lika högt prissatta som ölen :-/
För övrigt är ju pizzorna på Omnipollos hatt väldigt bra med, men lika högt prissatta som ölen :-/
Tja, smaksak, en vanlig Vesuvio kostar 85kr här i förorten, och motsvarande pizza (tomat ost och kött) på omnipollo kostar 100kr.
Att betala 15kr extra ser jag som rätt rimligt med tanke på läge, råvaror och att det är en vedeldad ugn. (och ölen är ju ett par pinnar bättre än att ta en Eriksbergs karaktär för 68kr på lokala pizzerian)
Tunnbrödspizzerian i Sundbyberg är fantastisk, särskilt deras quattri formaggi med fikonreduktion
eternallord
2017-04-25, 14:45
Jag var på Daniel Berlin i helgen, precis så bra som jag hade hoppats =)
Fantastikt gott, kul med ganska lågmälda smaker och klassiska svenska råvaror som smakar bättre än man någonsin trott de kunnat göra.
Daniel Berlin är fortfarande den bästa restaurangen jag besökt, otroligt bra. Kunde gott ha fått en andra stjärna med tanke på hur hög standarden är, i min mening.
Tja, smaksak, en vanlig Vesuvio kostar 85kr här i förorten, och motsvarande pizza (tomat ost och kött) på omnipollo kostar 100kr.
Att betala 15kr extra ser jag som rätt rimligt med tanke på läge, råvaror och att det är en vedeldad ugn. (och ölen är ju ett par pinnar bättre än att ta en Eriksbergs karaktär för 68kr på lokala pizzerian)
Jag kan minnas fel, jag har bara för mig att jag tyckte den var väldigt dyr. Men när du lägger upp det sådär så tycker man ju inte 15 spänn är något att tjafsa om.
unsuspected
2017-04-25, 15:43
Har noterats :) Är inte så mycket svår öl.
Tunnbrödspizzerian i Sundbyberg är fantastisk, särskilt deras quattri formaggi med fikonreduktion
Varit där ett par gånger då jag bor inte långt ifrån men håller 800grader högre.
StarkaUlf
2017-04-25, 15:48
Har bara testat en "finpizzeria" i Sthlm, det var Giro. Dom var goda iallafall, men dyra :)
Nej fy, pizzan är en överhypad södermalmshipster-pannkaka. Motbjudande, äckligt och dyr. Hoppas det jävla stället brinner ner snart, lackar på alla snorungar som tycker de är så hippa när de står på deras minimala uteserving med en öl som de sippar på hela kvällen för de har inte råd med flera.
Captainwide
2017-04-25, 17:33
Bästa restaurangen samt mathaket i Växjö? :)
Raschmus
2017-04-27, 06:03
Nu var det en stund sedan jag besökte krogen i fråga men vill slå ett slag för restaurang Volt i Stockholm. Har ni inte varit där så är det en varm rekommendation. Svenskt, lokalt, kanon. Fick dessutom en stjärna ganska nyligen.
grondahl
2017-04-27, 08:36
Nej fy, pizzan är en överhypad södermalmshipster-pannkaka. Motbjudande, äckligt och dyr. Hoppas det jävla stället brinner ner snart, lackar på alla snorungar som tycker de är så hippa när de står på deras minimala uteserving med en öl som de sippar på hela kvällen för de har inte råd med flera.
Du har fel. Deras Pizza med potatis och ansjovis grym.
Går du förbi, tittar på de, och knyter näven i fickan alltså? Det är ju ett underhållande beteende i sig.
Eller räcker det med att du vet att de är där, för att du ska störa dig även när du är på annat håll?
Tabbouleh på regeringsgatan.
Fräscht libanesiskt hak med god mat för priset. Åt en vegetarisk avsmakningsmeny á 16 rätter för 315kr - spektakulärt gott med tanke på priset faktiskt. Höjdpunkten var rörorna som överskuggade de varma smårätterna (falafel, piroger, moussaka osv) som inte på något sätt överraskade eller imponerade - det var dock inget fel på dem alls. Avslutade med en löjligt god chokladmousse med smörstekta pinjenötter. Servicen varierade mellan de anställda men vår servitris var både duktig och trevlig, inte superkompetent dock. Värt att återbesöka enbart pga hummus men inte på något sätt en sanslös middagsupplevelse.
eternallord
2017-06-10, 08:21
Perit Amour (Hamburg) - 8,5/10
Första stjärnan jag testat i min hemstad, och det var synd att det tog sån tid för det här var kanon! Liten och intim restaurang, inte så mysig inredning men bra atmosfär ändå. Personalen var väldigt tillmötesgående och trevlig. Till avsmakningsmenyn kunde man välja mellan det "vanliga" vinpaketet och ett "excellence"-paket, vi beslutade oss för att ta ett av varje och försöka gissa oss till vilket som var "excellence"-vinet i varje servering. Tror ägaren uppskattade detta, han pratade sig varm om vinerna både före och efter serveringarna. Nivån på maten var riktigt hög, och för ovanlighetens skull höll även desserten en riktig hög nivå, något jag annars ofta saknar. Notan landade på 335€ (plus dricks) så visst, det är inte billigt, men väl värt det tycker jag.
Max hamburgare i Barkarby.. *facepalm*
O Bar and Dining, Sydney.
Den absolut moraste kottbiten jag nagonsin atit. Helt fantastiskt. Har atit venison ett par ganger tidigare, bade hemlagat och pa restaurang, men detta var sa mycket battre an jag vagade vanta mig. Den serverades dessutom med nagon sorts currysas som inte ens namndes i menyn och hade den gjort det hade jag formodligen valt nagot annat, men den var ett utmarkt komplement.
Trots att jag inte egentligen gillar sashimi eller sushi blev jag nyfiken och testade. Det var ratt beslut.
SASHIMI OF YELLOWFIN TUNA
Filled with aromatic leaves and botanicals, yuzu koshu, citrus sesame, red rice, nasturtium oil.
NEW ZEALAND CERVENA VENISON
Seed roasted leg, parsnip, agave Blue Mountains carrots, cracked freekeh, bitter chocolate.
Sambon var ocksa ordentligt nojd, trots att aven hon bestallde nagot hon normalt sett inte gillar i lammet.
GLAZED KING SALMON
Scorched rare with white miso, sweetcorn paste, furikake, micro red cos, smoked soy, basil.
PASTURE RAISED MILLY HILL WINTER LAMB
Braised neck & roasted rump, sheepsmilk curd, spiced spaghetti squash, pepitas, herbed wheatberries.
Ganska billigt ocksa med runt 600 svenska per person for en tva ratters. Blir helt klart att ga tillbaka fler ganger.
Annars ar val utsikten en stor del av upplevelsen, speciellt da hela restaurangen roterar:
https://www.bestrestaurants.com.au/image/entity-catalogue/restaurant/o-bar-and-dining/best-restaurants-o-bar-and-dining-01_470x250.jpg
Vi bokade fort strax fore solnedgang sa fick uppleva det i dagsljus och kvallsmorket. Bra grejer.
shut teh face
2017-06-10, 09:13
Amarillo i Visby
Smårätter, tog sliders samt kanderad sötpotatis (med ingefärsaoili)
Sötpotatisen var grymt bra (och säkert lika onyttigt som att dricka smör)
Var här en gång förra året och då var det sämre samt högsäsong
Värt att prova om ni är på besök i Visby, det är självklart bra utbud av öl.
Bara burgare i Kristianstad, 3/5
Hade varit en rejäl fyra om de hade stekt burgarn medium (som jag bad om) men fick en well done. Annars väldigt bra bröd och tillbehör, roligt att mindre orter börjar få bra burgarhak.
Bästa restaurangen samt mathaket i Växjö? :)
Sent svar, men Izakaya Moshi köpte jag en väldigt bra hämtlunch på för ett tag sedan. Säkert bra till middag också.
Annars är Växjö en ganska trött stad när det gäller mat, om man inte vill äta dyrt på PM. Har ätit på Lagerlunden för många år sen och minns det som helt ok.
StarkaUlf
2017-06-19, 19:34
Någon som kan rekommendera en bra pizzeria i Stockholm med napolitansk pizza som t.ex Giro? :)
Är Miss Behave värt att testa i burgarväg? Eller är det dom klassiska Barrels, BMB, Phils, Flippin' etc som gäller än? (Plus om stället har sötpotatis-pommes)
unsuspected
2017-06-19, 19:53
Någon som kan rekommendera en bra pizzeria i Stockholm med napolitansk pizza som t.ex Giro? :)
Är Miss Behave värt att testa i burgarväg? Eller är det dom klassiska Barrels, BMB, Phils, Flippin' etc som gäller än? (Plus om stället har sötpotatis-pommes)
Vet inte om den är neapolitansk men 800grader sparkade stjärt.
Miss Behave kan du hoppa, no good.
Du kan testa Gnarly burgers, finns på två-tre ställen i stockholm, jag har varit på den som ligger på kungsgatan och jag gilla't. Burgarhak och bra burgare, alltid bra.
Går du förbi, tittar på de, och knyter näven i fickan alltså? Det är ju ett underhållande beteende i sig.
Eller räcker det med att du vet att de är där, för att du ska störa dig även när du är på annat håll?
:D
Nu har dom byggt sin uteservering.. Så nu behöver man stå ut med det grisfärgade planket hela sommaren. Varje dag måste jag stå ut med det flera gånger.
Vill dock ge dem ett + när dom hade semla-ölen samt glass-ölen. Det var trevligt.
StarkaUlf
2017-06-19, 20:36
Vet inte om den är neapolitansk men 800grader sparkade stjärt.
Dom har jag funderat på faktiskt, kanske bli ett besök där.
Du kan testa Gnarly burgers, finns på två-tre ställen i stockholm, jag har varit på den som ligger på kungsgatan och jag gilla't. Burgarhak och bra burgare, alltid bra.
Jag skrev först ner Gnarly i listan, sedan tog jag bort dom eftersom att jag inte tycker att dom tillhör topp 3-4 :D
Meno Male, helt sjukt bra!
Vart hittar man Stockholms bästa carbonara?
StarkaUlf
2017-06-19, 22:18
Meno Male, helt sjukt bra!
Ah, bra tips! Ska nog kollas in :)
Totemo ramen - Stockholm - 4/5
Riktigt bra nudlar, så bra man kan förvänta sig att uppnå i Stockholm känner jag. Klår Ai ramen också. Lite mer tyngd i buljongen så hade de fått en femma.
StarkaUlf
2017-06-20, 19:28
Vart hittar man Stockholms bästa carbonara?
Det här skulle vara kul att veta! En fin carbonara är ju fantastiskt gott.
Förresten, är Lilys burger värt att testa? Kommer att bo ganska nära det, så man kanske svänger förbi någon gång.
unsuspected
2017-06-20, 20:23
Förresten, är Lilys burger värt att testa? Kommer att bo ganska nära det, så man kanske svänger förbi någon gång.
Nja och vilket utav de? Tycker att deras kebabställe cokdöner är bättre och om du gillar kebab så finns även moas om du inte redan har provat.
Lilys har bra burgare och shakes, inte de bästa burgare någonsin men definitivt inte de sämsta. Bra ställe helt enkelt.
StarkaUlf
2017-06-25, 11:03
Lilys har bra burgare och shakes, inte de bästa burgare någonsin men definitivt inte de sämsta. Bra ställe helt enkelt.
Alright :)
Low & Slow - Någon som har testat detta smokehouse i Stockholm?
StarkaUlf
2017-06-27, 16:55
Miss BehaveBar - var där mellan lunch och middag, riktigt lugnt. Den bästa burgaren jag har testat i huvudstaden efter Barrels. Saftig, bra ost och bra stekt lök. Bra kryddat. Och brödet är det absolut godaste jag fått. Luftigt, saftigt och bra smak.
Meno Male - mycket bra pizza, plus för mycket pålägg. Grym deg. Och grym efterrätt.
Bishops Vasagatan - entrecote med sötpotatispommes. Bra kryddat och stekt kött. Fin och mör bit. Outstanding pommes, bästa jag har fått någonstans. Perfekt friterade. Inte mjuka och sladdriga, inte heller stenhårda. Krispig utsida med lite mjuk insida, top notch.
BMB saluhallen - fortsätter leverera bra burgare.
An Iron Soul
2017-06-27, 19:22
Restaurang Maestro (http://restaurangmaestro.se/)
En grekisk restaurang som jag varmt kan rekommendera.
Jag har varit där vid två tillfällen. Senaste gången var jag där i torsdags med en vän.
Första gången jag var där så spelade Grekland en match under fotbolls VM. När Grekland gjorde mål hördes det många segervrål från köket. Det kändes riktigt ursprungligt och äkta.
StarkaUlf
2017-07-21, 11:50
Lär ju finnas någon här som har ätit det. Är "Secreto de Iberico" så gott som man läser om? :)
Lär ju finnas någon här som har ätit det. Är "Secreto de Iberico" så gott som man läser om? :)
Gärna grillat, då är det fantastiskt!
TOSO i Göteborg
4.5/5
Riktigt trevliga och intressanta asiatiska tapasrätter! Dessutom väldigt mysig restaurang överlag. Trevlig personal även om de glömde bort 2 av våra rätter. Alla rätter var överraskande och det mesta gav en smakupplevelse utöver det vanliga, verkligen rekommenderbart!
Minikubik
2017-07-27, 09:58
Ja! Fantastisk köttbit
Mercado Mexico i Göteborg.
Hade inte speciellt höga förväntningar men blev ändå rejält besviken. Portionerna var riktigt små men dyra. Köpte smårätter och hade nog behövt 3-4 st för att bli mätt och då priset var 110-165 kr st hade det hamnat på en summa som motsvarar en bra mycket bättre restaurang.
Servitrisen blandade ihop dryckesbeställningen och tog alldeles för lång tid på sig att komma med ölen.
En i sällskapet fick dessutom alltför understekt kött som var kallt.
1,5/5 (och då är jag på gott humör)
Mercado Mexico i Göteborg.
Hade inte speciellt höga förväntningar men blev ändå rejält besviken. Portionerna var riktigt små men dyra. Köpte smårätter och hade nog behövt 3-4 st för att bli mätt och då priset var 110-165 kr st hade det hamnat på en summa som motsvarar en bra mycket bättre restaurang.
Servitrisen blandade ihop dryckesbeställningen och tog alldeles för lång tid på sig att komma med ölen.
En i sällskapet fick dessutom alltför understekt kött som var kallt.
1,5/5 (och då är jag på gott humör)
Fy, trist att höra. Har också fått för mig att priserna kontra storlek på maten är väldigt dålig, f.a. när man får FANTASTISKA tacos på Little Meats för ~90kr / 3st!
Ska till Mexikanska Monarkin ngngång under semestern, har lite förhoppningar där iallafall!
Fy, trist att höra. Har också fått för mig att priserna kontra storlek på maten är väldigt dålig, f.a. när man får FANTASTISKA tacos på Little Meats för ~90kr / 3st!
Ska till Mexikanska Monarkin ngngång under semestern, har lite förhoppningar där iallafall!
Mexikanska Monarkin och Little Meats har jag bara hört gott om, men aldrig testat.
Jag tycker att Holy Molys (på Andra Lång) har schyssta tacos ocksp, ligger på 35-45 kr st.
shut teh face
2017-07-29, 12:41
Någon som har bra koll på uteserveringarna nere vid hamnen i nynäshamn?
Resturang Alcron, Prag
Fine dining, franskt kök.
Litet ställe inne på Radisson, mycket trevligt atmosfär med bra personal. Maten var serverad i ett bra tempo (vi satt i ca 95min med 5 rätter) utan att det kändes stressigt.
Maten var i klass var jag förväntade mig ( En Michelin-stjärna). Och även servicen. Bästa rätten var nog min Foie gras med ett glas krüg, bland det bästa jag ätit.
Grand Hôtel (STHLM)
Längesedan jag var här. Men inte varit där i vuxen ålder, så det kändes trevligt att komma hit igen. Maten var bra, potatisen en bit underkokt för mina preferenser. Men vinmatchningarna var bra, åt bara fisk & skaldjur.
Nyinflyttad till Stockholm och har besök av två vänner. Finns det något givet område om man vill äta och dricka gott samt kunna gå till någon pub efter maten? Vi är män i 25års åldern och från Norrland så känns ej som Stureplan passar oss...
Nyinflyttad till Stockholm och har besök av två vänner. Finns det något givet område om man vill äta och dricka gott samt kunna gå till någon pub efter maten? Vi är män i 25års åldern och från Norrland så känns ej som Stureplan passar oss...
Lite olika, Soldaten Svejk Södermalm kan funka. Monks på sveavägen, möjligtvis KGB på malmskillnads.
Lite olika, Soldaten Svejk Södermalm kan funka. Monks på sveavägen, möjligtvis KGB på malmskillnads.
Kgb är stängt sedan några år tillbaka.
Kgb är stängt sedan några år tillbaka.
Fu fu fu......Märks att man inte hänger i den delen av stan längre.
Käkade på Djuret i fredags. Halstrad pilgrimsmussla, lammtartar, vildansbröst med lammbräss och lammytterfilé.
Började med en grymt bra Negrita och körde sen billigaste vinmenyn till maten. Riktigt gott vin, med ekat vitt som favorit.
Maten höll riktigt hög klass och jag kommer aldrig kunna äta mediokert lamm igen. Tyvärr var portionerna för små för min smak.
Avslutade kvällen i deras cocktailbar Tweed med en Wide Winston och en Old Fashioned. Högst gentlemannamässigt.
Mycket trevligt ställe allt som allt men jag skulle inte gå dit hungrig.
Alright :)
Low & Slow - Någon som har testat detta smokehouse i Stockholm?
Besökte Low & Slow för ett par helger sedan, mycket bra!
Vi var 2st som delade på ribs och pulled pork, samt Mac n cheese, sötpotatis pommes och bönor. Rätt så mycket mat och allt smakade gött!
Började med en grymt bra Negrita...
Negroni menar jag för böfvelen!
shut teh face
2017-11-19, 18:00
Phils Burger vid stureplan
Riktigt bra cheeseburgare, och billigt. :hbang:
Jag har bara testat den i Sumpan men håller med om att det är bra burgare till vettigt pris.
Vingårda är också rätt trevligt på burgarfronten.
unsuspected
2017-11-20, 01:32
Buffen? :)
någon som varit på Krubb i fridhemsplan?
Ska tydligen bli bjuden ditt inom kort men jag ser inget extra kött på menyn. Kommer jag svälta? :D
någon som varit på Krubb i fridhemsplan?
Ska tydligen bli bjuden ditt inom kort men jag ser inget extra kött på menyn. Kommer jag svälta? :D
Burgaren kostar under hundringen ju, lätt värt att ta två om du är svulten.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21462526_1403650246418793_3874034356284128101_n.jp g?oh=1c95e629e285a70b5fbd1404fd94ae63&oe=5AAF23E2
Ska man tro deras facebook lär inte extra kött vara ogörligt! ;)
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19961602_1354443561339462_5866344162795803775_n.jp g?oh=c9f8d78c42284b18698b557f2b5fffaa&oe=5AD7526D
shut teh face
2017-11-20, 13:03
Buffen? :)
Har de sån? Nää, vanlig burgare.
Vi skulle egentligen testat Flopping, men det blev denna istället.
Finns massa bra burgarställen i Sthlm =)
en trippel skulle man inte tacka nej till :D
unsuspected
2017-11-20, 22:22
Saahgi grill i anrika Solna.
En av de bästa persiska restaurangerna jag har ätit på i Sthlm inkl diverse förorter.
Rekommenderas starkt!
Flying Elk, besöktes igår 2017-11-25. Tyvärr besviken maten levde knappt upp till förväntningarna men servicen var alldeles för undermålig. Tog över en halvtimme för att få in fördrinken som var en GT. Tog cirka 1,5h innan vi fick in förrätten..
Kommer nog inte besökas igen, likaså heller kommer det inte rekommenderas till nära o kära. Tyvärr.
Hambergs i Uppsala. Fisk & skaldjursbutik samt restaurang. Fantastiskt god mat till rimligt pris. Rekommenderas varmt.
svenbanan
2018-03-24, 19:11
Hambergs i Uppsala. Fisk & skaldjursbutik samt restaurang. Fantastiskt god mat till rimligt pris. Rekommenderas varmt.
Där har jag jobbat en gång i tiden. Jävlar vad jag fick rensa fisk! :D
Restaurang ishotellet i Jukkasjärvi. Värt ett besök om man har vägarna förbi :D Mycket god mat, bl. A löjrom från Kalix och lite olika rätter baserade på ren (såklart). Goda viner och bra service.
Där har jag jobbat en gång i tiden. Jävlar vad jag fick rensa fisk! :D
Vilket drömjobb! :D
Tänkte gå ut och äta lagom fin lunch på skärtorsdagen, ev berusa sig med kvalitétsöl i samma veva. Har ni några tips (Stockholm)?
Tänkte gå ut och äta lagom fin lunch på skärtorsdagen, ev berusa sig med kvalitétsöl i samma veva. Har ni några tips (Stockholm)?
Massor, men först, vad gillar du för typ av mat, och vilken sorts kvalitétsöl? Och vad tänker vi oss för prisklass?
Massor, men först, vad gillar du för typ av mat, och vilken sorts kvalitétsöl? Och vad tänker vi oss för prisklass?
Jag är ju ngn slags mathipster så jag äter det mesta. Men det är väl en typisk grabbig tillställning. Bättre husmanskost funkar nog, vad som helst så länge det inte är vego eller för snorkigt.
När vi ses brukar det väl bli tyskt eller burgare i vanliga fal.
Har funderar på Djuret, proviant, pelikan eller tranan. Djuret är kanske lite dyrt som lunch, proviant är stängt, pelika lite trist och tranan har jag inte besökt i modern tid =)
Edit: Tydligare svar: Mat äldre generationer inte rynkar på näsan åt. Mat för under 300. Öl, så länge det inte bara är de allra vanligaste sunk-alternativen.
Jag är ju ngn slags mathipster så jag äter det mesta. Men det är väl en typisk grabbig tillställning. Bättre husmanskost funkar nog, vad som helst så länge det inte är vego eller för snorkigt.
Har funderar på Djuret, proviant, pelikan eller tranan. Djuret är kanske lite dyrt som lunch, proviant är stängt, pelika lite trist och tranan har jag inte besökt i modern tid =)
Edit: Tydligare svar: Mat äldre generationer inte rynkar på näsan åt. Mat för under 300. Öl, så länge det inte bara är de allra vanligaste sunk-alternativen.
Jag älskar Tranan. Och Prinsen. Och Tennstopet. Alla grymma alternativ för husmanskost. Lunchen är ju däremot inte alltid riktigt lika rolig när man käkar ute.
Annars tycker jag ni ska dra till Moldau vid Hornstull. Schnitzlar stora som pizzor och möjligtvis den godaste jag har ätit och då har jag ätit schnitzel många, många gånger i Österrike, Schweiz, Tjeckien och Tyskland. Många olika bira att välja mellan. Starkt rekommenderat.
Tänkte rekommendera Zum Fransiskaner! www.zumen.se
Typisk tysk mat möter svensk husmanskost. Varmrätterna ligger i 150-220kr spannet, och det är generösa portioner. I påsk kör de inte dagens lunch utan har en trerätters påskmeny för 400kr om man inte vill ha a la cart.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/29595316_354334921728972_5549169992887076087_n.jpg ?_nc_cat=0&oh=0ea2d6e4d2a6618a224eeea51140f17f&oe=5B700AC5
Men, de öppnar inte fören kl 15 på skärtorsdan, så det blir ju inte direkt lunch då.
Moldau och Svejk öppnar 17...
Bierhaus öppnar 15
Östgötakällaren 16
Lådan öppnar 17
Besvärligt med lunch :(
Tennstopet har Ärtsoppa och fläsk med pannkakor som dagens för 129, det är ju alltid en klassiker som funkar. Men jag har inte koll på ölutbudet.
finns det sushibuffer i sthlm?
testade googla lite men då är det oftast del av en asiatisk buffe eller så söker jag dåligt :P
The_RobRoy
2018-04-03, 16:33
finns det sushibuffer i sthlm?
testade googla lite men då är det oftast del av en asiatisk buffe eller så söker jag dåligt :P
Berns Asiatiska buffe är typ sushi buffé, av den bättre sorten.
Vad blev det?
'Tyvärr' blev det mat på barrels. Men vi gick vidare för det mesta av ölandet till zum franziskaner, vilket var en succé. Alla gillade det och vi kommer garanterat att gå dit och käka någon gång!
'Hur lång kan en lunch egentligen bli' =)
Raschmus
2018-04-04, 06:57
Någon som har tips på riktigt bra, udda, speciella eller bara mysiga fik & caféer i centrala Stockholm? Frågar åt en vän.
'Tyvärr' blev det mat på barrels. Men vi gick vidare för det mesta av ölandet till zum franziskaner, vilket var en succé. Alla gillade det och vi kommer garanterat att gå dit och käka någon gång!
'Hur lång kan en lunch egentligen bli' =)
Barrels har goda burgare och bra bira, skumma pommes dock!
Zumen har riktigt bra öl utanför hipstersegmentet. Bra välgjord tyskdoftande öl!
Någon som har tips på riktigt bra, udda, speciella eller bara mysiga fik & caféer i centrala Stockholm? Frågar åt en vän.
Turistigt, trångt men bra kvalité är väl vetekatten. http://vetekatten.se
City konditoriet har en jättefin lokal, någon kyrka som driver stället, kanske inte jättestort utbud och en medelålder kring 70 ;) http://www.citykonditoriet.com
Mr Cake, jättehypat, jättetrångt, jättebra bakverk och mackor. Kan ha lugnat sig nu men det var lång kö på gatan när det var nytt. Roy Fares drar publik. www.mrcake.se/
Finns en del helt ok i gamla stan med, men då är det turistigt både till pris och klientel.
Saturn Cafe är snyggt och trendigt med bra cafémat, eller så kör ni på Bullboden på Kungsholmen för stockholms bästa och största kardemummabullar. Om ni tar det senare så ring i förväg och fråga när på dagen de har en nybakad sats bullar förutom vid öppning, när de är varma från ugnen så är de nämligen de godaste bullar jag ätit. Ritorno är ganska mysigt också och har prisvinnande semlor om man är ett fan av sånt, och på Gunnarssons på Götgatan så hittar ni några av Stockholms mest dekadenta bakverk. Alla fyra är mysiga att sitta på, på sina egna vis.
Var på Soyokaze (http://soyokaze.se/) i veckan, väldigt bra. Trevlig atmosfär och service, fantastisk mat.
Tycker det höll samma klass som sushi sho, men att imouto är bättre. Lite mer 'clean' än de tidigare nämnda, kul med lite udda fiskar med, t ex näbbgädda(!).
Rolfs kök: Bra men tråkigt. Åt en kind vilken var bra tillagad. Med den kom nån brunsås typ. Allt var välgjort men ointressant. Efterrätt var crème brule, igen välgjord men inget extra.
Tako: Körde deras lilla avsmakningsmeny. Var riktigt bra. Gick ut starkt med lite roligare grejer men kändes som idéerna tog slut efter ett tag. Blev lite tråkigare emot slutet och hela avslutades med en tråkig glass som efterrätt. En rätt närmare slutet var typ ett salladsblad man la lite kött och något till på, kändes mest meckigt och serveringen gjorde inget för rätten, vilket gjorde att det kändes tacky. Men allt smakade riktigt bra och maten kom med bra mellanrum.
shadowfire
2018-09-08, 15:45
Sökes; restaurang i Göteborg som har lite mysigare miljö. Avslappnad atmosfär, lugn miljö så man kan samtala. Gärna typ källarvalv med vedeldad brasa eller sådant, typ den typen av atmosfär.
shadowfire
2018-09-13, 13:25
Trattoria La Sultana på Eklandagatan, Göteborg.
Relativt lätt att hitta parkering (dock dyr sådan, över 80 kr för någon timme).
Mysigt litet hak. Välsmakande käk och jag som avskyr fina restauranger där man får typ en osthyvlad bit av en oxfilé och förväntas bli mätt på det, blev helt ok mätt på förrätt + huvudrätt som var entrécote.
Service på rätt sätt, inte för plåfluget men ändå trevligt. Acceptabel väntetid (dock när jag är hungrig som jag var igår så känns allt som en evighet).
Helt ok italiensk restaurang.
shut teh face
2018-09-13, 13:40
Tar gärna emot tips på bra restauranger i Rom, med genuin italiensk mat.
shut teh face
2018-10-29, 10:12
Mamma fyller år och vi syskon tänkte ta ut henne på något ställe i Stockholm. Jag har inte varit där på flera år så jag har ingen koll på vart man ska gå...
Gärna ett finare ställe, men de måste också finnas bra öl.
Mamma fyller år och vi syskon tänkte ta ut henne på något ställe i Stockholm. Jag har inte varit där på flera år så jag har ingen koll på vart man ska gå...
Akkurat är nog ganska drägligt nu när det inte är lika poppis. Oliwer Twist är mysigt och har hög nivå på maten men båda dessa är ju att klassa som 'krogmat' vad gäller käkutbudet. Ölsortimentet är dock i världsklass. Punk Royale ska vara en upplevelse som är svår att glömma men vet inte om en äldre kvinna faller in i målgruppen. Kanske Noi eller Frantzén?
Phjanton
2018-10-29, 11:11
Om ni gillar fisk/skaldjur så rekommenderar jag Stockholm fisk, maten var riktigt bra.
Du får gärna vara lite mer detaljerad över vad "finare ställe" och "bra öl" innebär för dig.
För bra öl har oftast enklare, men fortfarande riktigt bra mat. (Typ OT, Akkurat, Zumen,)
Sedan finns det ju ölställen med mera snabbmatsinriktning, som Lådan, Bewdog, Omnipollos hatt mfl.
Andra ställen som har lite mer påkostad mat kan fortfarande ha ok öl, utan att det för den sakens skull drar till i byxorna på en ölnörd.
The flying elk och Pubologi är bra exempel.
shut teh face
2018-10-29, 13:16
Du får gärna vara lite mer detaljerad över vad "finare ställe" och "bra öl" innebär för dig.
För bra öl har oftast enklare, men fortfarande riktigt bra mat. (Typ OT, Akkurat, Zumen,)
Sedan finns det ju ölställen med mera snabbmatsinriktning, som Lådan, Bewdog, Omnipollos hatt mfl.
Andra ställen som har lite mer påkostad mat kan fortfarande ha ok öl, utan att det för den sakens skull drar till i byxorna på en ölnörd.
The flying elk och Pubologi är bra exempel.
Med fint ställe tänker jag mig att man sitter på en stol och inte i bardisken
Och med bra öl menar jag att det finns något som inte är blasklager.
Men Flying Elk var ett bra tips!
Med fint ställe tänker jag mig att man sitter på en stol och inte i bardisken
Och med bra öl menar jag att det finns något som inte är blasklager.
Men Flying Elk var ett bra tips!
Med de kriterierna så finns det drivor av bra ställen nämnda i tråden.
Dvs avstå fortfarande från Hatten, lådan och brewdog, men övriga går bra.
Jag som älskar belgisk öl vill slå ett extra slag för Pressklubben, promenadavstånd från centralen, jättefin mat och massor av god belgisk öl.
Bordsreservation är ett måste dock, för det är ofta fullt även på vardagar.
shut teh face
2018-10-29, 21:37
Med de kriterierna så finns det drivor av bra ställen nämnda i tråden.
Dvs avstå fortfarande från Hatten, lådan och brewdog, men övriga går bra.
Jag som älskar belgisk öl vill slå ett extra slag för Pressklubben, promenadavstånd från centralen, jättefin mat och massor av god belgisk öl.
Bordsreservation är ett måste dock, för det är ofta fullt även på vardagar.
Tack, jag är inte riktig ölnörd som dig själv, men jag blir otroligt irriterad om man går på riktigt fina ställen och så har de verkligen ingenting förutom nån Carlsberg. Fint folk dricker tydligen mest vin.
Oliver Twist, Repsalagargatan som nog inte är samma sak som Oliver Twist i Västerås, samt Soldaten Svejk, bägge på söder var nog mina favoritställen när det göller öl. Pyttipanna på Pelikan är enkelt och bra, också Söder, inga konstigheter. Det var kasnke senast jag åt i sta´n (Stockholm) på restaurant. Länge sen, så de kanske inte ens finns kar.
Tips på mysiga ställen i Stockholm där man kan ta ett glas vin? Gärna hemmakänsla med mörkare belysning, sköna ställen att sitta på, kanske öppen brasa osv.
Tips på mysiga ställen i Stockholm där man kan ta ett glas vin? Gärna hemmakänsla med mörkare belysning, sköna ställen att sitta på, kanske öppen brasa osv.
Har du provat Tweed? Ligger i Gamla Stan. De har även gemytliga tält för den som vill prova deras fantastiska rökdon. Några glas vin och sen en Old Fashioned, blandad av deras mixologer, med en god cigarr gör inte ont.
Hur är Oaxens bakficka? Jag hae tydligen lovat en polare på fyllan att vi ska dit vid tillfälle.
tossefar
2018-11-03, 16:31
Hur är Oaxens bakficka? Jag hae tydligen lovat en polare på fyllan att vi ska dit vid tillfälle.
Är det Oaxen Slip du menar då? Trevligt ställe med bra bar men maten lever inte riktigt upp till namnet även om den är helt ok.
Är det Oaxen Slip du menar då? Trevligt ställe med bra bar men maten lever inte riktigt upp till namnet även om den är helt ok.
Precis, Oaxen Slip. Jämför du med Oaxen då, eller andra ställen till motsvarande pris som Slip?
tossefar
2018-11-03, 16:53
Precis, Oaxen Slip. Jämför du med Oaxen då, eller andra ställen till motsvarande pris som Slip?
Jämför då med andra ställen i samma prisklass. Slipen hamnar inte i min topp10 för mellanprisklass, men det är fortfarande ett trevligt ställe. Goda gindrinkar!
Jämför då med andra ställen i samma prisklass. Slipen hamnar inte i min topp10 för mellanprisklass, men det är fortfarande ett trevligt ställe. Goda gindrinkar!
Vilka skulle hamna på din topplista där?
shut teh face
2018-11-03, 18:23
Har du provat Tweed? Ligger i Gamla Stan. De har även gemytliga tält för den som vill prova deras fantastiska rökdon. Några glas vin och sen en Old Fashioned, blandad av deras mixologer, med en god cigarr gör inte ont.
Jag gillar det, men man måste boka för att få fåtölj. De har duktigt goda drinkar också. Allmänt bra utbud av alla typer av alkohol.
Jag gillar det, men man måste boka för att få fåtölj. De har duktigt goda drinkar också. Allmänt bra utbud av alla typer av alkohol.
Ja, det är en bra idé att boka innan. Drinkarna är, som du säger, riktigt bra. Inte direkt standarddrinken blandad av någon som knappt kan läsa ett recept. Maten har jag inte provat men hört att de ska ha en bra barmeny. Annars finns ju Djuret vägg i vägg.
Oaxen krog
Känslan av att bli visad genom dörrarna, bort från patrasket som sitter på slip och välkomnad av hela köksstyrkan i samlad kör sätter genast standard för denna middag.
Maten var riktigt bra, väldigt mycket baserat på fisk & skaldjur. Vinerna var väldigt bra, men inte riktigt där jag hade hoppats (Är dock inte en vinkännare, så vad vet jag egentligen). Mysig inramning med få bord, utomordentlig service med mycket trevlig personal.
Rekommenderar ett besök på troligen den bästa restaurangen i Stockholm.
Oaxen krog
Rekommenderar ett besök på troligen den bästa restaurangen i Stockholm.
Franzén har en stjärna mer i guiden. ;)
Jag har annars inte varit till någon av dem, så jag ska inte säga vilken som är bäst.
Högst upp i min lista över ställen att besöka i Sverige är dock Fäviken.
shut teh face
2018-11-03, 19:42
Ja, det är en bra idé att boka innan. Drinkarna är, som du säger, riktigt bra. Inte direkt standarddrinken blandad av någon som knappt kan läsa ett recept. Maten har jag inte provat men hört att de ska ha en bra barmeny. Annars finns ju Djuret vägg i vägg.
Jo maten är rätt bra också tycker jag. Vad jag minns. :devil:
Franzén har en stjärna mer i guiden. ;)
Jag har annars inte varit till någon av dem, så jag ska inte säga vilken som är bäst.
Högst upp i min lista över ställen att besöka i Sverige är dock Fäviken.
Ska besöka Frantzén i januari,vi får se vad jag tycker då*popcorn*
Det arroganta svinet 5/5
Aldrig varit med om bättre barbecue. Enda negativa är att det ligger mitt ute i ingenstans. Ändå värt en utflykt.
Moderna Museets lunch är inte värt priset. Dugligt utbud och bufféstil, men alldeles för dyrt. Lite som resten av det pretentiösa stället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.