Logga in

Visa fullständig version : Hur länge koka gröten?

Max
2004-03-19, 18:31
Om man vill ha så lågt GI på havregrynsgröten som möjligt, hur länge bör man koka den. Och hur, låg värme?

Just nu kokar jag gärna 5+ min eftersom jag tycker det är lättare att få i sig mkt då.

King Grub
2004-03-19, 19:19
Ju längre koktid desto lägre GI. Låt gröten koka upp på maxeffekt och dra sedan ner på... tvåan, kanske. Rör om då och då.

J.Saarela
2004-03-19, 20:00
Originally posted by King Grub
Ju längre koktid desto lägre GI. Låt gröten koka upp på maxeffekt och dra sedan ner på... tvåan, kanske. Rör om då och då.

Vet du i fall det är stor skillnad på att koka i kastrull jämfört med att tilllaga i micron?ur GI synpunkt?

King Grub
2004-03-19, 20:03
Originally posted by J.Saarela
Vet du i fall det är stor skillnad på att koka i kastrull jämfört med att tilllaga i micron?ur GI synpunkt?

Havregrynsgröt kan ha ett GI på allt från 70 om du kokar gröten på grova, tjocka gryn i kastrull, till ett GI på över 110 om du micrar fina gryn.

J.Saarela
2004-03-19, 20:07

Havregrynsgröt kan ha ett GI på allt från 70 om du kokar gröten på grova, tjocka gryn i kastrull, till ett GI på över 110 om du micrar fina gryn.

Snappt svar...tack,Är det nån större skillnad mellan axa:s "vanliga" havregryn och den fiberberikade i GI synpunkt då

King Grub
2004-03-19, 20:09
Originally posted by J.Saarela

Snappt svar...tack,Är det nån större skillnad mellan axa:s "vanliga" havregryn och den fiberberikade i GI synpunkt då

Fiber har något lägre GI, just på grund av att det är de vattenlösliga fibrerna i havre som sänker GI:t. Under kokning tränger dessa ut och sänker därmed GI:värdet; till skillnad från t ex pasta som får högre GI ju längre den kokar så sjunker GI:t på havregröt med koktiden.

J.Saarela
2004-03-19, 20:10

Fiber har något lägre GI, just på grund av att det är de vattenlösliga fibrerna i havre som sänker GI:t. Under kokning tränger dessa ut och sänker därmed GI:värdet; till skillnad från t ex pasta som får högre GI ju längre den kokar så sjunker GI:t på havregröt med koktiden.

Tackar:cheers:

Winternal
2004-03-19, 21:55
Jag brukar micra min gröt. Tjänar jag kanske på att kasta i lite psylliumfrön?

Läste i några andra trådar att det var onödigt att sänka GI på nåt som redan har lågt GI, men micrad gröt verkar ju ha lite högre så.. :confused:

Max
2004-03-19, 22:17
Ok, då blir det till att koka länge då, höjer några matskedar sylt GI-värdet drastiskt eller är det bara marginella skillnader?

Crystal
2004-03-19, 23:01
Originally posted by Max
Ok, då blir det till att koka länge då, höjer några matskedar sylt GI-värdet drastiskt eller är det bara marginella skillnader?

små små små o väldigt små skillnader, inget att bry sig om

Frantic
2004-03-19, 23:05

till skillnad från t ex pasta som får högre GI ju längre den kokar .

Med det menar du väl i relation till den rekommenderade koktiden? tex koka 7 minuters pasta i 10 min... För det är väl så att ju längre koktid pasta har desto lägre GI (för det mesta). Har för mig att alles vår Paulun sa det...

Olsson
2004-03-20, 00:12
Originally posted by Frantic

Med det menar du väl i relation till den rekommenderade koktiden? tex koka 7 minuters pasta i 10 min... För det är väl så att ju längre koktid pasta har desto lägre GI (för det mesta). Har för mig att alles vår Paulun sa det...

ja överlag så har en pastatyp med längre koktid lägre GI. kokar du kortare än den rekomenderade koktiden så sänks GI.

Creatinus Enormus
2004-03-20, 10:09
Själv har jag slutat koka gröten :D
Äter fiberhavgregrynen (kring 1dl.) på en tallrik lätt a-fil (max 2 dl.)
På så vis är jag lätt mätt över två timmar efter frukost. Å gott är det också.

King Grub
2004-03-20, 11:34
Originally posted by Creatinus Enormus
Själv har jag slutat koka gröten :D
Äter fiberhavgregrynen (kring 1dl.) på en tallrik lätt a-fil (max 2 dl.)
På så vis är jag lätt mätt över två timmar efter frukost. Å gott är det också.

Så får du både högt II och GI på en gång. Två flugor i en smäll! :cheers: :D

aliquis
2004-03-20, 11:48
Originally posted by Max
Har för mig sylt har ett gi runt 80 eller så så det borde ju vara ungefär detsamma som gröten.

aliquis
2004-03-20, 11:50
Originally posted by Frantic

Naturligtvis, en pasta som har högre koktid är tjockare och det tar alltså längre tid för vattnet att lösa upp den, och ju mer finfördelat och upplöst ett livsmedel är desto snabbare tas det upp av kroppen. Så det är ju koktiden relativt den rekommenderade koktiden som är intressant. En tjock 11minuters pasta kokt 7minuter borde ju ha lägre gi än 3mins snabbmakaroner kokta i 5 ;D

Creatinus Enormus
2004-03-20, 17:07
Så får du både högt II och GI på en gång. Två flugor i en smäll!

:D Äta balanserat heter det :thumbup:

Simon
2004-03-21, 00:21
har hört att gröten ska vara bättre på något sätt om man kokar den ist för om man micrar den, hur går det till?
vad är det som försämras osv??..
brukar micra 2dl fiberberikat havregryn med 3,5dl vatten i 2,5 min ungefär.. blir lagom tjock då å smakar bra, till det lite mjölk och hemmagjort äppelmos..

King Grub
2004-03-21, 07:41
Originally posted by Simon
har hört att gröten ska vara bättre på något sätt om man kokar den ist för om man micrar den, hur går det till?
vad är det som försämras osv??..
brukar micra 2dl fiberberikat havregryn med 3,5dl vatten i 2,5 min ungefär.. blir lagom tjock då å smakar bra, till det lite mjölk och hemmagjort äppelmos..

Har du inte läst tråden? GI:t är högre i micrad.

Muaytudd
2004-03-21, 08:35
Men herregud. Gröten får inte superhögt gi bara för att man inte kokar den. Sen om man blandar med prottepulver och olja så sänks det ännu mer.

Men en teori som jag ville ventilera därimot; vad tror ni om man gör gröten (kall) på kvällen och stoppar in den i kylskåpet. Sen äter man den till frukost. Läst om det sättet i en av Puluns böcker. Då kanske de vattanlösliga fibrerna bryts ned lite och på så sätt sänker det totala gi.

Oavsett 2gi hit eller dit, jag äter min gröt kall.

King Grub
2004-03-21, 08:45
Originally posted by Muaytudd
Men herregud. Gröten får inte superhögt gi bara för att man inte kokar den. Sen om man blandar med prottepulver och olja så sänks det ännu mer.

Men en teori som jag ville ventilera därimot; vad tror ni om man gör gröten (kall) på kvällen och stoppar in den i kylskåpet. Sen äter man den till frukost. Läst om det sättet i en av Puluns böcker. Då kanske de vattanlösliga fibrerna bryts ned lite och på så sätt sänker det totala gi.

Oavsett 2gi hit eller dit, jag äter min gröt kall.

Att låta stärkelserika kolhydrater svalna sänker GI:t betydligt. Det gäller både gröt, potatis, pasta, ris, och så vidare.

stinan
2004-03-21, 09:08

Att låta stärkelserika kolhydrater svalna sänker GI:t betydligt. Det gäller både gröt, potatis, pasta, ris, och så vidare.

Gröten är bäst kall, då är den så där klumpig och god :eating: