handdator

Visa fullständig version : Malaysia Airlines Flight 370

cero
2014-03-27, 16:33
Finns det ingen tråd för detta mysterium som är aktuellt just nu?

- Försvann den 8 mars 2014 på väg till Beijing från Malaysia (Kaula), och samma dag startades en av de största räddningsuppdrag någonsin.

- 12 anställda och 227 passagerare ombord.

Ett par kontroversiella saker är två män som åkte med stulna pass, en flygplansingenjör ombord (som passagerare), en mystisk U-sväng som gjordes någon gång strax innan flygplanet tappade kontakt och försvann på radarn, kontaktutrustning som oväntat stängdes av osv.

Fyll på med mer.

Vad gick snett? Var hamnade planet? Kommer det hittas?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/48/Boeing_777-200ER_Malaysia_AL_%28MAS%29_9M-MRO_-_MSN_28420_404_%289272090094%29.jpg/270px-Boeing_777-200ER_Malaysia_AL_%28MAS%29_9M-MRO_-_MSN_28420_404_%289272090094%29.jpg

Dreas
2014-03-27, 16:38
Dom har ju med största sannolikhet hittat resterna av det i havet.

Tråden är nog en vecka för sent, nu känns det som om de flesta konspirationsteorierna kan läggas ned.

cero
2014-03-27, 16:43
Om resterna hittas så borde man rimligtvis kunna hitta vraket också? Av det jag har hört kan man inte vara säker förrän man faktist är på plats och letar.

Och finns det något ombord på planet som kan hjälpa till att förklara vad som gick fel?

Jobbigt
2014-03-27, 16:45
Jan kan ju bara föreställa mig vilket sjukt jobb det skulle vara att hitta svarta lådan någonstans på havets botten? :P

cero
2014-03-27, 16:48
Jan kan ju bara föreställa mig vilket sjukt jobb det skulle vara att hitta svarta lådan någonstans på havets botten? :P

De är konstruerade för att klara av flygplanskrasher.

"For this reason, flight recorders are required to be capable of surviving the conditions likely to be encountered in a severe aircraft accident."

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_recorder

Och antagligen är de placerade i planet på ett sätt som gör att de inte flyger iväg på egen hand vid ev krash.

Juxta
2014-03-27, 16:52
Flygrutten ändrades 12 minuter innan sista kontakt var tagen med piloterna, ett standardmeddelande. Varför gjorde man detta? Är man terrorist kanske det verkar meningslöst att krasha mitt i havet. Eller så avskyr man vatten och vill bomba det.

Red Apple
2014-03-27, 16:53
De är konstruerade för att klara av flygplanskrasher.

"For this reason, flight recorders are required to be capable of surviving the conditions likely to be encountered in a severe aircraft accident."

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_recorder

Och antagligen är de placerade i planet på ett sätt som gör att de inte flyger iväg på egen hand vid ev krash.

Du förstår inte att saker som hamnar i vattnet kan sjunka? Särskilt stora metallvrak som läcker in vatten.

cero
2014-03-27, 16:58
Du förstår inte att saker som hamnar i vattnet kan sjunka? Särskilt stora metallvrak som läcker in vatten.

Läsförståelse?

Jag skrev att 'svarta lådan' troligtvis kan hittas i vraket. Mao behöver man inte söka igenom hela havsbotten för endast den.

Flygrutten ändrades 12 minuter innan sista kontakt var tagen med piloterna, ett standardmeddelande. Varför gjorde man detta? Är man terrorist kanske det verkar meningslöst att krasha mitt i havet. Eller så avskyr man vatten och vill bomba det.

Ändrades hur? Och vad för meddelande var det vid sista kontakt?

rooz
2014-03-27, 16:59
Om resterna hittas så borde man rimligtvis kunna hitta vraket också? Av det jag har hört kan man inte vara säker förrän man faktist är på plats och letar.

Och finns det något ombord på planet som kan hjälpa till att förklara vad som gick fel?

Om det råkar vara så att planet gick ned utanför Australiens kust i Stilla havet kommer man aldrig hitta det. För djupt, för stor area att leta igenom.

En pilot på gymmet sa att han hade två teorier. 1, Kapare (Som kraschade) 2. Haveri som ledde till Krasch.

cero
2014-03-27, 17:02
2. Haveri som ledde till Krasch.

Vilken typ av haveri gissade han på?

Vad som är mest facinerande här är hur man med dagens tekonologi bara kan tappa bort ett flygplan.

hampfuz
2014-03-27, 17:02
Medeldjupet i Stilla Havet är ju typ 4 kilometer, så att hitta ett plan där utan att veta var man ska leta är helt omöjligt.

Red Apple
2014-03-27, 17:07
Läsförståelse?

Jag skrev att 'svarta lådan' troligtvis kan hittas i vraket. Mao behöver man inte söka igenom hela havsbotten för endast den.

Nej, men man behöver söka igenom en stor del av havsbottnen för att hitta vrakdelen lådan ligger i.

rooz
2014-03-27, 17:08
Vilken typ av haveri gissade han på?

Vad som är mest facinerande här är hur man med dagens tekonologi bara kan tappa bort ett flygplan.

Eftersom han inte flugit aktuella modellen så kunde han bara gissa. Men Motorhaveri, brand eller elektronik som dör och sabbar radio mm.

ducedo
2014-03-27, 17:27
Här är teorierna som cirkulerar:

På grund av lufttrycksfall (t.ex. p.g.a. trasigt fönster) blev alla ombord medvetslösa. Planet flög sedan vidare i sju timmar tills bränslet tog slut och planet störtade ner i havet.

En brand utbröt i cockpit. Piloterna har försökt att släcka elden, men inte lyckats. På grund av rökutvecklingen har de blivit medvetslösa. Planet har flugit vidare på autopilot tills bränslet tog slut.

Någon ombord har tagit kontroll över planet och med flit styrt undan det från den ursprungliga kursen. Anledningen är antingen kapning eller självmordsdåd.

Enligt flera utländska medier så ska planet, efter u-svängen, ha styrt rakt mot närmsta större flygplats. På vägen dit så är det ganska troligt att besättningen slagits ut varpå planet fortsatte rakt ut i havet. Eftersom spårningen slutade fungera och man inte hörde av sig så nämns brand som det troligaste alternativet.

4623
2014-03-27, 17:31
Eftersom han inte flugit aktuella modellen så kunde han bara gissa. Men Motorhaveri, brand eller elektronik som dör och sabbar radio mm.

Satte haveriet planet ur kurs med hundratals mil också?

r1kkie
2014-03-27, 17:48
http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20070303221754/lostpedia/images/1/16/Lost-season1.jpg

cero
2014-03-27, 17:55
Enligt flera utländska medier så ska planet, efter u-svängen, ha styrt rakt mot närmsta större flygplats. På vägen dit så är det ganska troligt att besättningen slagits ut varpå planet fortsatte rakt ut i havet..

Källa? Och står det vilken flygplats det var?

ducedo
2014-03-27, 18:17
Källa? Och står det vilken flygplats det var?

Såg artikeln på Zite men en snabb Googling tyder på att det kan ha varit denna artikeln (http://www.wired.com/autopia/2014/03/mh370-electrical-fire/) där man nämner Palau Langkawi.

kalle1321
2014-03-27, 18:23
Medeldjupet i Stilla Havet är ju typ 4 kilometer, så att hitta ett plan där utan att veta var man ska leta är helt omöjligt.

Jag har för mig att jag läste att svarta lådan sänder ut signaler som kan registreras på ca 6000 meter. Så om planet ligger på 4000 meters djup och man får signaler från svarta lådan kan man förmodligen hitta vraket. Dock måste man ju ändå veta ungefär var planet kraschade för att kunna registrera signalerna.

Bubblan84
2014-03-27, 18:30
Jag har för mig att jag läste att svarta lådan sänder ut signaler som kan registreras på ca 6000 meter. Så om planet ligger på 4000 meters djup och man får signaler från svarta lådan kan man förmodligen hitta vraket. Dock måste man ju ändå veta ungefär var planet kraschade för att kunna registrera signalerna.

Den sänder bara ut signaler en viss tid, sen tar batterierna slut. Tror det var en vecka sen den borde dött läste jag nånstans. Too late.

ducedo
2014-03-27, 18:37
Den sänder bara ut signaler en viss tid, sen tar batterierna slut. Tror det var en vecka sen den borde dött läste jag nånstans. Too late.

Ca 30 dagars batteritid vilket innebär att den har 2 veckor kvar. Enligt den senaste presskonferensen jag såg så ska ett amerikanskt spårningsverktyg anlända inom kort för att placeras på ett australienskt fartyg (Ocean Shield) som anländer i morgon.

Bubblan84
2014-03-27, 18:38
Ca 30 dagars batteritid vilket innebär att den har 2 veckor kvar. Enligt den senaste presskonferensen jag såg så ska ett amerikanskt spårningsverktyg anlända inom kort för att placeras på ett australienskt fartyg (Ocean Shield) som anländer i morgon.

Ok, då har jag blivit felinformerad :D

qozmox
2014-03-27, 19:04
bam bam bam baaam
FhbrLjcAPw0

Abbs
2014-03-27, 19:04
http://www.hellou.com/2014/03/veteran-pilot-explains-theory-flight-mh370-makes-perfect-sense-3147/

cero
2014-03-27, 21:19
http://www.hellou.com/2014/03/veteran-pilot-explains-theory-flight-mh370-makes-perfect-sense-3147/

Den mest logiska teorin jag läst hittills.

Ajemän
2014-03-27, 21:34
Hur faaaan kan man inte ha en GPS-sändare i lådan?

jockke
2014-03-28, 09:46
Hur faaaan kan man inte ha en GPS-sändare i lådan?

Jag tror inte att GPS funkar under vatten ändå

Edit: Under vatten används ultraljud för att lokalisera dom

Loke
2014-03-28, 11:52
Här är teorierna som cirkulerar:

Jag läste nyligen en kurs i olycksutredningar och gjorde därför en liten utredning om tryckfall som leder till syrebrist och medvetslöshet. Det typiska i dessa situationer är dock att planet fortsätter på samma rutt men inte svarar på anrop. Nu bytte man rutt och stängde av transpondern, det är udda.

Brand vet jag mindre om, men man kan väl tänka att den fick transpondern att sluta fungera, de bytte höjd och därmed ändrade rutten för att kunna ventilera ut. Men då undrar man varför det första de gjorde inte var att sända ut ett nödrop.

Men ja, syrebrist är nog det enda tekniska problem som kan leda till en så konstig olycka iaf. Det får folk att göra konstiga saker.

cero
2014-03-28, 12:36
Nu bytte man rutt och stängde av transpondern, det är udda.

Finns en teori om detta i Abbs länk ovan. Det står typ att man stängde av utrustning för att undvika att brand (eller elektrisk brand) skulle sprida sig, och vände om mot närmsta flygplats. Tyvärr var det för långt och planet hade inte nog med bensin.

Abbs
2014-03-28, 12:43
Om det är elektronisk brand känns det logiskt att stänga av all elektronisk utrustning för att kunna isolera problemet, dock så tar ett nödanrop inte särskild lång tid. Planet sattes även i kurs mot närmsta flygplats.

cero
2014-03-28, 12:45
Om det är elektronisk brand känns det logiskt att stänga av all elektronisk utrustning för att kunna isolera problemet, dock så tar ett nödanrop inte särskild lång tid. Planet sattes även i kurs mot närmsta flygplats.

Om planet sattes i kurs mot närmsta flygplats och krashade på vägen, borde det inte då vara relativt enkelt att klura ut var vraket kan vara? Vet iofs inte hur lång sträckan är.

Finns det ingen reservutrustning för just sådana olyckor?

Abbs
2014-03-28, 12:57
Om planet sattes i kurs mot närmsta flygplats och krashade på vägen, borde det inte då vara relativt enkelt att klura ut var vraket kan vara? Vet iofs inte hur lång sträckan är.

Finns det ingen reservutrustning för just sådana olyckor?

Jag spekulerar endast, men om besättningen satts ur spel och planet flyger på autopilot kan det ta sig rätt långt ut i oceanen, och med sådana avstånd gör väldigt små kursändringar stor effekt.

Borde finnas reservutrustning, men om besättningen samtidigt håller på att kvävas..

Juxta
2014-03-28, 13:01
Men hur förklarar ni att dom kursändrade 12 min innan det sista samtalet?

ducedo
2014-03-28, 13:02
Finns en teori om detta i Abbs länk ovan. Det står typ att man stängde av utrustning för att undvika att brand (eller elektrisk brand) skulle sprida sig, och vände om mot närmsta flygplats. Tyvärr var det för långt och planet hade inte nog med bensin.

Om du läst min länk som Abbs källa återberättar så ser du att planet fortsatte förbi flygplatsen och vidare i ytterligare några timmar. Där var alltså mer än tillräckligt med bränsle för att nå fram. Enligt teorin, så berodde detta på att piloten matade in destinationen i autopiloten och därefter slogs ut.

The now known continued flight until time to fuel exhaustion only confirms to me that the crew was incapacitated and the flight continued on deep into the south Indian ocean.

Det är dock en teori som är 10 dagar gammal och det är inte omöjligt att där kommit fram nya uppgifter som går stick i stäv med den.

XXXL
2014-03-28, 13:14
Även om all el slås ut så borde väl mobiltelefoner fortfarande fungera? Kanske svårt med sändning där ute men borde inte planet ha nån sorts satellit/direkttelefon?

ducedo
2014-03-28, 13:18
Men hur förklarar ni att dom kursändrade 12 min innan det sista samtalet?

Kursändringen skedde efter det sista lyckade samtalet där planet lämnade Malaysia. Det som du hänvisar till var ett "misslyckat" kontaktanrop från ett närliggande plan som möttes av mummel och radiooljud.

Det som talar emot brandteorin är att planet stängde av transpondern och vände kort efter kontakten med Malaysia och att man inte lyckades få iväg ett mayday till planet som anropade dem. Det går förvisso att hävda att det var otur att det skedde direkt efter och att man sedan inte kunde få fram ett mayday (syrebrist / ur funktion).

Annars finns ju kapningsteorin där man tvingar planet att vända om, varpå något problem uppstår som slår ut kabinpersonalen. Problemet är att kabinen är låst vilket skulle ge dem tid att varna marken innan man förlorar kontrollen över planet. Idén ger alltså flera potentiella problem som förvisso går att komma runt men som minskar sannolikheten.

Även om all el slås ut så borde väl mobiltelefoner fortfarande fungera?

Finns dåligt med mobilmaster ute i havet som når den höjden.

XXXL
2014-03-28, 13:20
Finns dåligt med mobilmaster ute i havet som når den höjden.

Känns som att de borde finnas något sätt att kommunicera med omvärlden, vad är standard om man störtar i havet utan el? Flaskpost? Knappast, självklart att man måste ha satellit telefoner.

Loke
2014-03-28, 13:23
Även om all el slås ut så borde väl mobiltelefoner fortfarande fungera? Kanske svårt med sändning där ute men borde inte planet ha nån sorts satellit/direkttelefon?

Detta är dock typiskt för syrebrist. Det är möjligt att piloterna uppmärksammade problemet men inte ville skrämma passagerarna. Men för passagerarna själva är det nästan omöjligt att upptäcka syrebrist som en konsekvens av tryckfall, man upplever det som att man blir trött och somnar. Även när syrgasmaskerna automatiskt faller ner är det få som sätter på sig dem ibland, iaf om personalen inte säger att något är fel. Detta går dessutom väldigt snabbt, så drabbas man av tryckfall så är alla ombord snart avtuppade.

XXXL
2014-03-28, 13:26
Om piloterna uppmärksammade problemet varför skyddade de inte sig själva då? Ett gigantiskt elfel i kombination med syrebrist?

Juxta
2014-03-28, 13:30
Detta är dock typiskt för syrebrist. Det är möjligt att piloterna uppmärksammade problemet men inte ville skrämma passagerarna. Men för passagerarna själva är det nästan omöjligt att upptäcka syrebrist som en konsekvens av tryckfall, man upplever det som att man blir trött och somnar. Även när syrgasmaskerna automatiskt faller ner är det få som sätter på sig dem ibland, iaf om personalen inte säger att något är fel. Detta går dessutom väldigt snabbt, så drabbas man av tryckfall så är alla ombord snart avtuppade.

Du menar att INGEN alls satte på sig maskerna? Inte ens piloterna?

PureWhey
2014-03-28, 13:31
Känns som att de borde finnas något sätt att kommunicera med omvärlden, vad är standard om man störtar i havet utan el? Flaskpost? Knappast, självklart att man måste ha satellit telefoner.

Detta, hmmmmmmmmm.

Loke
2014-03-28, 13:37
Om piloterna uppmärksammade problemet varför skyddade de inte sig själva då? Ett gigantiskt elfel i kombination med syrebrist?

Innan man däckar börjar man agera dumt. Det kan mycket väl vara så att de helt enkelt tog dumma beslut. Tydligen ändrade de ju höjd, och det skulle kunna vara något man gör, men såklart är det allra första man bör göra att sätta på sig mask, men det är en typisk sån grej som den som lider av syrebrist glömmer, ironiskt nog.

Men som det stod i en länk tidigare, brinner det så kanske man vill undvika syrgasmasken. Jag vet inte.

Japp. I olyckan jag utredde i kursen var det 3 passagerare och två flygvärdinnor i hela planet som satte på sig masker. Flygvärdinnorna antagligen för att den ena höll på att utbilda sig till pilot och förmodligen var sådär nitisk kring protokollet som man är som nyutbildad.

Sen hör det till saken att passagerarnas syre räcker i typ 10 min. Även om nån satte på sin mask så gällde det att denne inom 10 min kände att det hängde på denne att kontakta marken. Men den personen kanske inte upplevde att något var fel. Dessutom kanske den la dessa 10 min på att försöka få kontakt med den avtuppade personalen eller ta sig förbi den låsta dörren till piloterna. Maskerna är inte heller mobila, så om denne efter en stund försökte få tag i någon annan vaken och tog av sig masken skulle denne inom någon minut också vara borta. Syrebrist är verkligen lurigt.

ducedo
2014-03-28, 13:39

Kanske för att det känns som en osannolik händelse? Att störta i havet samtidigt som piloterna klarar sig tillräckligt oskadda för att kunna ta kontakt via telefon. Planet har inbyggt kommunikatinsmöjligheter. Någon med bättre koll får gärna även uttala sig om deras förmåga att användas i hög hastighet om tanken är att man ska använda dem i luften när planets radio slagits ut.

Även om man skyddar sig så är det en lång resa till närmsta flygplats och maskerna för passagerarna har syre för ca 15 min. Piloterna borde ha något längre tid men har fortfarande samma problem.

Juxta
2014-03-28, 13:41
Jag tycker, även om du har ett kursexempel, att det är osannolikt att piloterna, som borde varit mycket väl medvetna om vad ett tryckfall innebär, inte tar på sig maskerna. Det är ju som att aktivt ta självmord.

Även om man skyddar sig så är det en lång resa till närmsta flygplats och maskerna för passagerarna har syre för ca 15 min. Piloterna borde ha något längre tid men har fortfarande samma problem.

Så en erfaren pilot skulle inte skicka ut ett mayday på 15 min?

Ajemän
2014-03-28, 13:45
Kan f.ö rekomendera serien "Aircrash investigation" på youtube. Betade av samtliga i höstas. Bra grejer :)

ducedo
2014-03-28, 14:20

Nu vet vi ju inte om piloterna hade 15 min. Vi vet att 11 minuter efter lyckad kontakt så möttes man av mummel och radiobrus. Som jag var inne på tidigare så är detta, tillsammans med att sändaren slåss ifrån, de två stora problemen med ett potentiellt haveri.

Om Lokes uppgifter stämmer att piloter inte sällan missar att ta på masken så vore det inte helt osannolikt att man redan då var så ur slag att man inte ens kunde få fram ett mayday till planet. Därav osammanhängande mummel. Det skulle även kunna vara så att kommunikationen är utslaget vilket förklarar att man möttes av radiobrus. En annan anledning är att det kan ha varit kalabalik så man la fokus på att försöka lösa situationen temporärt.

Bara spekulation men en annan pilot kommenterar det med följande:

Flying over open ocean, relaying even a simple message can be a multi-step process transmitted through FMS datalink or over high frequency radio. In an emergency, communicating with the ground is secondary to dealing with the problems at hand. As the old adage goes: you aviate, navigate, and communicate — in that order. And so, the fact that no messages or distress signals were sent by the crew is not especially surprising or an indicator of anything specific.

Så sent som i december kraschade en polishelikopter utan något mayday.

wessmen
2014-03-28, 14:24

Knappast. Minns du kraschen utanför Brasilien 2008? Där låg lådorna på 4000m djup och hittades 2 år(!) efter händelsen.

XXXL
2014-03-28, 14:29
Även om nu båda piloterna själva skulle vara så katastrofalt upptagna så de inte kunnat kommunicera med marken, finns de typ ingen personalchef bland flygvärdinnorna som hade kunnat ta de? Det är väl typ 20 personer i personalen på en sån där rackare.

Loke
2014-03-28, 14:46
Även om nu båda piloterna själva skulle vara så katastrofalt upptagna så de inte kunnat kommunicera med marken, finns de typ ingen personalchef bland flygvärdinnorna som hade kunnat ta de? Det är väl typ 20 personer i personalen på en sån där rackare.

Piloterna sitter bakom låst dörr, flygvärdinnorna har så vitt jag vet ingen möjlighet att kommunicera med marken. Och varför skulle de? Det är inte säkert att de någonsin uppfattade att något var fel om inte piloterna sa det. Att meddela övriga planet har nog om något ännu lägre prioritet än att kommunicera med marken.

Armed Dingo
2014-03-28, 15:01
Planet ifråga, minns inte modell, har ett speciellt omisskännligt varningsljud och system för att upptäcka tryckförändringar, även långsamma sådana. Syrebrist hade de blivit varslade om i tid. Det är osannolikt att de blev medvetslösa pga syrebrist //flera poster på reddit

wessmen
2014-03-28, 15:26

Är det ingen som läser hans länk?

Där står exakt varför man inte kommunicera och jämför med en olycka 1998 där man heller inte kunde sända ut ett nödmeddelande.

Där står även varför syrgasmaskerna inte fungerar vid brand och att piloterna har speciella rökmasker men som endast fungerar en kort tid vid brand i material med tung rökutveckling som mycket väl skulle kunna vara framhjulet.

Där tar man också upp en olycka som gått till på exakt samma sätt, brand i framhjulet där många passagerare dog.

Ni kan väl åtminstonde läsa länkarna till fullo innan ni frågar efter varför det inte fanns ett nödmeddelande.

För att citera piloten : "Aviate, Navigate and then communicate".
Så det är mycket möjligt att man helt enkelt inte hade tid.

Klart den troligaste förklaringen just nu som stämmer överens med pilotens "besatthet" av simulatorn och landningsbanor.

Kanske var piloten en jävla hjälte egentligen, man får verkligen hoppas att lådorna hittas.

XXXL
2014-03-28, 15:32
Planet ifråga, minns inte modell, har ett speciellt omisskännligt varningsljud och system för att upptäcka tryckförändringar, även långsamma sådana. Syrebrist hade de blivit varslade om i tid. Det är osannolikt att de blev medvetslösa pga syrebrist //flera poster på reddit

Tycker också det låter väldigt osannolikt att man ska tappa tryck och ingen får reda på de.

XXXL
2014-03-28, 15:48
Allt verkar ju peka på att det är en av piloterna som gått bananas, han hade tydligen flugit upp på väldigt hög höjd och i och med det dödat alla ombord (?) eller läste jag det fel?

cero
2014-03-28, 15:51
Om du läst min länk som Abbs källa återberättar så ser du att planet fortsatte förbi flygplatsen och vidare i ytterligare några timmar. Där var alltså mer än tillräckligt med bränsle för att nå fram. Enligt teorin, så berodde detta på att piloten matade in destinationen i autopiloten och därefter slogs ut

På vilken höjd åker man med auto-pilot? Går det inte att se planet från marken (eller med en radar)?

Loke
2014-03-28, 15:51

Det har väl iofs typ alla flygplan?

Olyckan jag har kollat på är: http://en.wikipedia.org/wiki/Helios_Airways_Flight_522

Och där ljöd signalen, men kanske för att piloterna var idioter, kanske pga att syrebristen kom väldigt snabbt, trodde de att det var kylsystemet, som är betydligt mindre akut. När de kontaktade markpersonalen (antagligen inom ett par minuter) för att få hjälp att stänga av den irriterande signalen så framstår kommunikationen redan som förvirrad. Jag tror alltså det mycket väl kan gå så snabbt att trots att man vet att man har tryckfall så kan man ta fel beslut (alltså försöka sänka planet men glömma sätta på sig syrgasmasken) det tar kanske en liten stund att stänga av autopiloten, sänka planet och lägga om kursen, och sen när man minns att man måste rädda sig själv så klarar man inte att få på masken. Det är ju också fullt möjligt att flera system havererade samtidigt av någon anledning, och då kanske man hade 4 väldigt viktiga signaler samtidigt. Ett litet prioriteringsfel, och sen är det kört.

Now, jag är inte övertygad om att det var syrebrist som var det primära problemet, men det är det enda jag kan tänka mig som senare ledde till att planet fortsätter flyga normalt tills det får slut på bränsle.

bombenx
2014-03-28, 16:15

HAHA :laugh:

XXXL
2014-03-28, 16:41
Hur funkar det med kapare på flygplan nu för tiden när säkerheten är så pass mycket bättre, går det smuggla in en kniv? Annars måste det ju vara rätt svårt att kapa ett flygplan med bara händerna.

xodd
2014-03-28, 16:57
Hur funkar det med kapare på flygplan nu för tiden när säkerheten är så pass mycket bättre, går det smuggla in en kniv? Annars måste det ju vara rätt svårt att kapa ett flygplan med bara händerna.

Dörrarna som är mellan piloter i cockpit och övriga är gjorda för att kunna stå emot en handgranat. Blir svårt att lyckas karva sig igenom dörren. Alternativt är att någon lyckas forcera sig vid till exempel toalettbesök osv.

HMS Laestander
2014-03-28, 17:20
Knappast. Minns du kraschen utanför Brasilien 2008? Där låg lådorna på 4000m djup och hittades 2 år(!) efter händelsen.

Kraschen var ju utanför den Afrikanska Kusten. En väsentlig skillnad var att man visste i princip redan från början VART planet hade kraschat. Det vet man inte med MH370, utan det är bara gissningar eller uppskattningar via matte. Man vet att planet flugit i en flygkorridor, men ingen vet om det har gått norrut eller söderut.

Jag tycker dock det är väldigt, väldigt perfekta omständigheter för ett plötsligt försvinnande av ett flygplan. Transpondern stängs av 12 minuter innan sista radiokontakt, så att det skulle röra sig om en brand på planet i det läget ser jag som en omöjlighet. Planet hade dessutom redan vänt om, och ändrat riktning ifrån den ursprungliga färdriktningen vid detta tillfälle. Suspicious? Fuck yeah.

Efter att den brand, som sägs ha härjat ombord, brutit ut har planet alltså först gått ner på 3000 meter. Efter det har planet återigen stigit till 13 000 meter, vilket är över den certifierade höjden ett Boeing-plan ska flyga på.

Dessutom har planet försvunnit i en av de absolut starkaste strömmar som finns på jorden. Ingen har sett någonting av ett plan ligga där, mer än att man gissar att ett objekt "möjligen" är ett flygplan. Den malaysiska regeringen vet mer än vad de berättar är min, rent instinktiva, tanke.

XXXL
2014-03-28, 19:23
Vi vet ju alla varför folk anklagar USA för 9/11 och alla motiv bakom det (terrorism e.t.c.) men vad har Malaysia för baktanke med allt de här i så fall? Om Malaysia skulle ligga bakom de vore det inte enklast om de såg till att bara folk från Malaysia var med på planet? Nu är de ju 30 länder inblandade och de va amerikaner på planet vilket resulterar i att USA är ju rejält inne och nosar. Rent spontant om man ska försöka blåsa nån på nått så vill man lämna USA så långt bort från de som möjligt.

R Scarpa27
2014-03-28, 19:30
mörkning av någon händelse som de städar upp, eller så är det icke funnet i dunno.

nytt från media idag.
The Australian Maritime Safety Authority said on Twitter that there appeared to be objects in the Indian Ocean that belonged to the lost plane, after the new radar date analysis suggested that the jet might have landed in this area, 680 miles north east of the most recent area that has been searched.

This new area would suggest that the plane actually flew much faster than originally thought.

XXXL
2014-03-28, 19:36
Tror fortfarande bara att piloten gått bananas av nån okänd anledning.

XXXL
2014-03-28, 19:44
stigit till 13 000 meter, vilket är över den certifierade höjden ett Boeing-plan ska flyga på

Att stiga med planet till den här höjden ligger väl knappast inprogrammerat i autopiloten så då borde vi kunna fastställa att vid de här laget har ju piloten gjort ett medvetet val när han klättrat till den här höjden, om inte det säger att han inte har alla hästar hemma så vet jag inte vad.

HMS Laestander
2014-03-28, 19:49
Tror fortfarande bara att piloten gått bananas av nån okänd anledning.

Det är ju en av teorierna.

Var ett val strax innan flighten skulle lyfta och utslaget blev enligt honom fel. Han ska tydligen ha varit rätt insatt i politik osv och lackat ur stenhårt. Sen tror folk att han kan ha velat köra någon sorts suicide mission.

Jag vet fan inte vad jag tror. Men jag tror inte att det är helt rena samveten...

Att stiga med planet till den här höjden ligger väl knappast inprogrammerat i autopiloten så då borde vi kunna fastställa att vid de här laget har ju piloten gjort ett medvetet val när han klättrat till den här höjden, om inte det säger att han inte har alla hästar hemma så vet jag inte vad.

Mjo, precis. Det är det som är problematiken...

Scratch89
2014-03-28, 19:53
4, 8, 15, 16, 23, 42.

XXXL
2014-03-28, 20:03
Det är ju en av teorierna.

Var ett val strax innan flighten skulle lyfta och utslaget blev enligt honom fel. Han ska tydligen ha varit rätt insatt i politik osv och lackat ur stenhårt. Sen tror folk att han kan ha velat köra någon sorts suicide mission.

Jag vet fan inte vad jag tror. Men jag tror inte att det är helt rena samveten...

Mjo, precis. Det är det som är problematiken...

Det som talar emot att han fått en knäpp är att han har flugit runt rätt länge utan att göra något om man får en knäpp och vill ta livet av sig varför då åka omkring i flera timmar tills bränslet tar slut, göra massa konstiga vändningar, stigit i höjd och så vidare. Var inte piloten i pensionsålder? Han visste ju helt klart vad han pysslade med, han visste vad han skulle stänga av för att det skulle bli svårt att hitta planet men vart var han på väg och varför lyckades han inte ta sig dit?

HMS Laestander
2014-03-28, 20:18
Det som talar emot att han fått en knäpp är att han har flugit runt rätt länge utan att göra något om man får en knäpp och vill ta livet av sig varför då åka omkring i flera timmar tills bränslet tar slut, göra massa konstiga vändningar, stigit i höjd och så vidare. Var inte piloten i pensionsålder? Han visste ju helt klart vad han pysslade med, han visste vad han skulle stänga av för att det skulle bli svårt att hitta planet men vart var han på väg och varför lyckades han inte ta sig dit?

Kanske ville sätta den malaysiska regeringen i dålig dager redan från början. Om de tappar bort ett plan så snart efter tillträde kommer de ju bli hårt kritiserade.

Men som sagt, jag vet inte. :)

cero
2014-03-29, 11:46
4, 8, 15, 16, 23, 42.

:laugh:

10/10

MasterChief
2014-03-29, 11:53
4, 8, 15, 16, 23, 42.

Har varit min tanke också :-/

cero
2014-03-29, 16:24
Inget nytt ang dessa "objekt" som de hittat via satellitbilder ett par dagar sedan? Hittar inget.

extra kakao
2014-03-29, 16:33
4, 8, 15, 16, 23, 42.

:laugh:

10/10

Berätta pls =(

cero
2014-03-29, 16:38
Berätta pls =(

En lost-referens.

ducedo
2014-04-06, 10:57
MH370: Plane search signal 'important lead'

After confirming details of the first pulse detected on Saturday which had "characteristics consistent with" an aircraft's flight recorder, Air Chief Marshal Houston told a news briefing at Pearce Air Base near Perth of a second signal.

"[Saturday] afternoon Perth time, there was another acoustic detection less than 2 km (1.2 miles) from the original."

The second signal lasted about 90 seconds, he said.

The search co-ordinator insisted the latest developments should be treated as unverified "until such time as we can provide an unequivocal determination".

Three people on board the boat were said to have heard the pings, which were not recorded as they came suddenly.

Xinhua also reported that a Chinese military plane had spotted a number of white floating objects about 90km away a few hours earlier.

http://www.bbc.com/news/world-asia-26908884

http://news.bbcimg.co.uk/media/images/74054000/gif/_74054463_malaysian_airliner_search_624_05.04_sign al.gif

XXXL
2014-04-12, 23:14
Nån mer som hört att andrepiloten försökt ringa ut från planet precis innan de försvann från radarn?

cero
2014-04-12, 23:22
MH370: Plane search signal 'important lead'

Denna publicerades för en vecka sedan. Hittade de inget?

Från wiki-sidan som uppdateras hela tiden:

5 April Search Chinese patrol ship Haixun 01 detects a pulse signal at 25°S 101°E.[139][140][141][234] Ocean Shield also picks up two longer lasting signals.[24][235]
8 April Search Ocean Shield picks up two further signals 3,500 metres deep, close to those of 5 April.[24][150]
10 April Search Another signal is acquired by a sonobuoy deployed near the Ocean Shield signal acquisitions.[236] JACC declares the contact unlikely to be related to MH370.[237]
11 April Media Tony Abbott, the Australian Prime Minister, stated in a press conference in China that the four original pings picked up by the Ocean Shield are very likely to have been emitted from the plane's black box.[238]
12 April Media Investigators[who?] say that a month has passed and all detective signals are fading as the batteries die. They are also narrowing the search area to try to find the boxes as soon as they can. They also say that without these boxes, the reason for the crash will remain a mystery.[citation needed]

Nån mer som hört att andrepiloten försökt ringa ut från planet precis innan de försvann från radarn?

Var lite snack om att något närliggande haft kontakt med planet men bara hört massa brus och mummel (?).

EDIT: Saxat från samma sida:

00:49 01:30 17:30 Voice contact attempt by another aircraft, at request of Vietnam ATC; mumbling and radio static heard in reply[35]
00:56 01:37 17:37 Missed expected half-hourly ACARS data transmission[39]
01:34 02:15 18:15 Last primary radar contact by Malaysian military, 200 miles (320 km) NW of Penang
01:41 02:22 18:22 1st of 6 roughly hourly Classic Aero[42] pings (handshakes) since last ACARS transmission, via the Inmarsat-3 F1 satellite[43][44]
05:49 06:30 22:30 Missed scheduled arrival at PEK (Beijing)
06:43 07:24 23:24 Malaysia Airlines pronounces flight missing in statement released to media[41]
07:30 08:11 8 March 6th and last successful automated hourly handshake with Inmarsat-3 F1[43][45]
00:11
07:38 08:19 00:19 Unscheduled, unexplained partial handshake transmitted by aircraft[46][47]
08:34 09:15 01:15 Scheduled hourly ping attempt by Inmarsat goes unanswered by aircraft[43]

ducedo
2014-04-12, 23:31

Läste det i förmiddags där man slog till med den rubriken men sedan förklarade att mobilen kopplat upp sig mot en närliggande mobilmast som man sedan tappade kontakten med. Det behövde alltså inte vara något samtal utan mobilen försökte bara hitta täckning. Enligt texten dementerade dock myndigheterna att man skulle ha någon information om detta. Läste det på Zite så jag vet inte hur trovärdig källan var.

Var dock ingen information om radarn utan där nämnde man bara att det var innan u-svängen.

Denna publicerades för en vecka sedan. Hittade de inget?

Man har fått fram ping vid fyra eller fem olika tillfällen över ett par kilometer stor yta. Batteriet håller dock på att ta slut så den har blivit svagare och det är osäkert om man kommer få fram så mycket mer eller om det ens är från svarta lådan pingen kommer - även om det är troligt. Planen är att sjösätta någon form av ubåt som ska känna av botten med sonar och därefter försöka få en bild om den hittar något.

XXXL
2014-04-12, 23:32
Hur djupt ner kommer en ubåt egentligen? Eller vad de nu blir som får åka ner och kolla.

Tricce
2014-04-16, 12:08
http://wwwe.aftonbladet.se/online/images/djup5.jpg

För att skapa sig en uppfattning om hur djupt den ligger.

cero
2014-04-16, 12:37
Hur hittade man den svarta lådan efter 2 års tid?

XXXL
2014-04-16, 14:10
Alltså om de nu brann i cockpiten, borde inte planet störta rätt omgående efter det? De körde ju vidare i 6 timmar efteråt, med en okontrollerad eld?!

Nä, inte en chans.

cero
2014-04-16, 14:23
Alltså om de nu brann i cockpiten, borde inte planet störta rätt omgående efter det? De körde ju vidare i 6 timmar efteråt, med en okontrollerad eld?!

Nä, inte en chans.

Alla tuppade av och planet fortsatte på auto-pilot tills dess att branden gjorde tillräckligt mycket skada för att få planet att störta?

Kan ju också ha varit en elektrisk brand som slog ut all utrustning och gjorde att planet inte gick att styra.

/broscience

XXXL
2014-04-16, 14:27
Alla tuppade av och planet fortsatte på auto-pilot tills dess att branden gjorde tillräckligt mycket skada för att få planet att störta?

Kan ju också ha varit en elektrisk brand som slog ut all utrustning och gjorde att planet inte gick att styra.

/broscience

Låter konstigt då man vet att planet körde vidare i ca 6 timmar, vad är de för en eld som tar 6 timmar? Om de brinner längst fram i planet borde ju elden göra hål i planet på något sätt, då borde de ju störta omgående efter det.

cero
2014-04-16, 14:52
Låter konstigt då man vet att planet körde vidare i ca 6 timmar, vad är de för en eld som tar 6 timmar? Om de brinner längst fram i planet borde ju elden göra hål i planet på något sätt, då borde de ju störta omgående efter det.

Utrustningen i ett flygplan är rimligtvis konstruerad för att tåla så mycket brand som möjligt, så varför är det så ologiskt att det tar ett tag innan hela kalaset störtar? Sedan beror det ju på exakt vart elden är, hur allvarlig den är osv.

Och jag läste någon artikel där det stod just det att om en elektrisk brand slagit ur viktig utrustning så kan det ha varit så att alla var levande fram till bensinen tog slut och planet krashade i vattnet utan att ha kunnat styra eller kommunicera med marken.

PureWhey
2014-04-16, 15:17
Och jag läste någon artikel där det stod just det att om en elektrisk brand slagit ur viktig utrustning så kan det ha varit så att alla var levande fram till bensinen tog slut och planet krashade i vattnet utan att ha kunnat styra eller kommunicera med marken.

Fyfan :f

Griip
2014-04-16, 15:31
Troligtvis blev planet kapat och senare dumpat.

Om 10 år kommer det finnas hundratals grupper som heter "engineers truth movement M370" precis som det i dag finns om WTC 9/11.

cero
2014-04-16, 15:34
Fyfan :f

Måste ha varit 6 lååååånga timmar. :D

Griip
2014-04-16, 15:49
Utrustningen i ett flygplan är rimligtvis konstruerad för att tåla så mycket brand som möjligt, så varför är det så ologiskt att det tar ett tag innan hela kalaset störtar? Sedan beror det ju på exakt vart elden är, hur allvarlig den är osv.

Och denna brand slog ut alla mobiltelefoner också? Ungefær som en solstorm alltså.. EMP-fire :D

Eller justfan, Glømde ju.. man får inte ha igång mobilen på planet :smash:

XXXL
2014-04-16, 16:11

Det låter troligt men samtidigt tycker man ju att nån borde kunnat få kontakt med nån mobilmast, de flög ju över land ett antal gånger.

4623
2014-04-16, 22:41
Och denna brand slog ut alla mobiltelefoner också? Ungefær som en solstorm alltså.. EMP-fire :D

Eller justfan, Glømde ju.. man får inte ha igång mobilen på planet :smash:

Mycket mobilmaster ute på havet.

Griip
2014-04-16, 22:43
Mycket mobilmaster ute på havet.

Dem kørde en bra bit øver land så det borde inte varit något problem. Dessutom under radarn. På "auto-pilot"... :laugh:

XXXL
2014-04-16, 23:10
De känns inte som nån slump direkt att allt stängdes av typ 2 minuter efter att de hade ring och sagt att allt var bra och sen godnatt, det är tydligen just då där mellan att man sagt godnatt till de Malaysiska flygtornet och godmorgon till det Vietnamesiska som man lättast kan försvinna.

Griip
2014-04-16, 23:43
http://cbsnews2.cbsistatic.com/hub/i/r/2014/04/07/fc9501c9-a0a4-4de9-a88c-5dfe95f46585/thumbnail/620x350/a8ef7e833cbb4615d591b44c015d5f4f/detail-map-malaysia370-blackbox.jpg

Griip
2014-04-16, 23:46
http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2014/03/diego_garcia_locator_map.gif

Diego Garcia

http://www.whatdoesitmean.com/dgz4.jpg

Griip
2014-04-16, 23:48
Har ni alltså på fullaste allvar inte læst något om Diego Garcia i media?

http://rt.com/op-edge/disappearance-malaysian-airlines-flight-373/

XXXL
2014-04-17, 00:00
Är den tillräckligt lång då? Landningsbanan

Griip
2014-04-17, 00:11
Är den tillräckligt lång då? Landningsbanan

Garanterat :)

Jag har bara skummat igenom några filmer på youtube om det, førra veckan, men jag læste lite på wikipedia. Tydligen så ær ju det mest konstiga halvledar-føretaget "Freescale Semiconductor", ægt av Rothschilds(Yep.). Det dem snackar om på tuben ær att "han"(Jacob Rothschild tænker jag) nu har patentet på något chip hit eller dit. Jag vet inte jag. Jag tror dem helt enkelt var ledande inom sitt yrke och de tillfångatogs av CIA(Rothchild/Rockefeller) før att tømmas på information. Jag kopplar æven samman det hela med Bitcoin. Konstigt? Hmm.. ska se hur långt/bra jag orkar førklara den tanken.

Tydligen så satsar kinesiska staten på Bitcoin. Dem har ljugit om att dem skulle banna det tex, før att priset skulle sjunka, allt medans dem køpt upp som bara den. Æven nu, køps det mest i Kina.

Men: Bitcoin har en svaghet. Om man har 51% av datorerna som står och "minar" så kan man krascha/førstøra/manipulera hela nætverket på ett eller annat sætt. Pga detta har "hash-raten"(detta ær grekiska æven før mig men det ær alltså.. processorkraften, kraften/energin) stigit något sjukt snabbt sedan Bitcoin kraschade i December.

I skrivandes stund kom jag på ænnu en uppenbarelse. Kineserna skulle køpa Bitcoin och driva priset till månen(Nov førra året), men de fick då reda på den hær "51% strike"(som det kallas) varpå de ljøg om det kommande førbudet medans man samlade på sig fler datorchips som står å minar.

Griip
2014-04-17, 00:12
http://static.blockchain.info/pools.png?format=png

Bitcoins "Hashrate". ( Detta ær alltså de datorer/chip/grafikkort som står och utfør algoritmiska matematiska utrækningar. Jag førstår inte ens ordet algoritm. Dvs de som "minar" bitcoins)

Om jag minns rætt så var det INGEN(!!) som var unknown før ca 6 månader sedan?? Någon som kan bekræfta?

Griip
2014-04-17, 00:13
http://bitcoin.sipa.be/speed-small-lin.png

XXXL
2014-04-17, 00:16
"Garanterat" jag vet inte det riktigt ja och det förklarar ju fortfarande inte varför planet åkte runt i 6 timmar, ser inte ut att vara 6 timmar ner till den där ön direkt utan snarare 2. Och vad hände med alla 249 passagerare, arkebuserade? På vems order? Vet inte många stationsbefäl som skulle göra det, ens för rikets säkerhet. Jag säger inte att du har fel, säger bara att de finns ett par saker att ta hänsyn till.

Griip
2014-04-17, 00:19
"Garanterat" jag vet inte det riktigt ja och det förklarar ju fortfarande inte varför planet åkte runt i 6 timmar, ser inte ut att vara 6 timmar ner till den där ön direkt utan snarare 2. Och vad hände med alla 249 passagerare, arkebuserade? På vems order? Vet inte många stationsbefäl som skulle göra det, ens för rikets säkerhet. Jag säger inte att du har fel, säger bara att de finns ett par saker att ta hänsyn till.

Mm sjælvklart. Var kommer dessa 6h ifrån førresten?

XXXL
2014-04-17, 00:23
Mm sjælvklart. Var kommer dessa 6h ifrån førresten?

Från sateliter,

http://www.inmarsat.com/wp-content/uploads/2014/03/Doppler-correction_contributions.jpg

http://www.inmarsat.com/news/malaysian-government-publishes-mh370-details-uk-aaib/

It explained that if the ground station does not hear from an aircraft for an hour it will transmit a ‘log on/log off’ message – a ‘ping’ – and the aircraft automatically returns a short message indicating that it is still logged on, a process described as a ‘handshake’.

The ground station log recorded six complete handshakes after ACARS, the aircraft’s operational communications system, stopped sending messages.

6 stycken = 6 timmar

http://en.wikipedia.org/wiki/Handshaking

Det här är ett system som piloten tydligen inte kan stänga av framme från cockpit, de sitter inbyggd nånstans längre bak i planet och är så vitt jag vet rätt omöjligt att stänga av. Det här säger inte heller vart planet är men det säger att planet fortfarande är igång!

Griip
2014-04-17, 00:27
6h kan væl vara en tur till Diego Garcia, avlastning, kaffepaus -> dumpning ?

edit: man kan væl alltså gå ned med planet på backen och vænda utan att denna handshaken slutar?

XXXL
2014-04-17, 00:32
Det borde man nog kunna ja, om inte planet stängs av. Diego Garcia är fortfarande en relativt öppen och stor militärbas, är alla på CIAs lönelista som jobbar där då eller? Är alla tystade? Tror du inte nån av alla som jobbar där, eventuellt civila med skulle ha nått att säga om att de landade ett kommersiellt flygplan med 250 asiater på?

Jobbar 2000 soldater där tydligen så det blir nog inte billigt om man ska köpa deras tystnad. Kan tänka mig att folk som jobbar i kök, kanske tvätt och andra områden på basen är civila så 20-50 civilanställda med är nog inte orimligt.

Säger återigen inte att du har fel men bollar bara lite vad som är realistiskt!

Griip
2014-04-17, 00:43
Det borde man nog kunna ja, om inte planet stängs av. Diego Garcia är fortfarande en relativt öppen militärbas, är alla på CIAs lönelista som jobbar där då eller? Är alla tystade? Tror du inte nån av alla som jobbar där, eventuellt civila med skulle ha nått att säga om att de landade ett kommersiellt flygplan med 250 asiater på?

Jadu. Jag har ingen aning om hur stor eller hur aktiv basen ær, kanske vore det ett stort prosjekt att landa planet i smyg æven dær. Den teorin jag la fram ær dock såpass stor att den handlar om ett eventuellt dolt cyberkrig mellan Kina och USA/FED(Detta vet man iofs om att det pågår. Frågan ær egentligen bara om Malaysia 370 var en del av det).

Skulle statsanstællda mørda på uppdrag av staten? Ja.

Grejen ær den att det finns miljoner mænniskor i USA som ser hur allting i næstan nær som helst kan braka samman. Då finns det garanterat många inom statens militær och polis som vet och arbetar med detsamma. Skulle man kunna hålla 250 pers fångna i ett par års tid eller eventuellt avrætta før att rædda sitt land ifrån ett inbørdeskrig/kaotiskt och snabbt førfall? Ja.

Jag lægger nog før stor vikt vid Bitcoin just nu :) Men jag læste om 51% Striken och det faktum att det var 10-20 pers ifrån just ett eventuellt Bitcoin-miner-producent føretag som var på planet. Kanske hade de skissar/designer med sig? Eller så hade de kunskap?

Hur som:

Lanseras Bitcoin i USA och USA's stat/Rothchilds/FED har møjlighet att kontrollera nætverket(ALTERNATIVT: Dem ær sækra på att dem kan skydda nætverket ifrån en 51% strike). Ja.. hmm.. ær dem sækra på att dem kan sækra det kanske dem kan lansera det och sælja Bitcoin till sin befolkning. Om USAs befolkning ær først med att byta in sin fiat-valuta mot bitcoin så kan dem dærefter låta dollarn falla med ENORMT mycket mindre risker før inbørdeskrig/interna oroligheter.

XXXL
2014-04-17, 00:46
Sen glömmer du ju bort också att det var amerikaner med på planet så eventuellt håller de sina egna fångna.

Griip
2014-04-17, 00:48
Sen glömmer du ju bort också att det var amerikaner med på planet så eventuellt håller de sina egna fångna.

Tror jag dem bryr sig vældigt lite om ;) Det skulle i min teori då som sagt røra sig om ett vældigt viktigt uppdrag. (læste du editen på sista?)

XXXL
2014-04-17, 00:52
Du kanske skulle få med 10 pers på det men 2000? Nä, den basen är alldeles för öppen och stor. De bor ju folk på ön med, alltså det är ju inte enbart en militärbas Ö utan finns ju andra där med!

Griip
2014-04-17, 00:58
Uteslut det inte æn bara ;) Konstigare saker æn det hær har hållts i det dolda før att komma fram på fullt legalt och rimligt sætt via avklassificering.

Griip
2014-04-17, 02:26
/watch?v=fzgQwDeP7eM

Allt som sægs i denna stæmmer(Wikipedia sjælva om ni vill, enkelt). Som med de flesta "galna konspirationsteori-filmer".

Det filmen slutar med køper jag dock inte. Att dem skulle gøra allt detta før en vanlig $$ vinst ær inte bara ytterst otroligt utan helt omøjligt. Vi snackar om de rikaste mænniskorna på jorden(Carlyle Group ægare och investerare). Varfør skulle dem gøra allt detta før lite pengar? Finns andra saker som hade uppmærksammats mindre och lønat sig mer man kunde gjort.

Semi-conductor tekniken de satt inne på var helt enkelt banbrytade før att mina cryptovaluor och ett "must have" før den som vill kunna kontrollera bitcoin-nætverket. Frågan ær om dem fick det dem ville ha.. Just nu køps det mycket bitcoins från Kina men det behøver inte vara kinesiska staten/føretag.

Griip
2014-04-17, 02:28
/watch?v=DKwXDL7loLc

ducedo
2014-05-29, 08:27
Signalerna kom inte från planet

De pingar som hörts i området där man söker efter det försvunna malaysiska flygplanet MH370 tros inte längre komma från planets "svarta lådor", rapporterar CNN. Beskedet kom på onsdagen när sökstyrkor summerade sina insatser i Indiska oceanen de senaste sju veckorna som inte resulterat i några fynd.

En källa inom den amerikanska flottstyrkan säger att signalerna måste ha kommit från någonting annat än planets utrustning, annars skulle det ha hittats.

"Vår bästa teori nu är att signalerna var ljud från sökfartyget, eller från själva sökutrustningen", säger USA-flottans Michael Dean.

Han säger att samtliga länder som deltar i sökandet är överens om den teorin.

Flygplanet försvann i mars under en flygning från Kuala Lumpur till Peking. Under tre dagar i april snappades signaler upp av det kinesiska sökfartyget Haixun 01 och av australiska Ocean Shield.

DI (http://www.di.se/artiklar/2014/5/29/signalerna-kom-inte-fran-planet/)

XXXL
2014-05-29, 11:02
Det är väl rätt kört nu

Loke
2014-05-29, 12:37
Verkar som det. Helt sjukt, jag trodde faktiskt fram till nu att man hade god chans att finna det. Kanske säger något om tiden man lever i, då det känns lite oacceptabelt att något verkligen försvinner utan förklaring, motsvarande scenario var ju helt normalt på segelfartygens tid.

XXXL
2014-05-30, 15:35
Verkar som det. Helt sjukt, jag trodde faktiskt fram till nu att man hade god chans att finna det. Kanske säger något om tiden man lever i, då det känns lite oacceptabelt att något verkligen försvinner utan förklaring, motsvarande scenario var ju helt normalt på segelfartygens tid.

Det är väl inte försvunnet på det sättet, antagligen är planet bara på ett så fruktansvärt djup så de inte går att lokalisera det.

Griip
2014-07-07, 03:06
XXXL: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=7058752&postcount=27

awesomooo
2014-07-17, 16:41
Och nu precis kraschade ett plan från Malaysia Airlines med 295 pers ombord i Ukraina. Går inget bra för Malaysia Airlines nu...

Boeing 777, gick från Amsterdam och skulle till Kuala Lumpur

Edit: nedskjutet tydligen.

ceejay
2014-07-17, 16:45
woa

KangaBanga
2014-07-17, 16:47
sjukt

xodd
2014-07-17, 16:51
Nedskjutet med största sannorlikhet... Så jävla tragiskt sjukt.

Tricce
2014-07-17, 16:51
Från 10000 meters höjd, vad skjuter man med då?

"Planet, med 295 personer ombord, ska ha skjutits ned när det befann sig på 10.000 meters höjd över östra Ukraina. "

Hanken
2014-07-17, 17:00
Fyfan alltså... Hemskt

KangaBanga
2014-07-17, 17:00

"Planet, med 295 personer ombord, ska ha skjutits ned när det befann sig på 10.000 meters höjd över östra Ukraina. "

Precis, stod rebeller men vafan, nar kriget i Afganistan var som varst flog jag med singapore airlines ett par ganger over landet och det sags nog inte som nagon risk pa 10.000 meter.

awesomooo
2014-07-17, 17:02
Var nog det sista vi såg av Malaysia Airlines...

Mackie Messer
2014-07-17, 17:04
Det kan skjutas ned av ett jaktplan. Afghanerna har kanske inget flygvapen, vet inte säkert. Men tror arghanerna har sämre grejjer.

KangaBanga
2014-07-17, 17:06
Det kan skjutas ned av ett jaktplan. Afghanerna har kanske inget flygvapen, vet inte säkert. Men tror arghanerna har sämre grejjer.

Rebeller i Ukraina har val knappast jaktplan? Skulle tro att ryssarna hade tagit hand om det med en gang...

Loke
2014-07-17, 17:09
Det känns ju osannolikt att man på så hög höjd ska skjutas ner av misstag iaf.

Mackie Messer
2014-07-17, 17:09
Rebeller i Ukraina har val knappast jaktplan? Skulle tro att ryssarna hade tagit hand om det med en gang...

Ingen aning, jag bara spekulerade. Då var det kanske ett rysskt plan då, nu spekulerade jag igen, är imte imsatt i situationen.

ducedo
2014-07-17, 17:16
Det hävdas att separatisterna har tillgång till 'buk missile system (http://en.wikipedia.org/wiki/Buk_missile_system)' samt att ryskt attackplan sköt ner ukrainskt stridsflygplan tidigare i veckan (http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article19237994.ab). Mycket rykten och spekulation så ta det med ett badkar salt.

tobbo
2014-07-17, 18:06
Sinnessjukt om det visar sig att det stämmer. Verkar inte vara första(utan andra) gången de inte vet hur de ska hantera sina missiler i den regionen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Siberia_Airlines_Flight_1812

ducedo
2014-07-17, 18:17
Diskussionen bör nog flyttas över till Ukraina-tråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=210254&page=42).

cero
2014-07-17, 19:59
Helvete vad sjukt.

Drfg
2014-07-17, 22:24
2+9+5=16

1+6=7...

OnT: Tråkigt att folk inte slutat skjuta på varandra ännu :(

Akerhage
2014-07-18, 04:27
777 nu kommer vi få höra. Tragisk det som hänt :/

skickat från min Nallebjörn

Evankhell
2014-07-18, 06:36
Enligt aftonbladet var 100 av dom som dog aidsforskare som skulle till en aidskonferens. :(:(

Akerhage
2014-07-18, 06:37
Helt sjukt ju :/

skickat från min Nallebjörn

rooz
2014-07-18, 07:56

SA-11 (rysk beteckning: 9k37-Buk) som Ukraina har tillgång till, även separatisterna hävdas ha tillgång till dessa.

dluddeckens
2014-07-18, 09:38
2+9+5=16

1+6=7...

OnT: Tråkigt att folk inte slutat skjuta på varandra ännu :(

Inte nog med det.

Det skedde 2014-07-17 => 2+1+4+7+1+7 = 22

:Virro

tp_88
2014-07-18, 09:57
Rothschild.

Slartibartfast
2014-07-18, 10:10
Helt sjukt.

http://i.imgur.com/fvGcpkS.jpg

A passenger posted this on Facebook right before he boarded Malaysia Airlines MH17. It reads "If it disappears, this is what it looks like."

Går inget vidare för Malaysia Airlines.

4623
2014-07-18, 10:26
Förstår inte hur det kan vara Malaysia Airlines fel att de blir nedskjutna?

4623
2014-07-18, 10:38
BbyZYgSXdyw

wessmen
2014-07-18, 10:39
Förstår inte hur det kan vara Malaysia Airlines fel att de blir nedskjutna?

Det är MAs fel att man flyger på ett område där det varit två nedskjutningar på mycket kort tid. Man lägger sig även nästan precis på godkänd höjd.

Alla borde flyga med 100 mils marginal, minst.

4623
2014-07-18, 10:45
Det är MAs fel att man flyger på ett område där det varit två nedskjutningar på mycket kort tid. Man lägger sig även nästan precis på godkänd höjd.

Bör inte flygledningen i Ukraina dirigera om dem då?

4623
2014-07-18, 10:56
Fanns tydligen varning ute, ja då är det inte speciellt snyggt gjort av MA.

"Aviation safety authorities in Europe and the United States had warned airlines about flying above or near the Ukraine airspace where Malaysia Airlines flight MH17 was shot down overnight according to news

Professor Geoff Dell, a Central Queensland University accident investigation and safety specialist, told

there’s no doubt that the airline should have avoided the area."

Nitrometan
2014-07-18, 12:39

Flygmyndigheten IATA hade inte gått ut med nån varning.
Titta på "Flightradar 24" för de senaste dagarna så är det flera plan/rutter som har flugit där.

MrBoris
2014-07-18, 12:42
Det är hemskt dock att "pengar" alltid går före säkerhet, jag tycker ALLA flygbolag ALLTID borde undvika länder där det förekommer krig, oavsett kostnad. Jag är fan villig att betala dubbla biljettpriset för det.

cero
2014-07-18, 13:10
Det är hemskt dock att "pengar" alltid går före säkerhet, jag tycker ALLA flygbolag ALLTID borde undvika länder där det förekommer krig, oavsett kostnad. Jag är fan villig att betala dubbla biljettpriset för det.

Herregud, +1. Detta känns som en icke-fråga. Passagerarna tänker nog inte ens på var flyget passerar när de köper biljetterna tyvärr.

Att just MA inte vidtar lite extra säkerhetsåtgärder när de precis gått miste om 300 passagerare någon månad eller två innan är ju förvånande minst sagt.

Gpajpen
2014-07-18, 13:40
Vad hände med ursprungsplanet? Ligger på botten?

cero
2014-07-18, 13:50
Vad hände med ursprungsplanet? Ligger på botten?

Finns inte ett spår av det, trots stora insatser från olika länders myndigheter.

WHITEFOLKS
2014-07-18, 13:58
Kan nog sätta in väldigt stora insatser utan resultat om nu lådan har tystnat.

ducedo
2014-09-22, 15:18
Kvällens Vetenskapens värld (20:00) handlar om mysteriet. Tvivlar dock på att det blir något nytt.

Vad hände med MH-370? En hel värld följde sökandet efter flight MH-370, som lyfte från Kuala Lumpur med 239 personer ombord, och som aldrig sågs igen. Planet tros ha flugit sju timmar efter att det försvann utom synhåll för flygledarna. Nu undersöker utredarna vilken väg det kan ha tagit och slår fast var det borde ha slagit ner. Under hösten börjar dykningarna med undervattensfarkoster där.

XXXL
2014-09-22, 15:28
Med tanke på vart man tror att planet landade så är de ju uppenbart att det är någon som inte ville att planet skulle hittas. Är det inte typ bland de djupaste haven i världen?

XXXL
2014-09-25, 11:11
Inget nytt kom väl fram direkt men

http://www.svtplay.se/video/2340398/vetenskapens-varld/avsnitt-4-vad-hande-med-mh-370

WHITEFOLKS
2014-09-25, 11:13
Är det uppenbart att man inte vill att det ska hittas för att det är ett utav de djupaste haven? Skulle gärna vilja se schemat fram till den slutsatsen.

XXXL
2014-09-25, 11:21
Är det uppenbart att man inte vill att det ska hittas för att det är ett utav de djupaste haven? Skulle gärna vilja se schemat fram till den slutsatsen.

Om man vill göra sig av med något så gör man ju bäst i att få folk att leta där det vore omöjligt att hitta något.

WHITEFOLKS
2014-09-25, 11:23
Om man vill göra sig av med något så gör man ju bäst i att få folk att leta där det vore omöjligt att hitta något.

Ja det var verkligen ett odiskutabelt bevis, då kan det inte förhålla sig på något annat sätt. För om det skulle störta där av en olycka/sammanträffande så skulle kosmos teleportera det till en plats där det var lättare att finna just för att undvika missförstånd.

XXXL
2014-09-25, 11:26
Ja det var verkligen ett odiskutabelt bevis, då kan det inte förhålla sig på något annat sätt. För om det skulle störta där av en olycka/sammanträffande så skulle kosmos teleportera det till en plats där det var lättare att finna just för att undvika missförstånd.

Jag förutsatte att det är någon som har för avsikt att dölja planet och vart det tagit vägen.

ducedo
2014-09-25, 11:26

Är väl självklart. Alla plan som någonsin störtat i djupare vatten än 6600m (d.v.s. Karibiska havet, Antarktiska oceanen, Indiska oceanen, Atlanten och Stilla havet) har uppenbarligen skett för att ingen ska få reda på vad som skett. Att det sedan finns områden så grunda som 600m i sökområdet - det var väl en miss när man sänkte planet.

http://cdn.static-economist.com/sites/default/files/imagecache/original-size/images/print-edition/20140906_STP999.png

XXXL
2014-09-25, 11:39
Frågan är väl bara vad de var som gick fel och vad den ursprungliga tanken med planet kan ha varit.

AronP
2014-09-26, 09:42
Jag följde inte fallet så ingående när det hände men såg dokumentären nu och det verkade ju onekligen skumt alltihopa. Man pendlade mellan att tro att det var någon som stod bakom och inte. Men jag slutade nog i att det är en jädra otur.