Logga in

Visa fullständig version : Någon som kan något om katter? Ensam & uttråkad katt skriker på lekkamrat.

Sohlsken
2014-03-07, 22:10
För några veckor sedan gick mina föräldrars ena katt, Artemis, till slut bort. Zack, den andra katten, har inte gått och letat efter honom eller så, han visste vad som pågick och anpassade sig väldigt bra.

Problemet är att det gick några dagar och sedan insåg han hur tråkigt det är att vara ensam. De jagades, brottades, bråkade, smög på varandra och höll på sådär som kastrerade hankatter gör. Eller så sov de tillsammans. Zack sover hela dagarna, som en normal katt, de är ju nattdjur, för att ibland ta en paus och jama på oss att vi ska leka med honom.

Nu går han och ropar på oss på nätterna, och mina föräldrar vägrar att fatta vad det är han säger. Jag var hemma på dagarna (distansstudent på universitetsnivå) och hörde att detta är deras "Kom och lek med mig"-läte. Jag vet inte vad jag ska göra, jag försöker leka jaga med katten på det klassiska sättet att jag drar ett snöre eller liknande och så jagar han det, men jag tror inte att det räcker. Min mor har redan klargjort att hon inte vill ha en katt till, för hon tycker att förlusten är så jobbig. Jag vet inte vad min far tycker, men det är liksom redan avgjort.

Jag är ingen kattperson men just denna individen är väldigt klar och tydlig i sin kommunikation, och han är social och trevlig. Han behöver mer stimulans för att inte bli uttråkad.
Jag bor här bara tillfälligt, och det skulle vara bra om vi hittade en hållbar lösning som mina föräldrar (60+) orkar med i längden.

Är det någon som har tips på vad jag/vi kan göra för att han ska slippa bli så hemskt uttråkad? Ska jag skaffa en radiostyrd bil eller så?

Jag vet att det finns en kattkännare i stan och om detta fortsätter så kommer jag att rådfråga henne, men jag tänkte att jag vänder mig till Kollo först, jag hänger ju redan här.

Tack på förhand, jag uppskattar verkligen råd. Jag gillar Zack.

Mental
2014-03-07, 22:27
Adoptera katt, köp kompis till katt, slut, frågor?

Pzorz
2014-03-07, 22:29
Katten är deppig Ska jag skaffa en radiostyrd bil eller så?

Jag fick mig ett litet skraff iaf. Typ - pappa har lämnat mamma, och nu är mamma ledsen. Ska jag köpa en ny dator?

cero
2014-03-07, 22:31
Det är inte så att katten har tröttnat på maten och vill ha något godare?

filmjölk
2014-03-07, 22:39
Bästa om de inte vill skaffa en till är ju att faktiskt ge bort katten till någon som har katt.

Sohlsken
2014-03-08, 08:20
Adoptera katt, köp kompis till katt, slut, frågor?

Inga frågor. Eller jo, vad menar du med slut?

Katten är deppig

Jag fick mig ett litet skraff iaf. Typ - pappa har lämnat mamma, och nu är mamma ledsen. Ska jag köpa en ny dator?

Jag vet, det var rätt absurt. Men det är ungefär den nivån av desperation jag upplever, han väckte mig typ femtielva gånger inatt och ingenting hjälper. Inte ens laserpekaren!

Det är inte så att katten har tröttnat på maten och vill ha något godare?

Han äter med ganska god aptit, speciellt blötmaten, så det *borde* inte vara det. Vi gillar att variera hans kost lite :) han brukade få annan mat när Artemis levde, då han hade njursvikt och fick specialkost, men det verkar inte vara något problem.

Bästa om de inte vill skaffa en till är ju att faktiskt ge bort katten till någon som har katt.

Ungefär så det känns. Det är inte schysst mot katten att tvingas vara ensam (och så kul kan det inte vara att springa runt och uttrycka att man är deppig) och det håller inte för människorna här heller. Mest tycker jag synd om honom,

Tack för alla svar :) det är en lite knepig situation men jag måste nog ta ett snack med päronen.

tlk
2014-03-08, 08:30
Vi fick för något halvår sen adoptera just en katt som i ett gäng år levt tillsammans med en annan katt. Den blev också deppig och uttråkad av att vara ensam. Så den fick helt enkelt flytta in här hos de två katter som bodde här redan.

Tror inte det finns så mycket av annan lösning faktiskt. Skaffa en ny katt, eller adoptera bort den. Leka med den hela nätterna är inte hållbar lösning liksom :)

Matsa
2014-03-08, 08:35
Det är inte alls säkert att katten skulle acceptera en ny kattkompis, de är lite speciella på det viset. Katter avskyr förändring, något missen var van vid (den andra katten) har försvunnit och det gillar den inte. En ny katt kanske skulle hjälpa men å andra sidan kanske det skulle ses som ännu mer förändring. Samma med att ge bort den. Stimulera den så gott ni kan och ge den lite mer tid att vänja sig innan ni gör något drastiskt.

Min högst amatörmässiga åsikt.

Sohlsken
2014-03-08, 09:15
Vi fick för något halvår sen adoptera just en katt som i ett gäng år levt tillsammans med en annan katt. Den blev också deppig och uttråkad av att vara ensam. Så den fick helt enkelt flytta in här hos de två katter som bodde här redan.

Tror inte det finns så mycket av annan lösning faktiskt. Skaffa en ny katt, eller adoptera bort den. Leka med den hela nätterna är inte hållbar lösning liksom :)

Det var en välgärning det :) Och nej det är inte en hållbar lösning, speciellt som han tröttnar på leken efter ett tag. Jag kan förstå det, att leka med en ljusprick eller ett bälte är inte samma sak som att leka med en annan katt.
Det är ju lite som att jämföra att själv flyga flygplan med att flyga drake.

Vi får se hur det går :)

Det är inte alls säkert att katten skulle acceptera en ny kattkompis, de är lite speciella på det viset. Katter avskyr förändring, något missen var van vid (den andra katten) har försvunnit och det gillar den inte. En ny katt kanske skulle hjälpa men å andra sidan kanske det skulle ses som ännu mer förändring. Samma med att ge bort den. Stimulera den så gott ni kan och ge den lite mer tid att vänja sig innan ni gör något drastiskt.

Min högst amatörmässiga åsikt.

Det är sant. Dock har Zack träffat andra katter förut (syrrans två honor) utan problem, men det har varit i främmande miljö. Vi har innekatter men de har fått åka runt lite då och då.
Tack för svaret :) det hade jag inte tänkt på.

Har nu pratat med mamma och vi planerar självfallet att tala med kattkännaren i stan (hon vet typ allt som finns att veta om katter) innan vi går vidare på något vis.

r1kkie
2014-03-08, 11:24
En katt ska inte vara inne utan ute. Min åsikt iaf.

Sohlsken
2014-03-08, 13:45
En katt ska inte vara inne utan ute. Min åsikt iaf.

Åsikt noterad. Min åsikt är att folk som bor i stan inte ska ha utekatter, vi råkar bo mitt i stan som det är.

Järvskan
2014-03-08, 13:47
Släpp ut katten om nätterna så att den kan jaga möss

dream_theater_
2014-03-08, 14:11
Åsikt noterad. Min åsikt är att folk som bor i stan inte ska ha utekatter, vi råkar bo mitt i stan som det är.

Då kan man väl skaffa sig en guldfisk istället?

Sohlsken
2014-03-08, 14:17
Släpp ut katten om nätterna så att den kan jaga möss

Tyvärr inte ett alternativ, vi bor mitt i centrala Örebro i lägenhet på tredje våningen och han har aldrig visat intresse av att gå utomhus. För att inte nämna att grannen en våning ner har en halvpsykotisk akita.

Då kan man väl skaffa sig en guldfisk istället?

Har du någonsin försökt kela med en guldfisk? :)

dream_theater_
2014-03-08, 14:35
Tyvärr inte ett alternativ, vi bor mitt i centrala Örebro i lägenhet på tredje våningen och han har aldrig visat intresse av att gå utomhus. För att inte nämna att grannen en våning ner har en halvpsykotisk akita.

Har du någonsin försökt kela med en guldfisk? :)

Vad jag menar är väl att det rent spontant känns fel att ha en katt inomhus, men vad vet jag? Den kanske trivs hur bra som helst.

Edit: Men för att inte bara vara OT. Ge bort katten till någon som redan har katt. Om det nu inte går att övertala dina föräldrar.

Sohlsken
2014-03-08, 14:45
Vad jag menar är väl att det rent spontant känns fel att ha en katt inomhus, men vad vet jag? Den kanske trivs hur bra som helst.

Edit: Men för att inte bara vara OT. Ge bort katten till någon som redan har katt. Om det nu inte går att övertala dina föräldrar.

Ja, rent spontant tycker jag också det. Dock är det svårt att hitta andra djur som trivs inomhus, och den andra katten var en Cornish Rex, alltså en katt som skulle frysa ihjäl ganska snabbt om han var utomhus.

Tack, vi får se vart det bär. Blir att snacka med kattkännare på måndag.

cero
2014-03-08, 16:24
Har en random kattfråga nu när vi ändå är igång. Kan man ge katter vanlig mjölk?

PureWhey
2014-03-08, 16:33
Har en random kattfråga nu när vi ändå är igång. Kan man ge katter vanlig mjölk?

Har jag gjort, rackarn gillar inte det dock :(

Alfers
2014-03-08, 16:44
Snälla, inte innekatt vs utekattdiskussionen nu igen.

Ni kan ju kolla med något katthem om ni kan vara jourhem.

Sohlsken
2014-03-08, 17:28

Absolut inte, katter är laktosintoleranta. Den enda mjölken katter/hundar/etc är gjorda för är modersmjölk (Ska även gälla människor, men många av oss har lyckats kringgå det på något magiskt vänster). :)

Snälla, inte innekatt vs utekattdiskussionen nu igen.

Ni kan ju kolla med något katthem om ni kan vara jourhem.

Jasså det är en återkommande diskussion?

Det kanske skulle vara ett alternativ. Då får han sällskap men man behöver inte adoptera... hmmm. Ska lägga fram det förslaget. Jag vet att katthemmen i området ofta uppskattar all hjälp de kan få, Zack själv bodde på jourhem när vi skaffade honom.

Dravena
2014-03-08, 17:34
Katter trivs alldeles ypperligt med att vara inne, vilket dessutom är mer ansvarsfgulkt än att släppa ut sitt djur vind för våg, så den diskussionen är helt irrelevant.

Till ämnet så tycker jag att du har fått bra råd utifrån att katten inte verkade nöjd med ökad stimulans från er människor. Överväg jourkatt och gör en god insats eller försök hitta ett mer passande hem åt katten. Lycka till!

dream_theater_
2014-03-08, 17:42
Ja, rent spontant tycker jag också det. Dock är det svårt att hitta andra djur som trivs inomhus, och den andra katten var en Cornish Rex, alltså en katt som skulle frysa ihjäl ganska snabbt om han var utomhus.

Tack, vi får se vart det bär. Blir att snacka med kattkännare på måndag.

Fick lov att googla vad det var för typ av katt, usch! :) Vad gör en kattkännare?

Tyrwing
2014-03-08, 17:46
Det kan vara en gissning. Men mina siameser uppträdde likadant. Bådas njurar var påväg utför när det påbörjade. Den första hade ont i njurarna, den andra fick högt blodtryck som ledde till migrän. Kan vara idé att kolla upp det hos veterinären.

Sohlsken
2014-03-08, 18:12
Katter trivs alldeles ypperligt med att vara inne, vilket dessutom är mer ansvarsfgulkt än att släppa ut sitt djur vind för våg, så den diskussionen är helt irrelevant.

Till ämnet så tycker jag att du har fått bra råd utifrån att katten inte verkade nöjd med ökad stimulans från er människor. Överväg jourkatt och gör en god insats eller försök hitta ett mer passande hem åt katten. Lycka till!

Tack! :)

Fick lov att googla vad det var för typ av katt, usch! :) Vad gör en kattkännare?

Haha ja, Artemis såg dock inte ut som de ska göra. Många trodde att han var en siames (cremefärgad med chokladmask, chokladstrumpor och - usch vad fort minnen bleknar - chokladfärgad svans också... tror jag) så han var mycket finare :) inte lika mycket alien.
Kattkännaren är en person som kan allt som finns att kunna om katters psyke vad jag har förstått. Lite som en "dog/horse whisperer" fast för katter. Själv tycker jag att vi har fått tillräckligt information redan för att göra ett beslut, men min mor litar på henne (kattkännaren).

Det kan vara en gissning. Men mina siameser uppträdde likadant. Bådas njurar var påväg utför när det påbörjade. Den första hade ont i njurarna, den andra fick högt blodtryck som ledde till migrän. Kan vara idé att kolla upp det hos veterinären.

Usch, jag hoppas verkligen att han mår bra. Har för mig att vi var hos veterinären alldeles nyss och de sa att han mådde bra, men det kanske vi borde göra ändå.
Artemis var skrikig hela livet, vi märkte att hans njurar började lägga av helt när han tystnade (sista månaden av hans liv), så det känns nästan lite som att Zack har tagit över skrikandet. Jag vet att det ligger mer bakom, men ändå :)
Vill gärna hjälpa honom innan det råkar bli en vana att gå och ropa nattetid.

cero
2014-03-08, 18:41
Absolut inte, katter är laktosintoleranta. Den enda mjölken katter/hundar/etc är gjorda för är modersmjölk (Ska även gälla människor, men många av oss har lyckats kringgå det på något magiskt vänster).

Där ser man. Får bli laktosfri mjölk då.

Sohlsken
2014-03-08, 19:16

Ja, om katten ska ha mjölk :) lite nyfiken på varför?

PureWhey
2014-03-08, 19:35

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/mjolk-till-katt

Skickat ifrån böjracket

Sohlsken
2014-03-08, 22:27
Jag har ikväll lyckats leka av honom med laserpekare samt brottats lite både via toffel och egen hand beklädd med ungsvante (ja ja ja, jag är mesig trots att han sällan bits hårt). Jag tror att jag kan ha tröttat ut honom lite, för nu ligger katt i fråga ihopkurad bredvid mig på soffan. Vi får se hur natten blir.

Han gick och pep lite efter leken, men kanske är jag någonting på spåren... i alla fall någonting som kan göra livet bättre för oss alla tills vi kommer överens om en bra lösning som mina föräldrar klarar av.

På något vis känns det som att jag har blivit betraktad som "möbel" under de senaste veckorna, och att jag nu igen börjar bli "umgänge och sovkamrat".

Sohlsken
2014-03-19, 17:17
Tänkte ge en liten uppdatering.

I måndags förra veckan tittade min mor igenom tidningen och såg en annons på en katt i Zacks ålder som befann sig på ett katthem inte alltför långt bort. Han hade tidigare bott med en annan katt, och deras ägare gick bort. Mina föräldrar hade tydligen diskuterat att skaffa en katt till, speciellt som Zack annars skulle vara ensam mycket när mors höft har läkt efter operationen.

Alltså åkte vi och tittade på en annan hankatt. Vi kom bra överens, och pappa hämtade honom i fredags.

Sedan dess har utvecklingen gått framåt, väldigt långsamt. I fredags och lördags låg Zack under soffan nästan hela tiden. Natten till söndag tröttnade han och spöade Fläckis, den nya katten (a.k.a. Kisen) som sedan spenderade större delen av söndagen under sängar och soffa. Kisen har varit väldigt social mot oss människor, väldigt lekfull och underhållande.
I söndags gick de även och glodde på varann på avstånd, och Zack förföljde Kisen. Någon enstaka gång gick de nos mot nos utan morrningar.
Natten mot måndag visade Zack återigen att det är han som bestämmer, men under måndagen var de snäppet lugnare ikring varandra. De sov t.o.m. i samma rum utan bläng.
Inatt är jag inte säker på om de slogs eller gnabbades. Idag har de dock legat på varsin sida om min mor, drygt en halvmeter isär, och sovit väldigt förnöjt.

Det går framåt!

Det bästa är att Zack verkar mycket mer harmonisk, utöver stressen av att ha en ny katt i sitt hem. Han har inte varit rastlös, han har inte 'gråtit' och ropat utan han har varit social och mysig som vanligt. Självfallet utöver när han har förföljt Kisen.

Det verkar alltså lösa sig, och jag är säker på att de blir goda vänner (eller i alla fall slutar morra) inom ytterligare en vecka.

spas
2014-03-19, 17:40
Nu verkar de ju ha löst sig annars skulle jag förelå:

B2Je1CEPkUM