thelodder
2014-03-01, 21:11
Blev nyss inbjuden att ställa upp i en bodybuilding (Men's Physique) tävling här i södra USA om 5 veckor och tänkte gå igenom med det. Det blir min första tävling och första riktiga tävlingsdiet och tog därför kontakt med en bekant till mig för att få lite hjälp och tips. Han är en IFBB Pro Athlete och har tävlat i flera stora tävlingar som Arnold Classic, Tampa Pro etc. Han ska coacha mig nu dessa 5 veckor och vi gick igenom lite saker snabbt idag och han sa en massa saker jag aldrig hört förut och som går emot vad jag lärt mig tidigare.
1. Han sa att alla kalorier ska komma från riktig mat, inga proteinshakes eller liknande, inte ens efter träningspassen.
2. Inga cheat meals före dagen innan tävlingen.
3. Mage och armar ska tränas varje dag fram till tävlingen.
4. Kontakt snarare än tyngd, 6-10 reps utan någon som passar.
5. Lätt cardio (gång med incline) ett par gånger per dag.
6. Jag kan (borde) träna samma muskel 2ggr/dag, alltså tungt på förmiddagen och lättare på eftermiddagen. Om jag inte vill träna samma muskel 2ggr/dag borde jag köra 2 pass med olika muskelgrupper varje dag.
Mycket av det här med armar varje dag och att träna så mycket som 2ggr/dag + lätt cardio låter som en extrem träning under diet?
Några åsikter på allt ovanstående?
Tacksam för svar!
1. Han sa att alla kalorier ska komma från riktig mat, inga proteinshakes eller liknande, inte ens efter träningspassen.
2. Inga cheat meals före dagen innan tävlingen.
3. Mage och armar ska tränas varje dag fram till tävlingen.
4. Kontakt snarare än tyngd, 6-10 reps utan någon som passar.
5. Lätt cardio (gång med incline) ett par gånger per dag.
6. Jag kan (borde) träna samma muskel 2ggr/dag, alltså tungt på förmiddagen och lättare på eftermiddagen. Om jag inte vill träna samma muskel 2ggr/dag borde jag köra 2 pass med olika muskelgrupper varje dag.
Mycket av det här med armar varje dag och att träna så mycket som 2ggr/dag + lätt cardio låter som en extrem träning under diet?
Några åsikter på allt ovanstående?
Tacksam för svar!