handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång, förslag på mat m.m?

LIFT
2014-02-23, 20:54
Min flickvän vill nu gå ner i vikt.
Hon frågade mig angående en måltidsersättare, en sådan där 15st portioner (varje portion är 200 kcal, där man blandar ner pulver i cirka 2.5 mjölk) som hon har funderingar på köra på.
Jag tror inte på detta, är väldigt skeptiskt och alltid varit det (vet inte riktigt varför).
Jag undrar, är detta något bra som hjälper en överhuvudtaget att gå ner i vikt? Vad jag fått för mig så ska man inte dricka sina kalorier, dvs man bör dricka vatten.

Flickvännen min är både laktos- och glutenintolerant.

Vi behöver lite förslag på saker som gör att man går ner i vikt. Räkna kalorier är självklarhet, men vad som behövs är nog matförslag.

Det enda jag kommer på är fisk, kött, kyckling och grönsaker (sallad & gurka).
Bönor och liknande äter hon inte.

Men att leva på det jag nämnde lär inte hålla i längden, då man vill ha lite varierad kost, och därav efterfrågar jag tips.

Min tanke är att man inte ska behöva äta mindre utan istället byta till en kost som har en stor massa som man blir mätt på, men som har få kalorier, som just grönsaker och det jag nämnt.

sigill
2014-02-23, 20:59
Potatis mättar bra. Ägg är nästan oumbärligt under deff (väldigt näringstätt och mättar ganska bra).

EnergiÖverskott
2014-02-24, 08:39
Vi behöver lite förslag på saker som gör att man går ner i vikt. Räkna kalorier är självklarhet

Grattis. Du behöver inte göra mer. Bokför du vad du äter varje dag är det ju oerhört lätt att korrigera därefter.

Rotfrukter, grönsaker och ägg är fantastiskt bra både ur mättnads, närings och energisynpunkt.

Om din flickvän vill köra en pulverdiet så kolla in VLCD för styrketränande-tråde i kosttillskottsforumet.

Reaper123
2014-02-24, 09:52
Vill man ändra på sin livstil (och kost) så tycker jag en pulverdiet är tämligen värdelös, för det innebär att man måste börja om och lära sig äta rätt när man tappat x antal kilon...

Anser då att det är bättre att lära sig äta rätt redan från början och viktigaste är att låta det ta tid = INGEN svältdiet => man får äta sig "mätt" dagligen trots deff/viktminskning.

Nu finns ju "ola's VLCD", men den ska endast dom som har bra koll på kost och träningen utföra imho. Så inget för en nybörjare.

Ang vad ni ska äta, så tycker jag du verkar ha en bra grund att bygga på. För under deff är det fokus på mättnad som gäller och då blir det mycket magert kött/fisk/fågel och grönsaker.

Egentligen måste ni inte ändra på så mycket, utan istället ändra på fördelningen på tallriken...

Går utmärkt att deffa på klassisk husmanskost, om man lägger fokus på protein (och sen grönsaker). Så kolla på random recept och korrigera så det passar er :)

En riktig festmåltid som är en riktigt deff-vinnare är pulled pork (eller beef), som blir grymt om man äter det med dom klassiska tacostillbehören (men dra ner på det som mättar dåligt per kcal på den bordet).

Pretorian
2014-02-24, 10:53
Jag gillar att dra ner på fettet för att kunna äta mer av allt det andra och då bli mättare. Detta är dock lite personligt så vissa kanske gillar att äta mer fett.

Jag äter nog det mesta som andra äter (precis som Reaper skriver) och pulverdiet låter inte så roligt.

Bra och god mat håller i längden. Är du osäker på vad det innebär så fråga om någon maträtt så kan vi säkert svara om den är OK. Det är nästan lättare att skriva det som inte är så bra än det som ÄR bra.