Visa fullständig version : Är vi alla lurade? (Män)
Det sägs att två stora drivkrafter är maktbegäret samt kärleksbegäret(behovet?). Om vi nu tittar på det senarare samt förenklar till den barnsligaste av nivåer... Är inte sexualiteten den primitivaste formen av kärlek? Om vi nu vidare begränsar oss till männens problematik. Är det inte så att män blir lurade av kvinnor eller lurar sig själva till att följa sina sexuella instinkter, i synnerhet berusade som dagens dag.
Jag undrar om det inte bara ibland utan generellt är vettigt att kämpa emot impulser att gå ut i syfte att ligga när man dricker inte bara ibland utan i samtliga fall? Om man också tänker på hindret berusningen medför på erektionen rent ut sagt.
Jag har inte diskuterat maktbegäret för jag personligen är relativt ointresserad av det, åtminstone i sin renaste form, dvs pengabegäret. Någon annan får väl utveckla om hen känner för det men är inget jag hoppas på.
Det sägs att två stora drivkrafter är maktbegäret samt kärleksbegäret(behovet?). Om vi nu tittar på det senarare samt förenklar till den barnsligaste av nivåer... Är inte sexualiteten den primitivaste formen av kärlek? Om vi nu vidare begränsar oss till männens problematik. Är det inte så att män blir lurade av kvinnor eller lurar sig själva till att följa sina sexuella instinkter, i synnerhet berusade som dagens dag.
Jag undrar om det inte bara ibland utan generellt är vettigt att kämpa emot impulser att gå ut i syfte att ligga när man dricker inte bara ibland utan i samtliga fall? Om man också tänker på hindret berusningen medför på erektionen rent ut sagt.
Jag har inte diskuterat maktbegäret för jag personligen är relativt ointresserad av det, åtminstone i sin renaste form, dvs pengabegäret. Någon annan får väl utveckla om hen känner för det men är inget jag hoppas på.
Jag går aldrig ut i syfte för att få ligga så jag måste kommit över det. Kommer väl med åldern kanske.
Also, har aldrig haft problem med erektionen på fyllan heller ;)
Jag går aldrig ut i syfte för att få ligga så jag måste kommit över det. Kommer väl med åldern kanske.
Also, har aldrig haft problem med erektionen på fyllan heller ;)
Aha.
Tror du skulle ha problem om du drack tillräckligt mycket. Alla har en gräns. Varför skulle du få upp den om du bara kan yra och ta dig ut som Persbrant från platsen efter spyor på toan och när du tar i alla handtag på tunnelbanan för att stötta upp dig själv?
Aha.
Tror du skulle ha problem om du drack tillräckligt mycket. Alla har en gräns. Varför skulle du få upp den om du bara kan yra och ta dig ut som Persbrant från platsen efter spyor på toan och när du tar i alla handtag på tunnelbanan för att stötta upp dig själv?
Vet inte om jag varit i den situationen och om jag kanske varit så full har jag nog inte haft behov av att få upp den!
Vet inte om jag varit i den situationen och om jag kanske varit så full har jag nog inte haft behov av att få upp den!
Nej, vet att det är ett omoget beteende men jag har inga problem med att erkänna att jag är omogen. Man är osäker om man inte kan erkänna en sån sak.
Desertrat
2014-02-23, 00:20
Nej, vet att det är ett omoget beteende men jag har inga problem med att erkänna att jag är omogen. Man är osäker om man inte kan erkänna en sån sak.När män fått tillräckligt innanför västen sover han där nere vackert.
När män fått tillräckligt innanför västen sover han där nere vackert.
Du har rätt, och det är en befrielse i många sammanhang, inte minst om man ser till konsekvenserna samt att man kan skita i "han där neres" funktion för tillfället.
Du har rätt, och det är en befrielse i många sammanhang, inte minst om man ser till konsekvenserna samt att man kan skita i "han där neres" funktion för tillfället.
Kanske är en inbyggd fail safe funktion då! :D
Kanske är en inbyggd fail safe funktion då! :D
Jo. Och det låter som en ursäkt för jag inte får ligga men det står jag för. Det är inpräntat hos alla män att man ska ligga mycket för att vara cool men jag erkänner att jag inte ligger nu ändå. Orka vara cool liksom. :D
Vilket problem är det du ser?
Förstår inte riktigt frågan.
Håller dock med om att sexbegäret definitivt är ett problem på många plan i livet. Men det är det värt så länge man kan kontrollera det. Alla begär innebär problem om man inte kan hantera dem.
Men vad är det du är ute efter när du går ut och på vilket sätt hindrar sexbegäret dig från att uppnå det du vill?
Hade det mest med alkoholen att göra? Du vill ha sex men alkohol gör dig ofta impotent? Då handlar det ju om att du dricker för mycket (själv har jag aldrig upplevt impotens till följd av alkohol trots att även jag har druckit för mycket flertalet gånger).
Sen känns det dumt att ligga för o vara cool. Man ska ligga för att det är nice (för att begäret får en att tycka det ;))
Känner du inte för att ligga så ligg inte, och grattis för att du känner så :p
När män fått tillräckligt innanför västen sover han där nere vackert.
Tycker bara den blir mer vaken ju mer man dricker :) Har aldrig varit med om att det inte funkat och då har jag druckit en 70 vodka någon gång.
Jo. Och det låter som en ursäkt för jag inte får ligga men det står jag för. Det är inpräntat hos alla män att man ska ligga mycket för att vara cool men jag erkänner att jag inte ligger nu ändå. Orka vara cool liksom. :D
Nej. Det är inpräntat i en liten grupp pojkar att man ska ligga mycket för att vara cool.
filmjölk
2014-02-23, 15:29
Om jag förstår dig rätt så är du frustrerad på din egen sexualdrift som till viss styr ditt agerande, fast trots att du ger efter för driften så får du sällan utlopp för den, så din drift är sällan till annat än besvär?
Väldigt intressant tankegång. Säg att du bemästrar din drift, då vinner du tid, ork, andra upplevelser och det enda du förlorar är egentligen skammen/sorgen/ångesten över att bli ratad.
Antidepressiva fungerar till viss del mot det begäret, men de har ju biverkningar. Kanske ett sådant där gummiband som amerikanska sexmissbrukare bär kan vara något? Man bär ett armband i form av ett starkt gummiband. Varje gång man blir attraherad av någon eller får sexuella tankar drar man i gummibandet och snärtar sig själv, tanken är att få hjärnan att koppla ihop sexualitet med straff och smärta så att man lär sig att undvika de tankebanorna.
Kan ju bli anorektiker också så kanske driften försvinner.
Svart humor åsido så är sexdriften något du får lära dig att leva med. Hos män är det nog så att ju bättre man mår i allmänhet desto bättre libido har man. Säkerligen så hos kvinnor också, men att det förstås är skillnad på män och kvinnors libido i grunden (något som diskuterats flera ggr tidigare på forumet och som säkerligen vissa fortfarande förnekar).
filmjölk
2014-02-23, 16:11
Svart humor åsido så är sexdriften något du får lära dig att leva med.).
Varför? Man kan ju ändra beteende och jobba på sig själv på andra sätt, så varför inte lära sig att överkomma och kanske tom. få bort den driften?
Tänk vad effektiv man hade kunnat bli utan sin sexualitet. Många av livets problem bottnar ju i sexualdriften. Det kan vara statusjakt, osämja med sin respektive, konkurrens med andra, prestationsångest mm mm mm.
Varför? Man kan ju ändra beteende och jobba på sig själv på andra sätt, så varför inte lära sig att överkomma och kanske tom. få bort den driften?
Tänk vad effektiv man hade kunnat bli utan sin sexualitet. Många av livets problem bottnar ju i sexualdriften. Det kan vara statusjakt, osämja med sin respektive, konkurrens med andra, prestationsångest mm mm mm.
Jo jag har tänkt på det där en hel del när jag var yngre. Hur bra det hade varit att inte ha en sexdrift. Men vinsterna man gör med att ha en överträffar de problem man får utav att ha en. Iaf om man lärt sig hantera driften, något man jobbat med större delen av livet.
De exempel du tar upp är samtliga saker som man kan lindra eller bort helt. Statusjakt har inte med sexdriften att göra skulle jag vilja säga. Det är något som uppstår pga problem med egot. Osämjan kan minimeras genom att förstå sig på sig själv, kommunicera med sin partner och våga stå för den man är (så man inte lovar något som är emot ens natur bara för att man är desperat till att få förhållandet att funka). Konkurrensen finns där och där handlar det om en acceptans inför att man inte kan få allt i livet (gäller ju på många fler plan). Prestationsångest låter också som en ego-grej och inte något som uppstår pga sexdriften i sig.
Diomedea exulans
2014-02-23, 16:58
Kanske ett sådant där gummiband som amerikanska sexmissbrukare bär kan vara något? Man bär ett armband i form av ett starkt gummiband. Varje gång man blir attraherad av någon eller får sexuella tankar drar man i gummibandet och snärtar sig själv, tanken är att få hjärnan att koppla ihop sexualitet med straff och smärta så att man lär sig att undvika de tankebanorna.
Det måste ju se ganska efterblivet ut. Finns det inte någon variant som är mer diskret? Låter helt klart intressant.
filmjölk
2014-02-23, 18:18
Det måste ju se ganska efterblivet ut. Finns det inte någon variant som är mer diskret? Låter helt klart intressant.
Du bär ju den som ett armband eller en klocka, det ser ju inte så efterblivet ut förrän du snärtar dig själv med den. Men det efterblivna utseendet kan ju vara en fördel här.
Tänk dig att du är på jobbet och fikar, en kvinnlig kollega sitter mitt emot. Du kommer på dig själv med att titta på hennes bröst och känner dig attraherad. Då snärtar du dig själv, dels gör det ont, och dels undrar hon vad fan du sysslar med. Då blir känslan både smärtsam och pinsam, och när det här har upprepat sig x antal ggr associerar du din sexualitet med både skam och smärta, vilket gör att det blir lättare att jobba bort den.
Diomedea exulans
2014-02-23, 18:19
Du bär ju den som ett armband eller en klocka, det ser ju inte så efterblivet ut förrän du snärtar dig själv med den. Men det efterblivna utseendet kan ju vara en fördel här.
Tänk dig att du är på jobbet och fikar, en kvinnlig kollega sitter mitt emot. Du kommer på dig själv med att titta på hennes bröst och känner dig attraherad. Då snärtar du dig själv, dels gör det ont, och dels undrar hon vad fan du sysslar med. Då blir känslan både smärtsam och pinsam, och när det här har upprepat sig x antal ggr associerar du din sexualitet med både skam och smärta, vilket gör att det blir lättare att jobba bort den.
Aah. Smart!
Hah! En trådstart som är kvar på förstasidan dagen efter... Bra, nu är jag påmind.
:/
Jag tror inte det är så enkelt.
T ex katoliker är ju inte kända för att vara pryda, trots all skam kring sex.
Och smärtan kanske bara leder till BDSM?
filmjölk
2014-02-23, 20:12
:/
Jag tror inte det är så enkelt.
T ex katoliker är ju inte kända för att vara pryda, trots all skam kring sex.
Och smärtan kanske bara leder till BDSM?
Tror inte jag heller, men då terapeuter som faktiskt är utbildade i frågan och jobbar med saken föreslår metoden så lämnar jag möjligheten öppen att det faktiskt kan funka.
Men det gäller nog att vara ärlig mot sig själv, och verkligen göra det, snärta sig själv, varenda gång tanken dyker upp oavsett sammanhang/miljö. Att då eventuellt behöva förklara varför man skadar sig själv borde ju bidra starkt till att man faktiskt ändrar på sig.
Olika varianter av att tillfoga sig själv eller andra smärta för att ändra beteende, eller bestraffa för ett beteende har ju använts väldigt länge. Tex. Flagellering att man piskar sig själv antingen med ris, skärp, piska eller gissel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.