handdator

Visa fullständig version : Live från Kiev Ukraina

Sidor : 1 2 3 4 [5]

jenni
2015-02-13, 20:08
Ja, vad kan man annars kalla att genom vapenmakt ta över land av en suverän stat, bomba civila städer, genomföra olagliga val etc.

Va? De försvarar sig själva? De vill vara en egen stat, om alla boendes där inte vill tillhöra Ukraina så varför får de inte bli egen nation ? Skulle sverige bomba Malmö hursomhelst om de ville bli egen stat????

Magnus N
2015-02-13, 20:11
Va? De försvarar sig själva? De vill vara en egen stat, om alla boendes där inte vill tillhöra Ukraina så varför får de inte bli egen nation ? Skulle sverige bomba Malmö hursomhelst om de ville bli egen stat????

Men nu är det ju inte så att alla vill vara en egen stat, valen riggades för att få fram ett resultat som gynnade separatisterna. Finns inget som säger att majoriteten vill bryta sig loss ifrån Ukraina och vara ett eget land.

Om människor i Malmö hade genomfört ett olagligt val och sedan med militära medel börjat lägga under sig delar av skåne hoppas jag sannerligen att den svenska armen hade ryckt in för att stoppa detta genast.

Krutpaket

Försvarar sig från vad??

Dem säger typ "vi ska ha en egen stat". Ukrina svarar med "Nej, den marken till hör Ukraina". Separatisterna tar till vapen och flippar ut med hjälp av Ryssland. Ukraina vill inte ge med sig och försvarar sitt land. All hell breaks loose.

Herregud... man ska verkligen inte argumentera med någon som är hemmablind.

Edit: Om t ex alla muslimer, eller judar eller norrlänningar utropar en egen stat. Har Sverige inte rätt att skicka in sin militär och försvara sitt land?

jenni
Sant. Bor man i Moskva, är välbärgad (om hon nu är det), umgås med välbärgade (om hon nu gör det) och inte får se kriget på nära håll så kanske man har dessa åsikter.

Men det innebär inte att man har rätt för det så att säga. Finns ju en anledning till varför hela världen tycker Ryssarna och de pro-ryska rebellerna agerar fel.

Jag klarar mig, mina vänner klarar sig ännu bättre! Men vi får se baksidan iaf

Det finns en anledning varför många inkl du inte vet ett något mer än vad media matar dig med! Så länge man inte har direkt insyn i landet har jag väldigt svårt att tro att man har hela bilden klar!

jenni
2015-02-13, 20:14
Men nu är det ju inte så att alla vill vara en egen stat, valen riggades för att få fram ett resultat som gynnade separatisterna. Finns inget som säger att majoriteten vill bryta sig loss ifrån Ukraina och vara ett eget land.

Om människor i Malmö hade genomfört ett olagligt val och sedan med militära medel börjat lägga under sig delar av skåne hoppas jag sannerligen att den svenska armen hade ryckt in för att stoppa detta genast.

Och man hade dödat så mycket folk ? Tror jag aldrig på!

Och hur då att resultat gynnade dem? Som det alltid skriva på kolo: källa på det?

Magnus N
2015-02-13, 20:15

Och hur då att resultat gynnade dem? Som det alltid skriva på kolo: källa på det?

Krig är inte en snäll godnattsaga, det är hemskheter med död och misär. Klart folk hade dött i detta scenario.

Så fort du ger källa på något du skriver kan du börja begära att andra ska göra detsamma.

Krutpaket
2015-02-13, 20:15
Jag klarar mig, mina vänner klarar sig ännu bättre! Men vi får se baksidan iaf

Det finns en anledning varför många inkl du inte vet ett något mer än vad media matar dig med! Så länge man inte har direkt insyn i landet har jag väldigt svårt att tro att man har hela bilden klar!

Fast hur vet du vart jag får min info ifrån??

Sen tror jag nog du själv blir matat med rätt så mkt pro-rysk propaganda. Har svårt att se att ryssarna visar svenska, amerikanska, ukrainska, brittiska, tyska nyheter. Eller några andra nyheter än ryska.

+ jag väntar fortfarande på en förklaring till hur USA var inblandade i Jugoslaviska kriget och vems sida dem var på....

Krutpaket
2015-02-13, 20:18

Men herregud... Självklart skulle man vilja att Sverige skickar in militären och skyddar sitt land från skånska separatister. Du utgår från att Ukraina måste ge upp för att dödandet ska upphöra - men varför ger inte ryssarna och de pro-ryska rebellerna upp så är problemet löst?

What??? Har du någonsin haft en källa på något du skrivit i denna tråd?

jenni
2015-02-13, 20:22
Krig är inte en snäll godnattsaga, det är hemskheter med död och misär. Klart folk hade dött i detta scenario.

Så fort du ger källa på något du skriver kan du börja begära att andra ska göra detsamma.
Men seriöst, så som kriget förs nu är knappast så som det skulle se ut i sverige

Haha, du vet väl redan att jag inte länkar källor, och om jag gör kommer du få sitta med översättare iaf

Fast hur vet du vart jag får min info ifrån??

Sen tror jag nog du själv blir matat med rätt så mkt pro-rysk propaganda. Har svårt att se att ryssarna visar svenska, amerikanska, ukrainska, brittiska, tyska nyheter. Eller några andra nyheter än ryska.

+ jag väntar fortfarande på en förklaring till hur USA var inblandade i Jugoslaviska kriget och vems sida dem var på....
Och jag väntar på att Legolas ska komma och laga middag åt mig, but that's not gonna happen

Magnus N
2015-02-13, 20:24
Men seriöst, så som kriget förs nu är knappast så som det skulle se ut i sverige

Haha, du vet väl redan att jag inte länkar källor, och om jag gör kommer du får sitta med översättare iaf

Hur vet du det? Krig har en tendens att bli rätt hemska.

Du kan väl knappast förvänta dig att få källor när du känner för det medans du själv väljer att skita i det? Likadant som jag får tro/sålla bland dina åsikter får du isf göra likadant när det gäller det jag skriver

jenni
2015-02-13, 20:26
Hur vet du det? Krig har en tendens att bli rätt hemska.

Du kan väl knappast förvänta dig att få källor när du känner för det medans du själv väljer att skita i det? Likadant som jag får tro/sålla bland dina åsikter får du isf göra likadant när det gäller det jag skriver

Klart jag inte förväntar mig, tänkte bara se om du ändå hade något på lager

Krutpaket
2015-02-13, 20:27

Haha, du vet väl redan att jag inte länkar källor, och om jag gör kommer du får sitta med översättare iaf

Och jag väntar på att Legolas ska komma och laga middag åt mig, but that's not gonna happen

Hur det än hade sett ut i Sverige så hade jag stöttat staten och militären. Sverige är Sverige och man kan inte bara utropa en stat och få marken. Då skulle som sagt både muslimer, judar, norlänningar, skåningar, romer, göteborgare osv osv. få en bit svensk mark för att skapa en egen stat.

Och jag vet, kanske mer än du, hur krig är. Du läser om det. Jag levde i det. Dessutom ett större krig med mer dödande än detta. Tro mig - ingen stat är värd det.

När det gäller källorna..Jag anade det. Människor som argumenterar med personliga åsikter, känslor och "saker man hört" brukar sällan ha källor till sina påståenden. För oftast är det just påståenden och inte konkret fakta. Det är helt ok - men då bör man presentera det som eget tyckande och inte fakta. Man kan t ex säga "jag tror att usa var delaktiga i kriget", men inte "usa var med i kriget".

Edit: Jag måste medge att jag har lite svårt att förstå varför du är så partisk. Jag var ju med om ett hemskt krig, men är trots det inte partisk. Det gör mig nyfiken på att diskutera det mer hehe. Jag älskar psykologi och gillar sätta mig in i hur människor tänker :)

Shqypnia
2015-02-13, 20:31
jenni
Ge upp. Så länge du inte heter Putin i efternamn ser jag ingen mening i dina argument.

Krutpaket
2015-02-13, 20:32
jenni
Ge upp. Så länge du inte heter Putin i efternamn ser jag ingen mening i dina argument.

Hahaha.

Skämt åsido, till viss del kan jag förstå om hon skulle vara lite partisk. Men detta är ju väldigt väldigt mycket partiskt, vilket jag både tycker är konstigt OCH intressant.

Magnus Larsson
2015-02-13, 20:36
Hur det än ahde sett ut i Sverige så hade jag stöttat staten och militären. Sverige är Sverige och man kan inte bara utropa en stat och då marken. Då skulle som sagt både muslimer, judar, norlänningar, skåningar, romer, göteborgare osv osv. få en bit svensk mark för att skapa en egen stat.

Och jag vet, kanske mer än du, hur krig är. Du läser om det. Jag levde i det. Dessutom ett större krig med mer dödande än detta. Tro mig - ingen stat är värd det.

När det gäller källorna..Jag anade det. Människor som argumenterar med personliga åsikter, känslor och "saker man hört" brukar sällan ha källor till sina påståenden. För oftast är det just påståenden och inte konkret fakta. Det är helt ok - men då bör man presentera det som eget tyckande och inte fakta. Man kan t ex säga "jag tror att usa var delaktiga i kriget", men inte "usa var med i kriget".

Väl skrivet Krutpaket.

Vad gäller fd Jugoslavien finns oerhört mycket forskning kring landets historia genom två världskrig, statsbildningen, upplösningen och dess orsaker. Man får nog se Jennis osammanhängande utspel om att USA startade kriget (eller vad menar hon?) som ett försök till distraktion.

I min familj har jag mycket närstående som arbetade med humanitärt bistånd samt diplomati genom hela kriget: jag hyser intryck av den fruktansvärda förstörelse kriget gav upphov till.

jenni
2015-02-13, 20:40
Hur det än hade sett ut i Sverige så hade jag stöttat staten och militären. Sverige är Sverige och man kan inte bara utropa en stat och få marken. Då skulle som sagt både muslimer, judar, norlänningar, skåningar, romer, göteborgare osv osv. få en bit svensk mark för att skapa en egen stat.

Edit: Jag måste medge att jag har lite svårt att förstå varför du är så partisk. Jag var ju med om ett hemskt krig, men är trots det inte partisk. Det gör mig nyfiken på att diskutera det mer hehe. Jag älskar psykologi och gillar sätta mig in i hur människor tänker :)

Har absolut inget med det att göra, men jag är som du märker väldigt icke pk så jag frågar iaf, vilket krig var det, du behöver självfallet inte svara :)

Jag kan ta fram källor, men då måste jag ju leta upp dem manuellt och jag är för lat helt enkelt, hade det varit något mer intressant hade jag dock gjort det. Just Jugoslavien är gammalt så det känns rätt passé just nu då Ukraina är på tapeten, skulle vi ha en tråd om historia skulle man nog ha mer back up i inläggen.

Trots?! Ju mer folk anklagar Ryssland ju mer vaknar patrioten mig?!
Sedan är jag inte alltid så adekvat i mina åsikter vilket märks förmodligen då jag säger vad jag tycker i alla anseenden och detta är inte särskilt okej i sverige.
Psykologi är intressant, har pluggat det själv men tyvärr har ingen riktigt klurat ut hur jag tickar, så jag tror du gör dig själv en tjänst genom att inte bli nyfiken ;)

Krutpaket
2015-02-13, 20:41
Väl skrivet Krutpaket.

Vad gäller fd Jugoslavien finns oerhört mycket forskning kring landets historia genom två världskrig, statsbildningen, upplösningen och dess orsaker. Man får nog se Jennis osammanhängande utspel om att USA startade kriget (eller vad menar hon?) som ett försök till distraktion.

I min familj har jag mycket närstående som arbetade med humanitärt bistånd samt diplomati genom hela kriget: jag hyser intryck av den fruktansvärda förstörelse kriget gav upphov till.

Exakt.

Jag fick frågan "vem startade kriget?" av Jenni. Jag undrar hur hon ser på den frågan, dvs. vem tycker hon startade kriget och vems sida hon står på där. Jag antar att hon kanske tycker Milosevic agerade på rätt sätt, att ryssarnas inblandning är helt ok osv. Men hon får gärna själv svara på det.

Det sjuka är att det faktiskt finns många serber som åkt till Ukraina för att kriga med de ryska separatisterna. Some people never learn...

jenni
2015-02-13, 20:41
jenni

Detta är självfallet målet! Tyvärr har Putin väldigt svåra vakter så mina försök till att förföra mannen går mindre bra

Krutpaket
2015-02-13, 20:44
Har absolut inget med det att göra, men jag är som du märker väldigt icke pk så jag frågar iaf, vilket krig var det, du behöver självfallet inte svara :)

Jag kan ta fram källor, men då måste jag ju leta upp dem manuellt och jag är för lat helt enkelt, hade det varit något mer intressant hade jag dock gjort det. Just Jugoslavien är gammalt så det känns rätt passé just nu då Ukraina är på tapeten, skulle vi ha en tråd om historia skulle man nog ha mer back up i inläggen.

Trots?! Ju mer folk anklagar Ryssland ju mer vaknar patrioten mig?!
Sedan är jag inte alltid så adekvat i mina åsikter vilket märks förmodligen då jag säger vad jag tycker i alla anseenden och detta är inte särskilt okej i sverige.
Psykologi är intressant, har pluggat det själv men tyvärr har ingen riktigt klurat ut hur jag tickar, så jag tror du gör dig själv en tjänst genom att inte bli nyfiken ;)

Jag var med i kriget i Jugoslavien. Jag skrev ju det i ett inlägg. Det var mindre kul. Men det är därför jag har läst på mkt om det och har personliga erfarenheter och är därför väl insatt. Dessutom var min far var soldat och min farbror var soldat i kriget samt deras kusin var högt uppsatt general osv. Så jag vet vad jag snackar om att jag säger att ingen stat är värd krig och förödelse.

Jo, jag märker att det är bäst att passa sig för att försöka förstå/analysera dig. Det är nog ingen kamp jag kommer vinna så jag låter bli att försöka hehe :P

jenni
2015-02-13, 20:50
Jag var med i kriget i Jugoslavien. Jag skrev ju det i ett inlägg. Det var mindre kul. Men det är därför jag har läst på mkt om det och har personliga erfarenheter och är därför väl insatt. Dessutom var min far var soldat och min farbror var soldat i kriget samt deras kusin var högt uppsatt general osv. Så jag vet vad jag snackar om att jag säger att ingen stat är värd krig och förödelse.

Jo, jag märker att det är bäst att passa sig för att försöka förstå/analysera dig. Det är nog ingen kamp jag kommer vinna så jag låter bli att försöka hehe :P

Ok, vet inte varför jag missade det, hemskt måste det ha varit, men du är alltså av avsikten att USA var till hjälp ?

Haha! Nää det vore dumt, du skulle nog tappa vettet själv :D

Krutpaket
2015-02-13, 20:56
Ok, vet inte varför jag missade det, hemskt måste det ha varit, men du är alltså av avsikten att USA var till hjälp ?

Haha! Nää det vore dumt, du skulle nog tappa vettet själv :D

Ja, det var hemskt. Och en jäkligt sjuk situation att befinna sig i. Men det fanns roliga, eller rättare sagt, tragikomiska situationer också. Men pga. det som hände där är jag rätt så mkt emot högerextremism och sånt.

Nej, USA var absolut inte till hjälp. Men dem deltog inte i kriget överhuvudtaget. Eller jo, med FN soldater som inget gjorde och lite fredsmäkling också. Men dem deltog som sagt inte aktivt i kriget. Ryssarna däremot (och Grekerna tror jag) hjälpte serbiska militären. That's a fact. Hur vet jag detta? Min far, som var soldat själv, stötte på några av dem under striderna. Iran skickade lite också folk som främst hjälpte Bosnien.

USA var dock med och urholkade Jugoslavien via världsbanken för att öka landets beroende av västvärlden. Men tror inte dem räknade med att folk skulle flippa ut, börja utropa egna stater och slakta varandra.

Krutpaket
2015-02-13, 21:12
hur som helst, min åsikt kvarstår: Putin och Ryssland bör backa. De pro-ryska rebellerna bör ge upp eller komma överens med Ukraina på nått sätt. Ukraina bör fokusera på att bygga upp landet och närma sig väst.

TranceII
2015-02-13, 22:28
Ja, det var hemskt. Och en jäkligt sjuk situation att befinna sig i. Men det fanns roliga, eller rättare sagt, tragikomiska situationer också. Men pga. det som hände där är jag rätt så mkt emot högerextremism och sånt.

Nej, USA var absolut inte till hjälp. Men dem deltog inte i kriget överhuvudtaget. Eller jo, med FN soldater som inget gjorde och lite fredsmäkling också. Men dem deltog som sagt inte aktivt i kriget. Ryssarna däremot (och Grekerna tror jag) hjälpte serbiska militären. That's a fact. Hur vet jag detta? Min far, som var soldat själv, stötte på några av dem under striderna. Iran skickade lite också folk som främst hjälpte Bosnien.

USA var dock med och urholkade Jugoslavien via världsbanken för att öka landets beroende av västvärlden. Men tror inte dem räknade med att folk skulle flippa ut, börja utropa egna stater och slakta varandra.

USA bombade under kriget i Kosovo.

TranceII
2015-02-13, 22:31

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Grozny_%281994%E2%80%9395%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Grozny_(1999%E2%80%932000))

Krutpaket
2015-02-13, 22:37
USA bombade under kriget i Kosovo.

fast det skrev jag redan för ett par inlägg sen. Dock var detta 1998, 3 år efter det jugoslaviska innbördeskrigets slut så det bör er blandas ihop.

stevebc
2015-02-13, 22:58
Har den? Jag trodde den var helt åt helvete och men jag ligger nog något år eller två efter på den fronten. Men då lät det ju nästan som att det garanterat skulle gå åt helvete, frågan var bara när. men jag kanske har missförstått allt?Du kanske tänker på statens skuldsättning? Det finns flera länder med högre skuldsättning än så, som det inte pratas så mycket domedag om.

Och jämför man historiskt så har både USA, och många andra rika länder, haft betydligt högre skulder idag, även under längre perioder. Att rika länders skulder tycks höga nu beror väl snarare på att de under efterkrigstiden var historiskt låga på grund av den historiskt starka tillväxt i BNP som skedde då, snarare än att de skulle vara historiskt höga just nu (se t ex blå linje nedan).

http://www.japanfocus.org/data/debt_gdp.png

I förhållande till andra länder idag ligger USA bara strax över världsgenomsnittet. Rysslands ekonomi däremot, oj, jag hade inte velat vara medelklassfamilj där just nu.

Vinter
2015-02-13, 23:49
Vad jag tycker är mest imponerande just nu är att ett område stort som Småland med 3 miljoner människor har lyckats fixa ett militärt artilleri flera gånger större än Sveriges.

Avtrubbad
2015-02-14, 00:00
Ryssland sköter sig själva?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Ryssarna verkar ju varit ganska så upptagna ändå

Bifogar amerikanarnas lista också så att det blir jämt.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_the_United_States

@Vinter, visst är det lustigt att "rebellerna" också lyckats ringa in 5000 Ukrainska trupper Debaltseve med pansar etc.

https://twitter.com/Conflict_Report brukar ha mycket uppdateringar från kriget där nere.

Snubben
2015-02-14, 10:40
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20315209.ab

"Hemlig".. bra jobbat staten. Ska bli intressant och se vart detta bär av.

Exdiaq
2015-02-14, 13:57
Ryssland sköter sig själva?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Russia

Ryssarna verkar ju varit ganska så upptagna ändå

Bifogar amerikanarnas lista också så att det blir jämt.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_the_United_States

@Vinter, visst är det lustigt att "rebellerna" också lyckats ringa in 5000 Ukrainska trupper Debaltseve med pansar etc.

https://twitter.com/Conflict_Report brukar ha mycket uppdateringar från kriget där nere.

Ge dig, Ryssland är världens mest fromma land, Putin står ensam mot pengagiriga kapitalister och maktgiriga amerikaner. Det står ju på RT.

Shqypnia
2015-02-14, 15:18
Ge dig, Ryssland är världens mest fromma land, Putin står ensam mot pengagiriga kapitalister och maktgiriga amerikaner. Det står ju på RT.

Ensam? Alla foliehattar som lever för konspirationsteorier är på hans sida. Inklusive Iran, Nordkorea, Sydamerika och mer eller mindre alla ortodoxa "bröder".

Skit dras till skit antar jag.

jenni
2015-02-14, 15:49
Ensam? Alla foliehattar som lever för konspirationsteorier är på hans sida. Inklusive Iran, Nordkorea, Sydamerika och mer eller mindre alla ortodoxa "bröder".

Väldigt osmaklig kommentar

Magnus Larsson
2015-02-14, 16:08
Touché!

http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/ryssland-medger-skriftligen-narvaron-av.html?m=1

Nu kommer vissa skribenter att hävda att det antingen är judar dom är i farten, eller att det är USA/västmedia som hittar på, eller både och. I vart fall är USA värre, för de har minsann invaderat fler länder. Dessutom befriade de inte Europa från Hitler. Och Rotschild är också dum. Osv osv etc etc

Vi andra minns hur ryssarna dementerade att man satt in trupp på Krim. Fram till dess man ändrade sig och erkände :)

jenni
2015-02-14, 16:43
Vem kommer att övervaka så att avtalet efterföljs?

Magnus Larsson
2015-02-14, 16:57
Vem kommer att övervaka så att avtalet efterföljs?

Det blir OSSE

Griip
2015-02-14, 18:14

Fast du glømmer Kina, Egyptien, Syrien, Turkiet och flertalet andra lænder. Och Sydamerika ja, ett litet obetydligt land dær nere i søder *facepalm*

Så, med andra ord, majoriteten av folk på denna jord.

Griip
2015-02-14, 18:19
http://rt.com/news/232067-fake-photos-russian-army/

http://rt.com/files/news/38/a8/30/00/46.jpg

Senaste "bevisen" før denna ryska "invasion". 7 år gamla bilder :o

Magnus N
2015-02-14, 18:29
"“The 9A52-4 Tornado-S is an advanced Russian system, only deployed in 2012,” writes Mark Galeotti, Clinical Professor in Global Affairs at the New York University Center for Global Affairs. “It’s certainly not in private stocks, and Ukraine doesn’t have any. So the only way it could be involved in this war is because Russia has supplied them to the rebels—the ones they aren’t arming, remember?—or else in the hands of Russian troops.”

http://www.thefiscaltimes.com/2015/02/13/Peace-Agreement-Proves-Putin-Was-Lying-All-Along

Rätt intressant att Putin medger att han förser separatisterna med avancerade vapen :)

Magnus N
2015-02-14, 18:31
Mycket som händer där nere idag, separatisterna försöker frenetiskt ta över så mycket landmassa de kan innan fredsavtalet träder i kraft vid midnatt

jenni
2015-02-14, 19:35
"“The 9A52-4 Tornado-S is an advanced Russian system, only deployed in 2012,” writes Mark Galeotti, Clinical Professor in Global Affairs at the New York University Center for Global Affairs. “It’s certainly not in private stocks, and Ukraine doesn’t have any. So the only way it could be involved in this war is because Russia has supplied them to the rebels—the ones they aren’t arming, remember?—or else in the hands of Russian troops.”

http://www.thefiscaltimes.com/2015/02/13/Peace-Agreement-Proves-Putin-Was-Lying-All-Along

Rätt intressant att Putin medger att han förser separatisterna med avancerade vapen :)
Rätt intressant att Ukrainas militär minister inte kunde styrka att det verken fanns ryska vapen och rysk armé på Ukrainas mark! Utan kunde säga att det inte har registrerats några sådanna alls!

Magnus N
2015-02-14, 19:45
Rätt intressant om läget just nu

http://conflictreport.info/2015/02/14/the-storm-before-the-silence-russian-forces-escalate-their-offensives-in-eastern-ukraine/

jenni
2015-02-14, 19:45
Rätt intressant om läget just nu

http://conflictreport.info/2015/02/14/the-storm-before-the-silence-russian-forces-escalate-their-offensives-in-eastern-ukraine/

Hur pålitlig är den källan?

Magnus N
2015-02-14, 19:49
Hur pålitlig är den källan?

Skulle tro rätt pålitlig, något som verkar skumt?

jenni
2015-02-14, 19:55
Skulle tro rätt pålitlig, något som verkar skumt?

Det är en blogg?

Magnus N
2015-02-14, 19:58
Det är en blogg?

ok?

Exdiaq
2015-02-14, 20:10
ok?

Har ju inte lika snygg layout som RT och är gissningsvis inte godkänd av Kreml.

svenbanan
2015-02-14, 20:51
Varför är hen som har bloggen anonym? Påstås ju befinna sig i tyskland, så det bör ju inte vara av rädsla för regering e.dyl... Sådant sänker ju trovärdigheten kan man tycka...

Magnus N
2015-02-14, 20:52
Varför är hen som har bloggen anonym? Påstås ju befinna sig i tyskland, så det bör ju inte vara av rädsla för regering e.dyl... Sådant sänker ju trovärdigheten kan man tycka...

har skrivit varför på bloggen

" have to stay anonymous for now as a number of extremists threatened me personally, especially supporters of the Russian aggression in Ukraine, the Assad regime in Syria and the so-called "Islamic State" terrorist organisation."

svenbanan
2015-02-14, 21:14
har skrivit varför på bloggen

" have to stay anonymous for now as a number of extremists threatened me personally, especially supporters of the Russian aggression in Ukraine, the Assad regime in Syria and the so-called "Islamic State" terrorist organisation."

Okej. Tyvärr dras nog trovärdigheten ner en aning ändå. Särskilt med tanke på att det antyds att hen som skriver är nåt slags journalist. Journalister brukar sällan ha möjligheten att vara anonyma.

Magnus N
2015-02-14, 21:20
Okej. Tyvärr dras nog trovärdigheten ner en aning ändå. Särskilt med tanke på att det antyds att hen som skriver är nåt slags journalist. Journalister brukar sällan ha möjligheten att vara anonyma.

Absolut, trovärdigheten får sig en liten smäll tack vare det.

Rapporteringen han/hon gör är dock intressant men ska som med allt rörande detta krig mötas med viss skepsis när informationen är som den är därifrån :)

svenbanan
2015-02-14, 21:32
Absolut, trovärdigheten får sig en liten smäll tack vare det.

Rapporteringen han/hon gör är dock intressant men ska som med allt rörande detta krig mötas med viss skepsis när informationen är som den är därifrån :)

Själv följer jag bara rapporteringen i denna tråd. Här verkar ju spridningen på åsikter och källor vara mer eller mindre maximal, så nånstans i bruset kan man nog snappa upp nåt som kommer hyfsat nära sanningen tänker jag. I alla fall i den mån sanningen alls är känd utanför ukrainas gränser...

Yes
2015-02-14, 21:54
Väldigt osmaklig kommentar
Putin är ju dock en första klassens skitstövel. Det finns en lång lista numera döda, eller fängslade, meningsmotståndare eller annars obekväma personer. Däribland journalister som avviker för mycket från Putin-kontrollerade statsmedia, vilken driver personkulten som börjar närma sig Kim Jong Il (med skillnaden att alla skrattade åt Kim Jong, medan Putin anses cool). Vidare har du en mer auktoritär och centraliserad styrning av näringslivet, från en president som tycker Sovjetunionens fall var en geopolitisk katastrof. Utrikespolitiskt är han tydlig med att visa makt, spänna musklerna och hota andra länder när de blir olydiga. Hyffsat obehagligt med tanke på hans vurmande för kommunism/nationalsocialism.

Att han sen ger sig på Ukraina är rätt uppenbart ett sätt att etablera sin makt och öka sin popularitet. Man behöver inte ens tro på att Putin själv låg bakom bombningarna som ledde till Andra Tjetjenienkriget, även om det finns en del substans i den teorin. Han är helt enkelt ute efter makt och är beredd att göra allt för den.

Griip
2015-02-14, 21:56
Putin är ju dock en första klassens skitstövel. Det finns en lång lista numera döda, eller fängslade, meningsmotståndare eller annars obekväma personer. Däribland journalister som avviker för mycket från Putin-kontrollerade statsmedia, vilken driver personkulten som börjar närma sig Kim Jong Il (med skillnaden att alla skrattade åt Kim Jong, medan Putin anses cool). Vidare har du en mer auktoritär och centraliserad styrning av näringslivet, från en president som tycker Sovjetunionens fall var en geopolitisk katastrof. Utrikespolitiskt är han tydlig med att visa makt, spänna musklerna och hota andra länder när de blir olydiga. Hyffsat obehagligt med tanke på hans vurmande för kommunism/nationalsocialism.

Att han sen ger sig på Ukraina är rätt uppenbart ett sätt att etablera sin makt och öka sin popularitet. Man behöver inte ens tro på att Putin själv låg bakom bombningarna som ledde till Andra Tjetjenienkriget, även om det finns en del substans i den teorin. Han är helt enkelt ute efter makt och är beredd att göra allt för den.

Aftonbladet har lært dig væl *facepalm*

Krutpaket
2015-02-14, 22:19
Ryssland med Putin i spetsen är ett frihetsälskande land. De kämpar för frihet, fred, demokrati och jämställdhet. De skyddar oss mot kapitalismens kalla händer och de vill skapa en bättre och mer rättvis värld för alla. De vill rädda oss feån USA och deras orättvisa västerlädska, korrupta politik.

Said no one ever....förutom nån enstaka ryss.

Skämt åsido -Putin borde fokusera mer på sitt land och all fattigdom orättvisa och brist på jämställdhet som råder där. Läste en gång att Ryssland har flest miljardärer i världen, de ökända oligarkerna. Samtidigt har de ofantligt mkt fattigdom. Finms väll knappt nån kedelklass. Putin kanske ska hantera detta innan han ska tädda europa från usa. och för er säger att usa är kapitalister o det är dåligt - newsflash, ryssland har också kapitalism

jenni
2015-02-14, 22:29
När lade sig Putin i Ukraina konflikten?????
När befolkningen på Krim var under hot, inte en minut innan dess.
Ukraina har sjuka skulder till Ryssland och de är panka, därav ter de sig väster ut.
Ändå har Putin gett Ukraina möjlighet att betala i mån av vad de kan, men de vill inte betala ett skit

thenut
2015-02-14, 22:51
Jag tror ni har större möjligheter att övertyga Kostdoktorn om strösockrets förträfflighet än att Ryssland (eller Putin) skulle ha gjort något tvivelaktigt...

Krutpaket
2015-02-14, 23:01
Ukraina har sjuka skulder till Ryssland och de är panka, därav ter de sig väster ut.
Ändå har Putin gett Ukraina möjlighet att betala i mån av vad de kan, men de vill inte betala ett skit

När, och ffa varför var dem hotade? För att Ukraina ville införa ett demokratiskt styre som inte är kopplat till Moskva? Ja, shit va konstigt att ett land vill ha demokrati... Tror de enda som är emot demokrati i europa är ryssar..

Men ''thenut'' har rätt. jenni kommer nog alltd se på detta med ryska linser. Det är samma sak med israeler och palestinier. Båda tycker de gör rätt och är okapabla till att se nått annat än sin ''sanning''.

jenni
2015-02-14, 23:06
När, och ffa varför var dem hotade? För att Ukraina ville införa ett demokratiskt styre som inte är kopplat till Moskva? Ja, shit va konstigt att ett land vill ha demokrati... Tror de enda som är emot demokrati i europa är ryssar..

Men ''thenut'' har rätt. jenni kommer nog alltd se på detta med ryska linser. Det är samma sak med israeler och palestinier. Båda tycker de gör rätt och är okapabla till att se nått annat än sin ''sanning''.

Vaaaaaa?
Ryssarna på Krim har bott där sedan Ukraina fick Krim! De kom på köpet så att säga! Styret som regerar nu är ej folkvalt, ingen vet ens hur sjutton de tog makten, de hann till tronen först helt enkelt.

Exdiaq
2015-02-14, 23:22

Ukraina kan skicka trupp till Moskva, St Petersburg och andra områden med betydande andel ukrainare (https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainians_in_Russia#Compact_Ukrainian_population_ centres_in_Russia) om dessa skulle "vara hotade"? Även genomföra hastiga folkomröstningar om att bli annekterade av Ukraina?

Avtrubbad
2015-02-15, 01:58
Rätt intressant att Ukrainas militär minister inte kunde styrka att det verken fanns ryska vapen och rysk armé på Ukrainas mark! Utan kunde säga att det inte har registrerats några sådanna alls!

Att inga ryska vapen finns? Tror du de går och handlar stridsvagnar (som bara finns i Ryssland dessutom), artelleri och luftvärn på ICA?

https://twitter.com/USEmbRu/status/566539369293840384

Tydligen sitter "rebellerna" med mer utrustning än vissa natomedlemmar.

GaindalfTheWhey
2015-02-15, 02:16
http://www.reddit.com/r/WTF/comments/2vfgrw/z/cohem30

Exdiaq
2015-02-15, 11:39
Sjöstedt av alla kommer med en nykter iakttagelse.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/jonas-sjostedt-v-putins-styre-ar-en.html

Magnus Larsson
2015-02-15, 15:16
Sjöstedt av alla kommer med en nykter iakttagelse.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/jonas-sjostedt-v-putins-styre-ar-en.html

Mycket bra skrivet

Magnus N
2015-02-16, 18:55
Verkar som att separatisterna inte ger upp om Debaltsev utan det sker fortfarande sammandrabbningar där.

Frågan är nu hur länge Ukraina kommer tillåta att de bryter mot fredsavtalet.

Avtrubbad
2015-02-16, 22:16
Verkar som att ryssarna inte ger upp om Debaltsev utan det sker fortfarande sammandrabbningar där.

Frågan är nu hur länge Ukraina kommer tillåta att de bryter mot fredsavtalet.

Sådär fixade det åt dig.

Till och med EU har idag sagt att det är just ryssar har trupp på plats i Ukraina.
https://euobserver.com/foreign/127667

jenni
2015-02-18, 18:04
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&prev=search&rurl=translate.google.se&sl=ru&u=https://news.mail.ru/politics/21112424/%3Ffrommail%3D1&usg=ALkJrhi4Rp_P-FQEmGUZItlkw0-QeQ-uEA

Allvarligt? Ukrainas president "visste" inte ens om att det fanns soldater kvar där under mötet

Magnus N
2015-02-18, 18:37
Undrar om ryssarna nöjer sig med Debaltsev eller om de känner att det börjar blir kritiskt att förbinda Krim med resten och sätter in en offensiv mot Maruipol de kommande dagarna

Fredsavtalet kan man ju helt glömma att de kommer respektera

jenni
2015-02-18, 18:44
Undrar om ryssarna nöjer sig med Debaltsev eller om de känner att det börjar blir kritiskt att förbinda Krim med resten och sätter in en offensiv mot Maruipol de kommande dagarna

Hur kommer det sig att deras president inte "visste" om vad som stod på i Debaltsev???

Magnus N
2015-02-18, 18:50
Hur kommer det sig att deras president inte "visste" om vad som stod på i Debaltsev???

Ingen aning, var står detta i artikeln?

Enda jag ser är att han har beordrat en reträtt sedan fredsavtalet ej upphölls av ena sidan så för att inte lida mera förluster lämnar man staden

Magnus N
2015-02-18, 18:54
Lite småljugande ifrån lavrov:

"Earlier, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov insisted the rebels' actions in Debaltseve had not violated the ceasefire because it was a rebel-held city when the peace agreement was signed last week."

http://www.bbc.com/news/world-europe-31519000

Intressant artikel angående ryssars inblandning med artilleri

"Now a group of British investigative journalists using digital detection techniques, satellite imagery and social media has provided near conclusive proof that the shelling came from across the border in Russia."

http://www.theguardian.com/world/2015/feb/17/russia-shelled-ukrainians-from-within-its-own-territory-says-study

jenni
2015-02-18, 18:55

Enda jag ser är att han har beordrat en reträtt sedan fredsavtalet ej upphölls av ena sidan så för att inte lida mera förluster lämnar man staden

Har du inte följt informationsflödet från mötet?

jenni
2015-02-18, 18:56

Det var soldater fast i "the pot" som inte ens blivit informerade om fredsavtalet och fortsatte med eldstrid utifrån deras ockuperade område

Magnus N
2015-02-18, 18:57
Har du inte följt informationsflödet från mötet?

Då jag skrev som jag gjorde så kan du nog anta att jag ej gjort det.

Har du en länk ifrån mötet så man kan läsa vad som sades eller en artikel?

jenni
2015-02-18, 19:00
Då jag skrev som jag gjorde så kan du nog anta att jag ej gjort det.

Har du en länk ifrån mötet så man kan läsa vad som sades eller en artikel?

Det är ju en serie med artiklar sedan mötet hölls, rapporter från såväl Ukraina som Ryssland som engelsktalande nyhetsflöden

Se tex här https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&prev=search&rurl=translate.google.se&sl=ru&u=http://top.rbc.ru/politics/18/02/2015/54e465ca9a79472b1f90a4de%3Futm_source%3Dnewsmail%2 6utm_medium%3Dnews%26utm_campaign%3Dnews_mail1&usg=ALkJrhhbladcvHZ-TF1G_bisGAsq5q5HMA

Finns massvis med artiklar på den tidigare länken också

GaindalfTheWhey
2015-02-18, 19:05

Mariupol sitter nog i skiten, framför allt eftersom det ligger strategiskt väl till; Putin vill med all säkerhet ha en landbrygga till semesterparadiset Krim som han stulit av Ukraina.

EU lär nog mest stå med byxorna nere (http://www.dn.se/ledare/signerat/gunnar-jonsson-putin-tar-en-tugga-till/) och fråga Putin om det ska vara med eller utan glid.

GaindalfTheWhey
2015-02-18, 19:06
Det är ju en serie med artiklar sedan mötet hölls, rapporter från såväl Ukraina som Ryssland som engelsktalande nyhetsflöden

Se tex här https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&prev=search&rurl=translate.google.se&sl=ru&u=http://top.rbc.ru/politics/18/02/2015/54e465ca9a79472b1f90a4de%3Futm_source%3Dnewsmail%2 6utm_medium%3Dnews%26utm_campaign%3Dnews_mail1&usg=ALkJrhhbladcvHZ-TF1G_bisGAsq5q5HMA

Finns massvis med artiklar på den tidigare länken också

Värst vad du psyopsar.

Magnus N
2015-02-18, 19:09
Mariupol sitter nog i skiten, framför allt eftersom det ligger strategiskt väl till; Putin vill med all säkerhet ha en landbrygga till semesterparadiset Krim som han stulit av Ukraina.

EU lär nog mest stå med byxorna nere (http://www.dn.se/ledare/signerat/gunnar-jonsson-putin-tar-en-tugga-till/) och fråga Putin om det ska vara med eller utan glid

Lite så jag känner med, den tänkta bron han vill bygga kommer kosta multum och befolkningen på Krim kan knappast vänta flertalet år utan förnödenheter etc

Tror på en offensiv där snarast.

EU har försatt sina chanser, Putin ser hur klena dem är och kör över dem helt och hållet. Kommer verkligen EU med Tyskland i spetsen försöka fredsförhandla ännu en gång eller är det dags att se den bittra sanningen i vitögat och förklara att Ukraina ska bistås med moderna vapen så de kan slå tillbaks separatisterna

jenni
2015-02-18, 19:17
Lite så jag känner med, den tänkta bron han vill bygga kommer kosta multum och befolkningen på Krim kan knappast vänta flertalet år utan förnödenheter etc

Tror på en offensiv där snarast.

EU har försatt sina chanser, Putin ser hur klena dem är och kör över dem helt och hållet. Kommer verkligen EU med Tyskland i spetsen försöka fredsförhandla ännu en gång eller är det dags att se den bittra sanningen i vitögat och förklara att Ukraina ska bistås med moderna vapen så de kan slå tillbaks separatisterna

http://i.imgur.com/pxuFJZh.jpg (http://imgur.com/pxuFJZh)

Magnus N
2015-02-18, 19:18
http://i.imgur.com/pxuFJZh.jpg (http://imgur.com/pxuFJZh)

Tyvärr så är det just vad som sker

Krutpaket
2015-02-18, 19:19
Finns det inte en risk att ryssarna flippar ut (mer än vad de redan gjort dvs.) och invaderar andra länder de tycker sig ha rätt till? Finns väll människor som ser sig som ryssar i andra länder i området, bland annat Polen. Ska dem också kräva en egen stat och få hjälp av ryssland?

EDIT: Borde inte alla länder i världen också styckas upp och delas upp i delstater isf??

Magnus N
2015-02-18, 19:22
Finns det inte en risk att ryssarna flippar ut (mer än vad de redan gjort dvs.) och invaderar andra länder de tycker sig ha rätt till? Finns väll människor som ser sig som ryssar i andra länder i området, bland annat Polen. Ska dem också kräva en egen stat och få hjälp av ryssland?

EDIT: Borde inte alla länder i världen också styckas upp och delas upp i delstater isf??

Risken finns och ökar såklart med varje eftergift som omvärlden ger dem.

Som tur är så har Baltländerna medlemskap i NATO så där vågar inte Ryssen sig in

Krutpaket
2015-02-18, 19:42
Risken finns och ökar såklart med varje eftergift som omvärlden ger dem.

Som tur är så har Baltländerna medlemskap i NATO så där vågar inte Ryssen sig in

Ja, det är sjukt hur mesig omvärlden är när det gäller länder som Ryssland, USA, Saudi Arabien osv. Ska dem få göra vad som helst för att dem har olja, pengar och vapen???

Men skönt med NATO i detta fall i alla fall då ryssarna inte kommer ge sig in några fler länder lika lätt som Ukraina.

Griip
2015-02-18, 19:54

Det ær ju just det som ær internationell standard de senaste 100 åren. Men ooookej *slap*

Krutpaket
2015-02-18, 20:10
Det ær ju just det som ær internationell standard de senaste 100 åren. Men ooookej *slap*

fast det jag menar är ska inte alla folkgrupper som kräver en egen stat få det isf. T ex om araber i Sverige skulle kräva det. Det är nog knappast internationell standard... ;)

Avtrubbad
2015-02-18, 22:58
Före / efter slide från Debaltseve. Det har bombats på duktigt där nere.

http://ukrainewar.tk/debaltseve/20150212-18_deb.html

Krutpaket
2015-02-22, 15:23
Nu kör pro-ryssarna med renodlade terrordåd mot civila. Hoppas ingen fortsätter försvara detta folk och deras agerande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20357133.ab

Alexton
2015-02-22, 16:07
Jadu snart kommer folk skrika false flag för någonting någonting judar / konspriation... Etc

;)

snelhest
2015-02-26, 16:57
Debaltseve blev jämnat med marken av den ryska armén i den sista offensiven:

http://news.liga.net/news/politics/5175032-v_debaltsevo_katastrofa_pochti_vse_zdaniya_razrush eny_obse.htm

jenni
2015-02-26, 17:35
Debaltseve blev jämnat med marken av den ryska armén i den sista offensiven:

http://news.liga.net/news/politics/5175032-v_debaltsevo_katastrofa_pochti_vse_zdaniya_razrush eny_obse.htm

Suck! Och läste du varför det blev så???

För att deras soldater inte visste om avtalet som slutits om eldupphör och de fortsatte öppna eld trots att ryska soldater bad dem lägga ner vapen och stillsamt lämna området men de fortsatte beskjuta alla som kom i närheten då de trodde att Ukrainask förstärkning var på väg, men det var det ju inte pga avtalet *facepalm*

Magnus N
2015-02-26, 18:00

För att deras soldater inte visste om avtalet som slutits om eldupphör och de fortsatte öppna eld trots att ryska soldater bad dem lägga ner vapen och stillsamt lämna området men de fortsatte beskjuta alla som kom i närheten då de trodde att Ukrainask förstärkning var på väg, men det var det ju inte pga avtalet *facepalm*

Att Ukrainska styrkor sköt tillbaks kan ju bero på att separatisterna hade som mål att ta över staden innan fredsvilan gick igång. Att deras ledare gick ut och sade att fredsuppgörelsen ej gällde staden med lär ju inte minskat behovet för de innestängda styrkorna att försvara sig.

Avtrubbad
2015-02-26, 18:15

Du kan inte mena allvar? Menar du nu att det är Ukrainas fel att Ryssland väljer att först invadera Ukraina och senare bryta vapenvilan som Ryssland varit med om att förhandla fram?

Offensiven som är i full gång mot Mairupol är Ukrainas fel med antar jag?

Edit: Patrik Oksanen skrev bra om detta idag, du borde läsa http://www.helahalsingland.se/opinion/ledare/historielos-vanster-gar-vilse-i-dagspolitiken

Exdiaq
2015-03-04, 19:16
Ljuspunkt bland dumheterna som basuneras åt på löpande band från alla sidor. Dan Carlin resonerar kring det storpolitiska maktspelet: ekonomiska intressen bakom "västs" intresse i Ukraina, hur USA gång på gång gjort samma sak som Ryssland nu gör, hur Ryssland upprepar USA's tidigare svinigheter, alternativ till NATO och så vidare.

MW7z7oHMZ6w

Snubben
2015-03-05, 08:48

Kom igen Jenni, inte ens Griip hade skrivit något sådant..

Trouble
2015-03-05, 10:10

Sen dödade ukrainarna ett par förtryckta ryska kattungar och skrattade jättemycket åt det

Snubben
2015-03-05, 10:18
:d

jenni
2015-03-05, 12:04

Vaddå? Att det inte stämmer att dem inte visste om fredsavtalet? Det finns ju utdrag från det som sades på möter, och Ukrainas president förnekade att det fanns soldater där

filmjölk
2015-03-05, 13:16
Yatsenyuk eller vad han heter har från det lilla jag sett på Youtube gett ett väldigt sunt intryck till skillnad från Putin. Parallellen till hur Ryssland tvångsdelade Tyskland efter ww2 och hur historien kan upprepa sig med ett nytt östblock är skrämmande, och ännu mer skrämmande är det att delar av omvärlden verkar vilja stämpla honom som nazist för att han ens påpekar detta.

jenni
2015-04-28, 15:05
xY6IPN4EQsk

filmjölk
2015-04-28, 16:02
"Ukrainska nationalister överreagerar för att de bär på minnet av decennier av sovjetisk kommunistdiktatur"

Magnus N
2015-04-28, 17:14
Att krig lockar fram de sämre sidorna av människor är välbekant

"In the past 24 hours the resistance (from separatists) has significantly increased. The geographical area of ceasefire violations by the separatists has widened," military spokesman Oleksander Motuzyanyk told journalists.

Attacks had been intense around Shyrokyne, east of the coastal city of Mariupol on the Sea of Azov, he said. Motuzyanyk also alleged that rebels were using large-caliber weapons and grad rocket systems in violation of the February ceasefire.

Near Donetsk, a big city now under rebel control, separatists were trying to probe Ukrainian government defenses at Avdiyivka, a coke-producing center and the northern gateway to the city, he said.

"The increase in the quantity of armed attacks ... demonstrate the unwillingness of the separatists to settle the conflict by peaceful means," Motuzyanyk said.

http://www.reuters.com/article/2015/04/28/us-ukraine-crisis-casualties-idUSKBN0NJ11120150428

Har Ryssarna bunkrat upp tillräckligt nu så att de vill köra igång kriget igen?

Magnus N
2015-04-28, 17:15
Ryskt ammunitionslager som gick upp i rök?

https://twitter.com/ZippyKC/status/592986724814422016

Magnus Larsson
2015-05-19, 11:43
Ryska militärer tillfångatagna i Ukraina:

http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/ukraina-har-tagit-ryska-krigsfangar.html?m=1

Snubben
2015-05-19, 11:49
"Oj vad alla blev överraskade"

Magnus N
2015-06-03, 17:43
"Minst 17 personer ska ha dödats när proryska styrkor gått till en omfattande offensiv mot staden Marinka väster om separatistkontrollerade Donetsk i östra Ukraina.

Enligt Kyiv Post rör det sig om en styrka av omkring 1.000 separatister som gått till offensiv mot den västra förorten till Donetsk"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-harda-strider-i-ostra-ukraina/

jenni
2015-06-03, 18:00
"Minst 17 personer ska ha dödats när proryska styrkor gått till en omfattande offensiv mot staden Marinka väster om separatistkontrollerade Donetsk i östra Ukraina.

Enligt Kyiv Post rör det sig om en styrka av omkring 1.000 separatister som gått till offensiv mot den västra förorten till Donetsk"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-harda-strider-i-ostra-ukraina/

Samtidigt visar nyheter klipp från Ukraina där ukrainska styrkor öppnat eld, troligen som provocation och med order från Kiev.

(Går det inte alls att lägga till klipp från annant än YT ?) *cry*

jenni
2015-06-03, 18:04
Ha! Yttligare information som sänds idag är att ukrainska soldater bryter Minsk avtalet!
Ännu lustigare att de stoppar random folk i militärliknande kläder, en fiskare kommenterar att han blev anhållen och missade väldigt bra morgonstund för fiske ;) (för att hans fiskeutstyrsel påminde om militäruniform)

Magnus N
2015-06-03, 18:05
Samtidigt visar nyheter klipp från Ukraina där ukrainska styrkor öppnat eld, troligen som provocation och med order från Kiev.

(Går det inte alls att lägga till klipp från annant än YT ?) *cry*

Det sker helt klart propaganda ifrån bägge håll just nu gällande vilken sida som öppnade eld etc.

Men uppenbart är att striderna har eskalerat idag och att som det ser ut så har separatisterna erövrat en del.

Om detta innebär en fortsatt eskalering av situationen och vi lämnar det lågintensiva stridandet återstår att se, men oroväckande är det

jenni
2015-06-03, 18:07
Det sker helt klart propaganda ifrån bägge håll just nu gällande vilken sida som öppnade eld etc.

Men uppenbart är att striderna har eskalerat idag och att som det ser ut så har separatisterna erövrat en del.

Om detta innebär en fortsatt eskalering av situationen och vi lämnar det lågintensiva stridandet återstår att se, men oroväckande är det

Det som jag inte kan förstå är varför ukrainska soldater beskjuter civila, bostadshus/familjehus och inte därifrån de "ser eld" komma ifrån, detta är ren och skär provokation

Magnus N
2015-06-03, 18:09
Det som jag inte kan förstå är varför ukrainska soldater beskjuter civila, bostadshus/familjehushållet och inte därifrån de "ser eld" komma ifrån, detta är ren och skär provokation

Är väl mer sannolikt att separatisterna etc gömmer sig i närheten eller tom i dessa dessa byggnader och därav träffas de av beskjutningen?

jenni
2015-06-03, 18:11
Är väl mer sannolikt att separatisterna etc gömmer sig i närheten eller tom i dessa dessa byggnader och därav träffas de av beskjutningen?

Nej, det fanns inget som tydde på det, en kvinna omkom, inga andra förutom de boende fanns på plats.

Magnus N
2015-06-03, 18:13
Nej, det fanns inget som tydde på det, en kvinna omkom, inga andra förutom de boende fanns på plats.

Men på samma sätt som att Ukrainas arme inte vill redogöra för sina förluster vill inte den andra sidan redogöra för sina förluster, men de vill gärna göra de civila förlusterna hörda.

jenni
2015-06-03, 18:16
Men på samma sätt som att Ukrainas arme inte vill redogöra för sina förluster vill inte den andra sidan redogöra för sina förluster, men de vill gärna göra de civila förlusterna hörda.

Möjligen, saken är den att ukrainska styrkan inte tar order från landets officiella styre, de får order från helt andra, alltså de samma som förser dem med vapen. Så de är nog inte lika måna om civila

Magnus N
2015-06-03, 18:17
Möjligen, saken är den att ukrainska styrkan inte tar order från landets officiella styre, de får order från helt andra, alltså de samma som förser dem med vapen. Så de är nog inte lika måna om civila

Detta har jag svårt att tro på dock

Vilka är det som styr den ukrainska armen menar du?

421
2015-06-03, 18:17
Ukraina nya Gaza. Om Ukraina styrkor skjuter på civila det snart blir demonstrationer i Sverige mot mördarna.

jenni
2015-06-03, 18:24
Detta har jag svårt att tro på dock

Vilka är det som styr den ukrainska armen menar du?

Det känns lönlöst att dra upp diskussion då det är svårt för mig att presentera all information på svenska eller engelska plus att det inte går att lägga in klipp från andra sidor än YT.
Men det har från både hållen, alltså även från Ukrainas håll kommit uppgifter om att den "riktiga" armen inte alls har uppgifter om vissa attentat och deras styrkor har befunnit sig på andra håll, samt att de "icke officiella" soldaterna inte brytt sig om eldupphör och order från presidenten etc etc
Däremot finns det x antal oligarker som är intresserade av konflikten.
Det är som sagt svårt att föra en diskusion Magnus då du inte kan ta del av samma information och bilda dig en egen uppfattning, och jag är nog inte så bra att översätta och förklara allt som sänds från ryska och Ukrainska nyhetsflödet :)

Magnus N
2015-06-03, 18:27
Tänkte ju mera så att ifall detta är något som stämmer borde det ha kommit upp även i de västerländska medierna och inte enbart ryska etc.

Men att det kan finnas element inom ukrainska armen som är dåliga och agerar mera självständigt kan jag nog tro på, tyvärr så kommer alltid krig locka fram det sämre ur folk.

Men tror nog att absoluta majoriteten av armen styrs ifrån regeringen

micke81
2015-06-03, 19:45
Tror verkligen "jenni" och "421" att Ryska "nyheter" är tillförlitliga och ett bra alternativ för att bilda sig en egen uppfattning genom?

jenni
2015-06-03, 19:48
Tror verkligen "jenni" och "421" att Ryska "nyheter" är tillförlitliga och ett bra alternativ för att bilda sig en egen uppfattning genom?

Tror micke81 att det är någon ide att diskutera detta med honom då han inte ens behärskar språket och inte följer de nyheterna?

421
2015-06-03, 19:52

Jag endast kommenterade vad civil dödsoffer ses som i Sverige.

micke81
2015-06-03, 20:02
Tror micke81 att det är någon ide att diskutera detta med honom då han inte ens behärskar språket och inte följer de nyheterna?
Det var en enkel fråga. vi vet alla att krigsförande nationer ofta styr sin media för att passa egna intressen,Ryssland är i detta fall inte bara en krigsförande nation Ryssland är även ett totalitärt land som angriper ett annat land i lönndom.
Jag endast kommenterade vad civil dödsoffer ses som i Sverige.
Ja det där är nog planerat och klart i Moskva,det är inte svårt att kopiera det där koncepter med att återvinna bilder och film från tidigare krig och om detta blir för uppenbart så kan man ju alltid ha ihjäl civila själv för att få det på bild så man kan sprida dynga om andra. Alla är inte korkade här i världen.

jenni
2015-06-03, 20:15
Det var en enkel fråga. vi vet alla att krigsförande nationer ofta styr sin media för att passa egna intressen,Ryssland är i detta fall inte bara en krigsförande nation Ryssland är även ett totalitärt land som angriper ett annat land i lönndom.

Ja det där är nog planerat och klart i Moskva,det är inte svårt att kopiera det där koncepter med att återvinna bilder och film från tidigare krig och om detta blir för uppenbart så kan man ju alltid ha ihjäl civila själv för att få det på bild så man kan sprida dynga om andra. Alla är inte korkade här i världen.

Du är ju rolig, du förkastar uppgifter som Ryssland presenterar men sväljer allt som USA ger ut....
Har du hört vad k.west säger om att svälja ...."new slaves"....

micke81
2015-06-04, 17:04
Du är ju rolig, du förkastar uppgifter som Ryssland presenterar men sväljer allt som USA ger ut....
Har du hört vad k.west säger om att svälja ...."new slaves"....

Det är i vissa fall även populärt att placera tex raketartilleri och GRK nära sjukhus,skolor,dagis och liknande. Vapen som är relativt lätta att spåra, och helt nödvändiga att bekämpa men helt omöjliga att bekämpa utan att civila råkar illa ut. Ja det där är ett populärt arbetssätt vid icke legitim krigsföring.
Naturligtvis förkastar jag rysk desinformation, detta innebär inte att jag sväljer desinformation från andra håll. Vem?

Hövdingen
2015-07-02, 18:35
Lite ot kanske men.....är det safe att åka till Ukraina nu? Tänker framför allt på Kiev eller möjligen krim (vilket förvisso numer tillhör Ryssland).

Red Apple
2015-07-02, 18:56
Skulle hålla mig därifrån ett tag till

Hövdingen
2015-07-02, 19:06
Från Krim eller Kiev? Eller båda?

Red Apple
2015-07-02, 19:09
Båda, men framförallt Krim som fortfarande är mer eller mindre ett konfliktområde. I Kiev är det mycket politiskt våld från vissa extrema grupper som gör det osäkert.

jenni
2015-07-02, 19:10
Från Krim eller Kiev? Eller båda?

De två ställena är lugna att åka till, dock är det ekonomiska läget i inte den bästa och då menar jag att det är bättre att ha valuta med sig inte att växla på plats alt betala med kort

Abbs
2015-07-02, 19:17
Båda, men framförallt Krim som fortfarande är mer eller mindre ett konfliktområde. I Kiev är det mycket politiskt våld från vissa extrema grupper som gör det osäkert.

Inga problem att åka till Kiev.

Hövdingen
2015-07-02, 19:21

Tack för svar.

De två ställena är lugna att åka till, dock är det ekonomiska läget i inte den bästa och då menar jag att det är bättre att ha valuta med sig inte att växla på plats alt betala med kort

Lugna för dig kanske, för oss utbölingar kanske det är lite annorlunda?

Finns det någon statlig myndighet man kan fråga, typ utrikesdepartementet eller något liknande?

jenni
2015-07-02, 19:23
Tack för svar.

Lugna för dig kanske, för oss utbölingar kanske det är lite annorlunda?

Finns det någon statlig myndighet man kan fråga, typ utrikesdepartementet eller något liknande?

För mig är det nog mycket mer osäkert att åka än dig ;)

Hövdingen
2015-07-02, 19:29
För mig är det nog mycket mer osäkert att åka än dig ;)

Varför då? Du kan ju passera som lokalbefolkning.

jenni
2015-07-02, 19:31
Varför då? Du kan ju passera som lokalbefolkning.

Ryssar är inte särskilt omtyckta där nu

Hövdingen
2015-07-02, 20:11
Ryssar är inte särskilt omtyckta där nu

Kanske inte, men Kiev är väl i huvudsak ryskspråkigt?

jenni
2015-07-02, 21:26
Kanske inte, men Kiev är väl i huvudsak ryskspråkigt?

I dagsläget är det högst osäkert att tala ryska där också,

Hövdingen
2015-07-04, 18:56
Hittade lite intressant info...
Utrikesdepartementet avråder fortsatt från alla resor till halvön Krim samt regionerna Donetsk och Luhansk. Den illegala ryska annekteringen av Krim fortsätter alltjämt och det förekommer strider och våldsamma sammandrabbningar i flera städer i regionerna Donetsk och Luhansk.

Svenskar i Ukraina uppmanas att iaktta försiktighet samt att undvika demonstrationer och större folksamlingar. Utländska besökare, inklusive journalister, löper risk att utsättas för kidnappning på orter i östra Ukraina som kontrolleras av proryska separatister.

Det är viktigt att kontinuerligt följa medierapporteringen (exempelvis via www.kyivpost.com eller www.rferl.org) och ambassaden i Kievs uppdatering av sin reseinformation. Ambassadens möjligheter att konsulärt bistå svenskar som befinner sig på Krim är i dagsläget mycket begränsade.

Krim är uteslutet då tills vidare.

ducedo
2015-07-17, 09:47
Ny video (http://www.dailytelegraph.com.au/news/never-before-seen-footage-reveals-russian-backed-rebels-arriving-at-the-wreckage-of-mh17/story-fniztvnh-1227444676268) direkt efter nedskjutningen av MH17 har publicerats idag.

Har kört lite copy-paste för att få med det intressanta, se news.com.au (http://mobile.news.com.au/national/full-transcript-russian-backed-rebels-ransack-the-wreckage-of-mh17-in-shocking-17-minute-video/story-e6frfkp9-1227444629703).

Cmdr: They say the Sukhoi (Fighter) brought down the civilian plane and ours brought down the fighter.
Background: But where is the Sukhoi?
Cmdr: It’s a civilian, it’s some civilian.
Background: [Undistinguished]. Where is the Sukhoi then?
Background: It’s confusing. No idea where the Sukhoi is, it’s burning here and there and debris everywhere.
Background: There are documents; it will tell whose plane it is right away.
Cmdr: You see, they are foreigners, Malaysians.
Background: Who’s opened a corridor for them to fly over here?
Cmdr: It’s a civilian.
Cmdr:...F***. Passenger plane was f*****.
Cmdr: There’s the black box, Look! Take it to our car. Look for the other one, there should be two.

Cmdr: The other plane that fell down, they are after them, the pilots.
Background: The second one?
Cmdr: Yes, there’s 2 planes taken down. We need the second.
Background: The second one is a civilian too?
Background: The fighter jet brought down this one, and our people brought down the fighter.

(Phone ringing)

Cmdr: Yes Kalyian. I understood you, but we’re already at the crash site. A passenger plane was brought down. They brought down the passenger plane and we brought down the fighter.

The confusion by militia on the day was compounded by the fact MH17 was carrying spare aircraft parts, including struts and rotors for helicopters, leading them to believe more than one aircraft was among that debris.

Arf Pingvin
2015-07-24, 14:19
http://www.dn.se/ledare/signerat/elsa-kugelberg-i-ryssland-ekar-lognerna/

Magnus N
2015-08-17, 17:48
"At least nine people have died in heavy exchanges of artillery fire between Ukrainian government forces and pro-Russian rebels in eastern Ukraine."

http://www.bbc.com/news/world-europe-33962356

Sedan igår har striderna trappats upp på en nivå som nog är den högsta sedan fredsavtalet , båda sidor beskyller varandra såklart men får hoppas detta är en tillfällig eskalering så det inte är inledningen på något betydligt större.

Magnus N
2015-08-31, 17:47
"KIEV A national guardsman was killed and nearly 90 others protecting Ukraine's parliament were wounded by grenades hurled by protesters on Monday, the Interior Ministry said, as deputies backed reforms to give more autonomy to rebel-held areas.

The violence, which Interior Minister Arsen Avakov blamed on the main nationalist party, and division in the pro-Western camp in parliament suggested President Petro Poroshenko faces an uphill battle to push through key parts of a faltering peace agreement reached in February for eastern Ukraine."

http://www.reuters.com/article/2015/08/31/us-ukraine-crisis-status-idUSKCN0R00YV20150831