Logga in

Visa fullständig version : Hur stor andel av OS-deltagarna tror du är dopade?

Sidor : [1] 2

PontusAndersson
2014-02-04, 13:08
OS i Sotji drar snart igång och förväntningarna är högre än någonsin. Kanske inte minst press just nu känner en 82-årig svensk vid namn Arne Ljungqvist som i egenskap av chef för Internationella antidopningsbyrån Wada leder kampen mot fusket.

Arne har under en intervju som kan läsas i Dagens Nyheter (http://www.dn.se/sport/os/dopningstestandet-har-varit-ineffektivt/) uttryckt oro för att deras tester inte räcker till. Detta då de inte har mandat att testa någon tävlande innan spelen börjar, enligt Arne kan då "De som är sofistikerade och vill fuska gör det före tävlingarna". Testerna som sker i förberedande syfte är istället upp till varje land att testa sina egna representanter.

När Arne får frågan om han tror att någon av de ca 2500 tävlande från 88 olika länder fuskat svarar han "Det är omöjligt att svara på".

Vad tror du?

Inga spekulationer på individnivå.

PureWhey
2014-02-04, 13:15
80% svarade jag.

LadyG
2014-02-04, 13:16
70%, det finns säkert några länder som inte har råd med det senaste inom medicin och läkemedel...

cAase
2014-02-04, 13:18
Runt 80-85%.

gunhamn
2014-02-04, 13:19
Tror minioriteten fuskar och valde 10% men skulle tro 10-20%.

Diomedea exulans
90 %.

rooz
Är eller har varit i förberedelse till Sochi?

65%.

Blanca
2014-02-04, 13:21
har lite dålig koll på exakt vilka sporter som är med men bör väl finnas några av dom som inte drar någon nämnvärd nytta av doping så jag valde 40% även om jag tror det är i överkant.

PontusAndersson
2014-02-04, 13:22
Är eller har varit i förberedelse till Sochi?

65%.

Antingen under spelen, eller har dopat sig i förberedelse på ett sätt som gör att det påverkar deras prestation under tävlingarnas gång.

Wibba
2014-02-04, 13:23
Har svårt att tro att de preppar inom konståkning, snowboard freestyle, curling eller backhoppning. Andel preppande hockeyspelare lär inte vara så ofantligt högt. Där man hittar prepparna lär väl vara skidåkarna? Valde 40 % i pollen, sedan kollade jag upp vilka idrotter som finns med och ändrade min uppfattning till 10-20 %.

EDIT: Måste påpeka att det endast gäller vinter OS. I sommarspelen förekommer det mycket mer doping då det är mer dopingbenägna idrotter. Medelvärdet för alla OS utövare oavsett årstid? 40-50 %?

Nitrometan
2014-02-04, 13:26
Arne är inte chef för WADA. Det är Sir Craig Reedie.
http://www.wada-ama.org/en/About-WADA/Presidents-Welcome-Message/

De har visst mandat att testa folk innan OS. Folk som ska tävla kan (och gör det) testas out-of-competetion. Många av de stora idrotterna har implementerat systemet ADAMS för att hålla koll på sina idrottare och då måste folk rapportera var de ska finnas under en timme varje dag så att kontrollanterna kan komma dit och testa dem om de vill.

Däremot kan jag hålla med Arne Ljungkvist om att andelen Out-of-Competition tester borde vara större än den är.

ducedo
2014-02-04, 13:26
Antingen under spelen, eller har dopat sig i förberedelse på ett sätt som gör att det påverkar deras prestation under tävlingarnas gång.

En gång dopad, alltid dopad (http://tranastyrka.se/gang-dopad-alltid-dopad/).

PureWhey
2014-02-04, 13:44
70%, det finns säkert några länder som inte har råd med det senaste inom medicin och läkemedel...

Det senaste ja?

Diomedea exulans
2014-02-04, 13:51
Har svårt att tro att de preppar inom konståkning, snowboard freestyle, curling eller backhoppning.

Kan tänka mig att de tar något koncentrationshöjande.

Börje H
2014-02-04, 13:52
Tror folk i allmänhet och kolozzeumfolk i synnerhet överskattar dopingförekomsten bland idrottare. Sen skall man komma ihåg att just OS spänner ju över en ofantlig bredd. Om man har absoluta toppresultat/prestationer som nått form av incitament för blotta misstanken så faller oerhört många bort bara där. Jag tror på runt 10-15% men skulle inte vara överraskad om siffran är lägre.

I vissa sporter och från vissa länder så torde nog förekomsten vara väsentligen högre, men återigen så tror jag att dra till med typ 80% ändå är i överkant. Som Wibba skriver här ovan så tror jag i likhet med honom att sommar OS är betydligt mer smutsigt på denna front.

PontusAndersson
2014-02-04, 13:57
Arne är inte chef för WADA. Det är Sir Craig Reedie.
http://www.wada-ama.org/en/About-WADA/Presidents-Welcome-Message/

De har visst mandat att testa folk innan OS. Folk som ska tävla kan (och gör det) testas out-of-competetion. Många av de stora idrotterna har implementerat systemet ADAMS för att hålla koll på sina idrottare och då måste folk rapportera var de ska finnas under en timme varje dag så att kontrollanterna kan komma dit och testa dem om de vill.

Däremot kan jag hålla med Arne Ljungkvist om att andelen Out-of-Competition tester borde vara större än den är.

Tack för rättelsen!

Bryggan
2014-02-04, 13:58
Vill inte egentligen tro att det är så illa som jag befarar så jag satte 50%. Antagligen är det fler...men, men.

Diomedea exulans
2014-02-04, 13:59
Tror folk i allmänhet och kolozzeumfolk i synnerhet överskattar dopingförekomsten bland idrottare.

Alla som har bättre resultat än en själv är ju dopade. ;)

Macroman
2014-02-04, 14:01
Tror folk i allmänhet och kolozzeumfolk i synnerhet överskattar dopingförekomsten bland idrottare. Sen skall man komma ihåg att just OS spänner ju över en ofantlig bredd. Om man har absoluta toppresultat/prestationer som nått form av incitament för blotta misstanken så faller oerhört många bort bara där. Jag tror på runt 10-15% men skulle inte vara överraskad om siffran är lägre.

I vissa sporter och från vissa länder så torde nog förekomsten vara väsentligen högre, men återigen så tror jag att dra till med typ 80% ändå är i överkant. Som Wibba skriver här ovan så tror jag i likhet med honom att sommar OS är betydligt mer smutsigt på denna front.

Håller med. Tror det ligger mellan 10-20 %. Sommar-OS är det högre förstås.

I längdåkning är det svårare att dopa sig numera med tanke på blodpassen. Mikrodoseringar inom de egna gränsvärdena lär förekomma särskilt bland östländerna men de ger ju inte så stor effekt.

Börje H
2014-02-04, 14:02
Alla som har bättre resultat än en själv är ju dopade. ;)

Så är det. Jag såg lite av SM i längdskidor häromveckan och jag tror faaan samtliga var bättre än jag. Dopade djävlar. Dansarna var bättre än jag. Kickboxarna. Fuck en hel massa lyftare också. De djävlarna.

För att få lite koll på OS-idrotterna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_vinterspelen_2014

edit; om man betänker att tex rodel, curling, backhoppning, konståkning samt skeleton engagerar en hel del idrottare så tror jag man kan stryka 70-80% tankarna.

Latissimus Dorsi
2014-02-04, 14:02
OS final? 100%. OS i sin helhet kanske i runda slängar 70%.
Hur många är rena inom bodybuildingtoppen? Kolla bara på cykling.

PureWhey
2014-02-04, 14:04

Lika många :D

Diomedea exulans
2014-02-04, 14:06

Fast är det verkligen så stor skillnad på idrottarna som "bara" kommer med i OS och de som är i final?

Bryggan
2014-02-04, 14:07
L. Armstrong denna renlevnadsman var ALDRIG dopad....eller hur var det nu?

ducedo
2014-02-04, 14:11
Fast är det verkligen så stor skillnad på idrottarna som "bara" kommer med i OS och de som är i final?

8PPcvJNNZi8

frazkakan
2014-02-04, 14:12

Jag tror som du att det svenska damlaget i curling är dopade.

Börje H
2014-02-04, 14:12
Kolla bara på cykling.

Men, med en stor skillnad. Cyklister åker fast stup i kvarten och det har en rejält stort problem vilket uppmärksammats på bred front i flera år nu. Längdåkarna, vilka man kan förmoda(?) kanske varit bland de fulare fiskarna vintertid, har sista årtiondet förmodligen rensat upp en hel massa. Att 70% av alla deltagare i OS skulle dopa sig känns helt enkelt inte troligt. Att 100% skulle behöva dopa sig för en "OS-final" tror jag inte heller.

PureWhey
2014-02-04, 14:17
L. Armstrong denna renlevnadsman var ALDRIG dopad....eller hur var det nu?

Alltför många är alltför blåögda som vanligt :)
Samma personer som inte förstår att t.ex. Parlamentet och Så ska det låta är inövat.

Men, med en stor skillnad. Cyklister åker fast stup i kvarten och det har en rejält stort problem vilket uppmärksammats på bred front i flera år nu. Längdåkarna, vilka man kan förmoda(?) kanske varit bland de fulare fiskarna vintertid, har sista årtiondet förmodligen rensat upp en hel massa. Att 70% av alla deltagare i OS skulle dopa sig känns helt enkelt inte troligt. Att 100% skulle behöva dopa sig för en "OS-final" tror jag inte heller.

Om man bara ska kolla på "åker fast stup i kvarten" bör inga bodybuilders och styrkelyftare i USA dopa sig typ, legit.

Det är som vanligt, anti-doping jag dem som dopar sig, och det är svårare att jag än att vara jagad.

eternallord
2014-02-04, 14:19
Röstade 40%, tippar på runt 40-50%, men jag tror också att det är väldigt sportberoende. Det är nog väldigt högt för långdistansutövare och väldigt lågt (eller icke-existerande) för curling, snowboard, rodel med mera.

G_lund
2014-02-04, 14:24
Har svårt att tro att de preppar inom konståkning, snowboard freestyle, curling eller backhoppning.

Något extra för att snabba på läkeprocesser av långdragna skador eller för bättre återhämtning mellan passen är säkert ingen omöjlighet. cofffee

Börje H
2014-02-04, 14:28
Om man bara ska kolla på "åker fast stup i kvarten" bör inga bodybuilders och styrkelyftare i USA dopa sig typ, legit.

Bodubuilding går ju inte under WADA och massvis av USA-förbunden i lyftning gör det inte heller. Hur skall de då åka fast?`Om du räknar IPF-lyftare så är det en annan sak och där är det nog inte så väldans många som åker fast. Man måste skilja på äpplen och päron.

PureWhey
2014-02-04, 14:30
Bodubuilding går ju inte under WADA och massvis av USA-förbunden i lyftning gör det inte heller. Hur skall de då åka fast?`Om du räknar IPF-lyftare så är det en annan sak och där är det nog inte så väldans många som åker fast. Man måste skilja på äpplen och päron.

Visst är det en löjlig jämförelse, men bara för att folk inte åker fast betyder det inte att de inte fuskar. Det är otroligt naivt tänkande.
Folk vill väl som sagt alltid tro det bästa om andra, det roligaste är när personen de försvarat åker fast, som ofta händer till slut.

LeBron
2014-02-04, 14:35
100%, du kommer inte upp till den nivån utan att fuska när alla andra gör det, så är det bara. En dopad person som ger 110% och en ren person som ger 110% kommer aldrig kunna vara lika bra.

Sen så har "Arne" rätt i det han säger, dom kan egentligen inte se ett skit på pissprov som dom gör precis innan/under/efter OS, dom flesta dopar ju sig i träningen fram till OS och här i Sverige förmodligen det enda land som dopingtestar sina atleter (idioter? Ja.), i USA kan du till och med gå ut öppet och erkänna att du varit dopad, till och med som guvernör!!

Bryggan
2014-02-04, 14:40
Men, med en stor skillnad. Cyklister åker fast stup i kvarten och det har en rejält stort problem vilket uppmärksammats på bred front i flera år nu. Längdåkarna, vilka man kan förmoda(?) kanske varit bland de fulare fiskarna vintertid, har sista årtiondet förmodligen rensat upp en hel massa. Att 70% av alla deltagare i OS skulle dopa sig känns helt enkelt inte troligt. Att 100% skulle behöva dopa sig för en "OS-final" tror jag inte heller.Om man inte "åker dit" då, är man inte dopad då? L. Armstrong började sin dopingkarriär tidigt...kanske redan 1987. Låt säga från 1987 till 2012 åkte han aldrig dit för någon typ av doping. DET skvallrar lite om mörkertalet!!

Edit: Läste på lite.

PureWhey
2014-02-04, 14:41
100%, du kommer inte upp till den nivån utan att fuska när alla andra gör det, så är det bara. En dopad person som ger 110% och en ren person som ger 110% kommer aldrig kunna vara lika bra.

Sen så har "Arne" rätt i det han säger, dom kan egentligen inte se ett skit på pissprov som dom gör precis innan/under/efter OS, dom flesta dopar ju sig i träningen fram till OS och här i Sverige förmodligen det enda land som dopingtestar sina atleter (idioter? Ja.), i USA kan du till och med gå ut öppet och erkänna att du varit dopad, till och med som guvernör!!

Så tänker jag med.

Vad det spelar för roll att en guvernör har dopat sig förstår jag dock inte.

LeBron
2014-02-04, 14:42
Så tänker jag med.

Vad det spelar för roll att en guvernör har dopat sig förstår jag dock inte.

Högt uppsatt person kan till och med göra det och ingen bryr sig. Tänk dig själv om en riksdagsledamot i Sverige hade gjort det... KAOZ.

Bryggan
2014-02-04, 14:45
Doping är bland gemene man ganska ovanligt i Sverige. På andra ställen på planeten är det inte så, utan mycket, mycket, mycket mer utbrett.

PureWhey
2014-02-04, 14:56
Högt uppsatt person kan till och med göra det och ingen bryr sig. Tänk dig själv om en riksdagsledamot i Sverige hade gjort det... KAOZ.

Jaha, japp.

Doping är bland gemene man ganska ovanligt i Sverige. På andra ställen på planeten är det inte så, utan mycket, mycket, mycket mer utbrett.

Hehe, jo. I American Psycho antyder man t ex på hur det är.

Skickat ifrån böjracket

L-Sami
2014-02-04, 15:02
Jag tror inte att det är många alls. Under 10% skulle jag satsa på. Det är många deltagare och man kan bli rätt bra med träning och sköta sig allmänt. Ta OS-guld tror jag på fungerar också, men i vissa idrotter kan man misstänka att det förekommer mer doping och sen är doping mer förekommande i vissa länder.

strikt
2014-02-04, 15:05
På vägen till OS i de relevanta sporterna? Väldigt många. Iaf de som har en chans på top10 troligen.

Macroman
2014-02-04, 15:10
Det är ett enormt stigma att åka fast för doping i många länder. Se bara vad som hänt Muhleggs familj i Tyskland som ändå får anses mer liberalt än Sverige och Norge t.ex. 40.000 dödshot...

http://www.expressen.se/sport/os/muhlegg-kommer-aldrig-mer-att-prata/

Nitrometan
2014-02-04, 15:15
På vägen till OS i de relevanta sporterna? Väldigt många. Iaf de som har en chans på top10 troligen.

Topp 10? De tio bästa hockeylagen?
Intressant.

Rikard Jansson
2014-02-04, 15:18
90% i de sporterna där den fysiska delen spelar en avgörande roll.

Ajemän
2014-02-04, 15:19
Alla som får stå på en pall :)

Röda Björnen
2014-02-04, 15:21
90% av eliten är skapade av doping, talang samt genetik.

10% är där för de tränar hårt.

MVH

Ajemän
2014-02-04, 15:24
90% av eliten är skapade av doping, talang samt genetik.

10% är där för de tränar hårt.

MVH

100% är där för att dom tränar hårt, oavsett doping

Röda Björnen
2014-02-04, 15:27
100% är där för att dom tränar hårt, oavsett doping

Definitivt inte, det är en falsk bild.

MVH

Ajemän
2014-02-04, 15:30

MVH

Så dom som dopar sig kör lite morgongymnastik sedan ser dom på Kalle Anka resten av dagen?

Doping ökar möjligheterna att utvecklas, men ska man nå OS får man jävlar i det ligga i, oavsett doping och gener

eternallord
2014-02-04, 15:30

MVH
Påstår du att 90% av OS-eliten inte tränar hårt...?

filmjölk
2014-02-04, 16:05
Konståkning innebär enorma mängder träning, för lite mat och väldigt mycket skador. Det är en sjuk idrott med extremt hårda tränare/coacher och med riktiga vinnarskallar till tävlande som går över lik för att vinna, att dessa neurotiska damer och homosexuella män inte dopar sig håller jag för väldigt osannolikt.

Latissimus Dorsi
2014-02-04, 16:08

De tränar stenhårt, men finns folk där ute som tränar hårdare. Som ändå inte är i närheten, och kommer aldrig någonsin komma i närheten.

bigtraps
2014-02-04, 16:17
De tränar stenhårt, men finns folk där ute som tränar hårdare. Som ändå inte är i närheten, och kommer aldrig någonsin komma i närheten.

Det finns alltså en massa skidåkare ute i världen som tränar hårdare än dom på OS? Men som inte har tillgång till effektiv doping?

eiri
2014-02-04, 16:22
alldeles för många för att jag ska se OS som idrott, är mer en show i mina ögon.

Tricklew
2014-02-04, 16:34
Konståkning innebär enorma mängder träning, för lite mat och väldigt mycket skador. Det är en sjuk idrott med extremt hårda tränare/coacher och med riktiga vinnarskallar till tävlande som går över lik för att vinna, att dessa neurotiska damer och homosexuella män inte dopar sig håller jag för väldigt osannolikt.

Lite min åsikt med, tror folk underskattar den fysiska delen i Konståkning, Rodel med mera.

Diomedea exulans
2014-02-04, 16:37
Ludmilla dopade ju sig när hon skulle åka bob, en sport som det spontant inte känns som om man behöver dopa sig för.

Macroman
2014-02-04, 17:06
Ludmilla dopade ju sig när hon skulle åka bob, en sport som det spontant inte känns som om man behöver dopa sig för.

I bob har de ju renodlade sprinters som knuffar/pushar fram boben i starten. Lolo Jones (100 m häck) ska ju var med i USAs damlag tex. Kan tvärtom tänka mig att det i bob nog kan tänkas förekomma en hel del doping pga detta.

Santoro
2014-02-04, 17:42
Majoriteten, såklart.

agazza
2014-02-04, 17:57
Att dom någon gång tagit något förbjudet under sin livstid? 100%

Exdiaq
2014-02-04, 18:00
60-70% om man också ser till sommar-OS.

Röda Björnen
2014-02-04, 18:09
Så dom som dopar sig kör lite morgongymnastik sedan ser dom på Kalle Anka resten av dagen?
Nej.

Doping ökar möjligheterna att utvecklas, men ska man nå OS får man jävlar i det ligga i, oavsett doping och gener
Sanning med modifikation, är att "ligga i" och träna hårt samma sak ?

Ja.

VoDaresVins
2014-02-04, 18:19
Jag lade 40% med tanke på alla grenar som finns med. För endast skidåkningen skulle jag säga nåt runt 95%

Herr Oberst
2014-02-04, 18:38
Har svårt att tro att de preppar inom konståkning, snowboard freestyle, curling eller backhoppning. Andel preppande hockeyspelare lär inte vara så ofantligt högt. Där man hittar prepparna lär väl vara skidåkarna? Valde 40 % i pollen, sedan kollade jag upp vilka idrotter som finns med och ändrade min uppfattning till 10-20 %.

EDIT: Måste påpeka att det endast gäller vinter OS. I sommarspelen förekommer det mycket mer doping då det är mer dopingbenägna idrotter. Medelvärdet för alla OS utövare oavsett årstid? 40-50 %?

+1
Tror dock inte ens det är så många som 10-20% i vinterspelen. Skulle jag dra till med en siffra så säger jag 7%

Man and Machine
2014-02-04, 19:18
Runt 10% kanske något mer. Hockeynationerna, skidåkarna och några till. I marginalsporterna knappast någon. Förvånad att så många tror andelen dopade är upp mot 70%.

FoxCharlie
2014-02-04, 19:23
Alla utom Kalla.
Nu ska jag dra en tralla och tänka på att jag är i hennes bralla.
...Var lade jag nu min valla?

Nä, svarade 20%. Men jag har fan ingen aning.

filmjölk
2014-02-04, 19:51
Alla utom Kalla.
Nu ska jag dra en tralla och tänka på att jag är i hennes bralla.
...Var lade jag nu min valla?

Nä, svarade 20%. Men jag har fan ingen aning.

Dopad eller ej, så är hon iaf enda anledningen till att jag skulle kunna härda ut framför tvn under vinter-os.*drool*

cero
2014-02-04, 20:25
Runt 10% kanske något mer. Hockeynationerna, skidåkarna och några till. I marginalsporterna knappast någon. Förvånad att så många tror andelen dopade är upp mot 70%.

Antagligen 70%+ i många friidrotter.

EDIT: Sommar.

Tobbey
2014-02-04, 20:25
70-80%.

Ponde
2014-02-04, 20:30
OS i Sotji drar snart igång och förväntningarna är högre än någonsin. Kanske inte minst press just nu känner en 82-årig svensk vid namn Arne Ljungqvist som i egenskap av chef för Internationella antidopningsbyrån Wada leder kampen mot fusket.

Arne har under en intervju som kan läsas i Dagens Nyheter (http://www.dn.se/sport/os/dopningstestandet-har-varit-ineffektivt/) uttryckt oro för att deras tester inte räcker till. Detta då de inte har mandat att testa någon tävlande innan spelen börjar, enligt Arne kan då "De som är sofistikerade och vill fuska gör det före tävlingarna". Testerna som sker i förberedande syfte är istället upp till varje land att testa sina egna representanter.

När Arne får frågan om han tror att någon av de ca 2500 tävlande från 88 olika länder fuskat svarar han "Det är omöjligt att svara på".

Vad tror du?

Inga spekulationer på individnivå.
Ca. 85% skulle jag säga. De få som inte dopar sig är förmodligen ur något nordiskt/europeiskt land där det tycks finnas någon sorts konstig tanke kvar om att man inte "får dopa sig" trots att nästan alla gör det.

EDIT: såg ej att det var vinter-OS det handlade om, vet faktiskt ej exakt vilka sporter som körs där men det är sporter där mindre doping används iaf. Så kanske 40% dopar sig i vinter OS (ren gissning då jag ej vet exakt vilka sporter som körs)

filmjölk
2014-02-04, 20:45
Skriskosprint eller vad nu sporten heter är en marginalsport. Deltagarna har lår som ser allt annat än clean 4-life/lifetime drug-free ut.

R Scarpa27
2014-02-04, 21:04
40 isf.

L-Sami
2014-02-04, 21:37
Här är sporterna som är med i Vinter OS och givetvis kan man dra nytta av doping i samtliga i någon form. Alla kräver bra fys. Curling till och med, statisk position och snabba rörelser med armarna när de sopar med sina kvastar. I kälksporterna handlar det om snabbhet innan man hoppar i sina kälkor. Bra benstyrka i samtliga sporter krävs nog.

Alpine Skiing (Utförsåkning)
Biathlon (Längdskidor + Skidskytte)
Bobsleigh (Bob)
Cross-Country (Längdskidor)
Curling (Curling)
Figure Skating (Konståkning)
Freestyle Skiing (Freestyle)
Ice Hockey (Hockey)
Luge (Rodel)
Nordic Combined (Backhoppning + skidåkning)
Short Track (Skridskoåkning)
Skeleton (Skeleton)
Ski Jumping (Backhoppning)
Snowboard (Snowboard)
Speed Skating (Skridskoåkning hastighetsåkning)

delta_mats
2014-02-04, 21:44
Sverige 0%
Övriga länder 100%

strikt
2014-02-04, 22:22
Sverige 0%
Övriga länder 100%

Nej nej nej. Den gubben går inte!

Sverige har garranterat dopade atleter på OS.

Har man en gång dopat sig har man tillskaffat sig fördelar i kroppen på ett eller annat sätt.

Att man inte har aktiva ämnen i kroppen vid ett event betyder inte att man är ren.

Säg att du dopar dig och bygger upp lite starkare struktur runt vissa muskelfästen och leder och ökar dina satelitceller för att sedan några år senare elitsatsa. Då är du fortfarande inte ren. Din grund är dopad. Och hävda något annat är löjligt. Garranterat en hel del även från Sverige.

Linjedomarn
2014-02-04, 22:43
Är det jag som är naiv som tänker mig 10%?

strikt
2014-02-04, 22:53
Är det jag som är naiv som tänker mig 10%?

Inte direkt.

Ska man utgå från det som efterfrågas så är det nog där någonstans.

Många av oss argumenterar nog utifrån de som är i toppen i alla grenar.

Troligen så dopar sig inte nummer 28 på en gren medans topp 10 troligen gör det. Lite så.

Så ditt svar är ju mer relaterat till det som efterfrågas medans många av oss andra pratar mest om "toppen".

Krampus
2014-02-04, 23:05
Nej nej nej. Den gubben går inte!

Sverige har garranterat dopade atleter på OS.

Har man en gång dopat sig har man tillskaffat sig fördelar i kroppen på ett eller annat sätt.

Att man inte har aktiva ämnen i kroppen vid ett event betyder inte att man är ren.

Säg att du dopar dig och bygger upp lite starkare struktur runt vissa muskelfästen och leder och ökar dina satelitceller för att sedan några år senare elitsatsa. Då är du fortfarande inte ren. Din grund är dopad. Och hävda något annat är löjligt. Garranterat en hel del även från Sverige.

Jag har två kompisar som är i OS-programet för Rio 2016 och jag kan säga att de kollas HÅRT. Vistelserapport, oanmälda hembesök på morgonen m.m. Sverige sköter detta så gott man har resurser. Zup Russia?

Santoro
2014-02-04, 23:20
Jag har två kompisar som är i OS-programet för Rio 2016 och jag kan säga att de kollas HÅRT. Vistelserapport, oanmälda hembesök på morgonen m.m. Sverige sköter detta så gott man har resurser. Zup Russia?

Vet man att man har span på sig och kan få besök random så anpassar man sina kurer därefter. Det går alldeles utmärkt att vara dopad året om och klara alla test, om vi pratar AAS och andra hormonpreparat.

Krampus
2014-02-04, 23:30
Vet man att man har span på sig och kan få besök random så anpassar man sina kurer därefter. Det går alldeles utmärkt att vara dopad året om och klara alla test, om vi pratar AAS och andra hormonpreparat.

Jag har ingen aning, det kan säkert stämma. Men de är flera oanmälda besök, så
då vet jag inte hur det ska kunna anpassas riktigt om det är ämnen som går att spåra. Min poäng var att Sverigeci alla fall ligger på rätt bra.

Santoro
2014-02-04, 23:38
då vet jag inte hur det ska kunna anpassas riktigt om det är ämnen som går att spåra. Min poäng var att Sverigeci alla fall ligger på rätt bra.
Jag tror Svenskar är dom som dopas sig minst. Vill du veta hur du klarar tester får du läsa om det själv.

UCPthread
2014-02-04, 23:46
Alla som svarat under 50 proc, borde lämna detta forum, om de har ngn självaktning i behåll.

Krampus
2014-02-04, 23:47
Jag tror Svenskar är dom som dopas sig minst. Vill du veta hur du klarar tester får du läsa om det själv.

Då är vi inne på samma spår.

tp_88
2014-02-04, 23:55
Vad räknas som dopad?

-Någonsin tagit något som vid tillfället hade fått dem att testa positivt?
-Att man testar positivt under OS om man testas?
-Att man skulle ha testat positivt under OS om testen var tillräckligt bra för att upptäcka allt?

Oavsett definition så känns det inte ens lönt att ge sig på en gissning.

MtotheM
2014-02-05, 00:23
Alla som svarat under 50 proc, borde lämna detta forum, om de har ngn självaktning i behåll.

Några år sedan så kanske jag hade varit på samma sida. Men efter att ha satsat helhjärtat i så lite som 2 år på styrkelyft så håller jag inte med längre. Den som inte åstadkommit något i idrottsväg kommer underskatta vad som kan åstadkommas.

ChuckTesta
2014-02-05, 01:09
Tror minioriteten fuskar och valde 10% men skulle tro 10-20%.

lol majoriteten i OS är rena? :laugh:

Några år sedan så kanske jag hade varit på samma sida. Men efter att ha satsat helhjärtat i så lite som 2 år på styrkelyft så håller jag inte med längre. Den som inte åstadkommit något i idrottsväg kommer underskatta vad som kan åstadkommas.

Är du världselit i styrkelyft?

UCPthread
2014-02-05, 01:29

Jag har känt svensk styrkelyftelit, sedan drygt 20 år tillbaka, och ditt uttalande är ärligt talat rent löjeväckande.

Men lycka till, för all del.

filmjölk
2014-02-05, 06:25

Nu tror jag själv varenda jäkel är dopad, men vadfan UCP? Det är väl kul att det finns folk som inte är så väldigt negativa och faktiskt tror på ren idrott?

Olegh
2014-02-05, 07:04
Inte ens min cynism räcker till för att tro att mer än 20-30% är eller har varit dopade.

rememberence
2014-02-05, 08:05
"Sverige är sämst på tester i hela norden"

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sverige-ar-samst-pa-tester--i-hela-norden/
http://www.rf.se/Antidoping/Nyheteromantidoping/MinskatantaldopingkontrolleriSverige/

bubbe
2014-02-05, 08:30
Som vanligt skrivs det massa saker som säger mer om användarna på kolozzeum än vad det har med OS att göra.

För det första är det ingen som skriver här som kan svara på frågan, att därför argumentera som om det man tror skulle ha någon sorts sanning i sig är löjeväckande. För den andra får man kanske försöka bena ut vad är doping? På detta forumet blandas och ger man hej friskt, någon skriker anabola när ett dopingtest kan detektera spår av att någon rökt på, tagit astmamedicin utan recept etc. Det är säkert en andel som har innan de blivit elitidrottare på något vis fått i sig ämnen som är enl idrottens regler dopingklassade men som har minimal påverkan på sin karriär som idrottare.

Att någon skulle ha känt hela styrkelyftslandslaget i 20 år (eller vad som nu räknas som elit) och ha uppfattningen om något om 50% samtidigt som en världsrekordhållare skriver helt andra siffror (de måste ju fö känna varann väldigt väl) är ju lite konstigt, och återigen ska nog inte tas helt allvar på då varken världsrekordhållaren eller den sk landslagskompisen har en aning om vad som händer på/innan OS.

Tyngdlyftningen på sommar-os så får man alltid en funderare över hur ffa de kvinnliga deltagarna ser ut i ansiktet, att spekulera kring dopingen där är nog lättare än att bara plocka siffror rätt ur tomma intet.

PureWhey
2014-02-05, 09:39

Samma oanmälda besök osvosv inträffade frekvent för Armstrong, hur väl funkade det? Proffsen använder medel som snabbt går att få ur kroppen.

WHITEFOLKS
2014-02-05, 09:41

Vad menar du med oanmälda besök?

PureWhey
2014-02-05, 09:43

Att dom står utanför ditt hus och knackar på, typ.

WHITEFOLKS
2014-02-05, 09:44

Ok det har jag inte hört om, standarden är ju att du ska uppge 1h/dygn där du kan bli testad. Rena surprise visits sådär visste jag inte att de gjorde (och tror inte att de gör).

Nitrometan
2014-02-05, 09:44
Samma oanmälda besök osvosv inträffade frekvent för Armstrong, hur väl funkade det? Proffsen använder medel som snabbt går att få ur kroppen.

Nej. Testningen är mycket annorlunda nu än den var på herr Armstrongs tid. En av anledningarna till att de har ändrat testningsprocedurerna och hur de oanmälda testerna fungerar var just USADA:s/WADA:s jakt på herr Armstrong.

Han smet ofta från de oanmälda testerna, men på den tiden blev man inte straffad för det.

PureWhey
2014-02-05, 09:45
Ok det har jag inte hört om, standarden är ju att du ska uppge 1h/dygn där du kan bli testad. Rena surprise visits sådär visste jag inte att de gjorde (och tror inte att de gör).

Att de har gjort vet jag, efter att ha sett ett par dokumentärer om Armstrong och hans cykelteam.

Nej. Testningen är mycket annorlunda nu än den var på herr Armstrongs tid. En av anledningarna till att de har ändrat testningsprocedurerna och hur de oanmälda testerna fungerar var just USADA:s/WADA:s jakt på herr Armstrong.

Han smet ofta från de oanmälda testerna, men på den tiden blev man inte straffad för det.

Ok, hur funkar det nu?

Nitrometan
2014-02-05, 09:47
Så gick det till förr. Då fick man tala om i stort sett var man skulle vara och när de kom kunde man gömma sig och säga att man tyvärr var bortrest.

Det är det nya systemet. Och man blir straffad för att missa teste. Är man inte på plats där man har sagt att man ska vara så blir det en "prick" och tre prickar under 12 eller 18 månader ger en 24-månaders avstängning för missat test.

WHITEFOLKS
2014-02-05, 09:48
Så gick det till förr. Då fick man tala om i stort sett var man skulle vara och när de kom kunde man gömma sig och säga att man tyvärr var bortrest.

Det är det nya systemet. Och man blir straffad för att missa teste. Är man inte på plats där man har sagt att man ska vara så blir det en "prick" och tre prickar under 12 eller 18 månader ger en 24-månaders avstängning för missat test.

Jo precis men det är ju rätt meh med tanke på att det finns preparat med god effekt som går ur kroppen på kortare tid än det och om man vill vara safe så är det ju bara bomma ett test och sen hålla sig ren (och bli testad) under resten av de 18/24månaderna.

bubbe
2014-02-05, 09:53
Ett litet tillägg om vistelserapporteringen, bara för att man måste uppge en specifik plats man vistas på för tillgänglighet varje dag så innebär ju inte det att man slipper testning på andra tiderpunkter/platser.

Förutom detta så krävs det ju lite mer än att gömma sig en gång och dopa sig med något som kroppen renar ut på ett dygn för att kunna komma till OS.

PureWhey
2014-02-05, 09:55

T.ex. Jamaica har ju fått mycket kritik för hur deras dopingkontroller ser ut osv, det var inte längesedan i princip hela sprint-laget plötsligt "blev sjuka" innan en tävling där man fått reda på nya omständigheter kring dopingkontrollerna runt tävlingen. Hur funkar det då?
Hittar inte artikeln nu, har för mig att Guidol länkade den antingen på tränastyrkas hemsida, eller på facebooksidan.

Santoro
2014-02-05, 09:57

Det går inte att testa för skräddarsydda prepp (om dom nu inte har lagt in den designen dvs), Växthormon, Insulin och IGF-1. Har du pharma-grade kan du lätt kontrollera(och maska) ditt bruk inför tester. Tester är och förblir ett steg bakom dopingteknologin.

Nitrometan
2014-02-05, 09:57
Ett litet tillägg om vistelserapporteringen, bara för att man måste uppge en specifik plats man vistas på för tillgänglighet varje dag så innebär ju inte det att man slipper testning på andra tiderpunkter/platser.

Precis. De kan komma på andra tider/platser. T.ex. på jobb eller träning eller hemma. Men då är det överraskning som gäller och du blir ej straffad om de ej hittar dig.

De tider man uppgett är ju de tider/platser de ska hitta dig.

Nu har jag inte koll på hur fördelningen av tester ser ut, men en del av dem är ju helt baserade på överraskning.

gunhamn
2014-02-05, 09:58
Jo precis men det är ju rätt meh med tanke på att det finns preparat med god effekt som går ur kroppen på kortare tid än det och om man vill vara safe så är det ju bara bomma ett test och sen hålla sig ren (och bli testad) under resten av de 18/24månaderna.

Men då ka du fortfarande bli testad dagen efter ?

Nitrometan
2014-02-05, 10:00

Hur ska du veta vilken av årets 365 dagar de tänker komma att testa dig?
Du uppger t.ex. att du finns i hemmet alla dagar mellan 6-7 på morgonen.

Vet du inte det i förväg så blir det svårt att tillämpa din taktik.

WHITEFOLKS

Om du får missa 2 test (blir avstängd på tredje) så kan du missa två dagar i följd "utan problem".

PureWhey

Ja, du bommar testet på Tisdag för du vet att du har ämnen i kroppen, låter det gå ur under natten och tar en prick, redo för att testas på Onsdag.

Santoro
2014-02-05, 10:01

Grejen är att dessa atleter vet att dom är i riskzonen 24/7 och därför anpassar dom sitt bruk därefter. Att maska test är busenkelt om man är flitig med epi-test..

WHITEFOLKS
2014-02-05, 10:01
Hur ska du veta vilken av årets 365 dagar de tänker komma att testa dig?
Du uppger t.ex. att du finns i hemmet alla dagar mellan 6-7 på morgonen.

Vet du inte det i förväg så blir det svårt att tillämpa din taktik.

Varför skulle det bli svårt om det går ur kroppen på halva tiden mellan testen?

Uppger kl 8 på morgonen, tar preparat 9. Rinse, repeat.

bubbe
2014-02-05, 10:08
Varför skulle det bli svårt om det går ur kroppen på halva tiden mellan testen?

Uppger kl 8 på morgonen, tar preparat 9. Rinse, repeat.

Så det skulle vara effektivt för en idrottare att göra så, och dessutom riskera att åka dit på ett träningstest eller om det kommer en kontroll på dagtid eller en timme senare än man anmält i rapporteringen? Om idrottare hade gjort på det viset så hade vi haft en jävla massa avstängningar på elitidrottare.

bubbe
2014-02-05, 10:09
Grejen är att dessa atleter vet att dom är i riskzonen 24/7 och därför anpassar dom sitt bruk därefter. Att maska test är busenkelt om man är flitig med epi-test..

Och det vet du med säkerhet? Det är inte så att du bara läst det på interweb? Du är medveten om att man tar blodprover förutom kissprov?

WHITEFOLKS
2014-02-05, 10:13
Så det skulle vara effektivt för en idrottare att göra så, och dessutom riskera att åka dit på ett träningstest eller om det kommer en kontroll på dagtid eller en timme senare än man anmält i rapporteringen? Om idrottare hade gjort på det viset så hade vi haft en jävla massa avstängningar på elitidrottare.

Varför skulle det inte vara effektivt?

Resterande timmar av dygnet är du givetvis bortrest eller allmänt otillgänglig. Börjar man laborera lite med hur du lägger din rapporterade timmar och är villig att miss nåt test så kan du ta saker med 48h spårtid+ och då finns det mycket du kan använda.

När var det senast någon åkte fast för någon modern steroid/preparat, alla åker fast antingen för någon riktig oldschoolsteroid eller maskeringsmedel.

Dopingtestarna säger ju själva att det väldigt ofta finns saker som "inte borde vara där" i blod/urin på de testade men som de inte vet vad det är.

bubbe
2014-02-05, 10:13
T.ex. Jamaica har ju fått mycket kritik för hur deras dopingkontroller ser ut osv, det var inte längesedan i princip hela sprint-laget plötsligt "blev sjuka" innan en tävling där man fått reda på nya omständigheter kring dopingkontrollerna runt tävlingen. Hur funkar det då?
Hittar inte artikeln nu, har för mig att Guidol länkade den antingen på tränastyrkas hemsida, eller på facebooksidan.

Detta är nog det största problemet TROR jag. Fungerar inte testverksamheten så kan en enskild idrottare/coach få för mycket möjligheter att dölja fusk.

bigtraps
2014-02-05, 10:18
Kunde Tyson Gay åka dit förra året så tror jag de flesta kan åka

Nitrometan
2014-02-05, 10:21
Japp. Jamaica körde förut med snacket att de inte behövde testa eftersom inga jamaicaner var dopade. De hävdade att det räckte med att testa dem på tävling. Inför OS 2012 så började WADA jaga dem hårdare och kräva nya tag. Några tester kom till och från hösten 2013 har de förstått att det är allvar och nu är snart ett fungerande program på plats.

Men det är sånt som gör att man blir förbannad.

bubbe
2014-02-05, 10:21
Varför skulle det inte vara effektivt?

Resterande timmar av dygnet är du givetvis bortrest eller allmänt otillgänglig. Börjar man laborera lite med hur du lägger din rapporterade timmar och är villig att miss nåt test så kan du ta saker med 48h spårtid+ och då finns det mycket du kan använda.

När var det senast någon åkte fast för någon modern steroid/preparat, alla åker fast antingen för någon riktig oldschoolsteroid eller maskeringsmedel.

Dopingtestarna säger ju själva att det väldigt ofta finns saker som "inte borde vara där" i blod/urin på de testade men som de inte vet vad det är.

Du kan ge dig på att om du börjar missa provtillfällen, inte är på träningarna etc så kommer du få ögonen på dig. Det är inte första gången folk har försökt låsa in sig, gömma sig eller rymma från testning...

Vet inte vad du menar med modern steroid, ni ska inte alltid tro på allt som folk skriver i såna här forum. Ofta utan verklig förankring eller man har hört om någon som tagit något och som klarat sig osv, men gäller det även för andra etc. Skilj också på vad som testas hos polisen och vad som testas på idrottsnivå.

WHITEFOLKS
2014-02-05, 10:24
Du kan ge dig på att om du börjar missa provtillfällen, inte är på träningarna etc så kommer du få ögonen på dig. Det är inte första gången folk har försökt låsa in sig, gömma sig eller rymma från testning...

Vet inte vad du menar med modern steroid, ni ska inte alltid tro på allt som folk skriver i såna här forum. Ofta utan verklig förankring eller man har hört om någon som tagit något och som klarat sig osv, men gäller det även för andra etc. Skilj också på vad som testas hos polisen och vad som testas på idrottsnivå.

Menar designer steroids såklart ala "the clear", hur många gånger testades inte marion jones.

Jag tror absolut inte att alla är dopade, alla gör inte allt för att vinna. Jag motsätter mig att det skulle vara så fantastiskt svårt för de som vill.

PureWhey
2014-02-05, 10:28

Fast WADA, Arne Ljungkvist t.ex. säger ju själva att dom ständigt jagar fuskarna då dopingen konstant utvecklas.

bubbe
2014-02-05, 10:29
Menar designer steroids såklart ala "the clear", hur många gånger testades inte marion jones.

Jag tror absolut inte att alla är dopade, alla gör inte allt för att vinna. Jag motsätter mig att det skulle vara så fantastiskt svårt för de som vill.

Och vad hände med the clear hur ofta dyker sådana konspirationer upp, vad tror du de lärde sig i den vevan? Du tror att det cirkulerar massa hemliga steroider som wada inte känner till eller klarar att testa? Jag tror det finns preparat som kan undkomma testningen men knappast kraftfulla steroider eller något som skulle ge större effekt.

WHITEFOLKS
2014-02-05, 10:32
Och vad hände med the clear hur ofta dyker sådana konspirationer upp, vad tror du de lärde sig i den vevan? Du tror att det cirkulerar massa hemliga steroider som wada inte känner till eller klarar att testa? Jag tror det finns preparat som kan undkomma testningen men knappast kraftfulla steroider eller något som skulle ge större effekt.

Ok då får du tro det. Behöver inte ens vara hemliga steroider när det finns välkända med väldigt korta spårtider.

bubbe
2014-02-05, 10:32
Fast WADA, Arne Ljungkvist t.ex. säger ju själva att dom ständigt jagar fuskarna då dopingen konstant utvecklas.

Det är ett ständigt utvecklande. Men se mitt svar ovan, knappast på den nivå som derivat av steroider. Snarare kanske metoder, testverksamhet, hitta nya ämnen som snarare är stimulanter.

MtotheM
2014-02-05, 10:33
lol majoriteten i OS är rena? :laugh:

Är du världselit i styrkelyft?
Världselit kanske jag inte är, men med dom resultaten jag nyligen gjorde skulle jag hamna 4:a på Junior VM (klassiskt) i både -105 och -120, baserat på förra årets resultat, och då har jag nästan 2 år kvar som junior.

Jag har känt svensk styrkelyftelit, sedan drygt 20 år tillbaka, och ditt uttalande är ärligt talat rent löjeväckande.

Men lycka till, för all del.
Jag kan inte riktigt se att någon av dagens svenska resultat är oupnåbar, således skulle det vara löjligt att stå och hojta att alla är dopade.

Santoro
2014-02-05, 10:33
Och det vet du med säkerhet? Det är inte så att du bara läst det på interweb? Du är medveten om att man tar blodprover förutom kissprov?Det går inte ens att testa för en del dopingklassade saker, text växthormon, Igf1 och Insulin. Det går att maska AAS även i blodprov. Det är inte lätt, men det går. Det är ju bara att se över hur många elitatleter som brukar (dom flesta) och hur många som torskar vilket inte är spec många.

Detta är nog det största problemet TROR jag. Fungerar inte testverksamheten så kan en enskild idrottare/coach få för mycket möjligheter att dölja fusk.
Nej, det största problemet är att teknologin för tester är år bakom dopingteknologin.

bubbe
2014-02-05, 10:46
Det går inte ens att testa för en del dopingklassade saker, text växthormon, Igf1 och Insulin. Det går att maska AAS även i blodprov. Det är inte lätt, men det går. Det är ju bara att se över hur många elitatleter som brukar (dom flesta) och hur många som torskar vilket inte är spec många.

Nej, det största problemet är att teknologin för tester är år bakom dopingteknologin.

Blodprovet tas för att kunna se saker som inte syns i kisset. tex tillväxthormon. Det är ett antal år sen wada började ta även blodprover och folk har åkt fast för det. Så på vis stämmer det, tillväxthormon som doping fanns innan det fanns en testprocedur för det. Jag vet inte vart du får reda på din information men den verkar onekligen vara steget efter wada, inte heller förstår jag resonemanget om att du vet hur många elitatleter som brukar (vad är en atlet i dina ögon???) och blir testade på samma vis som deltagare på OS.

Santoro
2014-02-05, 10:56
Blodprovet tas för att kunna se saker som inte syns i kisset. tex tillväxthormon. Det är ett antal år sen wada började ta även blodprover och folk har åkt fast för det. Så på vis stämmer det, tillväxthormon som doping fanns innan det fanns en testprocedur för det. Jag vet inte vart du får reda på din information men den verkar onekligen vara steget efter wada, inte heller förstår jag resonemanget om att du vet hur många elitatleter som brukar (vad är en atlet i dina ögon???) och blir testade på samma vis som deltagare på OS.

Blodprover är nästintill värdelösa för växthormon då det måste ske strax efter injection. En elitatlet för mig är atlet som är på elitnivå och har stora mängder pengar på spel* Det vore ju lagom naivt att tro att spelare i NFL och diverse ligor är rena.

Kan även tillägga att jag enbart spelar djävulens advokat i tråden, jag ställer mig inte positiv till doping generellt.

*Sponsorer som genererar stora mängder pengar=Doping

rememberence
2014-02-05, 12:09
"Sverige är sämst på tester i hela norden"

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/sverige-ar-samst-pa-tester--i-hela-norden/
http://www.rf.se/Antidoping/Nyheteromantidoping/MinskatantaldopingkontrolleriSverige/

Bumpar detta inlägg med ytterligare information som kan belysa diskussionen lite gällande substanser samt testmetoder. Det är en katt-rått-lek.

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.sportschau.de%2Fdoping%2Fneue-doping-substanz-von-russischem-wissenschaftler-angeboten100.html&act=url

http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http%3A%2F%2Fwww.sportschau.de%2Fdoping%2Fdoping tuerkei100.html

ChuckTesta
2014-02-05, 14:46

Herregud man blir ju mörkrädd. Testerna ser annorlunda ut nu, ja. Det gör även dopingen. Den kommer alltid att ligga före testerna.

Tills man hittar på något nytt som inte går att komma förbi. Vilket man inte gjort idag.

Det är väldigt naivt att tro på den rena idrotten.

Hela Armstrong-grejen tycker jag borde få upp ögonen på folk, men icke. Ni tror fortfarande att Bolt är ren bara för att han inte har torskat ännu. Det var samma visa med Armstrong, det finns t om en tråd om det här på kolo där folk (innan han erkände) menade att han är faktiskt inte dopad då han testats i 7 år eller vad det nu var och aldrig torskat. Sen sitter han och grinar hos Oprah och erkänner att han dopat sig under hela karriären.

Santoro
2014-02-05, 15:12
Herregud man blir ju mörkrädd. Testerna ser annorlunda ut nu, ja. Det gör även dopingen. Den kommer alltid att ligga före testerna.

Tills man hittar på något nytt som inte går att komma förbi. Vilket man inte gjort idag.

Hela Armstrong-grejen tycker jag borde få upp ögonen på folk, men icke. Ni tror fortfarande att Bolt är ren bara för att han inte har torskat ännu. Det var samma visa med Armstrong, det finns t om en tråd om det här på kolo där folk (innan han erkände) menade att han är faktiskt inte dopad då han testats i 7 år eller vad det nu var och aldrig torskat. Sen sitter han och grinar hos Oprah och erkänner att han dopat sig under hela karriären.
Det roligaste är att folk (på fullt allvar) säger ''Armstrong var en fuskare, han vann enbart över dom andra för han var dopad'' som om 2-5an var rena lol.

Min personliga slutsats är att man kan komma väldigt långt ren, men inte tillräckligt långt. Vi ser tom mer och mer doping inom e-sports.

PureWhey
2014-02-05, 15:51

+1, helt otroligt.

Skickat ifrån böjracket

strikt
2014-02-05, 22:04
Det roligaste är att folk (på fullt allvar) säger ''Armstrong var en fuskare, han vann enbart över dom andra för han var dopad'' som om 2-5an var rena lol.

Min personliga slutsats är att man kan komma väldigt långt ren, men inte tillräckligt långt. Vi ser tom mer och mer doping inom e-sports.

Har för mig att åkare nummer 23 eller liknande i ett av de där startfälten som tävlade med Armstrong inte var dömd för doping. Medans de fram till honom var det. Så skulle man ge medaljen till någon som inte var dömd för doping så skulle de få ta ett jkla kliv i listan. Och då är säkert åkare #23 även dopad men haft turen att inte fastna i ett test.

Santoro
2014-02-05, 22:11
Har för mig att åkare nummer 23 eller liknande i ett av de där startfälten som tävlade med Armstrong inte var dömd för doping. Medans de fram till honom var det. Så skulle man ge medaljen till någon som inte var dömd för doping så skulle de få ta ett jkla kliv i listan. Och då är säkert åkare #23 även dopad men haft turen att inte fastna i ett test.

#23an är säkerligen dopad.

UCPthread
2014-02-05, 23:51
Nu tror jag själv varenda jäkel är dopad, men vadfan UCP? Det är väl kul att det finns folk som inte är så väldigt negativa och faktiskt tror på ren idrott?

Det handlar inte om att vara negativ, utan att känna till och förmedla fakta.

DOCK, har jag funderat på det du antagligen menar. Jag är inte ironisk, när jag säger att det kan finnas en viss romantik i naivitet.

Hur tydligt behöver alla se verkligheten. Det är frågan. Och en balansgång.

Väl mött..

UCPthread
2014-02-06, 00:01
Som vanligt skrivs det massa saker som säger mer om användarna på kolozzeum än vad det har med OS att göra.

1) För det första är det ingen som skriver här som kan svara på frågan<-, att därför argumentera som om det man tror skulle ha någon sorts sanning i sig är löjeväckande. För den andra får man kanske försöka bena ut vad är doping? På detta forumet blandas och ger man hej friskt, någon skriker anabola när ett dopingtest kan detektera spår av att någon rökt på, tagit astmamedicin utan recept etc. Det är säkert en andel som har innan de blivit elitidrottare på något vis fått i sig ämnen som är enl idrottens regler dopingklassade men som har minimal påverkan på sin karriär som idrottare.

2) Att någon skulle ha känt hela styrkelyftslandslaget i 20 år (eller vad som nu räknas som elit) och ha uppfattningen om något om 50% samtidigt som en världsrekordhållare skriver helt andra siffror (de måste ju fö känna varann väldigt väl) är ju lite konstigt<-, och återigen ska nog inte tas helt allvar på då varken världsrekordhållaren eller den sk landslagskompisen har en aning om vad som händer på/innan OS.

Tyngdlyftningen på sommar-os så får man alltid en funderare över hur ffa de kvinnliga deltagarna ser ut i ansiktet, att spekulera kring dopingen där är nog lättare än att bara plocka siffror rätt ur tomma intet.

1) Tala för dig själv, och de 99,99 övriga procenten i din kategori här.

2) Han får tala för sig. Och som jag sagt, så märks det snabbt att han inte vet vad han talar om, och eller inte vill/kan säga som det är..

..jag mötte ek kille ur styrkelyftseliten så sent som för ett par dagar sedan, och som alltid, när man träffar styrkelyftselit/gymelit, så går vi igenom vilka som avlidit, eller blivit sjuka, på senare tid. Och det av dopingrelaterade skäl.

UCPthread
2014-02-06, 00:05
Världselit kanske jag inte är, men med dom resultaten jag nyligen gjorde skulle jag hamna 4:a på Junior VM (klassiskt) i både -105 och -120, baserat på förra årets resultat, och då har jag nästan 2 år kvar som junior.

Jag kan inte riktigt se att någon av dagens svenska resultat är oupnåbar, således skulle det vara löjligt att stå och hojta att alla är dopade.

Se mitt svar i 131.

Det är drivor och åter drivor av elitstyrkelyftare/bbers, som blivit sjuka och eller avlidet pga att de i princip kurat sönder sig, de senaste 20 åren i det här landet. Och det har INTE blivit bättre med åren.

Säg som det är, istället för att sitta och låtsas som att det regnar. Eller tror du det jag säger är ngn hemlighet i de led jag reffererar till ?!!!..

MtotheM
2014-02-06, 00:35
Se mitt svar i 131.

Det är drivor och åter drivor av elitstyrkelyftare/bbers, som blivit sjuka och eller avlidet pga att de i princip kurat sönder sig, de senaste 20 åren i det här landet. Och det har INTE blivit bättre med åren.

Säg som det är, istället för att sitta och låtsas som att det regnar. Eller tror du det jag säger är ngn hemlighet i de led jag reffererar till ?!!!..

Så om jag inte ser dagens resultat som omöjliga, och tror att jag kan uppnå dessa resultat eller komma i närheten av dom, ska jag då säga att jag själv är dopad? Eller kanske är jag den enda rena som lyckats med sin träning? Det vore helt absurt för mig att utgå från att jag är den mest begåvade rena lyftaren. Kan jag så kan andra.

Fanns det många preppare förr i tiden i Sverige? Säkert. Det är förmodligen även dessa som nu börjar sjukna till.

the_PL_man
2014-02-06, 00:37

Nu analyserar WADA lite mer än T/E-nivån.....

strikt
2014-02-06, 00:41
Så om jag inte ser dagens resultat som omöjliga, och tror att jag kan uppnå dessa resultat eller komma i närheten av dom, ska jag då säga att jag själv är dopad? Eller kanske är jag den enda rena som lyckats med sin träning? Det vore helt absurt för mig att utgå från att jag är den mest begåvade rena lyftaren. Kan jag så kan andra.

Fanns det många preppare förr i tiden i Sverige? Säkert. Det är förmodligen även dessa som nu börjar sjukna till.

Jag vet resultat som i min bok inte räknas som "ren" inom nutida ramar.

Och då pratar jag inte om några okända utanför pallplatser. Ifs, alla inom SL är okända, tyvär.

Rikard Jansson
2014-02-06, 00:56
UCP, du kan väl inte på allvar sitta och säga att doping är utbrett inom svenska SL-eliten? Jag hoppas att jag har fattat fel, annars är du verkligen blåst.

Loke
2014-02-06, 01:20
Se mitt svar i 131.

Men att det finns styrkelyftare som kurat bevisar ju inte på något sätt att det skulle vara omöjligt att konkurrera i den svenska toppen. Helt otroligt vilka olika perspektiv vi tycks ha, själv tycker jag det är tragiskt att lyftare med en gnutta talang som MtotheM knappt möter något motstånd förns i kampen om SM-medaljer, om ens där.

Möjligt att det finns drivor med styrkelyftare som kurat, men det finns fan rätt stora drivor av lyftare som håvar in medaljer utan att ens ha styrkelyft som sin primära fysiska aktivitet också.

UCPthread
2014-02-06, 01:23

Jag tvivlar på att du och jag kommer längre.

Jag skulle kunna säga ett par grejer här, som skulle fälla hela ditt skrivupplägg här som en fura, och det av väldigt enkla praktiska skäl bla ( och då avser jag inte att jag vet exakt vem du är/och ej heller är jag specifikt intresserad av det), MEN jag kommer som jag alltid gjort att hålla mig inom vissa givna koder,,precis som jag gjort i alla år.

Matsa
2014-02-06, 01:26
Nice, ytterligare en anonym mytoman är precis vad forumet behöver.

UCPthread
2014-02-06, 01:28
UCP, du kan väl inte på allvar sitta och säga att doping är utbrett inom svenska SL-eliten? Jag hoppas att jag har fattat fel, annars är du verkligen blåst.

Som jag svarade ovan. Jag tror inte jag kommer längre med denna typ av " frågor "..

hurril
2014-02-06, 01:29

Jag skulle kunna säga ett par grejer här, som skulle fälla hela ditt skrivupplägg här som en fura, och det av väldigt enkla praktiska skäl bla ( och då avser jag inte att jag vet exakt vem du är/och ej heller är jag specifikt intresserad av det), MEN jag kommer som jag alltid gjort att hålla mig inom vissa givna koder,,precis som jag gjort i alla år.

Struntprat och mest pinsamt ärligt talat.

PontusAndersson
2014-02-06, 01:32
Jag förstår inte ens vad han skriver.

hurril
2014-02-06, 01:35
Jag förstår inte ens vad han skriver.

Det är det vanliga som händer med en tuffing som bara pratar med samma lilla skara av cyniska preppare (eller icke-preppare) som "vet" att alla preppar, eller bara lyssnar på Bostyn Lloyd. Jag känner några själv nästa ramlar omkull under tyngden av allt de "vet" om hur alla andra preppar.

Delar man inte deras syn så är det för att man är naiv. Ja, UCPthread. Vi är alla naiva. Alla utom du.

UCPthread
2014-02-06, 01:36
Struntprat och mest pinsamt ärligt talat.

" Team 9001 "..styrkelyfts(världs)elit.

Bra. Då kan du väl berätta lite om hur det gått för flera av grabbarna, inom denna nisch. Du som vet mera än jag. Mår de bra ? Ja de som lever menar jag.

hurril
2014-02-06, 01:38
" Team 9001 "..

" UCPthread "..

Var står vi nu då?

UCPthread
2014-02-06, 01:43
" UCPthread "..

Var står vi nu då?

Står ?.

hurril
2014-02-06, 01:45
Står ?.

Jag tänkte att du var mer än ett troll och faktiskt tänkte göra något annat än bara antyda tuffheter. Har jag fel?

UCPthread
2014-02-06, 01:53
Jag tänkte att du var mer än ett troll och faktiskt tänkte göra något annat än bara antyda tuffheter. Har jag fel?

Du och alla andra, kan vara 100 proc lugna. 100 proc. Men om du har ngn fråga, som du vill ställa ngt tydligare, än den där, så PMa det..

hurril
2014-02-06, 02:02
Du och alla andra, kan vara 100 proc lugna. 100 proc. Men om du har ngn fråga, som du vill ställa ngt tydligare, än den där, så PMa det..

Jag såg din editering nu. Vilka är grabbarna du tänker på? Jag känner till två stycken fd styrkelyftare som dött för tidigt (tyvärr). Jag vill av respekt för både dem, deras vänner och allmän finkänsla inte säga några antydningar om någon om dem men det behövs inte här. Du är fri att veta vad du vill om dem.

Men var är drivorna som dött?

Snackar vi världselit så är jag mycket nära vän med några, men visst, de är inte så många men nog kommer jag upp i ett knappt dussin om jag försöker. Av dem är alla rena och har alltid varit och innan du nu slänger dig på "Jamenhurvetduderå?"-knappen så... jo. Om vissa personer vet man det. Om jag inte tänker snett så hänger faktiskt alla här.

Detta måste även betyda att vi känner samma personer och kanske även varandra? Trots det verkar vi ha rakt motsatt åsikt om hur det går till. Eller?

UCPthread
2014-02-06, 03:10
Jag såg din editering nu. Vilka är grabbarna du tänker på? Jag känner till två stycken fd styrkelyftare som dött för tidigt (tyvärr). Jag vill av respekt för både dem, deras vänner och allmän finkänsla inte säga några antydningar om någon om dem men det behövs inte här. Du är fri att veta vad du vill om dem.

Men var är drivorna som dött?

Snackar vi världselit så är jag mycket nära vän med några, men visst, de är inte så många men nog kommer jag upp i ett knappt dussin om jag försöker. Av dem är alla rena och har alltid varit och innan du nu slänger dig på "Jamenhurvetduderå?"-knappen så... jo. Om vissa personer vet man det. Om jag inte tänker snett så hänger faktiskt alla här.

Detta måste även betyda att vi känner samma personer och kanske även varandra? Trots det verkar vi ha rakt motsatt åsikt om hur det går till. Eller?

Du har ett intressant upplägg. Först kommer du med ett underförstått hot ?!!, för att se om jag rättar in mig i ledet..

..jag svarar exakt som det är. Du och alla andra kan vara 100 proc lugna. Precis som jag är..

..sedan övergår du till att i princip efterfråga specifika namn..

( vilket jag aldrig avsett att utelämna några ), vilket ju igentligen innebär att du efterfrågar en total dementi även på det generella jag skrivit innan/och eller ifrågasätter min trovärdighet ( samtidigt som du i det ev underförstådda hotet, verkade ngt orolig för om jag är mera än ett troll..

Jag kan luta mig mot bbelitbenet, om det är bättre. Mats Kardell är nämnd i egen tråd här " från VM till parkbänk ". Marko Savolainen, har varit mkt mkt öppen om sitt bruk ( som kom mkt nära att ta död på honom ), och även ang bbing eliten överlag/ vad som sker i ..

..med det säger jag, att det verkar ju här, som att jag ( och jag fortsätter HÄR, med bbing eliten ), som att jag tar fram ngt hemligt..

..Mats ocj Savolainen, är inga enskilda fall, på den nivån, det finns det många inom sporten i Sverige som vet. Men för de som är mer eller mindre outsiders, så; enbart på Amerikanska bbingforum rapporterades det om 10-20 dödsfall på hög nivå, enbart förra året. Eller är det också, bara ngt som jag trollar om ??.. Amerikansk elitstyrkelyft, strongman, samma sak. " I drivor ".

Således har jag förvånats över, vad inte alla, men flera har uttalat för nivå av naivitet på detta forum; RELATIVT hur mkt ande som redan är ute ur flaskan, och det innan jag ens satte min fot här.

Min vän, enl vad jag svarat dig i de senaste inläggen; vad är problemet ?? Jag ser inget.

Det här tror jag blev en ministorm i ett vattenglas.

hurril
2014-02-06, 03:12
Skärp dig, det finns inget hot någonstans. (Jag läste igen nu och kan faktiskt inte ens förstå vad du feltolkat.)

Snackar du om byggare i (eller utanför Sverige - M. Savolainen är finsk) så kan vi vara ense. (Men inte heller där känner jag till några drivor av svenska byggare som dött.)

Du borde backa upp det du påstod om att kunna vända någons världsbild. (fälla hela ditt skrivupplägg.) Istället bullrar du än höger, än vänster och räknar upp två personer...

UCPthread
2014-02-06, 03:40
Skärp dig, det finns inget hot någonstans. (Jag läste igen nu och kan faktiskt inte ens förstå vad du feltolkat.)

Snackar du om byggare i (eller utanför Sverige - M. Savolainen är finsk) så kan vi vara ense. (Men inte heller där känner jag till några drivor av svenska byggare som dött.)

Du borde backa upp det du påstod om att kunna vända någons världsbild. (fälla hela ditt skrivupplägg.) Istället bullrar du än höger, än vänster och räknar upp två personer...

Hurril. Jag vet inte vem du specifikt är. Och det är inte intressant för mig heller. Men det är en kul grej att du påminner om en framliden mentor jag hade 1 gång. Han gjorde det inte lätt för mig. Men så gav det också resultat..

..Ja. Jag har varit lite bullrig. Men det ändrar inte vart jag står i sakfrågorna. Dock ÄR det ett dilemma, att bullra, men även ha den absoluta regeln att aldrig gå in på specifika personer,,ja utom på de premisser som jag nu gjorde ovan då..

Borde backa upp ". Ja det kan du ju säga. Men jag kan inte gå in närmare där.

Sen när det gäller " bara räknar upp 2 st ",,så i det kapitlet, så finns som jag skrev,,de fallen öppet redovisade på webben. Varför skall jag då repetera dem här ??.

Angående svenska elitbbers, så känner jag läkare ( bla ), på ett stort sjukhus i Stkm, som anser att de har ca 2st/mån, som hamnar på den kalla bänken, pga doping. Vi talar då i första hand om hårt satsande bbers. Alla behöver och kan inte ha en VM titel i bagaget..Tror du att allt det är hemligt bland dessa framlidna personers umgångeskretsar, och i cirklar även kring dem ?

Jag tycker väl mest att det är rätt trist hur det blev. Kanske är det därför jag bullrar. Men jag kanske återgår till min gamla policy, genom alla år. Att inte säga någonting överhuvudtahet. Det verkar ju lungnast om inte annat.

Väl mött.

( kan tillägga att formuleringen; " om att kunna vända någons världsbild. (fälla hela ditt skrivupplägg ", inte blev särskilt bra. Fanns inga onda avsikter. Men jag hoppas att jag rätat ut det i inläggen ovan ).

Manta
2014-02-06, 05:31
Så hur gick den här tråden från dopade OS-deltagre, till dopad svensk SL-elit, till dopade byggare?

BobaFett
2014-02-06, 09:56
Jag svarade 100% eftersom det säkert finns folk som är rena men de lär inte vara tillräckligt bra för att kvala in på något.

Pudzianovski
2014-02-06, 10:05
1 av 10.

Santoro
2014-02-06, 10:42
Nu analyserar WADA lite mer än T/E-nivån.....

Vad för magi använder dom menar du? Det finns inga dopingtest som är ett steg före.

(Läste igenom tråden nu f.ö, snitsig vändning den fick och jag som trodde jag var grå.)

Johanss0n
2014-02-06, 10:52
Jag svarade 100% eftersom det säkert finns folk som är rena men de lär inte vara tillräckligt bra för att kvala in på något.
Intressant, du tror alltså att tex alla damhockeylag och curlingspelare är dopade.

Santoro
2014-02-06, 10:55
Intressant, du tror alltså att tex alla damhockeylag och curlingspelare är dopade.

Problemet med dopingdebatten är att folk utgår från att man enbart pratar om AAS och HGH. Om du spanar in deras lista så kommer du få se en hel del mängder saker som inte är hormonprepp. Jag personligen tror att många söta flickor tar något ''extra'' för att hålla fokus och framföra sitt bästa, precis som många studenter.

HerrCarlsson
2014-02-06, 11:08
I "Min genetik är förjävla kass-trådarna" kan man bli i princip hur bra som helst oavsett gener, bara man tränar hårt (hårdare) och äter rätt.

I den här tråden är alla som tränar hårt och äter rätt dopade, trots toppgenetik.

Man blir förvirrad...

WHITEFOLKS
2014-02-06, 11:19
Toppgenetik är inte på något sätt ett hinder mot att dopa sig. Gener+doping är bättre än bara gener.

I praktiken så är man bara dopad om man åker dit. Annars får vi problemet med att alla som tidigare intagit dopingpreparat i någon form räknas som dopade, även om de inte längre kan testas för det.

the_PL_man
2014-02-06, 11:46
Vad för magi använder dom menar du? Det finns inga dopingtest som är ett steg före.

(Läste igenom tråden nu f.ö, snitsig vändning den fick och jag som trodde jag var grå.)

Nå, WADA analyserar ganska mkt i ett test, ex vis mha http://en.wikipedia.org/wiki/GC-MS . Att försöka manipulera T/E nivån lär inte hjälpa då metaboliterna från använt dopingmedele visar sig i gaskromotografanalysen. Nu är jag ingen expert på området, Mats Larsson här på kolo vet garanterat mer.

http://www.wada-ama.org/Documents/Resources/Testing-Figures/WADA-2012-Anti-Doping-Testing-Figures-Report-EN.pdf
http://www.wada-ama.org/Documents/World_Anti-Doping_Program/WADP-IS-Laboratories/ISL/WADA_Int_Standard_Laboratories_2012_EN.pdf

Santoro
2014-02-06, 11:59
Nå, WADA analyserar ganska mkt i ett test, ex vis mha http://en.wikipedia.org/wiki/GC-MS . Att försöka manipulera T/E nivån lär inte hjälpa då metaboliterna från använt dopingmedele visar sig i gaskromotografanalysen. Nu är jag ingen expert på området, Mats Larsson här på kolo vet garanterat mer.

http://www.wada-ama.org/Documents/Resources/Testing-Figures/WADA-2012-Anti-Doping-Testing-Figures-Report-EN.pdf
http://www.wada-ama.org/Documents/World_Anti-Doping_Program/WADP-IS-Laboratories/ISL/WADA_Int_Standard_Laboratories_2012_EN.pdf

Hur bra är dessa tester om man maskar urinet, maskar via epitest (drogerna som man maskar är skräddarsydda steroider som inte är listade i testen), använder hgh, insulin och igf-1 (som förövrigt måste testas kort efter injection för att ses) långt innan testet?

Sen så smugglar atleten i fråga med sig något ''extra'' som används innan det är dags att köra. Snabbverkande test (som är skräddarsytt), någon centralstimulantia. Vad händer då?

ChuckTesta
2014-02-06, 12:13
I "Min genetik är förjävla kass-trådarna" kan man bli i princip hur bra som helst oavsett gener, bara man tränar hårt (hårdare) och äter rätt.

I den här tråden är alla som tränar hårt och äter rätt dopade, trots toppgenetik.

Man blir förvirrad...

Varför skulle alla som tränar hårt och äter rätt vara dopade?

Det är stor skillnad på att uppnå ett bra resultat och tävla med världseliten i OS. Det är fysiskt omöjligt att göra ren.

MtotheM
2014-02-06, 12:21

Istället för att hävda att du sitter på massa saker som skulle "fälla hela mitt skrivupplägg" så får du gärna skriva ut dom. Säg gärna "hur det är (TM)".

filmjölk
2014-02-06, 15:20

Man blir förvirrad...

Det är kanske så att det är en väldans skillnad i att kunna bli bra i något trots kassa gener för det och att bli bäst.

Johanss0n
2014-02-06, 17:09
Problemet med dopingdebatten är att folk utgår från att man enbart pratar om AAS och HGH. Om du spanar in deras lista så kommer du få se en hel del mängder saker som inte är hormonprepp. Jag personligen tror att många söta flickor tar något ''extra'' för att hålla fokus och framföra sitt bästa, precis som många studenter.

Absolut att det förekommer, men därifrån till att tro att ALLA använder är steget ofantligt långt.
Det är lite som att tro att alla ens grannar slår sin partner, knarkar, ligger med sin hund och skiter i att betala tv-licensen bara för att det finns en del som gör så.

Jag tycker att det låter som en rätt trist inställning till livet, då fortsätter jag hellre att leva i min naiva fantasivärld.

rooz
2014-02-06, 17:18
Absolut att det förekommer, men därifrån till att tro att ALLA använder är steget ofantligt långt.
Det är lite som att tro att alla ens grannar slår sin partner, knarkar, ligger med sin hund och skiter i att betala tv-licensen bara för att det finns en del som gör så.

Jag tycker att det låter som en rätt trist inställning till livet, då fortsätter jag hellre att leva i min naiva fantasivärld.
Nu lär det inte bringa direkta ekonomiska välstånd av att våldta sin hund, slå sin partner eller knarka. Vinn ett OS-guld, och du lär inte behöva tigga efter sponsorer eller liknade.

Johanss0n
2014-02-06, 17:26
Nu lär det inte bringa direkta ekonomiska välstånd av att våldta sin hund, slå sin partner eller knarka. Vinn ett OS-guld, och du lär inte behöva tigga efter sponsorer eller liknade.

Fast hur mycket välstånd inbringas av att komma sist i skicross eller vara OS sämsta curlinglag?

WHITEFOLKS
2014-02-06, 17:30
Menar ni dopat aig någonsin eller i samband med detta OS?

gunhamn
2014-02-06, 17:35

Men om man torska så ryker alla sponsoravtal och man blir totalt bortglömd.

rooz
2014-02-06, 17:35
Fast hur mycket välstånd inbringas av att komma sist i skicross eller vara OS sämsta curlinglag?

Det var din hemskt slätstrukna analogi som haltade, inte min. Att det fuskas i idrotter där en vinst kan förändra ditt liv för alltid, eller den äran det innebär att vinna ett OS-guld om du fuskar. Är det omöjligt att tro att många kommer ta chansen?

Eller ja, du kanske finner ära i att banka på din kvinna & knula med vovven?

Gunhamn: Blir du verkligen bortglömd? Ludmilla fick nya sponsorer till sin bob-satsning.

WHITEFOLKS
2014-02-06, 17:39
Vem är armstrong? Bortglömd?

gunhamn
2014-02-06, 17:44
Det jag menar är att man kanske inte måste dopa sig bara för att det är OS utan det är trots allt mkt som står på spel vid ett torskande... Men om det är idrotter där det ger klara fördelar då så förstår man att folk tycker att fördelarna väger över gentemot nackdelarna.

PureWhey
2014-02-06, 17:46
Det jag menar är att man kanske inte måste dopa sig bara för att det är OS utan det är trots allt mkt som står på spel vid ett torskande... Men om det är idrotter där det ger klara fördelar då så förstår man att folk tycker att fördelarna väger över gentemot nackdelarna.

Dvs de flesta idrotter.

Men om man torska så ryker alla sponsoravtal och man blir totalt bortglömd.

Du blir mer ihågkommen än de som placerar sig i botten.

gunhamn
2014-02-06, 17:49
de flesta idrotter är fysiska men krävs det doping för att nå absoluta toppskiktet? knappast..

Är det då värt att dopa sig? knappast.

Johanss0n
2014-02-06, 17:51
Det var din hemskt slätstrukna analogi som haltade, inte min. Att det fuskas i idrotter där en vinst kan förändra ditt liv för alltid, eller den äran det innebär att vinna ett OS-guld om du fuskar. Är det omöjligt att tro att många kommer ta chansen?

Jag har aldrig påstått att det inte lär dopas en hel del bland os-deltagarna, däremot tycker jag att det är absurt att tro att alla som deltar är dopade.

Tycker inte den är särskilt haltande, det enda vi vet om bägge sakerna är hur många som är fällda för det, sen drar vi en siffra ur röven mestadels baserat på rykten och våra egna fantasier och säger att så här vanligt är det egentligen. Att de har olika motiv för sina handlingar förändrar inte något väsentligt.

Ja, jag tycker väl att det är ungefär lika ärorikt att spöa på sin brud som att dopa sig till ett os-guld.

rooz
2014-02-06, 17:53
de flesta idrotter är fysiska men krävs det doping för att nå absoluta toppskiktet? knappast..

Nå Eliten är väl bara första steget, att sedan stanna kvar där över en längre period (med skador, bristande resultat osv) är troligen det som är svårast.

Och när du känner att resultaten sviker, yngre förmågor presterar bättre samt dina skador gör sig allt mer påminda, vad gör du då?

gunhamn
2014-02-06, 17:59
Nå Eliten är väl bara första steget, att sedan stanna kvar där över en längre period (med skador, bristande resultat osv) är troligen det som är svårast.

Och när du känner att resultaten sviker, yngre förmågor presterar bättre samt dina skador gör sig allt mer påminda, vad gör du då?

Ja jag vet vad jag hade gjort och gissar på att du hade gjort motsatsen :) hoppas att idrotten består utav fler gunhamns än Rooz helt enkelt.

bigtraps
2014-02-06, 18:15

Gunhamn: Blir du verkligen bortglömd? Ludmilla fick nya sponsorer till sin bob-satsning.

Ja men det var i bobsatsningen hon torskade. Då rök allafina sponsavtal.

spoon
2014-02-06, 18:35
Ja jag vet vad jag hade gjort och gissar på att du hade gjort motsatsen :) hoppas att idrotten består utav fler gunhamns än Rooz helt enkelt.

Får bara hålla med. Det här är det viktigaste i doping arbete. Inställningen att man kan nå toppen ren är utbredd i Sverige vilket gör att Svenskar håller sig undan doping. I andra land så finns mentaliteten att alla dopar sig vilket i deras huvuden rättfärdigar doping. Man kan inte testa alla. Det är mentaliteten som är viktigast.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Santoro
2014-02-06, 20:19

Nu är du vilsen i skogen min vän, det där är två helt olika saker.

Om doping hjälper med någon % så kommer det att användas, punkt.

gunhamn
2014-02-06, 20:25
Nu är du vilsen i skogen min vän, det där är två helt olika saker.

Om doping hjälper med någon % så kommer det att användas, punkt.

Självklart, men långt ifrån alla kommer använda det och framförallt i idrotter där det knappt ger ngt.

Santoro
2014-02-06, 20:26
Självklart, men långt ifrån alla kommer använda det och framförallt i idrotter där det knappt ger ngt.

Vilka är dessa idrotter?

bigtraps
2014-02-06, 20:40
Är alla Kenyaner och Eteopier också dopingprodukter?. Dom har ju trots allt dominerat längre distanser hur länge som helst?

gunhamn
2014-02-06, 20:48
Vilka är dessa idrotter?

vi kan börja med alla bollsporter

Santoro
2014-02-06, 20:50
vi kan börja med alla bollsporter
Så AAS, HGH, IGF-1 Insulin, Centralstimulantia och EPO hjälper ''knappt'' något i bollsporter?

filmjölk
2014-02-06, 20:51
Att tävla i en fysisk idrott utan att dopa sig är som att äta äppelpaj utan vaniljsås.

WHITEFOLKS
2014-02-06, 20:51
Det finns definitivt folk som inte är dopade i diverse bollsporter och tekniksporter

tearz
2014-02-06, 20:52
Mellan 20-30 procent känns spontant som en siffra närma "sanningen" :D

gunhamn
2014-02-06, 20:56
Så AAS, HGH, IGF-1 Insulin, Centralstimulantia och EPO hjälper ''knappt'' något i bollsporter?

Du blir framförallt bra i bollsporter genom att ha en bra teknik, bollsinne samt andra grejer du inte kan dopa dig till och den explosiviteten/styrkan/konditionen som behövs går att träna upp utan doping, tror du ngt annat så slutar jag diskutera med dig för då är det helt lönlöst. Men självklart finns det folk inom dessa idrotter som ändå vil ge sig själv fördelar gneom doping men det är betydligt högre risk än vad dom ut av det.

Santoro
2014-02-06, 20:59
Det finns definitivt folk som inte är dopade i diverse bollsporter och tekniksporter
Absolut.
Du blir framförallt bra i bollsporter genom att ha en bra teknik, bollsinne samt andra grejer du inte kan dopa dig till och den explosiviteten/styrkan/konditionen som behövs går att träna upp utan doping, tror du ngt annat så slutar jag diskutera med dig för då är det helt lönlöst. Men självklart finns det folk inom dessa idrotter som ändå vil ge sig själv fördelar gneom doping men det är betydligt högre risk än vad dom ut av det.
Jag är med dig, vad jag dock inte håller med om är: Risk>Vad dom får ut. En dopad atlet kan såklart skjuta hårdare, springa snabbare och längre, mer fokuserad osv, vilket är en fördel i tex VM. Jag tror att majoriteten av världselitens fotbollsspelare är dopade. Som sagt, tester är i princip värdelösa om du får pharma grade och du har ett team som hjälper dig. Tror du samma sak om Amerikansk Fotboll och Superbowl?

gunhamn
2014-02-06, 21:20
Absolut.

Jag är med dig, vad jag dock inte håller med om är: Risk>Vad dom får ut. En dopad atlet kan såklart skjuta hårdare, springa snabbare och längre, mer fokuserad osv, vilket är en fördel i tex VM. Jag tror att majoriteten av världselitens fotbollsspelare är dopade. Som sagt, tester är i princip värdelösa om du får pharma grade och du har ett team som hjälper dig. Tror du samma sak om Amerikansk Fotboll och Superbowl?

Jag tror absolut inte det gör sån stor skillnad att det på ngt sätt för en fotsbollsspelare skulle va värt det.

Tänkte skriva innan "förutom amerikansk fotboll" men tänkte att det inte är en bollsport, men det kanske det är?

ducedo
2014-02-06, 21:21

Är väl allmänt accepterat att Juventus körde systematisk doping under sin storhetstid då åtminstone en av deras läkare blivit dömd för det. Spaniens succélag har blivit en skandal då staten sägs ha mörklagt resultaten från razzia och sedan beslutade att förstöra alla potentiella bevis (länk (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article16702041.ab)). I Väst- och Östtyskland pågick statligt finansierad doping. Schuster som spelade för Real och Barcelona har själv gått ut med att "alla" tog någonting.

Edit: Såg nu att även Real Sociedad-presidenten Inaki Badiola hävdat att man regelbundet gav sina spelare förbjudna preparat fram till och med 2007. Men man var kanske inte insatta i hur små fördelar det ger.

Santoro
2014-02-06, 21:23
Jag tror absolut inte det gör sån stor skillnad att det på ngt sätt för en fotsbollsspelare skulle va värt det.

Tänkte skriva innan "förutom amerikansk fotboll" men tänkte att det inte är en bollsport, men det kanske det är?

Jag tror det gör stor skillnad, precis som för andra sporter där det springs mycket fram och tillbaka i olika hastigheter och konkurrensen är stenhård.

Wibba
2014-02-06, 21:31
Är väl allmänt accepterat att Juventus körde systematisk doping under sin storhetstid då åtminstone en av deras läkare blivit dömd för det. Spaniens succélag har blivit en skandal då staten sägs ha mörklagt resultaten från razzia. I Väst- och Östtyskland pågick statligt finansierad doping. Schuster som spelade för Real och Barcelona har själv gått ut med att "alla" tog någonting.

Att man plötsligt slutat senaste tio åren låter naivt.

Som Juvefan måste jag bara påpeka att det aldrig är konstaterat att de dopade laget. Det är bara ett rykte då ingen Juvespelare testat positivt för olagliga preparat. Doktorn Riccardo Agricola blev dömd till 22 månaders fängelse men de släppte anklagelserna på grund av att det inte fanns några bevis.

gunhamn
2014-02-06, 21:50
Jag tror det gör stor skillnad, precis som för andra sporter där det springs mycket fram och tillbaka i olika hastigheter och konkurrensen är stenhård.

Troligen kan du springa både snabbt, långt, hoppa högt, sparka hårt även utan doping :) men. I lämnar nog det där, vi har olika uppfattningar om det helt enkelt.

PureWhey
2014-02-06, 21:55

Hehe, precis, varför skulle någon vilja dopa sig i en sport där man spelar 90+ matchminuter? Hmm

Santoro
2014-02-06, 21:56
Troligen kan du springa både snabbt, långt, hoppa högt, sparka hårt även utan doping :) men. I lämnar nog det där, vi har olika uppfattningar om det helt enkelt.

Uppenbarligen kan man, men inte lika snabbt som om man dopade sig. Hur många % av världseliten i fotboll tror du är dopade? Av ren nyfikenhet alltså.

Notten
2014-02-06, 22:02
Hehe, precis, varför skulle någon vilja dopa sig i en sport där man spelar 90+ matchminuter? Hmm

Återhämtning.

PureWhey
2014-02-06, 22:09
Återhämtning.

Trodde min sarkasm var hyfsat lättförståelig :(

gunhamn
2014-02-06, 22:10
Uppenbarligen kan man, men inte lika snabbt som om man dopade sig. Hur många % av världseliten i fotboll tror du är dopade? Av ren nyfikenhet alltså.

Nu har ju testningen funkat sisådär vad jag förstått det som och det lär ju leda till högre antal än vad det hade varit annars. Men tror inte vi pratar majoriteten iaf.

gunhamn
2014-02-06, 22:11

Finns det säkert dom som vill men knappast något som kommer ha någon större inverkan på den totala prestationen.

filmjölk
2014-02-06, 22:13
En del som tävlar i fotboll och hockey har ju en förkärlek för att kröka och snorta kokain på fritiden. Att klara av att kombinera elitidrott med hårt partajande kräver gissningsvis doping.

strikt
2014-02-06, 22:13

Vilka idrotter är det inte viktigt med bra återhämtning och lite extra fördelar för bra tryck i musklerna för att inte nämna fördelarna vid skador och läkeprocessen?

PureWhey
2014-02-06, 22:14
Finns det säkert dom som vill men knappast något som kommer ha någon större inverkan på den totala prestationen.

Självklart kommer det ha det?

L-Sami
2014-02-06, 22:19
Om man har inställningen att man inte kan bli utan doping så är chanserna mycket små. Tror man på att man kan göra vad som helst utan doping, så ökar chanserna att man gör det. Allting startar med trossystemet, om man inte tror på något så kommer det inte hända heller.

Det är bara titta på alla framgångsrika människor utanför idrotten (genier och talanger) och alla konstiga saker människor kan åstadkomma som nästintill är omöjliga att utföra. Jag tror inte det är så mycket doping inblandad i dessa, utan det är gåvor utöver annat och mycket uppoffringar och hårt arbete bakom. Passion, glädje och brinnande intresse för något oftast är en bra grund för att bli framgångsrik. Blev Zlatan t ex känd, bra fotbollsspelare, rik pga doping? Jag tror att han är ren. Varför skulle inte guldmedaljisterna kunna vara det i OS?

Manta
2014-02-06, 22:20
Styrka, uthållighet och återhämtning är extremt viktigt i fotboll. Det finns en anledning till varför bolljonglörer som verkar kunna göra precis vad som helst med en boll oftast står utanför arenorna och samlar pengar, snarare än sitter i omklädningsrummet, inför en landskamp.

Att doping inte skulle vara utbrett i en av de (den?) rikaste sporterna, där korrumption börjar från högsta organ och sprider sig hela vägen ner till de fuskande spelarna på plan, som samtidgt är en av de sämsta när det gäller att testa sina atleter, låter orimligt.

hurril
2014-02-06, 22:23
Varför är det bara halvmisslyckade (preppade) byggare som "vet" att alla är dopade? Om du är en själv: varför tror du det är så?

Oavsett hur vanligt det är blir det ju intressant att veta varför åsikterna är fördelade på det viset.

L-Sami
2014-02-06, 22:24
Styrka, uthållighet och återhämtning är extremt viktigt i fotboll. Det finns en anledning till varför bolljonglörer som verkar kunna göra precis vad som helst med en boll oftast står utanför arenorna och samlar pengar, snarare än sitter i omklädningsrummet, inför en landskamp.

Att doping inte skulle vara utbrett i en av de (den?) rikaste sporterna, där korrumption börjar från högsta organ och sprider sig hela vägen ner till de fuskande spelarna på plan, som samtidgt är en av de sämsta när det gäller att testa sina atleter, låter orimligt.

Alla kan inte bli en Zlatan, alla kan inte bli en Bruce Springsteen. Därför står det musiker i tunnelbanaperrongen och samlar slantar, istället för Friends Arena med 50 000 människor.

WHITEFOLKS
2014-02-06, 22:25
Hur länge räknas man som dopad? Är det ok att ta doping för X år sedan?

Manta
2014-02-06, 22:30
Alla kan inte bli en Zlatan, alla kan inte bli en Bruce Springsteen. Därför står det musiker i tunnelbanaperrongen och samlar slantar, istället för Friends Arena med 50 000 människor.

Med andra ord handlar det förmodligen om mer än teknik och bollsinne. Att jämföra kommersiell framgång i musik, med förmågan att vara bäst på att placera en boll i en bur känns ju lite... ja, det är inte en diskussion som behöver tas.

smeander
2014-02-06, 22:31
20-30%.

Finns en del aktiviteter där dopingen inte är lika spridd. Konståkning, bob, hockey, curling osv

hurril
2014-02-06, 22:33
20-30%.

Finns en del aktiviteter där dopingen inte är lika spridd. Konståkning, bob, hockey, curling osv

Bob och hockey kan du nog inte räkna med som ren.

gunhamn
2014-02-06, 22:33
Självklart kommer det ha det?

Så du tror att det är en självklarhet att det är doping som formar en bra fotbollsspelare?

gunhamn
2014-02-06, 22:34
Vilka idrotter är det inte viktigt med bra återhämtning och lite extra fördelar för bra tryck i musklerna för att inte nämna fördelarna vid skador och läkeprocessen?

I många idrotter men det är inre det jag talar emot UTAN OM DET ÄR VÄRT RISKEN SOM KOMMER MED ATT DOPA SIG

WHITEFOLKS
2014-02-06, 22:35
Vad säger du hurril, är det ok att tävla i testade grenar om man dopade sig för 10 år sedan?

hurril
2014-02-06, 22:36
Vad säger du hurril, är det ok att tävla i testade grenar om man dopade sig för 10 år sedan?

HAhahaha du är för rolig. Jag tycker att det är ok att dopa sig med 18g om dagen så länge man aldrig blir bättre än dig :)

WHITEFOLKS
2014-02-06, 22:37
HAhahaha du är för rolig. Jag tycker att det är ok att dopa sig med 18g om dagen så länge man aldrig blir bättre än dig :)

What?

hurril
2014-02-06, 22:38
What?

Skriver du va? i ett textbaserat kommunikationsforum?

WHITEFOLKS
2014-02-06, 22:39
Skriver du va? i ett textbaserat kommunikationsforum?

Jag förstår inte riktigt vart hur bra jag är kommer in i en dopingdebatt.

hurril
2014-02-06, 22:41
Jag förstår inte riktigt vart hur bra jag är kommer in i en dopingdebatt.

Nej precis, du förstår inte och jag är tomten :)

Olegh
2014-02-06, 22:41
Är du full hurril?

hurril
2014-02-06, 22:46
Är du full hurril?

Nej jag är seriös och väldigt tydlig i min linje om doping. Whitefolks kanske också men han spelar poker. Tyvärr dåligt.

WHITEFOLKS
2014-02-06, 22:47
Nej jag är seriös och väldigt tydlig i min linje om doping. Whitefolks kanske också men han spelar poker. Tyvärr dåligt.

Jag har ingen direkt linje angående doping. Vad är din linje?

UCPthread
2014-02-06, 23:59
Beträffande den Amerikanska världseliten i styrkelyft;

" Ryan Kennelly, who holds the WPO world record in the equipped bench press with 1,075 pounds "

http://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_Kennelly

En av de största legenderna. Åkte nyligen in i 30 månader..

http://www.tri-cityherald.com/2013/09/05/2558657/kennewick-powerlifter-gets-30.html

http://www.gymnation.co.nz/forum/steroids-prescription-meds/ryan-kennellys-stack

I länk 2, finns hans preppbruk. ca 6 g /v.

Finns en mängd ! videos med honom på youtube naturligtvis. Bla med Amerikanen Stan Efferding,,som också är i världseliten, samt ett antal andra i världelit/elit. Nyligen hade Kenelly även en " confessional vid series ", i samband med hans senaste debacle, där han öppet gick igenom sitt bruk, sitt liv. Han had tappat från 350 till 235 pound i kroppsvikt av uppenbar anledning. På mkt ! kort tid. Och var i den meningen först nästan oigenkännlig.

Debatten kring detta och annat inom ämnet är mkt öppen i USA, och även på många håll på webben.

Fö s¨g jag att ngn " förklarade ", att man i princip kunde räkna bort alla bollsporter, vad gäller doping. Det får ses som dagens underhållning. Jag skille enkelt kunna representera den frågan vad gäller tex elitfotboll, i samma anda, som med exemplet ovan. Allt finns öppet på webben. Men Zlatan är naturligvis ren, trots att han är eliten av eliten i några av de dokumenterat mest nedskitade idrottsgrenarna dopingmässigt i världen...inte mkt bättre än Tour de France.

..helt enkelt av det skälet att han är Svensk.

( Fö är det ju uppenbart att Kenelly, Armstrong och de drivor av legender inom olika idrotter (exvis friidrott ), som sagt rakt ut hur det ligger till, bara trollar.. En trollinvasion helt enkelt.

hurril
2014-02-07, 00:05
Ingen av de där är någon världselit utan snarare en liten klick i preppförbunden. Efferding är för fan byggare.

shadowfire
2014-02-07, 00:09
förstår inte heller hurrils inlägg, blev nog något fel där mer vem o hur som svarade på vad och när..

mini
2014-02-07, 00:10
Men lol @ att ta exempel på styrkelyftare från preppförbunden.

Rikard Jansson
2014-02-07, 00:12
UCP, vi väntar fortfarande på exempel ifrån den svenska styrkelyftseliten, eller ur IPF. Det är liksom ingen som blir imponerad av att du klarar googla fram personer i kända preppförbund eller byggare som preppar.

strikt
2014-02-07, 00:37
Lås tråden. Så vi slipper elefanten i rummet cirkeln, den leder ändå inte till något gott här.

Tricklew
2014-02-07, 00:40
Så du tror att det är en självklarhet att det är doping som formar en bra fotbollsspelare?

Du blir nog inte en bra fotbollspelare av att endast trycka, men det är ingen som hävdar det heller.

I alla sporter där tester är nästintill icke existerande så kan du utgå från att dopning är väldigt utbrett.

UCP: Det är en stor skillnad på kroppsbyggare på elitnivå och svenskar som bänkar 160kg.

strikt
2014-02-07, 00:43
Du blir nog inte en bra fotbollspelare av att endast trycka, men det är ingen som hävdar det heller.

I alla sporter där tester är nästintill icke existerande så kan du utgå från att dopning är väldigt utbrett.

UCP: Det är en stor skillnad på kroppsbyggare på elitnivå och svenskar som bänkar 160kg.

Att ena jagas och är smart/metodisk med de få bruk som används och att andra brukar sporadiskt när lusten och ekonomin finns utan att "jagas"?

UCPthread
2014-02-07, 01:31
Men lol @ att ta exempel på styrkelyftare från preppförbunden.

Shewdas tops IPF sub-juniors rankings "

http://www.kaieteurnewsonline.com/2014/01/01/gumendra-shewdas-banned-by-ipf-for-anti-doping-rule-violation-suspended-for-two-years-gapf-fined-2000-euros/

Gumendra Shewdas banned by IPF for anti-doping rule violation suspended for two years; GAPF fined 2000 Euros "

The sport of powerlifting has been left awe struck following the banning of Guyana’s first Under-18 Sub-Junior World Powerlifting Gold Medalist Gumendra ‘The Golden Boy’ Shewdas.

/ 18 år. " The Golden Boy. Det ska börjas i tid.

UCPthread
2014-02-07, 01:32
Ingen av de där är någon världselit utan snarare en liten klick i preppförbunden. ->Efferding är för fan byggare.

Det anser inte byggarna.

UCPthread
2014-02-07, 01:49
UCP, vi väntar fortfarande på exempel ifrån den svenska styrkelyftseliten, eller ur IPF. Det är liksom ingen som blir imponerad av att du klarar googla fram personer i kända preppförbund eller byggare som preppar.

Jag tror att din gruppering här lever i det förflutna. Transparensen har sprungit om er totalt..

..märks på att "tråden bör stängas " exvis..

..men visst stäng på. Dock kan det ju bli svårt för er att stänga webben. Om intresse finns, från de som vet hur det ser ut, så kan de enkelt starta en separat site, som dels sorterar, sammanställer de senaste 10-15 årens nyhetsflöde, för ökad överblick/hjälp för läsarna att dra egna slusatser..

..även kan man ha en "confessionals " section. Amerikanska ex, visar att den sektionen brukar fyllas snabbt. Mats Kardell är ett ex på en Svensk, som gjort det, fast på annat sätt (även kunde han ha dykt upp i ngn talkshow )..

Personligen, har jag som sagt inga som helst behov att att "imponera " här, genom att peka ut enskilda individer. Ej heller på en site enl ovan..

..men var säkra på att det är en ren tidsfråga, innan en sådan Amerikansk företeelse, kommer även till Europa..

Ärligt talat, så är jag förundrad över att idrottselit i Sverige, tar sig tid att sitta nattetid, och argumentera med " troll " på social medier i dessa frågor..

..

hurril
2014-02-07, 02:30
Det anser inte byggarna.

Vad säger curlingspelarna?

lördagsgrogg
2014-02-07, 02:37

Håller med och det tror jag de flesta som skriver gör. Frågan är väl vad man anser som "väldigt utbrett". Diskussionen blir väldigt mycket "alla gör det" versus "ingen gör det för det finns ingen som blivit fälld" eller liknande.

Jag tror personligen utan några som helst bevis utan bara på magkänsla att 20-40% av fotbollsspelare i serie A eller motsvarande tar något dopingklassat. Sannolikt organiserat genom klubben. Skulle gissa på nästan den dubbla siffran för hockeyspelare i NHL-nivå.

Jag tror också att dessa två sporter är de med störst mörkertal. Andra sporter har haft uppmärksammade fall och sen försökt att rensa med olika framgångar.

Min slutsats från detta om det nu skulle råka stämma är att det alltså finns gott om rena spelare och att det är fullt möjligt att konkurrera utan att dopa sig.

lördagsgrogg
2014-02-07, 02:42
...sig.

Jag kan väl lägga till att jag alltså räknar bort ligor där det verkar underförstått att den som vill (och förmodligen några till) dopar sig såsom ex NBA, NFL och MLB.

UCPthread
2014-02-07, 03:07
Vad säger curlingspelarna?

Vi kollar hur KS tänker istället;

http://www.tktrosso.com/antidopning/av_kare_lundgren.htm

Dopingbetraktelse och en tillbakablick
Ett inlägg av: Kåre Lundgren F.D Rikstränare, Förbundskapten & Landslagslyftare /2006

" 5) Tittar man bland namnen i Willys statistik, så ser man många som det gått illa för i livet. En allt för hög andel av gamla dopade topplyftare är idag döda av onaturliga orsaker, har fysiska, psykiska problem och är halvkriminella. Många är missbrukare av alkohol och droger.
En mycket känd högmeriterad fd landslags stjärna är i dag tragiskt nog en hemlös missbrukare uteliggare. Våra nordiska grannländer uppvisar en liknande verklighet, även om jag inte känner till det lika bra. "

Helt på min troll-linje, vad befträffar gamla gardet mao..

Men låt oss sedan gå framåt i tiden;

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article10806201.ab

Svenskt styrkelyft skakas av ett dopingfall.

Flerfaldige världsmästaren Jörgen Ljungberg misstänks ha åkt fast i en rutinkontroll "

Han fälldes. Men nekade naturligtvis ändock. En legend.

Varpå ngn försökte debattera det på detta forum;

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1494401&langid=1

Varpå tråden stängdes..vid en snabb Gåågle-genomgång, så ser jag att det inte är en ovanlig teknik på detta forum. Peka ut "besvärliga " debattörer som troll. Dra upp " IPF kortet ". Hjälper inte det,,så stängs tråden. Finns en mängd ex..

" Allt är ett uselt besvär och ett jagande efter vind. Ingenting är nytt under solen "/Kung Salomo

bubbe
2014-02-07, 07:58
Men lol, en tangentbordskrigare som vet "sanningen" vi andra försöker dölja. Det intressanta som skulle få alla på forumet att ramla av stolen och välta skrivbord verkar utebli. Istället diskuteras fall som har åkt dit, byggare och preppförbund i USA. Vad hände med vinterOS och alla 100% som är dopade där med designdroger och under konspirerande klubbar/förbund/länder? De som åkt dit måste ha retat upp någon rejält för att bli ditsatt och utkastad i kylan från att ha haft tillgång till fuskmedel hela tiden innan utan att bli upptäckt. Det är ju också konstigt att fall som Jörgen tas upp, där var det ju metoden som gjorde att han till slut åkte fast (efter flera försök att testa oct).

Det enda jag sett hittills är hittepåsiffror, såg en tråd innan om en ph9 shaker. Likheten med denna tråd är skrämmande, att folk bara klarar tro på sånt här. Har ni verkligen så lågt självförtroende? Vart tog magin vägen? att ni tror på er själva att ni kan nå hur långt som helst (utan att fuska?). Det är inte naivt att ta reda på fakta, däremot att lita på rykten på internet påhittade av nollor.

gunhamn
2014-02-07, 08:31

Men det hävdades att det skulle ha en stor påverkan på prestationen iaf och skillnaden från en stor påverkan till forma en bra fotbollsspelare är ju fritt för tolkning, hur lång den vägen är dvs.

gunhamn
2014-02-07, 08:35
UCP

Att du inte avslöjar lite om alla svenska elitstyrkelyftare som är aktiva nu! Du känner ju hela högen, vill höra lite skvaller! *popcorn*

Nitrometan
2014-02-07, 08:50
UCP

Att du inte avslöjar lite om alla svenska elitstyrkelyftare som är aktiva nu! Du känner ju hela högen, vill höra lite skvaller! *popcorn*

Du har ju slagit VR. Då kanske du räknas som elit?

Då känner UCP dig och vet att du trycker.

Samt att du är sjuk, skadada av biverkningar och död.

Nitrometan
2014-02-07, 08:53
WADA och IOK ska genomföra 2453 tester under OS i Sotji. Alltid åker väl nån fast.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=179&artikel=5778232

Ett nytt OS-rekord är klart redan innan spelen i Sotji har börjat. Det i antal dopningstest. Totalt kommer 2453 test att tas under spelen, vilket är 14 procent fler än i Vancouver för fyra år sedan och dubbelt så många som i Turin 2006.
Dessutom kommer 1000 test att göras efter OS och drygt 1000 har tagits innan spelen.

Tre skidskyttar, varav två från hemmanationen, har redan åkt fast.

Bara dagar före OS avslöjades också att en ryskt vetenskapsman försökt sälja ett nytt muskelförstorade medel till en wallraffande journalist. Preparatet har hittills bara testas på djur.

Antidopningsorganisationen Wadas generaldirektör David Howman blev chockad över avslöjandet och säger att de är medvetna om att det finns en stor svart marknad för läkemedel som går att använda som dopning.

Då har de ett medel till de kan leta efter.

Nitrometan
2014-02-07, 08:56
Arne Ljungqvist tror på ett OS fritt från dopning.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5778057

Under drygt två veckor ska omkring 5000 olympier tävla om de åtråvärda medaljerna. Men kommer det bli ett rent spel? Det är frågan. Kommer vi att slippa dopningen? Ja, tror Arne Ljungqvist, ordförande för Internationella Olympiska Kommitens medicinska avdelning, och en enveten dopningsjägare sen mer än 40 år tillbaka.

-Det är idag svårt att dopa sig utan att åka fast. Och idag har vi ju dessutom en regel som tillåter oss att analysera på nytt de prover som vi tog för upp till åtta år sen. Vi får ju bättre och bättre metoder, och åker du inte fast idag så åker du fast imorgon.
Ja Arne Ljungqvist är optimistisk. Inför det här OS:et har rekordmånga prover tagits på idrottsmännen och kvinnorna, och under själva spelen kommer nästan 2500 kontroller att göras, vilket är en ökning med omkring 350 sen förra vinter-OS.

Och Arne Ljungqvist, som är en av dom allra första som drog igång antidopningsarbetet i början på 70-talet, tycker att man nu äntligen kommit ikapp doparna. Det tack vare bättre analysmetoder, stickprover mellan tävlingarna och så kallade blodpass där man registrerat hur idrottarnas hormoner och blodkarakteristik normalt bör se ut. Och på senare år har man även byggt upp ett slags underrättelseverksamhet som ska upptäcka om elitidrottarna eller deras kringfolk plötsligt börjar bete sig misstänkt.

Vid sommar-OS i London för två år sen var gendopning det stora hotet som diskuterades, alltså att tillföra kroppen gener som skulle kunna producera prestationshöjande ämnen. Men även det hotet tror Arne Ljungqvist att man snart har verktyg att bekämpa.

-Vi har inga belägg för att gendopning förekommit. Vi har belägg för att folk är intresserade av det på den andra sidan, men idag står vi väldigt nära ett genombrott när det gäller att analysera, fastställa om gendopning ägt rum.

Skönt att höra att Arne är lite hoppfull.

filmjölk
2014-02-07, 09:18
UCP

UCP är troligtvis i min ålder, och när vi var unga så var styrkelyft och styrkelyftsklubbar synonymt med doping, brölande och en snitt-iq på 90. Tänk dig GASPbyggare med rakade huvuden, fast med fjunig moppemustasch och hockeyfrilla, färre tatueringar, ingen solbränna och 5-10kg mer fett på kroppen.

Därför har han den synen på styrkelyft.

Nitrometan
2014-02-07, 09:30
Ja, att SL på 80-talet var doping är allmänt känt. Har träffat flera av dem som var med då. Och det är det ju ingen som argumenterar mot. Det vi som är med nu säger är att SL i Sverige är ganska rent nuförtiden.

Det vände ganska kraftigt efter det SM på 80-talet då nästan alla medaljörer åkte fast. Där började arbetet mot doping och för mer testning och framförallt att jobba med attityderna bland lyftarna och klubbarna. Att det inte var OK med doping.

Men hur många av de ca. 5000 deltagarna i vinter-OS som är dopade? Ingen aning.

gunhamn
2014-02-07, 09:30
UCP är troligtvis i min ålder, och när vi var unga så var styrkelyft och styrkelyftsklubbar synonymt med doping, brölande och en snitt-iq på 90. Tänk dig GASPbyggare med rakade huvuden, fast med fjunig moppemustasch och hockeyfrilla, färre tatueringar, ingen solbränna och 5-10kg mer fett på kroppen.

Jo så kan det va, eller så har han läst på för många amerikanska forum om "preppförbundslyftare".

strikt
2014-02-07, 11:07
Ja, att SL på 80-talet var doping är allmänt känt. Har träffat flera av dem som var med då. Och det är det ju ingen som argumenterar mot. Det vi som är med nu säger är att SL i Sverige är ganska rent nuförtiden.

Det vände ganska kraftigt efter det SM på 80-talet då nästan alla medaljörer åkte fast. Där började arbetet mot doping och för mer testning och framförallt att jobba med attityderna bland lyftarna och klubbarna. Att det inte var OK med doping.

Men hur många av de ca. 5000 deltagarna i vinter-OS som är dopade? Ingen aning.

Hur räknar du/ni någon som dopad? Måste de enbart ha subsansen i sig när de testas eller är det godkänt i eran bok att man dopat sig tidigare men sedan tränar rent och profilerar sig som ren bara för att man aldrig fastnat på ett test?

the_PL_man
2014-02-07, 11:15

Jo, visst såg det ut så när jag började 1988 - men efter SM 1991 skedde en förändring i svenskt styrkelyft.

Jo, jag kan förstå om han har en sådan syn om den är baserad på sådana erfarenheter(dvs att ditt antagande är rätt). Men svensk SL har inte stått still sen dess, och baserat på 25 års erfarenhet så är min bild att svenskt styrkelyft idag är renare än någonsin.