Visa fullständig version : Hur stor andel av OS-deltagarna tror du är dopade?
Jag kan väl lägga till att jag alltså räknar bort ligor där det verkar underförstått att den som vill (och förmodligen några till) dopar sig såsom ex NBA, NFL och MLB.
Det är skillnad på NBA, NFL och MLB. I NBA åker spelarna sällan dit för AAS + HGH, men brott mot ligans drogpolicys när spelarna väljer knarka (röka på) på fritiden för nöje. Om spelarna nu åker dit på droger emellanåt så borde doping även synas om det skulle förekomma. Däremot är MLB och NFL kryllad av dopinghistorik, HGH + AAS framför allt. Så frågan är varför spelarna åker fast i NFL/MLB men inte i NBA?
Så frågan är varför spelarna åker fast i NFL/MLB men inte i NBA?
För att basket är en tekniksport till skillnad från amerikansk fotboll?
Enligt ryska allsportinfo.nu har prover från OS i Turin 2006 visat minst fyra positiva utslag och att det handlar om estländska längdskidåkare. Kristina Smigun (två guld) och Andrus Veerpalu (ett guld) hamnar därmed i fokus. Smigun bedyrar sin oskuld i ett pressmeddelande.
"Alla dessa prover som togs för åtta år sedan blev noga analyserade och bekräftade en enda sak – jag har inte använt förbjudna medel".
Nya analyser görs nu av gamla dopningsprov därför att testmetoderna utvecklats och ämnen som för åtta år sedan inte kunde spåras nu kan avslöjas.
Ah, let the fun begin :)
supercharge
2014-02-07, 14:57
Jag känner mig rätt säker på att det är bra många fler än man tror. Och testerna fungerar bevisligen inget vidare. Jag menar ta en sådan som Lance Armstrong som måste testats hur mycket som helst. Armstrong var aldrig ens nervös inför ett dopingtest har han själv sagt.
Problemet är att det finns så oerhört mycket att vinna på att fuska. Tänk själv om du lägger ner hela ditt liv på en idrott, och det finns ett magiskt sätt att förbättra din prestation ganska märkbart. Det är press att prestera, från omgivning, tränare, sponsorer, kvaltider för att ens få komma till mästerskap o.s.v.
Sedan börjar du höra rykten om att dina konkurrenter kanske inte kör rent spel heller. Att ni tävlar på ojämna villkor. Så gör du som extrem tävlingsmänniska verkligen inte allt för att vinna?
Jag tror att det är ganska utpräglat med fusk i vissa idrotter. I andra idrotter ger det kanske inte tillräckliga fördelar för att det ska vara värt risken.
Testas de ens i de idrotter (vilka det nu är) som doping inte ger några större fördelar?
Man and Machine
2014-02-07, 19:09
UCP
Att du inte avslöjar lite om alla svenska elitstyrkelyftare som är aktiva nu! Du känner ju hela högen, vill höra lite skvaller! *popcorn*
Det är väl bara att kolla 2 sidor bak? Där har du det in your face, men ni väljer att blunda. Det är därför trovärdigheten för er sport är lika med noll.
Strikt: Vill minnas att enligt svtsport testas alla sporter, förmodligen för att det inte finns nån bra skiljelinje där doping inte anses ge fördelar.
Jag skrev skvaller om dom som är aktiva?
Jag hajjar till när ucp skriver att han vet massa om lyftare och prepp hit och dit från 20 år bakåt fram tills nu och även om svenska styrkelyftseliten, iom att kag tillsammans med en rad andra från forumet tillhör denna "elit" så vill jag hemskt veta vad ucp vet om oss.
Att styrkelyft historiskt sett hade en enorm dopingproblematik har väl ingen missat men inte det jag säger direkt..
Latissimus Dorsi
2014-02-07, 19:18
Tycker vissa här är lite löjligt naiva, att påstå någonting under 50% är bara skevt.
Jag skrev skvaller om dom som är aktiva?
Skvaller och skvaller.
Måste de bli påkomna med sprutan i skinkan för att det ska vara tillräckligt roande för dig eller nerknarkade och helt förstörda?
Det blir inte mer upphetsande än att någon antagligen aktivt använder i nutid eller har använt tidigare men numera tränar "rent" vilket inte är rent, men det är så jag ser på det.
Vad förväntar du dig?
Skvaller och skvaller.
Måste de bli påkomna med sprutan i skinkan för att det ska vara tillräckligt roande för dig eller nerknarkade och helt förstörda?
Det blir inte mer upphetsande än att någon antagligen aktivt använder i nutid eller har använt tidigare men numera tränar "rent" vilket inte är rent, men det är så jag ser på det.
Vad förväntar du dig?
Du tycker inte att UCP kan prata för sig själv utan dina gissningar om tingens ordning behövs?
Du tycker inte att UCP kan prata för sig själv utan dina gissningar om tingens ordning behövs?
Inget hindrar honom från att fortsätta prata för sig själv.
För skojs skull, hur långt ifrån är dagens rena styrkelyftare de gamla preppsiffrorna på det glada 80-90talet?
WHITEFOLKS
2014-02-07, 21:00
Inget hindrar honom från att fortsätta prata för sig själv.
För skojs skull, hur långt ifrån är dagens rena styrkelyftare de gamla preppsiffrorna på det glada 80-90talet?
Eller hur många av dagens lyftare är lifetime drugfree?
Eller hur många av dagens lyftare är lifetime drugfree?
Helt ärligt så tror jag siffran är betydligt lägre än vad vissa här verkar tro. Till största del p.g.a att styrkelyft är en ganska liten sport, knappt har några pengar att vinna (snarare tvärtom; man måste ofta själv betala för att tävla) och just för att bilden av doping är väldigt negativ inom SL.
Själv kom jag ju 4a, med samma resultat som 3an, på förra bänk-SM i 83an. Visserligen blir det ett dåligt exempel, men som helt odopad (och totalt ointresserad av det) är jag helt säker på att de som vann över mig var rena. Det samma gällde i de andra viktklasserna. Så om de dopade sig är det bara pinsamt med tanke på att rena personer skulle klara samma prestationer.
Jag tror dopade människor söker sig antingen till bodybuilding (just för att de vill vara stora) eller större sporter där de får mer prestige än SL. Sedan självklart även till sporter där det finns pengar att hämta.
Summa summarum; folk som tror "majoriteten av SL'are" nu för tiden är dopade är troligtvis bara butthurt :) Och dopar man sig och tävlar i SL ska man skämmas, rent ut sagt.
(Btw, whitefolks, ingen aning om vad du tycker. Bara förde konversationen vidare)
Man and Machine
2014-02-07, 21:48
Problemet med sekten SL är ju att ni gillar och slå er på bröstet och säga att ni minsann tar problematiken på allvar. Fina ord men ni håller inte rent i eget hus. Det gör att trovärdigheten är noll. Visst kan någon vara ren, men om håller ni varandra om ryggen i ett fall, vad talar då för att ni inte gör det i alla andra fall också? Synd om dem som verkligen sliter och blir misstrodda på grund av andra clowner.
Problemet med sekten SL är ju att ni gillar och slå er på bröstet och säga att ni minsann tar problematiken på allvar. Fina ord men ni håller inte rent i eget hus. Det gör att trovärdigheten är noll. Visst kan någon vara ren, men om håller ni varandra om ryggen i ett fall, vad talar då för att ni inte gör det i alla andra fall också? Synd om dem som verkligen sliter och blir misstrodda på grund av andra clowner.
Du vet inte vad du snackar om.
Så onödigt att sitta och bullra om sådana där saker. Av alla kraftsporter i Sverige så är det SL som satsar och jobbar med dopingproblemet hårdast. Den "sport" du själv representerar gör inte ett piss.
Man and Machine
2014-02-07, 21:58
Upplys mig då? Du är ju trots allt huvudperson i denna tråden nu.
"Vi" tar problemet på allvar. Kolla antalet utförda provtagningar/utövare i sverige. Eller menar du att det är bäst att sluta testa för att uppnå 0 fällda för dopingbrott?
Problemet med sekten SL är ju att ni gillar och slå er på bröstet och säga att ni minsann tar problematiken på allvar. Fina ord men ni håller inte rent i eget hus. Det gör att trovärdigheten är noll. Visst kan någon vara ren, men om håller ni varandra om ryggen i ett fall, vad talar då för att ni inte gör det i alla andra fall också? Synd om dem som verkligen sliter och blir misstrodda på grund av andra clowner.Håller inte rent i eget hus? Jag antar att du menar att det förekommer folk som dopar sig på klubbarna?
Och ja, det gör det säkerligen, men åker folk inte dit på tester så har man svårt att bara slänga ut någon för att "vi tror inte du är ren". Skulle vilja se någon försöka sig på det.
Upplys mig då? Du är ju trots allt huvudperson i denna tråden nu.
SL jobbar stenhårt. För hårt på ett speciellt sätt, nämligen Adams. Många (RENA!!) tycker att det är för frihetsbränsande med tanke på att det är deras lilla hobbysport helt utan pengar. Det finns i princip ingen tolerans mot doping och dopade atleter och det är en inställning som sprids. Detta är ett ämne som vi snackar om, både på min och många andra klubbar, ofta. Ibland flera pass i rad för att något dykt upp och behöver redas ut.
Det är så det går till.
Mot den bakgrunden orkar jag inte sitta här och läsa en halvaggressiv byggare och en bunke internettroll som inte riktigt riktigt fattar.
Vad är problemet, självklart finns det doping inom princip alla sporter, i någon form, sedan hur stor andel, vem, var hur osv det känner extremt få personer till av naturliga skäl, känns som en stor ickediskussion som enbart existerar för att smutskasta grupper och individer.
Tills man är bevisligen skyldig är man oskyldig, så enkelt är det med det.
Dags att växa upp, sluta suga på mammas tutte, och börja bry sig om/lägga energi på viktigare saker.
Ni i den här tråden som gärna rycker mig i skägget har fått något TOTALT om bakfoten om ni tror jag är något slags dubbelnatur i den här frågan. Jag är jävligt tydligt emot all doping, inklusive gråzonspreparat och snarlikt, i all sport där det är förbjudet. Byggares jävla PWO-snortande tycker jag inte liknar annat än ett lamt beroende av pseudoamfetamin för er meningslösa träning. Sitt inte och antyd något annat eller försök smutsa ner min position med att det skulle vara på något annat sätt.
Om WHITEFOLKS vill mig något eller någon annan har någon åsikt så finns jag i PM. Men kanske räcker det att fixa till frisyren lite?
filmjölk
2014-02-07, 22:25
Att sl tar dopingproblematiken på (för) stort allvar blev ju ganska tydligt när Ljungberg åkte dit. Hade man hållt folk om ryggen etc. hade man garanterat skyddat honom. Förmodligen sveriges bästa och mest hyllade lyftare, nånsin, genomsnäll och flerbarnsfar. Han åkte dit, att då tro att Ronny från Lakaträsk AK som tävlar i DM hålls om ryggen är lite absurt.
Nu dopas det kanske en del ändå, men då hålls man inte om ryggen och riskerar att åka dit. Oavsett "status".
Sen är ni även jäkligt låga med era insinuationer.
(Jag sysslar själv inte med SL, och min åsikt är min åsikt, ingen officiell åsikt)
Man and Machine
2014-02-07, 22:26
mtotem och Dreas: Det är inte testningen jag opponerar mig mot, ju mer omfattande desto bättre. Vi pratar inte om samma sak.
Stämningen är ganska dålig nu så jag lämnar och hoppas tråden överlever tills de första rapporterna om test från OS kommer.
WHITEFOLKS
2014-02-07, 22:41
Så om folk har dopat sig tidigare så får de inte tävla i sl? Ja eller nej.
Vad tycker du själv? Har du någon egen åsikt i detta?
WHITEFOLKS
2014-02-07, 22:46
Vad tycker du själv? Har du någon egen åsikt i detta?
Jag tycker det verkar so so med tanke på att det tycks som man har fördel av det långt efter avslutat bruk.
PureWhey
2014-02-07, 22:49
Jag tycker det verkar so so med tanke på att det tycks som man har fördel av det långt efter avslutat bruk.
Ja det har man.
WHITEFOLKS
2014-02-07, 22:50
Ja det har man.
Jo då borde man kanske inte tävla som tidigare brukare?
filmjölk
2014-02-07, 22:51
Du blir avstängd 2år vid första förseelsen. 20 år vid andra (tror jag...eller så är det livstid). Så Ja, du kan ha dopat dig tidigare och tävla i SL om du numera är ren. Precis som i de flesta andra sporter. Har du något problem med det?
PureWhey
2014-02-07, 22:53
Man borde inte vara tillåten att göra det.
WHITEFOLKS
2014-02-07, 22:58
Du blir avstängd 2år vid första förseelsen. 20 år vid andra (tror jag...eller så är det livstid). Så Ja, du kan ha dopat dig tidigare och tävla i SL om du numera är ren. Precis som i de flesta andra sporter. Har du något problem med det?
Är man ren om man fortfarande har fördel? Isf är man dum om man inte dopar sig innan man blir seriös och testad.
filmjölk
2014-02-07, 22:58
Eller så kanske man kan försöka släppa saker som hände någon annan för 20år sedan och inte har någon inverkan öht. för en själv? Rättshaverism klär dig inte WF, och du är jäkligt låg nu.
och vad i hela friden har det med andel dopade på OS att göra? Hur många OS-stjärnor poppar upp som gubben i lådan i någon ny sport efter utpräglad dopingbruk i källaren ett par år? Enl en del i denna tråden 100% tydligen, väldigt konstig... Eller ni tror kanske att folk inte testas under perioder när man inte kan träna/tävla när man är skadad? isf tror ni fel, man testas även då.
WHITEFOLKS
2014-02-07, 23:04
Om man har fördel av att ha dopat sig för alltid. Räknas man då som ren om man en gång dopat sig? Bör man då få tävla om man sjölv erkänt bruk?
Teoretiskt sett så är det ok att bruka gärnet innan man ger sig in i SL sammanhang.
Sedan kanske råka fastna i ett test efter ett tag i klubben och gå ur klubben som i ett statement att man "slutat" för att sedan dopa sig under 2 år i något källargym och få fina gains. Hoppa in i en klubb när perioden för ens avstäning är avslutad. Gå vidare och placera sig högt och alla tycker gott om en?
Smidigt att man får en andra chans med jättefördelar mot resten av startfältet. Ja, om nu inte startfältet själva redan gör liknande och inte fastnat ännu.
Vad händer ifall en person fastnar på random koll på gymmet, och sedan kort efter det sadlar om till att träna/tävla i SL? Blir den personen kontrollerad mot något register för att kunna bli nekad inträde i en SL klubb?
Menar, jag ser folk som drar nästan 300 mark och reppar på löjliga vikter i knäböj så stänger slår sig även fast de är nyinköpta. Som pratar om att kanske tävla i framtiden och ännu inte fastnat på något random gymtest.
Om sådana personer fastnar på ett sporadiskt test på gymmet, är han då tillåten att joina en SL klubb eller måste han först vänta två år efter testet?
Sedan vill jag gärna höra era tankar om dopade rekord mot dagens "rena" rekord. Är det verkligen så stor skillnad?
filmjölk
2014-02-07, 23:11
Sedan vill jag gärna höra era tankar om dopade rekord mot dagens "rena" rekord. Är det verkligen så stor skillnad?
Det var ju kass utrustning vid de dopade rekorden och bra nu så det blir inte rättvist, men du kan ju jämföra rawlyft mellan ipf och wpc, så ser du att det är klasskillnad, ffa i bänkpressen.
PureWhey
2014-02-07, 23:11
Om man har fördel av att ha dopat sig för alltid. Räknas man då som ren om man en gång dopat sig? Bör man då få tävla om man sjölv erkänt bruk?
Ren med fördelar ifrån bruk.
Teoretiskt sett så är det ok att bruka gärnet innan man ger sig in i SL sammanhang.
Sedan kanske råka fastna i ett test efter ett tag i klubben och gå ur klubben som i ett statement att man "slutat" för att sedan dopa sig under 2 år i något källargym och få fina gains. Hoppa in i en klubb när perioden för ens avstäning är avslutad. Gå vidare och placera sig högt och alla tycker gott om en?
Smidigt att man får en andra chans med jättefördelar mot resten av startfältet. Ja, om nu inte startfältet själva redan gör liknande och inte fastnat ännu.
Vad händer ifall en person fastnar på random koll på gymmet, och sedan kort efter det sadlar om till att träna/tävla i SL? Blir den personen kontrollerad mot något register för att kunna bli nekad inträde i en SL klubb?
Menar, jag ser folk som drar nästan 300 mark och reppar på löjliga vikter i knäböj så stänger slår sig även fast de är nyinköpta. Som pratar om att kanske tävla i framtiden och ännu inte fastnat på något random gymtest.
Om sådana personer fastnar på ett sporadiskt test på gymmet, är han då tillåten att joina en SL klubb eller måste han först vänta två år efter testet?
Ifall randomgymkille blir testad av RF så är personen listad under avstängningstiden så alla idrottsförbund ser att personen är avstängd, i SL innebär hormondoping 10 års uteslutning från SM samt livstid från landslagsuttagning (eller om det är dopingbrott öht). Om polisen tar en person och han blir dömd för dopingbrott så kan inte idrottsklubbarna se detta, om de inte på omvägar får höra och kan ta ut domen från tingsrätten. Sånt här brukar cirkulera rätt friskt i närområdena kan man säga...Varpå det är upp till klubben att bestämma om de vill ta in en person dömd för lagfört dopingsbrott till tävling, men det går inte att hindra om klubben tycker det är bra (tillskillnad mot en RF-fällning).
Edit, skall bara tillägga en sak. Ifall man är dömd i en RF-fällning så är man tvungen att ställa upp på testa sig under avstängningen samt betala alla skulder till förbundet innan man kan tävla igen.
Vad är det för goja du snackar i de övre styckena? Har du någonsin haft någon som helst kontakt med en lyftarklubb?
Vad gäller rekorden lades viktklasserna om bland annat för att börja på ny kula. Att jämföra rekord kan vara svårt också pga utvecklingen av utrustning. Med det sagt är jag för ny i gemet för att ha några gamla rekord att relatera till.
WHITEFOLKS
2014-02-07, 23:15
Och om personen själv erkänner bruk bubben?
PontusAndersson
2014-02-07, 23:15
Stämningen är ganska dålig nu så jag lämnar och hoppas tråden överlever tills de första rapporterna om test från OS kommer.
+1
När jag skapade tråden så tänkte jag att jag kanske skulle få lära mig något nytt, att här fanns folk som har koll på hur utbrett doping är och var nyfiken på vad som skulle sägas.
Men efter att ha läst igenom det mesta av tråden (och kollat poll-resultatet) så förstår jag snarare att ingen här har den blekaste aning om hur det ser ut i verkligheten. Att det trots den uppenbara okunskapen bland medlemmarna finns så många som har så starka åsikter och så lätt blir provocerade av ämnet finner jag mest intressant på andra plan.
Nog dags för många här att öppna ögonen för sin egen okunskap och låta bli att triggas när oliktänkande blottar sina fåkunniga resonemang. Det är ju trots allt rätt tydligt vid det här laget att det ändå inte finns någon som sitter på några svar.
Utan svar blir det ju omöjligt att vinna en argumentation, även mot de mest obildade av idioter...
WHITEFOLKS
2014-02-07, 23:16
Vad är det för goja du snackar i de övre styckena? Har du någonsin haft någon som helst kontakt med en lyftarklubb?
Vad gäller rekorden lades viktklasserna om bland annat för att börja på ny kula. Att jämföra rekord kan vara svårt också pga utvecklingen av utrustning. Med det sagt är jag för ny i gemet för att ha några gamla rekord att relatera till.
Så ingen du känner till har brukat?
Och om personen själv erkänner bruk bubben?
Det finns inga regler kring detta alltså avgör klubben om de tycker att det är ok att personen får tävla eller ej. (att bli medlem i klubben är svårt att neka, att ta ut tävlingslicenser avgör styrelsen vilka som skall få möjlighet till).
Angående goja snacket, det var inte menat som något påstående. Hela mitt inlägg var tänkt att vara frågor i princip. Nu fick jag svar dock på mina frågor. Så gojandet för mig ledde till bättre förståelse iaf.
Så ingen du känner till har brukat?
Hur drog du den slutsatsen? Känner du någon som har brukat? Har du över huvud taget en åsikt eller ska du fortsätta försöka vrida på vad folk säger för ditt eget bittra nöjes skull? Släpp sargen nu WF.
Ja, att SL på 80-talet var doping är allmänt känt. Har träffat flera av dem som var med då. Och det är det ju ingen som argumenterar mot. Det vi som är med nu säger är att SL i Sverige är ganska rent nuförtiden.
Det vände ganska kraftigt efter det SM på 80-talet då nästan alla medaljörer åkte fast. Där började arbetet mot doping och för mer testning och framförallt att jobba med attityderna bland lyftarna och klubbarna. Att det inte var OK med doping.
Men hur många av de ca. 5000 deltagarna i vinter-OS som är dopade? Ingen aning.
Ja, att sporten har ett smutsigt förflutet är ju inget som SL-folket förnekar utan kanske snarare tvärtom. Därför blir det ju lite komiskt när någon drar upp t.ex fallet Ljungberg och uppför sig som om det var ett chockerande avslöjande. :/ Ej heller preppande öststatslyftare eller folk i dopingliberala förbund är någon större sensation.
Nej, jag väntar fortfarande på att få höra lite skandalösa avslöjanden om SL-Sverige. Gärna sådant som inte är gammal välkänd smuts.
Varför måste det vara skandalösa avslöjanden?
Det är ju inte mer än att någon dopat innan eller under sin karriär. Fördelar är det oavsett.
WHITEFOLKS
2014-02-08, 00:35
Hur drog du den slutsatsen? Känner du någon som har brukat? Har du över huvud taget en åsikt eller ska du fortsätta försöka vrida på vad folk säger för ditt eget bittra nöjes skull? Släpp sargen nu WF.
Så det är ok med dig att ha brukat men tävla nu?
UCPthread
2014-02-08, 00:41
http://www.bbc.com/sport/0/winter-olympics/26064062
Sochi 2014: Wada fears over 'undetectable' drug for sale
Full Size MGF is said to develop muscles at twice the natural rate.
Claims that a new muscle-growth drug, undetectable to testers, has been offered for sale are "shocking", says the World Anti-Doping Agency (Wada).
The reporter for German broadcaster WDR, which aired a programme on the issue this week, was told it would cost 100,000 euros (£83,000 / $135,000) to "prepare" an athlete for the Winter Olympics.
/ har inte läst inläggen sen igår. Men poster detta så länge..
" Preppförbund " och " icke preppförbund " var det ja..
UCPthread
2014-02-08, 02:03
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-164065.html
Här diskuteras IPF kontra preppförbund, i en tråd som överlevt cencuren, från 2011.
Vad som tycks vara SL, VRÄKER gärna ur sig hur illa det är i preppförbunden ( vilket iof är helt sant. );
" Och har vi då ett dopingförbund så kan du ge dig fan på att dessa killar inte bara är dopade när de tävlar, de är vid tävlingstillfället dopade ännu mer än vanligt. De är fulltankade. Fullproppade. Det sprutar ut ur öronen. Danger! Operation Overload! Ja du förstår poängen ;)
Ord och inga visor..
Samtidigt konstateras på annat håll på webben att flera som bränt sitt " rena "skepp i IPF, sedan inte sällan går över till preppförbund, och preppar enl ovan ( ex Ryan Kenellys 6 g/v ).
Varpå man även exvis pekar på att;
" Markrekordet i tyngsta klassen i otestat förbund ligger kring 460 jämfört med 405-410 i testat
Okej, var det då stor skillnad i kroppsvikt/muskelmassa mellan dessa två rekordsättare?
Känns dock märkligt att så stora mängder steroider endast ger 50kg mer än en ren persons bästa. "
/ Ja nog f n är det " märkligt ". Då prepp har en enorm prestationshöjande effekt, det har tom läkarna erkänt sedan länge nu. Är man sedan " hyperresponder ", så än mera så..
.. Ekvationen att få ihop, är alltså att vi har inte bara " rena SL, utan livstidrena SL,,som konkurrar spåpass väl, med preppförbundsSL, som doserar till, på, över vad en männsika ens kan överleva..
..enda sättet att få ihop detta är då, att vi exvis inom Sveriges geografiska gränser, måste ha ngn form av unik genetisk setup, som saknas i stora delar av planetens övriga gepgrafi..och eller lika med IPF, som har lyftare från en mängd länder. Alla i "rena IPF eliten, skulle ha gener, som är ljusår bättre, än eliten i preppförbunden.
Även uppstår frågan; hur fungerar det när en " livstidren " IPF lyftare, går över i ett preppförbundsträsk, och tex 1 år senare, konkurrerar, inte bara väl, utan extremt väl med dessa. Blir ju en logisk anomali, eftersom en höjning från 0 g(v, till exvis 6 g/v, rätt säkert skulle bli ganska momentant livshotande. Extremdoser måste byggas upp tolerans för över längre tid, och det är inte säkert alls, att personen överlever ändock.
Sammantaget så är det tamed prepp*/icje preppförbund* ( förr och nu ), rent nonsens..
..det är mkt enkelt; det är ett enta stort preppträsk** alltihopa, idag inom elitodrott, utom möjligen i snooker el liknande ( där man dock går på betablockerare mm i eliten )..
..det är bara fråga om gradskillnader i helvetet*. Och olika grader av försök till snobberi..
..Lance Arm strong**( exvis ), har varit extremt tydlig med detta. Men självfallet vill en del inte ta in det..
Frågan i dagens hypertransparenta samhälle, och enl vad jag postat i detta forum blir även; är det in produktiv, eller kontraproduktiv metod för elit inom olika idrotter att spamma sin oskuld i dessa frågor, på exvis social medier ?
Finns det inte en risk att så extremt många pusselbitar/av verkligheten redan ligger på webben, att försvarstalen uppfattas som trolleri ?, pga av att logiken som skall understödja försvaren, helt enkelt är till stora delar uppäten ..
UCPthread
2014-02-08, 02:09
Det börjar bli tjatigt att upprepa, men jag formulerar mig än tydligare;
jag har inte talat med outsiders, om individer/och eller namngiva sådana på insidan, någonsin. Dvs på över 20 år. Och så kommer det att förbli. Nu och resten av livet. Är det tydligt nog ?.
UCPthread
2014-02-08, 02:13
+1
När jag skapade tråden så tänkte jag att jag kanske skulle få lära mig något nytt, att här fanns folk som har koll på hur utbrett doping är och var nyfiken på vad som skulle sägas.
-> Men efter att ha läst igenom det mesta av tråden (och kollat poll-resultatet) så förstår jag snarare att ingen här har den blekaste aning om hur det ser ut i verkligheten <-. Att det trots den uppenbara okunskapen bland medlemmarna finns så många som har så starka åsikter och så lätt blir provocerade av ämnet finner jag mest intressant på andra plan.
Nog dags för många här att öppna ögonen för sin egen okunskap och låta bli att triggas när oliktänkande blottar sina fåkunniga resonemang. Det är ju trots allt rätt tydligt vid det här laget att det ändå inte finns någon som sitter på några svar.
Utan svar blir det ju omöjligt att vinna en argumentation, även mot de mest obildade av idioter...
-> Du fönekar dig sannerligen inte.
Varför måste det vara skandalösa avslöjanden?
Det är ju inte mer än att någon dopat innan eller under sin karriär. Fördelar är det oavsett.
Nja, i vanliga fall kanske men när någon slår på den sorts trumma som UPC har slagit på så förväntar jag mig lite mer. Han har bl.a påstått att drivor utav svenska elitstyrkelyftare har dött eller insjuknat pga doping sedan mitten av 90-talet. Jag vill gärna se de drivorna. Egentligen är det inte så svårt att leta reda på SL-förbundets resultatlistor och kolla upp hur många SM-medaljörer som har dött sedan 1994, fast för det första är jag för lat och för det andra tycker jag att den som har kommit med påståendet gott kan bevisa det.
Även uppstår frågan; hur fungerar det när en " livstidren " IPF lyftare, går över i ett preppförbundsträsk, och tex 1 år senare, konkurrerar, inte bara väl, utan extremt väl med dessa. Blir ju en logisk anomali, eftersom en höjning från 0 g(v, till exvis 6 g/v, rätt säkert skulle bli ganska momentant livshotande. Extremdoser måste byggas upp tolerans för över längre tid, och det är inte säkert alls, att personen överlever ändock.
Det här visar ju faktiskt att skillnaden mellan att behöva mygla och att kunna blåsa på för fullt är ganska stor, antidopingarbetet har alltså en effekt förutom att sätta dit folk.
Det börjar bli tjatigt att upprepa, men jag formulerar mig än tydligare;
jag har inte talat med outsiders, om individer/och eller namngiva sådana på insidan, någonsin. Dvs på över 20 år. Och så kommer det att förbli. Nu och resten av livet. Är det tydligt nog ?.
Det är förståeligt att du inte vill outa bekanta men om du inte är beredd att säga B så borde du inte heller säga A, då får du faktiskt skylla dig själv om folk tar dig för en mytoman. Håll dig hellre till argument som du kan backa upp hela vägen, då får du en större trovärdighet.
okej, jag har ju faktiskt inte dragit på lottohjulet och tagit fram några siffror ännu. Jag gissar mellan 1-99%, med en aning om att det är närme 1% än 99%. Ungefär så nära är väl vad vi kan komma i denna tråden.
Om man frågar sig hur många som dopat sig genom att någon gång i livet röka på i amerikanska snowbordlaget så kanske det landar närme 99% än vad det är 1%, men har faktiskt ärligt talat ingen aning. Inte har ni andra det heller.
WHITEFOLKS
2014-02-08, 10:43
okej, jag har ju faktiskt inte dragit på lottohjulet och tagit fram några siffror ännu. Jag gissar mellan 1-99%, med en aning om att det är närme 1% än 99%. Ungefär så nära är väl vad vi kan komma i denna tråden.
Om man frågar sig hur många som dopat sig genom att någon gång i livet röka på i amerikanska snowbordlaget så kanske det landar närme 99% än vad det är 1%, men har faktiskt ärligt talat ingen aning. Inte har ni andra det heller.
Räknas man som dopad om man rökt på en gång?
PureWhey
2014-02-08, 10:49
Nej
Skickat ifrån böjracket
Det beror på när man upptäcker ämnet hos idrottaren. Det har funnits avstängningar pga detta. Så säg vad tycker du? Jag tycker det känns ganska lindrigt med tanke på hur det kan påverka resultatet iaf om man jämför med tex steroiders efterföljande påverkan.
Här finns mer att läsa på om du vill veta vad du ska undvika, http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_40082/cf_394/1312_Dopinglistan_2014v4.PDF
För mediciner som säljs i sverige kan du leta här för att få fram om den är klassad eller ok, http://www.antidoping.se/rodgronalistan/
WHITEFOLKS
2014-02-08, 11:37
Det beror på när man upptäcker ämnet hos idrottaren. Det har funnits avstängningar pga detta. Så säg vad tycker du? Jag tycker det känns ganska lindrigt med tanke på hur det kan påverka resultatet iaf om man jämför med tex steroiders efterföljande påverkan.
Här finns mer att läsa på om du vill veta vad du ska undvika, http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_40082/cf_394/1312_Dopinglistan_2014v4.PDF
För mediciner som säljs i sverige kan du leta här för att få fram om den är klassad eller ok, http://www.antidoping.se/rodgronalistan/
Jo precis att röka på har nog ingen prestationshöjande effekt utanför den direkta så att det räknas dom doping att ha rökt på för en månad sen är väl hårt.
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-164065.html
Här diskuteras IPF kontra preppförbund, i en tråd som överlevt cencuren, från 2011.
Vad som tycks vara SL, VRÄKER gärna ur sig hur illa det är i preppförbunden ( vilket iof är helt sant. );
" Och har vi då ett dopingförbund så kan du ge dig fan på att dessa killar inte bara är dopade när de tävlar, de är vid tävlingstillfället dopade ännu mer än vanligt. De är fulltankade. Fullproppade. Det sprutar ut ur öronen. Danger! Operation Overload! Ja du förstår poängen ;)
Ord och inga visor..
Samtidigt konstateras på annat håll på webben att flera som bränt sitt " rena "skepp i IPF, sedan inte sällan går över till preppförbund, och preppar enl ovan ( ex Ryan Kenellys 6 g/v ).
Varpå man även exvis pekar på att;
" Markrekordet i tyngsta klassen i otestat förbund ligger kring 460 jämfört med 405-410 i testat
Okej, var det då stor skillnad i kroppsvikt/muskelmassa mellan dessa två rekordsättare?
Känns dock märkligt att så stora mängder steroider endast ger 50kg mer än en ren persons bästa. "
/ Ja nog f n är det " märkligt ". Då prepp har en enorm prestationshöjande effekt, det har tom läkarna erkänt sedan länge nu. Är man sedan " hyperresponder ", så än mera så..
.. Ekvationen att få ihop, är alltså att vi har inte bara " rena SL, utan livstidrena SL,,som konkurrar spåpass väl, med preppförbundsSL, som doserar till, på, över vad en männsika ens kan överleva..
..enda sättet att få ihop detta är då, att vi exvis inom Sveriges geografiska gränser, måste ha ngn form av unik genetisk setup, som saknas i stora delar av planetens övriga gepgrafi..och eller lika med IPF, som har lyftare från en mängd länder. Alla i "rena IPF eliten, skulle ha gener, som är ljusår bättre, än eliten i preppförbunden.
Sammantaget så är det tamed prepp*/icje preppförbund* ( förr och nu ), rent nonsens..
..det är mkt enkelt; det är ett enta stort preppträsk** alltihopa, idag inom elitodrott, utom möjligen i snooker el liknande ( där man dock går på betablockerare mm i eliten )..
..det är bara fråga om gradskillnader i helvetet*. Och olika grader av försök till snobberi..
..Lance Arm strong**( exvis ), har varit extremt tydlig med detta. Men självfallet vill en del inte ta in det..
Frågan i dagens hypertransparenta samhälle, och enl vad jag postat i detta forum blir även; är det in produktiv, eller kontraproduktiv metod för elit inom olika idrotter att spamma sin oskuld i dessa frågor, på exvis social medier ?
Finns det inte en risk att så extremt många pusselbitar/av verkligheten redan ligger på webben, att försvarstalen uppfattas som trolleri ?, pga av att logiken som skall understödja försvaren, helt enkelt är till stora delar uppäten ..
Du läste visst inte att det markrekordet var satt av någon som senare åkte dit. Numera plockar man även bort rekord satta av fällda.
Ingen har sagt att IPF är helt ren. Men det är inte omöjligt att ligga på elitnivå ren och således ser jag inte varför det skulle vara annorlunda i andra testade idrotter.
WHITEFOLKS
2014-02-08, 12:26
I ipf är det väl ok att tävla om man dopar sig så länge man gjort det för så längesen så att det inte kan spåras längre?
bigtraps
2014-02-08, 12:29
Kalla träffade visst rätt med EPO doseringen
UCPthread
2014-02-09, 00:36
Det är förståeligt att du inte vill outa bekanta men om du inte är beredd att säga B så borde du inte heller säga A, då får du faktiskt skylla dig själv om folk tar dig för en mytoman. Håll dig hellre till argument som du kan backa upp hela vägen, då får du en större trovärdighet.
/ Jag argumenterar som jag finner lämpligt. Och om du ser mig som mytoman, rör mig inte i ryggen.
UCPthread
2014-02-09, 00:39
1) Du läste visst inte att det markrekordet var satt av någon som senare åkte dit. Numera plockar man även bort rekord satta av fällda.
Ingen har sagt att IPF är helt ren. Men det är inte omöjligt att ligga på elitnivå ren och således ser jag inte varför det skulle vara annorlunda i andra testade idrotter.
1) Helt ointressant. Samma röda tråd gäller ändock.
/Fö ser jag nu att du tränar på UTK.
/ Jag argumenterar som jag finner lämpligt. Och om du ser mig som mytoman, rör mig inte i ryggen.
Det var ett enkelt förslag som det står dig fritt att hörsamma eller ignorera.
1) Helt ointressant. Samma röda tråd gäller ändock.
/Fö ser jag nu att du tränar på UTK.
Vad är röda tråden? Att det inte finns någon ren bland eliten? Det får du gärna tro. Men jag vet att det finns personer med kapacitet till att stå på pallen utan att ta en massa skit, både inom sverige och internationellt.
/Fö så är det ingen hemlighet. Du kan även få ut mitt namn och hur jag ser ut med två klick om det skulle vara av intresse för dig.
Vad är röda tråden? Att det inte finns någon ren bland eliten? Det får du gärna tro. Men jag vet att det finns personer med kapacitet till att stå på pallen utan att ta en massa skit, både inom sverige och internationellt.
Är du verkligen så naiv?
Är du verkligen så naiv?
Jag är inte naiv.
Varför ska man klassas som naiv om man tror att det går ta sig till internationella pallen utan prepp? Det måste vara det dummaste jag hört.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 16:55
Vad har vi för svenskar som är rena och riktigt bra? Några forumiter?
PontusAndersson
2014-02-09, 17:09
Från första inlägget...
...
Inga spekulationer på individnivå.
Erik Gunhamn, Robin Sjögren (Mapa), Stefan Jamroz
( http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5632670 )
Men enligt vissa här i tråden är dessa fullproppade med allt möjligt för till deras nivå går det ju absolut inte att nå!
WHITEFOLKS
2014-02-09, 17:23
Erik Gunhamn, Robin Sjögren (Mapa), Stefan Jamroz
Men enligt vissa här i tråden är dessa fullproppade med allt möjligt för till deras nivå går det ju absolut inte att nå!
Fantastiskt. Kämpa på boyz n girlz! :)
Finns ett par Norrmän som också gör det bra.
Carl Yngvar Christensen som kom på 2a plats i VM
Kjell Egil Bakkelund som är regerande världsmästare.
Det går att nå toppen inom styrkelyft utan att dopa sig. Det går i andra sporter också.
Intressant att doping inte skapar större skillnader. Man kan ju tycka att det borde vara bra större gap mellan dem med tanke på alla fördelar det finns iom doping.
PureWhey
2014-02-09, 20:43
Intressant att doping inte skapar större skillnader. Man kan ju tycka att det borde vara bra större gap mellan dem med tanke på alla fördelar det finns iom doping.
Ingen vet vilka som är dopade och inte.
Ja så är det ju. Det är ju det som gör det lite suspekt. Att någon som kan blasta på gärnet bara har 50 kg extra eller liknande i någon övning än en som är ren.
En som tävlar i dopingförbunden kan dra på sig en jvla massa överskott och kroppshydda och vara stark som fan med massa fördelar. En som tävlar i mer kontrollerat förbund och bara har maten och lite extra pannben gör alltså nästan lika imponerande bedrifter som de mer generösa förbunden.
Det är här logiken gör att man har svårt att tro på vissa resultat bara var pannben och bra gener och lite extra smör på mackan efter varje avslutat pass.
Doping ska ju vara rena miraklet i princip ifall man tränar för styrka och volym. Att då gapet inte är större när de kan blasta på gärnet. Det blir minst sagt suspekt.
Men den dagen jag själv drar liknande vikter är ju den dagen jag slutar titta så skeptiskt på toppen. Är ju trots allt bara mig själv jag kan ha som måttstock, att tro att det går att lita på folk är ju väldigt naivt och således känner jag inte att andra går inte ha som referensramar, tyvär. Jag vill inget annat än tro gott. Men logiskt sett just nu gör det svårt.
filmjölk
2014-02-09, 20:54
Även om man dopar så testas det ju på tävlingar, då måste man gå av innan och tappar en del. Särskilt om man inte planerat sitt dopande så bra och inte har tid att köra lite låga doser för att liksom landa efter kuren, då blir det en slags krasch där förmågan sjunker rejält.
Smygdopar man med litegrann hela tiden, så man hamnar högt men inom tillåtna gränsvärden så ger det bara marginellt mer än att vara ren.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 20:57
Jag antar att det inte är så många kilo som skiljer mellan guld och att bli utan medalj. Så "liten" skillnad gör nog "stor" skillnad.
Men om man jämför tex smulter som finns på brädan och blivit testad genom alla år mot Erik spoto som tävlar i ett mer "generöst" så skiljer det 265 mot 330 alltså runt 25% mer och då har smulter ändå tränat längre och seriösare än Spoto.
Kollar vi mark så är det en del anta faktorer som spelar in, tex greppstyrkan.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:14
Men om man jämför tex smulter som finns på brädan och blivit testad genom alla år mot Erik spoto som tävlar i ett mer "generöst" så skiljer det 265 mot 330 alltså runt 25% mer och då har smulter ändå tränat längre och seriösare än Spoto.
Vad är skillnaden i mark?
Rikard Jansson
2014-02-09, 21:15
Man hade vunnit vm i senaste WPC raw bänk-mästerskapet om man bänkat 142.5 kg i 75an som junior. eller 170 kg i viktklassen över i senior-klassen. ouppnåeligt ren? lol^^
Ja så är det ju. Det är ju det som gör det lite suspekt. Att någon som kan blasta på gärnet bara har 50 kg extra eller liknande i någon övning än en som är ren.
En som tävlar i dopingförbunden kan dra på sig en jvla massa överskott och kroppshydda och vara stark som fan med massa fördelar. En som tävlar i mer kontrollerat förbund och bara har maten och lite extra pannben gör alltså nästan lika imponerande bedrifter som de mer generösa förbunden.
Man ska inte glömma SL-utrustningens roll i det hela. I Sverige sys dräkter och tröjor in så att de ger maximala fördelar, typ om man har tur så ger dem ca 200-250kg eller mer extra än om man skulle köra RAW. Jag vet inte om man är lika noga med det i andra länder. Säg att en guldmedaljör kör med en stor dräkt/tröja och är dopad, tvåan med en superinsydd dräkt/tröja som ger ca 250kg i totalen som inte har dopat sig. Så klart att det är inte så stor skillnad.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:19
Man hade vunnit vm i senaste WPC raw bänk-mästerskapet om man bänkat 142.5 kg i 75an som junior. eller 170 kg i viktklassen över i senior-klassen. ouppnåeligt ren? lol^^
Största skillnaderna ses gissningsvis i +klasserna, vikten begränsar ju naturligt dopingen annars till stor del. Är väl gissningsvis större del av vikten som är teknik också?
Rikard Jansson
2014-02-09, 21:23
Största skillnaderna ses gissningsvis i +klasserna, vikten begränsar ju naturligt dopingen annars till stor del. Är väl gissningsvis större del av vikten som är teknik också?
Ja, jo, men det är ändå inte ouppnåeliga vikter. För någon som har pratat med flera mycket starka personer som är helt ärliga med när de gjort si och så mycket rena och sen dopat sig och gjort si och så mycket, som inte skulle tjäna ett dugg på att ljuga, så inser man att det inte är så brutala skillnader ändå. Det kanske skulle kunna vara, och att alla dopade gör något avgörande fel, men det tvivlar jag på. Styrkemässigt då, volymmässigt går det ju uppenbarligen trixa till sig en hel del.
Annars skulle ju resultaten i WPC, där det är fritt blås, vara överdrivet brutala på alla plan, och det är de helt enkelt inte.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:24
Så de lyfte inte så mkt mer när de dopade sig än innan när de var rena?
Rikard Jansson
2014-02-09, 21:25
Precis.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:27
Precis.
Låter ytterst märkligt med tanke på diverse rekord från 80talet de har raderat i friidrott och annat pga de inte var rimliga att uppnå.
Rikard Jansson
2014-02-09, 21:28
Låter ytterst märkligt med tanke på diverse rekord från 80talet de har raderat i friidrott och annat pga de inte var rimliga att uppnå.
Jag har inte pratat med friidrottare och kan inte deras sport, så ser inte hur det är relevant :)
. Men jag vet att det finns personer med kapacitet till att stå på pallen utan att ta en massa skit, både inom sverige och internationellt.
.
Vilken pall snackar vi om? En stor del av förvirringen och problematiken med kraftsporter generellt är väl just att det finns så många olika grupperingar med egna rekord, klasser, osv.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:31
Jag har inte pratat med friidrottare och kan inte deras sport, så ser inte hur det är relevant :)
Du har rekord på damernas 800m och 400m från mitten av 80talet som antagligen aldrig kommer slås. Så att dwt inte gör så stor skillnad tar jag med fyra nävar salt.
Vad är skillnaden i mark?
Rawvärldsrekordet ligger på 375 men borde kanske ligga runt 390 då Brad Gillingham som har det dragit det innan (och lite mer därtill tror jag) men raw har inte funnits så länge i ipf så 375 är det högst noterade nu och detta då jämfört med benidikt Magnussons 460.
Rikard Jansson
2014-02-09, 21:33
Du har rekord på damernas 800m och 400m från mitten av 80talet som antagligen aldrig kommer slås. Så att dwt inte gör så stor skillnad tar jag med fyra nävar salt.
Jag har aldrig sagt att det inte gör så stor skillnad i damernas simning.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:34
Jag har aldrig sagt att det inte gör så stor skillnad i damernas simning.
Det var löpning. Ivf så gör det nog stor skillnad även i styrkelyft.
Rikard Jansson
2014-02-09, 21:36
Det var löpning. Ivf så gör det nog stor skillnad även i styrkelyft.
Kan du inte visa mig alla oslagbara rekord i SL då som hade samma problem?
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:37
Kan du inte visa mig alla oslagbara rekord i SL då som hade samma problem?
Inte sl men i tyngdlyftning borde du kunna hitta.
Rikard Jansson
2014-02-09, 21:38
Och jag som hade uppfattningen att det var om SL vi pratade :)
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:40
Och jag som hade uppfattningen att det var om SL vi pratade :)
Ok gunhamn verkar gissa på runt 25 procent.
Rikard Jansson
2014-02-09, 21:45
Och det låter rimligt. Och om SL hade haft 10 miljarder deltagare så kanske det vore omöjligt att komma inom 20-25% av WR-resultaten som ren, men nu råkar det falla sig så att de allra flesta av de få bra lyftare som finns tävlar i USAPL eller IPF, speciellt eftersom de bästa klubbarna och coacherna finns inom där, så de allra flesta sjukt bra lyftarna kommer från rena kulturer. Dessa lyftare har heller ingen möjlighet att "smygdopa" sig, då varken pengar eller intresse finns i att försöka mygla igenom det. Det finns inga pengar att få, utan då borde man gå över till WPC/WPO där man har större chans att få sponsorer osv.
Jämförde bara 2 bänkare, en som troligtvis och som jag tror är all Time drug fred och en som troligtvis inte är det och på dom skiljer det 25% så jag har inte gissat på någonting om hur mycket jag tror doping ger för jag har inte den blekaste.
Däremot vet jag att det går att vinna vm i styrkelyft ren och ska själv bevisa det(men blir ju bara för mig själv)
filmjölk
2014-02-09, 21:46
Jag antar att det inte är så många kilo som skiljer mellan guld och att bli utan medalj. Så "liten" skillnad gör nog "stor" skillnad.
Jo absolut, idrott på hög nivå handlar ju ofta om marginaler.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:48
Jämförde bara 2 bänkare, en som troligtvis och som jag tror är all Time drug fred och en som troligtvis inte är det och på dom skiljer det 25% så jag har inte gissat på någonting om hur mycket jag tror doping ger för jag har inte den blekaste.
Däremot vet jag att det går att vinna vm i styrkelyft ren och ska själv bevisa det(men blir ju bara för mig själv)
Sorry menade inte att lägga ord i din mun utan refererade bara tillbdet du sa. Kan nog vara rimligt :)
Man kan nog vinna vissa klasser i styrkelyft ren, det vill jag tro.
Börjar bli less på folks kommentarer på facebook där dom skriver att Björgen är dopad från ingenstans förutom att hon är jävligt bra då.
Om man inte har satsat 100% själv eller haft väldigt bra insyn i en sport i ungefär 15 år så finns det inte en chans att veta vad man kan göra med kroppen med perfekta förutsättningar och en helhjärtad satsning.
Vilken pall snackar vi om? En stor del av förvirringen och problematiken med kraftsporter generellt är väl just att det finns så många olika grupperingar med egna rekord, klasser, osv.
Jag menade främst inom testade förbund, men som du ser nedan så kan det även ske i otestade förbund.
Jag kan inte relatera till andra idrotter och kan således inte säga särskilt mycket om dom, men jag ser inte varför det skulle vara annorludna där.
Börjar bli less på folks kommentarer på facebook där dom skriver att Björgen är dopad från ingenstans förutom att hon är jävligt bra då.
Om man inte har satsat 100% själv eller haft väldigt bra insyn i en sport i ungefär 15 år så finns det inte en chans att veta vad man kan göra med kroppen med perfekta förutsättningar och en helhjärtad satsning.
Säger du samma sak om Ronnie Coleman?
Edit; Samma sak sa folk om Armstrong, dom var sedan röda i ansiktet rätt snabbt efter hans bust.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:55
Det som gör det så svårt att tro är antagligen att det är en sån sorts sport där doping kan ha väldigt stor effekt så därför känns de otroligt att hon skulle kunna vara så mycket bättre än någon som dopar sig (vilket folk kallt räknar med att minst någon gör). Så logiken är väl typ att dopingens skillnad är större än rimlig "talangskillnad".
Det som gör det så svårt att tro är antagligen att det är en sån sorts sport där doping kan ha väldigt stor effekt så därför känns de otroligt att hon skulle kunna vara så mycket bättre än någon som dopar sig (vilket folk kallt räknar med att minst någon gör). Så logiken är väl typ att dopingens skillnad är större än rimlig "talangskillnad".
För mig är det troligare att Björgen är så mycket bättre än att hon dopat sig.
Säger du samma sak om Ronnie Coleman?
Edit; Samma sak sa folk om Armstrong, dom var sedan röda i ansiktet rätt snabbt efter hans bust.
AAS är väl tillåtet i bb?
WHITEFOLKS
2014-02-09, 21:59
För mig är det troligare att Björgen är så mycket bättre än att hon dopat sig.
Varför är det troligare enligt dig?
Bara för att jag vet om att det finns idrottare som som helt enkelt är mycket bättre än alla andra.
Federer, Annika Sörenstam, Carolina Kluft, Tiger Woods. Det är atleter som genom talang och träning blev outstanding. Doping inom dom här idrotterna kanske inte ger självklara fördelar men jag vill bara visa att det finns övermänniskor som dominerar inom andra idrotter så varför inte längdskidåkning.
Diomedea exulans
2014-02-09, 22:10
Bara för att jag vet om att det finns idrottare som som helt enkelt är mycket bättre än alla andra.
Federer, Annika Sörenstam, Carolina Kluft, Tiger Woods. Det är atleter som genom talang och träning blev outstanding. Doping inom dom här idrotterna kanske inte ger självklara fördelar men jag vill bara visa att det finns övermänniskor som dominerar inom andra idrotter så varför inte längdskidåkning.
De kanske är dopade?
WHITEFOLKS
2014-02-09, 22:13
Att ge exempel på extrema tekniksporter ger nog inte så bra styrka åt argumentet.
AAS är väl tillåtet i bb?
Nej. Ingen av dom överdrivet många drogerna dom tar är tillåtna.
Att ge exempel på extrema tekniksporter ger nog inte så bra styrka åt argumentet.
Så direkt när någon är överlägsen inom skidåkning så är idrottaren dopad?
Bäst gener anser jag eftersom jag utgår från att alla är dopade på elitnivå.
WHITEFOLKS
2014-02-09, 22:21
Nej det är inte vad jag påstår men jag kan förstå hur man tänker så rent logiskt. Om man antar att doping gör stor skillnad och att det alltid är någon/några som använder så blir det svårt att tro att någon skulle klara av att vara överlägsen dessa dopade som ren.
Många använder väl astmamedicin, även om de har dispens för den så räknas den väl som doping.
Hur bra doping är det egentligen med att dra Bricanyl? Mer än att man får fullgod lungkapacitet dvs.
Sedan får du nog inte glömma bort leo1 att många av oss anser ju att har man en gång dopat sig och skaffat fler satelitceller, förstärkt ligamenten osv genom fördelar av dopingen, så är den personen alltid dopad i våra ögon.
Även om personen varit ren sista 5 åren innan os t.ex. så är den ju inte på pallen på grund av bara pannben och mat. Har man klivit förbi några platåer väldigt tidigt i karriären innan man satsa hårt på att komma med i OS t.ex. så har man skapat sig fördelar som inte är rättvisa för resten av startfältet.
Ja, förutom i tdf då, där är det väldigt rättvist att dopa sig samt i NFL och NHL med flera.
Bäst gener anser jag eftersom jag utgår från att alla är dopade på elitnivå.
Ja, om du tror Björgen är dopad antar jag att du tror att hela Norska laget är dopat eftersom det är antagligen ingenting man sitter själv och pillar med.
Ja, om du tror Björgen är dopad antar jag att du tror att hela Norska laget är dopat eftersom det är antagligen ingenting man sitter själv och pillar med.
Pratar inte om någon specifik person. Men för att köra vidare på ditt resonemang så tror jag absolut att lagen håller om varandra och gör samma sak. Jag tror det var Jose Canseco som sa att samtliga spelare i laget brukade radas upp i omklädningsrummet och skjutas i rumpan av tränare + läkare, lol.
En sak är säker, om norska laget är dopat är svenska det också. Doping ger feta fördelar och det är inte ett jämnt fält. Jag tror att längd är rent, hur kunde annars müllegg vara så överlägsen?
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
UCPthread
2014-02-10, 00:43
1) En sak är säker, om norska laget är dopat är svenska det också. Doping ger feta fördelar och det är inte ett jämnt fält. 2) Jag tror att längd är rent, hur kunde annars müllegg vara så överlägsen?
1) Helt klart..
2) Norska folket ( och många andra ) har kommit till insikt;
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/norska-folkets-dom-akarna-dopar-sig/
en opinionsundersökning som presenteras i norska Dagbladet i dag uttrycker norska folket sitt tvivel på att landets längdstjärnor är "rena
Det norska folkets dom är hård.
Bara --->>> 22 procent <<<--- tror att norsk längdåkning på elitnivå är helt fri från doping. "
Inte ens deras egen fd dopningchef Mads Drange tror att årets deltagare är rena
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article18182044.ab
/ kanske är det dags att du ser verkligheten också ?!!.
UCPthread
2014-02-10, 00:52
Erik Gunhamn*, Robin Sjögren (Mapa), Stefan Jamroz
/ * 93 kg tung, 21 år, 365 i mark.
....
UCPthread
2014-02-10, 00:56
Man ska inte glömma SL-utrustningens roll i det hela. I Sverige sys dräkter och tröjor in så att de ger maximala fördelar, typ om man har tur så ger dem ca 200-250kg eller mer extra än om man skulle köra RAW. Jag vet inte om man är lika noga med det i andra länder. Säg att en guldmedaljör kör med en stor dräkt/tröja och är dopad, tvåan med en superinsydd dräkt/tröja som ger ca 250kg i totalen som inte har dopat sig. Så klart att det är inte så stor skillnad.
/ Styrkelyft som inte är RAW, är inte styrkelyft överhuvudtaget.
UCPthread
2014-02-10, 01:00
Här används den breda penseln, eller snarare rollern, i argumenteringen..
..men vad spelar det för roll ??..
..då huvudsaken är att försöka hålla färgen.
....
Ja? Jag ser inte omöjligheten i Gunhamns resultat. Förbannat stark och duktig lyftare och en sann förebild.
UCPthread
2014-02-10, 01:11
Men om man jämför tex smulter som finns på brädan och blivit testad genom alla år mot Erik spoto som tävlar i ett mer "generöst" så skiljer det 265 mot 330 alltså runt 25% mer och då har smulter ändå tränat längre -> och seriösare än Spoto <-.
Spoto är intressant. Jag har studerat hans träning. Och den får nog sägas vara ytterst seriös/och han tycks veta exakt vad han gör. Så mkt märklig argumentering.
" Tränat längre ". är ju pckså en intressant argumentering. Arnold vann VM, i bbing efter 4 års träning. Gener spelar roll.
" 25 proc ". Matemik spelar roll. Expenentialfunktionen i detta fall. Det blir allt djävligare, för varje 5 a, man ökar, över tex 200 i bänk../
..således är dessa 265 redan helt omänskligt. Att seda 330 här är ÄNNU mkt mera omänskligt,,är ovidkommande, för denna debatts råda tråd.
UCPthread
2014-02-10, 01:22
Ja? Jag ser inte omöjligheten i Gunhamns resultat. Förbannat stark och duktig lyftare och en sann förebild.
Finns det ngn gräns även för dig, när du skulle ha uttalat dig annorlunda ?
Eller hade din reflektion blivit densamma, om han tex dragit 400, eller 420 i mark i samma tävling ?
( kan tillägga att det inte är personen i sig, som intresserar mig här ( som vanligt ), utan de övriga idelarna debatten )
the_PL_man
2014-02-10, 03:26
Ofasen, då har inte styrkelyft vart styrkelyft någon gång under historien.....
Eller hade din reflektion blivit densamma, om han tex dragit 400, eller 420 i mark i samma tävling ?
( kan tillägga att det inte är personen i sig, som intresserar mig här ( som vanligt ), utan de övriga idelarna debatten )
330 har jag dragit raw så det är väl det du räknar då..
Och vad är din gräns då?? Vart går den? Tänk om jag hade haft 2 cm längre armar och en 1 cm kortare rygg då borde jag kunna dra ännu mer på helt naturlig väg och lägg där till en genetik som hade låtit mig bygga mer muskler, för min genetik för rent muskelbygge idag är långt ifrån vad dom största rena har
filmjölk
2014-02-10, 09:55
....
Sumo, så det räknas inte :D
Nitrometan
2014-02-10, 10:04
Sumo, så det räknas inte :D
Hur menar du?
....
Också dopad eller? Precis som Erik så är han byggd för att dra tungt i sumomark.
XZanSg8pYv4
http://distilleryimage9.s3.amazonaws.com/4d0ed790fde611e2b2a722000aaa0952_7.jpg
Nitrometan
2014-02-10, 11:07
....
Vad vill du säga med det?
Här är förresten Tom Martin från England, ungefär samma kroppsvikt.
363 i mark på träning:
_z5yLam1SFs
15 reps på 227,5 kg (kroppsvikt 90,8kg):
8xn7TdHXm2w
Ett par år sen, då drog han 345 i 83:an på tävling:
pkAb3HZMOcA
Nu har du väldigt fel. Faktum är att styrkelyft och klassisk styrkelyft är 2 helt olika sporter. Med utrustning blir balans och teknik mycket svårare och det är helt plötsligt inte alltid den starkaste som vinner, det handlar om att använda utrustningen rätt.
Klassisk styrkelyft är en kraftmätning där den starkaste vinner helt enkelt. Jag vet några personer som helt skulle sluta tävla i styrkelyft om utrustningen dog ut eller togs bort, endast pga att klassisk lyftning är "för enkel".
Hur menar du?
Låt :D smileyn tala för sig själv :)
Intressant pollresultat. Ganska jämt fördelat allt ifrån 0 till 100%. :D
filmjölk
2014-02-10, 11:26
Hur menar du?
Att det är med sumostil, alltså räknas det inte :). En slags fortsättning på UCPs att det inte räknas om det är utrustat.
Nitrometan
2014-02-10, 11:37
Att det är med sumostil, alltså räknas det inte.
Men varför inte?
filmjölk
2014-02-10, 11:45
Men varför inte?
För att det är med sumostil.
Jämför med bänkpress. T-rex armar? Stor mage? brygga? heaving? Då räknas det inte. Eller med böj. Stången inte så jäkla högt att den nästan ligger på nacken? Ryggfällning? wide stance? stor mage? pungen7blygdläppar gnids inte mot golvet i botten? räknas inte.
Macroman
2014-02-10, 13:56
En sak är säker, om norska laget är dopat är svenska det också. Doping ger feta fördelar och det är inte ett jämnt fält. Jag tror att längd är rent, hur kunde annars müllegg vara så överlägsen?
Tror jag oxå. Det man kan fundera på är hur Cologna kan vara så bra o tom vinna OS-guld när han var tvungen att operera foten i höstas. Borde rimligtvis inte vara optimalt upplägg för en OS-säsong. Han är ju iofs grym normalt sett men konkurrensen är ju hård så det borde inte räckt så långt kan man tycka.
Förvånad att du är kvar. Flashback-folket brukar försvinna ganska fort.
Macroman
2014-02-10, 14:11
Tror jag oxå. Det man kan fundera på är hur Cologna kan vara så bra o tom vinna OS-guld när han var tvungen att operera foten i höstas. Borde rimligtvis inte vara optimalt upplägg för en OS-säsong. Han är ju iofs grym normalt sett men konkurrensen är ju hård så det borde inte räckt så långt kan man tycka. Har sett honom staka i nån sorts kälke på ett rullband. Såg lite smått bisarrt ut.
Det som talar mot Norge som dopingfritt är deras grymma resultat på 90-talet då det var fritt fram för epo etc. Sverige var ju osannolikt kassa då så om de var dopade måste de varit sämst i världen på det isf.
Det blir väldigt missvisande att dra upp ett resultat utan att analysera hur personen ser ut eller vad denna gör i andra lyft. En Lamar Gant i 93:an med ännu längre armar och mer skolios skulle inte nödvändigtvis väcka mina misstankar om han så markade 400 raw. Gunhamn verkar verkligen ha vinklarna, kroppsproportionerna och tekniken för mark. Men det blir skevt (för mig iaf) att hävda att han måste vara dopad, när jag har bänkat 170kg på tävling (visserligen på högre kroppsvikt) och Gunhamn, vad jag vet, 160kg(?). Då är jag inte något vidare byggd för bänk heller, utan har en förjävlig lyftväg.
Det blir väldigt missvisande att dra upp ett resultat utan att analysera hur personen ser ut eller vad denna gör i andra lyft. En Lamar Gant i 93:an med ännu längre armar och mer skolios skulle inte nödvändigtvis väcka mina misstankar om han så markade 400 raw. Gunhamn verkar verkligen ha vinklarna, kroppsproportionerna och tekniken för mark. Men det blir skevt (för mig iaf) att hävda att han måste vara dopad, när jag har bänkat 170kg på tävling (visserligen på högre kroppsvikt) och Gunhamn, vad jag vet, 160kg(?). Då är jag inte något vidare byggd för bänk heller, utan har en förjävlig lyftväg.
Nu börjar här tänkas rätt!
På samma sätt som att jag borde va betydligt större rent muskulärt om jag hade dopat mig men är ju som ett snöre :)
UCPthread
2014-02-11, 02:06
Ofasen, då har inte styrkelyft vart styrkelyft någon gång under historien.....
Jag syftar på skillnaden mellan hur det ser ut när Spoto tävlar jmfrt med tex Ryan Kenelly..
Men jag insåg ju att många skulle hoppa på tåget..
Personligen tycker jag iof att det där som Spoto lindar 10 varv runt handlederna är diskutabelt. Inte minst i skenet av jag hört old guard elit styrkelyftare/ svenska, som kritiserat för " materiallyftning ", för mindre änså--> vilket ju i sin tur är extremt märkligt, när ngn här även framlade ngt i linjen " ju mindre material, desto lättare "..
Jag tror att det har skett en attetydförändring i de nya leden jmfrt med de gamla. De gamla jag känner, skulle säga att Kenellys "utrustning ", gör honom till en pajas, punkt slut.
Rikard Jansson
2014-02-11, 02:13
Jag syftar på skillnaden mellan hur det ser ut när Spoto tävlar jmfrt med tex Ryan Kenelly..
Men jag insåg ju att många skulle hoppa på tåget..
Personligen tycker jag iof att det där som Spoto lindar 10 varv runt handlederna är diskutabelt. Inte minst i skenet av jag hört old guard elit styrkelyftare/ svenska, som kritiserat för " materiallyftning ", för mindre änså--> vilket ju i sin tur är extremt märkligt, när ngn här även framlade ngt i linjen " ju mindre material, desto lättare "..
Jag tror att det har skett en attetydförändring i de nya leden jmfrt med de gamla. De gamla jag känner, skulle säga att Kenellys "utrustning ", gör honom till en pajas, punkt slut.
För fan, nu får du ju till och med mig, som kastat mängder med skit på utrustningen, att skämmas. För någon som är det minsta lilla insatt i sporten framstår du som någon såndär halvmytoman som påstår att hans morbror drog 500 kg i mark när han provade en gång mellan rasterna på gården. Du borde dra dig ur :)
UCPthread
2014-02-11, 02:16
Nu börjar här tänkas rätt!
-> På samma sätt som att jag borde va betydligt större rent muskulärt om jag hade dopat mig men är ju som ett snöre :) <-
Ett sällsynt dumt och substanslöst argument. Men kanske kan du förleda ngra av de gissningsvis 10 proc av allmänheten, som fortfarande är i ute i det blå, vad gäller förtroendet för elitidrott.
Ett praktiskt ex är Fran Zane, som fö var en hybrid av bbing och styrkelyftsträning. Arnold har noterat att Zane var mkt stark, för sin storlek..
Zane jagade länge Arnolds ideal, som var bla mkt muskelmassa. Men fick tillslut ge upp. Trots Zanes preppande, så saknade han helt enkelt ngra överhängande genestiska attrebut, att haka på A, i detta avseende,,och sökte istället sin nich utifrån sin kostitution,,vilket blev mkt framgångsrikt, men som också tog sig uttryck på ett helt annat sätt, än Arnold.
Ni kan blanda korten i leken hur ni vill.. och passa bollen mellan varandra. Men med mig kommer ni ingen vart.
UCPthread
2014-02-11, 02:19
För fan, nu får du ju till och med mig, som kastat mängder med skit på utrustningen, att skämmas. För någon som är det minsta lilla insatt i sporten framstår du som någon såndär halvmytoman som påstår att hans morbror drog 500 kg i mark när han provade en gång mellan rasterna på gården. Du borde dra dig ur :)
Inte ett enda argument återfanns i det utbrottet..
UCPthread
2014-02-11, 05:47
http://www.criticalbench.com/images/edcoan.jpg
http://www.criticalbench.com/Ed-Coan.htm
Interview With Famous Powerlifter Ed Coan February 11, 2014
Nobody has dominated powerlifting or any sport for that matter like Ed Coan has. had the opportunity to interview the strongest man there ever was, is and perhaps ever will be. Records are made to be broken but under the conditions Coan lifts- it may never happen.
BT: HOW DO YOU FEEL ABOUT ALL THE GEAR OUT THERE?
Ed Coan: -> I don't really like all the gear, <- but to each his own
BT: WHAT IS YOUR OPINION ON THE STEROID DEBATE?
Ed Coan: It's your life, do what you want. I will not police bedrooms. ->There are no saints here on earth at this time <-
/ Tänk så enkelt allt blir, när man lyssnar på en sån här kille.
I princip, på min linje. Som väntat..
Nitrometan
2014-02-11, 09:02
Ändå använde herr Coan den utrustning som fanns och åkte fast i dopingkontroller (på tävling eftersom de inte testade i USA på den tiden) tre gånger.
Det han kritiserar i denna intervju är cirkusförbundens "superutrustning"...
Macroman
2014-02-11, 09:02
Hur fan kommer det sig att denna tråd om dopade vinterOS-deltagare till större delen handlar om doping inom styrkelyft och bodybuilding??? *grr*
Nitrometan
2014-02-11, 09:03
Hur fan kommer det sig att denna tråd om dopade vinterOS-deltagare till större delen handlar om doping inom styrkelyft och bodybuilding??? *grr*
It's kolo...
Ett sällsynt dumt och substanslöst argument. Men kanske kan du förleda ngra av de gissningsvis 10 proc av allmänheten, som fortfarande är i ute i det blå, vad gäller förtroendet för elitidrott.
Ett praktiskt ex är Fran Zane, som fö var en hybrid av bbing och styrkelyftsträning. Arnold har noterat att Zane var mkt stark, för sin storlek..
Zane jagade länge Arnolds ideal, som var bla mkt muskelmassa. Men fick tillslut ge upp. Trots Zanes preppande, så saknade han helt enkelt ngra överhängande genestiska attrebut, att haka på A, i detta avseende,,och sökte istället sin nich utifrån sin kostitution,,vilket blev mkt framgångsrikt, men som också tog sig uttryck på ett helt annat sätt, än Arnold.
Ni kan blanda korten i leken hur ni vill.. och passa bollen mellan varandra. Men med mig kommer ni ingen vart.
Vad innebär "Mycket stark för sin storlek"?
Vadå för boll? Du har i princip inte skrivit någonting som bemöter något av det någon av oss någonsin skrvit. Istället skriver du en massa skit som sedan bemöts och som du sedan ignorerar och istället hakar upp dig på något helt annat.
Inte ett enda argument återfanns i det utbrottet..
Det är alltså lika många argument i den posten som alla dina sammanslagna?
UCPthread
2014-02-11, 23:20
Ändå använde herr Coan den utrustning som fanns och åkte fast i dopingkontroller (på tävling eftersom de inte testade i USA på den tiden) tre gånger.
Det han kritiserar i denna intervju är cirkusförbundens "superutrustning"...
->There are no saints* here on earth at this time <-
Som sagt....Det han säger är att i stort sett alla preppar idag..
..och hans trovärdighet är större än alla troll, sammantaget i denna tråd, enligt mig.
Dock har ju alla märkt, att SL folket lägger fram det som en sanning, att vi har ett helt kluster av helgon* här, som naturligtvis representeras av dem själva.
Det är mkt uppfriskande/befriande att läsa Coan. Han resonerar i princip exakt, som de jag pratar med på i eliten på insidan,,när vi är på tu man hand.
Det är rätt enkelt det hela.
UCPthread
2014-02-11, 23:38
Vad innebär "Mycket stark för sin storlek"?
Vadå för boll? Du har i princip inte skrivit någonting som bemöter något av det någon av oss någonsin skrvit. Istället skriver du en massa skit som sedan bemöts och som du sedan ignorerar och istället hakar upp dig på något helt annat.
Det är alltså lika många argument i den posten som alla dina sammanslagna?
Du förresten. Din polare här, med 93 kg tung, 21 år, 365 i mark,, kan ju passa bra att ställa mot Coans ( nu när jag tog upp Coan ), bästa mark;
Coan; 100 kg tung, 28 år gammal, 409 kg.
Coan betraktas allmänt ( enl mitt inl ävan ), som den bästa styrkelyftaren genom alla tider, alla kategorier,,och hans mark jag nämner här, som det kankse bästa lyftet genom alla tider..
till det, var han en preppare, enl skribent här precis ovan (även togs rekordet i en tid, då ni själva beskrivit att SL var ett preppträsk ), till skillnad från din " livstidsrena polare enl ovan..
..har du ngn teori om hur detta hänger ihop ?????..
..Har i princip alla missuppfattad Coans status inom SL, eller är din polare en ny ED Coan ?
Jag tror att Erik är ren för att han har typ 2mm ROM i sitt marklyft, förstår inte varför det är så svårt att tro.
UCPthread
2014-02-11, 23:52
Tror jag oxå. Det man kan fundera på är hur Cologna kan vara så bra o tom vinna OS-guld när han var tvungen att operera* foten i höstas. Borde rimligtvis inte vara optimalt upplägg för en OS-säsong. Han är ju iofs grym normalt sett men konkurrensen är ju hård så det borde inte räckt så långt kan man tycka. Har sett honom staka i nån sorts kälke på ett rullband. Såg lite smått bisarrt ut.
Det som talar mot Norge som dopingfritt är deras grymma resultat på 90-talet då det var fritt fram för epo etc. Sverige var ju osannolikt kassa då så om de var dopade måste de varit sämst i världen på det isf.
* Rent generellt, så är bla GH en h es drog, när det gäller läkning. Du kan ta tex Zack Khan, som ådrog sig ngt av det värsta man sett i skadeväg i bbing, men återhämtade sig på en omfattning, och så snabbt, att det är omänskligt normalt.
Gamla gardet inom världsfotboll, har sagt i dokumentärer ( har för mig att bla SVT hade 2 dokumentärer, varav den ena hette " fotboll dödar " ), att det tränings/matchschema, som spelarna utsätts för idag är helt orealstiskt, att kinna återhämta sig ifrån så snabbt som de gör ( lika med skador som "råkar" läka supersnabbt ), om det inte vore för ett helt batteri med prepp..
Så det är inte mkt att fundera över. It is what it is..
filmjölk
2014-02-12, 00:04
Ni som är emot doping i idrott, tycker ni det är lika illa att dopa sig för rehab pga. skada i lågsäsong eller under lågsäsong utan skada som att dopa sig under tävlingsförberedelserna?
Två till. Är det lika illa att dopa sig litegrann som att blåsa på rejält? Som fortsättning på sista, gränsfallsdoping, där man dopar sig så att man hamnar högt inom tillåtna värden men inte högre än vad andra kanske har naturligt, fortfarande lika illa?
UCPthread
2014-02-12, 00:06
Jag tror att Erik är ren för att han har typ 2mm ROM i sitt marklyft, förstår inte varför det är så svårt att tro.
( återigenn är det inte Erik, som person som intresserar mig här, utan diskussionens röda tråd )
Det skiljer på lyftväg. Men tycker du att skillnaden är så stor ??
http://www.youtube.com/watch?v=Q_LWQkn0HNU
Coan 2,30 tex
http://www.youtube.com/watch?v=4w6ZKogfGz4
E. Båda i sumo..
Jag tycker Eriks ROM är kortare, han lyfter även mindre med ryggen vilket gör hans utlåsning något ''lättare'' än Eds eftersom han slipper dra ''in'' stången lika mycket med ryggen.
Vi kan sparka boll hela natten men det kommer väl ner till vad man vill tro på. Jag har träffat på en hel del starka människor som inte ens lyfter, tippar på att Erik redan var väldigt stark i den vinkeln innan gymmet.
Jag själv hade 40+ vader och 150kg+ i vadpress efter något år på gymmet.
->There are no saints* here on earth at this time <-
Som sagt....Det han säger är att i stort sett alla preppar idag..
..och hans trovärdighet är större än alla troll, sammantaget i denna tråd, enligt mig.
Dock har ju alla märkt, att SL folket lägger fram det som en sanning, att vi har ett helt kluster av helgon* här, som naturligtvis representeras av dem själva.
Det är mkt uppfriskande/befriande att läsa Coan. Han resonerar i princip exakt, som de jag pratar med på i eliten på insidan,,när vi är på tu man hand.
Det är rätt enkelt det hela.
"There are no saint here on earth" kan lika gärna referera till almänna "synder" eller sådant som ses som syndigt i samhällets ögon, inte bara prepp.
Du förresten. Din polare här, med 93 kg tung, 21 år, 365 i mark,, kan ju passa bra att ställa mot Coans ( nu när jag tog upp Coan ), bästa mark;
Coan; 100 kg tung, 28 år gammal, 409 kg.
Coan betraktas allmänt ( enl mitt inl ävan ), som den bästa styrkelyftaren genom alla tider, alla kategorier,,och hans mark jag nämner här, som det kankse bästa lyftet genom alla tider..
till det, var han en preppare, enl skribent här precis ovan (även togs rekordet i en tid, då ni själva beskrivit att SL var ett preppträsk ), till skillnad från din " livstidsrena polare enl ovan..
..har du ngn teori om hur detta hänger ihop ?????..
..Har i princip alla missuppfattad Coans status inom SL, eller är din polare en ny ED Coan ?
( återigenn är det inte Erik, som person som intresserar mig här, utan diskussionens röda tråd )
Det skiljer på lyftväg. Men tycker du att skillnaden är så stor ??
http://www.youtube.com/watch?v=Q_LWQkn0HNU
Coan 2,30 tex
http://www.youtube.com/watch?v=4w6ZKogfGz4
E. Båda i sumo..
Jag har redan förklarat för dig att man inte kan jämföra utifrån en gren.
Det syns tydligt i videorna du länkar att Gunhamn låser ut precis över knäna medan Ed Coan låser mitt på lårbenet. Du jämför även Gunhamns utrustade lyft mot Coans outrustade (!). Gunhamn har redan skrivit att hans RAW rekord är 330, inte 365. Det är stor skillnad på 409 och 330.
Lejonjakt
2014-02-12, 01:05
Saken är, har du en placering på top 10-15 då har du kämpat bra, kanske kanske kan det hända. (Ta belöningen bli stolt). 1-5 om 4 an dopar sig hur ska 1 vara odopad.
UCPthread
2014-02-12, 01:19
"There are no saint here on earth" kan lika gärna referera till almänna "synder" eller sådant som ses som syndigt i samhällets ögon, inte bara prepp.
" BT: -->>WHAT IS YOUR OPINION ON THE STEROID DEBATE<<--?
Ed Coan: It's your life, do what you want. I will not police bedrooms. ->There are no saints here on earth at this time <- "
-->>Frågan<<-- var så tydligt ställd, att det inte råder ngn tvivel om vad han svarar på,,sett till det svar han ger. Tolkningsutrymmet är mkt begränsat, men du vänder på det helt, som om tolkningsutrymmet tvärtom vore stort..
..din debattstil börjar verka ( smått desperat ). Fö är jag övertygad om att det enkelt går att hitta citat, där Coan är ÄN tydligare..Rent allmänt, så är fö den Amerikanska debatten LÅNGT mera öppen än den Svenska.
Jag har redan förklarat för dig att man inte kan jämföra utifrån en gren.
Det syns tydligt i videorna du länkar att Gunhamn låser ut precis över knäna medan Ed Coan låser mitt på lårbenet. Du jämför även Gunhamns utrustade lyft mot Coans outrustade (!). Gunhamn har redan skrivit att hans RAW rekord är 330, inte 365. Det är stor skillnad på 409* och 330*.
Jag håller inte riktigt med. Men även om jag tar dig rakt av,,så var Coan fortfarande 7 kilo tyngre, sju år äldre, samt sannolikt full ! preppad.
.
.så nej,, skillnaden är inte så stor.*.
Jag håller inte riktigt med. Men även om jag tar dig rakt av,,så var Coan fortfarande 7 kilo tyngre, sju år äldre, samt sannolikt full ! preppad.
.
.så nej,, skillnaden är inte så stor.*.
Jag anser inte att det är så självklart vad han mande med det han sa. Oavsett så bryr jag mig inte heller vad han tycker och tror.
330 mot 409 är en grotesk skillnad. Speciellt med längre lyftväg på 409. Styka är inte precis något som ökar linjärt, utan snarare logaritmiskt. Anser du också att det är omöjligt att uppnå 160kg i bänk odopad i 93:an?
UCPthread
2014-02-12, 01:44
http://www.expressen.se/sport/friidrott/ben-johnson-det-ar-mer-doping-i-dag/
http://www.irishtimes.com/sport/other-sports/ben-johnson-i-believe-nothing-has-changed-in-25-years-except-that-it-has-got-worse-1.1527365?page=3
Ben Johnson: ‘I believe nothing has changed in 25 years. Except that it has got worse’
“That’s why the first point of our campaign is that Wada is not only suitably resourced, but has suitable authority and power, and independence, free from political interference. Saying things like ‘we’re catching Tyson Gay and Asafa Powell, so the system works’ is nonsense, when in fact there is so much evidence out there that no, the system doesn’t work. We’re not catching who we need to catch, or specifically targeting the culture of doping, as opposed to just testing, testing, testing.”
Han underkänner även WADA. Och säger ( mellan raderna ) att det är politik, och pengar som styr,,och den som såg SVT dokumentären om MEGA korrumptionen kring vinterOS i Ryssland, förstår vad han far efter..
UCPthread
2014-02-12, 02:04
Jag anser inte att det är så självklart vad han mande med det han sa. 1) Oavsett så bryr jag mig inte heller vad han tycker och tror.
2) 330 mot 409 är en grotesk* skillnad. Speciellt med längre lyftväg på 409. Styka är inte precis något som ökar linjärt, utan snarare logaritmiskt <-. Anser du också att det är omöjligt att uppnå 160kg i bänk odopad i 93:an?
1) Varför blir jag inte förvånad ??..
På samma vis, skulle ni deraila debatten, blanda korten, och när argumenten tar helt slut, svara som du gjorde ovan.,,även om den största och mest ansedda IPF lyftaren IDAG, gick ut imorgon och talade om hur preppverkligheten ser ut..På så vis kan man hålla den logiskt helt kollapsade försvalstalsdebatten igång, som en virituell karusell hur länge som helst..Eller vänta; allmänhetens förtroende är ju i princip slut, så tydligen fungerar det inte. Men trots det, så debatterar förvarssidan på i samma stil. Man undrar vad de tror sig kunna uppnå ??..
--ärligt talat, så är det ett rop ifrån öknen, och ngt sorgligt över det hela. Ej heller talar tiden för försvarssidan. Om 5-10 år så är jag övertygad av att exvis den Poll jag nämnde för Norska elitskidåkare, kommer att visa snarare 2,2 proc förtroende, än 22 proc.
2) Jag nämnde matematiken/exponentialfunktionen tidigare. Tillkommer gör ju att på samma sätt som i mitt bänkex där ( som du helt riktigt gör en analogi med här ), så är ju även preppets positiva och negativa effekter exponentiella sett till dosökning; x+x, blir inte 2x,,
och de saken gällde här var ju E lyft hypotetiskt omräknat till Coans förhållanden, där preppfaktorn kommer in med sin groteska* utväxling, på den nivån av preppning..
..så nej,,då skillnaden är inte så stor..
1) Varför blir jag inte förvånad ??..
På samma vis, skulle ni deraila debatten, blanda korten, och när argumenten tar helt slut, svara som du gjorde ovan.,,även om den största och mest ansedda IPF lyftaren IDAG, gick ut imorgon och talade om hur preppverkligheten ser ut..På så vis kan man hålla den logiskt helt kollapsade försvalstalsdebatten igång, som en virituell karusell hur länge som helst..Eller vänta; allmänhetens förtroende är ju i princip slut, så tydligen fungerar det inte. Men trots det, så debatterar förvarssidan på i samma stil. Man undrar vad de tror sig kunna uppnå ??..
--ärligt talat, så är det ett rop ifrån öknen, och ngt sorgligt över det hela. Ej heller talar tiden för försvarssidan. Om 5-10 år så är jag övertygad av att exvis den Poll jag nämnde för Norska elitskidåkare, kommer att visa snarare 2,2 proc förtroende, än 22 proc.
2) Jag nämnde matematiken/exponentialfunktionen tidigare. Tillkommer gör ju att på samma sätt som i mitt bänkex där ( som du helt riktigt gör en analogi med här ), så är ju även preppets positiva och negativa effekter exponentiella sett till dosökning; x+x, blir inte 2x,,
och de saken gällde här var ju E lyft hypotetiskt omräknat till Coans förhållanden, där preppfaktorn kommer in med sin groteska* utväxling, på den nivån av preppning..
..så nej,,då skillnaden är inte så stor..
1) Varför skulle jag bry mig om vad någon som åkte dit för doping har att säga? Deras försvar lyder alltid likadant: "alla andra gör ju det!!!!". En person kan inte tala för alla i en hel sport/idrott. Eller menar du att Ed Coan är gud och kan se vad alla andra gör, eller kommer att göra? Jag ser inte heller hur jag "derailar debatten" då det är ett helt irrelevant sidospår från första början.
Det finns dessutom ingen försvarstalan att föra. Det är du som säger att massa personer är dopade och då ligger bevisbördan på dig inte mig. Men du har ännu inte producerat något av substans.
2) Och du vet med all säkerhet att tillväxten orsakad av dopingen kompenserar för mellanskillnaden? Svara även gärna på om du tror att det är omöjligt att bänka 160kg ren vägandes 93kg, istället för att ignorera den delen.
http://www.expressen.se/sport/friidrott/ben-johnson-det-ar-mer-doping-i-dag/
http://www.irishtimes.com/sport/other-sports/ben-johnson-i-believe-nothing-has-changed-in-25-years-except-that-it-has-got-worse-1.1527365?page=3
Ben Johnson: ‘I believe nothing has changed in 25 years. Except that it has got worse’
“That’s why the first point of our campaign is that Wada is not only suitably resourced, but has suitable authority and power, and independence, free from political interference. Saying things like ‘we’re catching Tyson Gay and Asafa Powell, so the system works’ is nonsense, when in fact there is so much evidence out there that no, the system doesn’t work. We’re not catching who we need to catch, or specifically targeting the culture of doping, as opposed to just testing, testing, testing.”
Han underkänner även WADA. Och säger ( mellan raderna ) att det är politik, och pengar som styr,,och den som såg SVT dokumentären om MEGA korrumptionen kring vinterOS i Ryssland, förstår vad han far efter..
Nja, jag har varit på antidopingkonferenser och min bild är att WADA i sig fungerar. Men de har inte makten över allt. Vissa länder har med konspirationsteorier mot I-länderna och andra falska anklagelser lyckats få makten att göra allt själva utan att WADA blandas in alls. Om de skickar ett prov till WADA senare kan det provet bestå av vad som helst men WADAs egna tester är det nog inget fel på. Innan OS 2012 var det ett j-a liv. Jamaica bromsar medvetet mer öppna tester. Om vi pratar sprinterlöpning exempelvis.
UCPthread
2014-02-12, 02:52
1) En person kan inte tala för alla i en hel sport/idrott.
Men det är ju exakt det du och dina gelikar/helgon här gör anspråk på att kunna..
Beholder
2014-02-12, 03:11
Det kanske är dags att sluta mat trollet. För han kan nog inte vara något annat än ett troll eller någon som har lite väl stora tankar om sig själv.
Men det är ju exakt det du och dina gelikar/helgon här gör anspråk på att kunna..
Nej. Jag säger att om jag / någon annan kan, så kan många andra.
Man and Machine
2014-02-12, 10:24
Ni som är emot doping i idrott, tycker ni det är lika illa att dopa sig för rehab pga. skada i lågsäsong eller under lågsäsong utan skada som att dopa sig under tävlingsförberedelserna?
Två till. Är det lika illa att dopa sig litegrann som att blåsa på rejält? Som fortsättning på sista, gränsfallsdoping, där man dopar sig så att man hamnar högt inom tillåtna värden men inte högre än vad andra kanske har naturligt, fortfarande lika illa?
Ja, självklart. Det finns ju inget som begränsar dopingen till bara en skada, hela kroppen stärks och resultatet håller i sig en lång tid framöver. Dessutom ger en kort rehab möjlighet att träna som en idiot och ändå veta att man läker ihop ifall något går fel.
Fusk som fusk, att göra skillnad på lite och mycket dopad är vägen mot acceptans. Även gränsfallsdopingen är fel, det handlar om att prestera utifrån sina egna förutsättningar. Att vara elitidrottare är ingen mänsklig rättighet, har man inte det som krävs får man göra något annat.
Hur tänker du själv?
WHITEFOLKS
2014-02-12, 10:28
Ja, självklart. Det finns ju inget som begränsar dopingen till bara en skada, hela kroppen stärks och resultatet håller i sig en lång tid framöver. Dessutom ger en kort rehab möjlighet att träna som en idiot och ändå veta att man läker ihop ifall något går fel.
Fusk som fusk, att göra skillnad på lite och mycket dopad är vägen mot acceptans. Även gränsfallsdopingen är fel, det handlar om att prestera utifrån sina egna förutsättningar. Att vara elitidrottare är ingen mänsklig rättighet, har man inte det som krävs får man göra något annat.
Hur tänker du själv?
Så det inkluderar för dig även folk som dopade sig för 10år sen men inte dopat sig sen desS?
Man and Machine
2014-02-12, 10:50
Så det inkluderar för dig även folk som dopade sig för 10år sen men inte dopat sig sen desS?
Ja, självklart. En gång dopad alltid dopad, eller mer rätt uttryckt: En gång dopad aldrig ren. Är du av en annan uppfattning?
WHITEFOLKS
2014-02-12, 11:11
Ja, självklart. En gång dopad alltid dopad, eller mer rätt uttryckt: En gång dopad aldrig ren. Är du av en annan uppfattning?
Jag tycker nog likadant. Det är inte direkt en mänsklig rättighet att få hålla på med elitidrott, man kan ju tävla/träna för sin egen skull på korpennivå/utan tävling isf.
Man vet att det inte är tillåtet enligt reglerna för tävlingen och då bör man inte heller tävla.
Jag tycker å andra sidan även att det är rätt märkligt att det går att få dispens för diverse astmamediciner/testo osv, samma sak gäller där. Har man inte det som krävs för att bli bäst i världen "naturligt" så borde man inte få dispens att använda dopingklassade preparat.
Man and Machine
2014-02-12, 12:07
Jag tycker nog likadant. Det är inte direkt en mänsklig rättighet att få hålla på med elitidrott, man kan ju tävla/träna för sin egen skull på korpennivå/utan tävling isf.
Man vet att det inte är tillåtet enligt reglerna för tävlingen och då bör man inte heller tävla.
Jag tycker å andra sidan även att det är rätt märkligt att det går att få dispens för diverse astmamediciner/testo osv, samma sak gäller där. Har man inte det som krävs för att bli bäst i världen "naturligt" så borde man inte få dispens att använda dopingklassade preparat.
Jag håller med helt och hållet.
Apropå andra stycket, möjligen lite off, så var det en ganska intressant inställning tråden om förbjudna substanser i pwos. Alltså substanser som är förbjudna på tävling men inte träning. Ganska många som tävlar, tyckte det va helt ok att implementera dessa i sin träning trots att dom är förbjudna på tävling. Jag tävlar inte själv men jag tycker det är ganska brun moral.
Det är helt orimligt att man kan få dispens på elitnivå för att använda denna typ av medicin/preparat. Har man inte vad som krävs får man, precis som du säger, helt enkelt harva i korpen eller motsvarande.
Man kan ju fråga sig hur bra Marit Björgen skulle varit ifall hon inte fått dispens för sin astma? Rent sponstant utan några siffror känns det som att elitidrottare är ganska benägna att ha "åkommor" som man kan söka dispens för. Jag upplever det lite som ett kryphål.
Ucp.
Ganska så väsentliga skillnade mellan mig och Coan är också att han böjde kanske 150 kg raw mer än mig och bänkade 100 kg mer raw än mig?
Och så smalmarkade Coan 400....
Det spm många inte vet om mig är att jag drar kanske 30-40 kg mer i sumo än Smalmark. Första gången jag testade sumo var mitt smalmarkspers 190 kg och jag drog 225 då i sumo...
Har tex inte dragit över 300 i Smalmark ännu även om jag innan varit god för det och om jag själv får gissa så tror jag att min talang i sumomark är MINST lika stor som Coans. Men Coan slår mig med hundratals kgn i både Smalmark, bänk och böj..
Apropå andra stycket, möjligen lite off, så var det en ganska intressant inställning tråden om förbjudna substanser i pwos. Alltså substanser som är förbjudna på tävling men inte träning. Ganska många som tävlar, tyckte det va helt ok att implementera dessa i sin träning trots att dom är förbjudna på tävling. Jag tävlar inte själv men jag tycker det är ganska brun moral.
Men va? Hur är det brun moral? Det finns ju en anledning till att ämnena är just förbjudna på tävling och inte träning. Var det ett problem att de användes på träning så skulle det ju vara lätt att förbjuda dem även där. Det är ju upp till idrottaren om han vill göra sig "beroende" av ämnen som han sen inte får använda när det gäller.
För att göra en liknelse: Bör den med körkort avstå från alkohol helt för att det är förbjudet vid bilkörning?
Hur mkt tror du det är möjligt att göra ren ucp?
Att använda en intervju från en 3x dopingfälld känns ganska korkat.... Klart han säger att alla är dopade ? Sedan tävlade Coan i USA i en annan era när det gäller dopingkultur men det vi diskuterar är ju svenska eliten som du är bekanta med.
Att du inte ringer upp sportchefen för svenska styrkelyftsförbundet och fråga hur dopingkulturen är idag i svensk styrkelyft. Kanske är dags att du får lite nyans i din referenslista... Pma om du vill ha nummer
delta_mats
2014-02-12, 12:21
Det är helt orimligt att man kan få dispens på elitnivå för att använda denna typ av medicin/preparat. Har man inte vad som krävs får man, precis som du säger, helt enkelt harva i korpen eller motsvarande.
Man kan ju fråga sig hur bra Marit Björgen skulle varit ifall hon inte fått dispens för sin astma? Rent sponstant utan några siffror känns det som att elitidrottare är ganska benägna att ha "åkommor" som man kan söka dispens för. Jag upplever det lite som ett kryphål.
Det är vanligt att skidåkare utvecklar astma pga de stora mängder kall luft som andas in. Att ta astmamedicin återställer din kapacitet upp till det normala, inte över.
PontusAndersson
2014-02-12, 12:28
Intressant frågeställning. Instinktivt så höll jag med dig.. Men sen funderade jag en stund och kom fram till att det skulle bli en väldigt luddig gränsdragning för vilken typ av behandling som räknas som prestationshöjande.
Om man har problem med lungor/luftvägar och inte får behandla det med astmamedicin eftersom det innebär att man presterar mer än man klarar av naturligt. Hur ska man då se på någon som t.ex. opererat blindtarmen? Det kan ju med krasst sett ses som att man modifierar kroppen att prestera mer än den klarar av naturligt.
Om enbart personer som inte fått någon typ av behandling som förbättrar kroppen får tävla, då har vi nog nästan inga tävlande kvar.
Snack om styrkelyft
Gunham, UCPthread och några andra. Jag tror ni har missuppfattat vad tråden handlar om... Skapa en ny om ni vill snacka styrkelyft!
Jäkligt segt för folk som vill komma in i diskussionen i efterhand, om de ska läsa igenom flera sidor med helt orelevanta inlägg.
filmjölk
2014-02-12, 12:55
Hur tänker du själv?
Jag tänker att tar man inte steget att dopa sig om man håller på med elitidrott är man inte värdig att få hålla på med elitidrott. Folk som glider på en genetisk räkmacka utan doping har jag lite mindre respekt för. Elitidrott handlar ju om att dedikera livet till att bli bäst på någonting, och då ingår doping, annars är man ingen elitidrottsman, oavsett resultat är man då någon som inte tar sin idrott på allvar.
Nitrometan
2014-02-12, 13:09
Jag tänker att tar man inte steget att dopa sig om man håller på med elitidrott är man inte värdig att få hålla på med elitidrott. Folk som glider på en genetisk räkmacka utan doping har jag lite mindre respekt för. Elitidrott handlar ju om att dedikera livet till att bli bäst på någonting, och då ingår doping, annars är man ingen elitidrottsman, oavsett resultat är man då någon som inte tar sin idrott på allvar.
Så om man inte fuskar med prepp får man inte vara med och leka?
Anser du att man måste dopa sig för att få spela fotboll i division 6 också?
Många olika poster
Jag har svårt att tro att du är seriös längre. Lite trollvarning på dina inlägg. En fråga jag har som passar rätt bra in här eftersom vinklar inte spelar så stor roll enligt dig.
Hur ställer du dig till Magnus Carlssons 320 knäböj i klass 60 eller 287,5 i klass 56?
En sak jag inte förstått sedan du kom in i tråden är varför du tror att du är speciell för att du "känner eliten" som du hela tiden framför? Det är många på detta forum som känner hela/delar av landslagen vi har, samt norska landslagen.
Man and Machine
2014-02-12, 14:01
Men va? Hur är det brun moral? Det finns ju en anledning till att ämnena är just förbjudna på tävling och inte träning. Var det ett problem att de användes på träning så skulle det ju vara lätt att förbjuda dem även där. Det är ju upp till idrottaren om han vill göra sig "beroende" av ämnen som han sen inte får använda när det gäller.
För att göra en liknelse: Bör den med körkort avstå från alkohol helt för att det är förbjudet vid bilkörning?
Vad är anledningen till att dessa ämnen är förbjudna på tävling men inte träning? Regelverket är korkat och jag tycker man utnyttjar ett systemfel. Man gör ju såklart inget fel enligt regelboken men är det rimligt att nyttja alla kryphål som uppenbarar sig? Jag tycker inte det, blev mest förvånad över att folk är så prestigekåta. Tycker du det är helt konstigt att jag tycker det är fel?
Din liknelse suger. En bättre: Är det ok att träna i utrustning om man ska tävla raw. Ja, jag kanske suger? :d
Det är vanligt att skidåkare utvecklar astma pga de stora mängder kall luft som andas in. Att ta astmamedicin återställer din kapacitet upp till det normala, inte över.
Jag hade ingen aning om att man kan utveckla astma på det sättet. Men frågeställningen blir ganska likt den filmjölk hade: Är det ok att dopa sig för att få normala värden? Nej, jag tycker inte det även om det i dessa fall inte är "doping".
Filmjölk: Menar du specifika grenar nu (längd, hockey, 100m o.s.v.) eller idrott genrellt? Om idrott generellt sorry men fyfan vilken tragisk syn på idrott du har. Du har alltså ingen (liten) respekt för idrottare som är rena på elitnivå och menar på att dom är oseriösa? Vilken bitter syn på idrott.
PontusAndersson
2014-02-12, 14:20
Är det ok att dopa sig för att få normala värden? Nej, jag tycker inte det även om det i dessa fall inte är "doping".
Är det enligt dig fel att använda antibiotika för att återgå till normala värden efter en sjukdom? Räknar du det som doping om man använder gips för att snabbare läka ett benbrott?
Var drar du gränsen mellan doping och hjälpmedel?
Man and Machine
2014-02-12, 14:32
Är det enligt dig fel att använda antibiotika för att återgå till normala värden efter en sjukdom? Räknar du det som doping om man använder gips för att snabbare läka ett benbrott?
Var drar du gränsen mellan doping och hjälpmedel?
Antibiotika och gips används ju för att säkerställa ett normalt liv, astmamedicinen för att för att kunna tävla på högnivå.
Det som behövs för att man ska kunna leva normalt på ena sidan och det som behövs för att prestera på andra. Ingen glasklar linje men ändå, vad tycker du själv?
PontusAndersson
2014-02-12, 14:51
Antibiotika och gips används ju för att säkerställa ett normalt liv, astmamedicinen för att för att kunna tävla på högnivå.
Det som behövs för att man ska kunna leva normalt på ena sidan och det som behövs för att prestera på andra. Ingen glasklar linje men ändå, vad tycker du själv?
Jo men det är väl just det som är lite problemet. Om t.ex. astmamedicin kan användas för att få ett "normalt liv" genom att förstora luftvägarna och göra det lättare att andas för dem som har andningsproblem. Så kan det på samma sätt göra det lättare att andas för dem som har normal andning.
Givetvis kommer detta leda till att många atleter med inga (eller minimala) andningsproblem går till doktorn och klagar över att de har svårt att andas för att få OK på att använda luftvägsförstorande mediciner.
Jag vet faktiskt inte riktigt var jag själv står i frågan. Å ena sidan så tycker jag att idrott bör handla om att pressa sin kropp så långt det går på naturlig väg, utan medicinska hjälpmedel. Men å andra sidan så förstår jag att ett förbud mot alla typer av prestationshöjande läkemedel är praktiskt taget omöjligt och leder till oändligt svåra gränsdragningar.
Ett intressant gränsfall är ju t.ex. atleter som använder höghöjdsträning, eller bygger små kammare med förtunnad luft som de vistas/sover i för att förbättra sin syreupptagningsförmåga. Det är ju knappast normalt... Men man kan ju inte heller förbjuda folk att vistas eller bo på hög höjd.
WHITEFOLKS
2014-02-12, 15:24
Intressant frågeställning. Instinktivt så höll jag med dig.. Men sen funderade jag en stund och kom fram till att det skulle bli en väldigt luddig gränsdragning för vilken typ av behandling som räknas som prestationshöjande.
Om man har problem med lungor/luftvägar och inte får behandla det med astmamedicin eftersom det innebär att man presterar mer än man klarar av naturligt. Hur ska man då se på någon som t.ex. opererat blindtarmen? Det kan ju med krasst sett ses som att man modifierar kroppen att prestera mer än den klarar av naturligt.
Om enbart personer som inte fått någon typ av behandling som förbättrar kroppen får tävla, då har vi nog nästan inga tävlande kvar.
Din liknelse håller inte då det är preparat som delvis är dopingklassade och delvis används i direkt samband med tävlingen. Om alla skulle få använda dessa mediciner så fine men nu anses de ju tydligen ha en prestationshöjande effekt (varför är de annars dopingklassade?)
Vad är anledningen till att dessa ämnen är förbjudna på tävling men inte träning? Regelverket är korkat och jag tycker man utnyttjar ett systemfel. Man gör ju såklart inget fel enligt regelboken men är det rimligt att nyttja alla kryphål som uppenbarar sig? Jag tycker inte det, blev mest förvånad över att folk är så prestigekåta. Tycker du det är helt konstigt att jag tycker det är fel?
Din liknelse suger. En bättre: Är det ok att träna i utrustning om man ska tävla raw. Ja, jag kanske suger? :d
Ja, jag tycker faktiskt det är jättekonstigt att du tycker det är fel. Din liknelse funkar bra tycker jag, och visar igen hur konstigt det vore om man var tvungen att träna med samma regler som man tävlar.
Och ja, kryphål som är noga undersökta och där man har beslutat att det ska få va kvar ska självklart utnyttjas om man tjänar på det. De enda kryphål jag ser som moraliskt fel att utnyttja är väl kanske de som troligtvis skulle tätas om man kände till dem.
Jag valde 30%, men vill slänga in brasklappen att det gäller 30% där doping ger en uppenbar effekt. Exempelvis är det nog väldigt lite doping i curling och halfpipe men desto mer i alpint och längd. Jag tror att det framför allt är misslyckade åkare från marginaliserade länder som dopar sig. TdF-doping a la Finland under 90-talet fram till Lachtis tror jag inte förekommer längre.
delta_mats
2014-02-12, 16:39
Njaee. Jag skulle inte kunna leva ett normalt liv utan astmamedicin exempelvis.
Ska en elitidrottare få utföra operationer efter skador som gör att dom kan fortsätta med sin idrott på elitnivå? De kan ju mycket väl leva ett normalt liv utan operationen fast inte som elitidrottare.
WHITEFOLKS
2014-02-12, 17:22
Operera sig får väl alla göra? Det är väl inte dopingklassat?
delta_mats
2014-02-12, 17:25
Operera sig får väl alla göra? Det är väl inte dopingklassat?
Det vi pratar om nu är att återställa sig till normala nivåer. Vilket en operation gör, eller att ta astmamedicin om man är astmatiker.
the_PL_man
2014-02-12, 17:42
Testo får du ingen dispens för.
Man and Machine
2014-02-12, 18:07
Jo men det är väl just det som är lite problemet. Om t.ex. astmamedicin kan användas för att få ett "normalt liv" genom att förstora luftvägarna och göra det lättare att andas för dem som har andningsproblem. Så kan det på samma sätt göra det lättare att andas för dem som har normal andning.
Givetvis kommer detta leda till att många atleter med inga (eller minimala) andningsproblem går till doktorn och klagar över att de har svårt att andas för att få OK på att använda luftvägsförstorande mediciner.
Jag vet faktiskt inte riktigt var jag själv står i frågan. Å ena sidan så tycker jag att idrott bör handla om att pressa sin kropp så långt det går på naturlig väg, utan medicinska hjälpmedel. Men å andra sidan så förstår jag att ett förbud mot alla typer av prestationshöjande läkemedel är praktiskt taget omöjligt och leder till oändligt svåra gränsdragningar.
Ett intressant gränsfall är ju t.ex. atleter som använder höghöjdsträning, eller bygger små kammare med förtunnad luft som de vistas/sover i för att förbättra sin syreupptagningsförmåga. Det är ju knappast normalt... Men man kan ju inte heller förbjuda folk att vistas eller bo på hög höjd.
Det är klart folk kommer försöka då fördelar på detta sätt, därför tycker jag inte det borde vara tillåtet. Angående höghöjdsträningen, svårt att dra en gräns. Att bo på ett berg ok, att sitta i en tryckammare.. njaee, väldigt svåt att sätta en gräns. Generallt utan att tänka igenom det, saker som man utsätter kroppen för utvändigt: operation, höghöjsträning, dräkt är ok. Saker som tas invändigt: medicin, olika preparat är mindre ok men det är svårt att sätta en gräns.
Njaee. Jag skulle inte kunna leva ett normalt liv utan astmamedicin exempelvis.
Ska en elitidrottare få utföra operationer efter skador som gör att dom kan fortsätta med sin idrott på elitnivå? De kan ju mycket väl leva ett normalt liv utan operationen fast inte som elitidrottare.
Operationer är mer en punktinsats och påverkar inte hela kroppen, dessutom är det ganska svårt att operera sig till fördelar, vad jag känner till. Men tanken är intressant. I fallet med astmamedicinen refererade jag till Marit Björgen som tävlar, jag förespråkar inte ett förbud för andra människor.
Latissimus Dorsi
2014-02-12, 18:12
Haha. Tiger Woods har gjort en ögonoperation som gör att han ser 15% bättre så stryk honom hårt.
PureWhey
2014-02-12, 18:13
Haha. Tiger Woods har gjort en ögonoperation som gör att han ser 15% bättre så stryk honom hårt.
Whut?
delta_mats
2014-02-12, 18:14
Det är klart folk kommer försöka då fördelar på detta sätt, därför tycker jag inte det borde vara tillåtet. Angående höghöjdsträningen, svårt att dra en gräns. Att bo på ett berg ok, att sitta i en tryckammare.. njaee, väldigt svåt att sätta en gräns. Generallt utan att tänka igenom det, saker som man utsätter kroppen för utvändigt: operation, höghöjsträning, dräkt är ok. Saker som tas invändigt: medicin, olika preparat är mindre ok men det är svårt att sätta en gräns.
Operationer är mer en punktinsats och påverkar inte hela kroppen, dessutom är det ganska svårt att operera sig till fördelar, vad jag känner till. Men tanken är intressant. I fallet med astmamedicinen refererade jag till Marit Björgen som tävlar, jag förespråkar inte ett förbud för andra människor.
Men skidåkare som är friska använder inte astmamedicin. Dom har ådragit sig astma genom sin träning. På samma sätt kan en annan idrottare ådra sig skador på kroppen av sin träning och tvingas till operation.
WHITEFOLKS
2014-02-12, 18:46
Testo får du ingen dispens för.
Hyfsat säker att armstrong fick testo.
Latissimus Dorsi
2014-02-12, 18:49
Whut?
http://www.medownicklasereyesurgery.com.au/laser-eye-surgery/tiger-woods/ :D
UCPthread
2014-02-12, 23:11
Ucp.
Ganska så väsentliga skillnade mellan mig och Coan är också att han böjde kanske 150 kg raw mer än mig och bänkade 100 kg mer raw än mig?
Och så smalmarkade Coan 400....
Det spm många inte vet om mig är att jag drar kanske 30-40 kg mer i sumo än Smalmark. Första gången jag testade sumo var mitt smalmarkspers 190 kg och jag drog 225 då i sumo...
Har tex inte dragit över 300 i Smalmark ännu även om jag innan varit god för det och om jag själv får gissa så tror jag att min talang i sumomark är MINST lika stor som Coans. Men Coan slår mig med hundratals kgn i både Smalmark, bänk och böj..
Nu var ju min jämförelse inriktad mot era sumomark, inte sant. Så här är vi inte så oöverrens..
( utom att du är yngre/lättare än han vid hans övr 2 max,,så lite mera tid får vi väl ge den delen-> även om jag tror, att du,,liksom alla andra, inte når honom på totalen. )
Huruvida du har större,,talang än C i sumomark, återstår att se, men väl lyft av dig so far i sumo jmfrt C..och det jag pekade på, var ju just det.
filmjölk
2014-02-12, 23:17
Så om man inte fuskar med prepp får man inte vara med och leka?
Anser du att man måste dopa sig för att få spela fotboll i division 6 också?
Givetvis skall man få vara med och leka om man kvalar in och givetvis skall man inte behöva dopa sig för division 6 i fotboll.
Men tänk ett VM, OS, SM eller liknande, att inte dopa sig blir lite som att ta tävlingen med en klackspark. Är man elitidrottsman och tävlingsmänniska så skall man vara så dedikerad att man inte skyr några medel för att vinna.
Ponera tex. att Magnus Samuelsson var ren när han vann WSM. Då tävlade han mot folk som tränade lika hårt och mycket och dopade sig, det var inte ens några tester man kunde åka fast i, att då som ren vinna är lite som att spotta på de andra deltagarna. De ville det mer, försökte hårdare, men någon som eg. inte brydde sig tillräckligt vinner ändå.
UCPthread
2014-02-12, 23:34
Att använda en intervju från en 3x dopingfälld känns ganska korkat*.... Klart** han säger att alla är dopade ? Sedan tävlade Coan i USA i en annan era när det gäller dopingkultur men det vi diskuterar är ju svenska eliten som du är bekanta med.
Att du inte ringer upp sportchefen*** för svenska styrkelyftsförbundet och fråga hur dopingkulturen är idag i svensk styrkelyft. Kanske är dags att du får lite nyans i din referenslista... Pma om du vill ha nummer
* Inte alls..
..dels gjorde jag ju som du såg, ett hypotetiskt omräkningsex, där preppfaktorn var en variabel..
..dels tycker jag att**, måste användas med omdömme. Det är en sak om tex Boston Loyd vräker ur sig sin dynga,,och en sak, om en legend av Coans unika dignitet uttalar sig. Coans karriär har ju en omspänning på flera variabler, som är enorm-> nätverk följer..Han är enormt respekterad inom kraftsprtvärlden. Jag ser inte vad han direkt har att vinna på att sitta och dra sporten ( och sig själv genom skiten )..
..och som jag sagt så är transparensen så mkt högre idag, än förr, inte minst i USA, så läcker det rätt bra från insidan. Med eller utan Coan. Elitens preppning är långifrån lika hemlig, som den 1 gång var. Även är han över 50. Man ser saker lite annorlunda med tiden?. Tom Arnold har uttalat ( viss ) oro, över i hans fall byggningens tillstånd av idag.
Tack***. Men jag tror jag lugnt kan säga att jag är uppkopplad nog, med de jag behöver, för att ha bra koll.
Kan tillägga att jag tycker du verkar ha en rätt bra stil. Du påminner mig om en veteran i SL, när han var ung. Jag hoppas att allt skall gå bra för dig..
( och jag tillägger även ännu en gång, att jag inte är här för att peka finger mot enskilda individer. Dig inräknad naturligtvis )
UCPthread
2014-02-12, 23:35
Hur mkt tror du det är möjligt att göra ren ucp?
Det var en mkt intressant, men stor fråga. Jag ber att få återkomma.
UCPthread
2014-02-13, 00:05
1) .
2) Och du vet med all säkerhet att tillväxten orsakad av dopingen kompenserar för mellanskillnaden?
Det vet man självfallet inte förrän saken är provad i praktiken.
Jag har sett personer som helt enkelt inte tyckts tåla prepp, från biverkningssynpunkt, och de som responderar bedrövligt dåligt på detsamma. Men i angivet ex, så tror jag helt klart att det " livstidsrena " 330, skulle vara närmare* 409, än 330, med Coans preppning, givet att angivna 2 problem, ej är ngra problem..
..utväxlingen på prepp däruppöver ( doser), kan vara helt grotesk..
Hur nära*, blir det individens genetiska öde/-> "tak", som avgör.
Mike Pulchianella/ Matt meinrod hade en bra pod delvis kring detta på BSL forum ( vet ej om den finns kvar ). De diskuterade bla BIGRamys 120 pounds viktuppgång, på 2,5 år, och hur det kom sig, samt flera bbing legender, ur dylika perspektiv..
Pulchianella sa 2 MKT viktiga saker;
En på frågan om BIGR kan ha maxat ut, redan efter 2 ,5 år med mkt sannolik maxpreppning. Han sa; visst han KAN ha gjort det. ( Men det återstår att se..)
samt,," att när ALLA faktorer är maxade ( genetik, prepp osv ), över en tid, som är lång nog, för att en individ skall kunna nå sitt genetiska tak,,så får vi exvis en Ronnie Coleman ( one of a kind, ever )..
Så max av allt, för att ha chans att nå allt. Svårare än så är det inte..men det är ju otroligt sällan, som allt detta sammanfaller,,och därför så sällan one of a kind legender uppstår. Ta tex Evan Centopany, och en del andra, som klart uttalat en aversion mot att preppa fullt ut, av rädsla för hälsan i första hand..
..jag har mött flera sådana. Påminner lite om att vilja bestiga Mount Everest, men aldrig ha kommit överrens med tanken om, det antal lik, som ligger kvar däruppe/dvs riskerna. Sånt där brukar det inte bli ngra legender av..
..om det nu är målet. Men det är ju en fråga för sig.
David_wigren
2014-02-13, 00:11
Givetvis skall man få vara med och leka om man kvalar in och givetvis skall man inte behöva dopa sig för division 6 i fotboll.
Men tänk ett VM, OS, SM eller liknande, att inte dopa sig blir lite som att ta tävlingen med en klackspark. Är man elitidrottsman och tävlingsmänniska så skall man vara så dedikerad att man inte skyr några medel för att vinna.
Ponera tex. att Magnus Samuelsson var ren när han vann WSM. Då tävlade han mot folk som tränade lika hårt och mycket och dopade sig, det var inte ens några tester man kunde åka fast i, att då som ren vinna är lite som att spotta på de andra deltagarna. De ville det mer, försökte hårdare, men någon som eg. inte brydde sig tillräckligt vinner ändå.
Utan att nödvändigtvis försvara Samuelsson, så tror jag definitivt att det gick att vinna världens starkaste man under 90-talet som ren. Många av grenarna var fortfarande nya och folk försökte fortfarande lista ut hur man utförde dem. Att då vara lite bättre rent teknisk kan vara allt som behövs för att vinna över någon som är dopad och starkare än en själv. Jag vet exempelvis några grenar från WSM från 70- och 80-talet som jag skulle slå de allra flesta dåvarande WSM-deltagare i, just för att jag är mycket bättre än dem rent tekniskt i dessa grenar. Jag väger bara 79 kg och är ganska klen i övrigt, och ren såklart. Det gör mig övertygad om att det då är/var möjligt att vinna WSM utan att vara dopad.
Dagens WSM är förstås en annan femma. Nu är alla specialister inom nästan alla grenar, och dessutom tokdopade. Så i dagsläget är det förmodligen nästan omöjligt att vinna WSM ren.
Tror jag oxå. Det man kan fundera på är hur Cologna kan vara så bra o tom vinna OS-guld när han var tvungen att operera foten i höstas. Borde rimligtvis inte vara optimalt upplägg för en OS-säsong. Han är ju iofs grym normalt sett men konkurrensen är ju hård så det borde inte räckt så långt kan man tycka.
"Det bästa träningsprogrammet är det du inte gjort än"
Nä men faktiskt, en skadad vrist "borde" ju förstöra mycket träning kan man tycka men skidåkningen går ju mot mer överkroppsdominans. Han har kunnat köra väldigt mycket cykling och stakträning för att utveckla aerob förmåga och tydligen ändå hunnit med tillräcklig teknikträning. Lägg på en extrem glöd från förra VM när han vurpade bort en garanterad pallplats på femmilen. Jag tror att Cologna bara gjort vad de andra i toppen gjort: tränat massor. Lite annorlunda än normalt, vilket kan ha inneburit nya adaptioner.
Sen går det såklart inte att utesluta doping. Är det inte Deca som ökar återbildningen av Kollagen?
Macroman
2014-02-13, 10:13
"Det bästa träningsprogrammet är det du inte gjort än"
Nä men faktiskt, en skadad vrist "borde" ju förstöra mycket träning kan man tycka men skidåkningen går ju mot mer överkroppsdominans. Han har kunnat köra väldigt mycket cykling och stakträning för att utveckla aerob förmåga och tydligen ändå hunnit med tillräcklig teknikträning. Lägg på en extrem glöd från förra VM när han vurpade bort en garanterad pallplats på femmilen. Jag tror att Cologna bara gjort vad de andra i toppen gjort: tränat massor. Lite annorlunda än normalt, vilket kan ha inneburit nya adaptioner.
Sen går det såklart inte att utesluta doping. Är det inte Deca som ökar återbildningen av Kollagen?
Mm, han kom iofs 2:a på femmilen trots fall men Johan O. försvann ju i fjärran förstås. ;)
Mm, han kom iofs 2:a på femmilen trots fall men Johan O. försvann ju i fjärran förstås. ;)
Åhfan. Trodde han gick i mål nånstans mitt i klungan. Han är tveklöst en av världens bästa.
UCPthread
2014-02-15, 02:48
http://www.expressen.se/sport/os/wassbergs-utspel-hoppas-hon-ar-ren/
http://a.cdn-expressen.se/ImageHandler.axd?guid=d247399b-e43a-4421-9604-f94ae51d585b&imageFormat=secondColumn-16x9
Justyna Kowalczyk vann gårdagens 10 kilometer klassiskt i storslagen stil.
Detta trots att hon lider av en fraktur i foten.
– Jag hoppas att hon är ren och rättvis, säger skidlegendaren Thomas Wassberg "
/Tom den gamle gode Wassberg håller utkik efter preppare. Lol..
Agitator
2018-02-04, 08:00
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/expert-pekar-ut-svensk-akare-pa-lista-over-misstankt-dopning
Chefsläkaren för det svenska skidlandslaget, Per Andersson, säger att han är övertygad om att det finns naturliga förklaringar till de höga värdena hos skidåkarna som ska delta under OS i Sydkorea.
Hyfsat säker att armstrong fick testo.
Armstrong tog testosteron. Men inte på dispens. Microdoserade för att klara testerna.
Agitator
2018-02-04, 09:44
https://www.dn.se/sport/obs-embargo-far-ej-publiceras-forran-0730-sondag-42-41-procent-av-skidmedaljorerna-har-hoga-blodvarden/
Undrar hur de hanterar sin content och om det går testa sig fram till artiklar med någon robot.
/sport/obs-embargo-far-ej-publiceras-forran-0730-sondag-42-41-procent-av-skidmedaljorerna-har-hoga-blodvarden/
Agitator
2018-02-05, 15:51
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-filmas-lakaren-med-dold-kamera-erbjuder-att-hjalpa-till-med-dopning
På en mottagning i Schweiz tar en läkare emot Uppdrag gransknings medhjälpare som utger sig för att vara skidåkare. Vi har utrustat ”idrottaren” med dold kamera, hans mål är att se om det går att få hjälp med att dopa sig. Det ska visa sig vara lättare än vi trott.
trädgårdsmöbel
2018-02-05, 15:58
Det hade vart hysteriskt kul om hela det svenska skidlandslaget visade sig vara systematiskt dopade sedan 50-talet.
bigtraps
2018-02-05, 17:04
Det hade vart hysteriskt kul om hela det svenska skidlandslaget visade sig vara systematiskt dopade sedan 50-talet.
Ja skitroligt?:smash:
Gör steroider eller vad det är som används, lika stor skillnad i konditionsidrotter som i styrketräning? Isåfall känns det väl väldigt otroligt att någon skulle vara ren och presterar lika bra som andra som blivit tagna för doping. Alla som tävlar har ju toppengener liksom
Agitator
2018-02-07, 23:39
https://www.svtplay.se/video/16886630/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-sasong-19-avsnitt-5
Agitator
2018-02-08, 00:26
Den där svenska landslagsläkaren. Lol.
Gör steroider eller vad det är som används, lika stor skillnad i konditionsidrotter som i styrketräning? Isåfall känns det väl väldigt otroligt att någon skulle vara ren och presterar lika bra som andra som blivit tagna för doping. Alla som tävlar har ju toppengener liksom
Astmamedicin och bloddoping kan vara avgörande om annars två jämbördiga möts.
Hjärnstimulator verkar vara en ny grej att pröva.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/218p6r/hjarnstimulans-for-parkinson-sjuka-ska-ge-os-guld
"Den har använts på strokepatienter och Parkinson-sjuka.
Nu ska hjärnstimulatorn hjälpa de amerikanska skidåkarna.
– Det här har aldrig gjorts tidigare, säger Troy Taylor, utvecklingschef inom det amerikanska skidförbundet."
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.