handdator

Visa fullständig version : Definiera "tränar seriöst"

Tobbey
2014-01-19, 19:53
Tycker jag hör detta uttryck jämt, men vad betyder det egentligen att man "tränar seriöst"? Tycker det låter larvigt när jag hör det. Är detta när man adderar någon typ av 'träning' i sitt liv och ändrar sin kost, eller är det när man viger sitt liv till träning och kost för att nå resultat? Kan man inte bara leva livet och ha träningen med i sin vardag och nå resultat, måste man bli "extrem" för att det ska hända något liksom.

Dela gärna med er av eran uppfattning kring detta uttryck!

Ponde
2014-01-19, 19:56
Tycker jag hör detta uttryck jämt, men vad betyder det egentligen att man "tränar seriöst"? Tycker det låter larvigt när jag hör det. Är detta när man adderar någon typ av 'träning' i sitt liv och ändrar sin kost, eller är det när man viger sitt liv till träning och kost för att nå resultat? Kan man inte bara leva livet och ha träningen med i sin vardag och nå resultat, måste man bli "extrem" för att det ska hända något liksom.

Dela gärna med er av eran uppfattning kring detta uttryck!
Uttrycket används ofta av folk som inte har något annat intressant i livet än träningen, de är oftast tråkiga helt enkelt. Då kan man "viga livet" åt träningen som en ursäkt.

Alt. så tror de faktiskt att de "bygger mera" om de inte super 1 gång/vecka eller äter skräpmat på veckosluten, och värst av allt så tror de ibland att man måste träna och bli enorm för att få tjejer. :d

MasterChief
2014-01-19, 20:04
"Träna seriöst" är lika väldefinierat som "bra väder", "rätt gott käk" och "filmen var bra". Det går inte att sätta en standard. Om någon dock använder "träna seriöst" så kan man väl åtminstone anta att personen anser sig göra en större insats än vad som är kutym. Där man helt enkelt har ett fokus på att nå sina mål med träningen.

ceejay
2014-01-19, 20:12
jag tränar på hobbynivå

AronP
2014-01-19, 20:18
För mig började jag träna seriöst när jag gick ifrån att
träna på men inte styra så att jag tränade även om grejer i vardagen ställde till det lite och jag kunde dessutom vara borta i perioder, på gymmet gav jag inte allt om det var saker som strulade, lattjade runt lite
Till att
Träna även dom dagar jag inte riktigt känner för det, se till att ta mig tillbaka efter ett uppbrott så snart som möjligt, alltid ha en plan och ge allt på gymmet.

Resultaten kom också när jag började träna seriöst, tillsammans med att jag styrde kosten.

Sniggel
2014-01-19, 20:22
Jag tränar också på hobbynivå men har tränat seriöst. Det lär vara seriöst jag ska behöva träna för att ha en minsta tillstymmelse till chans till att t ex slå ett PB. Således behöver man träna seriöst för att uppnå vissa mål. Enligt mig.
Men sen är jag självklart skeptisk till random person som säger att de "tränar seriöst". Det kan betyda "tränar hårt" vilket förstås tar en långt, för det mesta mycket mycket längre än någon som bara tränar regelbundet, men kanske inte lika långt som om man tar det seriöst.

När man är seriös måste man ifrågasätta varför man gör vissa saker och våga prova göra saker som man inte gillar. T ex att rätta till obalanser med övningar som "inte känns hardcore", vila kroppsdelar som är på väg att skadas, rehabba skadade leder/vävnader den tid som är optimal (istället för att skynda sig fram i någon slags tonårsiver).

ducedo
2014-01-19, 20:25
Beror på när och vem som yttrar det. Betyder väl egentligen 2 saker:

1) Man satsar för att nå resultat i tävling eller liknande.
2) Man ska "börja träna seriöst" efter nyår vilket innebär att dyka upp och få rutin på sin träning.

XXXL
2014-01-19, 20:25
Svenska Akademiens ordlista över svenska språket ger oss följande

Seriös: allvarlig; på allvar intresserad; allvarligt menad

Så, seriös träning är med andra ord träning som man tar på största allvar.

wessmen
2014-01-19, 20:33
För att "träna seriöst" anser jag man behöver uppnå följande kriterier.

1. Man tränar även om man får något "i vägen" i vardagen.
2. Man tränar minst 3ggr i veckan, minsta för att nå framgång i styrka och kondition.
3. Man anpassar sin kost efter träningen. Man tänker hela enkelt på träningen även när man inte är i träningslokalen.

R Scarpa27
2014-01-19, 20:38
http://mitadmissions.org/images/mit-blogs/why_so_serious_cat-12947.jpg

Frank Slater
2014-01-19, 21:01
När man gör en förändring i sin träning så att man själv definierar den så att det har gått från oseriös träning till seriös träning. Det kan sedan följas av att man återgår till att träna oseriöst eller inte träna alls.

amini
2014-01-19, 21:42
man måste ha ett ganska klart mål och om man närmar sig det målet så tränar man seriöst.
det kan vara allt från viktminskning till muskel/styrkeökning och självklart idrott

Kvicksilver
2014-01-19, 22:27
Om man tränar för att tävla i någon gren är man ganska seriös tycker jag.

Dennis93
2014-01-20, 00:17
jag hör det uttrycket mest när det pratas om hur länge man tränat och ofta får jag känslan att man gör det för att få ens prestation att låta bättre. Ex:
Snubbe1: Fan du börjar ju bli riktigt stor, imponerande! Hur länge har du tränat?
Snubbe2: Tack, har väl tränat seriöst i 3år.
Fast Snubbe2 började egentligen träna på gym för 5 år sedan men han räknar inte de två första för att han inte tränade seriöst då.

Diomedea exulans
2014-01-20, 00:29
Definitionsfråga. Men om man har en plan med sin träning, och följer planen, då tycker jag att man kan hävda att man "tränar seriöst".

Jag tror många träningspartners går till gymmet och säger ungefär såhär:
"Vad ska vi träna idag? Biceps och bröst?"
"Jag tränade biceps och bröst igår. Vi kan väl träna triceps och mage?"
"Eller så kan vi bara köra lite på löpbandet".
"Ja, okej."

Man har ingen plan, man går bara dit och kör lite vad man känner för. Och det tycker jag innebär en oseriös inställning till träningen.

cero
2014-01-20, 07:20
Man följer ett vettigt program och sköter kost/vila.

Styrketräning och kost för att bygga muskler är så otroligt simpelt att man antingen gör det slarvigt eller seriöst.

Uttrycket används ofta av folk som inte har något annat intressant i livet än träningen, de är oftast tråkiga helt enkelt. Då kan man "viga livet" åt träningen som en ursäkt.

Detta stämmer nog ganska bra.

XXXL
2014-01-20, 07:46
Eller också så är att träna seriöst när man låter träningen ta en stor plats i sitt liv, det behöver kanske inte betyda att man inte har något annat att göra men man tycker träningen är så pass viktig så man knuffar det andra åt sidan.

Fordon
2014-01-20, 08:04
När jag prioriterar träningen framför många andra saker och tränar mot ett eller flera mål. Då tränar jag på ett seriöst och målmedvetet plan.

Under sommaren när jag har andra saker att göra, som att köra hoj, då underhålllstränar jag och det är inte speciellt seriöst utan mer ett nödvändigt "måste" tills en ny träningslust och period infinner sig.

Frank Slater
2014-01-20, 11:01
När man har en blogg som heter typ fitnessmadde.blogg.se . Man har alltså blivit Fitnessmadde med hela svenska folket och ens hela identitet.

Jeml
2014-01-20, 11:29
Definitionsfråga. Men om man har en plan med sin träning, och följer planen, då tycker jag att man kan hävda att man "tränar seriöst".

Jag tror många träningspartners går till gymmet och säger ungefär såhär:
"Vad ska vi träna idag? Biceps och bröst?"
"Jag tränade biceps och bröst igår. Vi kan väl träna triceps och mage?"
"Eller så kan vi bara köra lite på löpbandet".
"Ja, okej."

Man har ingen plan, man går bara dit och kör lite vad man känner för. Och det tycker jag innebär en oseriös inställning till träningen.

hahah classic...

nästan varje dag på gymmet kommer hör man detta... 2 kompanjoner kommer in...
"hmm.. vad ska vi köra idag?"
"tror vi kör lite biceps va??"
"jaa det låter bra!"

:D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cero
2014-01-20, 12:29
Eller också så är att träna seriöst när man låter träningen ta en stor plats i sitt liv, det behöver kanske inte betyda att man inte har något annat att göra men man tycker träningen är så pass viktig så man knuffar det andra åt sidan.

De allra flesta har inte kommit så pass långt i utvecklingen att träningen bör ta en stor plats i livet.

XXXL
2014-01-20, 12:48
De allra flesta har inte kommit så pass långt i utvecklingen att träningen bör ta en stor plats i livet.

Näe precis, men de som har kommit så pass långt är ju just personer som "tränar seriöst"

cero
2014-01-20, 12:53
Näe precis, men de som har kommit så pass långt är ju just personer som "tränar seriöst"

Tycker dock det ofta används som en ursäkt för att snöa in sig på träningen helt i onödan.

milax
2014-01-20, 13:03
För mig är att träna seriöst att man har en plan (vettig/är påläst/erfaren) och håller sig till den (som några redan varit inne på).

D-Crawler
2014-01-20, 13:25
Jag tycker nödvändigtvis inte att man behöver koppla det till kvantitet eller kvalitet, utan snarare kontinuitet. Så länge du kör på med ditt upplägg (oavsett volym, frekvens, intensitet etc.) under en viss period utan massa avbrott eller ändringar så anser jag att det kan klassas som seriös träning i många fall. Självklart en definitionsfråga, men men.

Alltidxx
2014-01-20, 13:54
"Tränar seriöst" betyder att träning är ett fast inslag i ens liv och man utför träningen för att nå mål som är mer avancerade än allmänhälsa.

Wormzie
2014-01-20, 14:27
Svenska Akademiens ordlista över svenska språket ger oss följande

Så, seriös träning är med andra ord träning som man tar på största allvar.

Var stod det att det skulle tas på största allvar? Du är duktig som letar fram en definition men det första du gör är att addera ett adjektiv som inte finns i definitionen.

"Tränar seriöst" betyder att träning är ett fast inslag i ens liv och man utför träningen för att nå mål som är mer avancerade än allmänhälsa.

Det här stämmer överens med min bild.

Birkharju
2014-01-20, 14:46
För mig är inte vilket träningsmål man har viktigt, utan att man har ett träningsmål och att man tränar systematiskt och kontinuerligt för att nå det.
Och andra sidan behöver man inte ha ett definierat mål utan är man en pensionär som på dagliga basis planerar och tar sig till gymmet "endast" för att hålla sig hälsosam så anser jag den individen vara seriös.

Wormzie
2014-01-20, 14:49
Håller med dig till en viss del.. men pensionären i det här fallet.. tränar han seriöst eller motionerar han seriöst? Eller försöker han bibehålla sin hälsa seriöst?

XXXL
2014-01-20, 14:55
Var stod det att det skulle tas på största allvar? Du är duktig som letar fram en definition men det första du gör är att addera ett adjektiv som inte finns i definitionen.

För mig personligen blir det något man tar på största allvar. Det är skillnad på allvar och stort allvar, jag ser seriös träning som stort allvar. Då man kan ta träningen på allvar genom att ha ett bra schema och allting, men för den sakens skull inte ha ett tillhörande kostschema och viga sitt övriga liv åt det.

luderlasse
2014-01-20, 17:25
Man bör ju ha någon form av träningsblogg iaf

Frank Slater
2014-01-20, 17:29
Man bör ju ha någon form av träningsblogg iaf

Ja, och den måste heta typ fitnessjossan eller trainuntilyoubleed.blogg.se

Alltidxx
2014-01-20, 19:33
Och fota allt man äter och smälla upp på facebook och tusen likes. Och har man inte det kan man köpa likes har jag hört.

bighulken
2014-01-22, 11:48
Tränar seriöst:vill till något/delmål/mål, och är beredd att offra några år på detta,typ 5-10 år eller längre.åsidosätter andra roliga saker till förmån för träningen.vilket inte alltid är så bra eller nyttigt.

Oseriöst: går ner å kör något pass då och då,helt utan plan.bara på känn så att säga.och är lika glad för det......;-).blandar en massa olika stilar å prövar sig fram.vilket i sig är bra.

Bägge metoderna kan ge något.beroende på vad man är ute efter.och vet man inte vad man är ute efter så är det bara nice att få utlopp för överskottsenergin.

*gah!*

ARMSTARK
2014-01-22, 13:36
Bland kidsen brukar det vara den dagen man börjar träna benen.

CalleP
2014-01-22, 16:04
När man börjar föra träningsdagbok och siktar efter progression och har en vettig plan att följa.

hurril
2014-01-22, 16:13
Ett bra sätt att se på det tycker jag själv är att den nivå man tränar på är samma som den nivå som krävs för de mål man önskar är samma mål som den nivå man intellektuellt förstår är rätt för det.

Finns det en skillnad där så är man en snackare/ runkare.

BelowAverage
2014-01-22, 16:29
Att man tar sig själv på stort allvar, och anser sig kunna det mesta inom träning.
Verkar vara en gemensam nämnare.