Visa fullständig version : Tror ni att "naturlig talang" finns?
Strangerdanger
2013-12-28, 00:20
Och om den finns, är den ens nödvändig för att bli riktigt duktig på det man älskar?
Talang för mig är en förmåga/förmågor man har utvecklat under en längre tid. Många ser inte den tid och energi man har lagt ner för att utveckla dem och därför tror att man har en "naturlig" talang vad det nu än innebär.
Talang för mig är en förmåga/förmågor man har utvecklat under en längre tid.
För mig är det tvärtom.
Att vara bra på något första gången man testar det eller att ligga på samma nivå som någon som tränat mycket längre på vad det nu är man jämför = talang.
Sheogorath
2013-12-28, 00:25
Miss american dream: Jag tror man snarare underskattar det arbete de som inte lyckats lagt ner på "det de älskar". Och varför lyckades de inte då? Jo, de saknade fallenhet för det helt enkelt.
eternallord
2013-12-28, 00:25
Talang för mig är en förmåga/förmågor man har utvecklat under en längre tid.
Vilket är den exakta motsatsen till vad det innebär. Talang är den naturliga fallenhet man har för en aktivitet, orelaterad till hur mycket tid man lägger ner. Det är den som avgör vem av två individer som kommer lyckas bäst med en aktivitet de testar för första gången och eventuellt även vem av dom som når längst, förutsatt att de lägger ner en ekvivalent mängd av tid, energi och dedikation.
Diomedea exulans
2013-12-28, 00:27
Vad gäller rent fysiska attribut som styrka, snabbhet, uthållighet, stämband som producerar bra sångröst, osv, så finns talang utan tvekan. Vad gäller annat är det lite mer diffust. Jag är duktig på att rita och anses vara en talang på det, men jag hade också vid 15 års ålder säkert lagt ner 100 gånger mer tid på att rita än genomsnittspersonen i min ålder. Och inte fasen blev det vackert när jag började rita vid 1,5 års ålder. Så har jag övat mig till det, eller är jag en talang? Förmodligen båda. Man kan hävda att jag inte hade haft lust att rita så mycket om jag inte hade haft talang.
Strangerdanger
2013-12-28, 00:27
Det lustiga är också att de som kallades för "oh, de är så talangfulla" är de som inte lyckades så bra medans de som prisades för deras hårda arbete lyckades bättre.
Sheogorath
2013-12-28, 00:29
Det lustiga är också att de som kallades för "oh, de är så talangfulla" är de som inte lyckades så bra medans de som prisades för deras hårda arbete lyckades bättre.
Typ Mozart och Zlatan och så tänker du?
awesomooo
2013-12-28, 00:32
Ovechkin. Första gången han spelade golf svingade han som en kratta men slog ändå rakt och långt och lyckades göra hole in one. Hela den familjen över huvud taget har talang i precis vad fan som helst, alla har varit professionella idrottsmän/kvinna.
Strangerdanger
2013-12-28, 00:33
Vilket är den exakta motsatsen till vad det innebär. Talang är den naturliga fallenhet man har för en aktivitet, orelaterad till hur mycket tid man lägger ner. Det är den som avgör vem av två individer som kommer lyckas bäst med en aktivitet de testar för första gången och eventuellt även vem av dom som når längst, förutsatt att de lägger ner en ekvivalent mängd av tid, energi och dedikation.
Det är många aktiviteter jag har fallenhet för(jag har lätt för att lära mig rent generellt), men det betyder definitivt inte att jag har någon "talang" för det.
En svensk psykolog, Anders K Ericsson, har lagt ner 25 år på att studera "deliberate practice" påstår att det inte existerar någon "naturlig talang".
http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/2006/10/30/8391794/
Strangerdanger
2013-12-28, 00:35
Typ Mozart och Zlatan och så tänker du?
Mozart hade en exceptionell musiker han själv och drillade Mozart sedan han var VÄLDIGT ung.
Jag kan inte något om Zlatan, men han är tränad produkt.
En svensk psykolog, Anders K Ericsson, har lagt ner 25 år på att studera "deliberate practice" påstår att det inte existerar någon "naturlig talang".
Psykologi är till stor del teorier. Det finns folk som påstår att förintelsen aldrig ägde rum.
Jag tror att vissa personer har en fallenhet för vissa saker. Vissa är mer estetiska än andra och jag tror inte att det enbart beror på intresse och hårt arbete. Det krävs en viss talang för att bli riktigt bra på att sjunga eller spela gitarr.
Sheogorath
2013-12-28, 00:36
Mozart hade en exceptionell musiker han själv och drillade Mozart sedan han var VÄLDIGT ung.
Jag kan inte något om Zlatan, men han är tränad produkt.
Mozart var ett underbarn och Zlatan var enormt duktig på fotboll redan från start. Du kommer inte ifrån det eternallord säger på något vis.
Sheogorath
2013-12-28, 00:37
Det är många aktiviteter jag har fallenhet för(jag har lätt för att lära mig rent generellt), men det betyder definitivt inte att jag har någon "talang" för det.
http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/2006/10/30/8391794/
Men skojar du? Tror du att vem som helst kan bli en Magnus Samuelsson eller en Olga Korbut bara man "älskar" det man gör tillräckligt och tränar hårt?
Diomedea exulans
2013-12-28, 00:38
Enäggstvillingar som separerats vid födseln och vuxit upp i olika familjer brukar ha talang för samma saker. Värt att tänka på.
Strangerdanger
2013-12-28, 00:39
Mozart var ett underbarn och Zlatan var enormt duktig på fotboll redan från start. Du kommer inte ifrån det eternallord säger på något vis.
Jag håller inte med. Båda är tränade produkter och tog sig dit genom hårt arbete under en lång tid. Mozart började som sagt från en mycket ung ålder.
Talang; Ovanligt god förmåga att utveckla sitt kunnande inom ett (någorlunda) specifikt område.
Har man inte detta till en viss grad kommer man som sagt, sannolikt inte tycka att den aktiviteten är särskilt givande och hellre göra något annat. Hur pass lätt man har för att lära/utvecklas går givetvis inte att sätta ett mått på, inte heller hur pass stor del av eventuell framgång som kan tillskrivas övning och arbete, respektive ovanligt god utvecklingspotential.
Strangerdanger
2013-12-28, 00:41
Men skojar du? Tror du att vem som helst kan bli en Magnus Samuelsson eller en Olga Korbut bara man "älskar" det man gör tillräckligt och tränar hårt?
Jag vet inte vilka de är, men nej. Det finns redan en Magnus Samuelsson och en Olga Korbut. De är tränade och alla som har en stark vilja, fokus och är villig att uppoffra och jobba hårt kan bli duktiga på vad de vill.
PureWhey
2013-12-28, 00:42
Strangerdanger
Sluta nu, tror du på riktigt att det inte finns barn som blir drillade hårdare än Mozart eller Zlatan som tidigare nämnts och fortfarande inte blir något? Skulle man bli extremt bra på det man älskar och gör mycket skulle världen vart full av musikaliska genier, golfspelare med 0 hcp, extrema Starcraft-spelare osv.
Jo, talang är något påtagligt. Musik är ett ypperligt exempel, begåvade individer tycks ha lätt för att sätta sig in i nya instrument t. ex medans vi andra plinkar på okända ting som treåringar.
Mekanik är ett annat område, tror jag i hemlighet är adopterad med tanke på vilken otrolig förmåga min far har att bara FÖRSTÅ allt som inbegriper en motor. Verkligen allt. Skulle inte vara ett dugg orolig på flyget om tre motorer brann så länge pappsen fått sina insexnycklar genom säkerhetskontrollen.
Jag själv måste konsultera fem internetforum innan jag vågar dra loss en slang.
Nej, det tror jag inte. Jag vet.
Strangerdanger
2013-12-28, 00:44
Strangerdanger
Sluta nu, tror du på riktigt att det inte finns barn som blir drillade hårdare än Mozart eller Zlatan som tidigare nämnts och fortfarande inte blir något? Skulle man bli extremt bra på det man älskar och gör mycket skulle världen vart full av musikaliska genier, golfspelare med 0 hcp, extrema Starcraft-spelare osv.
Jag har inte sagt att alla kan bli exceptionella. Men det krävs ingen "naturlig talang" för att bli exceptionell. Alla har potentialen, men alla är inte villiga att lägga ner den tid och arbete det krävs.
HerrCarlsson
2013-12-28, 00:46
Kan en dvärg bli världsbra i höjdhopp?
Diomedea exulans
2013-12-28, 00:46
Jag har inte sagt att alla kan bli exceptionella. Men det krävs ingen "naturlig talang" för att bli exceptionell. Alla har potentialen, men alla är inte villiga att lägga ner den tid och arbete det krävs.
Tror du en dvärg kan bli exceptionell på 100 meter löpning?
Talang är skillnaden mellan att det tar 20 respektive 2000 timmar att ta sig till samma nivå. Båda har potentialen, men vad krävs det att ta sig dit?
Strangerdanger
2013-12-28, 00:51
Tror du en dvärg kan bli exceptionell på 100 meter löpning?
Intervju med Anders K Ericsson som är ledande expert om "Expert performance" säger:
Q: Do you still hear arguments that talent is paramount to artistic achievement?
A: I hear that to a lesser degree than 10 or 15 years ago. Though it maybe has to do with the audiences I talk to.
When you understand how skilled athletes or musicians achieve their expertise, it becomes even harder to understand where the talent is located. What are the genes?
Predicting who is going to be successful, if you exclude height and body size for certain sports — there isn’t any evidence of a gene, or 200 genes in combination, that would create an advantage. Who knows what’s genetic and what’s not?
http://www.alexawebermorales.com/2013/12/sneak-preview-of-my-new-book-qa-with-mastery-expert-k-anders-ericsson/
Red Apple
2013-12-28, 00:57
Du har fel. Talang är ingen löst myntad idé som man kan spekulera vilt om huruvida det finns eller inte. Att du tycker att tanken med det hela känns orättvis spelar ingen roll i sammanhanget.
Det finns studier som visar på genetisk överföring av förmåga till saker som kräver övning. Om jag och min partner exempelvis övar gitarrspelande stenhårt hela mitt liv fram till befruktningen så kommer mitt barn förmodligen ha en större fallenhet för gitarrspel än vad vi föräldrar hade.
Edit: Letar reda på en källa imorgon, orkar inte just nu.
Mackan58
2013-12-28, 00:58
Alla är till viss del slavar under sina gener.
Strangerdanger
2013-12-28, 01:03
Du har fel. Talang är ingen löst myntad idé som man kan spekulera vilt om huruvida det finns eller inte. Att du tycker att tanken med det hela känns orättvis spelar ingen roll i sammanhanget.
Det finns studier som visar på genetisk överföring av förmåga till saker som kräver övning. Om jag och min partner exempelvis övar gitarrspelande stenhårt hela mitt liv fram till befruktningen så kommer mitt barn förmodligen ha en större fallenhet för gitarrspel än vad vi föräldrar hade.
Säg det till den svenska psykologen som har studerat det under 25-30 år. Han vet nog det bättre än dig. Sluta tala om saker du inte vet om.
http://www.alexawebermorales.com/2013/12/sneak-preview-of-my-new-book-qa-with-mastery-expert-k-anders-ericsson/
MasterChief
2013-12-28, 01:08
Säg det till den svenska psykologen som har studerat det under 25-30 år. Han vet nog det bättre än dig. Sluta tala om saker du inte vet om.
Och du citerar lösryckt från en psykolog. Sluta tala om saker du inte vet något om. Det finns garanterat minst lika många psykologer och hjärnforskare som anser att naturlig talang finns.
Träna upp din egen läsförståelse innan du börjar raljera, tack.
Red Apple
2013-12-28, 01:13
Det chiefen sa. Sen så vet jag inte riktigt varför psykologer öht skulle ha något att säga till om i en fråga som gäller biokemi och genetik.
Edit: Ericssons forskning verkar bara tala för att motivation spelar en stor roll, jag kan inte hitta något som säger att det inte finns något som kan kallas talang.
Strangerdanger
2013-12-28, 01:23
Det är ni som begränsar er själva, inte jag. Allt ligger i era tankar. Sanningen är att det inte finns någon "talang".
Det är slutdiskuterat för min del och låt mig avsluta med en citat från Bruce Lee:
"If you always put limits on what you can do, physical or anything else, it’ll spread over into the rest of your life. It’ll spread into your work, into your morality, into your entire being. There are no limits. There are plateaus, but you must not stay there, you must go beyond them. If it kills you, it kills you. A man must constantly exceed his level.” - Bruce Lee
Bye
http://bobbydkids.files.wordpress.com/2011/01/dueces.png
Det är slutdiskuterat för min del
Skönt.
Red Apple
2013-12-28, 01:27
Det är ni som begränsar er själva, inte jag. Allt ligger i era tankar. Sanningen är att det inte finns någon "talang".
Det är slutdiskuterat för min del och låt mig avsluta med en citat från Bruce Lee:
"If you always put limits on what you can do, physical or anything else, it’ll spread over into the rest of your life. It’ll spread into your work, into your morality, into your entire being. There are no limits. There are plateaus, but you must not stay there, you must go beyond them. If it kills you, it kills you. A man must constantly exceed his level.” - Bruce Lee
Bye
Fint att ragequitta en tråd man själv startade efter tre sidor. Men bortsett från din återkommande brist på forumetikett:
Det är nog bara du som sätter ett likhetstecken mellan att talang existerar och att man begränsar sig själv, ett logiskt felslut om jag någonsin har sett ett. Att jag är dålig på att rita skyller jag inte på brist på talang utan brist på övning, samma sak med gitarrspelandet. Man kan alltid bli bättre, att talang finns ändrar inte på det.
Tog TS sin boll och gick hem?
Strangerdanger
2013-12-28, 01:29
Skönt.
Jag kan inte övertyga någon att det är ens psyke som sätter ens gränser. Men de får tro vad de vill och tro att de inte kan bli bra på det de vill.
Strangerdanger
2013-12-28, 01:37
"There are millions of people who BELIEVE themselves "doomed" to poverty and failure, because of some strange force over which they BELIEVE they have no control. They are the creators of their own "misfortunes," because of this negative BELIEF, which is picked up by the subconscious mind, and translated into its physical equivalent.
" - Napoleon Hill
Låter som de flesta på forumet.
http://images.sodahead.com/polls/002098013/648334752_110317_obama_laugh_ap_283_regular_xlarge .jpeg
Red Apple
2013-12-28, 01:40
Var inte du färdig med tråden? Men iaf, du sätter återigen ett likhetstecken mellan att talang existerar och att man begränsar sig själv. Du måste förklara den logiken om du vill övertyga folk, because honey
http://www.reactiongifs.us/wp-content/uploads/2013/04/doesnt_make_any_sense_anchorman.gif
Strangerdanger
2013-12-28, 01:41
Var inte du färdig med tråden? Men iaf, du sätter återigen ett likhetstecken mellan att talang existerar och att man begränsar sig själv. Du måste förklara den logiken om du vill övertyga folk, because honey
http://www.reactiongifs.us/wp-content/uploads/2013/04/doesnt_make_any_sense_anchorman.gif
Det finns ingen "medfött talang". Jag tror inte på det.
http://i.minus.com/ibyyV5nn9ImxXB.gif
Crippa90
2013-12-28, 01:42
Talang är överskattat när det gäller att bli bra på något, hårt och mycket arbete kommer man jävligt långt med. Men för att bli bäst krävs allt det lilla extra.
Motsägelse level 9000, eller missar jag något?
Red Apple
2013-12-28, 01:44
Det finns inget att inte tro på. Det är bevisat och din ovilja att läsa på om saken förändrar inte det faktumet. Din åsikt är inte relevant. Done deal, case closed, class dismissed och dags att gå hem, så länge du inte vill förklara hur din logik fungerar.
Jag börjar f.ö. tro på Trance konspirationsteori om dig. Inte pga bilderna utan pga att det inte finns en chans att du pluggar teknisk fysik på kth.
Strangerdanger
2013-12-28, 01:44
Talang är överskattat när det gäller att bli bra på något, hårt och mycket arbete kommer man jävligt långt med. Men för att bli bäst krävs allt det lilla extra.
Motsägelse level 9000, eller missar jag något?
Alla är inte villiga att lägga ner tiotusen tals timmar för att bli bra på något, men alla har potentialen att bli bra på det de vill. Det är vad jag tror på.
http://i.minus.com/ibyyV5nn9ImxXB.gif
Argumenten blir sämre här märker jag. "Jag tror inte på det".
Strangerdanger
2013-12-28, 01:46
Det finns inget att inte tro på. Det är bevisat och din ovilja att läsa på om saken förändrar inte det faktumet. Din åsikt är inte relevant. Done deal, case closed, class dismissed och dags att gå hem.
Min bevis är en forskning på 30 år av en svensk forskare och psykolog. Jag kan hämta fler bevis.
Och du har inte lagt fram någon bevis alls.
Case closed
TranceII
2013-12-28, 01:46
Min bevis är en forskning på 30 år av en svensk forskare och psykolog. Jag kan hämta fler bevis.
Case closed
http://img823.imageshack.us/img823/9282/sippingtea.gif
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2688647/
Crippa90
2013-12-28, 01:48
Alla är inte villiga att lägga ner tiotusen tals timmar för att bli bra på något, men alla har potentialen att bli bra på det de vill. Det är vad jag tror på.
Jag håller helt med att talang inte behövs för att bli bra på något, men du tycks missa i dina inlägg att skalan på hur duktig man är fortsätter efter det.
Strangerdanger
2013-12-28, 01:49
Argumenten blir sämre här märker jag. "Jag tror inte på det".
Min slutsats är uppbackat av 30 år forskning.
Bye
Red Apple
2013-12-28, 01:49
Case closed
Känner mig inte så taggad på att sitta och ögna igenom resultat på Google Scholar när jag diskuterar med en person som inte tror på genmanipulering.
Men det gör jag ändå. Här är en som bemöter din ståndpunkt: http://cdp.sagepub.com/content/10/2/39.short
En till, utförd av bioekologer istället för psykologer: http://jeg.sagepub.com/content/28/3-4/312.abstract
Red Apple
2013-12-28, 01:51
Min slutsats är uppbackat av 30 år forskning.
Bye
Det finns många år av forskning som stöder att pyramiderna byggdes av aliens. Dessutom har du uppenbarligen inte läst forskningen du pratar om, bara en preview av någons bok med en kort intervju om gehör.
Strangerdanger
2013-12-28, 02:00
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2688647/
"A professor at the University of Chicago named Benjamin Bloom took a group of 120 top-notch performers who had won numerous awards and medals. He did research on their childhoods and it turned out that nothing was really special about them growing up in terms of their present-day talents. He learned that the performers developed these talents through constant practice; these talents weren’t innate at all. The only exception to this rule is having a creative mind. Having a creative mind has to be innate because everyone’s minds are different. Although anyone can have a creative mind, the factors that make up the creative mind are on a personal level."
http://www.thriveboston.com/counseling/talent-or-practice-what-psychiatry-research-shows-maters-most/
http://img823.imageshack.us/img823/9282/sippingtea.gif
http://tranastyrka.se/wp-content/uploads/2013/05/traning.elit_.png
Mängden timmar olika schackspelare lagt ned för att nå respektive nivå. Vissa är master efter 2500, några kämpar nästan 10 gånger då lång tid och blir ändå inte bättre än medelmåttiga.
http://tranastyrka.se/regeln-om-10-000-timmar-ar-en-myt/
eternallord
2013-12-28, 02:14
"A professor at the University of Chicago named Benjamin Bloom took a group of 120 top-notch performers who had won numerous awards and medals. He did research on their childhoods and it turned out that nothing was really special about them growing up in terms of their present-day talents. He learned that the performers developed these talents through constant practice; these talents weren’t innate at all. The only exception to this rule is having a creative mind. Having a creative mind has to be innate because everyone’s minds are different. Although anyone can have a creative mind, the factors that make up the creative mind are on a personal level."
http://www.thriveboston.com/counseling/talent-or-practice-what-psychiatry-research-shows-maters-most/
Du använde precis en oklar blogg med felstavningar i rubriken som saknar källa som motargument mot en vetenskaplig studie gjord på tvillingpar som matematiskt framställer skillnaderna? Nu är det min tur att använda gifar
http://replygif.net/i/616.gif
Crippa90
2013-12-28, 02:17
Strangerdanger; tror du att alla svenskar skulle kunna vara med i valfri sport i OS, bara de lade ner tillräckligt mycket tid?
Svara gärna ärligt på frågan, för just nu är det not sure if serious.
Arf Pingvin
2013-12-28, 02:26
Talang vet jag inte men talanglös finns det många exempel på.
MasterChief
2013-12-28, 02:27
Att tro att alla skulle kunna bli en Bach (världshistoriens främsta tonsättare), Witten (en av vår tids främsta fysiker), Johan Wellton (jonglerar med sju bollar blindo) eller Zemdeks (världsmästare på Rubiks kub) eller Merckx är på gränsen till dumhet. Alla dessa herrar har exceptionella gener som kombinerat med träning gjorde dem bäst i världen.
Rikard Jansson
2013-12-28, 02:27
Alla ska med?
Tynglyftarnooben
2013-12-28, 02:56
För att ta ett exempel som är rätt närstående det här forumet så:
130kg finsk sisu bänkade 100 kg första gången han tränade på gym
tror du strangerdanger, att han har lika stora förutsättningar att bli bra på bänk, som jag?:
tynglyftarnooben bänkade 50x2 första gången han tränade på gym
vi vägde ungefär lika mkt och var ungefär lika gamla
Det räcker inte med att träna hårt för att bli bäst, man måste ha anlagen för det och träna för att bli det.
Sen tycker jag att strangerdanger är ett osmakligt troll som får personer att få förutfattade meningar om att somalier är efterblivna
Tricklew
2013-12-28, 03:56
http://tranastyrka.se/wp-content/uploads/2013/05/traning.elit_.png
Mängden timmar olika schackspelare lagt ned för att nå respektive nivå. Vissa är master efter 2500, några kämpar nästan 10 gånger då lång tid och blir ändå inte bättre än medelmåttiga.
http://tranastyrka.se/regeln-om-10-000-timmar-ar-en-myt/
Jag argumenterar inte emot, men är nyfiken på den grafen, och vad de har tagit i åtanke när de gjorde den. Såsom demografi, möjligheterna att utvecklas i ditt område, samt hur ung du var när du börja.
Men, om jag tar mig tid imorgon kanske jag får svar på allt detta.
Tynglyftarnooben
2013-12-28, 04:39
Sen tycker jag att strangerdanger är ett osmakligt troll som får personer att få förutfattade meningar om att somalier är efterblivna Haha va?!
Jokester
2013-12-28, 04:41
Det räcker inte med att träna hårt för att bli bäst, man måste ha anlagen för det och träna för att bli det.
Sen tycker jag att strangerdanger är ett osmakligt troll som får personer att få förutfattade meningar om att somalier är efterblivna
Say what?
Klart strangerdanger är ett troll.
OnT: Citera kändisar & länka till felstavade bloggar ger inget stadigt intryck.
Ignatius72
2013-12-28, 08:48
Ambition slår klass många gånger. Vilja i sig kan vara en nog så viktig talang/egenskap för att lyckas. Det som är lite mer svårmätt är att ett visst mått av tur inte är helt oväsentligt. Få rätt tränare/chef, i rätt lag/företag vid rätt tidpunkt. Undvika skador, strejker, stormar osv.
Men utan talang blir det svårt att nå toppen.
filmjölk
2013-12-28, 10:07
Jag har hela livet blivit itutad att jag har talang för både det ena och det andra men aldrig i det jag själv gillat att göra, vilket får mig att rygga lite vid frasen "naturlig talang".
Jag tror att talang ofta är underordnat hårt arbete, passion (eller komplex, negativa känslor kan vara en enorm drivkraft...se bara på kroppsbyggare!). För att bli bra på någonting är nog talang överskattat, det är bara om man vill bli bättre än bra det är viktigt. Man skall inte underskatta pannben och passion för att avancera ifrån kass till medioker.
Strangerdanger
2013-12-28, 10:27
Väldigt nödvändigt. Ser att ditt riktiga jag har kommit ut.
filmjölk
2013-12-28, 10:30
Väldigt nödvändigt. Ser att ditt riktiga jag har kommit ut.
]
Du har iaf fått en hel del av mina egna rasistiska åsikter om just somalier och färgade att minska.*hug*
Strangerdanger
2013-12-28, 10:35
Du har iaf fått en hel del av mina egna rasistiska åsikter om just somalier och färgade att minska.*hug*
Tråkigt för dig. Jag bryr mig inte så mycket. Det är du som måste leva med att ogilla/hata andra människor. Jag sover väldigt gott om nätterna.:d
Jag har hela livet blivit itutad att jag har talang för både det ena och det andra men aldrig i det jag själv gillat att göra, vilket får mig att rygga lite vid frasen "naturlig talang".
Jag tror att talang ofta är underordnat hårt arbete, passion (eller komplex, negativa känslor kan vara en enorm drivkraft...se bara på kroppsbyggare!). För att bli bra på någonting är nog talang överskattat, det är bara om man vill bli bättre än bra det är viktigt. Man skall inte underskatta pannben och passion för att avancera ifrån kass till medioker.
Jag tror att om man hade bytt ut "talang" med "förutsättningar" så hade fler känt sig bekväma med det.
Det råder ingen tvekan om att man kan ha olika fysiska förutsättningar. Jag har enorma förutsättningar för basket jämfört med medelsvensson. Med det sagt är det skittråkigt att spela det, men det råder ingen tvekan om att jag har fördelar pga att jag är så himla lång. Det hade varit osmakligt att påstå något annat.
Sen tror jag många är väldigt insnöade på alla sådana koncept och tänker på någon nivå att förutsättningarna avgör allt. Man kan precis som filmjölk säger komma enormt långt på pannben och passion.
Men om vi har personer, med lika mycket passion och pannben, men där en har fysiska förutsättningar som överträffar den andre, då står det klart att den med bättre förutsättningar kommer lyckas ett litet snäpp högre.
Oljeblixten
2013-12-28, 13:54
Jag vet inte vilka de är, men nej. Det finns redan en Magnus Samuelsson och en Olga Korbut. De är tränade och alla som har en stark vilja, fokus och är villig att uppoffra och jobba hårt kan bli duktiga på vad de vill.
Magnus samuelsson pressade väl runt 100kilo första gången han bänkpressade enligt egen utsago, det är långt under 1% som har den förmågan medfödd. Det är vad man kallar talang.
Latissimus Dorsi
2013-12-28, 14:04
Haha, så inget skulle skilja mellan mig och 15 åriga Stefan J? Jag skulle bli minst lika duktig, om jag bara gav fanken till det? Du är ett troll, gå hem. Och du tror inte viljan att "kämpa" är genetisk den också? Du är en slav under dina genetiska förutsättningar, punkt och slut.
Med det sagt kan alla bli mediokra på något, om de kämpar. Men extremt bra blir du inte "bara för att du vill".
bigtraps
2013-12-28, 14:09
Karelin hade en vikt på runt 7kg när han föddes. Man kan väl säga att han hade en viss medfödd talang och genetik för brottning.
Hur än han kämpat så tror jag att han hade haft svårt att hävda sig som galoppjockey
Strangerdanger
2013-12-28, 14:16
Haha, så inget skulle skilja mellan mig och 15 åriga Stefan J? Jag skulle bli minst lika duktig, om jag bara gav fanken till det? Du är ett troll, gå hem. Och du tror inte viljan att "kämpa" är genetisk den också? Du är en slav under dina genetiska förutsättningar, punkt och slut.
Med det sagt kan alla bli mediokra på något, om de kämpar. Men extremt bra blir du inte "bara för att du vill".
Nej, min vän. Det är DU som begränsar dig själv. Du har själv valt att bli medioker, inte dina gener. :d
"I am a grown woman and I can believe what I want" *sjunger*
Red Apple
2013-12-28, 14:19
Problemet är att den inställningen gör dig väldigt, väldigt korkad eftersom det som diskuteras inte är en spekulativ frågeställning. Men det här blir mitt sista inlägg i tråden, jag orkar inte med folk med inställning á la ungtuppen.
Strangerdanger
2013-12-28, 14:24
Problemet är att den inställningen gör dig väldigt, väldigt korkad eftersom det som diskuteras inte är en spekulativ frågeställning. Men det här blir mitt sista inlägg i tråden, jag orkar inte med folk med inställning á la ungtuppen.
Att du tycker att jag är korkad är din ensak. :D
.gif
Sluta upp med att posta .gif hela tiden.
Strangerdanger
2013-12-28, 14:52
Sluta upp med att posta .gif hela tiden.
Förlåt. :(
Vissa har lättare att lära sig än andra, om det är naturlig talang vet jag dock inte
WHITEFOLKS
2013-12-28, 15:35
Ts verkar inte ha talang för forum iaf trots idogt postande.
Strangerdanger
2013-12-28, 15:37
Ts verkar inte ha talang för forum iaf trots idogt postande.
Du är alltid så arg och bitter.
WHITEFOLKS
2013-12-28, 15:38
Du är alltid så arg och bitter.
Solskenet själv faktiskt.
Jokester
2013-12-28, 15:39
Lika mycket som din avatar, typ.
Strangerdanger
2013-12-28, 15:45
Sluta ventilera din ilska och bitterhet mot mig. Jag har inte ens gjort något mot dig.
Strangerdanger
2013-12-28, 15:45
Lika mycket som din avatar, typ.
Hans avatar säger mycket om honom.
Red Apple
2013-12-28, 15:59
Sluta ventilera din ilska och bitterhet mot mig. Jag har inte ens gjort något mot dig.
Grinbjoernens hammer of justice drabbar alla som förtjänar det ;)
Att du tycker att jag är korkad är din ensak. :D
Korkad eller inte skall jag låta vara osagt; däremot tycker jag att det du hittills har skrivit, här och i andra trådar, tyder på att du är svårartat fördomsfull.
I övrigt så har du väl själv sagt det mesta.
Inlägg 32 i tråden:
Det är slutdiskuterat för min del ...
Inlägg 45 i tråden:
Case closed
Inlägg 48 i tråden:
Bye
Inlägg 68 i tråden:
Jag bryr mig inte så mycket.
Nä, vi märker det.
Sheogorath
2013-12-28, 16:44
Framförallt är det en extremt respektlös inställning som banar väg för ett amerikanskt samhälle som ursäktar sin ruttenhet med att alla som lever i fattigdom och armod har sig själva att skylla. Men det ligger väl i linje med hennes Beyonce-avatar kan man tänka.
Framförallt är det en extremt respektlös inställning som banar väg för ett amerikanskt samhälle som ursäktar sin ruttenhet med att alla som lever i fattigdom och armod har sig själva att skylla. Men det ligger väl i linje med hennes Beyonce-avatar kan man tänka.
Fan, bra inlägg alltså.
(Jag gillar Tolkia också.)
Nej, så fungerar det inte alls. Acquired skills överförs inte gentiskt. Om både du och din fru har en naturlig fallenhet för teckning så kommer _sannolikt_ era barn även de har en större fallenhet för det än andra.
Stranger danger argumenterar i en faktafråga och det är HELT onödigt. Som att argumentera för att hästar inte finns för att man inte gillar dem.
För att bli duktig på något kanske man inte behöver ha talang, men för att bli bäst måste man ha det, för det kommer alltid att finnas fler än en person som kämpar allt vad de kan.
Det som är lite störigt med trådens ämnet är att det finns två parallella fenomen som angrips lite på samma vis. Att talang finns i meningen att vissa har bättre förutsättningar för vissa saker än andra har lär vara visat bortom allt klokt tvivel. Framgång, däremot, är något annat; inte *helt* annat, men ändå: det är något annat.
Det jag tycker man hör från t ex fotbollshåll är tal om folk som direkt var 10x bättre än alla andra och som därför "aldrig" riktigt tränade på det. Rätt som det var har alla kamrater övat sig förbi dem med resultatet att talangerna lägger av. Det mönstret tycker jag mig kunna skönja inom styrkesporter till viss del också; kanske inte att de lägger av för att de blir omkörda utan för att de redan efter en ganska kort tid når upp till den där fina för dem Tillräckligt Höga Nivån för att känna att de Gjort den här sporten nu.
Jag tänker tala i egen sak och jag tänker bumpa det TranceII länkade till om talang för... "talang"; alltså vissas förmåga att utöver de vanligas kunna hänge sig och öva mycket mer, oftare och med mer koncentrerad effekt. Jag påstår att jag är en sådan.
Mångas tår verkar bli trampade i tråden. Dels dem som lagt ned mycket tid på sitt värv och som inte så gärna går med på att bli tillskriven Talang/ lök och dels de som också lagt ned skitmycket tid och stannat av långt innan sina mål och gärna vill att andra som kommit betydligt längre nog gott kan bära Talang-namnlappen.
För att bli duktig på något kanske man inte behöver ha talang, men för att bli bäst måste man ha det, för det kommer alltid att finnas fler än en person som kämpar allt vad de kan.
Jag håller inte med dig. Det är inte alls så att det alltid kommer att finnas fler än en person som kämpar allt de kan. Det är långt oftare omständigheter och annat som styr vem som hamnar där de hamnar än varken träning eller talang tycker jag. Som i: det är det jag själv tycker mig se omkring mig.
Det är så klart skillnad i de allra största sporterna som fotboll eller, vad vet jag, golf eller tennis?
Jag håller inte med dig. Det är inte alls så att det alltid kommer att finnas fler än en person som kämpar allt de kan. Det är långt oftare omständigheter och annat som styr vem som hamnar där de hamnar än varken träning eller talang tycker jag. Som i: det är det jag själv tycker mig se omkring mig.
Det är så klart skillnad i de allra största sporterna som fotboll eller, vad vet jag, golf eller tennis?Mm, talang blir viktigare/mer nödvändigt ju högre konkurrens det är.
Sparven från Minsk
2013-12-28, 18:20
Och om den finns, är den ens nödvändig för att bli riktigt duktig på det man älskar?
Talang för mig är en förmåga/förmågor man har utvecklat under en längre tid. Många ser inte den tid och energi man har lagt ner för att utveckla dem och därför tror att man har en "naturlig" talang vad det nu än innebär.
Amerikanska simmaren Michael Phelps är ett bra exempel på en talang. 8 os guld 2008 i Peking.
Han har nog inte tränat varken mer eller mindre än sina rivaler, men hans kropp har en liten annorlunda struktur som gör att han kan ligga ovanligt högt i vattnet. Detta är inget han tränat in, eller något man kan kopiera. Han är byggd sådan, och han har förfinat denna "gåva" eller "talang".
Så är mina tankar om en talang, man är skapt annorlunda som ger fördel i vald idrott. Sen om det rör sig om fysiska eller psykiska attribut spelar ingen roll.
Jag kan träna frivändningar lika mycket som en kompis, vi börjar samtidigt, men min kompis kan bli sjukt mycket bättre än mig. Detta pga att min polare kanske har mer känsla/kontroll för de olika momenten. Och kommer kanske alltid ha det oavsett hur mycket jag tränar.
WHITEFOLKS
2013-12-28, 18:23
Grinbjoernens hammer of justice drabbar alla som förtjänar det ;)
This. Ts ger sig själv alldeles för mkt credit.
Latissimus Dorsi
2013-12-28, 18:30
En till aspekt: skador.
Rikard Jansson
2013-12-28, 20:12
Jag är ett typexempel på någon med talang i allt som därmed aldrig fått kämpa och därmed hamnar på efterkant när det gått ett tag och de med halvdan talang som istället fått lära sig att anstränga sig springer om :)
Jag är ett typexempel på någon med talang i allt som därmed aldrig fått kämpa och därmed hamnar på efterkant när det gått ett tag och de med halvdan talang som istället fått lära sig att anstränga sig springer om :)
Är du så eller är du sarkastisk? :)
Xtreme-G
2013-12-28, 20:33
Min inställning är att talang och förutsättningar är lika lika viktigt överallt men att det är lättast att se med blotta ögat på en basketplan.
Edit: man blir lång av att spela basket alltså.
Rikard Jansson
2013-12-28, 20:38
Är du så eller är du sarkastisk? :)
Det är tyvärr sant^^ Nu på senare tid har jag fått lära mig att iallafall anstränga mig när det kommer till bänkandet, så det hoppas jag kommer gå lite framåt :D
Rikard Jansson
2013-12-28, 20:45
Men jag tycker det är en fördel. Träningsförmåga och lära sig om skiten och att anstränga sig kan man göra, man kan inte skaffa sig talang.
Sheogorath
2013-12-28, 20:48
Min inställning är att talang och förutsättningar är lika lika viktigt överallt men att det är lättast att se med blotta ögat på en basketplan.
:D
(precis som man blir svart av att springa 100 meter)
:D
(precis som man blir svart av att springa 100 meter)
Eller snygg av marklyft.
:)
Latissimus Dorsi
2013-12-28, 20:55
Eller skäggig av styrkelyft :D sjukt att myten om att man blir lång av basket lever kvar.
Vilken jävla icke-diskussion när vi faktiskt är på ett träningsforum.
Hur många har inte börjat träna med en kompis där båda gått in väldigt hårt för det om man har hela olika utvecklingskurvor?
Vi ser det på gymmet hela tiden, vissa kan stå på scen efter 2 år, andra kommer aldrig att kunna göra det.
Givetvis behöver man träna väldigt mycket för att bli riktigt duktig, men det finns alltid individer som har en fallenhet för en viss sak och dessa går oftast att urskilja väldigt fort. Sen kan man såklart få sitt genombrott i olika stadier i livet.
Ett ord kan beskriva detta:
Bollsinne.
Hackenschmidt
2013-12-28, 23:14
Anders Ericsson står knappast oemotsagd inom psykologin. Personligen anser jag att han är alldeles för enkelspårig.
toalettmysaren
2013-12-28, 23:16
Jag tycker som någon nämnde tidigare, det hela är så otroligt mycket lättare märka om man kollar på den andra änden av spektrumet. Vi alla känner den där snubben som kämpar och gnetar, med en jävla passion men han är så otroligt talanglös att det är genant se och man vet att han är dömd till att misslyckats.
Jag har sett det i datorspel och tvspel väldigt mycket faktiskt, fotboll likaså.
Tricklew
2013-12-28, 23:23
Jag tycker som någon nämnde tidigare, det hela är så otroligt mycket lättare märka om man kollar på den andra änden av spektrumet. Vi alla känner den där snubben som kämpar och gnetar, med en jävla passion men han är så otroligt talanglös att det är genant se och man vet att han är dömd till att misslyckats.
Detta är en klassiker för min generation, såg ett halvt dussin hoppa av gymnasiet för att bli CS-proffs, vissa blev inte bättre än folk som hände på nätkaffen på fritiden, vissa fortsatte rent ut av att suga, och en del blev bra nog att tävla på en låg proffsnivå.
Sammanfattar nog det hela rätt så bra, och lustigt.
Jag e osäker om det finns, t.ex. datorspel så kan det bero på massa saker. Vad de spelat tidigare osv. Angående varför folk inte blir bättre iaf i datorspel har jag märkt att många pressar men många även engagerar sig inte i vad de gör fel/ska förbättra.
När jag va liten så sa folk ofta att jag var "naturlig" fotbollsspelare och hade bra bollsinne osv. Men mer än att jag va naturligt bra handlade det nog mer om att min farsa va otroligt intresserad av fotboll och jag lekte alltid med olika boll"sporter".
eternallord
2013-12-29, 00:45
När jag va liten så sa folk ofta att jag var "naturlig" fotbollsspelare och hade bra bollsinne osv. Men mer än att jag va naturligt bra handlade det nog mer om att min farsa va otroligt intresserad av fotboll och jag lekte alltid med olika boll"sporter".
Min farsa var otroligt sportintresserad överhuvudtaget och engagerade sig som både fotbolls- och hockeytränare. Jag var, trots regelbunden träning och intresse, urusel på båda två och slutade när jag kom in i tonåren.
En annan aktivitet jag inte hade någon fallenhet för alls heller var skateboard. Åkte skateboard i ett par år och tränade väldigt hårt och försökte verkligen, men det "klickade" aldrig, jag är än idag oduglig och kan inte göra en proper ollie.
Latissimus Dorsi
2013-12-29, 01:55
Jag har sett det i datorspel och tvspel väldigt mycket faktiskt, fotboll likaså.
Jag var han, fast på fotboll. Började spela i ett lag när jag var 6, fram tills jag var 14. Var ute varje dag från att jag var 9 och sparkade boll på gården, men inte fan blev jag ett dugg bättre alls. Jag var riktigt jävla världsämst trots all min tidsinvestering, trots att jag älskade fotboll och verkligen ville bli bra. Hade inte fysiken (tanig), var kort, sprang sakta, noll bollsinne, kunde knappt "kicka" till 3 och att skjuta skall vi inte ens tala om :D
Vad säger du strangerD, ville jag inte det tillräckligt mycket?
Vet inte riktigt var jag vill komma, har fått mig skriva av mig iaf haha!
ChuckTesta
2013-12-29, 03:05
Det är väl ingen som har påstått att inte alla (ehm, dom flesta) kan bli bra på något. Det du inte får inte i ditt huvud är att talangen inte behöver lägga ner lika mycket tid/är bättre från början.
"When talent doesn't work hard, hard work beats talent"
Fattar du? Suck.
Mozart var en tränad produkt, just lol. Vet du ens vem Mozart var?
Har nu läst dina resoneringar strangerdanger och jag kan hålla med om att de allra flesta begränsas i deras "mindset" om att man inte kan bli bäst pga vissa förutsättningar (ex kort man som vill sprinta 100 m eller liknande).
Man måste dock skilja på tankesätten "hur jag VILL att det ska vara" jämfört med "hur det FAKTISKT är". Endast det senare är ren vetenskap.
T.ex har det i en s.k genetic screening på Michael Phelps (världsklass simmare) visat att han har en genetisk "variant" på en gen/gener som gör att han inte bildar lika mycket mjölksyra i musklerna som övriga simmare (50% mindre). Han blir därmed naturligt uthålligare.
Likaså har det visat sig att 100 m sprinters i världsklass (jag snackar toppen av toppen) alla besitter genuppsättningar som gör dem extra anpassade för sprinting.
Sångare är också ett väldigt bra exempel på talang.
(Förklaringarna är förenklade, källorna kan enkelt googlas och kollas på NCBI)
Enligt mig finns det för många bevis/tecken på att naturlig talang finns för att jag ska kunna avfärda det. My 2 cents ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.