handdator

Visa fullständig version : Finns det någon på forumet som klarar av T-Planka 0ch Flygande Superman Armhävningar?

Adam87
2013-12-19, 13:06
har Paolo Robertos bok och den har inspirerat mig att göra diverse olika kroppsvikt övningar. Tycker det är imponerande de som klarar av övningar som T-Planka = som plankan men man balanserar endast på händerna , och Flygande Superman armhävningar.

Kan ni göra någon av dessa övningar? antar att det krävs grym explosivitet och bålstabilitet för att palla av det.

Ska själv försöka träna upp mig så man klarar av detta någongång anser att sådan styrka är häftigare än att klara av en fet vikt i bänkpress exempel vis hehe

Illuminatus
2013-12-19, 14:56
har Paolo Robertos bok och den har inspirerat mig att göra diverse olika kroppsvikt övningar. Tycker det är imponerande de som klarar av övningar som T-Planka = som plankan men man balanserar endast på händerna , och Flygande Superman armhävningar.

Kan ni göra någon av dessa övningar? antar att det krävs grym explosivitet och bålstabilitet för att palla av det.

Ska själv försöka träna upp mig så man klarar av detta någongång anser att sådan styrka är häftigare än att klara av en fet vikt i bänkpress exempel vis hehe

Dom kan jag göra ett par stycken utav. Det andra vet jag inte vad det är...

Proxy
2013-12-19, 15:10
str :)

Finsky
2013-12-19, 15:36
Illuminatus, kan du göra planche armhävningar så kan du göra planche.

T-planka = planche

Flygande Superman armhävningar = planche pushups

Illuminatus
2013-12-19, 15:50
Illuminatus, kan du göra planche armhävningar så kan du göra planche.

T-planka = planche

Flygande Superman armhävningar = planche pushups

Ahaa, ja då borde även en t-planka vara möjlig :)

David_wigren
2013-12-19, 15:55
Jag kunde hålla en planche i 4-5 sekunder när jag gick i gymnasiet, vägde 70kg och inte hade några ben. Krävde minimal bålstyrka om du frågar mig, men en del axelstyrka. Förresten så hatar jag när svenskar hittar på egna namn för övningar som redan har väletablerade namn, det skapar bara förvirring *gah!*.

PureWhey
2013-12-19, 16:14
Jag kunde hålla en planche i 4-5 sekunder när jag gick i gymnasiet, vägde 70kg och inte hade några ben. Krävde minimal bålstyrka om du frågar mig, men en del axelstyrka. Förresten så hatar jag när svenskar hittar på egna namn för övningar som redan har väletablerade namn, det skapar bara förvirring *gah!*.

Tvärtom, blöder i ögonen när man skriver squat istället för knäböj.

Morrris
2013-12-19, 16:16

Eller chins ist för räckhävningar. Eller dips ist för barrsänkningar.

PureWhey
2013-12-19, 16:23

Precis.

David_wigren
2013-12-19, 17:26

Räckhävningar är inte tillräckligt specifikt. Det heter pronerade räckhävningar eller supinerade räckhävningar!

Kallepunt
2013-12-19, 17:59
Kunde köra båda två 12kg lättare för 2 år sedan

nu har jag inte kört den typen av övningar på ett bra tag, men med lite träning så går det nog efter nån månad om jag skulle vilja köra den typen av stryketräning.

axlar o triceps styrka var väll det ända jag tränade på den tiden

Adam87
2013-12-20, 00:25
Då borde en stark bänkpressare som inte väger alltför mycket klarar av de övningarna

svenbanan
2013-12-20, 01:04
Då borde en stark bänkpressare som inte väger alltför mycket klarar av de övningarna

Förmodligen. Det lär väl kanske behövas en del teknikträning dock. Har en känsla av att gör man lite lite fel så är man chanslös oberoende av hur vrålstark man är.

Wibba
2013-12-20, 01:09

Det är ändå värst när folk använder de engelska uttrycken när de talar:

"Idag körde jag 5x5 i squatsen"
"Tränade lite squat snatch idag på boxen"

För att svara på frågan så kan jag inte göra planche i dagsläget men med någon veckas träning går det nog då det förmodligen inte är styrkan som släpar. Dedär superman påhittet såg svårare ut, får kanske träna lite mer för att lyckas med såna.

Matsa
2013-12-20, 01:18

Nu föredrar jag också att använda svenska namn på saker när det finns lämpliga sådana att använda men det känns som en viss gradskillnad på att säga planche istället för t-planka och på att säga squat istället för knäböj. :D

Borde det förresten inte heta "flygande Stålmannenarmhävning" på svenska om man ska vara riktigt petig?

emi23j
2013-12-20, 14:18
Inte för att vara dryg. Men hur många andra än gymnaster klarar att hålla en planche?
Och NEJ det räknas inte om armbågsleden är böjd. Tyvärr. Detsamma gäller för front lever. Armbågsleden skall vara fullt extenderad.

emi23j
2013-12-20, 14:21

Grymt imponerande ändå!

Håller helt klart med!

emi23j
2013-12-20, 14:27
För att svara på frågan så klarar jag inte av det i alla fall. Det närmaste jag har kommit är advanced tuck planche (kommer inte ihåg hur många sekunder, men tror 20 s) och 4-5 tuck planche pushups i rad.

Adam87
2013-12-20, 15:26
Då blir det att prioritera axel och tricepsträningen framöver om man någongång ska lyckas med övningarna.

Kampsportare borde klara det då övningarna främst är tagna från hans tid träning inom kampsport och dyligt. De och gymnaster är jue grymt starka i hela kroppen helt enkelt mer än vad de flesta andra är .

Rikard Jansson
2013-12-20, 16:04
Hur långt fram måste man ha händerna då? Har man dem totalt rakt utsträckta så är det ju inte möjligt att lyfta sig själv menar jag.

Adam87
2013-12-20, 16:12
De flesta som säger att de klarat en planche men då med böjd armbågsled vilket är fusk. Men om man ska kalla det en plache ska man stå på helt raka armar.

Adam87
2013-12-20, 16:15
Övningen The Human flag är jue också en övning som är rätt imponerande att kunna.

Rikard Jansson
2013-12-20, 16:15
Fast då kan man ju stå i armhävningsposition och kalla det för en godkänd planka? :)

Adam87
2013-12-20, 16:21
Om man klarar det med båda fötterna i luften och armarna i golvet helt utsträckta så är det Godkänt :P

emi23j
2013-12-20, 16:34
Hur långt fram måste man ha händerna då? Har man dem totalt rakt utsträckta så är det ju inte möjligt att lyfta sig själv menar jag.

Händerna hamnar normalt vid höfthöjd.

Jag är ingen gymnast själv och är inte heller någon expert. Men att använda ordet lyfta är inte korrekt. Man utgår från en "hollow" kroppsposition och lutar sig in i planchen.

Rikard Jansson
2013-12-20, 16:38
Jaha, jag trodde det var som plankan fast man hade händerna "ovanför" huvudet.

emi23j
2013-12-20, 16:40
Jaha, jag trodde det var som plankan fast man hade händerna "ovanför" huvudet.

haha ja så kan det ju vara.
Hela tråden är ju rätt konfunderande med tanke på terminologin som används=)

Rikard Jansson
2013-12-20, 16:42
Kan prova lite idag, jag borde ju vara typexempel på smalfet stark bänkpressare så får se hur det går :)

svenbanan
2013-12-20, 17:09
Kan prova lite idag, jag borde ju vara typexempel på smalfet stark bänkpressare så får se hur det går :)

Kolla in beastskills.com
Där ska det finnas lite beskrivningar på hur man lär sig detta samt diverse andra mer eller mindre bissarra kroppsviktsövningar. :)

emi23j
2013-12-20, 17:18

Kör hårt! =)