handdator

Visa fullständig version : Ny Sida/App för att räkna kalorier under utveckling..

Superzebb
2013-10-26, 22:52
Hejsan,

Vi är två webbutvecklare som håller på att utveckla en webbapplikation för att hålla koll på den mat vi stoppar i oss, detta för att vi inte riktigt känner att de kaloriräknare som finns på marknaden innehåller all den funktionalitet som vi vill ha.

Plus att det även är rätt sköj. ;)

Vi har kommit fram till en del finurliga funktioner som kan vara trevliga att ha i applikationen och håller i dagsläget på att implementera dessa.

Däremot så tyckte vi att det kunde vara en bra ide att fråga lite fler "räknare" vad de saknar för funktionalitet i dagens utbud av kaloriräknare. Detta för att göra applikationen så bra som möjligt!

Jag kan även tillägga att vi kommer att släppa denna app som gratisversion nån gång under 2014, vi siktar på Q1-Q2.

Passa på kom med önskemål! :)

drkrupp
2013-10-26, 23:11
Jag har inte använt nån räknare sedan "Hälsovakten" på Windows XP (dvs länge sedan) men av det jag sett finns idag så saknas ofta det som gör det enklast möjligt att mata in vad man ätit; kunna välja portionsstorlek och/eller mått istället för bara gram.

1 äpple istället för 160 g
1 glas mjölk istället för 2 dl/200g
1 potatis, 1 laxfilé, en dl havregryn osv osv.

Kanske kan vara ett tips?

Superzebb
2013-10-27, 08:02
Jag har inte använt nån räknare sedan "Hälsovakten" på Windows XP (dvs länge sedan) men av det jag sett finns idag så saknas ofta det som gör det enklast möjligt att mata in vad man ätit; kunna välja portionsstorlek och/eller mått istället för bara gram.

Tjenare,

Ok, detta var ganska intressat faktiskt :) Vi har arbetat efter illusionen att man vill logga saker baserat på vikt, dock så har vi även portions måtten som du nämner med också.

Vad jag tänkte var att portionsstorlek blir så diffust, dvs att ett äpple väger alltid olika från gång till gång.. Om man då siktar på att ligga -500 kalorier/v så får man kanske inte den kontroll man behöver. :)

Kul med tips iaf, allt är nog inte som man tror.. "Keep em coming"

/seb

Feelgood
2013-10-27, 09:29

Finns redan en kaloriräknare som fungerar sådär ungefär, fatsecret! Man kan ange både g och portioner samt 1 äpple osv.

drkrupp
2013-10-27, 09:33
Tjenare,

Ok, detta var ganska intressat faktiskt :) Vi har arbetat efter illusionen att man vill logga saker baserat på vikt, dock så har vi även portions måtten som du nämner med också.

Vad jag tänkte var att portionsstorlek blir så diffust, dvs att ett äpple väger alltid olika från gång till gång.. Om man då siktar på att ligga -500 kalorier/v så får man kanske inte den kontroll man behöver. :)

Kul med tips iaf, allt är nog inte som man tror.. "Keep em coming"

/seb

Jag håller med om att det blir mindre exakta mått med "portionsstorlek", men resultatet blir lättare för användaren att uppskatta än om man tvingas väga sin lagade kyckling, väga såsen osv. Då blir det kanske inte av att man registrerar den alls.

Av den anledningen är det bättre att uppskattningen är gjord i förväg. Vill man vara mer precis ska det dock gå att välja gram och/eller mått (decilliter etc) också.

drkrupp
2013-10-27, 09:40
Finns redan en kaloriräknare som fungerar sådär ungefär, fatsecret! Man kan ange både g och portioner samt 1 äpple osv.

Jag har provat den tillfälligt för en tid sedan men tyckte den var en av de krångligare apparna av den här sorten.

fk1998
2014-10-29, 21:33

Fatsecret är amerikanskt och saknar oftast rätt uppgifter för svenska rätter.
Det är oftast inlagda av någon användare som kanske inte är helt korrekt.

Mitt första inlägg i forumet. wohooo. :hbang:

Förresten är det intressant och veta vad som hände med det som skulle släppas.
Finns den ute eller har jag missat att läsa någonstans? :n00b

Akerhage
2014-10-29, 22:05
Har du din webläsare ställd ett år bakåt i tiden? :)

Skickat från min A0001 via Tapatalk

fk1998
2014-11-04, 22:42
Har du din webläsare ställd ett år bakåt i tiden? :)

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Hehe, kul. Tänkte inte än på att det var nästan ett år sedan det var aktivitet i tråden.

Sökte något och hamnade i tråden.