handdator

Visa fullständig version : Varför hat mot poliser?

hidden
2013-10-14, 19:11
Inspiration till denna trådstart kommer från en tidigare tråd som hade frågeställningen: "Kan du tänka dig bli polis?". Många svarade nej och sade att de hatade poliser, därför ville de själva inte ha något med yrket att göra.

Min frågor är:
Varför hatar man polisen? Det verkar vara vanligt att man "hatar polisen".
Är det oftast folk som varit i kontakt med polisen som hatar dem, eller är det hippt att hata polisen?
Vad tycker ni som ogillar polisen man borde göra istället för att ställa folk lika inför lagen?
Finns det en filosofisk teori/grund att ogilla polisen? Om så finns, är filosofin applicerbar i dagens samhälle, och har det någonsin varit?

Jag kan för all i världen inte tänka mig ett samhälle utan poliser som har vissa rättigheter för att försöka göra det så rättvist som möjligt. Visst, det finns fel med vissa poliser, men kom ihåg att även dessa är människor och de använder sin subjektiva bedömning när det kommer till tolkning av lag, därför kan bedömningen bli fel. Precis som polisen försöker tolka vissa lagar inom de ramverk som lagstiftningen anger så kan även andra förvaltningsmyndigheter tolka lagar fel.

Ni som hatar polisen, hatar ni då också andra myndigheter så som CSN? Kronofogden? Socialstyrelsen? Eller är det bara vissa individer som arbetar inom polisen som har haft taskig attityd som ni ogillar?

Syftet med trådstarten är för att jag ska få insikt i varför ni ogillar polisen, men också för att starta en intressant diskussion! Även om ni inte hatar polisen så kom gärna med synpunkter...

knuckles
2013-10-14, 19:12
Det är hippt och gangster.

MasterChief
2013-10-14, 19:15
Det är väl i princip bara yngre arga män som hatar polisen, och då för att de personligen antagligen upplevt polisiär orättvisa på nära håll. Att extrapolera hatet mot hela kåren är ju inte direkt konstruktivt. Jag skulle inte vilja uppleva ett samhälle utan våra poliser ens i en sekund.

Ponde
2013-10-14, 19:17
Inspiration till denna trådstart kommer från en tidigare tråd som hade frågeställningen: "Kan du tänka dig bli polis?". Många svarade nej och sade att de hatade poliser, därför ville de själva inte ha något med yrket att göra.

Min frågor är:
Varför hatar man polisen? Det verkar vara vanligt att man "hatar polisen".
Är det oftast folk som varit i kontakt med polisen som hatar dem, eller är det hippt att hata polisen?
Vad tycker ni som ogillar polisen man borde göra istället för att ställa folk lika inför lagen?
Finns det en filosofisk teori/grund att ogilla polisen? Om så finns, är filosofin applicerbar i dagens samhälle, och har det någonsin varit?

Jag kan för all i världen inte tänka mig ett samhälle utan poliser som har vissa rättigheter för att försöka göra det så rättvist som möjligt. Visst, det finns fel med vissa poliser, men kom ihåg att även dessa är människor och de använder sin subjektiva bedömning när det kommer till tolkning av lag, därför kan bedömningen bli fel. Precis som polisen försöker tolka vissa lagar inom de ramverk som lagstiftningen anger så kan även andra förvaltningsmyndigheter tolka lagar fel.

Ni som hatar polisen, hatar ni då också andra myndigheter så som CSN? Kronofogden? Socialstyrelsen? Eller är det bara vissa individer som arbetar inom polisen som har haft taskig attityd som ni ogillar?

Syftet med trådstarten är för att jag ska få insikt i varför ni ogillar polisen, men också för att starta en intressant diskussion! Även om ni inte hatar polisen så kom gärna med synpunkter...

Enkelt svar (min åsikt): de hatas för att de upprätthåller lagar som är totalt korkade, även om de inte direkt kan ändra på lagarna. Bra exempel är narkotikalagar, totalt VÄRDELÖST slösande på resurser att jaga några rökare på stan som bara är lugna, sen då de möter fullgubbar så säger de bara "hej" och står där med glada miner.

Hade lagarna faktiskt varit vettiga så hade jag inte haft något emot polisens arbete (narkotikalagarna är helt åt helvete och nolltorelans har ju inte fungerat för fem öre, alla avkriminaliseringsförsök/legaliseringsförsök i andra länder har visat sig vara en storsuccč men tydligen är politikerna i de flesta länder pantade (Sverige included) och inser inte detta).

More power to the drug cartels *facepalm*.

PureWhey
2013-10-14, 19:19
Enkelt svar (min åsikt): de hatas för att de upprätthåller lagar som är totalt korkade, även om de inte direkt kan ändra på lagarna. Bra exempel är narkotikalagar, totalt VÄRDELÖST slösande på resurser att jaga några rökare på stan som bara är lugna, sen då de möter fullgubbar så säger de bara "hej" och står där med glada miner.

Hade lagarna faktiskt varit vettiga så hade jag inte haft något emot polisens arbete (narkotikalagarna är helt åt helvete och nolltorelans har ju inte fungerat för fem öre, alla avkriminaliseringsförsök/legaliseringsförsök i andra länder har visat sig vara en storsuccč men tydligen är politikerna i de flesta länder pantade (Sverige included) och inser inte detta).

Tror jag med.

Tricklew
2013-10-14, 19:19
Ja alltså, när jag är ute och kör bilen pårökt, spöar lite svennar/blattar som förtjänar det eftersom de inte kan försvara sig, så händer det att polisen stör mig, och ber mig lägga av med detta beteende.

TLDR: Jag får attackera folk, polisen får inte attackera mig.
TLDR2: Jag har en lätt psykopatisk störning.

hidden
2013-10-14, 19:21

Ett enkelt svar på din är att de håller sig inom lagstiftningens ramar, den säger att man ej ska tillåta kokain, men alkohol är lagligt. De kan inte göra godtyckliga bedömningar och gripanden även om de anser att en alkoholiserad gubbe borde sitta inne. Är verkligen hatet specifikt mot polisen legitimt då? Som du säger är det snarare politikernas fel.

På tal om narkotikalagar anser jag själv inte att man bör släppa tyglarna och låta droger flöda fritt. Tycker redan nu att bara alkohol bidrar till dekadens.

eternallord
Hat av polisen är nog i princip i samtliga fall (förutom de sällsynta där poliser missbrukar sin maktställning och begår brott själva) snarare hat mot lagstiftning och sättet lagstiftningen drivs. Ett praktiskt och vanligt exempel är narkotikalagstiftningen som beträffar cannabis. En i princip helt harmlös drog vars brukare förtrycks under rådande lagstiftning. Inte helt orimligt att när man i 99% av sin kontakt med polis känner sig nertryckt och orättvist behandlad bygger upp ett visst "hat". Sen finns det ju ett helt gäng idioter som bara ogillar att polisen lägger sig i deras angreppsvåldsverksamhet, fotbollshulliganer exempelvis. Dom kanske man inte borde bry sig nämnvärt om.

bigtraps
Kanske har att göra med polisens återkommande övergrepp på kroppbyggare

Drfg
2013-10-14, 19:25
Även om jag verkligen hatar kriminella och därför borde tycka om polisen så är ju många av de poliser man träffar när man festar på helgerna riktigt bittra och rent av otrevliga, blir lätt att man tänker så om alla poliser då. (Kan tillägga att jag aldrig varit i slagsmål eller käftat med dem eller något sådant så är inte därför :))

MasterChief
2013-10-14, 19:27
Kan man hata något som man inte vill vara utan?

Ponde
2013-10-14, 19:27
Ett enkelt svar på din är att de håller sig inom lagstiftningens ramar, den säger att man ej ska tillåta kokain, men alkohol är lagligt. De kan inte göra godtyckliga bedömningar och gripanden även om de anser att en alkoholiserad gubbe borde sitta inne. Är verkligen hatet specifikt mot polisen legitimt då? Som du säger är det snarare politikernas fel.

På tal om narkotikalagar anser jag själv inte att man bör släppa tyglarna och låta droger flöda fritt. Tycker redan nu att bara alkohol bidrar till dekadens.

Jasså, du tycker alltså att det är bra att kriminella har kontroll över knarkhandeln? (+ att knark blivit allt vanligare i samhället, speciellt lättare droger som Cannabis/E/LSD)

Hur länge skall det ta att förstå att förbud aldrig funkar.

Snubben
2013-10-14, 19:28
Människor som inte vuxit upp, småbarn helt enkelt.

XXXL
2013-10-14, 19:33
Jag hatar inte poliser, men jag är otroligt misstänksam mot den fruktansvärda makt de förfogar över, deras kåranda och hur förhållandevis lätt det är att utbilda sig till att bli polis (I stort sett vem som helst kan bli det...). Det känns som att en polis skulle kunna stanna mig på väg hem från jobbet, släpa ut mig ur bilen och slå sönder mina knäskålar lämna mig liggandes, åka därifrån och inte bara komma undan med det utan få de hela att verka som att jag ljuger och försöker sätta dit dem.

Jokester
2013-10-14, 19:37
För att det finns otroligt många dåliga poliser som absolut inte borde jobba som polis. Det är dessa man kommer ihåg och därför får även de bra poliserna skit.
Jag har varit i kontakt och blivit trakasserad av poliser ett antal gånger och jag är ingen ligist. Har träffat på riktigt bra poliser fler gånger än vad jag träffat på dåliga men det är ändå de dåliga jag minns.

hidden
2013-10-14, 19:42
Jasså, du tycker alltså att det är bra att kriminella har kontroll över knarkhandeln? (+ att knark blivit allt vanligare i samhället, speciellt lättare droger som Cannabis/E/LSD)

Hur länge skall det ta att förstå att förbud aldrig funkar.

Nej, läs igen. Aldrig någonstans påstod jag att jag stödjer kriminella gäng, men du verkar inte inse att narkotikalagarnas vara eller icke-vara är mer komplicerat än bara identifiera ett problem med det ena eller andra och köra på det ena. Risken för missbruk lär bli påtagligare om det blir lagligt, men en tradeoff är att kriminella droggäng förlorar sitt företag. I rådande omständigheter har vi inte så stora problem (antar jag) med missbruk som om det vore lagligt, men kriminella droggäng finns. Jag har inte tagit någon definitiv ställning i drogfrågan, och tråden behandlar inte droger, utan hat mot polis. Jag är tudelad i drogfrågan, och kommer inte ta din ställning i att alla droger borde vara helt lagligt, ej heller anser jag att alla droger borde vara olagliga. Viss dispens för marijuana och/eller LSD kan jag tåla, men vill inte gå längre än det.

Ytterst ligger lagstiftningen på politiker i riksdagen och utskotten, sedan regeringen, departementen och lagrådet. Inte polisen, kan du verkligen hata polisen när det inte är dem som stiftar lagarna?

XXXL
2013-10-14, 19:44
Jag kan helt plötsligt inte editera inlägg längre men det är just sånt här som gjort mig skeptisk:

http://www.dn.se/insidan/jag-skolades-till-harding/

hidden
2013-10-14, 19:45
Jag hatar inte poliser, men jag är otroligt misstänksam mot den fruktansvärda makt de förfogar över, deras kåranda och hur förhållandevis lätt det är att utbilda sig till att bli polis (I stort sett vem som helst kan bli det...). Det känns som att en polis skulle kunna stanna mig på väg hem från jobbet, släpa ut mig ur bilen och slå sönder mina knäskålar lämna mig liggandes, åka därifrån och inte bara komma undan med det utan få de hela att verka som att jag ljuger och försöker sätta dit dem.

Är det helt förnuftigt att anta att det kommer ske eller är troligt att det kommer ske?

För att det finns otroligt många dåliga poliser som absolut inte borde jobba som polis. Det är dessa man kommer ihåg och därför får även de bra poliserna skit.
Jag har varit i kontakt och blivit trakasserad av poliser ett antal gånger och jag är ingen ligist. Har träffat på riktigt bra poliser fler gånger än vad jag träffat på dåliga men det är ändå de dåliga jag minns.

Ja, dessvärre kan det vara så. Men kan man inte bortse från de dåliga poliserna gör, och se det positiva med att ha ett rättsväsende som försöker värna om allas rättigheter? Med det menar jag att man använder sitt förnuft och drar slutsatsen att alla poliser inte är rövhål, och utan poliser skulle Sverige kanske vara epicenter av kriminella gäng.

Ponde
2013-10-14, 19:47
Nej, läs igen. Aldrig någonstans påstod jag att jag stödjer kriminella gäng, men du verkar inte inse att narkotikalagarnas vara eller icke-vara är mer komplicerat än bara identifiera ett problem med det ena eller andra och köra på det ena. Risken för missbruk lär bli påtagligare om det blir lagligt, men en tradeoff är att kriminella droggäng förlorar sitt företag. I rådande omständigheter har vi inte så stora problem (antar jag) med missbruk som om det vore lagligt, men kriminella droggäng finns. Jag har inte tagit någon definitiv ställning i drogfrågan, och tråden behandlar inte droger, utan hat mot polis. Jag är tudelad i drogfrågan, och kommer inte ta din ställning i att alla droger borde vara helt lagligt, ej heller anser jag att alla droger borde vara olagliga. Viss dispens för marijuana och/eller LSD kan jag tåla, men vill inte gå längre än det.

Ytterst ligger lagstiftningen på politiker i riksdagen och utskotten, sedan regeringen, departementen och lagrådet. Inte polisen, kan du verkligen hata polisen när det inte är dem som stiftar lagarna?
Ja, för poliser borde kunna tänka själv och inse vilka korkade jävla lagar vi har. Sedan kunde de bry sig mindre om rökande folk på stan, de gör ingen skada till någon och då kan man låta dem vara ifred.

Folk som blint följer varje lag som om det vore bibeln är något jag hatar (ingen förmåga till eget tänkande hos dessa individer).

MasterChief
2013-10-14, 19:49

Men är det ändå inte rätt härligt när allt går åt helvete?

tearz
2013-10-14, 19:50
Jag har ett förakt för alla sk "auktoriteter" Dessa lagar som stiftats har jag personligen inte godkänt och således väljer jag inte att leva efter dem.
Dock lever jag ett liv baserat på sunt förnuft och i vissa fall en medmänsklighet.

Känns som att det finns en klick inom poliskåren som väljer att bli just polis eller dylikt pga att dem små penisar och har varit förtryckta under hela uppväxten...

"Nu jävlar ska dem få igen"

Ja, jag har på nära håll sett folk precis som jag beskrev som valt polisyrket. Har även i yngre år stött på min beskärda del av totalt värdelösa och rent ut sagt löjliga poliser med ett väl utvecklat mindervärdeskomplex.

Med det sagt så säger jag _inte_ att det finns även bra poliser...Men det blir fan så löjligt när "fel" personer kommer med polisbrickan.

cofffee

hidden
2013-10-14, 19:51
Ja, för poliser borde kunna tänka själv och inse vilka korkade jävla lagar vi har. Sedan kunde de bry sig mindre om rökande folk på stan, de gör ingen skada till någon och då kan man låta dem vara ifred.

Folk som blint följer varje lag som om det vore bibeln är något jag hatar (ingen förmåga till eget tänkande hos dessa individer).

Vad är poängen att bli polis om man inte tänker följa de arbetsuppgifter arbetsgivaren har angett, vilket är att i lagens namn skydda samhället som lagstiftarna kommit fram till?

XXXL
2013-10-14, 19:53
Är det helt förnuftigt att anta att det kommer ske eller är troligt att det kommer ske?

Nej men de finns ju beviserligen de som vinner på lotto också (Om du förstår vad jag menar) sen är ju inte obefogat våld från ordningsmakten helt sällsynt i Sverige... Det är ju bara en liten del också som syns i media så...

Alfers
2013-10-14, 20:01
För att man fick sin öl uthälld när man var 16, dom försökte stoppa en när man körde trimmad moped men man lyckades smita iväg i ett bostadsområde, dom "lägger sig i" när man ska spöa någon som kanske kallade en kompis något taskigt utanför krogen, man får fortkörningsböter typ hela tiden och dom trakasserar en genom att alltid stoppa en är man kör med dimmljus och halvljus, fattar dom inte att det ser fett ballt ut eller, jaga riktiga brottslingar för fan.

Inte självupplevt men min erfarenhet är att det är ungefär så det brukar se ut.
Jag älskar polisen och har bara haft bra möten med dom.

XXXL
2013-10-14, 20:12
För att man fick sin öl uthälld när man var 16, dom försökte stoppa en när man körde trimmad moped men man lyckades smita iväg i ett bostadsområde, dom "lägger sig i" när man ska spöa någon som kanske kallade en kompis något taskigt utanför krogen, man får fortkörningsböter typ hela tiden och dom trakasserar en genom att alltid stoppa en är man kör med dimmljus och halvljus, fattar dom inte att det ser fett ballt ut eller, jaga riktiga brottslingar för fan.

Inte självupplevt men min erfarenhet är att det är ungefär så det brukar se ut.
Jag älskar polisen och har bara haft bra möten med dom.

Eller för att man läser om sånt här?

http://upprattelse.nu/2008/10/04/om-polisbrutalitet-i-basebolligan/

Fatalist
2013-10-14, 20:12
Jag skulle kunna tänka mig att bli polis. Jag tycker att det finns hur många bra poliser som helst, och har stor respekt för poliser.

Jag har stött på en polis som definitivt inte borde få behålla sitt jobb. Det var ett tråkigt möte vilket tyvärr fick mig att tappa litet förtroende för poliser, eftersom jag inser att det system som tillåter att idioter som honom blir poliser inte är helt riktigt.

Jag har inget förslag på lösning dock. Jag accepterar helt enkelt att det finns olämpliga människor i alla yrkesgrupper.

Rahf
2013-10-14, 20:14
Tack vare enstaka rötäggs bemötande, alltså deras nedlåtande attityd mot mig, så har jag sänkt förtroende för hela kåren. Jag har en stark aversion mot människor som inte visar jämlik respekt. Inget illa mot dem när arbetsuppgifterna kräver att jag måste anpassa mig, men börja helst inte med, "Du där!"

Böter för fortkörning? Japp, den smällen tar jag, eftersom förklaringen var lugn och sansad.

Robbmeister
2013-10-14, 20:14
Det värsta är ändå vuxna människor som verkar sakna förmågan att ta ansvar för sina handlingar. Visst, kör 30 km/h över hastighetsgränsen, gör våldsamt motstånd och var otrevlig mot poliserna men gnäll då inte över konsekvenserna senare.
Vissa personer behöver verkligen få sig en dos verklighet och växa upp.

filmjölk
2013-10-14, 20:22
Jag tror det beror på halvpundandet en hel del håller på med. Det skall rökas braj för att vardagslyxa, tjackpappersbombas på fest, knapras benzo när det skall sovas på söndagen, snortas kola till krogfyllan etc etc.

Det vill man ju göra ostört, YOLO, inte värre än alkohol etc etc...och det är illegalt. Så man hatar snuten som man tror bryr sig om att man gör det.

_slipknot1_
2013-10-14, 20:27
Går man på fotboll lär man sig hata snuten och deras vidriga beteende mot vanliga fans.

Le mobil

Lance Uppercut
2013-10-14, 20:29
Jag tror det beror på halvpundandet en hel del håller på med. Det skall rökas braj för att vardagslyxa, tjackpappersbombas på fest, knapras benzo när det skall sovas på söndagen, snortas kola till krogfyllan etc etc.

Det vill man ju göra ostört, YOLO, inte värre än alkohol etc etc...och det är illegalt. Så man hatar snuten som man tror bryr sig om att man gör det.

Vare inte du som rekommenderade benzo till killen som inte trivdes på jobbet? Eller misstolkar jag tonen i ditt inlägg?

Lance Uppercut
2013-10-14, 20:29
går man på fotboll lär man sig hata snuten och deras vidriga beteende mot vanliga fans.

Le mobil

+1000

hidden
2013-10-14, 20:43
Om man ser på poliser såhär:
För att polisen ska kunna upprätthålla lagen effektivt, hamnar vissa i kläm. Till exempel vanliga fans på fotbollsmatcher. Detta gör att en minioritet ogillar polisens agerande, men om polisen istället hade varit mer ineffektiv och på så vis låtit riktiga fotbollshuliganer härja fritt så att vanliga fans inte hamnar i kläm, så hade en majoritet ogillat deras agerande? Hur ofta hör man inte "Polisen borde skjutit snubben", "Svenska poliser är för fjolliga" osv? Är det inte viktigare att försöka tillgodose en majoritets säkerhet, relativt effektivt, även om en del vanliga fotbollfans hamnar i kläm? Har inte vanliga fotboll fans förnuftet att tänka att polisen egentligen vill hindra huliganer, men just i detta fall hamnade fansen i problem med polisen? Om de vanliga fansen inte gjort något fel, så händer ju inget. Är det inget man kan acceptera?

Nu inser jag att det lät smått utilitaristiskt, men det får låta stå kvar.

TLDR:
Poängen är att för att polisen ska vara på säkra sidan hamnar ibland oskyldiga i konflikt med dem, även om så inte var menat, och polisen kan upplevas som otrevliga.

Perramja
2013-10-14, 20:46
För att folk är missnöjda med att de inte få bryta mot lagen skulle jag tro

filmjölk
2013-10-14, 20:52
Vare inte du som rekommenderade benzo till killen som inte trivdes på jobbet? Eller misstolkar jag tonen i ditt inlägg?

Antidepressiva. Men benzo dövar jobbångest ännu bättre.

Lallle
2013-10-14, 20:56
Generellt är jag inget större fan av poliser. En gång i Halmstad blev jag nedtryckt i marken för "innehav av öl". Jag och en kompis gick runt med varsin burköl i handen. Vi var nyktra och gjorde absolut inget motstånd. "Häll ut ölen!!!!1", skrek den övertända polisen som om jag höll i en bomb. Hällde ut ölen och var tillmötesgående men det resulterade ändå i att jag fick smaka lite gata.

Min syster har också blivit trakasserad av poliser i Umeå då hon "störde en utredning" när hon gick hem med en kompis efter en utekväll. Poliserna snackade med dom i ca 40 minuter vilket gjorde att de missade sista bussen hem och fick gå en rejäl sträcka mitt i natten.

Nu bor jag i Odense där polisens huvudsakliga uppgift verkar vara att fånga folk som cyklar på tomma gågator, inte har tillräckligt bra lysen på cyklen eller annat trams. Har bekanta som åkt på böter på 1000 kr för sådan företeelser. Trams.

Lance Uppercut
2013-10-14, 21:02
Om man ser på poliser såhär:
För att polisen ska kunna upprätthålla lagen effektivt, hamnar vissa i kläm. Till exempel vanliga fans på fotbollsmatcher. Detta gör att en minioritet ogillar polisens agerande, men om polisen istället hade varit mer ineffektiv och på så vis låtit riktiga fotbollshuliganer härja fritt så att vanliga fans inte hamnar i kläm, så hade en majoritet ogillat deras agerande? Hur ofta hör man inte "Polisen borde skjutit snubben", "Svenska poliser är för fjolliga" osv? Är det inte viktigare att försöka tillgodose en majoritets säkerhet, relativt effektivt, även om en del vanliga fotbollfans hamnar i kläm? Har inte vanliga fotboll fans förnuftet att tänka att polisen egentligen vill hindra huliganer, men just i detta fall hamnade fansen i problem med polisen? Om de vanliga fansen inte gjort något fel, så händer ju inget. Är det inget man kan acceptera?

Nu inser jag att det lät smått utilitaristiskt, men det får låta stå kvar.

TLDR:
Poängen är att för att polisen ska vara på säkra sidan hamnar ibland oskyldiga i konflikt med dem, även om så inte var menat, och polisen kan upplevas som otrevliga.

Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av det här fenomenet. Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade. Det finns minst lika stor andel skithögar bland poliskåren som resten av befolkningen, ibland verkar den t om vara högre. Innan jag blev aktiv fotbollssupporter var min syn på polisen helt annorlunda. Att många poliser VILL slåss är extremt uppenbart efter några år på hemma/bortaläktaren.

Philley
2013-10-14, 21:05
De flesta poliser gör ett bra jobb och jag ser upp till yrkesgruppen. De som tappar förtroende/ser ner på poliser pga av en enskild polis agerande är precis lika trångsynta som idkare av rasism. Även om det är förståeligt att tycka illa om en grupp när man utsatts för kränkningar/felaktiga behandlingar av enskilda personer upprepade gånger, är beteendet precis lika illa som rasism.

hidden
2013-10-14, 21:11
Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av det här fenomenet. Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade. Det finns minst lika stor andel skithögar bland poliskåren som resten av befolkningen, ibland verkar den t om vara högre. Innan jag blev aktiv fotbollssupporter var min syn på polisen helt annorlunda. Att många poliser VILL slåss är extremt uppenbart efter några år på hemma/bortaläktaren.

Nej jag har inga personliga erfarenheter på hur poliser beter sig på fotbollsmatcher. Jag pratar specifikt inte om fotbollsmatcher nödvändigtvis, men tog det som exempel för det kom på tals. Men om det är som du säger låter det oacceptabelt, har du källor som kan bekräfta "Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade"?

Leifallan
2013-10-14, 21:14

Kan vem som helst bli det? Hur menar du då? Själva intagningen är ganska svår att ta sig igenom. Förra året var det 7 703 sökande till 309 platser.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

XXXL
2013-10-14, 21:31
Kan vem som helst bli det? Hur menar du då? Själva intagningen är ganska svår att ta sig igenom. Förra året var det 7 703 sökande till 309 platser.

De kommer inte in mer sökande för att de inte finns mer platser, inte för att folk misslyckas. Kraven är rätt så grunda ja,

http://www.polisen.se/Bli-polis/Om-ansokan/Ansokan--krav/Formella-krav/

Formella krav
Följande krav måste vara uppfyllda när du söker till polisutbildningen:

Svenskt medborgarskap
Lämplighet för polisyrket (personliga egenskaper och laglydnad)
Du ska ha fyllt 18 år
Körkort för bil (B-behörighet)
Normal fysisk förmåga (individuell läkarbedömning sker i varje enskilt fall)
Simkunnighet
God synskärpa
Normalt färgseende
Fullgod hörsel
Grundläggande behörighet för högskolestudier
Särskild behörighet i svenska B, historia A och samhällskunskap A
Grundläggande behörighet
Den grundläggande behörigheten måste styrkas med slutbetyg eller avgångsbetyg från gymnasiet eller motsvarande. Ansökan ska vara komplett vid sista ansökningsdag. Vad som gäller för grundläggande behörighet hittar du på Studera.nu.

Övriga meriter:
Akademiska studier
Arbetslivserfarenhet (som överstiger ett år)
Ytterligare språkkunskaper
Alla meriterna måste styrkas med intyg. Bifoga ett arbetsgivarintyg/ intyg som utfärdats av någon utbildningsanordnare med din ansökan.

Låter de som nått speciellt enligt dig?

Lance Uppercut
2013-10-14, 21:32
Nej jag har inga personliga erfarenheter på hur poliser beter sig på fotbollsmatcher. Jag pratar specifikt inte om fotbollsmatcher nödvändigtvis, men tog det som exempel för det kom på tals. Men om det är som du säger låter det oacceptabelt, har du källor som kan bekräfta "Vi pratar om poliser som döljer sina hjälmnummer så att de ska få spöa på folk utan att kunna bli identifierade"?

Bl a:

http://www.youtube.com/watch?v=SVkGJe9E8MA

Röda Björnen
2013-10-14, 21:33
Man ser i denna tråd att folk ser poliser som något mer än helt vanliga människor i en uniform.

Testa stå framför 200 huliganer varav alla hatar dig endast för ditt yrkesval så märker du snabbt varför vissa poliser, ordningsvakter eller som man ofta säger "-fakking maktmissbrukande auktoriteter" är som dem är. Ni är så långt borta ifrån verkligenheten.

Folk hatar polisen för det är coolt idag faktiskt att vara anti-regering, sen för att polisen blir som en symbol för makten i samhället och anser att det ska inte finnas någon som har en monopolen på maktutövande som polisen har. Kan ni tänka er ett samhälle där alla har samma monopol på maktutövande ?, det skulle falla sönder.

Någon tog upp att polisen borde inse vilka korkade lagar vi har, vilket jag kan säga många poliser inser det. I alla fall många jag pratar med säger att tiden de spenderar på vissa uppdrag är helt onödigt men det är så politikerna har bestämt att polisen ska göra och då är det bara göra eller sluta jobba som polis.

Tearz tog upp att han inte skrivit under att följa lagarna och då kommer han inte göra det. Är det poliserna på gatan som stiftat lagarna ?
Denna attityd är väldigt vanlig. En typisk "badass" som går runt och snackar mycket för att det är coolt idag, det är inne så att säga. Stöter på det väldigt, väldigt ofta även i mitt arbete. Är det kanske din attityd emot tjänstemän som gör att du stöter på fel poliser och gett dig denna åsikt ?

MVH

Lance Uppercut
2013-10-14, 21:34
Bara för att man ogillar polisers beteende betyder det inte att man inte vill ha någon polis. Varför ska folk dra den slutsatsen? Kan man inte få tycka att polisen ska städa upp bland rötäggen istället för att försvara varandra i rättegångar (i den mån det ens går till rättegång)?

Leifallan
2013-10-14, 21:36
Så du menar att konkurrensen i sig inte spelar någon roll? Är ju ändå ganska låg andel som kommer in på utbildningen.

hidden
2013-10-14, 21:49
Bl a:

Ja, uppförandet ser sjukt ut. Man kan undra vem som ger poliserna dessa direktiv och varför, om nu sådana direktiv ges. Skulle vilja se polisens sida till detta agerande och inte endast från supportrarnas, vad deras logiska förklaring är till vad som ser ut som stridshets. Men jag håller mig fortfarande skeptisk till att det är så enkelt som det ser ut på videon. Jag menar inte att deras agerande är försvarligt, men att bedöma agerandet på bara en sida av berättelsen känns inte tillräckligt. Om offentlighetsprincipen (om det nu gäller polismyndigheterna, vilket det bör göra) gäller, bör man kunna hitta anledningarna till polisens agerande. Om man inte kan göra det från direktiven de fått av deras chef, så måste det vara informella direktiv eller individerna i polisgruppen som är helt bisarra i sina ageranden.

Sen kan man undra om polisen hade betett sig annorlunda om supportrarna inte var så jävla envisa med ett vistas just där just då, vet inte riktigt vart de befinner sig i början av videon? Att två sidor gör motstånd mot varandra kan leda till en onödig eskalering...

Detta är värt att studera vidare på med andra ord! Tack för ett nytt perspektiv på polisen.

Lance Uppercut
2013-10-14, 21:59
Ja, uppförandet ser sjukt ut. Man kan undra vem som ger poliserna dessa direktiv och varför, om nu sådana direktiv ges. Skulle vilja se polisens sida till detta agerande och inte endast från supportrarnas, vad deras logiska förklaring är till vad som ser ut som stridshets. Men jag håller mig fortfarande skeptisk till att det är så enkelt som det ser ut på videon. Jag menar inte att deras agerande är försvarligt, men att bedöma agerandet på bara en sida av berättelsen känns inte tillräckligt. Om offentlighetsprincipen (om det nu gäller polismyndigheterna, vilket det bör göra) gäller, bör man kunna hitta anledningarna till polisens agerande. Om man inte kan göra det från direktiven de fått av deras chef, så måste det vara informella direktiv eller individerna i polisgruppen som är helt bisarra i sina ageranden.

Sen kan man undra om polisen hade betett sig annorlunda om supportrarna inte var så jävla envisa med ett vistas just där just då, vet inte riktigt vart de befinner sig i början av videon? Att två sidor gör motstånd mot varandra kan leda till en onödig eskalering...

Detta är värt att studera vidare på med andra ord! Tack för ett nytt perspektiv på polisen.

Kom in ungefär 900 JO-anmälningar eller något i den stilen i samband med detta. Det ledde givetvis inte till någonting. Jag anser att kritiken är befogad för att få folk att öppna ögonen till vad vissa samhällsgrupper får stå ut med.

Röda Björnen
2013-10-14, 22:02
Bl a:

Jag tittade igenom hela och jag ser verkligen inte hur polisen blir rötägg.

Från 00:00-02:06 så ser vi vad jag förstod järnkaminerna bli avvisade och avlägsnade ifrån en lokal som jag förstod det pga våldsamheter. Vi får även höra en frustrerad polis snacka. "-Om vi slutar gå på matcherna så slåss ni inte eller" tror jag han säger 01:26-01:30 och sen snackar han vidare om hur trött han är på fotbollsmatcher och att han kan göra bättre saker. I mina ögon växer polisen mer och ungdomarna återigen visar sig vara idioterna.

nästan klipp. 02:06-04:05 Ser vi en stor samling upphetsade huliganer och sen lite text, texten beskriver hur Niklas Jarelind som förövrigt inte har en positiv syn på ordningsmakten heller. Dock så är sådant snack som ofta går runt när sådant här pågår, något väldigt tråkigt att höra ifrån en samling poliser. Sen när själva våldet sättet igång så ser jag bara hur polisen föser bort en samling aggressiva supportrar där vi också missar vad som utlöste hela saken utan vi ser en grupp poliser och supportrar putta på varandra där en text beskriver vad som händer utan att man ser ett skit av en enda grej. Jag tvivlar starkt på texten.

Nästa klipp. 04:05-slutet så krävs det endast lite efterforskning via Google för att hitta att supportrarna hade varit aggressiva mot ordningsvakter i klacken vilket tvingade polisens ingripande och då bjuder de på rätt så kraftigt våld mot poliserna och polisen bjuder tillbaka. Jag ser inget övervåld, var inte nödvändigt att slå med batong på killen som ligger ner men jag kan se varför de gjorde det.

MVH

tearz
2013-10-14, 22:04
Man ser i denna tråd att folk ser poliser som något mer än helt vanliga människor i en uniform.

Testa stå framför 200 huliganer varav alla hatar dig endast för ditt yrkesval så märker du snabbt varför vissa poliser, ordningsvakter eller som man ofta säger "-fakking maktmissbrukande auktoriteter" är som dem är. Ni är så långt borta ifrån verkligenheten.

Folk hatar polisen för det är coolt idag faktiskt att vara anti-regering, sen för att polisen blir som en symbol för makten i samhället och anser att det ska inte finnas någon som har en monopolen på maktutövande som polisen har. Kan ni tänka er ett samhälle där alla har samma monopol på maktutövande ?, det skulle falla sönder.

Någon tog upp att polisen borde inse vilka korkade lagar vi har, vilket jag kan säga många poliser inser det. I alla fall många jag pratar med säger att tiden de spenderar på vissa uppdrag är helt onödigt men det är så politikerna har bestämt att polisen ska göra och då är det bara göra eller sluta jobba som polis.

Tearz tog upp att han inte skrivit under att följa lagarna och då kommer han inte göra det. Är det poliserna på gatan som stiftat lagarna ?
Denna attityd är väldigt vanlig. En typisk "badass" som går runt och snackar mycket för att det är coolt idag, det är inne så att säga. Stöter på det väldigt, väldigt ofta även i mitt arbete. Är det kanske din attityd emot tjänstemän som gör att du stöter på fel poliser och gett dig denna åsikt ?

MVH

Jag är ingen som snackar öppet om saker. Jag är högst funktionell och passar in. Är ingen "huligan" typ som du verkar tro. Nej men dem är utsända/anlitade av staten för att upprätthålla dessa sk "lagar" som jag inte blivit tillfrågad om. Därför känner jag inte att jag behöver följa dem. Ja visst har jag stökat ett antal gånger i min ungdom och förmodligen varit väldigt provocerande och därför stött på polisens vrede.

Men det jag snackar om är riktiga "loosers" som man skrattade åt i plugget och som gick runt och strök i korridorerna för att sedan helt plötsligt få 10 cm längre penis när de utbildat sig till polis. Löjligt.
Även vakter brukar kunna bestå av riktiga jävla pajasar(Stor i truten med brickan på sig och en riktig ##### ute på gatan:). Givetvis existerar det även bra poliser såväl som vakter. Men nu pratade jag om "rötäggen"

Lance Uppercut
2013-10-14, 22:04
Jag tittade igenom hela och jag ser verkligen inte hur polisen blir rötägg.

Från 00:00-02:06 så ser vi vad jag förstod järnkaminerna bli avvisade och avlägsnade ifrån en lokal som jag förstod det pga våldsamheter. Vi får även höra en frustrerad polis snacka. "-Om vi slutar gå på matcherna så slåss ni inte eller" tror jag han säger 01:26-01:30 och sen snackar han vidare om hur trött han är på fotbollsmatcher och att han kan göra bättre saker. I mina ögon växer polisen mer och ungdomarna återigen visar sig vara idioterna.

nästan klipp. 02:06-04:05 Ser vi en stor samling upphetsade huliganer och sen lite text, texten beskriver hur Niklas Jarelind som förövrigt inte har en positiv syn på ordningsmakten heller. Dock så är sådant snack som ofta går runt när sådant här pågår, något väldigt tråkigt att höra ifrån en samling poliser. Sen när själva våldet sättet igång så ser jag bara hur polisen föser bort en samling aggressiva supportrar där vi också missar vad som utlöste hela saken utan vi ser en grupp poliser och supportrar putta på varandra där en text beskriver vad som händer utan att man ser ett skit av en enda grej. Jag tvivlar starkt på texten.

Nästa klipp. 04:05-slutet så krävs det endast lite efterforskning via Google för att hitta att supportrarna hade varit aggressiva mot ordningsvakter i klacken vilket tvingade polisens ingripande och då bjuder de på rätt så kraftigt våld mot poliserna och polisen bjuder tillbaka. Jag ser inget övervåld, var inte nödvändigt att slå med batong på killen som ligger ner men jag kan se varför de gjorde det.

MVH

Säg det till dom oskylda människor som fick smaka på både batong och pepparspray. Kan informera om att ett batongslag gör ont. Jävligt ont.

tearz
2013-10-14, 22:07
Säg det till dom oskylda människor som fick smaka på både batong och pepparspray. Kan informera om att ett batongslag gör ont. Jävligt ont.

Kan jag skriva upp på att det gör cofffee

hidden
2013-10-14, 22:09

MVH

Precis när sådan information kommer fram blir är man glad för att man inte är naiv och inte tillåter sig att bli påverkad känslomässigt från en video. Men det finns onekligen vissa märkliga saker som killen som snackade i telefon blev nerputtad på golvet ganska hårt, och som du nämnde killen som blev slagen av batong nere på golvet. Några sekunder senare blir även en snubbe som ser ut som att han kollar på matchen blir slagen över nacken. Det är i mina ögon onödigt våld, och polisen bör inte agera så. Men man måste alltid ta båda sidor i beaktande innan man kommer med en viss åsikt, det är alltid svårt att veta vad allting handlar om utan vidare insyn.

filmjölk
2013-10-14, 22:39
Men det jag snackar om är riktiga "loosers" som man skrattade åt i plugget och som gick runt och strök i korridorerna för att sedan helt plötsligt få 10 cm längre penis när de utbildat sig till polis. Löjligt.
Även vakter brukar kunna bestå av riktiga jävla pajasar(Stor i truten med brickan på sig och en riktig ##### ute på gatan:). Givetvis existerar det även bra poliser såväl som vakter. Men nu pratade jag om "rötäggen"

Så länge det inte drabbar en själv så finns det ändå en rätt rolig slags poetisk rättvisa i tanken på att klassens tönt spöar upp klassens "badass" blodigt och brutalt med batong tio år senare.

Man borde nästan göra just det scenariot i en film i en anti-mobbing kampanj.

Oxe
2013-10-14, 22:44
Jag hatar väl dom inte, men jag känner ett visst förakt för delar av dom och detta gör att jag förväntar mig att dom jag förväntar mig att dom skall vara idioter, och blir glatt överraskad de gånger jag har fel.

En incident ganska mild iofs var när jag var 17år hade varit på fotbollsderby och vägen var avspärrad där jag och mina 3 andra kompisar skulle gå för att komma ner till pendeltåget, så jag går lugnt fram ber om ursäkt och frågar omvägen till pendeln efter som vägen är avspärrad, ensam relativt liten lugn och frågar ursäktande hur jag tar mig till ett ställe då dessa spärrat av vägen jag alltid gått så får jag ifrån igenstans en kravallsköld i ryggen.

Jag skulle uppskatta att ca 25% inte har nånting alls inom det yrket att göra, dessa 25% ställer till det för dom andra. Problemet är mest bland nyexaminerade och speciellt nyexaminerade kvinnor som tenderar att ha ett väldigt stort berkräftelse behov.

Sen tenderar också poliser vara värre i storstadsregionerna.

Källa mig själv ifrån vad jag upplevt drabbats av, samt att jag jobbat ute på polisstationer under några år. Samt historier ifrån flyktigt bekanta inom yrket

shadowfire
2013-10-14, 22:45

Kan jag skriva upp på att det gör cofffee

märkligt, men jag känner ingen som blivit utsatt för det och då är både jag och flertalet av mina vänner fans av såväl Arsenal som Djurgården och ser matcher live.

Var får man oskyldiga batongslag? är det före eller efter korvkiosken?

Oxe
2013-10-14, 22:50
märkligt, men jag känner ingen som blivit utsatt för det och då är både jag och flertalet av mina vänner fans av såväl Arsenal som Djurgården och ser matcher live.

beror ju på ifall man sitter i överklass logerna eller är bland den vanliga pöblen

shadowfire
2013-10-14, 22:59
beror ju på ifall man sitter i överklass logerna eller är bland den vanliga pöblen

eller hur man beter sig ;)

filmjölk
2013-10-14, 22:59
Problemet är mest bland nyexaminerade och speciellt nyexaminerade kvinnor som tenderar att ha ett väldigt stort berkräftelse behov.

Det där är rätt intressant. Lägerkommendanten i Auschwitz vittnade om hur mycket bättre de kvinnliga vakterna och kvinnliga kapos var på att hålla ordning och sätta skräck i fångarna än deras manliga kollegor.

Lance Uppercut
2013-10-14, 23:06

Nej för att eftersom det inte har hänt dig eller dina polare så händer det aldrig. Starkt resonemang hörredu.

_slipknot1_
2013-10-14, 23:09

Alternativt hur ofta man faktiskt går på fotboll. Normalt sätt laddar polisen främst för att slåss vid derbyn och när storstadslagen möts. Går man på Dif-kalmar lär du inte drabbas. Täcka hjälmnummer är ju populärt för att kunna puckla på folk utan konsekvenser. Polisen ska vara där för att hålla ordning och lugn, inte uppvigla och slå oskyldiga som fallet oftast är. Polisen är allmänt bottenuselt förtroende bland gemene supportern till Stockholmslagen.
Det finns en anledning för de flesta av oss har sett hur många av dem beter sig på nära håll. Lätt för utomstående att tycka vi e löjliga. Har själv jobbat nära poliser som är hur trevliga som helst och att polis ska finnas är en självklarhet i ett fungerande samhälle. Däremot skulle de må bra av en ordentlig utrensning i leden...

shadowfire
2013-10-14, 23:11
Nej för att eftersom det inte har hänt dig eller dina polare så händer det aldrig. Starkt resonemang hörredu.

för att det händer dig hela tiden är det alltid så?
hur tänkte du nu?

Tricklew
2013-10-14, 23:34

Hur många som kommer in i utbildningen klarar av den, och hur många av dom får sedan jobb? Det är snarare där man borde titta, borde sorteras ut en hel del folk längd vägen, något som tyvärr knappt händer.

Oxe
2013-10-14, 23:36
Det där är rätt intressant. Lägerkommendanten i Auschwitz vittnade om hur mycket bättre de kvinnliga vakterna och kvinnliga kapos var på att hålla ordning och sätta skräck i fångarna än deras manliga kollegor.

Dom måste överkompensera sina tillkortakommanden det är lite det som är problemet när dom skall ha men vanliga människor att göra, som ta exemplet med kvinnliga polisen med hunden och killen som skulle spränga gatan...

Det blev så mycket för hon inte klarade göra det rätt.

Lance Uppercut
2013-10-14, 23:51
för att det händer dig hela tiden är det alltid så?
hur tänkte du nu?

Händer mig hela tiden? Alltid är så? Vad pratar du om människa?

Hemi
2013-10-15, 01:03
Jag känner inte till svenska poliser så bra men jag har bilden av att man kan käfta lite hur som helst med dem utan att det nödvändigtvis behöver hända något. För samma sak skulle man/de köras till stationen bums i en del andra länder. Har sett detta gång på gång hända i Paris t ex. Känns som stor skildnad. Sen finns det fall till fall förstås.

PrePostworkout
2013-10-15, 01:11
Alla människor jag någonsin stött på som har klagat på polisen har antingen varit solklara fall av WT-syndromet eller kriminella eller vänsterslödder.

Hemi
2013-10-15, 01:19
Jag tror att de måste vara de mest toleranta poliserna i världen, faktiskt. Var är de mer toleranta i annat fall?

Hemi
2013-10-15, 01:34
Man vill ju ha (?) en polis som ingriper när det händer något så för mjuka pliser tycker inte jag är bra, de måste finnas och ta situationer på allvar. Sen skall folk respektera dem. Vissa städer i Sverige är utan polis har jag hört, ganska många samhällen? Jag vet inte om Sverige men det känns som ren nedmontering av samhället.

eiri
2013-10-15, 01:35
Trakasserar oskyldigt folk och bryter "små" lagar.
Sen när något händer springer de runt och frågar folk om de vet något.

Hemi
2013-10-15, 01:38
Ja altså jag ser det ur perspektiv. Jag har sett poliser som kommer med lastbil och mejar ned folk i bostadsområden med maskingevär och pansar så...

Hemi
2013-10-15, 02:44
Fast Sverige då,
En gång för länge sedan kanske 80 talet pratade jag med en polis som jobbat runt STHLM centrum och berättade för mig att han alltid måste vara på sin vakt då folk flippar blixtsnabbt och drar en spruta som stickvapen eller vad som helst. Poliser är utsatta, tror inte folk tänker på det. De är säkert stressade. Är inte för ett övervakningssamhälle men en kvartersbobby man kan snacka med har jag inget emot.

Scratch89
2013-10-15, 05:12

Annars kan det ju vara rätt så bra att inte beblanda sig med aggressiva supportrar. Om man inte vill ha ett batongslag då, förstås.

TheOne1994
2013-10-15, 06:02
detta är så typiskt svenskt...eller nja det är nog överlag så här människan reagerar.
När vi blir tillrättavisade så ska det alltid käftas emot. Så fort det inte går den vägen vi vill så ballar vi av. Det har hänt oss alla att snuten säger till en, antingen fortkörning eller på fyllan. Så ditt misstag eller dumhet måste gå ut över någon. Finns inga andra "ursäkter". Snuten är bara till för att hjälpa ! Dock förstå jag att dom är "dumma i huvet" när man själv är ung och dum.

stridis
2013-10-15, 06:35
Däremot skulle de må bra av en ordentlig utrensning i leden...

Ja, bland supportrarna.;)

thenut
2013-10-15, 07:23
Händer mig hela tiden? Alltid är så? Vad pratar du om människa?

Jag tror han undrar varför din anekdot skulle vara värd mer än din?

r1kkie
2013-10-15, 07:26

Eller så står man i klacken å hejar på laget, sen efter slutsignalen går man lugnt hem utan att börja skrika, provocera motståndarlagets supportrar.

r1kkie
2013-10-15, 07:31
Jag gillar polisen, har aldrig stött på en otrevlig polis utan alltid fått bra bemötande.

Dock skulle jag inte vilja jobba som polis pga alla dryga människor som har farakt mot polisen och deras arbete.

PureWhey
2013-10-15, 09:41
Annars kan det ju vara rätt så bra att inte beblanda sig med aggressiva supportrar. Om man inte vill ha ett batongslag då, förstås.

+1
Ger man sig in i leken får man leken tåla.

Lance Uppercut
2013-10-15, 11:32

Att stå i klacken då eller? Eller att gå till tunnelbanan och behöva kasta sig åt sidan för att inte bli rammad av en polisbuss eller häst?

Lance Uppercut
2013-10-15, 11:33
Jag tror han undrar varför din anekdot skulle vara värd mer än din?

Det är den inte. Min poäng är att man inte behöver ha personlig erfarenhet av ett fenomen för att det ska existera. Ganska självklart eller?

Lance Uppercut
2013-10-15, 11:51
Det jag menar är inte att polisen inte ska försöka motverka "buset" men man måste ta hänsyn till dom oskyldiga människor som befinner sig i samma folkmassa som man gör när man är ihopbuntad i en klack eller när alla är på väg hem samtidigt. När det är folk överallt runomkring en är det svårt att uppfatta allting som sker i periferin och är man inte försiktig kan man råka illa ut, jag är fortfarande ung och har reaktionsförmågan kvar och har därför klarat mig ganska bra. Däremot finns det folk som inte har haft lika tur, och det inkluderar äldre människor/barn/tjejer.

stridis
2013-10-15, 11:56
Det jag menar är inte att polisen inte ska försöka motverka "buset" men man måste ta hänsyn till dom oskyldiga människor som befinner sig i samma folkmassa som man gör när man är ihopbuntad i en klack eller när alla är på väg hem samtidigt. När det är folk överallt runomkring en är det svårt att uppfatta allting som sker i periferin och är man inte försiktig kan man råka illa ut, jag är fortfarande ung och har reaktionsförmågan kvar och har därför klarat mig ganska bra. Däremot finns det folk som inte har haft lika tur, och det inkluderar äldre människor/barn/tjejer.

Sett ur polisens synvinkel är ju det där apsvårt. Lättare för vettigt folk att inte beblanda sig med aphopen.

Lance Uppercut
2013-10-15, 12:03
Sett ur polisens synvinkel är ju det där apsvårt. Lättare för vettigt folk att inte beblanda sig med aphopen.

Hur? Hur ska jag veta vem som får för sig att dampa ur i ett led med 1000 människor?

PureWhey
2013-10-15, 12:05
Hur? Hur ska jag veta vem som får för sig att dampa ur i ett led med 1000 människor?

Jag har varit på många fotbollsmatcher och aldrig befunnit mig där "kaos" brutit ut, så är man måttligt begåvad kan man nog lista ut det innan något händer.

filmjölk
2013-10-15, 12:06

Sluta titta på fotboll. Problem solved.

Lance Uppercut
2013-10-15, 12:12
Jag har varit på många fotbollsmatcher och aldrig befunnit mig där "kaos" brutit ut, så är man måttligt begåvad kan man nog lista ut det innan något händer.

Och jag kan garantera att jag befunnit mig på 10gånger fler matcher än dig. Det händer inte varje match. Vanligare på bortamatcher också där polisen hatar dig redan när du satt din fot i staden bara för att du är från Stockholm.

PureWhey
2013-10-15, 12:13
Och jag kan garantera att jag befunnit mig på 10gånger fler matcher än dig. Det händer inte varje match. Vanligare på bortamatcher också där polisen hatar dig redan när du satt din fot i staden bara för att du är från Stockholm.

Jag är nästan säker på att du hänger runtomkring bråkstakar, gör man det kan man förvänta sig att något händer till slut fastän "Men jag gjorde ju inget*cry*".

Oxe
2013-10-15, 12:56
angående att inte beblanda sig med bråkstakarna, har du stått på ståplats dom billigaste biljetterna så spärras området av så du blir slussad av polisen med "bråkstakarna" skulle du försöka gå en annan väg så kommer du bli en bråkstake.

Valet skulle då vara att han ger upp sitt intresse att kolla på fotboll, vilket låter dumt.

Sen hejjar man på ett divison 4lag som har en publikskara på 40 stolta man på läktaren är det ju inte samma sak

DPahkamaa
2013-10-15, 13:15
angående att inte beblanda sig med bråkstakarna, har du stått på ståplats dom billigaste biljetterna så spärras området av så du blir slussad av polisen med "bråkstakarna" skulle du försöka gå en annan väg så kommer du bli en bråkstake.

Valet skulle då vara att han ger upp sitt intresse att kolla på fotboll, vilket låter dumt.

Sen hejjar man på ett divison 4lag som har en publikskara på 40 stolta man på läktaren är det ju inte samma sak

Helt sant, fast det finns ju andra sätt att skilja sig från busarna. Inte bära Chav-rutigt, t.ex.

Johalk
2013-10-15, 13:41
Av vad jag sett verkar det handla om IQ. Smarta människor hatar sällan polisen, de som hatar polisen är low IQ trash som glider runt på gatorna och leker "gangster".

Verkar också handla mycket om etnicitet.

filmjölk
2013-10-15, 13:54
En bidragande faktor tror jag är att poliser får mycket brudar. Var man coolast i åttan och fick alla snygga tjejer, och sedan i vuxnare ålder enbart får riktigt pantade trasiga tjejer på fall medans klassens tönt som blivit polis får alla kvalitetsbrudar - trots att han inte tjänar mycket pengar, och trots att man tillsammans med sina coola polare spolade tönten i skoltoaletten för 13 år sedan är man idag inte alls lika cool som polisen. Det svider att förlora.

tearz
2013-10-15, 13:57
En bidragande faktor tror jag är att poliser får mycket brudar. Var man coolast i åttan och fick alla snygga tjejer, och sedan i vuxnare ålder enbart får riktigt pantade trasiga tjejer på fall medans klassens tönt som blivit polis får alla kvalitetsbrudar - trots att han inte tjänar mycket pengar, och trots att man tillsammans med sina coola polare spolade tönten i skoltoaletten för 13 år sedan är man idag inte alls lika cool som polisen. Det svider att förlora.

Skitsnack.

Anders77
2013-10-15, 14:03
3DGkYd2RtTY

alphahanen2
2013-10-15, 14:21
För att folk är snekn'llade apor som inte är i närheten av att förstå värdet av en bra och fungerande poliskår som vi har.

TheOne1994
2013-10-15, 14:27
Jag gammal hojåkare som tävlade i Road Racing på glada 90 talet. Körde som en galning både på och utanför bana. Snuten var efter mig typ hela tiden...tog dom mig var man stor i käften, det hörde väl lite till oxå. Ville testa gränsen.

Ett par år senare blev det korpen i Innebandy. Tror ni inte vi får möta polisen !!!
Vi spelade i en gammal lite mindre gympasal med ribbstolar på båda sidorna.
Så fort jag fick bollen hördes en röst i dur: ta han !!! Det var ingen rolig match för mig. Där fick man igen för alla dom gångerna man vart stor i käften :(

alphahanen2
2013-10-15, 14:30
Jag gammal hojåkare som tävlade i Road Racing på glada 90 talet. Körde som en galning både på och utanför bana. Snuten var efter mig typ hela tiden...tog dom mig var man stor i käften, det hörde väl lite till oxå. Ville testa gränsen.

Ett par år senare blev det korpen i Inenbandy. Tror ni inte vi får möta polisen !!!
Vi spelade i en gammal lite mindre gympasal med ribbstolar på båda sidorna.
Så fort jag fick bollen hördes en röst i dur: ta han !!! Det var ingen rolig match för mig. Där fick man igen för alla dom gångerna man vart stor i käften :(

Jävlar där körde du rakt på on-topic konen!

stridis
2013-10-15, 15:23
För att folk är snekn'llade apor som inte är i närheten av att förstå värdet av en bra och fungerande poliskår som vi har.

Mjaa, nu tar vi det lite lugnt här. Polisen som myndighet har en hel del brister.

tjing
2013-10-15, 16:26
För att det finns en massa överaggressiva idioter inom kåren. Och också många bra personer givetvis.

Juxta
2013-10-15, 16:28
3DGkYd2RtTY

Haha vad är detta för kommentar till videon:

"JAG FÅR INTE TAG PÅ DIG!!!!!

ÄR RELATIVT HOTAD#####"

Lance Uppercut
2013-10-15, 16:32
Av vad jag sett verkar det handla om IQ. Smarta människor hatar sällan polisen, de som hatar polisen är low IQ trash som glider runt på gatorna och leker "gangster".

Verkar också handla mycket om etnicitet.

Att dra extrema slutsatser utan belägg är däremot ett tecken på hög IQ eller? ;)

filmjölk
2013-10-15, 17:17
Skitsnack.

Njae, jag tror det ligger en del i det. Vi antar här att personer som inte gillar polisen var coola i plugget, och nu i vuxen ålder kan klassens tönt som blivit polis eller dörrvakt på krogen med lätthet spöa coolingen i en fajt både på gatan och i gymmet, dessutom kan tönten få mer och bättre brudar. Det borde svida rätt rejält för coolingar som sätter värde i sådana saker.

För att det finns en massa överaggressiva idioter inom kåren. Och också många bra personer givetvis.

Det finns för få överaggressiva idioter och för många "bra" poliser tycker jag. Polisen behöver mindre dialogskit och munläder och mer batongsvingande.

Lance Uppercut
2013-10-15, 17:19

Har du bra koll på polisens knullvanor eller? Tror du på allvar att någon bryr sig om hur mycket en polis knullar förutom du?

tjing
2013-10-15, 17:20
Det finns för få överaggressiva idioter och för många "bra" poliser tycker jag. Polisen behöver mindre dialogskit och munläder och mer batongsvingande.

Mmjo, håller delvis med. Men det handlar nog mer om direktiv än vilken slags poliser de vill vara.

nissepelle
2013-10-15, 17:26
Jag tycker inte det är rimligt att vi har upphöjda människor i samhället som med all rätt får stoppa mig när jag fridfullt strosar gatan fram, och visitera mig, tvinga mig att identifiera mig och ställa närgångna frågor. Det känns bara fel enda in i ryggmärgen att vissa människor ska vara förmer än andra och ha rätt att inkräkta på mitt privatliv.

Att sedan poliskåren är överrepresenterad av idioter gör ju inte saken bättre.

Edit: För övrigt är jag helt ostraffad och har under 3 års tid haft ett yrkesliv i relativt nära kontakt med polisen.

filmjölk
2013-10-15, 19:04
Har du bra koll på polisens knullvanor eller? Tror du på allvar att någon bryr sig om hur mycket en polis knullar förutom du?

Ja, hyfsat bra. Jag tror själva akten inte är det viktiga här, utan hur yrket och uniformen verkar höja attraktionsgraden 2-3 steg av 10 och göra brudar alldeles knäsvaga. Det sticker lite, det gör det.

dauit
2013-10-15, 19:35
Jag tycker inte det är rimligt att vi har upphöjda människor i samhället som med all rätt får stoppa mig när jag fridfullt strosar gatan fram, och visitera mig, tvinga mig att identifiera mig och ställa närgångna frågor. Det känns bara fel enda in i ryggmärgen att vissa människor ska vara förmer än andra och ha rätt att inkräkta på mitt privatliv.

Att sedan poliskåren är överrepresenterad av idioter gör ju inte saken bättre.

Edit: För övrigt är jag helt ostraffad och har under 3 års tid haft ett yrkesliv i relativt nära kontakt med polisen.

Fast det får dom inte, dom har ingen rätt att visitirera dig eller kräva id på dig om du inte är misstänkt för något brott. Ifall du har blivit det är det ett solklart tjänstefel från polisens sida.

dupper
2013-10-15, 20:13
Fast det får dom inte, dom har ingen rätt att visitirera dig eller kräva id på dig om du inte är misstänkt för något brott. Ifall du har blivit det är det ett solklart tjänstefel från polisens sida.

Problemet ligger dock i att de i vissa fall får misstänka på rätt godtyckliga grunder, t.ex. folk som ser ut som knarkare/baddibilders.

Arne Persson
2013-10-15, 20:19

Jag har hyfsad koll på polisens knullvanor eftersom jag är gift med en och är helt nöjd på den punkten.

Ville bara informera dig om du skulle bli intresserad av denna yrkesgrupp knullvanor...:d

tearz
2013-10-15, 20:39
Njae, jag tror det ligger en del i det. Vi antar här att personer som inte gillar polisen var coola i plugget, och nu i vuxen ålder kan klassens tönt som blivit polis eller dörrvakt på krogen med lätthet spöa coolingen i en fajt både på gatan och i gymmet, dessutom kan tönten få mer och bättre brudar. Det borde svida rätt rejält för coolingar som sätter värde i sådana saker.

Jag är fortfarande top of my game. Lämnar de brickan åt sidan så är de välkomna när som helst att prova mig *flex*
Och en ful jävel är fortfarande en ful jävel med eller utan någon batong och bricka.

Lance Uppercut
2013-10-15, 20:41
Jag har hyfsad koll på polisens knullvanor eftersom jag är gift med en och är helt nöjd på den punkten.

Ville bara informera dig om du skulle bli intresserad av denna yrkesgrupp knullvanor...:d

Haha grattis Arne, lycklig för din skull. Men nej, jag är väldigt ointresserad. :)

Däremot är jag intresserad av ifall det diskuteras internt inom polisen hur man ska få bort rötäggen som skapar ett dåligt rykte för resten.

spoonchest
2013-10-16, 07:26

Jag blir osökt att tänka på baseball-ligan, när jag hör sånt där reaktionärt tänkande.

Pudzianovski
2013-10-16, 08:15
Finns det någon poliskår utanför Sverige som folk hellre vill ha?

Eller....hur vill ni som tycker polisen är "dumma i huvudet" eller "har för mycket makt" lösa det istället?

Hur skulle vi vilja ha det?

vikings
2013-10-16, 08:34
Folk som lyssnar på kartellen och tycker dom är coola

vikings
2013-10-16, 08:36

Inte direkt så att poliser lägger allt krut på att ta enskilda rökare? Brukar ju handla om större grejer än så

vikings
2013-10-16, 08:40
Hat av polisen är nog i princip i samtliga fall (förutom de sällsynta där poliser missbrukar sin maktställning och begår brott själva) snarare hat mot lagstiftning och sättet lagstiftningen drivs. Ett praktiskt och vanligt exempel är narkotikalagstiftningen som beträffar cannabis. En i princip helt harmlös drog vars brukare förtrycks under rådande lagstiftning. Inte helt orimligt att när man i 99% av sin kontakt med polis känner sig nertryckt och orättvist behandlad bygger upp ett visst "hat". Sen finns det ju ett helt gäng idioter som bara ogillar att polisen lägger sig i deras angreppsvåldsverksamhet, fotbollshulliganer exempelvis. Dom kanske man inte borde bry sig nämnvärt om.

Borde ju va då lagstiftning och regering man sätter sig emot, vet glera poliser som inte bryr sig om att enskilda sitter och röker någon gång...

Perramja
2013-10-16, 08:41
Det enda jag hatar med polisen är att de inte har befogenheter nog att få bruka mer våld mot kriminella, i övrigt gör de ett bra arbete.

_slipknot1_
2013-10-16, 13:44
Finns det någon poliskår utanför Sverige som folk hellre vill ha?

Eller....hur vill ni som tycker polisen är "dumma i huvudet" eller "har för mycket makt" lösa det istället?

Hur skulle vi vilja ha det?

Tar hellre danska, isländska, japanska, singaporianska och Schweiziska.
Nog för att vi har bättre än många länders poliskårer så har vi långt ifrån så bra som vi borde ha i detta land.

WHITEFOLKS
2013-10-16, 13:48
Jag hatar eller ogillar inte poliser i allmänhet. Dock ifrågasätter jag deras metoder och sätt att lösa situationer i vissa sammanhang, t.ex. fotbolls/hockeymatcher.

Frantic
2013-10-16, 15:45
Tar hellre danska, isländska, japanska, singaporianska och Schweiziska.
Nog för att vi har bättre än många länders poliskårer så har vi långt ifrån så bra som vi borde ha i detta land.

Hur jobbar polisen i Singapore? Och vad gör dem bättre än i Sverige?

hilfebre
2013-10-16, 16:19
Har full respekt för polisen och jobbet dom utför. Har också noll respekt för dom som provocerar och hetsar snutarna för att sedan grina när dom sätter hårt mot hårt. Självklart kan familjer hamna i kläm vid idrottsevent och liknande men vad ska man göra då? Låta supportrar med lägre impulskontroll och begränsad begåvning löpa amok, kasta saker på spelare eller på andra supportrar? Hårdare tag mot buset gör ingenting för mig, och ge gärna polisen större resurser så att dom kan följa upp flera anmälningar och bedriva flera utredningar.

Våran poliskår är ett av Sveriges mest otacksamma yrken, där man endast blir omskriven ifall man gör något fel i tjänsten. Fucked up.

filmjölk
2013-10-16, 16:24
Mycket kan man säga om Italien under Mussolini, men polisen där och då fick tom. den mäktiga maffian att fly i panik till USA. Svensk polis kanske har något att lära sig ifrån dem?

WHITEFOLKS
2013-10-16, 16:27
Jag är relativt säker på att de inte kommer åt huliganerna genom att driva 1000tals vanliga supportrar framför de med batong iaf.

filmjölk
2013-10-16, 16:30
Jag är relativt säker på att de inte kommer åt huliganerna genom att driva 1000tals vanliga supportrar framför de med batong iaf.

Bland de tusentals finns säkert en och annan huligan...så ja om de slår hundra pers med batongen och en av de slagna är huligan, så har de kommit åt huliganer med just den metoden.

WHITEFOLKS
2013-10-16, 16:36
Thats the spirit.

_slipknot1_
2013-10-16, 17:07
Hur jobbar polisen i Singapore? Och vad gör dem bättre än i Sverige?

De har högre förtroende bland befolkningen än vad svenska dition har.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 2

_slipknot1_
2013-10-16, 17:08
Bland de tusentals finns säkert en och annan huligan...så ja om de slår hundra pers med batongen och en av de slagna är huligan, så har de kommit åt huliganer med just den metoden.

Detta tycker du alltså är en bra metod?

cero
2013-10-16, 17:20

Tror inte du har läst tillräckligt mycket av Filmjölk. :D

filmjölk
2013-10-16, 17:36

Nej. jag tycker det är fel att oskyldiga råkar ut för otäckheter, men jag svarade WF på att de visst kom åt huliganer med den metoden.

WHITEFOLKS
2013-10-16, 17:41
Inte säkert men kanske ja.

vikings
2013-10-16, 17:43

MVH

Väl skrivet

vikings
2013-10-16, 18:00
Jag är ingen som snackar öppet om saker. Jag är högst funktionell och passar in. Är ingen "huligan" typ som du verkar tro. Nej men dem är utsända/anlitade av staten för att upprätthålla dessa sk "lagar" som jag inte blivit tillfrågad om. Därför känner jag inte att jag behöver följa dem. Ja visst har jag stökat ett antal gånger i min ungdom och förmodligen varit väldigt provocerande och därför stött på polisens vrede.

Självklart finns det dom som inte passar att va poliser, det finns det alltif i alla tjänster dock borde du förstå situationen dom befinner sig i och att dom oftast är mindre än dom som går emot t.ex stora huligangäng och att de då de blir fel ibland. Grejen är att när en polis gör fel så blir det världens grej i media de böir det knappt i bågot annat yrke, det vlir ju fan mindre skriveri när en läkare amputerar fel del av kroppen.
Du behöver inte följa lagarna det är ju ditt val och du får ta konsekvenserna för det, lagarna är ju till för att ha ett samhälle som fungerar och är säkert för individer att leva i och där utvecklingen går frammåt istället för bakpt som du verkar vilja? Vad tror du skulle hända om vi släppte alla lagar.. lagarna är till för samhället och just mu är du med i vårt samhälle om du inte tycker om det får du flytta till någon ö ute i havet där du kan skapa dina egna lagar eller gå med i ett parti och göra skillnad där

cero
2013-10-16, 18:02

Who's laughing now. ;)

stahlberg
2013-10-16, 22:08
Jag har inte läst alla inlägg i tråden.

Ett av dem jag läste var skrivet av en person som hatar myndigheter, polis osv pga av att det finns lagar som personen ifråga inte personligen godkänt. Därför ansåg han att han inte behövde följa samhällets regler. Ungefär så stod det.

Logiken i ovanstående resonemang är bristande. Lagar stiftas för att gälla ett helt land, flera av lagarna kan man tycka att är dumma eller oändamålsenliga. Men lagarna gäller hela landet och alla medborgare. Människor som inte vill följa lagen i det land de bor i ska naturligtvis flytta bort helt och hållet (eller ta sitt straff utan hat om de bryter mot lagen och åker dit).

Jag tror att många har en motvilja mot att bli poliser (eller parkeringsvakter osv) därför att de inte vill ha ett yrke där man på sätt och vis måste sätta sig över andra, "sätta dit" dem. Men alla som vill leva i ett tryggt land borde vara glada över att det finns poliser.

Många poliser är "dåliga" poliser, som utnyttjar sitt arbete för privat maktutövning. Det kan vara mycket lätt att vilja bli polis om man har en sådan "maktutövartendens". Men ändå är sådana poliser enskilda individer, de utgör ingen orsak till varför man skulle behöva hata hela poliskåren.

En annan sak är att alla människor har en subjektiv syn på olika situationer. Människor som befinner sig i eller går med i situationer där de blir tagna av polis kan anse att de blir orättvist behandlade trots att det rent objektivt inte är så. Den som är "fotbollshuligan" sällar sig till gäng som gör handlingar där polisen kanske måste ingripa, och där det lätt kan hända att det är svårt att avgöra exakt vilka av polisens handlingar som är "måttliga".

Själv har jag suttit totalt 22 dygn i häkte (i fem olika celler). I varje cell hade många "hyresgäster" före mig ristat in bilder och text som tydde på att de hatade polisen och samhället. Jag såg aldrig texten "Varför gjorde jag att jag hamnade här?".

Röda Björnen
2013-10-21, 18:36
Bump :D

Jag är säker på att vanliga supportrar inte står i samma led som aggressiva, håller du inte med ?, gör dem nu det så kanske det inte blir polisens fel om de nu misstar dem för aggressiva.

MVH

Jokester
2013-10-21, 18:41
Nej. jag tycker det är fel att oskyldiga råkar ut för otäckheter, men jag svarade WF på att de visst kom åt huliganer med den metoden.

Har du någonsin varit på fotbollsmatch? Eller ens träffat någon som är huligan? Hade du det, så hade du förstått att detta enbart drabbar oskyldiga.

tearz
2013-10-21, 18:43
Självklart finns det dom som inte passar att va poliser, det finns det alltif i alla tjänster dock borde du förstå situationen dom befinner sig i och att dom oftast är mindre än dom som går emot t.ex stora huligangäng och att de då de blir fel ibland. Grejen är att när en polis gör fel så blir det världens grej i media de böir det knappt i bågot annat yrke, det vlir ju fan mindre skriveri när en läkare amputerar fel del av kroppen.
Du behöver inte följa lagarna det är ju ditt val och du får ta konsekvenserna för det, lagarna är ju till för att ha ett samhälle som fungerar och är säkert för individer att leva i och där utvecklingen går frammåt istället för bakpt som du verkar vilja? Vad tror du skulle hända om vi släppte alla lagar.. lagarna är till för samhället och just mu är du med i vårt samhälle om du inte tycker om det får du flytta till någon ö ute i havet där du kan skapa dina egna lagar eller gå med i ett parti och göra skillnad där

Engagerar mig redan politiskt så ja...cofffee

WHITEFOLKS
2013-10-21, 19:21
Bump :D

Jag är säker på att vanliga supportrar inte står i samma led som aggressiva, håller du inte med ?, gör dem nu det så kanske det inte blir polisens fel om de nu misstar dem för aggressiva.

MVH

Jag har vid 2 tillfällen i år hamnat mitt i batongregnet som vanlig supporter för att polisen får för sig att driva på stora folkmassor för att komma åt huliganerna som står på andra sidan folkmassan.

Magnus Larsson
2013-10-21, 21:43
Jag har ett förakt för alla sk "auktoriteter" Dessa lagar som stiftats har jag personligen inte godkänt och således väljer jag inte att leva efter dem.
Dock lever jag ett liv baserat på sunt förnuft och i vissa fall en medmänsklighet.

Känns som att det finns en klick inom poliskåren som väljer att bli just polis eller dylikt pga att dem små penisar och har varit förtryckta under hela uppväxten...

"Nu jävlar ska dem få igen"

Ja, jag har på nära håll sett folk precis som jag beskrev som valt polisyrket. Har även i yngre år stött på min beskärda del av totalt värdelösa och rent ut sagt löjliga poliser med ett väl utvecklat mindervärdeskomplex.

Med det sagt så säger jag _inte_ att det finns även bra poliser...Men det blir fan så löjligt när "fel" personer kommer med polisbrickan.

cofffee

Du verkar ha problem med att människor som du sett ned på tidigare i livet, lyckas och även tar för sig. Det är återkommande.

Stackars pojk.

Röda Björnen
2013-10-22, 15:11
Jag har vid 2 tillfällen i år hamnat mitt i batongregnet som vanlig supporter för att polisen får för sig att driva på stora folkmassor för att komma åt huliganerna som står på andra sidan folkmassan.

Varför står du och andra "vanliga supportrar" mellan huliganerna och polisen ?

MVH

Röda Björnen
2013-10-22, 15:19
Engagerar mig redan politiskt så ja...cofffee

Fast du var väl den här som inte gillade auktoritets typer ?

MVH

tearz
2013-10-22, 15:31
Du verkar ha problem med att människor som du sett ned på tidigare i livet, lyckas och även tar för sig. Det är återkommande.

Stackars pojk.

Om du vill kalla att bli polis för att "lyckas" så får det stå för dig :)

WHITEFOLKS
2013-10-22, 15:32

MVH

Hur menar du nu? Jag går från arenan mot tunnelbanan tillsammans med x antal tusen andra då det händer något och polisen börjar valla oss framför sig med batonger, vet inte vad jag gör som är fel i att gå mot tunnelbanan enligt anvisad rutt.

Oxe
2013-10-22, 16:06
Hur menar du nu? Jag går från arenan mot tunnelbanan tillsammans med x antal tusen andra då det händer något och polisen börjar valla oss framför sig med batonger, vet inte vad jag gör som är fel i att gå mot tunnelbanan enligt anvisad rutt.

Du borde ju forcera vägspärrarna och gå din egna rutt och skita i polisens anvisningar,så du inte går med dom andra supportrarna och hamnar mellan polisen och huliganerna såklart..

Hemi
2013-10-22, 17:46

Mig med i så fall, är det så dåligt då? kan inte säga att min karriär är stabilare än om jag varit polis, och jag kallar mig inte misslyckad i varje fall.

Magnus Larsson
2013-10-22, 19:32

Om man varit "förtryckt" och en "looser" som du skriver, så ja, då har man i mina ögon lyckats ganska bra om man blir polis.

Låt mig få höra: vad gör sådana auktoritetshatande politiker som dig? Vad läser du till? Vad ska du bli när du blir stor?

*popcorn*

tearz
2013-10-22, 20:41
Mig med i så fall, är det så dåligt då? kan inte säga att min karriär är stabilare än om jag varit polis, och jag kallar mig inte misslyckad i varje fall.

Nej inget fel på att vara polis. Men jag skulle inte kalla det att "lyckas". Det har jag helt andra definitioner för, dessvärre.

tearz
2013-10-22, 20:42
Om man varit "förtryckt" och en "looser" som du skriver, så ja, då har man i mina ögon lyckats ganska bra om man blir polis.

Låt mig få höra: vad gör sådana auktoritetshatande politiker som dig? Vad läser du till? Vad ska du bli när du blir stor?

*popcorn*

Eh du har hakat upp dig. Tyst bara.

filmjölk
2013-10-22, 21:43
Jag är helt med Tearz här.

Polisen är ungefär av samma sort som den där mobbade killen som som vuxen tränar mma, lyfter skrot, käkar anabola och står och spänner sig som vakt i nån jäkla krogdörr sedan. Överkompensation, och han förtjänar att bli inknuffad i ett skolskåp, kallad tönt, och retad för sina ocoola skor så han vet sin plats.

Magnus Larsson
2013-10-22, 22:30

Oh yes det kan du ge dig på att jag har gjort. Vilken fjantig attityd du har!

JensAndreas
2013-10-23, 08:02
Hatar inte polisen, däremot vissa individer, finns dåliga inom alla yrken.

Krogvakter däremot hatar jag med få undantag, där märks det ofta att de blev mobbade i skolan.

Gober
2013-10-23, 08:52

Du verkar vara en mycket vilsen pojke tearz. Om du nu som du tidigare beskrivit förändrats och växt upp så lyser det inte igenom här.

Gober
2013-10-23, 08:55
Jag är helt med Tearz här.

Polisen är ungefär av samma sort som den där mobbade killen som som vuxen tränar mma, lyfter skrot, käkar anabola och står och spänner sig som vakt i nån jäkla krogdörr sedan. Överkompensation, och han förtjänar att bli inknuffad i ett skolskåp, kallad tönt, och retad för sina ocoola skor så han vet sin plats.

Absolut, tror likaså att alla chefer små, mellan och storchefer hamnar i samma kategori. Alla som har någon slags maktposition och säger åt dig vad du ska göra är definitivt mobboffer och riktiga loosers som förtjänas att tryckas ner i sina skor igen.

Lapplisor ska vi inte snacka om, undrar dock vem som vågar trycka ner Samir Troudi i skorna?
:d

Överlag verkar det vara många unga (arga) pojkar på kolo som har problem med att bli tillrättavisade.

Oljeblixten
2013-10-23, 09:23
Jag har svårt för vissa enstaka poliser men det är mest då de är idioter som människor och inte för att de är poliser.

En gammal historia är då jag blev ordentligt trakasserad av en snut här i staden, jag satt i min lägenhet med vänner från förr och det blev ett polistillslag i lägenheten.

Det hittades inga som helst oegentligheter i lägenheten urinprov togs på alla varav mitt var 100% rent. Då kan man ju tycka att ett "Oj ursäkta röran" vore på sin plats efter att jag har suttit i en snödriva med mina innekatter i nackskinnet i 30 minuter medan de söker igenom lägenheten med en hund.

Kan tillägga att jag var ostraffad och fortfarande är det men likaväl så var det efter detta varje gång jag var ute så kom en viss polis fram till mig och började förhöra mig om droger och skulle titta i mina ögon.

Det gick till och med så långt att jag kunde vara ute och gå med någon kompis mitt på dagen så den polisen med kollegor åkte förbi i bilen och skrek "Tjena Oljeblixten, inga knarkaffärer idag va?"

Nu har jag inget polishat i övrigt men det är just sådana där saker som får folk att hata polisen, jag tror extremt många som hamnat i den situationen skulle början hata hela poliskåren.

Nu får jag vara ifred då jag gick ner till polisstationen och anmälde det hela, jag vet inte vad som hände men en tid efter fick jag vara ifred i alla fall.

//Oljan

bertbert
2013-10-23, 09:42
Överlag verkar det vara många unga (arga) pojkar på kolo som har problem med att bli tillrättavisade.

+1

Arga skitungar.

Röda Björnen
2013-10-23, 09:51

Vad är det för fel med att vara polis ?

edit; När jag var yngre, för ett par år sedan hatade jag också poliser. Maddafakkers o.s.v.

Sen växte jag upp, även sen jag gav mig in i säkerhetsbranschen och såg hur det ser ut. Folk hatar dig, tills de behöver dig.

Du växer också upp en dag.

MVH

Gober
2013-10-23, 09:55
Vad är det för fel med att vara polis ?

*Vad menar du? Vore inte Sverige mycket bättre utan dessa mobbade maktutövare som kommer och slänger med sina lagar och regler som inte vi andra gått med på?

*ironi

Röda Björnen
2013-10-23, 09:58

Skrev du, och då undrade jag:

MVH

Och nu förstår du inte vad jag menar?, samt så kan du ju inte anklaga polisen om du inte ens är säker på vad som hänt ?. Jag börjar få en bild av hur det ser ut egentligen.

Alla polisen ger sig på när det handlar om fotbolls bråk är oskyldiga oftast :).

MVH

WHITEFOLKS
2013-10-23, 10:39
Ja jag förstår inte vad du menar med att jag står mellan. Det är ju inte så att jag ställer mig mellan utan situationerna har blivit så att stora folkmassor antingen är mellan eller uppblandat med "problemsupportrarna". Jag förstår inte vad de får ut av att driva en stor folkmassa framför sig. Skulle de bara stå kvar och "skydda sitt objekt" eller vafan de gör så skulle ju antingen problemsupportrarna stå kvar med de eller så skulle det inte bli något (eftersom det var "polis vs huliganer" inte huliganer vs huliganer").

Jag försökte även kliva åt sidan så att jag skulle kunna gå åt ett annat håll/låta de komma framåt men nope, man skulle drivas framför.

filmjölk
2013-10-23, 11:51
Absolut, tror likaså att alla chefer små, mellan och storchefer hamnar i samma kategori. Alla som har någon slags maktposition och säger åt dig vad du ska göra är definitivt mobboffer och riktiga loosers som förtjänas att tryckas ner i sina skor igen.

.

Amen! Här skall de inte komma och sticka upp! Jag var K-U-N-fkn-G i högstadiet, jag förtjänar därför respekt! :)

tearz
2013-10-23, 13:18

Lapplisor ska vi inte snacka om, undrar dock vem som vågar trycka ner Samir Troudi i skorna?
:d

Du kanske borde börja med att läsa alla mina inlägg innan du försöker göra dig lustig över något du lyft ur ett sammanhang.

Jag har aldrig sagt att _alla_ poliser är ex mobboffer eller dylikt. Sa bara att det är löjligt när "fel" människor blir poliser. Ja såna som har något slags mindervärdeskomplex och ska sedan "hämnas" eller bara utöva maktmissbruk emot "folket", det är löjligt i min bok. Sa även att det finns bra poliser. De är människor precis som oss andra, bara att det blir mer synbart när "fel" människa hamnar inom just polisyrket.

Sa dessutom att det inte är något fel på att bli polis, sa dock att jag inte tyckte det var värt att kallats att "ha lyckats". Dock är det ett yrke som alla andra. Inget fel i det.

Huruvida jag har respekt för lagar eller inte har varken du eller någon annan här inne något med att göra. Jag respekterar eran åsikt precis som ni får lära er leva med att det finns människor av åsikter/ideologier/idéer u name it...

Jag ser diskussionen som avslutad från min sida :) Vi får enas om att vi inte kan enas helt enkelt :)

cofffee

Magnus Larsson
2013-10-23, 19:17
Du kanske borde börja med att läsa alla mina inlägg innan du försöker göra dig lustig över något du lyft ur ett sammanhang.

Jag har aldrig sagt att _alla_ poliser är ex mobboffer eller dylikt. Sa bara att det är löjligt när "fel" människor blir poliser. Ja såna som har något slags mindervärdeskomplex och ska sedan "hämnas" eller bara utöva maktmissbruk emot "folket", det är löjligt i min bok. Sa även att det finns bra poliser. De är människor precis som oss andra, bara att det blir mer synbart när "fel" människa hamnar inom just polisyrket.

Sa dessutom att det inte är något fel på att bli polis, sa dock att jag inte tyckte det var värt att kallats att "ha lyckats". Dock är det ett yrke som alla andra. Inget fel i det.

Huruvida jag har respekt för lagar eller inte har varken du eller någon annan här inne något med att göra. Jag respekterar eran åsikt precis som ni får lära er leva med att det finns människor av åsikter/ideologier/idéer u name it...

Jag ser diskussionen som avslutad från min sida :) Vi får enas om att vi inte kan enas helt enkelt :)

cofffee

Du pratar om drivkrafter: hämnd etc som motiv för sitt yrkesval. Det är lite intressant att du anlägger det perspektivet om och om igen. Av vad du skrivit här framstår det tydligt att du har mycket tankar om mobbing, du uttrycker själv att du var med och hånade folk i plugget tex.

Det andra du återkommer till ideligen är att du inte ställer upp på samhällets regler. Eftersom polisen ser till att lagen efterlevs ogillar du Polismyndigheten.

Du blandar dessa perspektiv så att det alltid finns skäl för dig att kunna ta avstånd från poliser generellt: dels finns det troligen en massa folk med mindervärdeskomplex som bara är ute efter att ge igen på personer som liknar dem / har samma beteenden som de som förtryckte dem i unga dagar, dels kan du ta avstånd från rättssamhället i valda delar utifrån ett politiskt perspektiv.

Du har egentligen ingen aning om hur mycket individer det finns inom vare sig polisen eller inom något annat yrke, som har en osund nivå av mindervärdeskomplex. Du har självupplevd kunskap från tonåren tydligen, men jag kan garantera dig att bland chefer, olika tjänstemän på ex bank, konsultfirmor, försäkringsbolag, inom vården, i läraryrket, är det likadant. Det sa Gober med ovan.

Jag skulle till och med vilja vända på det hela och påstår att det är jävligt bra med poliser som har ett starkt rättspatos (vilket du felaktigt kan förväxla med nån form av komplex) grundat i ex att man utsatta för mobbing eller utanförskap. En sådan människa har ett helt unikt driv och vilja att förändra, och kan se utsatta individer med andra ögon.

Men detta förstår inte du. Det lite roliga i sammanhanget tycker jag, är att du verkar ha ordentligt med mindervärdeskomplex.

Iskall
2013-10-24, 01:53
Okunnighet bland alla Wannabe gangsters verkar ju vara den största anledningen idag.
Tycker även att det läggs för mycket fokus på att granska poliser för att få dom att se ut som bus istället för att granska "högre uppsatta" personer.

feyin
2013-10-24, 05:24
För att deras arbetsuppgift delvis går ut på att inskränka på min frihet.

För att de reggar zighenare.

För att de är människor med fördomar (som alla andra) och förmodligen agerar därefter emellanåt.

Dock missköter jag mig inte bara för att jag är bitter.

Sir Anselm
2013-10-24, 07:29

cofffee

1. Om någon nu verkligen vill bli polis och strävar efter det, hur kan det då inte kallas att lyckas om denne person faktiskt kommer in på Polishögskolan och klarar utbildningen?

2. Vi, alltså övriga samhället, har i allra högsta grad "med att göra" om du inte respekterar de lagar som finns i samhället. Det är nämligen vårt samhälle du förstör genom att bryta mot dem.

PureWhey
2013-10-24, 07:39
Sir Anselm
Förstör man samhället för att man bryter mot lagar? Haha.

DPahkamaa
2013-10-24, 07:43
Sir Anselm

Man hjälper väl knappast samhället genom att vara kriminell.

(Om man nu inte jobbar för t.ex. yttrandefrihet i en diktatur)

Pudzianovski
2013-10-24, 07:44
Sir Anselm

Ja, det är väl precis det man gör i längden.

PureWhey
2013-10-24, 07:46
Ja, det är väl precis det man gör i längden.

Jaha, så Konny 35 som odlar cb vid sin sommarstuga och sedan brukar detta förstör landet. Intressant.

Sofia 22 som tar MDMA när hon festar ibland förstör landet.

Jonas 38 köper alkohol till Jonas 18, hans son, förstör samhället.

Förklara gärna hur dessa förstör samhället.

ducedo
2013-10-24, 07:48
För att de reggar zighenare.

Trist att media förstör polisens arbete och rykte genom att inte kontrollera fakta.

626 personer av 1 235 slumpvis utvalda personer ur registret uppges ha förekommit på listor över "skäligen misstänkta" eller tidigare dömda, en tillräckligt stor andel för att uppgiftssamlingen ska ha varit motiverad, anser Skånepolisen.

Monica Nebelius säger att polisen fortfarande har användning av registret i sitt dagliga arbete.

- Ett mål som går upp i tingsrätten imorgon om omfattande bedrägerier med över 1200 målsägande har kunnat klaras upp med hjälp av den här uppgiftssamlingen. Vi hade haft användning av uppgifterna just nu men det är fryst så vi kan inte använda dem.

SVT (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/polisen-anser-att-registreringen-var-motiverad)

Pudzianovski
2013-10-24, 07:52
Jaha, så Konny 35 som odlar cb vid sin sommarstuga och sedan brukar detta förstör landet. Intressant.

Om samhället sätter upp regler för hur ett samhälle ska fungera och folk bryter mot det så går du oftast emot vad som bestämts av samhället. Samhället fungerar sämre och sämre. De exemplen du tog upp leder sällan till att samhället "förstörs" på kort sikt (jag skulle kunna ta upp värre exempel men jag tror du fattar ändå). Men desto fler som bryter mot lagen, desto mer förstör de ju för vad som bestämts. Det finns alltid ett antal anarkister/liberaler/cowboys eller vad man nu vill kalla det som vill förändra samhället. De kan väl göra det med rätt medel då.

PureWhey
2013-10-24, 07:53
Hur leder dessa exempel till att samhället förstörs på lång sikt då?

Pudzianovski
2013-10-24, 08:03
Om vi har lagar i samhället Sverige som bestämts av folket här (more or less). Tycker du att folk ska få bryta emot dem när de själv bedömer det som lämpligt?

awesomooo
2013-10-24, 08:06
Folk hatar dig, tills de behöver dig.

Det där var bra sagt!

Förstår inte heller varför polisen får ta så mycket skit från vanliga människor. Vissa resoner så jävla märkligt och har faktiskt ett bra exempel från en gammal klasskompis som hatar poliser för att han inte får köra bil så han vill och arrangera ett dragrace i ett villaområde, det är tydligen polisens fel.

Bryter man mot lagarna så kan man inte komma och skylla på polisen.

PureWhey
2013-10-24, 08:07
Du sa ju att allt lagbrytande förstörde samhället, jag gav 3 exempel och dessa borde du massakera enkelt då?
Och lagar som bestämts av folket... Snälla.

DPahkamaa
2013-10-24, 08:10

Köper man illegala droger stöder man illegala verksamheter, som t.ex. trafficiking, vapensmuggling och annan organiserad brottslighet. Skulle definitivt vilja påstå att organiserad brottslighet, försäljning av droger, förekomsten av oregistrerade vapen och modernt slaveri förstör samhället.

Sofia 22 kanske inte på egen hand förstör samhället, men genom sin konsumtion av en illegal drog ingår hon i en illegal marknad där pengarna går till en jäkla massa skit.

Pudzianovski
2013-10-24, 08:11
Du sa ju att allt lagbrytande förstörde samhället, jag gav 3 exempel och dessa borde du massakera enkelt då?
Och lagar som bestämts av folket... Snälla.

Jag tror inte det spelar någon roll vad jag säger. Du har redan bestämt dig hur det är.

Dina 3 exempel svarade jag på. Svara på min fråga istället.

PureWhey
2013-10-24, 08:22
Köper man illegala droger stöder man illegala verksamheter, som t.ex. trafficiking, vapensmuggling och annan organiserad brottslighet. Skulle definitivt vilja påstå att organiserad brottslighet, försäljning av droger, förekomsten av oregistrerade vapen och modernt slaveri förstör samhället.

Sofia 22 kanske inte på egen hand förstör samhället, men genom sin konsumtion av en illegal drog ingår hon i en illegal marknad där pengarna går till en jäkla massa skit.

Då är det ju lagen som förstör, utan den skulle hon köpt det genom laglig väg.

z_bumbi
2013-10-24, 08:27

Hur tänkte du där?

PureWhey
2013-10-24, 09:25
Hur tänkte du där?

Allt det negativa personen skrev upp är ju en följd av lagen, utan den skulle inget negativt ha inträffat. Staten skulle däremot fått pengar i form av skatt.

PureWhey
2013-10-24, 09:26
Jag tror inte det spelar någon roll vad jag säger. Du har redan bestämt dig hur det är.

Dina 3 exempel svarade jag på. Svara på min fråga istället.

Missade frågan, nej det tycker jag inte. Men däremot bör man se över en del.

PureWhey
2013-10-24, 09:29
Folk ska få bestämma själva vad de gör med sina kroppar, sålänge det inte skadar andra. Självklart skall de betala sjukvården själva vid bieffekter också, rökning och tjära i lungorna t.ex.

Sir Anselm
2013-10-24, 09:43
Folk ska få bestämma själva vad de gör med sina kroppar, sålänge det inte skadar andra. Självklart skall de betala sjukvården själva vid bieffekter också, rökning och tjära i lungorna t.ex.

Jag håller i princip med om att människor bör ha bestämmanderätt över sin egna kroppar, men du kanske förstår att det blir väldigt svårt att ett samhälle som fungerar så?

Juxta
2013-10-24, 09:56

Kan ju dock vara svårt att visa att cancern uppkommit pga rökning eller annat. Säg att man får cancer från andrahandsrökning, vem betalar då? Ska jag skicka en faktura till personer runtomkring mig som röker? :D

hidden
2013-10-24, 09:58
Mill's skadeprincip behandlar också hela samhället. Om en stor andel människor börja bruka droger, och blir inkapabla av att jobba och/eller behöver rehab lär det göra en stor skada för större del av befolkningen.

"att man får bestämma vad man själv gör med sin kropp", gäller den principen också när det handlar om en ensamstående mamma med 3 barn till exempel? Hon tar lite MDMA då och då, och röker gärna lite gräs. Tror ni inte det är berättigat att ingripa i det läget, trots att hennes lilla droganvändning kanske inte just nu vid detta tillfälle skadar barnen?

feyin
2013-10-24, 10:04
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/935952_10151718635826172_1171675706_n.jpg

Att det är olagligt gör ju att drogförsäljning och övriga /tyngre/ och /allvarligare/ verksamheter katogeriseras i samma "yrkesomrade". (Exempelvis möjligen traficking som nagon skrev tidigare i traden). Vill en polis hindra befolkningen fran att försörja dessa tyngre illegala verksamheter -> ändra politiken. Vill en polis hindra befolkningen fran att [insert vardaglig ej socialt accepterad aktivitet] -> bli polis.

PureWhey
2013-10-24, 10:45
Mill's skadeprincip behandlar också hela samhället. Om en stor andel människor börja bruka droger, och blir inkapabla av att jobba och/eller behöver rehab lär det göra en stor skada för större del av befolkningen.

"att man får bestämma vad man själv gör med sin kropp", gäller den principen också när det handlar om en ensamstående mamma med 3 barn till exempel? Hon tar lite MDMA då och då, och röker gärna lite gräs. Tror ni inte det är berättigat att ingripa i det läget, trots att hennes lilla droganvändning kanske inte just nu vid detta tillfälle skadar barnen?

Haha, är du lite efter? Det är ju exakt samma sak som med alkohol, klart soc ska se över det då?!
Herregud, tänk innan du skriver.

hidden
2013-10-24, 11:04
Haha, är du lite efter? Det är ju exakt samma sak som med alkohol, klart soc ska se över det då?!

Läser du innan har jag redan "bashat" alkohol. Är det du som är efter?

Lance Uppercut
2013-10-24, 11:09
Hur en eventuellt MDMA festande morsa faktiskt behandlar sina barn känns viktigare än själva droganvändandet. Det blir inte direkt en solskenshistoria av alla barn som tas omhand av soc...

PureWhey
2013-10-24, 11:11
Läser du innan har jag redan "bashat" alkohol. Är det du som är efter?

Jag svarade på inlägget du skrev till mig, inget annat. Men skulle legalisering ske är det självklart att det finns regler, som med alkohol. Skillnaden är att bruka och missbruka.

Lance Uppercut
2013-10-24, 11:12
Hur tänkte du där?

Han menar nog att många lagar är kontraproduktiva för samhällsnyttan.

Avtrubbad
2013-10-24, 11:49
Frågan är varför det ens diskuteras att det är bra med förbud. Flera länder börjar öppna för en avkriminalisering av olika substanser.

Mexico går steget längre och vill legalisera.
http://world.time.com/2013/10/14/north-americas-largest-city-moves-to-legalize-pot/

Dessutom räddar du inte en person som brukar (sköter livet i övrigt) eller ett missbruk som det tenderar till att bli när samhället vänder personen ryggen.
Nu börjar ju till och USA avkriminalisera och det är väl den största förespråkaren för deras lilla krig mot droger.

stridis
2013-10-24, 11:57
Varför hata poliser för att de upprätthåller lag och ordning? De stiftar inte några idiotiska lagar eller sätter praxis.

Politiker och till en liten del rättsväsendet kan ni i så fall ge en känga.

För övrigt tycker jag att Beatrice Ask skall avgå.

Jarle
2013-10-24, 12:45
Varför hata poliser för att de upprätthåller lag och ordning?
Nu hyser jag inget agg mot poliskåren, även om jag anser att den är i behov av förbättring på många plan, men det är väl just det att de upprätthåller "lag och ordning" som är problemet för många. De står mellan folket och politiker som bestämt vad "lag och ordning" är, politiker som man mycket väl kan tycka missköter sina jobb. Poliser väljer ju trots allt sitt yrke helt frivilligt, ett yrke som utgör en barriär mellan makten och folket. Således är det inte konstigt att de får ta en hel del skit.

Att polisen allt mer distanserar sig från folket genom att lämna gatorna för bilarna, skaffa nya uniformer som snarare påminner om militär utstyrsel än om lagens hjälpsamma och tillmötesgående arm, är knappast saker som bättrar människors inställning till dem. Att media mer eller mindre enbart rapporterar när något fel/misstag inträffat gör knappast saken bättre heller.

När jag var barn gick konstaplarna runt bland människor på stan, pratade, var vänliga, tillmötesgående och hade en utstrålning som sa "här är jag för att hjälpa er". Idag ser jag sällan att polisen interagerar med folk så länge det inte är som följd av ett problem (även om det givetvis fortfarande finns poliser som är glada och hanterar människor på ett föredömligt sätt).

stridis
2013-10-24, 12:53
Nu hyser jag inget agg mot poliskåren, även om jag anser att den är i behov av förbättring på många plan, men det är väl just det att de upprätthåller "lag och ordning" som är problemet för många. De står mellan folket och politiker som bestämt vad "lag och ordning" är, politiker som man mycket väl kan tycka missköter sina jobb. Poliser väljer ju trots allt sitt yrke helt frivilligt, ett yrke som utgör en barriär mellan makten och folket. Således är det inte konstigt att de får ta en hel del skit.

Att polisen allt mer distanserar sig från folket genom att lämna gatorna för bilarna, skaffa nya uniformer som snarare påminner om militär utstyrsel än om lagens hjälpsamma och tillmötesgående arm, är knappast saker som bättrar människors inställning till dem. Att media mer eller mindre enbart rapporterar när något fel/misstag inträffat gör knappast saken bättre heller.

När jag var barn gick konstaplarna runt bland människor på stan, pratade, var vänliga, tillmötesgående och hade en utstrålning som sa "här är jag för att hjälpa er". Idag ser jag sällan att polisen interagerar med folk så länge det inte är som följd av ett problem (även om det givetvis fortfarande finns poliser som är glada och hanterar människor på ett föredömligt sätt).

Politisk styrning har ju inte gjort polismyndigheten gott. Skiten rinner neråt. Ja sedan så har det ju varit lite allmänt klantande som inköp av krånglande datorsystem och så.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR2-dXqFd4JC4kam23Wrc8DESXvtcIYEUNptvrwAwmvpjtrIRwAwA

Jarle
2013-10-24, 13:11
Politisk styrning har ju inte gjort polismyndigheten gott. Skiten rinner neråt. Ja sedan så har det ju varit lite allmänt klantande som inköp av krånglande datorsystem och så.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR2-dXqFd4JC4kam23Wrc8DESXvtcIYEUNptvrwAwmvpjtrIRwAwA

Jag håller till stor del med dig på den punkten, vilket kanske var något otydligt i mitt förra inlägg - ursäkta om så var fallet.

Men som sagt så skyddar de politikerna och ser till att politikers beslut efterföljs. Därav har jag full förståelse för att de får ta skit, lika så får ordningsvakter ta mycket skit när de ser till att lagar och krögares regler efterföljs. Ska man dra "skiten rinner nedåt" till det extrema så gör polisen i tvivelaktiga länder inget fel då de bara följer politikers direktiv, trots att deras agerande, antingen direkt eller indirekt, leder till dödandet av oskyldiga.

Jag är glad över att vi faktiskt har en, relativt, bra poliskår och regering, jag vill bara påvisa att myntet har fler sidor.

PureWhey
2013-10-24, 13:47
Kan ju dock vara svårt att visa att cancern uppkommit pga rökning eller annat. Säg att man får cancer från andrahandsrökning, vem betalar då? Ska jag skicka en faktura till personer runtomkring mig som röker? :D

Sjävklart, det får personer som är kunniga inom medicin avgöra.

Magnus Larsson
2013-10-24, 17:28
Vilken massa dravel puré way öser ur sig. En ny Ayn Rand i begynnande kanske?

Det är en utopi oavsett samhällsskick. Du verkar tro att nån form av anarkoliberalt marknad skulle lösa det mest optimalt? Jag tror inte du kan hitta en mekanism som eliminerar orättvisa eller skador på tredje man. Du skrev i ett annat inlägg att "en doktor får bedöma" på tal om tex cancer orsakats av direkt eller indirekt rökning tex. Ett sådant samhälle skulle bli ofattbart byråkratiskt och dyrt: skattesystemet skulle behöva ta höjd för en mängd olika faktorer, marginaleffekterna skulle skapa massor av arbitrage. Hur ser din lösning ut? Det är lätt att lösa alla problem med en utopi...

Eller också försöker vi minska risken för att fler barn växer upp i missbrukarfamiljer. Återigen så åker den gemensamma samhällsnyttan på en smäll genom dina idéer. -Låt folk åka rattfulla så länge de ej skadar nån? Det blir orimligt dyrt för samhället. Eller skall man ha en nattväktarstat? Då finns ingen soc kan jag säga dig.

Vilka jävla exempel!

Är dessa representativa på nåt sätt? Det sistnämnda verkar iofs mest vara en risig förälder, men de två första..

Tror du på något vis att legalisering av alla idag förbudsklassade medel löser allt, att tiggare, pundare etc bara försvinner och ersätts av hårt arbetande medelklass som busar till det då och då?

Titta på hur enormt mycket regleringar vi har idag för att överhuvudtaget kunna hantera vår livsmedel, och ändå får vi i oss en massa skit. Nu snackar vi beroendeframkallande och/eller skadeframkallande kemikalier: du vill ju legalisera "allt" eftersom det är upp till var och en vad man petar i sig.

Nej du pundarna på plattan kommer inte bli färre eller sluta begå vardagsbrott för att få pengar.

Detsamma kan man säga om alkohol: lagen förstör. Den mesta alkoholen är ju legalt såld/framställd. Skyll inte på lagen. Märker du vad ditt resonemang haltar?

Allt det negativa personen skrev upp är ju en följd av lagen, utan den skulle inget negativt ha inträffat. Staten skulle däremot fått pengar i form av skatt.

Se ovan på det första stycket. Avs det andra: det vet du inget om. Dvs hur samhällets intäkt/kostnad på alkohol ser ut

Tolkia
2013-10-24, 17:48
Sjävklart, det får personer som är kunniga inom medicin avgöra.
Off topic: Det går inte.

PureWhey
2013-10-24, 17:50
Off topic: Det går inte.

Skatten på diverse substanser går såklart till detta ocksp, som med alkohol och tobak.

Till inlägget ovan ; är på mobilen så blir ett helv att svara just nu.

Tolkia
2013-10-24, 17:57
Skatten på diverse substanser går såklart till detta ocksp, som med alkohol och tobak.

Det går i alla fall inte att backa en tumör och se vad som orsakade den, när den väl växt sig så stor att den är behandlingskrävande. Undantaget är väl asbestorsakat mesoteliom om man kan påvisa asbest (men inte ens det beror ju på tumörens karaktär).

Magnus Larsson
2013-10-24, 18:00

Jag skrev på mobilen.

Ang din skattereform: utveckla! Det här blir spännande.

PureWhey
2013-10-24, 18:02
Jag skrev på mobilen.

Ang din skattereform: utveckla! Det här blir spännande.

Ingen reform, skatta dessa droger på samma sätt som alkohol och tobak. Mdma och cb är dessutom mindre farligt så det lär löna sig mer för staten än tobak och alkohol.

filmjölk
2013-10-24, 18:12
mmmh, MDMA: en stunds glädje följt av ett par dagars depression. don´t do MDMA mmmkay?

Tänk söndagsbakfylleångest, fast fram till torsdagen.

ZoDa
2013-10-24, 18:18
+1 på PureWhwy, skönt att se att det finns tecken på att folk faktiskt kan tänka till och inte tror att allt är så jävla underbart bara för att det är som det är.

Det är en utopi oavsett samhällsskick. Du verkar tro att nån form av anarkoliberalt marknad skulle lösa det mest optimalt? Jag tror inte du kan hitta en mekanism som eliminerar orättvisa eller skador på tredje man.
Nehe så anarkokapitalism är inte det mest optimala, vad synd då tycker jag vi tar till våld och tvingar alla att betala för folk som väljer att röka som skorstenar och får kol, eller sveper en flaska lacknafta och behöver vård eller går ut på stan och rånar en butik men skär sig på glaset som krossas vid inbrottet. Optimalt eller hur?

Du skrev i ett annat inlägg att "en doktor får bedöma" på tal om tex cancer orsakats av direkt eller indirekt rökning tex. Ett sådant samhälle skulle bli ofattbart byråkratiskt och dyrt: skattesystemet skulle behöva ta höjd för en mängd olika faktorer, marginaleffekterna skulle skapa massor av arbitrage. Hur ser din lösning ut? Det är lätt att lösa alla problem med en utopi...
Privat sjukvårdsförsäkring kanske, finns redan idag. Premien skulle antagligen bli dyrare om du vore gift med en rökare osv.

Eller också försöker vi minska risken för att fler barn växer upp i missbrukarfamiljer. Återigen så åker den gemensamma samhällsnyttan på en smäll genom dina idéer. -Låt folk åka rattfulla så länge de ej skadar nån? Det blir orimligt dyrt för samhället. Eller skall man ha en nattväktarstat? Då finns ingen soc kan jag säga dig.
Det finns ju inget motsatsförhållande mellan att minska risken för detta och att det är tillåtet att skjuta heroin. Varför skulle det inte finnas något "soc" i ett anarkokapitalistiskt samhälle? Vill folk ha "soc" så kommer "soc" att finnas.

Tror du på något vis att legalisering av alla idag förbudsklassade medel löser allt, att tiggare, pundare etc bara försvinner och ersätts av hårt arbetande medelklass som busar till det då och då?
Varför skulle han tro det och vad har det med saken att göra? Vi vet ju inte vad som skulle ske, men det betyder inte att vi ska förbjuda folk att stoppa vad de vill i munnen.

Titta på hur enormt mycket regleringar vi har idag för att överhuvudtaget kunna hantera vår livsmedel, och ändå får vi i oss en massa skit. Nu snackar vi beroendeframkallande och/eller skadeframkallande kemikalier: du vill ju legalisera "allt" eftersom det är upp till var och en vad man petar i sig.
Återigen det finns inget motsatsförhållande i att man får välja vad man vill äta och regler för hur livsmedel ska hanteras. Om folk vill ha ett livsmedelsverk så är det ju inga problem med att det inte finansieras via skatten?

Detsamma kan man säga om alkohol: lagen förstör. Den mesta alkoholen är ju legalt såld/framställd. Skyll inte på lagen. Märker du vad ditt resonemang haltar?
Vad förstör den menar du? Trafficking är ju olagligt oavsett om tex prostitution är det eller ej.

Avs det andra: det vet du inget om. Dvs hur samhällets intäkt/kostnad på alkohol ser ut
Inte du heller, och då tycker du att det är rätt att förbjuda att folk får välja vad de själva väljer att dricka.

stridis
2013-10-24, 18:43
Nej du pundarna på plattan kommer inte bli färre eller sluta begå vardagsbrott för att få pengar.

Tror inte A-lagarna är lika brottsaktiva. Beror det på substansen i sig eller legal status vilket ger en skillnad i pris etc?

PureWhey
2013-10-24, 19:01
"Vilka jävla exempel!" efter det slutade jag läsa och skummade igenom resten bara, orkar inte slösa energi på att diskutera med folk som inte kan tänka själva utan litar blindt på andra.
Kolla på hur det går för länder som avkrimminaliserar, jämför Holland med grannländer (missbruk, bruk av tyngre droger) så kommer du få huvudvärk ;)
/Sista posten för min del

Magnus Larsson
2013-10-24, 19:08
"Vilka jävla exempel!" efter det slutade jag läsa och skummade igenom resten bara, orkar inte slösa energi på att diskutera med folk som inte kan tänka själva utan litar blindt på andra.
Kolla på hur det går för länder som avkrimminaliserar, jämför Holland med grannländer (missbruk, bruk av tyngre droger) så kommer du få huvudvärk ;)

Bra att du kastar in handduken själv, annars hade jag behövt dra av den.

DPahkamaa
2013-10-24, 20:14
Jag anser mig själv vara klassisk liberal, men i drogfrågan är jag mer utilitarist.

Å ena sidan anser jag inte att staten ska säga åt mig vad jag får och inte får ha i min kropp, men å andra sidan anser jag att staten både proaktivt och reaktivt ska skydda mina rättigheter och genom att eliminera missbruk bidrar man till det. Jag ska inte behöva utsättas för våld eller annan rättighetskränkning från en missbrukare och heller inte behöva skydda mig själv mot det (och även om priset på droger skulle sjunka på en öppen marknad och göra missbrukssituation mindre helvetisk och beroende av kriminalitet så gör blandmissbrukare, fyllon och narkomaner jävligt vrickade grejer), det är istället något som staten proaktivt ska sköta om genom drogprevention och andra, allra helst informerande, metoder.

Dagens drogpolitik gör förmodligen mer skada än nytta genom att göra mer eller mindre vanliga och på det stora hela oskyldiga människor till kriminella, men att släppa drogmarknaden fri tror jag inte leder till något gott. Fler droger till ett lägre pris bådar inte gott. Det är bara se hur det ser ut på en vanlig fredag- eller lördagkväll i vilken svensk stad som helst. Kasta in en skön blandning av lättillgängliga centralstimulanter, opiater, psykadelikor och steroider i den mixen och i alla fall jag kommer att stanna hemma på kammaren med låst dörr.

Lance Uppercut
2013-10-24, 20:26
Jag anser mig själv vara klassisk liberal, men i drogfrågan är jag mer utilitarist.

Å ena sidan anser jag inte att staten ska säga åt mig vad jag får och inte får ha i min kropp, men å andra sidan anser jag att staten både proaktivt och reaktivt ska skydda mina rättigheter och genom att eliminera missbruk bidrar man till det. Jag ska inte behöva utsättas för våld eller annan rättighetskränkning från en missbrukare och heller inte behöva skydda mig själv mot det (och även om priset på droger skulle sjunka på en öppen marknad och göra missbrukssituation mindre helvetisk och beroende av kriminalitet så gör blandmissbrukare, fyllon och narkomaner jävligt vrickade grejer), det är istället något som staten proaktivt ska sköta om genom drogprevention och andra, allra helst informerande, metoder.

Dagens drogpolitik gör förmodligen mer skada än nytta genom att göra mer eller mindre vanliga och på det stora hela oskyldiga människor till kriminella, men att släppa drogmarknaden fri tror jag inte leder till något gott. Fler droger till ett lägre pris bådar inte gott. Det är bara se hur det ser ut på en vanlig fredag- eller lördagkväll i vilken svensk stad som helst. Kasta in en skön blandning av lättillgängliga centralstimulanter, opiater, psykadelikor och steroider i den mixen och i alla fall jag kommer att stanna hemma på kammaren med låst dörr.

Förstår din poäng men det värsta är nog ändå alkohol om vi tänker risk för våldsbrott. Ännu värre är benzo kombinerat med alkohol och benzo kan ju vem som helst få utskrivet, bara gå till läkaren och fråga mer eller mindre. Kan iof hålla med om att vi kan klara oss utan centralstimulanter/steroider på krogen. Psykadelika och opiater mynnar nog dock aldrig ut i bråk, definitivt inte psykadelika i alla fall.

DPahkamaa
2013-10-24, 20:34
Förstår din poäng men det värsta är nog ändå alkohol om vi tänker risk för våldsbrott. Ännu värre är benzo kombinerat med alkohol och benzo kan ju vem som helst få utskrivet, bara gå till läkaren och fråga mer eller mindre. Kan iof hålla med om att vi kan klara oss utan centralstimulanter/steroider på krogen. Psykadelika och opiater mynnar nog dock aldrig ut i bråk, definitivt inte psykadelika i alla fall.

Även om de kanske inte mynnar ut i våld särskilt ofta så skulle jag mena att de ändå bidrar till en labil miljö. Skulle dock inte vilja vara på krogen och träffa på en blandmissbrukare som snedtrippar på en kraftig psykadelisk drog.

Panik + trånga utrymmen + många människor + labil missbrukare + vanföreställningar = inte succé.

Lance Uppercut
2013-10-24, 20:36
Även om de kanske inte mynnar ut i våld särskilt ofta så skulle jag mena att de ändå bidrar till en labil miljö. Skulle dock inte vilja vara på krogen och träffa på en blandmissbrukare som snedtrippar på en kraftig psykadelisk drog.

Panik + trånga utrymmen + många människor + labil missbrukare + vanföreställningar = inte succé.

True that

filmjölk
2013-10-24, 20:53
Psykadelika och opiater mynnar nog dock aldrig ut i bråk, definitivt inte psykadelika i alla fall.

Rofl. bara folk som mördar sina egna barn och käkar upp deras könsdelar på just hallucinogener. Kolla upp PCP, och speciellt "Bath salts".

Lance Uppercut
2013-10-24, 21:07
Rofl. bara folk som mördar sina egna barn och käkar upp deras könsdelar på just hallucinogener. Kolla upp PCP, och speciellt "Bath salts".

Rofl på dig själv... PCP är en dissociativ drog, inte en hallucinogen. Den är dessutom i en klass för sig och kan inte jämföras med ens andra dissociativa droger. Bath salts är varken en hallucinogen eller en dissociativ drog utan en centralstimulant (närmare bestämt MDPV) med dissociativa inslag.

Hemi
2013-10-24, 21:24
Man kan studera vad en drog/medicin kalla det vad ni vill gör med huvudet och dra exakta slutsatser efter det, folk på forum gör det hela tiden men när man börjar ta dem reguljärt går humör och verklighetsuppfattningen lite eller mycket åt skogen, det gäller alla droger/starkare mediciner. Även om en drog kan anses vara "nedåt" så kan abstinens mm gör att man blir helt psycho emellanåt. Och det är inte bara abstinens som i en sinuskurva heller på-av utan tar man dem reguljärt flyter "sidoeffeker" och abstinensbesvär ihop. Det är olika från fall till fall förstås.

Jagax
2013-10-24, 21:34
Nu har den här tråden spårat ur fullständigt så jag antar jag kan hjälpa den lite till på traven.
Jag undrar hur de drogliberala tror det skulle fungera om droger (alla droger ?) släpptes "fria" ā la alkohol ?

Skulle de beskattas på samma sätt eller hur skulle samhällskostnaderna för missbruk betalas ? Av missbrukarna ?

Om det skulle bli beskattat så lär ju nuvarande kriminella lätt erbjuda obeskattad och därmed betydligt billigare droger.

Lance Uppercut
2013-10-24, 23:13
Nu har den här tråden spårat ur fullständigt så jag antar jag kan hjälpa den lite till på traven.
Jag undrar hur de drogliberala tror det skulle fungera om droger (alla droger ?) släpptes "fria" ā la alkohol ?

Skulle de beskattas på samma sätt eller hur skulle samhällskostnaderna för missbruk betalas ? Av missbrukarna ?

Om det skulle bli beskattat så lär ju nuvarande kriminella lätt erbjuda obeskattad och därmed betydligt billigare droger.

Nu är jag verkligen inte för legalisering av alla droger men det finns både brukare och missbrukare inom alla substanser, precis som med alkohol. Kan brukare betala för alkoholister så kan vi nog göra det med andra droger också men jag är som sagt inte för en legalisering av alla droger. Gällande kriminella försäljare vs statlig försäljning så kan du ju ta systembolaget som ett perfekt exempel. Alkohol är snordyrt i Sverige men ändå går folk till systemet...

Jagax
2013-10-25, 17:59
Nu är jag verkligen inte för legalisering av alla droger men det finns både brukare och missbrukare inom alla substanser, precis som med alkohol. Kan brukare betala för alkoholister så kan vi nog göra det med andra droger också men jag är som sagt inte för en legalisering av alla droger. Gällande kriminella försäljare vs statlig försäljning så kan du ju ta systembolaget som ett perfekt exempel. Alkohol är snordyrt i Sverige men ändå går folk till systemet...

Inte för legalisering av alla men vissa idag förbjudna ?
Brukare betalar för missbrukare, så beskattning alltså ?
Visst, folk går till systemet men jag skulle nog tro att kriminella tjänar en hel del på smuggling och försäljning av svartsprit.

Droger kanske är lite mer potenta och volymen som krävs lite mindre ? Isället för en tankbil med sprit räcker det med en resväska ?
Du tror inte det skulle göra det mycket mer attraktivt än nuvarande kriminellas svartsprit ?
Skall tillverkningen släppas så pass fri som för vintillverkning ?

cero
2013-10-25, 18:01
Rofl på dig själv... PCP är en dissociativ drog, inte en hallucinogen. Den är dessutom i en klass för sig och kan inte jämföras med ens andra dissociativa droger. Bath salts är varken en hallucinogen eller en dissociativ drog utan en centralstimulant (närmare bestämt MDPV) med dissociativa inslag.

Lol, kraftfullt inlägg.

Magnus Larsson
2013-10-26, 21:29
http://mitt-i-steget.blogspot.se/2013/10/nar-sa-du-tack-senast.html?m=1

Läsvärt

Röda Björnen
2013-10-29, 14:45
Som vanligt i såna här trådar så går vi från viktiga frågor till "AAAMEN VAFAN, klaga inte på droger!!!!...???! Alkohol är lika illa!!!, fett PK du är."

Jag ser det som att folk som är anti polis inte har några argument kvar därför som vanliga i argumentationer går man ifrån den diskussionen och vidare till annat för att förhoppningsvis bevisa sin poäng.

Drogdiskussionerna är väldigt svåra, faktiskt speciellt med alkohol då den är exakt lika illa. Alkohol kan också vara en orsaka för psykiska utbrott, hallucinationer och brott, men laglig. Varför ?, väldigt bra fråga. Kulturarv nämns ofta och att den inte är lika illa vilket är falskt, alkohol (och tobak för den delen) orsakar fler dödsfall varje år än andra droger sammanlagt har jag för mig. Sen det här med skattefinansierade jakten på droger som kostar MULTUM, den mängd drogmissbrukare stjäl varje dag för att bekosta sitt missbruk, den mängd brott som orsakas pga. drogpåverkan o.s.v. vilket inte ofta disskuteras just den punkten.´

Brott som orsakas under drogpåverkan.

Idag har vi kriminaliserat MÅNGA droger, men legaliserat vissa. Vi kan ta PCP som ett exempel, för 5 månader sen stötte jag på den första personen som hade intagit PCP och annat i en liten drogcocktail. Personen hade fått något psykiskt utbrott och var totalt icke hanterbar med enkla ord, det krävdes fyra väktare, 1 hund, vi tvingades ta ut hans ena knäskål och en armbåge innan vi kunde få kontroll på personen, hunden bet upp ett stort sår i mannens ben. Detta under tiden av fyra personer, fyra batonger och en hund har personen halvt strypt ihjäl min kollega som även idag har skador i halsen, kan ni fatta om droger blir legala. Hallucinogena o.s.v. och tillåta detta springa på gatorna vilken mängd pengar det skulle kosta med dessa brott som antagligen skulle uppstå varje dag. Tänk er kostnaderna för sjukhus besök.

Alla människor är inte 37 årige Hasse med sin fästmö som odlar maja hemma för att röka framför en säsong Pokemon. Många människor tar droger för att kunna festa, en person som blir förbannad på något så simpelt som amfetamin kan väldigt snabbt bli väldigt farlig. Ge personen en kniv, en nyckelknippa, ett vässat bankomat kort, eller en ölflaska och vi snackar direkt livsfarlig.

Är ni så dumma att om staten börjar säljer droger billigt, att inte drogkungarna säljer det ännu billigare samt dessutom oskattat ?

NI SKA VARA SÅ TACKSAMMA att det är olagligt som det är idag, NI SKA VARA SÅ TACKSAMMA att när någon anfaller er så finns det poliser och annan säkerhetspersonal ute som kan rädda er, NI SKA VARA SÅ TACKSAMMA att inte det var du och 3 av dina vänner som stötte på den här killen som hade tagit sin PCP med annat i en cocktail, vi var fyra beväpnade och utrustade väktare med en hund och ändå kunde vi ha förlorat en person. Ni ska vara tacksamma att polis, väktare, ordningsvakter finns idag. Självklart finns det rötägg i dessa arbetskårer, det finns det i alla yrken.

Att ni inte inser vilket samhälle det skulle bli utan dessa helt vanliga människor i en uniform som för en skitdålig lön, som får ta skit varje dag, som när de går till jobbet måste ta på sig en skottsäker väst som räddar liv ibland för risken för deras eget gör mig illamående.

Skäms på er. *slap*

MVH

4623
2013-10-29, 14:56
Känner en snubbe som tog PCP i Prag. Han fick inte ett psykiskt utbrott.

hilfebre
2013-10-29, 17:14

Kul för honom. Då gör vi skiten laglig, beskattar det och tittar på hur många människors liv som går åt helvete. :D

nissepelle
2013-10-29, 18:06

Därför hatar jag poliser. Känner igen den attityden som beskrivs alltför väl.

Till exempel i Göteborg förra året, så hade polisen föredrag om sexuell diskriminering och hur man jobbar med detta inom polisen. Ett par bekanta till mig var där och lyssnade, och ställde jobbiga frågor rörande hur polisen agerat ett par dagar tidigare, som var ett klockrent exempel på hur polisen faktiskt är sexistiska svin. Vad de fick höra då när debatten (självklart) spårade ur var saker i stil med "jävla flator" "bögjävlar" etc. Stoooor facepalm på det. Poliser som föreläser om hur shyssta poliser de är, som i nästa andetag kastar ur sig kränkningar till höger och vänster. Wtf.

Röda Björnen
2013-10-31, 03:29

Stor skillnad mellan människa till människa, sen som skrivet i mitt inlägg så var det definitivt inte bara PCP denna person hade tagit men det var en av ingredienserna!

Hobbes
2013-10-31, 04:57
Som vanligt i såna här trådar så går vi från viktiga frågor till "AAAMEN VAFAN, klaga inte på droger!!!!...???! Alkohol är lika illa!!!, fett PK du är."

Jag ser det som att folk som är anti polis inte har några argument kvar därför som vanliga i argumentationer går man ifrån den diskussionen och vidare till annat för att förhoppningsvis bevisa sin poäng.

Drogdiskussionerna är väldigt svåra, faktiskt speciellt med alkohol då den är exakt lika illa. Alkohol kan också vara en orsaka för psykiska utbrott, hallucinationer och brott, men laglig. Varför ?, väldigt bra fråga. Kulturarv nämns ofta och att den inte är lika illa vilket är falskt, alkohol (och tobak för den delen) orsakar fler dödsfall varje år än andra droger sammanlagt har jag för mig. Sen det här med skattefinansierade jakten på droger som kostar MULTUM, den mängd drogmissbrukare stjäl varje dag för att bekosta sitt missbruk, den mängd brott som orsakas pga. drogpåverkan o.s.v. vilket inte ofta disskuteras just den punkten.´

Brott som orsakas under drogpåverkan.

Idag har vi kriminaliserat MÅNGA droger, men legaliserat vissa. Vi kan ta PCP som ett exempel, för 5 månader sen stötte jag på den första personen som hade intagit PCP och annat i en liten drogcocktail. Personen hade fått något psykiskt utbrott och var totalt icke hanterbar med enkla ord, det krävdes fyra väktare, 1 hund, vi tvingades ta ut hans ena knäskål och en armbåge innan vi kunde få kontroll på personen, hunden bet upp ett stort sår i mannens ben. Detta under tiden av fyra personer, fyra batonger och en hund har personen halvt strypt ihjäl min kollega som även idag har skador i halsen, kan ni fatta om droger blir legala. Hallucinogena o.s.v. och tillåta detta springa på gatorna vilken mängd pengar det skulle kosta med dessa brott som antagligen skulle uppstå varje dag. Tänk er kostnaderna för sjukhus besök.

Alla människor är inte 37 årige Hasse med sin fästmö som odlar maja hemma för att röka framför en säsong Pokemon. Många människor tar droger för att kunna festa, en person som blir förbannad på något så simpelt som amfetamin kan väldigt snabbt bli väldigt farlig. Ge personen en kniv, en nyckelknippa, ett vässat bankomat kort, eller en ölflaska och vi snackar direkt livsfarlig.

Är ni så dumma att om staten börjar säljer droger billigt, att inte drogkungarna säljer det ännu billigare samt dessutom oskattat ?

NI SKA VARA SÅ TACKSAMMA att det är olagligt som det är idag, NI SKA VARA SÅ TACKSAMMA att när någon anfaller er så finns det poliser och annan säkerhetspersonal ute som kan rädda er, NI SKA VARA SÅ TACKSAMMA att inte det var du och 3 av dina vänner som stötte på den här killen som hade tagit sin PCP med annat i en cocktail, vi var fyra beväpnade och utrustade väktare med en hund och ändå kunde vi ha förlorat en person. Ni ska vara tacksamma att polis, väktare, ordningsvakter finns idag. Självklart finns det rötägg i dessa arbetskårer, det finns det i alla yrken.

Att ni inte inser vilket samhälle det skulle bli utan dessa helt vanliga människor i en uniform som för en skitdålig lön, som får ta skit varje dag, som när de går till jobbet måste ta på sig en skottsäker väst som räddar liv ibland för risken för deras eget gör mig illamående.

Skäms på er. *slap*

MVH

+1

Ledsen att höra om din kollega, hoppas han återhämtar sig bra och även glad att du mår bra och kom hem hel!

Polisen gör ett bra jobb!

Armed Dingo
2013-10-31, 05:20
Och så hade det också varit om personerna hade kunnat hantera det. Men det kan dem inte.

Och betala sjukvården själva? Tror du en tjackpundare har råd med det? Nej. Han kommer lalla in på intensiven med antingen ett skenande hjärta eller en kniv i magen från ett bråk som handlade om vem som inte diskat skeden, och personalen kommer vägra hjälpa honom vilket gör att han dör på fläcken. När pressen får reda på detta kommer frågan väckas Vilket samhälle ska vi vara? Ska vi inte hjälpa alla människor oberoende av livssituation? Och efter det är vi tillbaka exakt där vi är idag.

Det finns en övertro att folk faktiskt blir vuxna och kan ta hand om sig själv och vet vad som är bäst för dem. Det är inte sant. Och därför kommer det inte fungera.

Jag har för övrigt varit på din sida av diskussionen men jag är där inte längre. Det var en dröm som bottnade i varje individs rätt att göra vad den själv vill (bryr mig inte ett piss om droger och är i det närmaste nykterist) men med lite mera erfarenhet så vet jag att det finns många individer därute som inte fixar det ansvaret.

Röda Björnen
2013-11-01, 08:32

Men vad söt du är Purewhey. All Narkotika utom cannabis är förbjuden i Holland förresten, du kan läsa upp det via lätta sökningar. Även någon intressant som jag inte hunnit kolla upp närmare men:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nederl%C3%A4ndernas_drogpolitik

Nederländerna har näst högst drogrelaterade utgifter per capita av alla länder i EU (139 EUR per capita 2004).

Så hur lyckat är det för dem egentligen ?

MVH

Edit; All narkotika är förbjuden i Holland. Det är olagligt att tillverka, inneha, sälja, importera och exportera narkotiska substanser. Regeringen har emellertid utvecklat en drogpolitik som tolererar rökning av cannabis under stränga villkor.

http://www.holland.com/se/tourism/article/hollands-drogpolitik.htm

Även så läser du upp så var skillnaden mellan grannländerna mellan 1-3% i missbruk vad jag kunde hitta, har du andra siffror lägg gärna fram dem!

Magnus Larsson
2013-11-01, 09:17
Det roliga med purewheys svar, är att det stinker broscience samtidigt som han anklagar andra (mig) för att "inte tänka själv"!

När fasen tänkte någon annan åt mig egentligen?

Bra du tydliggjorde lite röde Björn. Det är lätt att komma undan med sådana påståenden han och hans gelikar gör. Ex att "jämföra med grannländer". Jaha, vad vill du påstå eller ha sagt med det PW? Att fler människor knarkar i Luxemburg för att där finns inga coffee houses?

vikings
2013-11-01, 18:09

Därför hatar jag poliser. Känner igen den attityden som beskrivs alltför väl.

Till exempel i Göteborg förra året, så hade polisen föredrag om sexuell diskriminering och hur man jobbar med detta inom polisen. Ett par bekanta till mig var där och lyssnade, och ställde jobbiga frågor rörande hur polisen agerat ett par dagar tidigare, som var ett klockrent exempel på hur polisen faktiskt är sexistiska svin. Vad de fick höra då när debatten (självklart) spårade ur var saker i stil med "jävla flator" "bögjävlar" etc. Stoooor facepalm på det. Poliser som föreläser om hur shyssta poliser de är, som i nästa andetag kastar ur sig kränkningar till höger och vänster. Wtf.

Du pratar om polisen som en person, brukar du säga att alla araber är terrorister också? Väx upp

ZoDa
2013-11-01, 20:47
Men vad söt du är Purewhey. All Narkotika utom cannabis är förbjuden i Holland förresten, du kan läsa upp det via lätta sökningar. Även någon intressant som jag inte hunnit kolla upp närmare men:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nederl%C3%A4ndernas_drogpolitik

Så hur lyckat är det för dem egentligen ?

MVH

Jag vet inte riktigt om du anser att den meningen argumenterar för det du säger, speciellt inte när du själv nämner att det endast är cannabis som är tillåtet, och då under stränga villkor.

Men jag har iaf ett antal frågor kopplade till citatet från Wikipedia.

Är drogerna generellt sett dyrare i Holland, kostar x gram av substans y lika mycket som i andra länder?
Kan det vara så att straffen för narkotikabrott är relativt hårda i Holland och följden blir att priserna går upp?
Om jag köper x gram av en drog och säljer till dig, du säljer den vidare till en snubbe som säljer den vidare till en snubbe som säljer den vidare osv. Har utgifterna då ökat fast det handlar om samma kvantitet droger?
Hur ser intäkterna ut?
Om det finns en marknad för exempelvis en vara, gör statliga förbud att priset på varan går upp eller ner?
Är det något problem i sig att de drogrelaterade utgifterna per capita är höga i Holland?

4623
2013-11-01, 20:56
När fasen tänkte någon annan åt mig egentligen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Indoktrinering

MackeJuve
2013-11-01, 22:33

Nederländerna har ju mest drogrelaterade utgifter i Europa efter Belgien enligt Wikipedia. Inte särskilt imponerande eller?

Såg nu att Röda Björnen var före, men men :)

Töntig nivå på ditt inlägg förresten.

Magnus Larsson
2013-11-01, 22:37
http://sv.wikipedia.org/wiki/Indoktrinering

Haha! Ja...

Röda Björnen
2013-11-05, 03:20
Jag vet inte riktigt om du anser att den meningen argumenterar för det du säger, speciellt inte när du själv nämner att det endast är cannabis som är tillåtet, och då under stränga villkor.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå vad du vill få fram exakt, men jag anser i det inlägget att ja.

Men jag har iaf ett antal frågor kopplade till citatet från Wikipedia.

Är drogerna generellt sett dyrare i Holland, kostar x gram av substans y lika mycket som i andra länder?
Kan det vara så att straffen för narkotikabrott är relativt hårda i Holland och följden blir att priserna går upp?
Om jag köper x gram av en drog och säljer till dig, du säljer den vidare till en snubbe som säljer den vidare till en snubbe som säljer den vidare osv. Har utgifterna då ökat fast det handlar om samma kvantitet droger?
Hur ser intäkterna ut?
Om det finns en marknad för exempelvis en vara, gör statliga förbud att priset på varan går upp eller ner?
Är det något problem i sig att de drogrelaterade utgifterna per capita är höga i Holland?

Jag hinner just nu inte svara konkret men jag återkommer till dig på de frågorna.

MVH

Andreas22
2013-11-07, 16:42
De suger för att de gör inget vettigt , har sett här i GbG de kontrollerar cyklister men de borde göra bättre saker än det

Leifallan
2013-11-07, 17:05
Polisen har ett krav på sig från politiker om att bedriva trafikövervakning och det gäller även cyklister tyvärr.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

Frantic
2013-11-07, 17:08
De suger för att de gör inget vettigt , har sett här i GbG de kontrollerar cyklister men de borde göra bättre saker än det

Det finns 2st cykelpoliser i Göteborg. Det är inte speciellt mycket om man tänker på att det finns över 60st i Oslo.