Visa fullständig version : Omega-3 och depression
King Grub
2013-09-04, 18:21
Evidence that depressive symptoms are inversely related to n–3 (ω3) fatty acids is growing among United States adults. We assessed whether self-reported depressive symptoms were inversely associated with n–3 fatty acid intakes by using a cross-sectional study in 1746 adults (aged 30–65 y) in Baltimore City, MD (2004–2009). The 20-item Center for Epidemiologic Studies–Depression Scale (CES-D) was used, with a CES-D score ≥16 suggestive of elevated depressive symptoms (EDS). By using the mean of two 24-h dietary recalls, n–3 highly unsaturated fatty acids (HUFAs; ≥20 carbons), n–3 polyunsaturated fatty acids (PUFAs; ≥18 carbons), and plausible ratios with n–6 (ω6) fatty acids were estimated. EDS prevalence was 18.1% among men and 25.6% among women. In women, the uppermost tertile (tertile 3) of n–3 PUFAs (compared with tertile 1) was associated with reduced odds of EDS by 49%, with a substantial sex differential. The n–3 PUFA:n–6:PUFA ratio was inversely related to EDS among women (tertile 2 vs. tertile 1, OR: 0.74; 95% CI: 0.41, 1.32; tertile 3 vs. tertile 1, OR: 0.47; 95% CI: 0.27, 0.83). A similar pattern was noted for n–3 HUFA:n–6 HUFA among women. For CES-D subscales, n–3 PUFA (% of energy) was inversely related to somatic complaints, whereas positive affect was directly related to n–3 HUFA (% of energy; total population and among women), n–3 HUFA:n–6 HUFA (women), and n–3 HUFA:n–6 PUFA (total population and among women). In sum, among United States women, higher intakes of n–3 fatty acids [absolute (n–3) and relative to n–6 fatty acids (n–3:n–6)] were associated with lower risk of elevated depressive symptoms, specifically in domains of somatic complaints (mainly n–3 PUFAs) and positive affect (mainly n–3 HUFAs).
Omega-3 Fatty Acid Intakes Are Inversely Related to Elevated Depressive Symptoms among United States Women. J. Nutr. September 4, 2013.
http://jn.nutrition.org/content/early/2013/09/04/jn.113.179119.full.pdf+html
Är väl korkad men kan inte tyda hur mycket det handlar om i gram?
Hmm, ja det har ju varit rätt sparsmakat med effekter från mer kontrollerade studier på omega-3 och depression.
Däremot har man sett att omega-3 minskar både kortisol och noradrenalin (katekolamin) i ett par studier och stress är klart implikerat i utvecklandet av depression (hippocampus krymper osv).
För övrigt är det en anledning till att jag inte tror att för höga mängder omega-3 är bra dagligen; man kan förmodligen bli sederad p g a de "anti-stress" effekter fiskolja har på HPA-axeln och katekolaminer. Och så kommer (som vanligt) aldrig på tanken att något tillskott skulle kunna påverka hur man mår.
Effect of omega-3 fatty acid-containing phospholipids on blood catecholamine concentrations in healthy volunteers: a randomized, placebo-controlled, double-blind trial.
"...This study demonstrated that EPA plus DHA supplementation lowered plasma NE concentrations in normal volunteers even at the small dose of 762 mg of EPA plus DHA per day. This effect of EPA plus DHA to lower plasma NE concentrations may be important to understand some of the effects of fish oils on diseases."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15925295
Fish oil prevents the adrenal activation elicited by mental stress in healthy men.
"...Supplementation with n-3 fatty acids inhibits the adrenal activation elicited by a mental stress, presumably through effects exerted at the level of the central nervous system."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12909818
Stressresponsen minskar sammanfattningsvis med fiskolja; något som torde kunna ge effekter på depression. Men det kanske är svårt att kvantifiera.
Babyface
2013-09-04, 19:43
King krub och tjing ni är ju för bra, härligt att ni börjat jobba i team också. Bröder?
Jag äter 5g direkt på morgonen, bör jag vara orolig? Ska jag dra ner dosen?
Nej, men det finns inget som säger att man skulle behöva så mycket.
Själv blir jag rätt slak av för mycket omega-3. Har provat olika märken, flytande, kapslar etc. Blir seg och trött av för mycket; 1-2 gram är lungt.
Själv blir jag rätt slak av för mycket omega-3. Har provat olika märken, flytande, kapslar etc. Blir seg och trött av för mycket;
Du märker alltså av en sådan effekt?
Hur snabbt skulle du påstå att du märker det? 30 minuter eller efter en vecka/månad av "för mycket"?
Absolut.
Har testat att dra en tesked flytande fiskolja (c:a 5 g) några dagar, blir väldigt trött och seg ungefär som att jag vill sova och känner mig ostimulerad/nedstämd. Håller upp med det och blir "klarare" i skallen och piggare inom någon dag.
Har testat otaliga gånger och just högre doser funkar inte riktigt för mig. Mindre mängder märker jag inget särskilt av dock.
Det har förmodligen med kortisol och katekolaminer att göra, jag tappar liksom driv och energi. Provat med höga doser innan gympass också och orkar ingenting på gymmet. Så ibland kommer det fort.
Ska påpeka att det fungerar bättre när jag får det genom maten, kanske tillskott som spökar.
Jag drar en burk makrill i tomatsås varenda dag. Inga omega3 tillskott. Bör jag oroa mig?
För vad?
Det låter mest nyttigt om du upplever att du mår bra.
I den här studien sågs en korrelation mellan totalt intag av omega-3, kvoten omega-3:omega-6 och depression samt positiv affekt (positivt stämningsläge). Hos kvinnor.
Nu har jag inte tillgång till fullängdaren men effekten var tydligen inte samma för män, verkar det som.
För vad?
Bör man oroa sig över mängden BPA man kan få i sig av att konsumera makrill i konserv dagligen?
Ingen aning faktiskt. Det får någon annan svara på.
För vad?
I den här studien sågs en korrelation mellan totalt intag av omega-3, kvoten omega-3:omega-6 och depression samt positiv affekt (positivt stämningsläge). Hos kvinnor.
Nu har jag inte tillgång till fullängdaren men effekten var tydligen inte samma för män, verkar det som.
Jo men jag tänkte bara om omega-3 blir för högt. Jag mår finfint. Tack för svar
Ja, men då så.
För övrigt ska man nog inte äta för stora mängder av andra anledningar, t ex att fleromättade fettsyror är benägna att oxidera. Men en burk makrill om dagen når inte så högt, två däremot kanske.
Själv blir jag rätt slak av för mycket omega-3. Har provat olika märken, flytande, kapslar etc. Blir seg och trött av för mycket; 1-2 gram är lungt.
Menar du 1-2 gram EPA+DHA?
Vad är ditt dagliga intag av epa+dha? Har du några rekommendationer om det?
Har inget dagligt intag, får i mig det från tonfisk, torsk, lax, makrill när jag äter det.
Ja, men då så.
För övrigt ska man nog inte äta för stora mängder av andra anledningar, t ex att fleromättade fettsyror är benägna att oxidera. Men en burk makrill om dagen når inte så högt, två däremot kanske.
Vad innebär det, fleromättade fettsyror benägna att oxidera? Vad är det negativa? Trodde det var bra fett i mäkrill?
Om man tar kolos omega-3 så står det att den innehåller 30% fiskolja på 1000mg, innebär detta att för att överstiga 5g så behöver man ta närmare 17st kapslar? Eller räknar jag helt åt skogen?
Vad innebär det, fleromättade fettsyror benägna att oxidera? Vad är det negativa? Trodde det var bra fett i mäkrill?
Fettet kan härskna och bilda fria radikaler. Du får oxidativ stress.
En eller två burkar makrill är inte så stor skillnad ifall du inte samtidigt äter mycket annat fleromättat fett som soja-, solros, linfröolja etc.
1-2g omega3 eller fiskolja? Själv tar jag 5g fiskolja varav 1,8g omega 3 (funderar på halva den dosen, dvs 2,5 g fiskolja och 0,9g omega 3).
På föregående sida svarade du fiskolja.
watertouch
2013-09-11, 22:37
Hur påverkar detta HPA-Axeln, Kortisol och noradrenalin? Låter ju "nyttigt" om man är stressad lr har höga kortisol värden... Tvärtom om man är "frisk"?
watertouch
2013-09-11, 23:35
AcetylCystein sägs ju hjälpa vid oxidativstress är detta något man bör överväga? Verkar även funka vid inflammationer.
På föregående sida svarade du fiskolja.
Jo men nu pratade jag om att få det från mat och inte tillskott.
Hur påverkar detta HPA-Axeln, Kortisol och noradrenalin? Låter ju "nyttigt" om man är stressad lr har höga kortisol värden... Tvärtom om man är "frisk"?
Precis.
Är man stressad, bra. Många är stressade idag.
Är man redan relativt ostressad, kan det bli lite mycket av den lugnande varan och risken är att man blir lite sederad. Förefaller som sagt vara väldigt dosberoende också.
Betänk att omega-3 minskar både aktivitet i HPA-axeln och katekolaminer. Där kan vi tala om "anti-stress" mat.
AcetylCystein sägs ju hjälpa vid oxidativstress är detta något man bör överväga? Verkar även funka vid inflammationer.
Överväga som behandling av vad?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.