Visa fullständig version : Basket-EM
Jag vet att det finns basketintresserade här på forumet. Vilka kommer följa?
Basket-EM startar idag och grupp D är intressant där både Sverige och Finland spelar. Sveriges matcher kommer sändas på TV10 och övriga på Viasat Sport/Viasat Play. Sverige har två st NBA-spelare med Jonas Jerebko och Jeffrey Taylor
Idag möter Sverige-Grekland kl 17:45
Jerebko
http://i40.tinypic.com/2aepds2.jpg
Taylor
http://i42.tinypic.com/fnz0na.jpg
Vi bör inte glömma att det är en världssport som sänds i över 167 länder världen över.
Tippar såhär
Guld: Spanien
Silver: Litauen
Brons: Turkiet
Är Sverige i närhet av att vara en bra nation i detta? Eller är det som fotbollen att man lever på merit från 60-talet och statusen runt en enda spelare?
Är Sverige i närhet av att vara en bra nation i detta? Eller är det som fotbollen att man lever på merit från 60-talet och statusen runt en enda spelare?
Sverige har utvecklats enormt i basket de senaste 10åren och det är det som är intressant. Det är första EM sen 2003 då Sverige var direktkvalicerad pga EM på hemmaplan. Fotbollen är där den är, verkar inte komma framåt. Jag tror inte på någon medalj och gruppen Sverige spelar i med Ryssland, Turkiet, Grekland är tuff. Då alla dessa länder är rankade topp 10 i världen. Jag tror dock att Ryssland, Italien och Finland kan Sverige vinna över.
Viktor_Balck
2013-09-04, 12:32
Ska kolla på matchen idag, Grekland låter tufft men har ganska dålig koll på internationell basket. Men Grekland bör vara lättare än både Ryssland och Turkiet. Ska bli kul att se hur Sverige står sig .
Sverige har knappt några gamla basketmeriter vad jag vet iaf, som Sami säger så är det tvärtom att sporten utvecklats mycket på senaste åren här och Jerebko var ju den första svensken att spela i NBA, vilket givetvis för mycket gott med sig.
Andreas Guiance
2013-09-04, 13:01
7mElL0jCGlg
Blir grymt bra:)
Min vinnare är givetvis Spanien, men Sveriges lag är riktigt skönt!
Viktor_Balck
2013-09-04, 14:02
Kollar på Turkiet - Finland nu, roligt att i Finland lirar en snubbe vid namn Muurinen som jag satte 30 poäng på när jag var typ 15 år. Han var då den stora stjärnan i sitt lag. Så nu vet ni det kolozzeum :d
Andreas Guiance
2013-09-04, 14:07
Kollar på Turkiet - Finland nu, roligt att i Finland lirar en snubbe vid namn Muurinen som jag satte 30 poäng på när jag var typ 15 år. Han var då den stora stjärnan i sitt lag. Så nu vet ni det kolozzeum :d
Det var fan imponerande:)
En tjejpolare till mig har blockat Micke Lampe en gång och sedermera även mig – vilket jag då naturligtvis räknar som en merit!
Viktor_Balck
2013-09-04, 14:24
En tjejpolare till mig har blockat Micke Lampe en gång och sedermera även mig – vilket jag då naturligtvis räknar som en merit!
Ja, den matchen var jag on the roll :)
Kul med Lampe, kände igen namnet men var tvungen att googla honom, stor som ett hus och lirar i Barcelona enligt wikipedia.
Andreas Guiance
2013-09-04, 14:29
Ja, den matchen var jag on the roll :)
Kul med Lampe, kände igen namnet men var tvungen att googla honom, stor som ett hus och lirar i Barcelona enligt wikipedia.
Lampe är grym:) Sverige hade ju teoretiskt sett kunnat ha honom, Markota, Amundson och Noah – då jävlar hade laget varit konkurrenskraftigt;)
Tränade med Lampe i ungdomsåren och mötte honom också flertal gånger. Dedikation tog honom dit han är nu. Plus att han växte 20cm på några år bara.
Finland skrällde mot Turkiet som är rankade 7:a i världen. Finland har 9 spelare kvar från förra EM då de kom 9:a.
Polen vilken besvikelse mot Georgien.
England vann mot Israel svårt tippat och Lettland vann över Bosnien inga överraskningar.
Snart Sverige-Grekland. Blir kul :)
Ska kolla på matchen idag, Grekland låter tufft men har ganska dålig koll på internationell basket. Men Grekland bör vara lättare än både Ryssland och Turkiet. Ska bli kul att se hur Sverige står sig .
Sverige har knappt några gamla basketmeriter vad jag vet iaf, som Sami säger så är det tvärtom att sporten utvecklats mycket på senaste åren här och Jerebko var ju den första svensken att spela i NBA, vilket givetvis för mycket gott med sig.
Grekland har rätt starkt lag. Ryssland har inte t ex Kirilenko och några till och kör med relativt ungt lag. Med tanke på Turkiets förlust Finland så känns det som att allting kan hända i D gruppen.
Viktor_Balck
2013-09-04, 15:56
Lampe är grym:) Sverige hade ju teoretiskt sett kunnat ha honom, Markota, Amundson och Noah – då jävlar hade laget varit konkurrenskraftigt;)
Du sitter på mkt info Andreas, Amundson och Noah känner kag givetvis till, dock inte Markota. Visste inte att Amundson hade svenska rötter, hittade detta på wiki
"Amundson has Swedish heritage on his father's side, and also lived in Stockholm for a time. He expressed a desire to play for the Swedish national team, but that failed when the Swedish immigration ministry rejected his application for citizenship"
Vilka pappskallar, Noah däremot var det aldrig aktuellt att lira för Sverige, och de har ju ett betydligt bättre lag.
Noah visar upp sig stora svenska ordförråd, "mormor and my morfar"
nyRwB_7wqxQ
vad tror ni om Frankrike då? Med spelare som: Tony Parker från Spurs, Nando De Colo från Spurs, Boris Diaw från Spurs och Nicolas Batum från Portland! Inga dåliga herrar det där. Har dock ingen koll på de andra spelarna som inte är ifrån NBA.
Andreas Guiance
2013-09-04, 16:28
vad tror ni om Frankrike då? Med spelare som: Tony Parker från Spurs, Nando De Colo från Spurs, Boris Diaw från Spurs och Nicolas Batum från Portland! Inga dåliga herrar det där. Har dock ingen koll på de andra spelarna som inte är ifrån NBA.
De är bra, och Spanien saknar några tunga pjäser (Navarro och Pau), men vi slår dem alltid ändå. Det här är Spaniens turnering att förlora;)
Andreas Guiance
2013-09-04, 16:31
Du sitter på mkt info Andreas, Amundson och Noah känner kag givetvis till, dock inte Markota. Visste inte att Amundson hade svenska rötter, hittade detta på wiki
Markota lirade ihop med Lampe back in the day – de är riktigt bra båda två:)
Tung start för Sverige och Grekland spelade basket på världsklass. Riktigt duktiga. Spanien körde över Kroatien likaså, lite oväntat med stor kross.
Andreas Guiance
2013-09-04, 21:06
Tung start för Sverige och Grekland spelade basket på världsklass. Riktigt duktiga. Spanien körde över Kroatien likaså, lite oväntat med stor kross.
Sverige var för små helt enkelt – går inte att överleva den förnedringen i returtagningen.
Vad gäller Spanien ser det helt okej ut, men jag hade givetvis varit tryggare om Pau, La Bomba och Ibaka var med;)
Viktor_Balck
2013-09-05, 09:30
Sverige var för små helt enkelt – går inte att överleva den förnedringen i returtagningen.
Vad gäller Spanien ser det helt okej ut, men jag hade givetvis varit tryggare om Pau, La Bomba och Ibaka var med;)
Den där Kjellbom gjorde inte mycket nytta med sina 214 cm eller vad han mäter, han behöver lägga på sig 15 kg muskler till eller nåt för att kunna göra någon nytta under korgen.
Inget vidare spel igår, Taylor var bra men forcerade lite väl mycket skott emellanåt, fast å andra sidan fanns inte så mycket offensiva val för Sverige. Jerebko spelade inge bra och fick dessutom foulproblem, såg frustrerad ut. Får hoppas på en bättre insats mot Finland idag men tror det blir tufft.
Sverige förlorade mot Finland idag. Finland är hästlängder före Sverige i herrbasket för tillfället. Väldigt bra ledarstab och alla nyckelspelare känner varandra sedan förra EM kan vara orsaken. Sverige ser lite tunna ut, men vilken framtid det finns för svensk basket. 17åriga Ludde Håkanson ser stabil ut bland alla seniorer.
För små är en bortförklaring och längden är en allmän fixering i Svensk basket, istället för att satsa på dem som vill och har vinnarattityd, satsar man på långa spelare utan motivation. Finland är lika stora, snittlängd på 199cm jämfört med Greklands 203cm. Det måste vara någonting annat.
Grekland är ett lag med endast Euroleague spelare och det är en stor skillnad mot Sverige där det är endast JJ och JT som spelar på den nivån.
Jag tror på Spanien helt klar även utan Navarro, Ibaka och Pau.
Viktor_Balck
2013-09-06, 12:56
Sverige förlorade mot Finland idag. Finland är hästlängder före Sverige i herrbasket för tillfället. Väldigt bra ledarstab och alla nyckelspelare känner varandra sedan förra EM kan vara orsaken. Sverige ser lite tunna ut, men vilken framtid det finns för svensk basket. 17åriga Ludde Håkanson ser stabil ut bland alla seniorer.
Visst var Finland bättre men att det skulle röra sig om hästlängder är enligt mig en rejäl överdrift. Sverige har två bra spelare i Jerebko och framförallt Taylor, det som brister är samspelet och total brist på insidespel. Kjellbom har av det jag sett varit rejält kass, Sverige spelade periodvis bra men det ser ut som att det saknas struktur. Finnarna gjorde väldigt mycket enkla poäng också.
Visst var Finland bättre men att det skulle röra sig om hästlängder är enligt mig en rejäl överdrift. Sverige har två bra spelare i Jerebko och framförallt Taylor, det som brister är samspelet och total brist på insidespel. Kjellbom har av det jag sett varit rejält kass, Sverige spelade periodvis bra men det ser ut som att det saknas struktur. Finnarna gjorde väldigt mycket enkla poäng också.
Finland är underskattade. 9:a i förra EM och bra start i denna säger en del. Nivån är annan och jag anser inte att det är någon överdrift alls om vi ser till var Finland har kommit under de senaste 3 åren. Jag pratar om ur det objektiva perspektivet. Resultaten säger sitt.
Viktor_Balck
2013-09-06, 16:41
Finland är underskattade. 9:a i förra EM och bra start i denna säger en del. Nivån är annan och jag anser inte att det är någon överdrift alls om vi ser till var Finland har kommit under de senaste 3 åren. Jag pratar om ur det objektiva perspektivet. Resultaten säger sitt.
Tror dock vi värderar ordet hästlängder olika.
StarkaUlf
2013-09-06, 18:43
Sverige spelade periodvis bra
Lol, I see what you did there ;) ;)
Tror dock vi värderar ordet hästlängder olika.
Tänkte också på det.
Pudzianovski
2013-09-07, 18:50
Sverige spöar Ryssland! Riktigt bra :)
Ryssland riktigt usla, det sämsta ryska laget jag någonsin sett. Det gör mycket att Kirilenko, Mozgov och Khryapa är borta och coachen David Blatt.
Sverige däremot visade att kämpa lite och bli trött ger resultat. Det är vad Sverige behöver göra, kämpa som lag och varje spelare gör det de är bra på.
EM-Final ikväll!!!
Kl 20:30 startar sändningen på TV10
Frankrike-Litauen fajtas om guldet. Två fysiska och atletiska basketlag. Underhållande lag att titta på.
Spanien tog brons mot Kroatien.
Semi final 1
Kroatien-Litauen
kIy-cYF47vU
Semi final 2
Spanien-Frankrike
GKdGBPH7Bfo
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.