handdator

Visa fullständig version : Svenska SL och OL ares syn på Mark Rippetoe

sunetdanne
2013-09-03, 21:05
Hej,

Efter en tids fundering har jag bestämt mig för att starta denna tråd.

Min fråga är till er aktiva in SL eller OL, vad tycker ni om Rippetoes sätt att lära ut lyften och hans tanksätt.

Jag har Starting Strength 2nd och 3rd edition. Tycker att det mesta i böckerna stämmer.

Men jag gillar inte hans lowbar böj, försökte få till den innan jag började på lyftarklubb men alla försök blev high bar med lowbar placering av stången.

Sen vet jag inte direkt hur hans mark filosofi är. Jag kör sumomark och Rippetoe verkar hata sumo.

Hans syn på ståpress är dock mycket sund och jag blev grymt glad när han nu börjat lansera en version av olympiska pressen.

Bänken; jag bänkar bara som assistans till ståpressen och inte har bänk som huvudövning men tycker att det mest verkar vettigt som han säger om bänken.

När det gäller drag/ryck så kör han ju rakt av sin tes, samma start som i smalmark följt av "jump and shrug" Körde länge så men har nu gått över till kinesdrag/dvs samma dragteknik som kinserna kör med i ol. Tycker rippetoes syn på dragen är lite konstig. För mig blir det för mycket ryggdrag och för lite utnyttjande av höft,lår,vad.

Vad tycker ni som tävlar inom SL. Har han några vettiga tankar gällande böj,bänk,mark. Och ni som kör OL, vad tycker ni om hans sätt att lära ut dragen?

Hälsningar
Daniel

Wibba
2013-09-03, 21:35
Gillar absolut inte hans stil att lära ut OL. Gillar honom inte heller vad gäller SL. Gillar honom inte.

Han kan absolut ha vettiga saker att säga men för det mesta tycker jag det finns bättre källor att hitta riktlinjer från men som allt annat inom träningsvärlden så är det också individuellt.

Wormzie
2013-09-04, 08:00
Han är ju ingen ol-coach utan lär ut typ powersnatch och powerclean som en explosiv komplement till squats..

sunetdanne
2013-09-04, 12:55
Han är ju ingen ol-coach utan lär ut typ powersnatch och powerclean som en explosiv komplement till squats..

Nej, men han verkar anse att han kan ol ialla fall. Hans sätt att lära ut ett styrkeryck motför ett ryck skiljer sig bara i sittdelen, dragdelen har han samma tankar kring.

sunetdanne
2013-09-04, 12:59
Gillar absolut inte hans stil att lära ut OL. Gillar honom inte heller vad gäller SL. Gillar honom inte.

Han kan absolut ha vettiga saker att säga men för det mesta tycker jag det finns bättre källor att hitta riktlinjer från men som allt annat inom träningsvärlden så är det också individuellt.

Jag tycker det är mest fascinerande hur killar som han på stronglifts och nu även någon svensk bloggare använder Rippetoes böcker rakt av gör om programmet till 5x5 och skriver om allt som att det är dem som kommit på allt.

Och det som är fascinerande med det hela är att folk verkar lyssna och tycka att så måste det ju vara. Numera kan man till och med läsa om stronglifts 5x5 på aftonbladet.

Men det kommer även gott ur stronglifts. Fick mig att upptäcka starting strength, fick mig att testa low bar böj som inte funkade vilket ledde till att jag började på lyftarklubb. Annars vette tusan om jag någonsin börjat på lyftarklubb.

/Daniel

hurril
2013-09-04, 13:05
Han snackar skit mest när det gäller både knäböj och mark. Han lär ut en dålig teknik med haltande logik.

Primitiv
2013-09-04, 13:16
Donny Shankle tränade med Rip ett par gånger, närmare seriöst tyngdlyftning har Rip aldrig kommit. :)

Adama
2013-09-04, 13:32
Ge gärna exempel på vad ni inte håller med om eller där någon annan förklarar, i ert tycke, bättre.

hurril
2013-09-04, 14:35
Han lär ut grund stjärtböj med alldeles för bred stans och låg stångposition och tjatar om armbågarna på fel sätt. Lär ut en bunke tumregler som nästan alla mest förstör för nybörjare. Jag kan alltid direkt se på gymmet när någon läst hans tips på Internets. Det är då folk står med stången 4dm från nacken, 1 meter brett, svankar som en kobra och skickar ut häcken till andra väggen. Böjen blir cirka 3dm för grund och trots det krummas ryggen.

sunetdanne
2013-09-04, 14:40
Ge gärna exempel på vad ni inte håller med om eller där någon annan förklarar, i ert tycke, bättre.

Exempel: Att low bar är bättre för ol för att lowbar vinklarna mer efterliknar starten i ol. Han glömmer att det finns andra aspekter.

Highbar squats efterliknar .tex mer hur man möter stången i rycket.

sunetdanne
2013-09-04, 14:48
Han lär ut grund stjärtböj med alldeles för bred stans och låg stångposition och tjatar om armbågarna på fel sätt. Lär ut en bunke tumregler som nästan alla mest förstör för nybörjare. Jag kan alltid direkt se på gymmet när någon läst hans tips på Internets. Det är då folk står med stången 4dm från nacken, 1 meter brett, svankar som en kobra och skickar ut häcken till andra väggen. Böjen blir cirka 3dm för grund och trots det krummas ryggen.

Det mest fascinerande är att det finns folk som lyckas lowbar böja utan att paja ryggen och/eller higbar squata med low bar position.

Vad är det för fel på hans tänk kring smalmark?

O varför hatar han sumo, han gnäller ju mest på att den är fusk för att den har kortare lyftväg och att alla WR är gjorda med smalmark.

hurril
2013-09-04, 14:57
Det mest fascinerande är att det finns folk som lyckas lowbar böja utan att paja ryggen och/eller higbar squata med low bar position.

Vad är det för fel på hans tänk kring smalmark?

O varför hatar han sumo, han gnäller ju mest på att den är fusk för att den har kortare lyftväg och att alla WR är gjorda med smalmark.

Alltså low-bar squats är det ju inget fel på men det är inte alltid så lätt; det är inte på det planet jag stör mig utan för att han säger saker som inte fungerar eller som fungerar dåligt.

Minns inte allt han säger om mark men han dillar om att man inte har raka armar när man drar och annat mumbo. För mig att han säger att man ska stå emot stången innan man sätter sig för att dra också. Han uppvisar alla tecken på att inte veta vad han snackar om helt enkelt.

Vet inte varför han hatar sumo - kanske för att riktiga män inte särar på benen? ;)

Zacke
2013-09-04, 20:26

Bra sammanfattning.

Jag såg hans instruktion för böjen, enligt honom (har jag för mig) så ska man driva med höften först så att säga. Alltså low bar och sedan trycka höften rakt uppåt. Vilket blir helt jävla galet om du frågar mig.

http://www.youtube.com/watch?v=kawBY5p29fQ

Han har en kille som har en helt okej böjstil, sedan lyckas Rippetoe fucka upp killens lyftstil.

Bara en tidsfråga innan killens böjar ser ut som tunga goodmornings.

Det är sällan jag ser någon som lär ut saker som är direkt kontraproduktiva för en bättre lyftstil och tyngre vikter. Men Rippetoe lyckas.

Man kan nästan säga att om man tar Kåres (enligt mig) utmärkta artikel om knäböj och så gör man precis tvärtom i allt, så får man Rippetoes teknik.

Men det är bara George Costanza som får framgång om han gör precis tvärtemot alla instinkter. Knäböj är inte Seinfeld. Och Rippetoe är inte Kung Costanza.

sunetdanne
2013-09-04, 20:33
Vet inte varför han hatar sumo - kanske för att riktiga män inte särar på benen? ;)

Eller för att han inte tränar med finska sl/ol-tränare. Finnarna uppfann inte bara tangon utan även sumomarken, en urgammal hemlig teknik som blev känd för omvärlden alldeles för sent.

sunetdanne
2013-09-04, 20:39

Har du läst hans böcker. SS 2n eller 3rd edition?

Om man bortser från hans konstiga syn på böjen och tillviss del mark/drag.

Vad anses om hans tes att SLare ska köra lite mycket ståpress som bänkpress?

Eftersom att jag är född så där 40 år för sent och mitt huvudlyft är vändpressen så är han min idol i och med att han predikar så hårt för ståpressen.

Alla delar säkert inte min uppfattning. Men så är man väl en raritet som anser att bänken är stödövning till pressen och inte tvärtom som för dem flesta.

sunetdanne
2013-09-04, 20:41
En kort fråga. Hur ska en riktigt lowbar böj se ut.

Tycker att gränsen är hårfin mellan en goodmorning och en böj.

Vi har många i Sverige och Europa som lyfter mkt tungt i böj, men böjarna ser ju mer ut som brytböjar.

I en SL lowbar böj är målet att lyfta med ryggen eller med höft/säte och hamstring? eller spelare det ingen roll bara det blir mkt kg och 3 vita?

Zacke
2013-09-04, 21:13

Eftersom att jag är född så där 40 år för sent och mitt huvudlyft är vändpressen så är han min idol i och med att han predikar så hårt för ståpressen.

Alla delar säkert inte min uppfattning. Men så är man väl en raritet som anser att bänken är stödövning till pressen och inte tvärtom som för dem flesta.

Kåre Lundgrens tes var att man blir bra på det när man tränar. Och det är, vågar jag påstå, även en syn som "svensk" träningslära a la SOK/Bosön anammat.

Dvs grenspecifik träning.

sunetdanne
2013-09-04, 21:21
Kåre Lundgrens tes var att man blir bra på det när man tränar. Och det är, vågar jag påstå, även en syn som "svensk" träningslära a la SOK/Bosön anammat.

Dvs grenspecifik träning.

Utryckte mig lite hastigt.

Testen var att balansera ståpress med bänkpress för att inte sabba axlarna.

Givetvis ska man träna det man vill bli bra på och ha allt annat tjafs som lull-lull,

hurril
2013-09-04, 21:57

Lika mycket stångpress som bänkpress är även det efterblivet. Om det är något man ska/ kan säga generellt om alla bänkpressare - alltså alla som vill utveckla bänkpressen - så är det att först och främst träna den. Får man chansen att prata med var och en så är det naturligtvis att (tillsammans med denne) lista ut den största svagheten och jaga den (vilket givetvis kan visa sig vara axelstyrka.)

Jag har inte läst hans böcker eftersom det jag läst av honom (som ändå är en del) inte bär trovärdighetens och kunnighetens prägel.

sunetdanne
2013-09-04, 22:30
Han är faktiskt bättre än bokform än på tuben:)

sunetdanne
2013-09-04, 22:33
Lika mycket stångpress som bänkpress är även det efterblivet. Om det är något man ska/ kan säga generellt om alla bänkpressare - alltså alla som vill utveckla bänkpressen - så är det att först och främst träna den. Får man chansen att prata med var och en så är det naturligtvis att (tillsammans med denne) lista ut den största svagheten och jaga den (vilket givetvis kan visa sig vara axelstyrka.)

Jag har inte läst hans böcker eftersom det jag läst av honom (som ändå är en del) inte bär trovärdighetens och kunnighetens prägel.

Kan ha fel, men har fått för mig att du skapat rätt många program för folk, har du någonsin gjort något program/upplägg där fokus bara var öka i ståpressen(inte för strongman med pushpress utan för vanlig ståpress eller ol-press)

hurril
2013-09-04, 23:21
Kan ha fel, men har fått för mig att du skapat rätt många program för folk, har du någonsin gjort något program/upplägg där fokus bara var öka i ståpressen(inte för strongman med pushpress utan för vanlig ståpress eller ol-press)

Nej det har jag aldrig gjort. Samma principer lär gälla men ökningar tar nog lång tid där.

sunetdanne
2013-09-05, 08:23
Hur ser ni på Rippetoes syn på program då:

Tänker först på SS 3x5

dvs:

Pass 1 Böj 3x5, bänk 3x5, styrkevändning 5x3
Pass 2 Böj 3x5, ståpress 3x5, marklyft 1x5

Tycker att det blir för mycket med böj 3 ggr i veckan.

Samma med hans texas metod:

M: Böj 5x5, bänk 5x5, mark 1x5
O:Böj 2x5, ståpress 5x5, chins, glute-ham raise,
F:Böj 1x5,bänk 1x5, styrkevändningar 5x3

Jag gillar inte att volym bänk, böj ska vara samma dag. Och varför ska man bara köra 1 set på marken? Antar att hans lowbar böj tränar samma muskler.

Tycker dett koncept av J.V Askem är mkt bättre.

MONDAY
Power Clean- 3 sets of 3 reps warm up, then 3 to 5 sets of 3 reps with a work weight, about 80% of a 1RM.

Bench Press- (medium to heavy day)- (if med)- 3 sets of 5 to 6 reps warm up then 3 sets of 5 with a work weight. (if heavy)- work up over six sets of 5 to 6 reps to limit set of 3 to 5 reps on the last set. A rule of thumb puts a limit triple at about 90% of one's 1RM.

Squat- (light speed day)- one warm up set of 10 reps. Then 5 sets of 5 reps with no more than 65% and no more than 60 seconds rest between sets. Start with 60% . Apply 100% effort on every rep and do each rep as fast as possible.

WEDNESDAY
One Power Clean followed by 3 Military Presses followed by 2 Push Presses for 5 reps total per set- 3 warm up sets, then 3 sets of 5 reps with a work weight.

Deadlift- warm up- 10 reps, 6 reps, 4 reps, then the same work weight for 3 to 4 sets of 3 to 4 reps. The Romanian DL or Straight Back Clean Style DL's are recommended. (On clean DL's use about 80% of your 1RM your first workout.)(On RDL's weight is not as important as doing the exercise correctly with strict form.)

NOTE: Because squats and deadlifts overlap the working of a lot of the same muscles, squats are not recommended the same day as deadlifts.

FRIDAY
Bent Row- 3 sets of 5 to 6 reps warm up, then 3 sets of 5 to 6 reps with a work weight.

Squat- (medium to heavy day) same formula as BP on Monday.

Bench Press- (light speed day) same formula as Squat on Monday.

sunetdanne
2013-09-05, 08:25
Sen tror jag att vi ibland stirrar oss för blodiga på 80% och program.

Titta på kinserna i ol, dem kör på dagsform, känsla och teknik. Sen så är dem också topp 3 i klassen upp till 85kg. Intressant och se vad som skulle hända om SL skulle bli en os-gren och kinserna började med samma tänk för SL. Mer känsla och teknik än mer maskinellt i dag ska jag göra en 3a på 160kg för det står så i schemat.

OL-kineserna är inte heller kassa på böjen även om den är assistans till ol.

hurril
2013-09-05, 09:13
För lite träning i alla tre programmen och ärligt talat fattar jag inte vad random person ska köra styrkevändningar för.

Zacke
2013-09-05, 09:14
Hur ser ni på Rippetoes syn på program då:

Tänker först på SS 3x5

dvs:

Pass 1 Böj 3x5, bänk 3x5, styrkevändning 5x3
Pass 2 Böj 3x5, ståpress 3x5, marklyft 1x5

Tycker att det blir för mycket med böj 3 ggr i veckan.

Samma med hans texas metod:

M: Böj 5x5, bänk 5x5, mark 1x5
O:Böj 2x5, ståpress 5x5, chins, glute-ham raise,
F:Böj 1x5,bänk 1x5, styrkevändningar 5x3

Jag gillar inte att volym bänk, böj ska vara samma dag. Och varför ska man bara köra 1 set på marken? Antar att hans lowbar böj tränar samma muskler.

Tycker dett koncept av J.V Askem är mkt bättre.

MONDAY
Power Clean- 3 sets of 3 reps warm up, then 3 to 5 sets of 3 reps with a work weight, about 80% of a 1RM.

Bench Press- (medium to heavy day)- (if med)- 3 sets of 5 to 6 reps warm up then 3 sets of 5 with a work weight. (if heavy)- work up over six sets of 5 to 6 reps to limit set of 3 to 5 reps on the last set. A rule of thumb puts a limit triple at about 90% of one's 1RM.

Squat- (light speed day)- one warm up set of 10 reps. Then 5 sets of 5 reps with no more than 65% and no more than 60 seconds rest between sets. Start with 60% . Apply 100% effort on every rep and do each rep as fast as possible.

WEDNESDAY
One Power Clean followed by 3 Military Presses followed by 2 Push Presses for 5 reps total per set- 3 warm up sets, then 3 sets of 5 reps with a work weight.

Deadlift- warm up- 10 reps, 6 reps, 4 reps, then the same work weight for 3 to 4 sets of 3 to 4 reps. The Romanian DL or Straight Back Clean Style DL's are recommended. (On clean DL's use about 80% of your 1RM your first workout.)(On RDL's weight is not as important as doing the exercise correctly with strict form.)

NOTE: Because squats and deadlifts overlap the working of a lot of the same muscles, squats are not recommended the same day as deadlifts.

FRIDAY
Bent Row- 3 sets of 5 to 6 reps warm up, then 3 sets of 5 to 6 reps with a work weight.

Squat- (medium to heavy day) same formula as BP on Monday.

Bench Press- (light speed day) same formula as Squat on Monday.

Angående Rippetoe:
Det är låg volym i hans träningsprogram vad det verkar.

Jag tror inte att det är optimalt. I perioder är det bra att köra lägre volym och högre belastningar. Men en stor del av träningsåret tror jag ska vara med hög volym och lite lättare belastningar.

När det gäller Askem så ser jag att han, likt Louie Simmons, också tror på kort vila mellan seten för explosiva böjar.

Jag har inte sett vad han anger för skäl, men i mina ögon är det ologiskt.

Om målet är att bli mer explosiv, då bör det rimligen vara av intresse att både nervsystemet och så många muskelfibrer som möjligt återhämtat sig.

Att då köra bara 60 sekunders vila finner jag ingen logisk förklaring till.

Missförstå mig rätt, det finns poänger med att träna med kort vila mellan seten, men då är det t ex hypertrofi och VO2-max som tränas.

För explosivitet så behövs, som jag förstått det, musklerna vara "fräscha". Således lång vila mellan seten.

Också därför plyometrisk träning ska ligga i början av passen, och inte som många gör, lägga in ett par set upphopp efter böjträningen.

Min poäng, som möjligen försvann i en mängd textmassa, är att självutnämnda gurus som Rippetoe, sällan eller aldrig förankrar sina träningsprogram i hyfsat vetenskapliga förklaringar.

För tio år sedan så kunde jag utan vidare skriva träningsprogram åt kompisar som nyss börjat träna. Jag får nog anse att jag lärt mig mer och mer om träning. Men ju mer jag lärt mig, desto mer inser jag vad lite jag vet.

Och att så mycket mer än att säga att om man lyfter vikter så blir man starkare och får större muskler det kan jag inte uttala mig om tvärsäkert.

Hur man bäst tränar, det vet jag väldigt lite om. Jag tror att mycket volym under grundträning är bra, och att man i perioder ska sänka volym och höja intensitet. Men jag vet ju inte.

Matsa
2013-09-05, 09:20
Sen tror jag att vi ibland stirrar oss för blodiga på 80% och program.

Titta på kinserna i ol, dem kör på dagsform, känsla och teknik. Sen så är dem också topp 3 i klassen upp till 85kg. Intressant och se vad som skulle hända om SL skulle bli en os-gren och kinserna började med samma tänk för SL. Mer känsla och teknik än mer maskinellt i dag ska jag göra en 3a på 160kg för det står så i schemat.

OL-kineserna är inte heller kassa på böjen även om den är assistans till ol.

Många av toppnamnen inom SLtränar redan på ett sätt som tar hänsyn till dagsformen, RTS har t.ex en väl genomtänkt autoregulation. Norrmännen har visserligen (vad jag förstår) förutbestämda vikter de ska lyfta men de tränar förhållandevis lätt och ofta. Faktum är att jag tror att man kan hitta fler likheter med kinesisk OL-träning i SL-toppen än med Starting Strength.

z_bumbi
2013-09-05, 09:30
Att det är lite träning bygger på att det är nybörjarprogram och att förlagan dessutom riktar sig till idrottare som har annan träning att sköta parallellt. Jag ser dock inget problem att hålla sig på den volymen även för de som inte är idrottare då det är en inkörningsperiod och i slutet så brukar det också bli ganska så slitigt trots den låga volymen.
Angående hur och vad han instruerar så håller jag med om en hel del av kritiken men det finns inte så många andra alternativ. Ska man lära sig styrketräning på egen hand så är i alla fall den boken jag läst en av de bättre och det beror inte på att jag håller med om allt utan att jag helt enkelt inte hittat några alternativ som är bättre.
Att skriva en bok där man tar med alla olika alternativ och inte förenklar övningsinstruktionerna är iofs väldigt svårt och jag tvivlar på att så många som inte tränat bra länge kan tillgodogöra sig det.

Wormzie
2013-09-05, 17:28
Tycker hans böcker utgör en bra grund med utförliga förklaringar biomekaniskt och anatomiskt. Han har även skrivit mer om programmering som kräver lite mer grundläggande kunskap om fysiologi.

exevision
2013-12-11, 09:06
Alltså low-bar squats är det ju inget fel på men det är inte alltid så lätt; det är inte på det planet jag stör mig utan för att han säger saker som inte fungerar eller som fungerar dåligt.

Minns inte allt han säger om mark men han dillar om att man inte har raka armar när man drar och annat mumbo. För mig att han säger att man ska stå emot stången innan man sätter sig för att dra också. Han uppvisar alla tecken på att inte veta vad han snackar om helt enkelt.

Menar du att man ska ha armarna 100% lodrätt ner eller om någon vinkel i armbågen?

hurril
2013-12-11, 15:55
Menar du att man ska ha armarna 100% lodrätt ner eller om någon vinkel i armbågen?

Jag menar att armarna kommer att peka rakt ner på alla vikter oavsett vad man försöker övertyga dem om.

exevision
2013-12-11, 16:05
Jag menar att armarna kommer att peka rakt ner på alla vikter oavsett vad man försöker övertyga dem om.

Jo, det är ju sant. Men om vi säger just i starten innan man börjar dra så kan väll armare vara lite annat än fullt lodräta, vinklade mot kroppen?

bighulken
2013-12-11, 16:21
intressant läsning detta!!!

men som med den mesta träningen.så finns det inte bara ett eller 10 sätt att träna på,det finns lika många korrigeringar, som det finns vinklar på, i :överarm-underarm-lårben-höft-underben-rygg osv.....vad gäller vinklarna man själv bör träna på /i,när det gäller böj-mark-press osv.....tar en del år att hitta sina egna vinklar,vilket det ger mest av i det man är ute efter.styrka eller volym,explosivitet etc etc....

finns inte alltför mycket genvägar till detta dock.ja,förstås så går det fortare bättre om man använder sig av tränare som vet vad de gör/instruerar om.och då också i verkliga livet,inte bara här på kollo å ta råd via nätet,utan i verkliga livet då.när de sett utförandet i verkligheten.inte bara på video osv.

raddum
2013-12-11, 21:48
En kort fråga. Hur ska en riktigt lowbar böj se ut.

Tycker att gränsen är hårfin mellan en goodmorning och en böj.

Vi har många i Sverige och Europa som lyfter mkt tungt i böj, men böjarna ser ju mer ut som brytböjar.

I en SL lowbar böj är målet att lyfta med ryggen eller med höft/säte och hamstring? eller spelare det ingen roll bara det blir mkt kg och 3 vita?

bumpar detta, också intresserad.

mikaelj
2013-12-11, 22:09
Av intresse:

Upprät kontra framåtfälld knäböj. http://bretcontreras.com/forward-lean-in-the-squat-is-knee-dominant-or-hip-dominant-better-for-moving-more-weight/

Slutsatsen, baserat på många styrkelyftare, är att den uppräta böjen är bättre.

bubbe
2013-12-12, 09:27
Av intresse:

Upprät kontra framåtfälld knäböj. http://bretcontreras.com/forward-lean-in-the-squat-is-knee-dominant-or-hip-dominant-better-for-moving-more-weight/

Ställer mig skeptisk till detta. Specifikt gällande att man med dräkt och lindor skulle lyfta mer vikt med en framåtlutad teknik men inte utan utrustning, anledningen är att det blir en lång lyftväg för att nå djupet med ryggen mycket lutad och dräkten har svårt att trycka stången uppåt om höften är allt för långt ifrån stången i sidled utan att ryggen måste pressa upp all vikt. Medan utan utrustning så kan man utrnyttja styrkan i röv och baksidan och mer marklyfta upp vikten.

raddum
2013-12-12, 09:57
Av intresse:

Jag kör vad jag tror skulle anses lowbar, mest bara för det blivit så, känns som det naturligare sättet dör mig. Men känner också att det by default blir lite mer lutning, ingen extrem goodmorningstil men mer än olympiska böj. Tack för länken

exevision
2013-12-12, 14:39
Av intresse:

Det skulle ju inebära att highbar är bättre för tunga vikter än lowbar?

Wibba
2013-12-12, 14:44
Diskussionen highbar och lowbar har spårat ur totalt. Sätt stången på ryggen och böj på bena på det sätt som känns bäst bara.

raddum
2013-12-12, 15:14
Diskussionen highbar och lowbar har spårat ur totalt. Sätt stången på ryggen och böj på bena på det sätt som känns bäst bara.

Du har förvisso helt rätt, men det är ändå intressant (åtminstone för mig) om man kan undvika skador i större utsträckning med någon metod. Självklart är utförandet överlag viktigast för det, men ändå.

bighulken
2013-12-12, 15:15
diskussionen highbar och lowbar har spårat ur totalt. Sätt stången på ryggen och böj på bena på det sätt som känns bäst bara.

+1!!!!!!!

Wibba
2013-12-12, 15:39
Du har förvisso helt rätt, men det är ändå intressant (åtminstone för mig) om man kan undvika skador i större utsträckning med någon metod. Självklart är utförandet överlag viktigast för det, men ändå.

Absolut, jag håller med dig. Det som stör mig är när folk som tränat 0-6 månader börjar diskutera om de ska böja high/lowbar och de vet inte ens vad de gör i dagsläget.

Det viktigaste är att man hittar vad som passar bäst för sina egna förutsättningar. Har man korta lårben och lång överkropp kommer man kunna böja avsevärt mycket lättare än de som har långa lårben och kort överkropp just för att vinklarna blir mer fördelaktiga i det första fallet. Därför är jag heller inte förvånad över de resultat de kom fram till i studien Mikaelj länkade för några poster sen!

raddum
2013-12-12, 15:53
Absolut, jag håller med dig. Det som stör mig är när folk som tränat 0-6 månader börjar diskutera om de ska böja high/lowbar och de vet inte ens vad de gör i dagsläget.

Det viktigaste är att man hittar vad som passar bäst för sina egna förutsättningar. Har man korta lårben och lång överkropp kommer man kunna böja avsevärt mycket lättare än de som har långa lårben och kort överkropp just för att vinklarna blir mer fördelaktiga i det första fallet. Därför är jag heller inte förvånad över de resultat de kom fram till i studien Mikaelj länkade för några poster sen!

Sant, sant. Det blir som när folk undrar över hur många mikrogram kolhydrat som är optimalt att inta 3,86 min efter sista setet innan de ens börjat lyfta tungt. Jag är av mindre fördelaktiga proportioner och har hört mycket angående teknik. Påståenden som "man måste böja highbar, annars pajar man ryggen och får ingen quadutvexkling" stöter jag ofta på. Å ena sidan är det kanske lika bra att skita i vad alla säger och bara böja, samtidigt är det ibland värt att lyssna på folk som sitter inne på kunskap.

rolf
2013-12-12, 18:05
Av intresse:

Man ska vara försiktig att läsa ut för mycket ur den där studien. Det var ju en observation av några (utrustade) elitlyftare vid en tävling, och man såg en korrelation mellan bättre böjresultat och mer upprätt böjstil. Eftersom antropometri inte beaktades överhuvudtaget kan man tänka sig att de lyftare som hade bra vinklar (korta femur i förhållande till resten av kroppen) för upprätt böj gynnades av att böja mer upprätt, vilket de gjorde. Vi vet alltså inte om de personer som hade mer framåtböjd position och sämre resultat, hade fått bättre resultat av att böja mer upprätt istället, vilket gör det svårt att säga att det ena är bättre än det andra. Vi har bara observerat hur ett gäng elitlyftare lyfte enligt sina förutsättningar. Stångposition diskuterades för övrigt inte heller överhuvudtaget.

Pepz
2013-12-12, 19:50
Det skulle ju inebära att highbar är bättre för tunga vikter än lowbar?

läste du hela??

ett citat från texten
This study should not be used to argue high bar vs. low bar squatting.

exevision
2013-12-12, 20:59
läste du hela??

ett citat från texten

Ah... Tack.