Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-03, 21:05   #1
sunetdanne
Registered User

Reg.datum: Jul 2005
Svenska SL och OL ares syn på Mark Rippetoe

Hej,

Efter en tids fundering har jag bestämt mig för att starta denna tråd.

Min fråga är till er aktiva in SL eller OL, vad tycker ni om Rippetoes sätt att lära ut lyften och hans tanksätt.

Jag har Starting Strength 2nd och 3rd edition. Tycker att det mesta i böckerna stämmer.

Men jag gillar inte hans lowbar böj, försökte få till den innan jag började på lyftarklubb men alla försök blev high bar med lowbar placering av stången.

Sen vet jag inte direkt hur hans mark filosofi är. Jag kör sumomark och Rippetoe verkar hata sumo.

Hans syn på ståpress är dock mycket sund och jag blev grymt glad när han nu börjat lansera en version av olympiska pressen.

Bänken; jag bänkar bara som assistans till ståpressen och inte har bänk som huvudövning men tycker att det mest verkar vettigt som han säger om bänken.

När det gäller drag/ryck så kör han ju rakt av sin tes, samma start som i smalmark följt av "jump and shrug" Körde länge så men har nu gått över till kinesdrag/dvs samma dragteknik som kinserna kör med i ol. Tycker rippetoes syn på dragen är lite konstig. För mig blir det för mycket ryggdrag och för lite utnyttjande av höft,lår,vad.

Vad tycker ni som tävlar inom SL. Har han några vettiga tankar gällande böj,bänk,mark. Och ni som kör OL, vad tycker ni om hans sätt att lära ut dragen?

Hälsningar
Daniel
sunetdanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 21:35   #2
Wibba
Registered User

Wibbas avatar

Reg.datum: Jan 2013
Gillar absolut inte hans stil att lära ut OL. Gillar honom inte heller vad gäller SL. Gillar honom inte.

Han kan absolut ha vettiga saker att säga men för det mesta tycker jag det finns bättre källor att hitta riktlinjer från men som allt annat inom träningsvärlden så är det också individuellt.

Tuben
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 08:00   #3
Wormzie
Registered User

Wormzies avatar

Reg.datum: Aug 2011
Han är ju ingen ol-coach utan lär ut typ powersnatch och powerclean som en explosiv komplement till squats..

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 12:55   #4
sunetdanne
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Han är ju ingen ol-coach utan lär ut typ powersnatch och powerclean som en explosiv komplement till squats..
Nej, men han verkar anse att han kan ol ialla fall. Hans sätt att lära ut ett styrkeryck motför ett ryck skiljer sig bara i sittdelen, dragdelen har han samma tankar kring.
Gammal 2013-09-04, 12:59   #5
sunetdanne
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Wibba Visa inlägg
Gillar absolut inte hans stil att lära ut OL. Gillar honom inte heller vad gäller SL. Gillar honom inte.

Han kan absolut ha vettiga saker att säga men för det mesta tycker jag det finns bättre källor att hitta riktlinjer från men som allt annat inom träningsvärlden så är det också individuellt.
Jag tycker det är mest fascinerande hur killar som han på stronglifts och nu även någon svensk bloggare använder Rippetoes böcker rakt av gör om programmet till 5x5 och skriver om allt som att det är dem som kommit på allt.

Och det som är fascinerande med det hela är att folk verkar lyssna och tycka att så måste det ju vara. Numera kan man till och med läsa om stronglifts 5x5 på aftonbladet.

Men det kommer även gott ur stronglifts. Fick mig att upptäcka starting strength, fick mig att testa low bar böj som inte funkade vilket ledde till att jag började på lyftarklubb. Annars vette tusan om jag någonsin börjat på lyftarklubb.

/Daniel
Gammal 2013-09-04, 13:05   #6
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Han snackar skit mest när det gäller både knäböj och mark. Han lär ut en dålig teknik med haltande logik.
Gammal 2013-09-04, 13:16   #7
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Reg.datum: Sep 2012
Donny Shankle tränade med Rip ett par gånger, närmare seriöst tyngdlyftning har Rip aldrig kommit.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 13:32   #8
Adama
Registered User

Adamas avatar

Reg.datum: Sep 2009
Ge gärna exempel på vad ni inte håller med om eller där någon annan förklarar, i ert tycke, bättre.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-04, 14:35   #9
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Han lär ut grund stjärtböj med alldeles för bred stans och låg stångposition och tjatar om armbågarna på fel sätt. Lär ut en bunke tumregler som nästan alla mest förstör för nybörjare. Jag kan alltid direkt se på gymmet när någon läst hans tips på Internets. Det är då folk står med stången 4dm från nacken, 1 meter brett, svankar som en kobra och skickar ut häcken till andra väggen. Böjen blir cirka 3dm för grund och trots det krummas ryggen.
Gammal 2013-09-04, 14:40   #10
sunetdanne
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Ge gärna exempel på vad ni inte håller med om eller där någon annan förklarar, i ert tycke, bättre.
Exempel: Att low bar är bättre för ol för att lowbar vinklarna mer efterliknar starten i ol. Han glömmer att det finns andra aspekter.

Highbar squats efterliknar .tex mer hur man möter stången i rycket.
Gammal 2013-09-04, 14:48   #11
sunetdanne
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Han lär ut grund stjärtböj med alldeles för bred stans och låg stångposition och tjatar om armbågarna på fel sätt. Lär ut en bunke tumregler som nästan alla mest förstör för nybörjare. Jag kan alltid direkt se på gymmet när någon läst hans tips på Internets. Det är då folk står med stången 4dm från nacken, 1 meter brett, svankar som en kobra och skickar ut häcken till andra väggen. Böjen blir cirka 3dm för grund och trots det krummas ryggen.
Det mest fascinerande är att det finns folk som lyckas lowbar böja utan att paja ryggen och/eller higbar squata med low bar position.

Vad är det för fel på hans tänk kring smalmark?

O varför hatar han sumo, han gnäller ju mest på att den är fusk för att den har kortare lyftväg och att alla WR är gjorda med smalmark.
Gammal 2013-09-04, 14:57   #12
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sunetdanne Visa inlägg
Det mest fascinerande är att det finns folk som lyckas lowbar böja utan att paja ryggen och/eller higbar squata med low bar position.

Vad är det för fel på hans tänk kring smalmark?

O varför hatar han sumo, han gnäller ju mest på att den är fusk för att den har kortare lyftväg och att alla WR är gjorda med smalmark.
Alltså low-bar squats är det ju inget fel på men det är inte alltid så lätt; det är inte på det planet jag stör mig utan för att han säger saker som inte fungerar eller som fungerar dåligt.

Minns inte allt han säger om mark men han dillar om att man inte har raka armar när man drar och annat mumbo. För mig att han säger att man ska stå emot stången innan man sätter sig för att dra också. Han uppvisar alla tecken på att inte veta vad han snackar om helt enkelt.

Vet inte varför han hatar sumo - kanske för att riktiga män inte särar på benen?
Gammal 2013-09-04, 20:26   #13
Zacke
Registered User

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Bra sammanfattning.

Jag såg hans instruktion för böjen, enligt honom (har jag för mig) så ska man driva med höften först så att säga. Alltså low bar och sedan trycka höften rakt uppåt. Vilket blir helt jävla galet om du frågar mig.

http://www.youtube.com/watch?v=kawBY5p29fQ

Han har en kille som har en helt okej böjstil, sedan lyckas Rippetoe fucka upp killens lyftstil.

Bara en tidsfråga innan killens böjar ser ut som tunga goodmornings.

Det är sällan jag ser någon som lär ut saker som är direkt kontraproduktiva för en bättre lyftstil och tyngre vikter. Men Rippetoe lyckas.

Man kan nästan säga att om man tar Kåres (enligt mig) utmärkta artikel om knäböj och så gör man precis tvärtom i allt, så får man Rippetoes teknik.

Men det är bara George Costanza som får framgång om han gör precis tvärtemot alla instinkter. Knäböj är inte Seinfeld. Och Rippetoe är inte Kung Costanza.
Gammal 2013-09-04, 20:33   #14
sunetdanne
Registered User

Citat:

Vet inte varför han hatar sumo - kanske för att riktiga män inte särar på benen?
Eller för att han inte tränar med finska sl/ol-tränare. Finnarna uppfann inte bara tangon utan även sumomarken, en urgammal hemlig teknik som blev känd för omvärlden alldeles för sent.
Gammal 2013-09-04, 20:39   #15
sunetdanne
Registered User

Citat:
Har du läst hans böcker. SS 2n eller 3rd edition?

Om man bortser från hans konstiga syn på böjen och tillviss del mark/drag.

Vad anses om hans tes att SLare ska köra lite mycket ståpress som bänkpress?

Eftersom att jag är född så där 40 år för sent och mitt huvudlyft är vändpressen så är han min idol i och med att han predikar så hårt för ståpressen.

Alla delar säkert inte min uppfattning. Men så är man väl en raritet som anser att bänken är stödövning till pressen och inte tvärtom som för dem flesta.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.