handdator

Visa fullständig version : Kan man hyra ut dyrare i 2:a hand?

Patriarch K
2013-08-27, 17:59
Jag sitter här och funderar lite på att om jag får en lägenhet 1:a hand som jag inte tänkt flytta in i på ett år eller något. Låt oss säga att den kostar 2800:- i månaden vilket den gör. Kan man då hyra ut den i 2:a hand för 3000:- eller 3100:- eller något? Kan jag bestämma ett eget pris med det enda villkoret att hitta någon som är villig att betala mitt pris till mig eller hur fungerar det hela?

Någon som gjort något liknande eller som vet med sig att det går?

Fuark
2013-08-27, 18:03
inte med en hyresrätt

en stor stark
2013-08-27, 18:04
Nej, men om den är möblerad får man lägga till ca 10% på priset har jag för mig. Vet inte om det finns någon exakt gräns för hur mycket man får lägga till men runt 10% brukar det vara tror jag.

Men jag är inte helt säker.

tlk
2013-08-27, 18:06
Hyran ska vara skälig. Det är fullt möjligt att göra ett litet påslag på din egen hyra. 9000 / månad för något som normalt ligger på 8500 är inga konstigheter t.ex.

Och hyr du ut den möblerat blir förstås skälig hyresnivå ännu ett snäpp högre.

Madame
2013-08-27, 18:12
Jag sitter här och funderar lite på att om jag får en lägenhet 1:a hand som jag inte tänkt flytta in i på ett år eller något. Låt oss säga att den kostar 2800:- i månaden vilket den gör. Kan man då hyra ut den i 2:a hand för 3000:- eller 3100:- eller något? Kan jag bestämma ett eget pris med det enda villkoret att hitta någon som är villig att betala mitt pris till mig eller hur fungerar det hela?

Någon som gjort något liknande eller som vet med sig att det går?

Hyr du ut omöblerat kan du inte lägga på nåt på hyran. Hyr du ut möblerat kan du lägga på 10-15% på hyran beroende på hur värdefullt/komplett osv möblemanget är.

Visst kan du lägga på mer, hyresgästen kan rentav godkänna påslaget (är man desperat efter boende går man med på mycket). Men om hyresgästen sen överklagar till hyresnämnden kan de göra bedömningen att du tagit ut oskäligt hög hyra och du blir då återbetalningsskyldig på överflödet, retroaktivt. Inte kul!
Hade en kompis för länge sen som tog över ett förstahandskontrakt efter att ha bott där i andra hand ett tag. Hon fick ju då veta vad den verkliga hyran var och att förra hyresgästen ljugit om vad hans hyra var. Hon gick till hyresnämnden och de bedömde att han skulle betala tillbaka 11000 pix till henne!

Så som svar på frågan så kan du hyra ut för ca 3000 under förutsättning att det är fullt möblerat. Det är inte en särskilt lönsam affär att hyra ut sin hyreslägenhet. Mer lönsamt är det att ha tex en trea som du själv bor i och sen hyra ut ett el två rum till inneboende.

tlk
2013-08-27, 18:22
Hyr du ut omöblerat kan du inte lägga på nåt på hyran. Hyr du ut möblerat kan du lägga på 10-15% på hyran beroende på hur värdefullt/komplett osv möblemanget är.

Visst kan du lägga på mer, hyresgästen kan rentav godkänna påslaget (är man desperat efter boende går man med på mycket). Men om hyresgästen sen överklagar till hyresnämnden kan de göra bedömningen att du tagit ut oskäligt hög hyra och du blir då återbetalningsskyldig på överflödet, retroaktivt. Inte kul!
Hade en kompis för länge sen som tog över ett förstahandskontrakt efter att ha bott där i andra hand ett tag. Hon fick ju då veta vad den verkliga hyran var och att förra hyresgästen ljugit om vad hans hyra var. Hon gick till hyresnämnden och de bedömde att han skulle betala tillbaka 11000 pix till henne!

Så som svar på frågan så kan du hyra ut för ca 3000 under förutsättning att det är fullt möblerat. Det är inte en särskilt lönsam affär att hyra ut sin hyreslägenhet. Mer lönsamt är det att ha tex en trea som du själv bor i och sen hyra ut ett el två rum till inneboende.

Ja som sagt måste den högre hyran vara skälig. Du kan ju inte lägga på vilka fantasisummor som helst. Men att sätta andrahandshyran på ett objekt där förstahandshyran är 5000 till kanske 5100 är knappast något som hyresnämnden skulle se som oskäligt. Skulle du få för dig att försöka få ut kanske 5800 för samma så är det ju rätt klart oskäligt.

För övrigt bra att din kompis lagbrott upptäcktes.

Patriarch K
2013-08-27, 18:25
Ja det råder ju lite delade meningar här, men det verkar ju helt enkelt som att det här 10%-konceptet är det mest tillförlitliga. Jag kan ju i annat fall i teorin köpa lite billiga skitmöbler på myrorna för en totalsumma på 200:- och därmed kalla lägenheten möblerad. Dock känns det ganska ovärt för 200:- i månaden på något vis, men det är ju en veckas matkasse åtminstone så det är ju ändå inte helt illa!

tlk
2013-08-27, 18:25
Hyran ska vara skälig. Det är fullt möjligt att göra ett litet påslag på din egen hyra. 9000 / månad för något som normalt ligger på 8500 är inga konstigheter t.ex.

Och hyr du ut den möblerat blir förstås skälig hyresnivå ännu ett snäpp högre.

Menade förstås 8950 och inte 8500. Blev stavfel. Men det var nog rätt uppenbart att det var vad som menades

tlk
2013-08-27, 18:26
Ja det råder ju lite delade meningar här, men det verkar ju helt enkelt som att det här 10%-konceptet är det mest tillförlitliga. Jag kan ju i annat fall i teorin köpa lite billiga skitmöbler på myrorna för en totalsumma på 200:- och därmed kalla lägenheten möblerad. Dock känns det ganska ovärt för 200:- i månaden på något vis, men det är ju en veckas matkasse åtminstone så det är ju ändå inte helt illa!

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Far-jag-ta-ut-mer-i-hyra-an-vad-jag-sjalv-betalar-till-varden.aspx

Madame
2013-08-27, 18:37

Tänk på att du behöver ha tillstånd från din hyresvärd också att hyra ut lägenheten. Om du hyr ut svart kan du bli vräkt om hyresvärden kommer på dig. Man kan inte bli nekad att hyra ut i andra hand om man tex ska studera på annan ort, provbo som sambo, militärtjänstgöring osv. Om du vill hyra ut bara för att hålla på din lgh är det inte säkert hyresvärden godkännner detta.

Ang. möblemanget, det finns nån sorts skälig lägstastandard på möblemanget för att man ska kunna ta ut ett påslag för detta. Annars har hyresgästen återigen möjlighet att överklaga hos hyresnämnden.
Själv hyr jag ut min lgh möblerad och för att få godkännande från värden ville de veta hyran jag tar ut och se inventarielistan, just av den anledningen att man inte bara ska slänga in ett bord med tre tallrikar å en gaffel och sen kalla det möblerat.